2019. aastal tootmisesse jõudnud linnamaastur NEXO väljendab omal moel Hyundai suunda taastuvenergial liikuvate sõidukite valdkonnas. Küll aga pole tegemist Hyundai esimese vesinikmaasturiga, sest NEXO on järeltulija juba 2013. aastal tootmisesse jõudnud Tucsoni FCEV versioonile, mis samuti kasutas elektrimootorite tööks vesinikku.
Vesiniksõidukite valikus on NEXO ainukeseks alternatiiviks Toyota Mirai.

VÄLIMUS

Kuna NEXO on otseselt järeltulija Hyundai Tucsoni eelmise generatsiooni vesiniktüübile, on üsna arusaadavalt näha värskeima mudeli disainis sarnasusi ka kõige uuema generatsiooni Tucsoniga. Üldine disain järgib ka elektriautode trendi, mille käigus proovitakse mudeleid väga voolujoonelisteks ja ümarateks voolida. Meie arust ei saa küll öelda, et mudeli välimus midagi erakordselt ilusat oleks, aga vähemalt on NEXO pilkupüüdev ja omamoodi. Suuruselt jääb NEXO Peugeot 5008 ja Audi Q5 vahele.

Esiosas on Tucsoni põhjal NEXOle loodud samuti ülespoole laienev iluvõre, kuid inglikujuliste päevatulede asemel laiub NEXO kapotijoone ja iluvõre vahel hoopis üle auto nina ulatuv LED-esituli, mistõttu on Hyundai logo paigutatud üldiselt maasturite disaine arvestades harjumatult madalale. Nina äärtele on asetatud veel lisatuled ning funktsionaalsed õhuavad, mis õhuvoolu üle rataste viivad. Suures pildis jääb aga veidi mulje, et ninaosa elemendid pole omavahel kuigi sujuvalt seotud ning iga osa eraldiseisvuse pärast jääb mudeli ninaosas atraktiivsusest veidi puudu.

Proportsionaalselt jätab NEXO külgvaatel pigem kõrge maasturi mulje – ninaosa pole kuigi pikk ning üldine ümarate kerejoonte suund on auto tahakülje poole liikudes tõusev. Voolujoonelisuse parandamiseks on NEXO katus tahapoole veidi langev ning ukselingid sisse-välja liikuvad. Visuaalselt lisab voolujoonelisust ka lainetav külgakende alläär. 19-tollised valuveljed on suuruselt täitsa piisavad ja ka kujunduselt piisavalt õhulised kuid tehnoloogiliselt siiski voolujoonelised.

Peamiseks tõmbenumbriks on NEXO tagaosas ümarad kolmnurksed tagatuled, mis näevad väga futuristlikud ja lahedad välja. Must tagatiib ei laiu vaid tagaakna kohal, vaid ulatub välja ka D-pillaritest, aidates nii muuta õhuvoolu auto tagaosas veel sujuvamaks. Sarnaselt esiosale jäi ka tagakülge vaadates meile mulje, et Hyundai logo ning NEXO mudelimärgis võiksid veidi kõrgemale asetatud olla. Tagaosa allosas on mõned üksikud tugevamad kerejooned, et suurt pinda veidigi huvitavamaks muuta. Tehniliselt on NEXOl väljalase, mille kaudu emiteerib sõiduk energia loomisel tekkinud puhast vett, aga seda pole toodud tagaküljele, standardsele väljalaske positsioonile. Õnneks pole mudelil imitatsioone.

 
INTERJÖÖR

Esmapilgul jätab NEXO interjöör mulje, et Hyundai on selle mudeli puhul salongiga veidi üle pingutanud. Peamiseks tõmbenumbriks on tõsiselt lai ja kõrge keskkonsool, millele on asetatud koguni 42 nuppu ning kolm rullikut. Esemete hoiustamiseks on konsooli pealispinnal topsihoidja ja väike kandiline süvis ja konsooli sees külgedelt lahtine suurem pagasipind, kuhu on integreeritud ka juhtmevaba laadija. Kõrvalistuja topsihoidja on asetatud esimese parempoolse ventilaatori alla ning sõidab peale vajutades sahtlina välja. Materjalid on salongis mugavad ja tugevad ning ehituskvaliteet võrdlemisi hea.

Ruumi osas on NEXO salong veidi erinevaid tundeid tekitav. Puhtfüüsiliselt on tegelikult mudelis ruumi küll. Esireas on üldine asend kõrge ja küllaltki eespool, kuid jäetud on ka omajagu reguleerimisruumi ning tagareas on ka keskmist kasvu isikute jaoks arvestatavas koguses pea- ja jalaruumi. Elektriliselt reguleeritavad nahkistmed on mõnusalt pehmed, soojenduse ja jahutusega ning toetavad küllaltki hästi ka sõiduasendit. Küll aga ei jää NEXOs reisides avara salongi tunnet, sest interjöör on küllaltki sisutihe ning koosneb võrdlemisi suurtest elementidest nagu hiiglaslik keskkonsool ja kõrge ekraanide paneel. Salongi avarust parandab veidi katuseluuk. Pagasiruum on lihtne ning ei oma mingeid erilisi praktilisi lahendusi ja mahutab tagaistmete tavaasendi puhul 471 liitrit pagasit.

NEXO multimeediat esindab 12,3-tolline puutetundlik ekraan, mis on asetatud armatuuri ülaossa, näidikutablooga samale paneelile. Asetuselt ei jää ekraan vertikaalselt juhi vaatevälja, kuid on asetatud kaugusele, kus võib lühemate sõitjate mugavast käeulatusest välja jääda. Süsteem ise on tarkvaraliselt kiire ja üpris loogiliste menüüdega, aga visuaalselt vesinikautole viitavalt veidi liiga sinine ja ümar. Lisaks puuteekraanile on võimalik multimeediat juhtida ka keskkonsoolil asetsevate nuppude ja rullikutega. Nimetatud nuppude ja rullikute all on aga eraldiseisev paneel kliimaseadete muutmiseks. Kogu lahendus nõuab küll kasutamiseks hetkeks pilgu tee pealt ära tõmbamist, aga õnneks on nupud parajalt suured ning joonised nuppudel selged, mistõttu on kliima seadistamine üsna kasutajasõbralik.

NEXO saab standardvarustuses täisdigitaalse 10,25-tollise näidikutabloo. Kasulikkuselt kuvab ekraan kõike vajalikku selgelt ning jätab juhile ka veidi võimalust isikupärastamiseks. Visuaali poolest on Hyundai otsustanud eksperimenteerida ning selle tulemusel on graafikad futuristlikud ja rohelise temaatikaga.

Kahekodaraline rool on üpris hea kvaliteediga ning kujult ja suuruselt vastavuses auto üldilmega. Käsitsemine on mugav ning loogiline on ka roolipealsete nuppude asetus. Nupud sarnanevad teistegi Hyundai nuppudega, kuid on veidi tasapinnalisemad ja elegantsema vajutusega. Parempoolsel kodaral on juhiabiliste ja näidikutabloo nupud ning vasakpoolsel multimeedia nupud. Rooli tagaküljele on asetatud labad regeneratiivpidurdamise intensiivsuse seadistamiseks.

 
SÕITMINE

Et üldse NEXO tehnilisi andmeid oleks mõtet jagada, selgitame kiirelt üle, kuidas toimib FCEV ehk kütuseelemendil põhinev elektriauto. NEXO puhul säilitatakse energia tehniliselt autos vesiniku näol, mida hoiustatakse balloonides salongi põranda all. Nii-öelda energiaallikaks on nendes sõidukites kütuseelemendid, milles toimuva keemilise reaktsiooni ajal, mille käigus moodustavad paagist tulev vesinik ja õhust elementi voolav hapnik vee molekule, tekitavad liikuvad elektronid voolu, mis suunatakse vastavalt vajadusele otse mootorisse või siis säilitatakse väikeses akus.

NEXO kolme ballooni mahub kokku umbes 150 liitrit vesinikku, millega suudab NEXO väidetavalt läbida 666km. Balloonide täitmine võtab aega 5 minutit, kuid Eestis see veel kahjuks võimalik pole. Elektrimootor arendab maksimaalselt 120 kW ning veab esirattaid. Selle tulemusel saavutab NEXO maksimaalseks kiiruseks 179 km/h ning sooritab 0-100 km/h kiirenduse ligikaudu 9 sekundiga.

Sõites pole võimalik aru saada, kas auto säilitab energiat vesiniku balloonides või liitiumakudes ning seetõttu meenutab NEXOga sõit tavaliste elektriautodega sõitu. Kiirendus on aga pigem rahulik ja aeglane, mitte kaasaegsetele elektriautodele sarnaselt äkiline ja jalustrabav. Kaaludes ligikaudu 1,9-tonni, pole ta ka massi poolest erinev klassikalistest elektriautodest, aga kui vedrustuse osas oleme märganud, et näiteks Hyundai enda Ioniq 5-gi vedrustus ei erine liialt sisepõlemismootoritega autode omast, siis NEXOga sõites jääb küll veidi ebamäärane tunne, et kere justkui hõljuks vahepeal tee kohal. Selle tulemusel võimaldab mudel küll pehmet ja sujuvat looklemist teedel, kuid kindlasti mitte dünaamilist sõitu.

NEXO juhiabiliste hulgas on adaptiivne püsikiirusehoidja, sõiduraja hoidmine, pimenurga jälgimine, mis suunatule aktiveerimisel vastava külje peeglialuse kaamera pilti näidikutabloole kuvab, parkimisandurid ees ja taga, iseparkimine ja kvaliteetne tahavaatekaamera.

 
Kellele?

NEXOt lihtsalt ei saagi veel ühelegi Eesti kodanikule soovitada, puhtalt vesinikutanklate puudumise pärast. Muus osas on mudel aga tehniliselt elektrimaastur nagu iga teine, positiivse omadusega, milleks on kiire laadimine ja pikk sõiduulatus, aga miinusega, milleks on väga kõrge hind. Praktilisuselt on NEXO võimeline olema pereauto ning saab hästi hakkama nii linna- kui maanteekiirustel.

NEXOt lihtsalt ei saagi veel ühelegi Eesti kodanikule soovitada, puhtalt vesinikutanklate puudumise pärast. Muus osas on mudel aga tehniliselt elektrimaastur nagu iga teine, positiivse omadusega, milleks on kiire laadimine ja pikk sõiduulatus, aga miinusega, milleks on väga kõrge hind. Praktilisuselt on NEXO võimeline olema pereauto ning saab hästi hakkama nii linna- kui maanteekiirustel.

Auto andmed

Hind alates: 74 990€

Testitud mudeli info:
– €
Vesinik
120 kW
0.84 kg/100 km
Esivedu
Max 179 km/h
0 – 100 km/h: 9.2 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST