Tänapäevane Jaguar F-Type jõudis tootmisesse 2013. aastal ning on tänase seisuga läbinud ainult paar mudeliuuendust/facelifti. Olenemata aga ühest ainsast generatsioonist, mis on olnud tootmises, ulatub F-Type nimi tegelikult lausa 1980-ndatesse, mil kandsid sama nime kaks kontseptautot, mis kahjuks kunagi turule ei jõudnud. F-Pace SVRi ja XE SV Project 8 kõrval on F-Type hetkel siiski see kõige õigem Jaguari sportmudel, mille alternatiivideks on suured nimed nagu näiteks Toyota Supra, Porsche 911 ning Chevrolet Corvette.

VÄLIMUS

Olles olnud juba pea 10 aastat tänavatel ja turul, on F-Type välimus tänaseks väga ikooniline ja äratuntav. Omamoodi muskelautolikkus on kombineeritud elegantse ja Euroopaliku kupeekerega, andes nõnda mudelile väga atraktiivse ning Britilikult rahuliku üldilme, mis kipub õhkama ka Bondilikke vihjeid. F-Type on muide saadaval ka kabrioletina. Kahekohalise sportautona jagab F-Type suurusklassi näiteks Aston Martin Vantage’iga ja Porsche 991-ga. Värvivalikus pakutakse F-Type’ile ühteteist erinevat tooni, mille hulgas must-valgeid ja hõbedasi varjundeid, punane, roheline, sinine, kollane ja oranž ning kui standardvärvide hulgas sobivat ei leidu, saab valida ka tellimusvärvi. 

Üheks F-Type’i disaini äratuntavaimaks aspektiks on mudeli pikk ninaosa, mis lisaks heale välimusele võimaldab ka suurtel mootoritel stange ja salongi vahele ära mahtuda. Et aga asjad veelgi omapärasemad oleks, avaneb F-Type’i hiiglaslik kapott hoopis tuuleklaasi poolt, mis teeb küll avamise ja sulgemise keerulisemaks, kuid näeb avatult lihtsalt suurepärane välja. Jõulisema ilme jaoks on kapotile loodud kaks õhuavade imitatsiooni ning tugevad kerejooned, mis koonduvad ümara ristküliku kujulise iluvõre juures. Võre ülemistesse nurkadesse on loodud õhukesed ja brändile omase J-tähe kujulise signatuuriga esituled, mis loovad autole lisaks heale valgustavusele ka mõnusalt kurja ja terava pilgu. Sportlikkust lisavad ninaosale veel kaks funktsionaalset õhuava alumistes nurkades ning jõuline splitter.

Küljelt avalduvad F-Type’i imekaunid ja luksuslikud proportsioonid. Salongi osa on viidud pigem tahapoole, mis annab F-Type’ile kaunis pikka ninaosa, mis ulatub ka esiratastest võrdlemisi kaugele ette. Salongist tahapoole langeb pea lineaarset kupeelik katus, mis sarnaselt konkreetselt järsule esiosale lõppeb samuti tagaküljel. Ehk voolujoonelisus kajastub kerekumerustes, kuid ei muuda proportsioone või üksikuid osasid venitatuks. Tugevamaid kerejooni auto küljel otseselt välja ei paista, kuid muskelautolikkust ja enesekindlust lisavad suured ja jõulised “õlad” tagarataste kohal. Tegemist on kindlasti ühe kauneima küljeprofiiliga.

F-Type’i veljevalik laiub läbimõõdu vahemikus 18 – 20 tolli. Disaini osas tuginevad pea kõik kujundused viiekodaralisusele ning näevad tegelikult võrdlemisi viisakad välja. Üksikud valikud on lihtsa halli tooniga, kuid enamus kombineerivad musta ja hõbedase. Parima üldilme nimel tasub aga siiski teha valik 20-tolliste hulgast, mille suurused mustad viiekodaralised olid ka demosõiduki all.

Sarnaselt ülejäänud disainilegi on ka tagakülg väga stiilipuhas ja konkreetne. Kupeelik katuseosa ja ratakoobaste kumerused koonduvad ühel rõhutatud kerejoonel, mis kulgeb üle tagatulede ja voolava disaini lõpteab võrdlemisi vertikaalse seinaga. Nimetatud kerejoon jätab isegi kerge tiiva mulje, kuid parema areodünaamika ja veelgi sportlikuma ilme jaoks on võimalik teha lahti ka eraldiseisev dünaamiline tagatiib. Samas on mudelile saadaval staatiline antitiib. Tiiva alla on loodud kerge süvis numbrimärgi jaoks ning samal tasandil asuvad ka kitsad ja stiilsed tagatuled. Stange on iseenesest rahuliku ja ümara disainiga, kuid tagakülje alläärele on loodud näiline difuusori piirkond, kus kummalgi äärel ka kaks funktsionaalset väljalaske otsa.

INTERJÖÖR

Kui välimuselt tundub F-Type’i disain pea aegumatu, on salongi poolel aga juba kerget vananemist tunda, sest mudeli 10-aastase ajaloo jooksul on interjöör püsinud peaaegu muutumatuna ning isegi kui tehnoloogia osas on ekraane ja funktsioone uuendatud, on need siiski suuresti integreeritud klassikalisse eelmise kümnendi sportautodele omase disaini. Materjalid on aga kõikjal võrdlemisi kvaliteetsed ja luksuslikud ning ehituskvaliteedi osas pole ka praktiliselt millegi üle kurta.

Istmed on saadaval nii nahk-, kui seemiskattega ning mitmes erinevas värvikombinatsioonis. Kuju põhjal tundub veidi vale kutsuda neid istmeid päris korvistmeteks, kuid reisijate paigalhoidmise kõrge taseme ja tugevate tugede tõttu kogemus korvistmete omast väga palju ei erine. Seega pakuvad need istmed väga mugavat ja stabiilset sõiduasendit, mis on arusaadavalt pigem madal ja igati sportlik, võimaldades nõnda autoga justkui üheks saada. Istmetele on saadaval elektriline soojendus, jahutus ning mälufunktsioon, kuid viimase ainsaks veaks on see, et kui manuaalselt reguleerides saab istet justkui suruda vastu tagaseina, siis mälufunktsioon seda pingestatud isteasendit automaatselt taastada ei luba.

Praktilisuse osas on kahekohalises sportautos loomulikult ruum võrdlemisi piiratud, kuid reisijate mahutamise poolest saab F-Type tegelikult täitsa piisaval tasemel hakkama. Mõlema istekoha ülempiiriks on enam-vähem kahemeetrised reisijad, kes veel enam-vähem ilma põlvedega armatuuri hõõrumata end mugavalt tunda saavad. Kui aga F-Type’iga rajale minna, siis kahemeetristel jääb kiiver juba vastu lage. Seega võiks arvata, et F-Type’i salong on kompaktsena veidi ängistav, kuid tegelikult on lood hoopis vastupidi. Madal asend, rohke välise valguse ligipääs, tume katusepolster ning mehaanilise kattega katuseaken loovad tegelikult väga hubase ja meeldiva keskkonna, kus teekondi mööda saata. Esemete hoiustamiseks on keskkonsoolis topsihoidjad ja arvestatava suurusega käetoe-alune laegas, pigem kitsad uksetaskud ja normaalse suurusega kindalaegas. 

Elektriliselt avaneva tagaakna all on F-Type’is ka veidike pagasiruumi. 407-liitrine mahutavus pole numbrina tegelikult isegi halb sooritus, aga pagasiruumi kuju on pigem see, mis praktilisuse määrab. Laadimiskünnis on küll kõrge, kuid ava arvestatava suurusega. Kogu ruum oma olemuselt pikk ja lai, kuid madal. Aga siiski hea sooritus Jaguari poolt, arvestades Supra ja 911-ne pagasiruumi, mis on vastavalt 290- ja 132-liitrised.

Multimeediat esindab F-Type’i armatuuril kümnetolline puuteekraan, mis on kenasti reisijate käeulatuses, kuid veidi kaugel väljavaate piirist. Süsteem ise kasutab aga Jaguari eelmise generatsiooni tarkvara, mistõttu näeb see veidi aegunud ja tuim välja. Ka menüüde vahel navigeerimine võtab veidi harjumisaega, aga pärast mõnda aega testimist ajab ta asja siiski kenasti ära. Testitud sõidukil oli standardne helisüsteem, mis esitas palasid pigem liiga bassiselt ning seda perfektset seadistust oli võrdlemisi keeruline leida. Tõenäoliselt esineb veidi etemalt valikuline Meridian™ Surround helisüsteem, aga ega see muusikakeskus sellises sportautos nii tähtsat rolli ei mängi ka. Kliimapaneel on asetatud multimeedia alla ning koosneb kolmest rullikust ning mõnest füüsilisest nupust. Lahendus on kasutajasõbralik ning igati selge ja mugav kasutada.

Kui multimeedia toetub F-Type’is veel Jaguari eelmisele generatsioonile, on näidikutabloo kohal juba kasutuses siiski värskeim lahendus, ehk rooli taga laiub 12.3-tolline täisdigitaalne näidikuekraan. Süvistatud ja varjuga asetus võimaldab ekraani koguaeg selgelt näha, olenemata sellest, et viimane on kaitstud läikiva klaaspinnaga. Süsteemi poolest näeb Jaguari lahendus väga hea välja ning võimaldab juhil ka asetuse ja kuvatava info tüübi muutmise näol veidi isikupärastada.

Juhtpuldiks on F-Type’is võrdlemisi suure läbimõõduga ja jämedate kodaratega kolmekodaraline rooliratas. Põhiosa on kaetud nahkkattega ning kodaratel on kasutuses veidi metalli ja plastikut. Kuju poolest püsib rool väga mõnusalt käte vahel ning võimaldab ka erinevaid käsitsemisviise olenemata sellest, et taolises sportautos tasub käed ikka kella kolme ja üheksa peal hoida. Multifunktsionaalsust lisavad roolile kodaratele asetatud füüsilised nupud, mis on asetuselt piisavalt hõredalt ning reljeefselt, et ka sõidu ajal mugav kasutada oleks. Parempoolsed kontrollivad püsikiirusehoidjat ja vasakpoolsed multimeediat ja näidikuid. Automaatkastiga sportautole omaselt on rooli tagaküljel ka loomulikult alumiiniumist käigulabad. Roolile on saadaval elektriline soojendus ning reguleerimine, mis ka koos istmemäluga eelseadistatud kohale liigub

SÕITMINE

Jaguar F-Type on saadaval kolme erineva mootorivalikuga tähistega P300, P450 ning P575, millel arvud viitavad mootori võimsusele hobujõududes. Mudel on saadaval taga- ning nelikveolisena ja jõud kantakse olenemata variandist ratasteni läbi 8-käigulise automaatkasti. Kõik valikud joovad edasi liikumiseks bensiini.

P300 saab kapoti alla vaid kaheliitrise turbotatud neljasilindrilise, mis arendab 221 kW võimsust ning 400 Nm väänet ja on saadaval vaid tagaveolisena. Selle tulemusel kiirendab P300 sajani 5.7 sekundiga ning kogub hoogu kuni kiiruseni 250 km/h. Silindreid on P300-l küll kaks korda vähem kui võimsamatel variantidel, kuid sellest olenemata on kütusekulu ikkagi keskmiselt 9.4 l/100km.

Keskmiseks, kuid juba omajagu paremaks valikuks on P450, mille puhul kasvab kubatuur viie liitrini, turbo asendatakse kruvikompressoriga ning mootoritüüp muutub V8-ks. Võimsust on nimetatud valikul 331 kW ning väänet 580 Nm. Veoskeemina on P450-le saadaval nii taga-, kui nelikvedu. Kõige selle koostööl kiirendab P450 sajani 4.6 sekundiga ning kasvatab kiirust kuni 285 km/h. Keskmist kütusekulu lubavad ametlikud andmed vaid 10.5 l/100km, kuid kui vähegi ikka möirgavat V8-t nautida soovid, tasub pigem arvestada 15-20 l/100km.

Kui aga ka 331 kW ihukarvu ei tõsta, pakub Jaguar F-Typele ka 423 kW arendavat P575 versiooni, mille supercharged viieliitrisel V8 mootoril on koguni 700 Nm väänet. Seda jõudu pakub Jaguar aga vaid nelikveolisena, mistõttu kiirendab uhkeim F-Type sajani 3.7 sekundiga ning ulatub maksimaalse kiiruse näol koguni 300 km/h-ni. Ametlikud andmed väidavad taas keskmiseks kütusekuluks 10.7 l/100km, aga auto nautimiseks tasub taas arvestada pea kaks korda suurema kuluga.

Inchcape Motorsi võimaldatud pressiauto näol saime meie proovile panna nelikveolise P450 Jaguar F-Type’i. Nagu juba ainult auto välimuse põhjal arvatagi võib, on tegemist ikka päris tõsise ja karmi sportautoga. Mootoril on korralikult jõudu ja krapsakust, mis võimaldab väga kiiresti ja emotsioonirohkelt suurte kiirusteni jõuda. Kruvikompressor võimaldab olenemata mootori pööretest kohest tõmmet ning seda jagub pea tervel pöörete skaalal. Kahjuks pole aga gaasitades kuulda kruvikompressori kiunumist nagu F-Pace SVRi puhul, sest Jaguar otsustas klientide tagasisidel kiunumise sportautol summutada. Küll aga pole sarnast summutust läbi viidud õnneks mootori mürinaga. Tõsi, koha peal pedaalitades küll auto pöördeid punasesse tuuritada ei luba, kuid olenemata sellest on ragin ikkagi mõnusalt madal ja kuri ning sõidu ajal kostub nii mootori kui ka väljalaske müra ja pauke ikka sadade meetrite kaugusele. Öösel elamurajoonides liiklemiseks on mudelil ka väljalaskeklapid, mis võimaldavad mürataset veidi vähendada, aga muul ajal on emotsiooni nimel ikka korrektne klapid lahti hoida. 8-käiguline automaatkast on väga kiire ning suudab vastavalt sõidurežiimile pakuda nii sujuvat, kui ka vähe emotsoonikamat ja raiuvamate käiguvahetustega tõmmet. Veidi köitvamaks kogemuseks saab käiguvahetused ka roolitaguste labadega enda kontrolli alla võtta, ilma et auto ka piirajasse jõudnuna käiku ise vahetaks. F-Type’i nelikvedu eelistab pigem tagarataste vedu ning seetõttu tahab mudel libedatel pinnastel ka veidi saba liputada, mis on tänu targale elektroonikale õnneks võrdlemisi lihtsasti kontrollitav, kuni veojõukontroll aktiveeritud on.

Muu sõidudünaamika osas võiks F-Type’i pidada GT (Grand tourer) autoks, mis võimaldab arvestataval määral ka meeliköitvat rajasõitu. Ehk igapäevaselt on mudel loodud kurvilistele ja maastikul looklevatele teedele, kus kasvõi tunde autot ja kerget sportsõitu nautida. Erinevalt näiteks Saksa kahekohalistest, on F-Type’s veidi justkui muskelautolikkust, mis rajal millisekundite tagaajamise asemel autoentusiastidele lihtsalt igapäevast toores elamust pakub. Vedrustus on küll pigem jäik, võimaldades nõnda mudelil stabiilselt ja kindlalt teel püsida, kuid pole häirivalt raputav ja põrutav ka igapäevasteks linnasõitudeks. Roolimine on veidi rasemapoolsem, kuid seega ka väga täpne. Maanteekiirustel jõuab salongi ka omajagu tuule- ja rehvimüra, aga mudeli iseloomu arvestades see väga häiri, sest juba kasvõi kerge kiirendamise korral, mattub see välismüra taas mootori mürina varju. Nähtavus on salongist isegi üllatavalt hea ning pimenurgad tekivad vaid B-pillarite vaha. Osavaks manööverdamiseks peab gabariitidega veidi harjuma, kuid abiliste ja sensoritega on ka tihedatest kohtadest siisk võrdlemisi lihtne turvaliselt läbi lipsata.

F-Type’i juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, püsikiirusehoidja ja kiiruspiirik, pimenurga jälgimine, sõidurea hoidmine, liiklusmärgi tuvastus, väga hea valgustavusega automaatsed kaugtuled valikulise maatriks-tehnoloogiaga, esimesed ja tagumised parkimisandurid, enam-vähem kvaliteediga tagurduskaamera ja viimase kahe koostööl toimiv iseparkimine.

Kellele?

F-Type on loodud sõidunautlejale ja korralikule autoentusiastile, kelle elu pole päris see ilma lõriseva V8-ga kahekohalise sportautota. Mudel on väga mitmekülgne, võimaldades vastavalt vajadusele ja soovile emotsionaalset rajasõitu, kuid ka mugavat linnas liiklemist, mistõttu on F-Type ka reaalselt ja mõistlikult igapäevaselt kasutatav. Praktilisuse poolest on loomulikult reisijateruumi kahele ning pagasiruumi paarile seljakotile. Hinna eest on F-Type’is autot küll ja veel.

Kuigi autotööstuse seis ei paista seda ideed soosivat, loodame meie siiski, et F-Type’iga sarnaste autode aeg pole veel lõpule jõudmas.

F-Type on loodud sõidunautlejale ja korralikule autoentusiastile, kelle elu pole päris see ilma lõriseva V8-ga kahekohalise sportautota. Mudel on väga mitmekülgne, võimaldades vastavalt vajadusele ja soovile emotsionaalset rajasõitu, kuid ka mugavat linnas liiklemist, mistõttu on F-Type ka reaalselt ja mõistlikult igapäevaselt kasutatav. Praktilisuse poolest on loomulikult reisijateruumi kahele ning pagasiruumi paarile seljakotile. Hinna eest on F-Type’is autot küll ja veel.

Kuigi autotööstuse seis ei paista seda ideed soosivat, loodame meie siiski, et F-Type’iga sarnaste autode aeg pole veel lõpule jõudmas.

Auto andmed

Hind alates: 67 600

Testitud mudeli info:
126 000 €
Bensiin
5.0 l V8
331 kW
10.8 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 285 km/h
0 – 100 km/h: 4.6 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST