Yarise nimega mudeleid on Toyotade tehastest välja veerenud küll juba 1999. aastast ning kuni 2020. aastani võis ka kindel olla, et tegemist on brändi väikese ja kompaktse linnaautoga. 2020. aasta algul tutvustas Toyota aga uut ja värske ilmega Yaris Crossi, mis sidus ikooniliseks kujunenud mudelinime hoopis kompaktse linnamaasturi kerega, mis keretüübina viimastel aastatel väga trendikaks kujunenud. Tänaseks on Yaris Crossi kõrvale jõudnud ka Corolla Cross ning 2022. aastal valiti Yaris Cross ka Maailma Aasta Linnaautoks. Toyota Yaris Crossi alternatiivideks on näiteks Volkswagen T-Cross, Nissan Juke, Škoda Kamiq, Suzuki Vitara ning Renault Captur.
Disaini osas on Toyota Yaris Crossile loonud üpris futuristliku ilme, mis ei meenuta küll otseselt ühtegi teist tootja mudelit, kuid on tervikuna siiski äratuntavalt Toyotalik. Ka tavalise Yarisega võrreldes, pole mudeli disain otseselt nime eelkäija omale toetuv. Tervikuna on Yaris Cross oma jõuliste kerejoonte ja kergelt maasturliku ilmega aga üpris silmapaistev ning massist eristuv. Suuruse poolest on mudel tavalisest Yarisest ligi 15 sentimeetrit pikem ja kaks sentimeetrit laiem ning C-HR-ist mõlemal teljel samal määral lühem ja kitsam, jagades seega suurusklassi enim Suzuki Vitaraga. Kerevärvide poolest pakub Toyota mudelile 21 erinevat värvilahendust, mille hulgas erinevaid mustvalgeid varjundeid ning sinist, punast, oranži ja ka kuldset värvei, nii ühevärviliste kui kahetooniliste lahendustena. Kõige paremaks valikuks on meie arust ka testsõidukit katnud punane värv musta katusega.
Ninaosas on Yaris Crossile loodud üpris ufolik pilk, mida toetavad kõrgele asetatud suured esituled, mis lihtsa sisedisainiga, kuid hea valgustavusega, ja tugevad kerejooned nii reljeefsel kapotil, kui sisutihedal stangel, ühendades kumerustega eraldiseisvaid disaini elemente. Viimase ülaosas leiame tootja logo alt ühe suuremas osas ebafunktsionaalse trapetsikujulise iluvõre, mille all maasturlikku hõnguga hall splitteriala ristkülikukujulise õhuava ja udutuledega. Stange äärtele on Toyota loonud justkui püstised õhuavad, mis aga aerodünaamilise funktsiooni asemel peidavad endis hoopis esitulesid. Tervikuna on Yaris Crossil üpris silmapaistev ja äratuntavalt Toyotalik ninaosa.
Küljedisainis on küll paneelid veidi kumeramad ja voolujoonelisemad, kuid jätkub üldine jõuline ilme, mida toetavad konkreetsed proportsioonid, kandiline siluett koos sirgete lõigetega nina- ja tagaosa profiilides ning maastulikkust lisavad omapäraselt kandilised rattakoopad, mis justkui õlgadena mudeli disainist jõuliselt välja ulatuvad. Kerejoonte osas paistab küljelt välja vaid üks tugevam soon tagumise küljeakna ja ukseligi vahel, mis akende kontuuriga ühildub, kuid olenemata sellest ei saa tänu mudeli suurusele tema külge pidada aga ka sisutühjaks või igavaks. Maastulikku ilmet lisab veel ka masina alläärt ümbritsev must plastikriba. Kliirensit on mudelil 26 sentimeetrit ning ninaosa üleulatus võimaldab ülessõitu kuni 19-kraadisest ja tagaosa üleulatus mahasõitu kuni 28-kraadisest nurgast.
Velgede poolest pakub Toyota mudelile viie erineva disainiga velgesid läbimõõdu vahemikus 16 – 18 tolli. Masinat komplekteerides aga otseselt valuvelge valida ei saa, sest erinevad disainid on seotud eelloodud varustuspakettidega, mille tulemusel on aga 18-tollised uhkematele (Elegant, GR SPORT ja Adventure) varustustele juba standardist. Väiksema läbimõõduga veljed on loomulikult tagasihoidlikuma ja ühevärvilise disainiga ning suuremad õhulisemad ja mitmekülgsemad. Demosõidukil olid all 18-tollised veljed, mis läbimõõdu poolest proportsionaalset parimad.
Tagaosas naasevad jõulised kerejooned ja tugevate nurkadega elemendid, mis loovad koostöös mudeli tagaosale väga konkreetse ilme. Värskete Toyota maasturitele omaselt mängib ka Yaris Crossi tagaosas põhirolli musta tooniga disainala tagaakna alläärel, kuhu integreeritud tootja logo äärtele sirgete joontega tagatuled. Tagaakna kohal lisab sportlikkust katust näiliselt pikendav tagatiib ning robustse ilmega kõrgel stangel toetavad maasturlikku ilmet tugevad kerejooned ja plastikust difuusoriala, mille äärtel õhuava imitatsioonides tagumised helkurid.
Interjööri poolel on Toyota mudelile loonud lihtsa, kuid omapärase disainiga salongi, mis seob võrdlemisi kasutajasõbralikud ja universaalsed funktsioonid üheks parajalt mugavaks ja praktiliseks tervikuks, pakkudes juba esmakohtumisest alates lihtsat kasutajakogemust. Sügava armatuuriga salong on täis kumeraid disaini, luues visuaalselt igati nägusa ja isegi kergelt sportliku ilmega terviku. Materjalide osas esineb küll enim plastikut, kuid üldiselt püsivad paneelid kenasti oma kohal ja ehituskvaliteet on oma klassis keskmisest parem.
Istmete osas saab Yaris Cross olenevalt varustusest kas tekstiil- või nahkkattega istmed, millest uhkeimad GR Sport varustuses ka pööratud nahaga. Testitud masin oli varustatud aga nahkistmetega, mis oma kergelt korvika kujuga hoiavad reisijaid piisavalt hästi paigal ning pakuvad, olenemata pigem jäikadest polstritest, toekat ja mugavat istumisaset. Istmete üldine asend on püstine ning rohke mehaanilise reguleerimise ulatus võimaldab mugava asendi leida igat kasvu reisijal. Mugavuse osas võiks aga nii uste, kui keskkonsooli käetoed veidi pehmemad olla. Esiistmed saavad standardist ka kaheastmelise soojenduse. Tagareas on istmed veidi jäigemad ja püstisema seljatoega, mille tõttu ka reisijatele natukene väsitavamad.
Ruumi osas esineb Yaris Cross võrdlemisi ootuspäraselt. Esireas võiks veidi rohkem ruumi olla juhi parema põlve ümbruses, kuid põhimõtteliselt mahuvad esiritta siiski kaks kahemeetrist kenasti ära. Pikiteljel on jalaruumiga nõnda, et kaks keskmist kasvu täiskasvanut mahuvad üksteise taha napilt ära, kuid kui ees sõidab kummalgi kohal kahemeetrine, mahub tema taha vaid põhimõtteliselt väikest kasvu laps. Pearuumi poolest mahuvad igale istmekohale ka kahemeetrised. Täiskasvanute jaoks muudavad masina tagumisele istmereale lähenemist raskemaks ka pigem kitsad ukseavad. Salongi atmosfäär on disainilt lihtne ja hubane, millele lisavad sportlikkust must laepolster ja üldine tume hõng. Samas pole salong aga tänu suurtele akendele ka liiga hämar ja sünge ning avaruse lisamiseks pakutakse mudelile ka panoraamkatust. Esemete hoiustamiseks on salongis väikesed uksetaskud, pigem väike kindalaegas, madal käetoe alune laegas, juhtmevaba laadijaga tasku käigukangi taga, topsihoidjad konsoolis ja süvis multimeedia all. Tagumine rida saab samuti väikesed uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe, mis loob avatult ka ligipääsu pagasiruumile.
Pagasiruumi on Yaris Crossil 397 liitrit, mis jääb mahutavusega täpselt Volkswagen T-Crossi ja Škoda Kamiq’i pagasiruumide vahele, pakkudes seega oma suurusklassis arvestatavat praktilisust. Mugavuse poolest on pagasiruumi ava parajalt suur ja pagasi peale- ning maha laadimist lihtsustab pea olematu laadimiskünnis. Praktilisust lisavad kaks taskut külgedel, väike lisaruum põranda all ja haagid ruumi nurkades. Pikemate esemete vedamiseks klapivad uhkematel varustustel teise istmerea seljatoed kokku 40:20:40 suhtes ning uhkemad varustused saavad ka elektrilise pagasiluugi.
Multimeedia kuvamiseks saab Yaris Cross olenevalt varustusest 8- või 9-tollise puuteekraani, mis asetatud armatuurist väljaulatuvale paneelile, kenasti reisijate käeulatusse ja vaatevälja. Riistvaraliselt on ekraan väga terava pildiga ning opereerib meeldivalt kiirelt ja sujuvalt ning ka tarkvara poolel on Toyota teinud suure sammu edasi. Nimelt on Toyota arendanud uue operatsioonisüsteemi, mis omajagu kaasaegsema väljanägemisega ja loogilise ülesehitusega, pakkudes eestikeelsena läbivalt meeldivat ja selget kasutajakogemust. Funktsioonid ja sätted on lihtsasti leitavad ning kasutatavad ning süsteem tervikuna kasutajasõbralik. Helisüsteemi osas oli testitud mudel varustatud lisavarustuses pakutava JBL helisüsteemiga, mis esitab Yaris Crossi üllatavalt heas heliruumis palasid dünaamiliselt ja puhtalt. Kliimasätete jaoks on mudeli armatuuril eraldiseisev füüsiliste nuppudega kliimapaneel, mis üheselt mõistetav ja ka sõidu ajal lihtsalt kasutatav.
Sõiduandmete kuvamiseks saab mudel rooli taha umbes 8-tollise ekraani ja kolme analoogkellaga (energiakasutus, mootori temperatuur ja kütusetase) näidikutabloo, mis kenasti läbi rooli ava nähtav ning tänu süvistatud paigutusele ka välise valguse peegeldumise eest kaitstud. Tabloo digitaalne ekraan on piisavalt terava pildiga ning opereerib riistvaraliselt kiiresti. Tarkvara poolest on kuue põhivaatega süsteem väga infotihe ja kasutajasõbralik, kuid veidi vananenud visuaalse ilmega. Viimasest olenemata on aga info lihtsalt leitav ja süsteem lihtsasti kasutatav. Lisavarustuses pakub Toyota mudelile ka 10-tollise kuvaga esiklaasinäidikut, mis samuti terava pildiga ja informatiivne.
Rooli kohale saab Yaris Cross olenemata varustusest nahkkattega kolmekodaralise, mis olenemata proportsionaalselt pigem suurest läbimõõdust, püsib tänu ergonoomilisele disainile kindlalt käte vahel ning võimaldab ka erinevaid käsitsemise viise. Materjalide poolest on rool suuremas osas plastikust, kuid püsib kenasti kvaliteetselt koos. Multifunktsionaalsust lisavad rooli kummalegi kodarale asetatud 8 füüsilist nuppu, mida olenemata nuppude rohkusest, siiski tänu loogilisele asetusele ja reljeefsele disainile väga mugav ja lihtne kasutada. Parempoolsed kontrollivad peamiselt juhiabilisi, vasakpoolsed näidikuekraani ning multimeedia nupud on mõlema kodara alläärel. Hübriidne Yaris Cross saab standardist ka roolisoojenduse.
Tehniliste lahenduste poolest on Toyota Yaris Cross Eestis saadaval kahe erineva jõuallikaga, millest üks ka täishübriidne, mis omakorda saadaval kahe erineva veoskeemiga. Käigukasti poolest saab kuni 1.8 tonni kaaluv Yaris Cross lihtsaimas varustuses 6-käigulise manuaalkasti ning teistel puhkudel CVT variaatorkasti.
Vähem võimsamaks valikuks on üllataval kombel täishübriidne lahendus, mis seob peamise jõuallika kombinatsioonina esimese veotelje kohal 67 kilovatti arendava 1.5-liitrise bensiinimootori ja 59-kilovatise elektrimootori, mis arendavad kombineeritult esiteljel 85 kilovatti. Uhkeima varustuse korral on sama jõulahendusega mudel saadaval aga ka nelikveolisena, kuid kardaanvõlli asemel, saab tagumine telg hoopis eraldi ligi 4-kilovatise elektrimootori, mis mudeli kombineeritud võimsust ei mõjuta. Vastava jõuga kiirendab mudel sajani veidi üle 10 sekundi ning kogub hoogu kiiruseni 170 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja umbes 5.1 l/100km. Käigukasti osas saab täishübriidne Yaris Cross CVT-variaatorkasti.
Võimsama valiku puhul veab vaid esirattaid aga 1.5-liitrine 88 kilovatti arendav kolmesilindriline bensiinimootor, mille jõud kantakse vastavalt varustusele esiratasteni läbi 6-käigulise manuaal- või CVT-variaatorkasti. Vastava jõuallikaga kiirendab mudel sajani veidi enam kui 11 sekundiga ning kogub hoogu maksimaalse kiiruseni 180 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubatakse 5.9 l/100km.
Testitud Yaris Crossi näol oli meil testimiseks küll vähem võimsam, kuid nelikveoline, täishübriidne mudel, millel kombineeritud võimsust 85 kilovatti. Jõudluse osas pole vastava lahenduse puhul loomulikult tegemist kuigi sportliku või emotsioonirohke ajamiga, kuid arvestades Yaris Crossi sihtgruppi, sobib vastav täishübriidne lahendus mudelile kenasti. Kiirendus on läbivalt lineaarne ja sujuv ning tõmme linnakiirustele igati paras. Sujuvust toetab loomulikult ka Toyotadele omane variaatorkast, mis muudab küll lineaarsuse ja undava mootorimüraga sõidu veidi emotsioonituks, kuid pakub tervikuna väga sujuvat sõitu. Täishübriidsena reageerib mudel pedaalimistele üpris krapsakalt ja madalatel linnakiirustel liigub masin ka puhtalt elektrijõul. Elektriautolikuma sõidu soovijatele on mudelil ka tugevama rekuperatsiooniga B-käik. Veoskeemi poolest oli testitud mudel küll põhimõtteliselt nelikveoline, kuid seda sõidukogemuse põhjal vaid teoreetiliselt, sest olenemata 4-kilovatisest mootorist tagumisel teljel, liigutavad masinat peamiselt edasi siiski esirattad. Katsetasime Yaris Crossi veidi ka looduslikel pinnastel, kus tagumised rattad tõesti libedamatel pinnastel eraldiseisvalt liikusid, kuid maastikuvõimekust mudeli nelikvedu tervikuna väga palju ei võimenda. Samas ei mängi nelikvedu suurt rolli ka märjal asfaldil, sest üldiselt suudavad ka esirattad kenasti kogu jõu edasi liikumisse kanda.
Olenemata aga võrdlemisi tagasihoidlikust jõuallikast, peitub mudeli teistses sõiduomadustes veidi ka sportlikkust. Vedrustus on sama sihtgrupi ja suurusklassi mudelite hulgas pigem jäigemapoolsem, mis hoiab ka kiiretes kurvides masina piisavalt stabiilse ja kontrollitavana. Samas pole aga teekonarlused aga liiga põrutavad ega väsitavad, mille tulemusel sobib mudel ka otstarbe kohaselt kenasti igapäevasõidukiks. Roolimine on pigem kerge, kuid meeldivalt täpne. Nähtavus on salongist igal suunal hea ning gabariitide poolest vajab kõige rohkem harjumist visuaalselt suurena ja kaugena paistev kapott. 10.6-meetrise pöörderaadiusega manööverdamist toetavad parkimisandurid ja laia vaatega, kuid veidi kehva kvaliteediga, tahavaatekaamera. Müra osas kostub salongi veidi rehvimüra ja üllatavalt hea tooniga mootorimüra, kuid tervikuna müratase üleliia ei väsita. Tervikuna on Yaris Cross väga tasakaalus sõiduomadustega kompaktne linnamaastur.
Toyota Yaris Crossi juhiabiliste hulgas on adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, automaatne hädapidurdamine, pimenurkade monitoorimine, ristsuunalise liikluse jälgimine, nõlvalt laskumise ja -startimise abi, sõiduraja hoidmine, automaatsed kaugtuled ning parkimisandurid ja tahavaatekaamera.
Yaris Cross on pigem ühe linna või keskuse piires liiklejatele, kes soovivad peamiselt transpordi eesmärgil üht lihtsat, töökindlat ja ökonoomset sõiduvahendit, mis peidab endas ka peamisi mugavus- ja ohutusvarustusi, pakkudes nõnda turvalist ja mugavat sõidukogemust. Praktilisuse osas on Yaris Cross pigem ühele kuni kahele reisijale koos pagasiga, kuid mahutab lühemateks otsadeks ka neli reisijat. Maastikuvõimekust Yaris Crossilt, olenemata veoskeemist, kuigi palju oodata ei tasu.
Yaris Cross on pigem ühe linna või keskuse piires liiklejatele, kes soovivad peamiselt transpordi eesmärgil üht lihtsat, töökindlat ja ökonoomset sõiduvahendit, mis peidab endas ka peamisi mugavus- ja ohutusvarustusi, pakkudes nõnda turvalist ja mugavat sõidukogemust. Praktilisuse osas on Yaris Cross pigem ühele kuni kahele reisijale koos pagasiga, kuid mahutab lühemateks otsadeks ka neli reisijat. Maastikuvõimekust Yaris Crossilt, olenemata veoskeemist, kuigi palju oodata ei tasu.
Hind alates: 21 550 €
Testitud mudeli info:
∼ 31 000 €
Bensiin
1.5 l I3
85 kW
5.1 l/100km
Nelikvedu
CVT-automaat
Max 170 km/h
0 – 100 km/h: 11 sec