Olenemata sellest, et suurem osa AMG ehk Mercedes-Benzi jõudlusele keskendunud tütarettevõtte toodangust liigub täna linnapildis sedaanide, linnamaasturite ja kusjuures enimmüüdud G63-e näol, on brändi üheks märkimisväärseimaks mudeliks siiski AMG GT. Eraldiseisvale platvormile rajatud kaheukselist kupeed on AMG tootnud juba 2014. aastast ning 2023. aastal tutvustati maailmale sportauto teist põlvkonda, mis tõi endaga kaasa näiteks nelikveo ja hübriidtehnoloogia. AMG GT alternatiivideks on näiteks Porsche 911, Aston Martin Vantage, Maserati MC20, Ferrari Amalfi ning Chevrolet Corvette.
Väliselt pole Mercedes-AMG oma loovust AMG GT teist generatsiooni disainides tugevalt piiranud ja selle tulemusel saab uus mudel küllalt teistsuguse iseloomuga välisdisaini, mis lahti lasknud oma nooruslikust kiskja loomusest ning peale tõmmanud omajagu elegantsema ja alternatiividega iseloomult sarnasema keebi, nähes samas jätkuvalt kiire, luksuslik ja äratuntavalt AMG GT-lik välja. Gabariitidelt jagab AMG GT pikkust üpris sarnaselt Mercedese C-Klassiga, olles seega kusjuures omajagu pikem eelnimetatud alternatiividest. 992.2 põlvkonna Porsche 911 on näiteks tervelt 20 sentimeetrit lühem. Erinevaid kerevärve on AMG GT hinnakirjas saadaval tervelt 72 ehk valikuid peaks olema piisavalt, et rahuldada ka kõige nõudlikum maitse.
Ninaosas on AMG GT eelkäijaga võrreldes kogunud sügavust, sest erinevalt eelkäija järsemast ninast, kus paiknesid elemendid tasapinnalisemalt, tervitab uus mudel vastutulijaid maitsekalt ümarama disainiga. Kapott ulatub madalamale, iluvõre laiub kumeramalt ja laiemalt esitulede alla ning tuled omakorda suursugusemalt esitiibadele. Futuristlikku ilmet loovad päevasõidutulede piisad ning sportlikkust lisavad õhuavad põrkeraua äärtel ja terava splitteri kohal. Tõsi, uue mudeli pilk ei näe küll nii vihane ja ründav välja kui eelkäija oma, kuid tervikuna on AMG-l see ümaram lähenemine ninaosas siiski õnnestunud.
Külgvaates paistavad enim silma AMG GT värsked proportsioonid, mis küllalt silmapaistvalt lahti lasknud eelkäija pika ninaga lähenemisest, mida toetab visuaalselt ka pikem ninaosa üleulatus, ning asetavad reisijateruumi rohkem telgede tsentrisse. Voolujoonelisus ja elegantne kurvikus on aga joontes säilinud ning eripära lisavad jõulised “õlad” tagumiste rataste kohal, kontrastsed küljelaiendid, peidetud ukselingid ja püstine õhuava imitatsioon mootori kirjeldusega esitiival. Küljeaknad on kusjuures raamita ning mõnusalt pikad uksed loovad salongile ka avara ligipääsu.
Veljevalikus Mercedes AMG GT puhul kuigi nõrka valikut langetada ei võimalda, sest läbimõõdu vahemikus 20 – 21 tolli on kõik võimalused küllalt omapärase disainiga. Tõsi, odavamad valikud on veidi igavamat halli värvi, ent uhkemad näiteks ka musta või kuldset tooni, mille vahelt paistavad eriti säravalt välja kollased või Petronase värvides pidurisadulad. Demoautol olid all 21-tollised veljed.
Tagant vaadates on mudeli jõuliselt lai siluett eelkäijaga küllalt sarnane, ent elementide ja väiksemate detailide koostööl näeb uus mudel omajagu kaasaegsem ning tõsisem välja. Demoauto puhul toetas sportlikku üldilmet mõistagi ka püsiv tiib, mis meie silmis rangelt soovituslik lisavarustuse komponent. Sarnaselt ninaosa päevasõidutulede piiskadele, koosnevad ka tagatuled üle tagaosa ulatuva musta paneeli äärtel kolmest samal sihil paiknevast ümmargusest elemendist, andes nõnda mudelile väga äratuntava valgussignatuuri. Põrkeraual on oma kumera kontuuriga märkimisväärse osa haaranud musta värvi difuusori ala, mis küll aerodünaamiliselt tähtsusetu, kuid mille äärtel kummalgi pool kaks kandilist väljalaske ava visuaalset võimendust.



















Salong on AMG GT-s rajatud C-klassilt ja GLC-lt tuttavale loogikale, mille tsentris keskkonsoolist välja sirguv multimeedia ekraan, tänu millele on sportmudeli olemuse igapäevane pool juba esmakohtumisest väga kasutajasõbralik ja lihtne. Vähemalt varasemalt Mercedestega sõitnud juhtidele. Mõistagi pole aga ära unustatud ka AMG GT vajadust ülejäänud mudelirivist eristuda, mille jaoks on disain tervikuna küllalt mitmekülgseks ja sisutihedaks kujundatud, olles Mercedestele omaselt uhke ja edev, ent mitte üledisainitud. Materjalide valik on süsinikkiu, naha ja alcantaraga läbivalt tasemel ning ehituskvaliteet üksikute eranditega suhteliselt hea.
Juhi ja masina vahelise sümbioosi eest vastutavad salongis aga enim AMG korvistmed, mis oma elektrilise reguleeritavusega võimaldavad mugava asendi leida igat kasvu reisijatel ning hoiavad reisijaid väga sportautolikult, toekalt ja tugevalt ka kurvilistel teedel paigal, olenemata sellest, et küljetugede korvikust eraldi reguleerida ei saa. Üldine asend on sportautolikult madal, ent ei väsita tegelikult ka nii-öelda tavalise sõidu ajal. Turvavööd saab mudel standardis beežid ning valikus on veel ka hall ja punane värv, ent demoautos jätkasid salongi õmbluste ja pidurisadulate kontrasti maitsekad kollased turvavööd. Mugavusfunktsioonidest on istmetele saadaval soojendus, jahutus ja mälufunktsioon. Teises reas on istmed kõvad ja väga kükitava asendiga ehk iseseisvalt sõna otseses mõttes väga ebamugavad, kuid võimaldavad oma Isofix kinnitustega sõidule kaasa võtta näiteks väiksemaid kaasreisijaid.
Füüsilise ruumikusega AMG GT mõistagi ei hiilga, kuid esireas on ruumi isegi kiivritega kahemeetrisetele ning teises reas on ruumi maksimaalselt koolieelikutele. Atmosfääri osas ei jäta tänu reisijate ümber rajatud kopiliku disainile AMG GT salongis viibijatele endast üldse suurt muljet ning pigem on õhkkond sportautolikult kompaktne ja maitsekalt rõhuv. Avarust saab lisada katuseluugiga ning öisele sõidule lisab sära Mercedestele omane uhke ja edev miljöövalgustus. Esemete hoiustamiseks on väikesed uksetaskud ja käetoealune laegas, telefoni juhtmevaba laadijaga ja kahe topsihoidjaga pesa keskkonsoolis, ning väga väike kindalaegas.
Olenemata oma sportautolikust iseloomust, neljast istekohast ja kupeelikust kerest, on pagasiruumi AMG GT-l aga koguni 321 liitrit, mis võrreldav näiteks Golf R-i 341-liitrise sooritusega. Tõsi, Mercedese puhul asub ruum tervelt ligi 25-sentimeetrise laadimiskünnise taga, kuid ühe sportauto kohta on tal elektriliselt avaneva luugi taga pagasiruumi siiski üllatavalt palju. Pagasit aitavad sportsõiduks kinnitada võrguga tasku paremal seinal, pingutatud rihmad, üks kotikonks, haagid põranda nurkades ja arvestatav lisaruum põranda all. Ruloostiilis pagasikate mahub põranda alla ja teise istmerea seljatoed klapivad kokku ühes tükis.
Keskkonsoolilt armatuuri ette ulatuval paneelil esindab kiirelt ja sujuvalt opereerivat multimeediat 11,9-tolline puuteekraan, mis kenasti reisijate nähtavuses ja mugavas käeulatuses. Tarkvara osas jookseb süsteemil küll Mercedes-Benzi nii-öelda eelmise põlvkonna MBUX süsteem, mis vajab esmakohtumisel veidi harjumist, kuid on kokkuvõttes küllalt lihtsa ja loogilise ülesehitusega. Visuaalselt on tarkvara samuti stiilipuhas ja üheselt mõistetav ning suured ikoonid muudavad kasutamise lihtsaks ka sõites. Kliimasätted on mugavalt integreeritud samuti täielikult multimeediasse. Helisüsteemi osas oli demoauto varustatud valikulise Burmesteri lahendusega, mis esitab palasid läbivalt suhteliselt puhtalt ja dünaamiliselt, ning esitab veenvalt ka mootoriheli täiustusi.
Sõidu ja sõiduki andmeid kuvab juhi ees jõuliselt armatuuri süvistatud 12,3-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis kenasti läbi rooli ava nähtav ning riistvaraliselt kiire opereerimisega ja terava pildiga. Näidikutablool jookseb tarkvaraliselt samuti juba korduvalt testitud Mercedese lahendus, millel kokku 8 erinevat vaadet, mille hulgas AMG-mudelitele eksklusiivsed Supersport ja Track pace kuvad. Isikupärastamise osas saab osadel vaadetel muuta täpsemalt kuvatavate andmete tüüpi ning tervikuna on vajalik info tänu loogilisele asendiplaanile läbivalt lihtsasti leitav ning selgete graafikate tulemusel üheselt mõistetav. Samuti pakub Mercedes-Benz AMG GT-le ka esiklaasinäidikut.
Sadade njuutonmeetrite suunamiseks saab mudel juhikoha ette kvaliteetse naha ja alcantaraga kaetud viiekodaralise AMG-sportrooli, mis ülikindlalt ja tihedalt käte vahel püsides tagab konkreetse ja täpse kontrolli rooli üle. Standardne multifunktsionaalsus on puutepaneelide näol jaotatud klassikaliselt äärmistele kodaratele, kus nuppude rohkus vajab küll veidi harjumist, kuid samas on sisuliselt kõik seadistamised ja käskluste edastamised vaid rooli kaudu teostatavad. Vasakpoolsed juhivad näidikutablood ja juhiabilisi, parempoolsed multimeediat. AMG-funktsionaalsuse muutmiseks saab rool ümmargused ekraanidega elemendid ka äärmiste kodarate alla, millelt võimalik sõidurežiime ja teisi dünaamika funktsioone seadistada. Roolile on saadaval elektriline soojendus ning mäluasendiga reguleerimine.
AMG GT on Eestis saadaval neljal erineval kujul, mis kõik kasutavad kapoti all sisepõlemismootorina sama, ent erineva seadistusega esi-kesk asetusega topeltturbotatud neljaliitrist V8-mootorit, mis kusjuures ühe töötaja poolt käsitsi koostatud ja mille jõud liigub läbi 9-käigulise automaatkasti kõikide ratasteni. Tagaveolist AMG GT 43-e, mis jagab oma kaheliitrist rida-neli jõuallikat 310 kilovatiga näiteks Lotus Emira ja teiste lahjemate AMG-mudelitega, Eestis ei pakuta. Tühimassi on AMG GT-l kuni kaks tonni.
Kõige lahjemal ehk AMG GT 55 kujul surutakse nimetatud neljaliitrisest välja 350 kilovatti ja 700 njuutonmeetrit, mis kisuvad mudeli sajani 3,9 sekundiga ning võimaldavad tippkiirust 295 km/h, ning AMG GT 63 puhul kasvavad jõudluse numbrit 430 kilovatile ja 800 njuutonmeetrile, mis langetavad sajani jõudmise aja 3,2 sekundile ja tõstavad tippkiiruse väärtuseni 315 km/h. Kütust tarbivad nimetatud kaks nii-öelda tavalisemat valikut keskmiselt 14 l/100km.
Nimetatud neljaliitrisest V8-mootorist on enim välja pigistatud AMG GT 63 PRO mudeli puhul, mis kõige ringrajaautolikuma sihiga arendab 450 kilovatti ja 850 njuutonmeetrit ning saab näiteks keraamilised pidurid, täiendatud põhjaaluse aerodünaamika ning võimendatud jahutuse suutlikkuse. Sajani jõuab ka tema 3,2 sekundiga, kütust kulutab samuti 14 l/100km ning suurimaks kiiruseks saavutab mudel 317 km/h.
Kõige uhkemaid tehniilisi numbreid omab aga AMG GT 63 S E Performance, mille kapoti all on GT 63-e seadistusega neljaliitrine pistikhübriidselt seotud 150-kilovatise elektrimootoriga, mis arendavad koostöös tervelt 600 kilovatti ning kuni 1420 njuutonmeetrit. Võimsaim mudel kiirendab sajani 2,8 sekundiga, kogub hoogu kuni kiiruseni 320 km/h ja hoiustab elektrienergiat 4,8-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab täiselektriliselt liigelda kuni umbes 10 kilomeetrit. Keskmiseks kütusekuluks lubatakse viimasele 12,3 l/100km.
Veho võimaldatud demoauto puhul saime meie proovile panna teise kõige lahjema ehk AMG GT 63 versiooni, mille Tom Oroszi koostatud topeltturbotatud V8-mootori 430 kilovatti jõudsid kõikide ratasteni. Nagu vaid tehniliste andmete, kirjelduse ja masina välimuse põhjal arvatagi võib, on selles V8-mootoris seda sportautolikku minekut ja jõudlust ikka küllalt palju. Mootor reageerib pedaalimistele kiirelt ning kiirused kasvavad muskelautoliku V8-mootori lõrina saatel kolmekohaliste arvudeni märkamatult. Tõsi, see V8 pole küll nii suursuguselt muskelautoliku iseloomuga nagu Jaguari supercharged viieliitrine F-Type’is, kuid samas ta ei küündi ka päris Porsche boksermootorite sportlikkuse tasemeni, kombineerides käitumismustreid mõlemalt poolelt ning olles seega küllalt kasutatav ka nii-öelda igapäevases tarbimises. Mootori sümfoonia eest vastutab suuresti vaid klapiga väljalase, mis toob juba väiksematel kiirendustelgi mõnusalt madala mürinaga naeru suule ning ehib kiirenduste vahelisi pause küllalt valjude praksumiste ja paukudega. Kahjuks piirab paigalseisus lärmamist aga soft limiter ning vähemalt mingil määral mängitakse mootori mürinat ka kõlaritest. Sõidurežiimideks on AMG GT-l Comfort, Slippery, Individual, Sport, Sport+ ja Race, kuid pea kõiki dünaamika aspekte saab konfigureerida ka eraldi.
Nüüdsest mootori juurde paigutatud 9-käiguiline automaatkast on loomult vastavalt sõidurežiimile Comfort seadistuses küllalt märkamatu opereerimisega ning kangeimas seades küllalt agressiivselt raiuv, kuid läbivalt väga kiirete vahetustega. Samuti reageerib kast ka kõige leebemas seades järskudele pedaalimistele kiirelt, ent kahjuks ei võimalda masin ka manuaalrežiimis pöördeid piirajasse sõita, vaid vahetab käike pöörete ulatuse lõppu jõudes siiski automaatselt. Nelikveolisena saab AMG GT oma njuutonmeetrid läbivalt küllat stabiilselt ja kontrollitult edasiliikumisse kantud ning masinat korralikult surudes on ka lahenduse tagaveo eelistust väga selgelt tunda, mis võimaldab masinat kurvis ettearvatavalt gaasiga suunata ja soovi korral masina ka saba liputama panna.
Masina standardne, ent kvaliteetne aktiivvedrustus hoiab mudeli läbivalt teega tasa ning annab juhile küllalt konkreetset ja täpset tagasisidet sõiduki käitumise ja tee seisukorra kohta, ilma reisijaid samaaegselt väsitavalt põrutamata, ning defineerib enim ka mudeli identiteedi ja sihtgrupi. Tõsi, vedrustuse iseloomu saab režiimidega tuntavalt muuta, kuid ka kõige jäigemas seadistuses ei muutu AMG GT robustseks ringrajaautoks, vaid säilitab oma GT- ja muskelautolikud iseloomujooned, mille tulemusel tuleb kiirusest arusaamiseks aeg-ajalt ikkagi spidomeetrit vaadata, ning kahtlemata pole mudel uimane või igav ringrajal, olles kurvides koostöös nelikroolimisega tegelt oodatust äkilisema iseloomuga, kuid tuntav mass, nelikvedu ja tunnetuslik inerts sõidus kinnitavad üpris tugevalt mudeli nime ning jätavad masinast vähemalt GT 63 vormis ennekõike grand tourer’i mulje, millega kurvilistel kõrvalteedel adrenaliini jahtida, meenutades varasemate proovisõitude seast enim Jaguar F-Type’i. Roolimine on küll keskmisest raskem, kuid aitab küllalt reageerivana ja täpsena ka masinal massi peita.
Nähtavus on salongist igal suunal meeldivalt avar ning gabariidid samuti suhteliselt hästi tajutavad. Kitsastes oludes aitab takistusi vältida kuni 360-kraadine kaamerasüsteem salvestamise funktsiooniga, mis võimaldab lisaks kaamerate pildile jälgida ka ümbrust liidetud 3D- või ortofotolikus vaates, ning nelikroolimine, mis tagab kuni 2,5 kraadi pööravate tagaratastega masina 12,5-meetrise pöörderaadiuse. Müra osas jõuab salongi veidi rehvimüra, ent tuulemüra on läbivalt küllalt vaikne ning igasugused muud välised helid saab küllalt muretult peita V8 lõrina varju.
AMG GT juhiabiliste hulgas on osav sõidurea hoidmine, mis juhi reageerimatuse järel toob masina turvaliselt paigalseisu, püsikiirusehoidja ja kiiruspiirik, pimenurga jälgimine, liiklusmärgi tuvastus, automaatsed kaugtuled, automaatne hädapidurdamine, parkimisandurid ja 360-kraadine kaamerasüsteem koos sõidu ajal peidetud tagurduskaamera ja mäludega iseparkimisega.





































Olenemata sellest, et igalt küljelt lähenedes on AMG GT siiski ennekõike sportauto, on AMG-l tegelikult õnnestunud sellesse komplekti kombineerida ka üllatavalt palju mugavaust ja luksust, mis muudavad AMG GT väga mitmekülgseks. Ta ei nõua emotsiooni kätte saamiseks tehnilist ringrada, ega põruta väsitavalt reisijaid raudtee rööpaid ületades, vaid pakub küllalt universaalset iseloomu, olles nõnda ahvatlev valik ka “igapäevaseks” sõiduvahendiks, millega näiteks nädalavahetustel kiireid aegu ringrajal püüda.
Olenemata sellest, et igalt küljelt lähenedes on AMG GT siiski ennekõike sportauto, on AMG-l tegelikult õnnestunud sellesse komplekti kombineerida ka üllatavalt palju mugavaust ja luksust, mis muudavad AMG GT väga mitmekülgseks. Ta ei nõua emotsiooni kätte saamiseks tehnilist ringrada, ega põruta väsitavalt reisijaid raudtee rööpaid ületades, vaid pakub küllalt universaalset iseloomu, olles nõnda ahvatlev valik ka “igapäevaseks” sõiduvahendiks, millega näiteks nädalavahetustel kiireid aegu ringrajal püüda.
Hind alates: 172 600 €
Testitud mudeli info:
200 000+ €
Bensiin
4.0 l V8
430 kW
14 l/100km
Nelikvedu
9-käiguline automaat
Max 315 km/h
0 – 100 km/h: 3.2 sec