11 aastat peale oma avamudel Beetle’i tootmise alustamist 1938. aastal, tõi Volkswagen turule oma teise mudeli nimega Type 2. Algusaegadel hipibussi tiitli teeninud T2 “Bulli” arenes aegamisi Transporteriks ja Multivaniks, kuid 2017. aastal tutvustas Volkswagen kontseptauto näol oma uut lahedat reisibussi, millega vihjati hipibussi elektrilist naasmist. Sama ideeauto põhjal jõudiski 2022. aastal tootmisesse Volkswageni ID-seeria neljas mudel ID. Buzz. ID. Buzzi alternatiivideks on näiteks Mercedes-Benz EQV, Peugeot e-Expert, Renault Trafic E-Tech ning Toyota Proace Electric, kuid ID. Buzz on nende seast ainus, mis spetsiifiliselt elektriautode jaoks mõeldud platvormil.
Uhiuue ID. Buzzi disainis on Volkswagen sidunud oma elektrilise ID-seeria kaasaegsuse ja futurismi klassikalise hipibussi, Volkswagen Type 2-e ikoonilise ja pilkupüüdva disainiga. 70 aastaga on autotööstus küll ulmelise arengu läbinud, kuid huvitaval kombel mõjub mainitud disainide kombinatsioon väga värske ja stiilsena. Säravate värvide all jätab ID. Buzzi disain autost lihtsalt meeldiva, sõbraliku ja toreda auto mulje, tänu millele püüab ID. Buzz linna vahel lausa rohkem pilke, kui lõrisevate mootoritega sportautod. Suuruse poolest on ID. Buzzi puhul tegemist pigem väikese väikebussiga, olles T7 Multivanist ligi 25 sentimeetrit lühem, jagades suurusklassi hoopis näiteks veidi kõrgema Land Rover Defender 110-ga. Kerevärvide valikus on ID. Buzz ühevärvilisena saadaval valge, halli, musta, mererohelise, oranži, kollase või tumesinise kattega ning nelja viimast valikut pakutakse ka kahetonaalsena, kus masina ülemine pool on valge. Mudeli standardvärviks on tavaline valge, kuid meie soovitame parima üldilme jaoks ikka kahevärvilisi valikuid.
ID. Buzzi ninaosas mängivad peamist rolli ID-seeriale omaseks kujunenud esituled, mis oma kontuuri ja logoni ulatuva valgusribaga loovad mudelile justkui silmadena väga sihikindla ja omapärase pilgu. Ikoonilist Type 2-likkust loob aga jõuline kerejoon kahevärvilise kerevärvi piiril, mis kergelt vihjab Type 2-e ninaosa kolmnurksele rõhutusele. ID. Buzzil loob see jõuline aste aga kergelt sellise mulje, nagu valge värviga kaetud kabiini osa oleks paigutatud värvilisele kandeplatvormile. Esistangele on loodud suur ristkülikukujuline ala, mille sees nii jahutusavasid, kui ka õhuvoolu üle rataste suunavaid avasid. Kokkuvõttes on ninaosa pigem stiilipuhas ja ümaralt voolujoonelise ilmega.
Küljelt on ID. Buzz juba veidi rohkem klassikaliste väikebusside moodi, kuid jätkub ID-seeriale omane futuristlik ja voolujooneline disain. Siluett saab alguse ülimalt ümarast ninaosast ning areneb seejärel sujuvalt väga laugele tuuleklaasile, mis toetab ID. Buzzi madalat õhutakistust. Viimase kaldenurga tõttu on aga koguni mudeli A-pillarites suured eraldiseisvad aknad. Katuse osa on tuuleklaasist pagasiluugini lineaarne ning seejärel lõpetab silueti konkreetselt sirge tagaosa. Küljele lisavad veel ilmet üks tugevam kerejoon kerevärvide piiril, mis ulatub esituledest tagatuledeni, peites tagaratta kohal endas ka liukukse siini.
Standardis saab ID. Buzz 19-tollised valuveljed, mis üpris kinnise, kuid kahetoonilise disainiga. Lisavarustuses pakub Volkswagen mudelile aga veel viie erineva disainiga valuvelgesid läbimõõdu vahemikus 18 – 21 tolli. Kõik disainid on pigem kinnised ja kahetoonilised, kuid meie arust on kõige sobivamad just need 20-tollised, mis ka demosõidukit kaunistasid.
Tagaosa on samuti veidi klassikalisema ilmega ning sarnasusi jagub ka värskeima T7 Multivaniga. Nagu ninaosaski, tõmbavad ka tagaküljel kõige rohkem tähelepanu minimalistlikud tagatuled, mis üle Volkswageni logo ulatudes omavahel ühendatud. Stangele on loodud paar tugevamat kerejoont ja süvist, kuid üldpildis on tagaosa väga tagasihoidlik ja stiilipuhas.
Just nagu mudeli välisdisain, on ka ID. Buzzi salong äratuntavalt ID-seeria motiive jälgiv ja lahendusi kasutav, kuid ruumika väikebussi interjööris mõjub see kergelt futuristlik ning minimalistlik lähenemine isegi veidi kohasemalt. Kumerad elemendid ja rahulikud toonid loovad väga meeldiva keskkonna reisimiseks, kuid veidi vajab harjumist hiiglaslik armatuurlaud ja kaugusesse ulatuv tuuleklaas, mille tõttu lausa eraldi aknad A-pillarites. Materjalide poolest on salongis kasutatud peamiselt plastikut, kuid leidub ka mikrofliisi ja kunstnahka. Ehituskvaliteet on ID. Buzzi salongis keskmisest parem. Praeguse seisuga on ID. Buzz saadaval vaid viiekohalisena, kuid juba selle aasta jooksul on oodata ka kuue- ja seitsmekohalise variandi saabumist.
Meeldivaks reisimiseks saab ID. Buzz tekstiil- või mikrofliiskattega istmed, mis pehmete istmepatjadega ja eraldiseisvate käetugedega lausa kergelt tugitoole meenutavad. Külgmised toed on veidi jäigemad ning ulatuvad ka kergelt välja, mille tõttu istmed väikebussi kohta üllatavalt korvikad. Käetoed ja korvikas kuju tagavad reisijate paigal püsimise ka veidi kiiremates kurvides. Üldine istumisasend on bussidele ja kõrgetele autodele omaselt küll püstine, kuid arvestatav reguleerimise ruum võimaldab igat kasvu reisijail leida asendi, mis ei väsita ka pikkadel teeotsadel. Uhkematel varustustustel on reguleerimine ka elektriline ning mälu- ja massažifunktsiooniga. Tagareas on istmed veidi tasasemad ja jäigemad, kuid võimalus liigutada istmeid pikiteljel ning reguleerida seljatoe nurka, võimaldavad siiski leida mugava reisiasendi. Tagumisele reale aga keskmist käetuge ID. Buzzis pole.
Olenemata sellest, et ID. Buzz on B-kategooria busside seas pigem väiksemat tüüpi mudel, on salongis ruumi ikkagi väikebussi tiitli vääriliselt. Pikiteljel on ruumi piisavalt, et kaks kahemeetrist üksteise taha mahutada ning ka pearuumi on igal kohal pikematelegi. Laiuses on samuti ruumi lausa kolmele täiskasvanule, kuid keskmine reisija peab leppima veidi kõrgema ja jäigema istumisega. Kolmandat istmerida me veel loomulikult testida ei saanud, kuid teise istmerea taga olemasoleva ruumi põhjal paistab ruumi olevat ka täiskasvanutele sobivate istekohtade jaoks. Salongi ümbritsevad suured aknad ja hele sisu loovad väga avara ja helge atmosfääri. Kahjuks panoraamkatust Volkswagen veel ID. Buzzile ei paku, kuid pimedal ajal loob meeleolu 30-värviline miljöövalgustus. Esemete hoiustamiseks on ID. Buzzi salongis eemaldatav keskkonsool, mille peal suur süvis liigutatavate vaheseintega, millest üks funktsioneerib jääkaabitsana, teine pudeliavajana. Konsooli kummastki otsast käib välja ka keskpärase suurusega sahtel, kuid kahjuks pole konsool pikiteljel liigutatav. Armatuuril leiame topsihoidjatega ukse multimeedia all, suure kindalaeka, mille kohal äärega süvis, juhtmevaba laadimise alusega süvise roolist vasakul ning väikese lisa süvise roolist paremal. Samuti saab esemeid hoiustada iga ukse kahetasandilistes uksetaskutes ning ka kolmandale istmereale paistsid aknalaudadel olevat väikesed taskud.
Viiekohalisena pakub ID. Buzz teise istmerea taga kuni 1120*-liitrist pagasiruumi, mida pole küll otseselt vähe, kuid võrreldes näiteks suurema klassi väikebussidega nagu Volkswagen Multivan ja Mercedes-Benz EQV, jääb ID. Buzz mõnesaja liitriga ikkagi maha. Kui teise istmerea seljatoed alla klappida, kasvab pagasiruum 1700* liitrini, kuid kui pagasiruumi kahetasandiline Multi-flex põrand lisavarustusest tellida, väheneb peamine pagasiruum umbes 850* liitrini. Viimase eelisteks on tasapinnaline põrand luugist esiistmeteni, erinevalt tavalisest põrandast, mis on teise istmerea klapitud seljatugedest ligikaudu 25 sentimeetrit madalamal, ja laiem võimalus pagasi organiseerimiseks. Tasapinnaline põrand lihtsustab suurte asjade vedamist ning võimaldab pagasiruumi ka hubase magamisaseme luua. ID. Buzzi pagasiruumi muudavad praktilisemaks takjapaelaga paigaldatavad vaheseinad pagasi organiseerimiseks, konksud seintel ja 12V pistik. Pagasi peale- ja mahalaadimise muudavad lihtsamaks kuni vaid 60-sentimeetrine laadimiskünnis ja kõrgele avanev pagasiluuk, kuhu alla mahub napilt ka kahemeetrine isik. Kui aga elektribussi suuremaks vedamiseks vaja, tasub valida kolme istmekohaga ja 3900-liitrise kaubaruumiga ID.Buzz Cargo.
* Kõrgus kuni pagasiruumi katteni/akende allääreni
Multimeedia kuvamiseks saab ID. Buzz armatuurile standardis 10-tollise puuteekraani, kuid lisavarustuses on see võimalik välja vahetada 12-tollise ekraaniga, mille sarnane ka testitud sõidukis oli. Ekraan on asetatud väljaulatuvale paneelile armatuuri tsentris ning on kenasti reisijate vaateväljas ja käeulatuses. Ekraani alt leiame ühe pikliku puutepaneeli helitugevuse ja õhutemperatuuri reguleerimiseks, mille all omakorda kiirteenuppude paneel. Ülemise puutepaneeli suurimaks nõrkuseks on aga taustavalguse puudumine, mille tõttu on pimedal ajal võrdlemisi keeruline ja tülikas soovitud alale pihta saada. Multimeedia ekraan parajalt kõrge resolutsiooniga ning riistvaraliselt süsteem jookseb üksikute eranditega kiirelt ja sujuvalt. Tarkvara poolel saab ID. Buzz ID-seeria mudelitele omase lahenduse, mis tänu loogilisele ülesehitusele pakub meeldivat ja lihtsat kasutamist. Isikupärastamise osas saab juht endale elementidest luua meelepärase infoga põhivaate ning süsteemi värvipalett vahetub koos miljöövalgustusega. Visuaalselt on ID-seeria multimeedia tarkvara lihtne ja minimalistlik, tänu millele on pea kõik ikoonid ja graafikad üheselt mõistetavad. Demosõiduk oli varustatud uhkema, üheksa kõlariga, helisüsteemiga, mis kaotab kergelt kvaliteeti ja dünaamikat, kui väga valjult kuulata, aga keskmisel tasemel on esitus igati puhas ja meeldiv. Üllataval kombel sai süsteem valjult isegi edukamalt hakkama rokkmuusikaga, kui moodsa elektroonilise muusikaga. Eraldiseisvat kliimapaneeli ID-seeria masinatele omaselt ID. Buzzis pole, vaid kõik sätted, peale õhutemperatuuri puutepindade, on integreeritud vaid multimeedia kliimamenüüsse. Lahendus pole küll sama mugav kui füüsilised nupud, kuid peale veidi harjumist saavad soovitud käsklused siiski kiirelt ja lihtsalt ka puuteekraani kaudu edastatud. Tuule- ja tagaklaasi soojenduse saab aktiveerida ka tulede puutepaneelilt, mis roolist vasakul.
ID-seeria mudelitele omaselt asub ID. Buzzi näidikuekraan väljaulatuval paneelil rooli taga, mis tänu oma roolisamba pealsele paigutusele ning rooliga koos liikumisele on olenemata juhi kasvust ja istumisasendist alati läbi rooli ava nähtav. Kui teistes ID-seeria mudelites on lahendus jätnud kergelt mänguasjaliku mulje, siis toredasse ID. Buzzi sobib see lahendus küll suurepäraselt. Riistvara osas on kuva selge pildiga ning süsteem jookseb sujuvalt ja viivitusteta. Tarkvaraliselt kuvab süsteem vaid ühte põhivaadet, mida on võimalik kahel suunal veidi laiendada vastavalt sellele, kas soov näha rohkem juhiabiliste seisundit või jooksva sõidu andmeid. Visuaalselt on süsteem minimalistlik, tänu millele on info üheselt mõistetav ja kergesti ülesleitav. Huvitaval kombel ei paku Volkswagen veel ID. Buzzile aga esiklaasinäidikut.
Nagu teised ID-seeria mudelidki, saab ka ID. Buzz rooli kohale värskeima Volkswageni kolmekodaralise, mis bussi kohta proportsionaalselt väikese läbimõõduga toetab ID. Buzzi sõiduautolikku sõidukogemust. Heleda kunstnahaga kaetud rool on kvaliteetne ning mugavatest materjalidest ja võimaldab tänu õhukesele roolirattale ning ergonoomilisele disainile ka mitmeid käsitsemisviise. Multifunktsionaalseks muudavad rooli kodaratel asuvad haptilise tagasisidega puutepaneelid, mis vajavad esialgu veidi harjumist. Kõige rohkem piirab nii-öelda automaatset kasutamist puutetundlikus, mille tõttu võib ka lihtne kompimine paneelil sõidukile käsklusi esitada. Peale mõningat aega kujunevad nupud aga kasutajasõbralikuks ning neid on lihtne kasutada ka pilku teelt tõmbamata. Vasakpoolsed juhivad juhiabilisi ning parempoolsed multimeediat ja näidikutablood. Erinevalt teistest ID-seeria masinatest on ID. Buzzil toodud käigukang näidikuekraani küljelt rooli taha paremale, mistõttu on küll suunatulede ja kojameeste kang nüüd veidi tihedamalt funktsioone täis, kuid käigukang visuaalselt elegantsemas ja ka kasutajasõbralikumas kohas. Lisavarustuses on ID. Buzzile saadaval ka roolisoojendus, kuid veidral kombel on selle aktiveerimise nupp ID-seeria masinatel paigutatud multimeedia kliimamenüüsse, olenemata sellest, et sarnaste roolidega sisepõlemismootoritega Volkswagenitel on see nupp rooli peale mahutatud.
Hetkel on uhiuus ID. Buzz saadaval vaid ühe tehnilise konfiguratsiooniga, mis MEB platvormi masinate hulgast sarnaneb ID.5 Pro Performance’iga ja Škoda Enyaq iV 80-ga. Seega liigub ID. Buzz Pro edasi ühe 150-kilovatise mootori jõul, mis veab ainult sõiduki tagarattaid. Selle 310 Nm arendava mootoriga kiirendab ID. Buzz sajani 10.2 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 145 km/h. Energiat ammutab ajam 77-kilovatt-tunnise netomahutavusega liitiumakult ning tarbides keskeltläbi 21 kWh/100km, lubab Volkswagen mudelile kuni 420-kilomeetrist sõiduulatust. Meie hilistalvise testimise ajal lubas mudel täis akuga veidi üle 300-kilomeetrist sõiduulatust. Laadimise poolest toetab ID. Buzz kuni 175-kilovatist kiirlaadimist, mille korral laetakse akut keskmiselt kiirusega 460 km/h, mille tulemusel saab aku põhiosa täis umbes poole tunniga. ID. Buzz saab tulevikus ka nelikveolise versiooni, mis tõenäoliselt sarnaneb ID.5 GTX-ga.
ID. Buzz Pro 150-kilovatine elektrimootor võib numbrite põhjal paista küll bussile pigem nõrgemat sorti valik, kuid tegelikult saab see mootor kenasti kuni kolmetonnise ID. Buzziga hakkama. Tõmme pole midagi ehmatavat või istmesse kiskuvat, kuid siiski elektriautodele omaselt mõnusalt sujuv, kohene ja lineaarne ning bussi jaoks ka parajalt tugev. Sõidurežiimi muutmine muudab peamiselt ainult kiirenduspedaali tundlikkust. Mootoripidurdamise osas on ID. Buzzil ainult üks rekuperatsiooni aste B (braking) käigu näol. Talvise testimise ajal oli mudeli kõige nõrgemaks lüliks tagavedu, mille tõttu oli kohati masinal raske kohapealt liikuma saada. Samas kui hoog sees, siis suudab elektroonika väga edukalt ja ohutult auto stabiilsel ja kontrollitaval trajektooril hoida.
Vedrustuse osas on ID. Buzzi puhul standardis pigem arvestatud suure koormusega, mistõttu on üksi või kahekesi sõites vedrustus pigem jäik ja sõites on tee konarlusi ja künniseid väga konkreetselt tunda. Õnneks ei põruta sõit aga üleliia ning suurema seltskonna ja rohkema pagasi korral on sõit arvestataval määral pehmem ja meeldivam. Muus osas esineb kiiretes kurvides loomulikult ka kerekaldumisi, kuid üldiselt püsib ID. Buzz bussi kohta väga stabiilselt ning sõiduautolikult teel. Loodetavasti saab ID. Buzz aga tulevikus adaptiivse vedrustuse, mis seda jäikuse varieeruvust vähendaks. Roolimine on pigem kergemapoolsem, kuid jällegi bussi kohta sõiduautolikult hallatav ning parajalt täpne. Nähtavus on salongist välja tänu suurtele akendele ja peeglitele igal suunal väga hea ja ka gabariidid muutuvad bussi kohta üpris kiiresti tajutavaks. Kõige rohkem vajab pika armatuurlaua tõttu harjumist esiosa kaugusega harjumine. Kauge tuuleklaasi tõttu jääb ka klaasi peal olev mustus harjumatult veidi rohkem vaate fookusesse, kui sõiduautodel, kuid sellega harjub võrdlemisi kiiresti ära. Kitsastes kohtades manööverdamist aitab ID. Buzzi 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kaamerad selge pildiga, kuid kohati veidi määrduvates asukohtades, koos nutika iseparkimisega, mis lisaks parkimiskohtade leidmisele võimaldab ka salvestatud parkimiste taasesitamist. Näiteks on võimalik salvestada oma kodu või töökoha juurde parkimise sooritus, mille põhjal oskab masin järgmisel korral juba ise soovitud kohale viimased ligi 50 meetrit sõita. MEB platvormi masinatele omaselt on ID.Buzz ka füüsiliselt väga manööverdatav, omades 4.7-meetrisena vaid 11.1-meetrist pöörderaadiust, mis võrdväärne vaid 4.2-meetrise Volkswagen Golfi omaga. Seega kokkuvõttes on ID. Buzz väga heade ja sõiduautolike omadustega, võimaldades lihtsat ja muretut sõitu ka ilma eelneva väikebussi kogemuseta. Müratase on ID. Buzzi salongis pigem madal.
ID. Buzzi juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, sõidurea hoidmine, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, pimenurga jälgimine, automaatsed ja hea valgustavusega kaugtuled, parkimisandurid ning kvaliteetse pildiga 360-kraadine kaamerasüsteem koos intelligentse ja õpetatava iseparkimisega.
ID. Buzzil ei pruugi küll olla mahutavuse või suutlikkuse eeliseid konkurentide ees, kuid ühegi mudeli alternatiiviga pole lihtsalt nii tore ja lahe ringi tiirutada, kui ID. Buzziga. ID. Buzz seob pilkupüüdva ja rõõmu tekitava välisilme arvestatava ruumikuse ja praktilisusega ning pakub meeldivaid elektrilisi ja sõiduautolikke sõiduomadusi. Tegemist on suurepärase sooritusega Volkswagenilt ning kindlasti ei tasu väikebussi otsides ID. Buzzi mängust välja jätta.
ID. Buzzil ei pruugi küll olla mahutavuse või suutlikkuse eeliseid konkurentide ees, kuid ühegi mudeli alternatiiviga pole lihtsalt nii tore ja lahe ringi tiirutada, kui ID. Buzziga. ID. Buzz seob pilkupüüdva ja rõõmu tekitava välisilme arvestatava ruumikuse ja praktilisusega ning pakub meeldivaid elektrilisi ja sõiduautolikke sõiduomadusi. Tegemist on suurepärase sooritusega Volkswagenilt ning kindlasti ei tasu väikebussi otsides ID. Buzzi mängust välja jätta.
Hind alates: 66 042 €
Testitud mudeli info:
75 277 €
Elekter
150 kW
21.1 kWh/100km
Tagavedu
Max 145 km/h
0 – 100 km/h: 10.2 sec