Olles tootnud kupeekerega masinaid enam kui 70 aastat, pole elegantsed kaheukselised Mercedes-Benzile tänaseks kindlasti mitte võõras teema, kuid linnamaasturlike trendide ja tarbijate soovide koostööl on tänaseks jäänud neid Saksa suurtootja mudelirivvi alles vaid kaks – 2013. aastast alates toodetud CLA ning 2023. aasta lõpus tootmisesse jõudnud CLE. Viimase puhul on tegemist uhiuue Mercedese mudeliga, mis kombineerib kauni silueti all ja värskeima MRA2 platvormi peal nii neljanda generatsiooni C-Klassi kupee, viienda põlvkonna E-klassi kupee kui uute C-Klassi ning E-Klassi head ja vead. CLE alternatiivideks on näiteks BMW 4. seeria, Ford Mustang, Lexus RC ja 2024. aastal lõpule jõudnud teise generatsiooni Audi A5 Coupe.
Platvormi jagab CLE küll nii C- kui E-klassiga, kuid omades suurema eelkäijaga praktiliselt identseid gabariite ja E-Klassi elegantsemat stiili, on väliselt Mercedes-Benz CLE-ga sihtinud selgelt pigem E-Klassi kupee järeltulija ilme suunas. Stiili ja disainiga pole Mercedes loomulikult väga tagasi hoidnud ning tervikuna näeb CLE väga luksuslik, sportlik ja pilkupüüdev välja ning seda arvestataval määral isegi ilma atraktiivsema AMG Line paketita ja tumeda värvi all. Standardis saab CLE musta värvkatte ning valikvarustuses pakub Mercedes-Benz veel seitset mustvalget varjundit, kaht sinist tooni ja kollast ning punast värvi.
Ninaosas on Mercedes-Benz ammutanud inspiratsiooni loodusest ning andnud mudelile hainina imitatsiooni, kus esiosa profiil loob oma negatiivse kaldenurgaga mudelile küllalt ründava ja terava pilgu. Viimast toetavad ka minimalistliku ja terava sisedisainiga esituled, mille põhikontuurid tsentri suunas koonduvad, ja suur trapetsikujuline iluvõre, millel lisaks suurele Mercedese logole mustris veel sadu väikseid tähekesi. Jõulisust toetab tugevate kerejoontega kapott ning sisutihedust lisavad piklik õhuava numbrimärgi all ja imitatsioonid viimase äärtel. AMG Line välimuspaketiga muutub ilme aga veel karmimaks.
Küljelt võlub CLE loomulikult oma pika, voolava ja voolujoonelise kupee siluetiga, mis uute sõidukite puhul küll kahjuks aina haruldasemaks nähtuseks kujunemas, kuid jätkuvalt lihtsalt kirjeldamatult elegantne ja stiilne aspekt, mida toetavad proportsioonide tasakaalukus ja üksikud teravamad nurgad nina- ja tagaosas. Külg ise on aga disainilt suhteliselt sile ja voolav ning iseloomu lisavad vaid üks kergelt rõhutatud kerejoon tulede vahel, mis korraks ustel kaob, ja tugevamad kurvikused alläärel. Veljevalikus pakub Mercedes-Benz mudelile veidi enam kui kümmet erinevat disaini läbimõõdu vahemikus 18 – 20 tolli. Nagu ikka, on väiksemad veljed veidi lihtsamad ja kinnisema disainiga ning läbimõõdu kasvades areneb ja muutub sportlikumaks ka visuaal. Lisavarustusest on mudelile saadaval ka punased pidurisadulad.
Tagant on CLE veidi malbem ja saladuslikum, omades küllalt sisutihedat, kuid stiilipuhast disaini, mida toetavad paar tugevamat horisontaalset kerejoont luugil ja põrkeraual ning ka kergelt kolmnurkse kontuuriga pagasiluuk. Pilku püüavad aga enim sujuva ja kumera põhikontuuriga tagatuled, mis ühe vahepaneeliga justkui üle pagasiluugi seotud, ning hõbedased väljalaske imitatsioonid põrkeraual, mis samuti ühendatud läikiva dekoorliistuga.
Erinevalt välisilmest, millega nagu öeldud on Mercedes-Benz sihtinud E-Klassi kupee ilme suunas, tervitab interjööris meid hoopis C-Klassis kogetud ja nähtud stiil. Seega 1,5-meetrist hyperscreeni armatuurilt ei leia ning tervikpilt on hoopis küllalt tuttava ja klassikalise ilmega, kus multimeedia ekraan on justkui keskkonsooli jätkul armatuuri kohal. Selle tulemusel näeb CLE sisu loomulikult väga Mercedes-Benzilik ehk uhke ja viisakas välja ning demoauto puhul toetas üldilmet ka hele nahksisu ja süsinikkiu imitatsioon armatuuril. Materjalide valik ja ehituskvaliteet on salongis läbivalt head, kuid kohati võiksid mõned liistud ja paneelid järsemate kurvide ajal põlve all vähem kriuksuda.
Eraldi CLE-le arendatud istmed pole oma loomult ega kujult küll kuigi korvikad või sportlikkud, kuid pakuvad pigem jäikade polstritega olenemata sellest väga mugavat ja toekat aset hoides reisijaid ka kurvides piisavalt hästi paigal. Nimetatud aspektid toetavad koostöös mudeli GT iseloomu, kus asend pole ei sportautolikult range, ega luksusautolikult tugitoolilik. Lai elektrilise reguleerimise ulatus võimaldab meelepärase asendi leida igat kasvu reisijatel ning üldine asend on kupeelikult madal ja pigem lebav. Mugavusfunktsioonidest on istmetele saadaval soojendus, ventilatsioon ja asendi mälu ning kaugel paiknevate B-piilarite tõttu sõidavad autosse istudes viimastest välja väikesed käpad, mis turvavöö reisijate käeulatusse liigutavad. Teises reas on pigem jäigad istmed samuti küllalt korvikad ja sportlikud ning asend tervikuna mugav.
Füüsilist ruumi on CLE-s suhteliselt ootuspäraselt ehk neli keskmist kasvu reisijat mahuvad mõõdukateks teeotsadeks autosse ära, kuid vähegi pikemate sõitjate või sõitude korral võib seis kujuneda väsitavaks. Teises reas on pearuumi maksimaalselt keskmist kasvu täiskasvanutele ning äärmisel juhul mahuvad isegi vajadusel kaasreisija poolel üksteise taha kaks kahemeetrist. Atmosfäär on salongis kompaktsuse, küllalt lauge tuuleklaasi ja üleüldise madaluse koostööl mõnusalt sportlik, kuid samas heleda sisu ja uhke disaini koosmõjul samaaegselt ka luksuslik ja hubane. Öisele sõidule lisab meeleolu mitmevärviline miljöövalgustus hajusvalguskontuuridega armatuuril ja ustel ning avarust saab võimendada valikulise panoraamkatusega. Esemete hoiustamiseks on salongis keskmisest väiksemad uksetaskud, laegas keskkonsoolis telefoni juhtmevaba laadija ja kahe topsihoidjaga, pigem väike käetoe alune- ja kindalaegas. Tagumine rida saab istmete vahele kaks topsihoidjat ja väikese tasku.
Sedaanilikult avaneva elektrilise luugi taga on CLE-l pagasiruumi kuni 420 liitrit, mida on küll tehniliselt vähem kui C-Klassil, kuid olenemata sellest ühe kupee kontekstis siiski üllatavalt palju. Ruum on universaalse kujuga, kuid mitte kõige avarama ligipääsuga ja pagasi organiseerimiseks on kotikonksud laes, haagid põranda nurkades, võrguga tasku vasakul seinal ning omajagu lisaruumi põranda all. Pagasi peale- ja mahalaadimiseks tuleb ületada umbes 25-sentimeetrine laadimiskünnis ning teise istmerea seljatoed klapivad kokku 45/10/45 suhtes.
Multimeediat esindab armatuuril, kergelt juhi poole kallutatud paneelil, püstise asetusega 12-tolline puuteekraan, mis kenasti reisijate käeulatuses ja nähtavuses. Riistvaraliselt on C-Klassi multimeediaga sarnane lahendus CLE-s väga kiire ja terava ekraaniga, kuid tarkvaraliselt jookseb tal hoopis värskem, E-Klassis kohatud süsteem, mis kohati veidi lihtsamate, kuid siiski kaunite visuaalsete lahendustega. Kasutajakogemuselt on süsteem aga jätkuvalt suhteliselt lihtsasti käsitatav ning kõik peamised seaded ja funktsioonid on lihtsasti leitavad. Samuti saab tarkvara veidi oma eelistuse järgi isikupärastada. Kliimasätteid kuvatakse pidevalt ekraani alumisele viiendikule, kus neid suhteliselt lihtne reguleerida. Melomaandiele pakub Mercedes CLE-le valikulist Burmesteri helisüsteemi, kuid demoauto alusel esitab ka standardne lahendus palasid mõõduka helitugevuseni suhteliselt puhtalt ja dünaamiliselt.
Sõidu ja sõiduki andmeid kuvab CLE-s juba paljudes Mercedestes kohatud 12,3-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis olenemata varjuki puudumisest ei peegelda häirivalt välist valgust ning on kenasti läbi rooli ava nähtav. Riistvaraliselt on süsteem taas terava pildi ja sujuva opereerimisega ning tarkvaraliselt võimaldab lahendus juhil andmeid jälgida viielt erinevalt põhivaatelt, kus osadel saab eraldi muuta ka tsentris kuvatavat teavet. Visuaalid on stiilipuhtad ja kaunid, tänu millele andmed lihtsasti leitavad ja üheselt mõistetavad ning lisavarustusest pakub Mercedes-Benz mudelile ka informatiivset ja terava pildiga esiklaasinäidikut.
Kõrgema varustuse puhul on CLE-le saadaval küll ka korduvalt testitud ja omanäolise väljanägemisega Mercedese viiekodaraline, kuid demoautol paiknes juhikoha ees standardsem kolmekodaraline, mis siiski meeldivate materjalide, kvaliteedi ja ergonoomilise kuju koostööl võimaldab erinevaid käsitsusviise ning püsib ka kindlalt käte vahel. Multifunktsionaalsust lisavad jätkuvalt puutepaneelid, kuid erinevalt viiekoradalise lahendusest on standardsel rooli viimased kahele kodarale mahutatud. Parempoolsed seadistavad aga jätkuvalt juhiabilisi ja näidikutablood ning parempoolsed multimeediat. Roolile on saadaval elektriline reguleerimine ning soojendus.
Mercedes-Benzi laiale tootevalikule omaselt on ka CLE saadaval üpris mitmel erineval moel, võimaldades soetajal valida tervelt kuue erineva ajami ning taga- ja nelikveo vahel. Käigukastiks on CLE-l igal juhul 9-käiguline automaatkast ning mudeli tühimass jääb olenevalt varustusest 1,7 – 1,8 tonni vahele.
Võimsuse järjestuses saab valik alguse ainsast diiselmootorist, milleks nelja silindriga kaheliitrine, mis arendab kuni 145 kilovatti ja 440 njuutonmeetrit. Nimetatud jõud liigub läbi kasti vaid tagaratastesse ning võimaldab mudelil kiirendada sajani 7,5 sekundiga ja kuni tippkiiruseni 238 km/h. Kütust tarbib kõige ökonoomsem valik ehk CLE 220d keskmiselt vaid 4,7 l/100km.
Seejärel on valikus kaks tavalist kerghübriidset vaid bensiini tarbivat kaheliitrist tähistega 200 ja 300. Esimene arendab kuni 150 kilovatti ja 320 njuutonmeetrit, on saadaval nii taga- kui nelikveolisena, kiirendab sajani nelikveolisel juhul 7,4 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 240 km/h ja tarbib keskmiselt 6,5 l/100km. CLE 300 variandi neljasilindriline arendab aga kuni 190 kilovatti ja 400 njuutonmeetrit, on saadaval vaid nelikveolisena, kiirendab sajani 6,2 sekundiga, saavutab tippkiiruseks 250 km/h ja joob keskmiselt 7 l/100km.
Pistikhübriide esindab CLE 300e, mis kombineerib kapoti all 150-kilovatise kaheliitrise bensiinimootori ja 95-kilovatise elektrimootori, mis arendavad koostöös 230 kilovatti ja 550 njuutonmeetrit. CLE 300e on saadaval vaid nelikveolisena, kiirendab sajani 6,3 sekundiga, saavutab tippkiiruseks 250 km/h ja tarbib keskmiselt 6,8 l/100km. Elektrienergiat hoiustab mudel 25,4-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab tal ka üle 100 kilomeetri täiselektrilist sõiduulatust.
Kõige võimsamaks mitte-AMG mudeliks on CLE 450, mis saab kapoti alla kolmeliitrise rida-kuus bensiinimootori 280 kilovati ja 500 njuutonmeetriga. Nimetatud mootoriga kiirendab nelikveoline CLE sajani vaid 4,2 sekundiga ja saavutab tippkiiruseks 250 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja 7,6 l/100km.
Valiku lõpetab AMG CLE 53 ehk rida-kuus mootoriga sportversioon, mille kolmeliitrine arendab kuni 330 kilovatti ja 560 njuutonmeetrit, mis võimaldavad kaheukselisel sportautol kiirendada sajani vaid 4 sekundiga ning saavutada suurimaks kiiruseks 270 km/h. Kütust tarbib viimane keskmiselt 9,1 l/100km.
Helsinki lennujaama Veho demoauto puhul oli meie testida CLE mediaanversioon ehk 190 kilovatti arendava kaheliitrise bensiinimootoriga CLE 300, mille jõud jõudis kõikide ratasteni läbi 9-käigulise automaatkasti. Ametlike tehniliste andmete kohta liigub CLE selle neljasilindrilisega tervikuna oodatust vaoshoitumalt ja rahulikumalt, kuid olenemata sellest saab ta mudeli suuruse ja massiga igati hästi hakkama. Ka kiirendus on läbivalt piisavalt tugev, tõmme bensiinimootori kohta tegelikult tänu kerghübriidsusele üllatavalt madalatelt pööretelt jõuline ja ajamite kombinatsioon pedaalimistele reageeriv, kuid kuigi sportlikku iseloomu, mida kaheukseliselt kupeelt paratamatult veidi ootaks, testitud bensiinimootor väga ei paku ning viimane annab veidi ka alust arvata, et mootorite valiku esimene ots võib jääda CLE puhul jõuetuks. Sportlikku ilmet ei toetanud demoauto puhul ka tagasihoidlik mootorimüra noot ning kõlaritest esitatava imitatsiooni jaoks on vaja mudelile juurde komplekteerida AMG line varustuspakett. Tõsi, loomulikult pole CLE puhul tegemist sportautoga, kuid natukene võiks ta kaheukselisena siiski ka jõudluse osas vennasmudelite seast tugevamalt eristuda.
Kõige enam toetas masina sportlikku iseloomu demoauto puhul aga tema veoskeem, mille puhul on tegemist tagavedu eelistava nelikveoga, mis kombineerib kindla ja stabiilse kiirenduse ning küllalt agiilse ja ettearvatava käitumise, tänu millele tundub mudel teel oodatust kergem ja väiksem, mis sest et tegelikult autol massi ja gabariitide ulatust korralikult. Tõsi, päris ringrajale CLE keskpärase varustusega ei kutsu, kuid kergematel kõrvalteedel võimaldab ta kurve nautida küll. Tegemist on justkui väikestviisi grand tourer pilliga, mis ühtpidi mugav igapäevaseks kasutamiseks, kuid teistpidi ei jää hätta ka dünaamilistemas oludes. Korduvalt testitud Mercedese 9-käiguline automaatkast reageerib CLEs järskudele pedaalimistele üllatavalt kiirelt ning opereerib läbivalt suhteliselt sujuvalt ja krapsakalt.
Standardvedrustus on CLE-s keskmisest jäigem, mille tõttu võivad kohati löökaugud ja konarlused reisijaid veidi põrutada, kuid mis tagab samaaegselt masina stabiilsuse ka küllalt kurvilistel teedel. Tõsi, kerekaldumisi esineb, kuid suhteliselt ettearvatavalt ja kontrollitud määral, ning terviikuna on sõit läbivalt meeldiv ja kvaliteetne. Enam-vähem täpselt selline, nagu ühelt Mercedes-Benzilt eeldaks. Korraliku sportsõidu või luksuslikuma elamuse jaoks tuleks aga CLEle komplekteerida mõni vähe uhkem vedrustus. Valikus on neid erinevaid kusjuures päris mitu. Roolimine on tavaseades suhteliselt kerge ja mugavust eelistavalt pehme, kuid sportseades märgatavalt täpsem ja konkreetsem, sobides vastavalt vajadusele erinevatesse oludesse.
Nähtavus on CLE salongist, tänu suurele tuuleklaasile ja kaugel taga paiknevatele B-piilaritele, ette ja külgedele suurepärane, tahapoole suhteliselt keskpärane ning gabariitidest laius hästi tajutav, kuid nina- ja tagaosa kaugused küllalt raskesti määratavad. Viimase vastu aitavad aga parkimisandurid ja kuni 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kvaliteetsete kaamerate pilte saab vaadata nii eraldi kui liidetud ortofoto või 3D-vaates. Samuti kuvab CLE kaamerapilti punase fooritule taga seistes, juhul kui foor mugavast vaateväljast välja jääb, ning liitreaalsusega navigeerides. Pöörderaadius jääb CLE-l olenevalt veoskeemist ja tagumiste rataste pööramise funktsiooni olemasolust 11,7 kuni 10,7 meetrile. Veidi väärib kriitikat aga CLE salongi müratase, mis suuresti tõenäoliselt raamita akende tõttu maanteekiirustel tuule- ja rehvimüra koostööl oodatust valjem ning veidral kombel ei paku Mercedes-Benz selle vastu ka mingit lisavarustust.
CLE juhiabiliste hulgas on suurepärase valgustavusega automaatsed maatriks-kaugtuled, adaptiivne püsikiirusehoidja, kokkupõrke ennetussüsteem, sõidurea hoidmine, pimenurga jälgimine, liiklusmärkide tuvastamine, ristsuunalise liikluse jälgimine, automaatne hädapidurdamine, parkimisandurid ja tahavaatekaamera.
Olenemata tõsiasjast, et rahvaautost on CLE puhul asi üpris kaugel, on oma klassis, kupeede konkurentsis tegemist ühe üllatavalt rahvaautoliku kaheukselisega, mis seob arvestatava praktilisuse, igapäevaseks tarbimiseks sobivad sõiduomadused ja mõistlikud jõuallikad. Samas peitub temas samaaegselt mercedes-benzilik luksus, tehnoloogiarikkus ja elegants ning silueti mõjul paratamatult ka sportlikkus. Tõsi, lahjemate ajamitega võib CLE oma visuaali varjus kohati jääda alla esimeste ootuste, kuid ka oma kõige standardsemas vormis võimaldab ta siiski ka keskmisest hoogsamat ja emotsioonikamat kulgemist.
Olenemata tõsiasjast, et rahvaautost on CLE puhul asi üpris kaugel, on oma klassis, kupeede konkurentsis tegemist ühe üllatavalt rahvaautoliku kaheukselisega, mis seob arvestatava praktilisuse, igapäevaseks tarbimiseks sobivad sõiduomadused ja mõistlikud jõuallikad. Samas peitub temas samaaegselt mercedes-benzilik luksus, tehnoloogiarikkus ja elegants ning silueti mõjul paratamatult ka sportlikkus. Tõsi, lahjemate ajamitega võib CLE oma visuaali varjus kohati jääda alla esimeste ootuste, kuid ka oma kõige standardsemas vormis võimaldab ta siiski ka keskmisest hoogsamat ja emotsioonikamat kulgemist.
Hind alates: 61 500 €
Testitud mudeli info:
∼ 86 000 €
Bensiin
2.0 l I4
190 kW
7.0 l/100km
Nelikvedu
9-käiguline automaat
Max 250 km/h
0 – 100 km/h: 6.2 sec