SEATi sportautode osakonnast iseseisvaks autotootjaks kasvanud CUPRA esimeseks enda mudeliks oli 2020. aastal tootmisesse jõudnud Formentor. Kere all võib leida küll sarnasusi mitmete Volkswagen Grupi sportmudelitega, aga muus osas on Formentor siiski väga huvitav ja omapärane crossover. Formentori alternatiivideks on näiteks Audi RSQ3, Volkswagen Tiguan R ja Hyundai Kona N.

VÄLIMUS

Formentori kujunduses on võimalik leida sarnasusi SEATi mudelitega või disainimotiividega. Kupeelik linnamaastur on välimuslikult praktiliselt ainulaadne ning mudelist jääb juba ainult visuaali põhjal sportlik ja jõuline ilme. Formentori ilu aitavad välja tuua ka CUPRA värvivaliku matid toonid, mis silmapaistvust omajagu võimendavad. Õnneks on uhke välimuse kõrvalt Formentoril ka palju sisu pakkuda. 

Formentorile on loodud karm ja otsekohene pilk ning mudeli esiosa vaadates on kahtlemata selge, et tegemist on enamaga kui lihtsalt linnamaasturiga. SEATi disainist on otse Formentorile laenatud sünge kuusnurkne esivõre ja ikoonilised kolmnurksed LED-esituled. Esiosas on peamiseks lahkarvamuste põhjustajaks aga ümmargused udutuled, mis eraldiseisvalt esistangele asetatud on.

Formentori külgvaatel avaldub üsna omapärane väkemaasturi kerejoon, mis järgib just viimasel ajal populaarsust koguvat kupeemaasturlikku lähenemist. Musklilised ja laiad kerejooned suurendavad mudeli enesekindlust ning jätavad Formentorist jõulisema ja suurema mulje. Formentori veljevalikus on 18- ja 19-tollised veljed, mis näevad kõik omapärased ja vinged välja ning kuigi tehniliselt piisab juba väiksematest, tagavad parema väljanägemise siiski suuremad veljed. Lisaraha eest saab velgede taha soetada ka vasetooni Brembo pidurid.

Ka tagaküljel võib peamiseks tõmbenumbriks pidada hoopis SEATi valikust laenatud pikka üle tagaosa laiuvat LED-tagatuld, mis jõuliste kerejoonte järgi tagaosas kulgeb. Tagaklaasi kohal lisab sportlikkust kerge tiib ning maasturlikkust säilitab kõrge tagastange. Sportautodele omaselt on Formentoril säilitatud ka funktsionaalsed väljalasketorud ning sel juhul on neid kokku jäetud lausa neli. Pagasiruumi on kokku 450 liitrit, mis on selles suuruses auto kohta täiesti piisav.

INTERJÖÖR

Salongi poolest toetub Formentor siiski väga suures mahus SEATi ja teiste Volkswagen Grupi omadustele. CUPRAtele omaselt on üldine olek tume, kuid särtsakust lisavad vasekarva detailid. Kohati võib leida odavast plastikust detaile ja ka liikuvaid salongipaneele, aga kõik elemendid, mida puudutada vaja, on siiski võrdlemisi mugavad ja ka kindlalt paigas. Visuaalselt on aga CUPRA interjöör väga sportlik ning lausa näeb kallis välja.

Formentori esireas on ruumi küllaga, kuid roolis olles on võimalik kogeda vastuolulisi tundeid. Ühtepidi jääb sportlikust istumisasendist ja madala nurga all olevast tuuleklaasist mulje, et reisiks justkui madala autoga, aga kõrge vaade ning kaugele ulatuv kapott jätavad Formentorist suurema mulje, kui ta tegelikult on. 

Sportlikud nahast korvistmed hoiavad suurepäraselt reisijad paigal ning toetavad istumisasendit, et ka pikematel reisidel asend ära ei väsiks. Suurte korvistmete ainukeseks miinuseks on aga see, et need piiravad päris mahukalt tagarea reisijate vaatevälja. Keskmist kasvu inimeste jaoks on ka tagareas piisavalt jala- ja pearuumi ning alles kahemeetriste reisijate korral võib mõlemast väheks jääma. Esemete hoiustamiseks on topsihoidjad ja süvised keskkonsoolis ja ka juhtmevaba laadimisega ava konsooli eesotsas.

Formentori multimeedia valikus on 10-tollise ja 12-tollise puutetundliku ekraaniga süsteemid. Tegemist on lahendusega, millega kohtume paljudes Volkswagen Grupi autodes, ehk peamiseks osaks on suur ekraan ning selle all on puutetundlikud ribad helitugevuse ja õhutemperatuuri seadistamiseks. Multimeedia tarkvara ühtib SEATi omaga ning on seega üks kauneimaid ja ka väga kasutajasõbralik. Kliimaautomaatika seadistamiseks on aga vaja kasutada menüüd multimeediasüsteemis, mistõttu on selle kasutamine sõidu ajal keerukam kui see olema peaks.

Formentor saab standardvarustuses digitaalse näidikutabloo, mis on parajalt suur ning kergesti nähtav. Visuaalide osas on suurem osa kattuv SEATi graafikatega, kuid CUPRA tabloodel on ka ainulaadne vaade, millel kuvatakse suurelt keskele mootori tahhomeeter. Üldiselt on vaated kaasaegsed ning on lisatud ka vasetooni. Natukene on juhile jäetud ka isikupärastamise valikut, ehk juht saab muuta kuvatava info tüüpi ekraanil.

Formentori rool põhineb samuti SEATi omal, kuid hõbedased liistud on asendatud vasekarva tooniga ning sportlikuma välimuse nimel on kasutatud süsinikkiu imitatsiooni. Samuti on lisatud kaks uut nuppu, millega on võimalik mootori töösolekut ning sõidurežiime muuta. Parempoolsel kodaral on multimeedia ja näidikutabloo lülitid ning vasakpoolsel kodaral nupud juhiabiliste ja püsikiirusehoidja seadistamiseks.

SÕITMINE

Formentor on hetkel saadaval kolmes erinevas variandis: 

1.5-liitrise bensiinimootoriga mudel arendab 110 kW, sooritab 0-100 km/h 8.9 sekundiga, saavutab maksimaalseks kiiruseks 203 km/h ning on esiveoline. 

Nõrgema kaheliitrise bensiinimootoriga mudel arendab 140 kW, sooritab 0-100 km/h 7.1 sekundiga, saavutab maksimaalseks kiiruseks 220 km/h ning on nelikveoline. 

Võimsam kaheliitrine Formentor arendab 228 kW, sooritab 0-100 km/h 4.9 sekundiga, saavutab maksimaalseks kiiruseks 250 km/h ning on nelikveoline.  

Avalikustatud on ka VZ5 Formentor, mis võtab kasutusele Audi viiesilindrilise bensiinimootori ning see mudel peaks arendama 290 kW ning sooritama 0-100 km/h vaid 4.2 sekundiga, olles samuti nelikveoline.

Testsõidukiks oli võimsam hetkel saadaval olev Formentor. Mootori osas on tegemist mõnusalt terava ja samas täiesti piisava võimsusega versiooniga, millega sõites tekib küsimus, et milleks on üldse liikluses osalevale masinale rohkem kilovatte vaja. Olenemata sellest, et kere all on Formentor CUPRA Atecaga praktiliselt identne on Formentor siiski natukene parema minekuga.

Kuigi salongis viibides on aru saada, et tegemist on siiski kõrgema ja suurema autoga, siis sõidudünaamikas see ei kajastu. Mudel püsib kindlalt teel ning on kurvides terav. Kui aga proovida rattaid rööbastest välja suruda, siis esineb suuremas osas alajuhitavust ning külg jääb ette viskamata. 7-käiguline automaatkast on kiire ning võimaldab ka märkimisväärset kohaltminekut. Ainukeste miinustena on sõidu osas välja tuua aspektid, et reaalse mootoriheli asemel mängitakse salongi kõlaritest muskelauto tooni ning suurematel kiirustel kostub salongi ka omajagu rehvimüra.

Formentori juhiabiliste hulgas on isekohanduv kiirushoidik, sõidurajahoidja, liiklusmärkide tuvastussüsteem, pimenurga jälgimissüsteem, küljelt läheneva liikluse hoiatus tagurdamisel, autost väljumise hoiatusfunktsioon jees, taga ja külgedel asuvate parkimisanduritega ning tahavaatekaameraga iseparkimissüsteem.

Kellele?

Formentor on pigem loodud linnateedele ning juhtidele, kes soovivad erilist ja silmapaistvat masinat. Praktilisuse osas on Formentor üpris ruumikas ja kasutajasõbralik, kuid pereautoks võib sellest natukene siiski väheks jääda. Peamiseks tõmbenumbriks jääb Formentori puhul disain ja võimekus.

Formentor on pigem loodud linnateedele ning juhtidele, kes soovivad erilist ja silmapaistvat masinat. Praktilisuse osas on Formentor üpris ruumikas ja kasutajasõbralik, kuid pereautoks võib sellest natukene siiski väheks jääda. Peamiseks tõmbenumbriks jääb Formentori puhul disain ja võimekus.

Auto andmed

Hind alates: 29 200

Testitud mudeli info:
44 449 €
Bensiin
2.0 l
228 kW
8.5 l/100km
Nelikvedu
7-käiguline automaat
Max 250 km/h
0 – 100 km/h: 4.9 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST