Range Rover Evoque jõudis maailma pilgu ette tehniliselt esmakordselt 2008. aastal, kui Land Rover esitles oma väikest LRX kontseptautot, kuid alles kolm aastat hiljem, 2011. aastal, sõitis tootmisliinilt maha esimene Evoque, mis on sellest ajast alates olnud ka Land Roveri kõige väiksem mudel. Esimest generatsiooni toodeti seitse aastat ning mudel oli saadaval nii kolme-, kui viieukselisena. 2018. aastal jõudis Evoque aga oma värskeima, ehk teise generatsioonini, mis on algusest peale olnud saadaval vaid viie uksega. Range Rover Evoque’i alternatiivideks on näiteks BMW X2, Mercedes-Benz GLA, Volvo XC40 ning Jaguar E-Pace.

VÄLIMUS

Kui uus Range Rover ja Range Rover Sport on juba omandanud Land Roveri viimase disaini, toetub 2018. generatsiooni Evoque jätkuvalt veidi vanemale ilmele, mis suudab siiski ka värskemate autode kõrval kaasaegne ja stiilne välja paista. Kui Land Rover veel Evoque’i seeriat maha kanda ei kavatse, on lähiaastatel arvatavasti oodata ka kolmandat generatsiooni. Oma suurusklassis paistab Evoque välja omapäraste proportsioonide poolest, sest oma kere pikkuse kohta on mudel üllatavalt kõrge ja lai. Seega jagab mudel pikkust näiteks SEAT Atecaga, kuid kõrgust Tarraco ja BMW X1-ga. Land Roveritele omaselt on mudeli üldilme siiski väga maastikusuutlik ja luksuslik. Standardis tuleb Evoque valge värvkattega, kuid lisade hulgas pakub Land Rover mudelile mitmeid mustvalgeid varjundeid ning punast ja sinist tooni. Meie arust sobivad Evoque’ile kõige paremini tumedad halli varjundid või punane värv.

Brändi viimastele mudelitele omaselt on Evoque’il ümara ilmega minimalistlik ja stiilipuhas ninaosa. Põhirolli kannab kapoti esiääre all paiknev iluvõre ja esitulede koostöö, mis äärtel praktiliselt esirataste kohale laiub. Esituled ise on väga stiilse ja minimalistliku päevatule disainiga ning ka suurepärase valgustavusega. Iluvõre kohalt leiame välja kirjutatult Range Roveri tähise ning iluvõre seest ka Land Roveri logo. Stange on kerekumerustelt väga ümar, kuid isikupära annavad neli numbrimärki ümbritsevat elementi. Viimase kohalt ja alt leiame õhuavad, millest ülemine piklik ja väike ning alumine trapetsikujuline ning veidi suurem. Stange äärtel asuvad kaks õhuava, mis õhuvoolu üle rataste sujuvalt suunavad. Uhkemad varustused saavad äärmistele õhuavadele veel ka kaks horisontaalset ribi.

Küljelt avaldub esimese asjana Evoque’i kompaktsus ja selge eripära musta salongiosa ja demoauto puhul beežika kereosa vahel. Esi- ja tagatuled ulatuvad sarnaste kitsenevate osadega rattakoobaste kohale ning esituli on veel omakorda kumera kapoti ääre kaudu seotud ka küljepeegli all asuva disanpaneeliga. Paneelid on küljel pigem jätkuvalt kumerad, kuid üksikud kerejooned ja süvised lisavad veidi silmapaistvust. Siluett on samuti voolujooneline, kuid omab kerget spotlikkust kergelt langeva katuseosa lõpus, mis tiivana tagaakna kohale ulatub. Kliirensit on Evoque’il 212 millimeetrit ning kõige rohkem piirab maastikusõitu rataste vaheline ala, mis võimaldab ülesõitu kuni 20-kraadisest nurgast.

Evoque’i veljevalik varieerub läbimõõdu vahemikus 18 – 21 tolli. Standardis saab lisatasuta valida kolme 18-tollise vahel, millest kaks hallid ja üks must ning kõik suhteliselt omapärase kujundusega. 20-tollised on veidi isegi klassikalisema disainiga, kuid suuruse poolest kindlasti etemad, kuid väiksed 18-tollised. Veljevaliku lõpetavad kaks 21-tollist valikut, mis veidi uhkema värvkattega ja huvitavama disainiga. Demosõidukil olid all 20-tollised, mis juba suuruse osas Evoque’ile täiesti kohased.

Tagaosa on Evoque’i külgedest kõige tahutuma ja kandilise ilmega, olenemata sellest, et suurem osa pöördeid on siiski kumerad. Teravust lisavad kandilised ja stiilsed tagatuled, mis üle tagaosa ulatuva musta liistuga seotud. Tagaaken on langeva katuse tõttu pigem kitsas ning ilmet muudab sportlikumaks ka võrdlemisi pikalt konsoolne tagatiib. Alläärel leiame stange keskelt kõrge difuusori imitatsiooni ning õnneks pole Land Rover peidetud väljalaske kompenseerimiseks ka imitatsioone loonud.

INTERJÖÖR

Just nagu kergelt aegunud välisilmegi, pole ka Evoque’i salong veel kõige värskemat interjööri stiili omandanud. Samas on Land Rover juba üksikuid uusi tehnoloogia lahendusi Evoque’i salongi integeerinud ning ega ka disainil otseselt väga viga pole. Ehituskvaliteet on salongis suurepärane ning materjalide valik läbivalt uhke ning hinnasildile kohane. 

Baasvarustusest saavad Evoque’i kergelt korvika kujuga istmed nahkkatte, kuid lisavarustuses pakub Land Rover ka naha ja pööratud naha kombinatsiooniga katteid. Istmed ise on pigem jäigad, mille tulemusel hoiavad toed reisijaid kenasti oma istekohal, kuid mitte liiga kõvad, et reisijad pikkadel sõitudel ära ei väsiks. Üldine asend on pigem püstine ja kõrge ning rohke reguleerimisruum võimaldab igat kasvu reisijal just omale meelepärase asendi leida. Kõikidele äärmistele istmetele on saadaval elektriline soojendus ning esiistmetele veel ka asendimäluga elektriline reguleerimine.

Arvestades seda, et Evoque on Land Roveri kõige pisem mudel ning vaadates mudeli gabariite, võib juba enne salongi sisenemist arvata, et tegemist pole just kõige ruumikama salongiga. Samas pole olukord ka liiga kehva, sest näiteks neli keskmist kasvu täiskasvanut mahub kenasti äärmistele kohtadele ära küll. Pikemate sõitjate korral jääb võrdlemisi kiirelt puudu jalaruumist ning ka pearuumi on tagapingis enam-vähem täpselt keskmist kasvu reisijatele. Tumeda sisuga demosõidukis oli atmosfäär väga hubane ja veidi isegi sportlik. Avaruse lisamiseks tasub kindlasti valida Evoque’ile panoraamkatus ning emotsiooni loob veidi ka miljöövalgustus. Esemete hoiustamiseks on keskmise suurusega uksetaskud, topsihoidjad konsoolis, suur käetoe alune laegas, keskpärane kindalaegas ning külgedelt ligipääsetav ava konsooli sees. 

Pagasiruumi on Evoque’il veidi üle 590 liitri, mis on sarnaste gabariitidega masinate kõrval keskmisest parem tulemus. Praktilisuse lisamiseks asuvad pagasiruumis konksud, haagid ning äärtel ka võrkude taskud, mis pagasit organiseerida aitavad. Pagasiruumi ava on mõnusalt lai ja laadimiskünnis praktiliselt olematu.

Olenemata varustusastmest saab Evoque armatuurile multimeedia kuvamiseks 10-tollise puutekraani. Olenevalt aga varustusest on ekraan kas fikseeritud kaldenurgaga või liigutataval pinnal, mis võimaldab vastavalt vajadusele ekraani nurka reguleerida. Suuremas osas on mugavaim ekraani kõige püstisem asend, kuid aeg-ajalt võib juhi pikkuse või päikesevalguse nurga tõttu vaja minna ka reguleerimist. Kauguse poolest on ekraan kenasti käeulatuses. Riistvara poolest jookseb kogu multimeedia võrdlemisi kiiresti ning ekraan on ka kõrge resolutsiooniga. Tarkvara osas on sellele 10-tollisele integreeritud pea identne süsteem, mis uute Land Roverite 13.1-tollistelgi, ning peab tõdema, et olenemata ekraani suurusest töötab see lahendus ka Evoque’i ekraanil. Süsteem on väga inforohke, kuvades multimeedia info kõrvalt ka rohkelt maastikusõidu andmeid. Visuaalselt on tarkvara kaasaegne ja kaunis ning süsteem võimaldab põhivaatel ka rohkelt isikupärastamist, et juhile meelepärane info kiiresti kättesaadav oleks. Helisüsteemi osas oli demosõiduk varustatud uhkeima võimaliku Meridian Surround lahendusega, mille võimekus on meid eelnevaltki JLR grupi masinates üllatanud. Tegemist on ühe turu parima helisüsteemiga, mis oma laias helitugevuse vahemikus suudab olenemata valjudusest säilitada palade puhtuse ja mitmetasandilisuse. Multimeedia alt leiame kliimapaneeli, mis koosneb kahest rullikust õhutemperatuuri, ventilatsiooni intensiivsuse ja istmesoojenduse reguleerimiseks ning puutenuppudest teiste käskluste jaoks. Kogu lahendus on väga lihtsast mõistetav ja kasutajasõbralik. Uhkematel varustustel asendab puutenuppe üks lisaekraan, mis rullikuid ümbritsedes kliimasätteid kuvab. 

Evoque’ile on lisavarustuses saadaval ka täisdigitaalne näidikutabloo, mille sarnast oleme kogenud eelnevalt testitud Land Roverites, kuid seekord saime demosõidukis tutvuda standardse pooldigitaalse näidikutablooga, mis koosneb kahest analoogkellast äärtel ja nende vahel asuvast ekraanist. Seda veel ka nõnda, et kellade skaalad on osaliselt kuvatud ekraanile, mis justkui seob digitaalset ja analoogset poolt. Kogu tabloo on kenasti rooli vahelt nähtav ning asetuse poolest ka välise valguse eest peidus. Ekraanil jookseb põhimõtteliselt identne tarkvara, mis suurtel täisdigitaalsetelg. Süsteem on kiire, tarkvara menüüd loogilise ülesehitusega ning graafikad näevad ka väga kaasaegsed ja ilusad välja. Evoque’ile on saadaval ka esiklaasinäidik.

Rooli kohale saab Evoque aga juba Land Roveri värskeima ilmega kolmekodaralise, mis näeb musta ja hõbedase tooni koostööl väga viisakas välja ning mis on ka väga kvaliteetselt kokku pandud. Rool ise on pigem suure läbimõõduga, kuid ratta osa jällegi parajalt õhuke, tänu millele püsib rool kindlalt käte vahel. Äärmised kodarad on küll pigem jämedad, kuid olenemata sellest, võimaldab üldine kuju siiski ka erinevaid käsitsusviise. Multifunktsionaalsust lisavad äärmistele kodaratele paigaldatud nupud ja rullikud, mida on kokku roolil lausa 18 tükki, millest 10 nuppu ja 1 rullik vasakpoolsel kodaral ning 6 nuppu ja üks lüliti parempoolsel. Vasakpoolsed juhivad näidikuid ja multimeediat ning parempoolsed juhiabilisi. Küll aga pole 10 nuppu vasakpoolsel kodaral korraga kasutatavad, vaid nuppude aktiivsust saab keskmise nupuga muuta, tänu millele pole kasutamine üldse keeruliune. Viimast toetab ka nuppude hõre asetus ning kerged reljeefsused paneelidel, mis võimaldavad pilku teelt tõmbamata siiski soovitud ala üles leida. Evoque’i roolile on saadaval ka elektriline soojendus.

SÕITMINE

Mootorite poolest pakub Land Rover Evoque’ile kahte diiselmootorit ning nelja bensiinimootorit, mis on kõik mingil määral seotud ka elektrienergiaga. Mõned mahehübriidi, teised pistikhübriidi näol. Olenemata mootori valikust kantakse jõud ratasteni läbi 9-käigulise automaatkasti, kuid olenevalt mootorist, kas vaid esiratasteni või igale neljale rattale.

Diiselmootorid on mõlemad mahehübriidsed ning kannavad tähiseid D165 ja D200. Mõlemad mootorid on turbotatud kaheliitrised ning neljasilindrilised. Diislit tarbivad valikud saavad mõlemad ka nelikveo. Nõrgem, D165, arendab 120 kW võimsust ja 380 Nm väänet, mille tulemusel kiirendab selle mootoriga mudel sajani ligi 9.8 sekundiga ning kogub hoogu kuni kiiruseni 199 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja umbes 6.5 l/100km.

Bensiinimootorite nimekirja algusest leiame Evoque’i ainukese esiveolise valiku P160, millel opereerib kapoti all mahehübriidsena 1.5-liitrine kolmesilindriline, mis arendab 119 kW võimsust ning 260 Nm väänet. Selle jõuga kiirendab P160 Evoque sajani 10.3 sekundiga ning kogub hoogu kiiruseni 199 km/h. Kütusekulu osas tasub arvestada umbes 8 liitriga 100 kilomeetri peale. Järgnevalt on valikus P200 ja P300, mis saavad kapoti alla mahehübriidsed kaheliitrised võimsustega vastavalt 150 kW ja 223 kW ning väändemomentidega vastavalt 340 Nm ja 400 Nm. P200 kiirendab sajani umbes 8 sekundiga ning saavutab maksimaalseks kiiruseks 216 km/h. P300 jõuab sajani aga vaid 6.3 sekundiga ning kogub koogu kuni kiiruseni 242 km/h. Kütusekulu jääb mõlemal valikul vahemikku 7 – 9 l/100km. Bensiinimootorite listile paneb punkti aga P300e, millel on 1.5-liitrise bensiinimootori jõud ja elektrienergia seotud aga pistikhübriidsena. Viimane kiirendab nullist sajani 6.4 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 213 km/h. Pistikhübriidsus langetab lubatud keskmise kütusekulu aga vaid umbes 2 liitrile 100 kilomeetri kohta.

Inchcape’i demosõiduki puhul oli meie testida Land Rover Range Rover Evoque D165, millel kapoti all 2-liitrine mahehübriidne diiselmootor, millel Evoque’i suuruse ja massi jaoks isegi jõudu justkui piisavalt. Kiirustel kuni 50 km/h on minek isegi võrdlemisi krapsakas, kuid maanteekiirustel pole mootori tõmme midagi väga erilist. Olenemata aga mootori vähesportlikust iseloomust, teeb väike neljasilindriline isegi võrdlemisi mõnusat häält. Mootori ja käigukasti sümbioos vajab kohati veidi mõtlemisaega, enne kui käik ja pöörded õiged ning koostöö valmis kiirenduseks. 9-käiguline automaatkast on suuremas osas olenemata masina kiirusest sujuv ja kiire, kuid võib väga lühikeste pedaalmiste korral kohati ka jõnksatusi põhjustada. Tavasõidus seda aga praktiliselt ei esine. Land Roveritele omaselt on Evoque’il ka väga hea nelikveo süsteem, mis tagab tasakaaluka ja ettearvatava käitumise libedatel teedel ning aitab masinal ka looduslikel teeradadel matkata. Vedrustus on pigem pehmemapoolsem, kuid annab siiski veermiku käitumise kohta tagasisidet. Kiiretes kurvides esineb arvestataval määral küll kerekaldumisi, kuid suuremas osas on sõit ettearvatav ja stabiilne. Viimast toetab ka täpne ning pigem kerge roolimine, mis samuti analoogse tundega rataste pidamise kohta juhile infot annab. Nähtavus on salongist igas suunas hea ning gabariidid on pigem lihtsasti tajutavad. Manööverdamisel on abiks veel ka parkimisandurid ning hea kvaliteediga tahavaatekaamera. Müratase on salongis madal.

Evoque’i juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, pimenurga jälgimine,  adaptiivne püsikiirusehoidja koos kiiruspiirikuga, sõiduraja hoidmine, liiklusmärkide jälgimine, mis kohati meie testimise ajal end ootamatult välja lülitas, automaatsed kaugtuled, ristuva liikluse jälgimine ning kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem koos parkimisanduritega ümber terve auto.

Kellele?

Olenemata sellest, et Evoque’i teine generatsioon hakkab juba brändisiseselt kergelt vanaks jääma, on väike Land Rover siiski üllatavalt konkurentsivõimeline ja uhke masin, mis sobib linnamaasturina nii igapäeva sõitudeks, kui ka kergeteks matkadeks. Praktilisuse poolest saab Evoque hakkama ka väikse leibkonna pereautona ning luksuse poolest pakub hinna kohta nii mõndagi.

Olenemata sellest, et Evoque’i teine generatsioon hakkab juba brändisiseselt kergelt vanaks jääma, on väike Land Rover siiski üllatavalt konkurentsivõimeline ja uhke masin, mis sobib linnamaasturina nii igapäeva sõitudeks, kui ka kergeteks matkadeks. Praktilisuse poolest saab Evoque hakkama ka väikse leibkonna pereautona ning luksuse poolest pakub hinna kohta nii mõndagi.

Auto andmed

Hind alates: 47 200

Testitud mudeli info:
53 900 €
Diisel
2.0 l I4
120 kW
6.6 l/100km
Nelikvedu
9-käiguline automaat
Max 199 km/h
0 – 100 km/h: 9.8 sec