Dacia Duster jõudis esmakordselt maailma ette 2010. aastal ning läbis värskeima muutuse generatsiooni vahetuse näol 2017. aastal. Olles koos Sanderoga üks enimtoodetud Dacia mudeleid ajaloos, on ka Dusteril olnud väga suur roll tänapäevase Dacia ilme ja maine kujundamises, mis iga uue mudeliga aina hoogu kogumas on. Hinnataset vaadates Dusteril väga konkurentsi polegi, kuid olemuse ja otstarve poolest on Dusteri alternatiivideks näiteks Suzuki Vitara, Nissan Juke ning Toyota Yaris Cross.
Olenemata sellest, et Dacial on ka üldine komme luua kergelt maastikuvõimelise ilmega mudeleid, on Duster siiski brändi ainukene maasturi tiitlit kandev mudel. Disainis seotakse maasturlikud proportsioonid Dacia äratuntavate motiividega ning selle tulemusel on Duster isegi täiesti viisaka ja tagasihoidliku visuaaliga mudel. Fotodel jätab Duster oma proportsioonidega pigem väikemaasturi ilme, kuid tegelt jagab mudel suurusklassi näiteks Jeep Compassi ja Škoda Karoqiga. Värvivalikus pakub Dacia mudelile nelja mustvalge värvi kõrval ka sinist, punast ning ikoonilist Dacia oranži.
Kõrgel ja pigem lühikesel ninaosal on peategelasteks esituled ning nende vahel laiuv iluvõre, mis on suuremas osas funktsionaalne ning seob kroomdetailidega kaunilt Dacia logo ning minimalistliku sisedisainiga suured esituled. Kui demosõidukil laius võrel veel vana Dacia logo, peaks lähiajal tänavatele hakkama jõudma ka uue Dacia logoga Dusterid. Kerekujult on Dusteri ninaosa ümar, kuid nii kapotil, kui stangel on ka üksikud silmapaistvamad kerejooned, mis ka rattakoobaste laiendusteks kulgevad. Maastrulikku ilmet lisab aga robustse disainiga ja mattvärvidega kaetud stange allääre disain. Kõrge ja lühike ninaosa võimaldab kuni ligi 30-kraadisest nurgast ülessõitu.
Küljel jätkub Dusteri kompaktse, kuid samas maastikuvõimeka mudeli ilme. Siluett saab alguse ümarast, kuid konkreetsest ninaosast, kus kapott on lausa kõrgem, kui külgmiste akende alläär, ning kulgeb üle võrdlemisi kaldus tuuleklaasi ja tasapinnalise katuse pea vertikaalse tagaosani. Ka külgmised paneelid on pigem voolujoonelised ja lihtsad ning rõhutatuna on välja paistma loodud vaid rattakoobaste “õlad”. Maastrulikku ilmet annab mööda alläärt kulgev must plastikliist ning katuseraamid. Kliirensit on Dusteril 205 mm ning koostöös teljevahega võimaldab see kuni 23-kraadise tipu ületamist.
Velgede osas saavad kaks lihtsamat Dusteri varustust 16-tollised ning uhkemad 17-tollised teras- või valuveljed. Kõik valikud on üpris lihtsa disainiga ning sobivad Dusteri üldilmega. Demosõidukil olid all uhkemad, 17-tollised, mis on saadaval ka musta värvi. Uhkematele varustustele pakutakse pagasiruumi põranda alla ka täissuuruses varuratast.
Tagakülg on kõige lihtsama ja tagasihodlikuma välimusega. Tagaakna kohale on loodud väike teravust lisav tiib ning pagasiluugi äärtele ümarate nurkadega ruudukujulised tagatuled. Kerekuju on jätkuvalt voolav ja sile ning kerejoontena kulgeb üle pagasiluugi vaid üks silmapaistvam süvis, mis tagumiste rattakoobaste “õlgasid” ühendab. Tagastangele on sarnaselt esistangele loodud taas veidi maastikuilmet andev disain, mille alt paistab ka üks funktsionaalne väljalaske ots. Stange kõrgus võimaldab allasõitu kuni 36-kraadisest nurgast.
Dusteri salong on Daciatele omaselt väga lihtne ja stiilipuhas ning erineb kujunduselt omajagu ka Sandero ja Joggeri omast. Peamisteks materjalideks on nahk ja plastik ning kvaliteedi osas püsivad nii kõik paneelid, kui nupud kenasti omal kohal. Peamiseks materjaliks on loomulikult plastmass ning olenemata sellest, et konarlikul teel paneelid veits kolisevad ja et keskkonsool surudes liigub, on ka ehituskvaliteet tegelikult hinnaklassi arvestades täiesti soliidne.
Olenevalt varustusastmest saab Duster lihtsad tekstiil- või nahkkattega istmed. Kuigi reguleerimisruum võimaldab sõitjate kasvule vastava asendi leida, on üldine asend siiski kõrge ja püstine ning võib paaritunnistel sõitudel ka keha väsitada. Kahjuks pole aga kõrvalistuja istme kõrgus reguleeritav. Kujult on istmed võrdlemisi siledad ja pigem jäigad ning seetõttu võivad reisijad kiiremates kurvides ka veidi kohalt ära libiseda. Tagaistmed on samuti pigem kõvad ja tasapinnalised ning lühikese seljatoe tõttu pigem sobilikud lühemat kasvu sõitjatele. Lisavarustusest pakub Dacia Dusteri esiistmetele ka elektrilist soojendust.
Ruumikuse osas oskab Dacia mudelite salongi täielikult ära kasutada ning selle tulemusel on ka Duster omajagu ruumikam auto, kui välisgabariitide põhjal arvata võiks. Neli keskmist kasvu reisijat mahuvad võrdlemisi kenast äärmistele kohtadele ära ning kahekesi reisimiseks jagub eespingis ruumi ka kahemeetristele, mille teostamise korral tagaistmel reisijatele enam jalaruumi väga ei jää. Atmosfääri poolest on salong tänu suurtele akendele avar. Esemete hoiustamiseks on sügav kindalaegas, kitsad uksetaskud, pigem väike käetoe alune laegas ning telefoni süvis keskkonsooli ja armatuuri ristumise kohal.
Pagasiruumi pakub Duster kokku 445 liitrit, olles nõnda ruumikam ja praktilisem eelmainitud alternatiividest. Praktilisemaks kasutamiseks on seintel väiksed kotikonksud, põrandal aasad ning ka 12V pistik. Laadimiskünnis on pagasiruumi põrandaga üpris tasa, pagasiluugi ava suur ning luuk ise avaneb parajalt kõrgele.
Multimeediat esindab Dusteri armatuuri tsentris 8-tolline puuteekraan. Asetuse poolest on ekraan pigem madalal, mistõttu peab juht kasutamiseks veidi pilgu tee pealt eemale tõmbama, kuid kenasti reisijate käeulatuses. Riistvara osas on süsteem talutava kiirusega ning ka korraliku ekraaniga ja tarkvara pool on küll väheste funktsioonidega, kuid kena tagasihoidliku väljanägemisega. Multimeedia toetab ka Android Auto ja Apple CarPlay ühilduvust. Ka helisüsteem on mudeli hinda arvestades pigem kõrgel tasemel. Valju helitaseme korral on loomulikult kuulda esituse kvaliteedi ja dünaamilisuse kadu, kuid tavaliseks raadio kuulamiseks on küll süsteem täiesti piisav. Multimeedia alla on loodud kolme rullikuga ja mõne üksiku füüsilise nupuga kliimapaneel. See Renault’lt adapteeritud lahendus on väga kasutajasõbralik ja mugav ning näeb ka kaasaegne ja stiilipuhas välja.
Näidikutabloo puhul on Dusteri rooli taha loodud väga lihtne ja klassikaline kahe analoogkellaga ning nende vahele paigutatud mustvalge ekraaniga lahendus. Kogu tabloo on kenasti juhi kohalt nähtav ning on süvistatud paigutusega ka väliste peegelduste eest kaitstud. Ekraanil saab muuta kuvatava info tüüpi, aga kõige muu osas on näidikutabloo universaalne.
Rooli kohal saab Duster klassikalise Dacia neljakodaralise. Tegemist pigem suure läbimõõduga rooliga, mille õhukesed ja hea asetusega kodarad ning üldine ergonoomiline kuju võimaldavad erinevaid kasutusviise ja kindlat käte vahel püsimist. Multifunktsionaalsuse jaoks on roolil koguni 14 nupu kohta, millest on Dusteril kasutatud vaid kaheksa. Samas on aga multimeedia juhtimine Daciatele omaselt asetatud lisakangile rooli taha, mis võib pikemat kasvu juhtidel ka põlveruumi piirata. Seega tundub veidi veider, et potentsiaalsete nuppude asukohad kasutamata on. Nupud ise on aga parajalt suured, reljeefsed ning hõredalt, võimaldades nõnda üpris automaatset ja sõitmist mitte häirivat kasutamist.
Duster on saadaval koguni viie erineva mootoriga, esi- ning nelikveolisena ja manuaal- ning automaatkastiga, millest mõlemad kuuekäiguliused. Kütuse osas tarbivad kolm valikut bensiini, üks diislit ja üks ka LPG-gaasi.
Bensukate valik algab üheliitrisest kolmesilindrilisest, mis arendab 67 kW ning veab vaid esirattaid läbi manuaalkasti. Nimetatud mootor tarbib keskmiselt 6.2 l/100km, kiirendab sajani 13.1 sekundiga ning kogub hoogu kiiruseni 166 km/h. Kõige nõrgemale mootorile järgneb aga 1.3-liitrine neljasilindriline 96-kilovatise võimsusega, mis tarbib keskmiselt 6.4 l/100km, kiirendab 0-100 km/h 10.6 sekundiga ja saavutab suurimaks kiiruseks 193 km/h. Keskmise võimsusega bensukas on samuti saadaval vaid esivolisena ning manuaalkastiga. Võimsaimaks valikuks on aga 110 kW arendav 1.3-liitrine neljasilindriline, mis on saadaval manuaalkastiga nelikveolisena või automaatkastiga esiveolisena. See mootor sooritab sajani kiirenduse 9.7 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 199 km/h ning tarbib keskmiselt 6.4 l/100km.
Nõrgim bensiinimootor, ehk üheliitrine on tehasest saadaval ka gaasiseadmega, mille korral kasvab selle kolmesilindrilise võimsus 74 kilovatini. Seegi mudel on saadaval vaid manuaalkastiga ning esiveolisena. Gaasi kütusekulu on keskmiselt 8.3 ning bensiini oma jätkuvalt 6.3 l/100km. Ka tippkiirus ning kiirendus sajani on võrdlemisi samad tavalise üheliitrise valikuga. Kõige suurema mootori saab Duster aga diiselmootori puhul, mille korral peidetakse kapoti alla 1.5-liitrine neljasilindriline, mis arendab 84 kW. Diiselmootor on saadaval vaid manuaalkastiga, kuid nii esi- kui nelikveolisena. Keskmine kütusekulu on 4.9 l/100km, kiirendus sajani 10.2 sekundit ning maksimaalne kiirus 183 km/h.
Testitud sõidukit vedas 1.3-liitrine bensiinimootor, millel liikus jõud vaid esiratasteni läbi automaatkasti. Puhtalt võimekuse poolest, on sellest mootorist tegelikult Dusterile täiesti piisavalt. Loomulikult on mürinat rohkem, kui tõmmet, aga arvestades mudeli iseloomu on nimetatud mootoril krapsakust ja jõudlust küll. Veidi probleemsemaks lüliks on aga 6-käiguline automaatkast, mis madalatel kiirustel ei suuda vahel otsustada, millal käiku vahetada ning selle tulemusel on esimese kahe käiguga kohati sõit jõnksutav. Samuti hoiab automaatkast pöörded üpris madalal ja selle tulemusel on Duster ka uimane. Viimase vastu aitab nii-öelda manuaalkäigu kasutamine, aga üldpildis ei tasuks Dusterit valides veel manuaalkasti ka täielikult ära unustada. Olenevalt kasutajast võib tegemist olla etema valikuga. Sõiduomaduste poolest on Duster aga täiest konkurentsivõimeline väikemaastur. Roolimine on isegi raskemapoolsem ning selle tulemusel ka võrdlemisi täpne. Vedrustus on pigem pehme, summutades piisavalt hästi erinevaid teekonarlusi ja ka munakiviteed. Koostöös auto kõrgete proportsioonidega on vahepeal tunda küll õõtsumist, kuid suures pildis püsib Duster võrdlemisi stabiilselt ja kindlalt teel. Kurvilistel teedel on muidugi tunda auto kergust ja pidamise haavatavust, aga legaalsuse piires liigeldes saab küll Duster kenasti hakkama. Müra osas kostub salongi nii mootori, rehvi, kui tuule heli, kuid mudeli hinnaklassi arvestades on sõit siiski piisavalt vaikne. Nähtavus on juhiistmelt igas suunas väga hea ning gabariitide tajumine võrdlemisi lihtne. Manööverdamisel on veel abiks ka parkimisandurid ning parkimiskaamerad igal küljel. Kaamerate pildi kvaliteet pole loomulikult kõige uhkem, aga arvestades mudeli hinnaklassi on 360-kraadine kaamerasüsteem küll täiesti ootamatu lisa.
Dusteri juhiabiliste hulgas on püsikiirusehoidja ja kiiruspiirik, pimenurga jälgimine ning esimesed ja tagumised parkimisandurid ja igale küljele paigutatud kaamerad.
Nagu Daciad ikka, on ka Duster loodud ikka peaaegu ainult transpordivahendiks ning selle ülesande täitmisel on küll Dacia kõik linnukesed kenasti ära täitnud. Mudel on ruumikas, otstarbele vastavalt võimekas, näeb hea välja ning pakub ka turvalist ja meeldivat sõitu. Praktilisuse poolest saab Duster tõenäoliselt hakkama ka mõne väiksema pere pereautona, võimaldades maasturina seltskondadel ka loodust nautima minna. Hinnasilti arvestades, üks igati läbimõeldud ja ustav sõiduvahend.
Nagu Daciad ikka, on ka Duster loodud ikka peaaegu ainult transpordivahendiks ning selle ülesande täitmisel on küll Dacia kõik linnukesed kenasti ära täitnud. Mudel on ruumikas, otstarbele vastavalt võimekas, näeb hea välja ning pakub ka turvalist ja meeldivat sõitu. Praktilisuse poolest saab Duster tõenäoliselt hakkama ka mõne väiksema pere pereautona, võimaldades maasturina seltskondadel ka loodust nautima minna. Hinnasilti arvestades, üks igati läbimõeldud ja ustav sõiduvahend.
Hind alates: 13 790 €
Testitud mudeli info:
– €
Bensiin
1.3 l I4
110 kW
6.4 l/100km
Esivedu
6-käiguline automaat
Max 199 km/h
0 – 100 km/h: 9.7 sec