Uhiuus Multivan on praktiliselt värskeim T7 generatsioon juba 1949. aastast toodetud Transporterist. Algusaegadel oli mudeli nimeks aga Type 2 ja viimaste generatsioonide puhul on kaubabuss Transporter ning reisijate buss Multivan. Värskeim mudel on saadaval vaid reisibussina, tarbesõidukina jätkab Volkswagen T6 generatsiooni Transporteri tootmist ja müüki. Multivani alternatiivideks on praktiliselt kõik väikebussid.

VÄLIMUS

Volkswageni väikebuss on veidi üle 70 aasta jooksul väga palju muutunud. Mudeliseeria sai ju alguse ümarast ning ikoonilisest hipibussist, kuid juba teisest generatsioonist hakati mudeli üldilmet kandilisemaks vorpima. Viimane hüpe T6-lt T7-le on muutnud autot voolujoonelisemaks, kaasaegsemaks ja atraktiivsemaks. T7 Multivan on saadaval kahe erineva kerepikkusega: L1 ja L2, mis on vastavalt 4.973 ja 5.173 meetrit pikad. Meie kasutuses oli lühema kerega L1 versioon. Brändisiseselt on sarnasusi näha pigem juba elektriliste ID mudelitega. Silmapaistvuse nimel pakub Volkswagen mudelile lausa neljateist erinevat värvikombinatsiooni, millest kolmel on katuseosa kereosast erinevat värvi. Säravatena on saadaval tumepunane, sinine ja demoauto oranž.

Esiosa ulatub bussi kohta üpris kaugele ning on disainilt ümar. Kitsad ja minimalistlikud esituled on hea valgustavusega ning neid ühendab ka valgustatud ala, mis kulgeb üle ninaosa. Stange disain on üpris omapärane, sest funktsionaalsed õhuavad on säilitatud vaid keskosas. Äärtele ulatuv näiline õhuavade jätk osa on kahjuks vaid imitatsioon. Küll aga on üks reaalne horisontaalne õhuava loodud stange ja Volkswageni logo vahele.

Ehkki väikebussi disaini võib olla üpris keeruline drastiliselt muuta, on uus Multivan siiski omamoodi külgvaatega. Siluetilt on esi- ja tagakülg konkreetselt vertikaalsed, kuid kapoti ja tuuleklaasi osa voolujoonelised. Akende vahele pole loodud kerevärvi pillareid ning voolujoonelise tuuleklaasi tõttu on A-pillari sisse loodud juhi nähtavust avardav piklik kolmnurkne lisaaken. Esituledest kulgeb ukselinkide kõrgusel tagatuledeni süvistatud kerejoon, mille tasandile ka taguste siin paigutatud. Mitmetonaalsete kerevärvide puhul on see süvis ka värvi muutumise piiriks. Uksed on mõnusalt suured, mis tagab lihtsa sisenemise. Tagauksed on võimalikult vaikse sulgemise jaoks soft-close funktsiooniga ja saadaval on ka elektriline opereerimine ning liugaken. Disainilt on uste alläärele loodud veel reljeefsust, kuid suures pildis on bussi külg ikkagi sile. Laheda lisana projekteeritakse pimedas ust avades peegli alla joonistus Multivani külgvaatest.

Multivani veljevalik algab 17-tolliste ning lõpeb 19-tolliste valuvelgedega. Disainilt on kõik üpris lihtsad, kuid parima üldilme annavad ikkagi nii kujunduselt kui proportsionaalselt suurimad. Demoautol olid all 18-tollised.

Tagakülg on üldpildis tagasihoidlik ja tavaline, aga üksikud elemendid annavad mudelile ta omapära. Suure kandilise tagaakna kohale on loodud isegi veidi sportlikkust lisav musta äärega tiib. Tagatuled võiksid natuke suuremad olla, et hiiglaslikul tagaküljel rohkem silma jääda. Tuled ise on aga kauni ja kergelt ruumilise sisedisainiga. Stange ulatub luugist veidi kaugemale, kuid on minimalistliku disainiga ning õnneks väljalaske imitatsioonideta. Stange ainsa silmapaistva elemendina on pagasiruumi künnisele paigutatud värvi kaitsev läikiv kaitseplaat.

INTERJÖÖR

Multivani salong on väga hubane, kaasaegne ja läbimõeldud ega jäta üldse kohmakat bussi tunnet, mis suurte siledate pindade olemasolul esineda võib. Pigem on sõites väga sõiduautolik tunne, eriti, kui oled eelnevalt uute Volkswageni sõiduautodega sõitnud, sest sarnasusi brändi viiekohalistega ikka jagub. Praktilisuse osas on aga Multivani salong viimastest peajagu ees. Materjalid on kvaliteetsed ja ehkki mõned komponendid sõidu ajal veidi kolisevad, on ka ehituskvaliteet üldiselt hea.

Standardis saab Multivan tekstiilist istmed, kuid kõrgemate varustustega kaasnevad mikrofliisist istmed, mis olid ka demoautol. Üldine asend on küll püstine ja kõrge, kuid toetav istmekuju ja rohke reguleerimisvõimalus võimaldavad leida igas pikkuses sõitjatel asendi, mis ei väsita ka pikemate sõitude puhul. Lisavarustusena on saadaval ka esiistmete elektriline reguleerimine ning juhikoha mälu- ja masaažfunktsioon. Kuuele äärmisele kohale on saadaval istmesoojendus ja esiistmetele ka ventilatsioon.

Ruumi on Multivanis tehniliselt nii palju kui vaja, sest tagumised kaks istmerida on istmekoha haaval reguleeritavad ja eemaldatavad, mistõttu on seitsmekohaline buss võimalik ka kahekohaliseks kaubabussiks ehitada. Istmeid on võimalik pikiteljel edasi-tagasi liigutada ja ka 180 kraadi ümber pöörata. Küll aga ei tohi seitsmekohalise konfiguratsiooni korral äärmisi istmeid sõidu ajaks ümber pöörata, sest nende turvavööd on paigutatud pillarite külge. Kuuekohalise konfiguratsiooni tellimisel on võimalik valida istmeid integreeritud turvavööga. Ruumi pärast pole vaja muretseda ka seitsmekesi sõites, kui just pole vaja üksteise taha kolme kahemeetrist mahutada. Avaruse tagavad suured küljeaknad ja mudelit soetades soovitame soojalt ka hiiglaslikku panoraamkatust. Meeleolu aitab luua ka 30 erineva värviga miljöövalgustus. 

Esemete hoiustamiseks on mitmeid laekaid, topsihoidjad ja juhtmevaba laadijaga riiul armatuuril. Tagumised read saavad suured küljetaskud laadijatega. Samuti on tehniliselt kõikidele reisijatele saadaval pikiteljel liikuv keskkonsool, mis samuti peidab endas laekaid ning väljatõmmatavaid laudasid. Keskkonsooli liikumine võimaldab ka bussis masinast väljumata istekohti vahetada. Keskkonsooli ainukeseks miinuseks on aga sõitmise ajal kostuv kolisemine.

Lühikese kerega Multivani puhul on pagasiruumi kolme istmerea korral alla 1000 liitri, kahe istmerea puhul 1700 liitrit ja vaid esiistmete puhul 3300 liitrit. Pika kerega mudeli puhul on numbrid vastavalt alla 1500 liitri, 1900 liitrit ja 3500 liitrit. Püstise kuju tõttu mahub küll kolme istmerea puhul pagasit mõne kohvri jagu, aga vaid esiistmete korral mahub Multivani pagasiruumi ka üks ATV. Seega mängimisruumi on vastavalt vajadusele päris palju. Pagasiluugile on saadaval ka elektriline opereerimine.

Multimeediana on armatuuri sisse, kenasti esirea reisijate käeulatusse, kuid mitte juhi vaateväljale, integreeritud 10-tolline puutetundlik ekraan. Ekraani vasakul küljel on sõiduki käigulüliti, alumisel küljel puutetundlik paneel kliima ja helitugevuse seadistamiseks ning paremal küljel nupud valikuliste elektriliselt opereeritavate külguste opereerimiseks. Tarkvarana jookseb süsteemil Volkswageni värskeim süsteem, mis on üpris kasutajasõbraliku ülesehitusega ja kaasaegsete visuaalidega. Standardne helisüsteem saab küll esitamisega hakkama, aga suurem osa helist esitatakse mudeli eesosas ja valju helitaseme korral esituse kvaliteet veidi langeb. Nii et muusika inimestele soovitame valikulise Harman Kardon helisüsteemi juurde tellimist. Kliima sättimine on väga pinnapealsel tasandil opereeritav ka puutetundliku paneeliga ekraani all, kuid kahjuks peab enamike seadistuste muutmiseks kasutama ikkagi puutetundlikku ekraani.

Standardvarustuses saab uus Multivan ka 10.25-tollise täisdigitaalse näidikutabloo. Volkswageni näidikutablood küll toetuvad suures osas klassikalisele kellade disainile, kuid juhile on siiski jäetud veidi isikupärastamise ruumi vaadete ja kuvatava info muutmise näol. Lahendus on kasulik ja lihtsasti mõistetav ja ka visuaalid minimalistlikud ning stiililises sobivuses multimeedia tarkvaraga. Mudelile on valikus ka esiklaasinäidik. 

Tuttav on ka Multivani nahkkattega kolmekodaraline ja füüsiliste nuppudega rool. Rooli kuju on käes hoides väga mugav, materjalid kvaliteetsed ning suurus sobivuses juhi asendiga ja mudeli suurusega. Küll aga võiks rool olla veidi rohkem edasi-tagasi teljel reguleeritav. Roolipealseid nuppe on küll palju, kuid konkreetne ja organiseeritud reljeefsus võimaldavad mugavat opereerimist ka sõidu ajal. Vasakpoolsed juhivad juhiabilisi ja püsikiirusehoidjat, parempoolsed multimeediat ja näidikutablood. Roolile on saadaval ka elektriline soojendus.

SÕITMINE

Multivan on saadaval kahe erineva bensiini tarbiva lahendusega. Valikus on kaheliitrine, mis arendab 150 kW ja on ühendatud vaid esirataste läbi seitsmekäigulise DSG automaatkasti, ning 1.4-liitirise bensiinimootoriga ühildatud pistikhübriid, mis arendab 160 kW (110 kW + 85 KW) ning on samuti ühendatud vaid esiratastega, kuid läbi kuuekäigulise DSG automaatkasti. Kütusekulu lubatakse esimesele keskmiselt 7.7 l/100km ning teisele optimaalse hübriidsuse kasutamise korral vaid 1.7 l/100km. Akusid mitte pistikust laadides jääb see number pigem üheksa – kümne l/100km juurde. 0-100 km/h kiirendus on vastavalt 9.4 ja 11.6 sekundit ning suurimaks kiiruseks saavutab kaheliitrine 200 km/h ja eHybrid 190 km/h.

Demoautoks oli Volkswagenil meile testimiseks anda 1.4-liitrise bensiinimootoriga eHybrid pistikhübriid. Ajami poolest, nii huvitav kui see ka poleks, on nimetatud lahendusest täitsa piisavalt. Loomulikult ei suuda Multivan sportlikult kiirendada, ent mudel polegi selleks loodud. Samas on isegi seitsme inimese vedamisel sel piisavalt jõudu ja krapsakust, et arvestatavat kiirust hooga koguda. Lisak elektrimootor, mis hoiab kiirenduse lineaarsena, tagab sujuvuse ka rasketel pedaalimistel ja käiguvahetustel. Vedrustus on arusaadavalt ette valmistatud suurte koormuste kandmiseks, mistõttu on üksi või kahekesi sõites vedrustus veel jäik, kuid rohkemate inimeste või pagasi korral juba mõnusalt pehme. Volkswagenil on õnnestunud luua Multivanile väga tavalise tänavaauto sõidudünaamika ja käitumine, mistõttu jääb sõites linnamaasturi tunne. Roolimine on kerge ja täpne. Gabariitidega harjumine võtab veidi aega ja ka ninaosa on busside kohta päris keeruline tajuda. Küll aga aitab manööverdamist kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem.

Multivani juhiabiliste hulgas on reahoidmine, pimenurga jälgimine, automaatsed kaugtuled, hädapidurdamine, haagiseabi adaptiivne püskiirusehoidja ja kiiruspiirik, eesmised ja tagumised parkimisandurid, iseparkimine ning 360-kraadine kaamerasüsteem.

Kellele?

Multivan on väga hea valik suurperedele või teistele sõitjatele, kes peavad aeg-ajalt inimesi vedama. Välimus on atraktiivne, salong ja tehnoloogiad kaasaegsed ning mootorid piisavalt võimekad. Kuna Volkswagenil on õnnestunud bussile anda sõiduauto omadused, on mudel täitsa arvestatav konkurent ka seitsmekohalistele linnamaasturitele, olles praktilisuse poolest viimastest etemgi.

Multivan on väga hea valik suurperedele või teistele sõitjatele, kes peavad aeg-ajalt inimesi vedama. Välimus on atraktiivne, salong ja tehnoloogiad kaasaegsed ning mootorid piisavalt võimekad. Kuna Volkswagenil on õnnestunud bussile anda sõiduauto omadused, on mudel täitsa arvestatav konkurent ka seitsmekohalistele linnamaasturitele, olles praktilisuse poolest viimastest etemgi.

Auto andmed

Hind alates: 42 205

Testitud mudeli info:
65 000 €
Pistikhübriid
(bensiin + elekter)
1.4 l R4
160 kW
1.7 / ~10 l/100km (WLTP / Test)
Esivedu
6-käiguline automaat
Max 190 km/h
0 – 100 km/h: 11.6 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST