Sarnaselt üleüldisele autotööstuse liikumissuunale, on ka elektriautode vallas vaieldamatult kõige parema hoo viimaste aastatega üles võtnud linnamaasturid ja kompaktsed krossoverid, kuid õnneks pole üksikud tootjad veel lootust kaotanud ka sõiduautode ning ennekõike sedaanilike liikurite valdkonnas, kus särtsumobiile kokku valikus vaid käputäis. Viimaste hulgas proovib igale maitsele vastavat toodet pakkuda ka rahvaautode ikoon Volkswagen, kelle elektrilisse ID-seeriasse lisandus 2023. aastal lipulaev ID.7. Viimane kombineerib Volkswageni elektriseeria omadused vastavalt soovile kupeelikus luukpära või universaalkere vormis, olles seega turu ainus madala tagaosaga saadaval olev Volkswagen, pärast seda kui sedaankerega Passat ja Arteon viimsele teekonnale saadeti. ID.7-me alternatiivideks on näiteks BYD Han, Mazda 6e, Volvo ES90, Tesla Model S ja Hyundai IONIQ 6.

VÄLIMUS

Välisdisain on ID.7-l ootuspäraselt volkswagenlik ja ID-seerialikult elektriautolik, kombineerides suuresti tuttavaid ja testitud elemente küllalt arteoniliku kupee-luukpära vormis. Gabariitidelt on ID.7-me puhul tegemist Volkswageni mudelirivi kõige suurema sõiduautoga ning suurusklassi jagab ta enim näiteks Audi A6-e ja Volvo V90-ga. Kerevärvide valikus saab ID.7 standardis tumehalli katte ja lisades pakub Volkswagen veel kolme mustvalget varjundit, kahte sinist tooni ja punast värvi ning kõik valikud on lisatasuta saadaval ka kahetooniliselt, musta katusega.

Kaasliiklejaid tervitab ID.7 väga ID-seerialiku pilguga, mis oma üleüldise ümaruse, voolujoonelisuse, lihtsuse ning silmi meenutavate IQ-light esitulede ja logoni ulatuvate valgusribadega ka juba igati volkswagenlikuks kujunenud. Mainitud tuled, üksikud tugevamad kerejooned ning tiivakesed ja õhuavad põrkeraual lisavad üldilmele teravust, sihikindlust ja sisutihedust, kuid ümarus ja kerge mängulisus toetavad ilme rahvaautolikkust ning parendavad ka läbi õhu liikumise efektiivsust.

Küljele liikudes jätkub voolujoonelisus, mida toetab enim olenemata keretüübist vastavalt arteonilikult lauge ja limusiinilik luukpära joon või samuti mitte kuigi konkreetsete profiilidega passatilik universaalkere. Tervikpildile lisavad sisukust üksikud kumerad ja konkreetsed kerejooned, väliselt praktiliselt olematu C-piilar, süvistatud ukselingid ja mustad küljelaiendid.  Veljevalikus pakub Volkswagen mudelile kuut erinevat disaini läbimõõdu vahemikus 19 – 21 tolli ning suhteliselt ebapäraselt on disainid juba läbimõõdu madalamast otsast suhteliselt huvitavad ja omapärased. Läbiv disain on velgedel aga elektriautolikult kinnine ning läbimõõdu osas tasub hea üldpildi nimel sihtida vähemalt 20-tolliste suunal. Demoautol olid all samuti 20-tollised “Montreal” valuveljed.

Tagaosaga tõmbab aga disain paari sammu võrra hoogu maha ning seljatab möödujaid küllalt rahuliku ja tagasihoidliku tervikuga, mille peategelaseks üle pagasiluugi ulatuv tagatulede lahendus, mis peamise valgusriba laienevate otsade juures ka uuematele Volkswagenitele omaselt veidi ruumilise sisedisainiga. Kerejooned on aga jätkuvalt mõõdukalt silmapaistvad ning madalamal lisab visuaalset kõrgust ja konkreetsust kandiline difuusori imitatsioon.

INTERJÖÖR

Reisijateruumis jätkub küll ID-seerialik stiilipuhas, minimalistlik ning elektriautolik still, kuid ennekõike tunnetuslikult jätab ID.7-me salong, võrreldes vennastega, mudelist omajagu preemiumlikuma ja uhkema ilme, mis samas “lipulaeva” tiitli kandja kontekstis küllalt ootuspärane. Kompleksset ja tugevat üldilmet toetavad nägusad disainilahendused, üleüldine lihtsus ja arvestatav klassikalisus, õdus atmosfäär ning kvaliteetsed materjalid ja tasemel ehituskvaliteet. Oma panuse annab ka kasutajakogemus, mis mõistagi läbivalt väga volkswagenlik ning seega nii VAG grupi tooteid kogenud juhtide kui esmakordsete külaliste jaoks küllalt universaalne ja kasutajasõbralik. 

Style Plus siseviimistluspaketi mikrofliisi ja kunstnahka kombineerivate katetega komfortistmed on oma keskmisest jäigemate polstrite ja küllalt kaugele ulatuvate küljetugedega isegi suhteliselt sportliku loomuga, hoides reisijaid ka kurvilistel radadel suhteliselt hästi paigal. Üldine asend on mugav ja sõiduautolik, kuid oodatust kõrgem, mis lihtsustab salongist sisenemist ja väljumist, ning lai elektrilise reguleerimise ulatus võimaldab meelepärase asendi, mis ei väsita ka pikematel sõitudel, leida igat kasvu sõitjatel. Mugavusfunktsioonidest on ID.7-me istmetele saadaval soojendus, ventilatsioon, mälufunktsioon ja 11 erineva režiimiga massaaž. Teises reas on veidi pehmemad istmed samuti mõnusalt lauge seljatoega ja küllalt limusiinilikud. Piisavad reljeefsused pakuvad toekat ja mugavat asendit ning mugavusfunktsioonidest on saadaval istmesoojendus.

Füüsilist ruumi on pika limusiinkerega lipulaevale kohaselt ID.7-s omajagu. Pikiteljel mahuvad ka juhipoolel üksteise taha kaks kahemeetrist nõnda, et tagumise põlved ei ulatu esiistmeni, ning pearuumi on samuti. Tõsi, väga sirge seljaga võib kahemeetristel tagareas siiski pea lakke ulatuda, kuid suures pildis saab ID.7 nelja kahemeetrisega siiski suhteliselt muretult hakkama ning tõenäoliselt on seis veelgi parem universaalkerega mudelis. Tumedate pindade ja füüsilise avaruse koostööl on salongi atmosfäär samaaegselt küllalt sportlik ja limusiinilik. Avarust lisavad suured küljeaknad ja valikuline panoraamkatus reguleeritava läbipaistvusega ning öisele sõidule lisab meeleolu ja särtsu mitmevärviline miljöövalgustus kontuuride, hajusvalgustite ja paneelidega ustel ning armatuuril. Esemete hoiustamiseks on salongis suured uksetaskud, keskpärase mahutavusega kindalaegas, arvestatav ala keskkonsooli sees, ruumikas käetoe alune laegas ja kattega pesa keskkonsooli eesotsas, kus telefoni juhtmevaba laadija ja kaks topsihoidjat. Tagumine rida saab keskpärase mahutavusega uksetaskud, topsihoidjatega käetoe ning kolm pesa kummagi esiistme seljatoel.

Pagasiruumi on ID.7-l olenevalt keretüübist sedaankere korral kuni 532 ja universaalkere puhul kuni 605 liitrit, mille puhul on tema suurusklassis tegemist suhteliselt ootuspärase tulemusega, olles enam-vähem sama praktiline kui sarnaste gabariitidega Audi A6. Ligipääs on ruumile tänu luukpära stiilis avanevale elektrilisele luugile avar ning ruum ise samuti universaalse kujuga. Pagasit aitavad organiseerida süvistatud taskud äärtel, haagid nurkades, veidi kasutud kotikonksud seintel ja suusaluuk. Kõrgemas asendis on reguleeritav põhi laadimiskünnisega totaalselt tasa, madalamas seades on laadimiskünnis umbes 10-sentimeetrine ning teise istmerea seljatoed klapivad kokku 60/40 suhtes. Kapotialust frunki ID.7-l pole.

Puutetundliku multimeediaekraani saab ID.7 igal juhul, olenemata varustusest, 15-tollise, mis tahvelarvutina armatuuri ees kenasti reisijate nähtavuses ja käeulatuses, ilma juhi vaatevälja piiramata. Riistvaraliselt opereerib süsteem läbivalt kiirelt ja sujuvalt ning tarkvaraliselt jookseb tal korduvalt proovile pandud VAG grupi värskeim lahendus, mille puhul tegemist ühe turu universaalseima ja kõige kasutajasõbralikuma lahendusega. Kaunite visuaalide ja graafikate ning loogilise ja lihtsa ülesehituse koostööl on sätted ja funktsioonid läbivalt lihtsasti leitavad ja kasutatavad ning konfigureeritavus võimaldab oma käe järgi seadistada nii koduvaate kui kiirteenupud ekraani ülemises vasakus nurgas. Peamised kliimaseaded on pidevalt leitavad ekraani alläärelt, õhutemperatuuri saab reguleerida valgustatud slideritelt ning täpsemad sätted on paigutatud eraldiseisvasse kliimamenüüsse. Veidi tülikaks on Volkswagen minimalistliku visuaali nimel arendanud aga ventilaatorite õhuvoolu suuna muutmise, mis samuti teostatav vaid läbi multimeedia. Helisüsteemi osas oli demoauto varustatud uhkeima 700-vatise Harman/Kardon lahendusega, mis küll ei üllata, kuid esitab koostöös ruumi hea akustikaga palasid siiski läbivalt kvaliteetselt ja dünaamiliselt.

ID-seeria masinatele ebapäraselt ei saa lipulaev ID.7 sõidu ja sõiduki andmete kuvamiseks roolisamba kohale mänguasjalikku vidinat, vaid hoopis elegantsemalt ja klassikalisemalt armatuuri süvistatud näidikutabloo, mis umbes viietollisena kenasti läbi rooli ava nähtav. Tarkvaraliselt on lahendusel üks fikseeritud põhivaade ning selle tulemusel pole ka riistvaraliselt võimalik kiirusest või sujuvusest rääkida, mistõttu on tervikuna tegemist igati lihtsasti mõistetava ja kasutajasõbraliku lähenemisega. Suure panuse annab juhi informeerimiseks ka standardne ja kvaliteetne liitreaalsusega esiklaasinäidik.

Rooli kohale saab ID.7 Volkswageni kõige uuema, kuid tänaseks uute mudelite puhul juba kasutusest kõrvale jäänud kolmekodaralise, millel tagavad multifunktsionaalsuse haptilise tagasisidega puutepaneelid. Peale mõningat harjumist on võimalik viimastega loomulikult sina peale saada, kuid olenemata paneelide reljeefsustest ja nuppude küllalt loogilisest asendiplaanist võib puutetundlikkus rooli kombates siiski kohati valesid käsklusi edastada ja pilgu teelt ära tõmbamist vajada. Vasakpoolne paneel seadistab juhiabilisi, parempoolne näidikutablood. Proportsionaalselt paraja läbimõõduga rool on aga tervikuna meeldivatest ja kvaliteetsetest materjalidest, püsib tummisena kindlalt käte vahel ning võimaldab tänu ergonoomilisele disainile erinevaid käsitsusviise. Roolisamba paremalt küljelt leiame käigukangi ning roolile on saadaval ka soojendus.

SÕITMINE

Jõuallikate ja sõidutehnika poolest on Volkswageni elektriline lipulaev saadaval kolmel erineval kujul, mis kannavad kasvava suutlikkuse nimistus tähiseid Pro, Pro S ja GTX. Esimene eristub viimastest aku mahutavuse ja viimane esimestest veoskeemi ja jõudluse poolest, tippkiirus on igal juhul piiratud väärtusele 180 km/h ning tühimass jääb mudelil 2,1 ja 2,4 tonni vahele. Järgnevad jõudluse numbrid kehtivad luukpära keretüübi korral.

Väiksema mahutavusega akut esindab seega ID.7 Pro, mis saab tagarattaid vedava ning 210 kilovatti ja tervelt 550 njuutonmeetrit arendava elektrimootori, mille jõul kiirendab kõige lahjem ID.7 sajani 6,5 sekundiga. Aku netomahutavust on mudelil 77 kWh, mis keskmise lubatud energiakulu ehk 14 kWh/100km juures võimaldab üle 600-kilomeetrist sõiduulatust. Kiirlaadijas võimaldab ID.7 Pro kuni 190-kilovatist laadimist, mis täidab aku põhiosa veidi vähem kui poole tunniga ehk ligikaudu kiirusega 730 km/h.

Sama 210-kilovatise ja 550 njuutonmeetrit arendava elektrimootori saab tagarataste vahele ka Pro S, kuid suuremat akut vedades kiirendab nimekirja keskmine valik nullist sajani hoopis 6,6 sekundiga. Suurema aku ja nii-öelda väiksema võimsusega on Pro S aga ID.7-me kõige ökonoomsem valik, sest 86-kilovatt-tunnise aku ja 13,6 kWh/100km energiakuluga võimaldab viimane tervelt 700-kilomeetrist sõiduulatust. Laadijas toetab suurem aku kuni 200-kilovatist laadimist, mis laeb aku põhiosa täis umbes 26 minutiga ehk Pro S mudeli kontekstis kiirusega 840 km/h.

Kõige võimsamaks ja sportlikumaks valikuks on aga ID.7 GTX, mis saab eelnimetatud 86-kilovatt-tunnise aku ning kaks elektrimootorit, mille koos arendatud 250 kilovatti ja 560 njuutonmeetrit jõuavad kõigi nelja rattani. Nelikveolisena kiirendab tippmudel sajani 5,4 sekundiga ning keskmiseks energiakuluks lubatakse 16,2 kWh/100km, mis võimaldab peaaegu 600-kilomeetrist sõiduulatust. 200-kilovatises laadijas täitub aku umbes kiirusega 780 km/h.

Testitud mudeli puhul oli seekord meie testida ID.7-me tagaveoline ja väikese akuga Pro vorm. Olenemata tõsiasjast, et tegemist on lipulaeva kõige lahjema valikuga, liigub ta ligi kahetonnisena selle 210-kilovatise elektrimootori jõul tegelikult igati pädevalt. Piisavalt tugeva tõmbe ja lineaarse kiirenduse koostööl kasvavad kiirused pedaalides märkamatult maanteekiirustest kõrgemalegi ning pöördemomendi sujuva kasvu tulemusel on sõit läbivalt mugav ja meeldiv. Mootor reageerib pedaalimistele kiirelt ning kiirendus on järskudel pedaalimistel olenevalt sõidurežiimist tavaseades meeldivalt pehme sekkumisega ning sportrežiimis märgatavalt tugevama löögiga. Tõsi, päris kiireks või sportlikuks teda nimetada ei saa, kuid elektriautolikult energiline on ta küll. 

Mootoripidurdust reguleerib ID.7 pidevalt ise ka eesoleva liikluse ja navigatsiooni põhjal, kuid tugevamaks energia tagasi kogumiseks on mudelil ka B (braking) käik, mis päris ühepedaalisõitu küll ei võimalda, ning veidi aktiivsemalt pidurdab mudel mootoriga ka sportrežiimis, milles jätab mudel üleüldse märgatavalt järsema ja konkreetsema mulje. Kiita ei saa aga ID.7-me piduripedaali tunnetust, mis suhteliselt pehme ja ebamäärase käitumisega. Tagaveolisena on võimalik libedamates kurvides kiirendades ID.7-t kohati küll ka veidi saba liputama saada, kuid üldiselt kontrollib mudel oma veojõudu edukalt, suutes alati oma jõu stabiilselt edasi liikumisse kanda. Järsematel manöövritel tagab tagavedu ka  ID.7me üllatavalt hea agiilsuse, mis koostöös veojõu jaotamisega aitab mudelil üllatavalt sportlikult kurvidesse sisse keerata.

Vedrustuse osas oli demoauto varustatud valikulise adaptiivvedrustusega, mis mugavusseades ületab konarlusi limusiinilikult pehmelt ja veidi maitsekalt loksudes ning sportrežiimis muutub märgatavalt jäigemaks ja konkreetsemaks, sobides nõnda universaalsena ja väheste kerekaldumistega nii linnaliiklusesse, manteemobiiliks kui ka veidi kurvilistele teedele. Tõsi, korralikku sportsõitu mudelilt loota ei tasu, kuid oma otstarbe ulatuses on ID.7-me sõit limusiinilikule ilmele vastavalt kvaliteetne ja mõnusalt rafineeritud. Roolisüsteem on tavaseades keskpärase raskusega ning sportrežiimis veidi raskem, kuid läbivalt suhteliselt täpne.

Nähtavus on ID.7-me salongist igal suunal hea ja ka gabariidid küllalt hästi tajutavad. Ümbrust aitab jälgida aga keskpärase kvaliteediga 360-kraadine kaamerasüsteem. Samuti on mudel oma seeria vennasmudelitele omaselt ka füüsiliselt väga lihtsasti manööverdatav, omades ligi viiemeetrisena vaid 10.9-meetrist pöörderaadiust, mis identne umbes 4.2-meetrise Golfi sooritusega. Üllatuslikult ei saavuta ID.7 aga seda pöörderaadiust valikulise tagarataste keeramisega, vaid esirattad suudavad end keerata lihtsalt meeletu nurga alla, mis toob pöörlemistelje üllatavalt lähedale masina küljele. Müratase on salongis läbivalt mõnusalt madal.

ID.7-me juhiabiliste hulgas on väga hea valgustavusega automaatsed maatriks-kaugtuled, mis ei lase end kuigi palju häirida ka tänavavalgustusest, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, osav sõidurea hoidmine, mis toob juhi sekkumatuse järel ka masina turvaliselt paigalseisu, automaatne hädapidurdamine, pimenurga jälgimine, reastumisabi, liiklusmärkide tuvastamine, ristsuunalise liikluse jälgimine, parkimisandurid ja 360-kraadine kaamerasüsteem küllalt osava iseparkimisega.

Kellele?

Kui varasemate ID-seeria mudelitega on kohati tekkinud küsimus, et kas elektriline uustulnuk on ikka piisav asendus sisepõlemismootoriga eelkäijale, siis ID.7-me puhul on Volkswagen saanud naelapeale ikka küllalt täpselt pihta. Uus lipulaev kombineerib Volkswageni tuttavaid ja töötavaid lahendusi ning elemente ning on õppinud varasemalt turule jõudnud vennaste nõrkadest kohtadest, pakkudes väga kasutajasõbralikku, ruumikat, suutlikku ja elegantset, kuid samas igati rahvaautolikku tervikut, mis ideaalne täitma pere- või tööauto rolli nii linnas kui maanteedel. Tõsi, hinnasildiga sihib ID.7 oma eelkäijatest arvestataval määral kõrgemale, ent konkurentide seltsis ei tasu teda valikust välja arvata.

Kui varasemate ID-seeria mudelitega on kohati tekkinud küsimus, et kas elektriline uustulnuk on ikka piisav asendus sisepõlemismootoriga eelkäijale, siis ID.7-me puhul on Volkswagen saanud naelapeale ikka küllalt täpselt pihta. Uus lipulaev kombineerib Volkswageni tuttavaid ja töötavaid lahendusi ning elemente ning on õppinud varasemalt turule jõudnud vennaste nõrkadest kohtadest, pakkudes väga kasutajasõbralikku, ruumikat, suutlikku ja elegantset, kuid samas igati rahvaautolikku tervikut, mis ideaalne täitma pere- või tööauto rolli nii linnas kui maanteedel. Tõsi, hinnasildiga sihib ID.7 oma eelkäijatest arvestataval määral kõrgemale, ent konkurentide seltsis ei tasu teda valikust välja arvata.

Auto andmed

Hind alates: 72 100

Testitud mudeli info:
∼ 75 400 €
Elekter
210 kW
14 kWh/100km
Tagavedu
Max 180 km/h
0 – 100 km/h: 6.5 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST