Rangeri kui mudelinime nime võttis Ford esmakordselt kasutusele juba 1982. aastal, mil toodi turule väiksemat sorti lühikese kabiiniga pikap. F-seeriast väiksemat Rangerit toodeti sajandi vahetusel vahepeal ka kahel eri platvormil, mil Euroopa poolel jagas mudel põhja Mazda B-seeriaga. 2011. aastast koondati mudelid aga taas ühele T6 platvormile ning 2021. aastal esitles Ford ka selle platvormi Rangeri teist generatsiooni, mida tänaseni toodetakse.  2018. aastal esitles Ford mudelile lipulaev-varianti, mis sai sportpikapina nimeks Ranger Raptor. Ford Rangeri alternatiivideks on näiteks Jeep Gladiator, Toyota Hilux ja platvormikaaslane Volkswagen Amarok.

VÄLIMUS

Tavaline Ranger jätab endast otstarbele kohaselt pigem tarbesõiduki ja töölooma mulje, kuid Raptori puhul on Ford loonud ühe vinge kombinatsiooni ülimast maasturlikkusest ja sportlikkusest ning integreerinud selle suure pikapi kerega, mille tulemusel on Raptoril väga omapärane ja lahe ilme. Masin näeb juba tehasest lahkudes välja selline, et on valmis ka kõige keerulistemateks takistusteks. Suuruse osas on uus Ranger oma eelkäijast veidi lühem, kuid kõrgem ja laiem, ning Ranger Raptor on uuest tava-Rangerist omakorda neli millimeetrit pikem, viis sentimeetrit kõrgem ja lausa 15 sentimeetrit laiem. F-150 on aga Raptorist igal suunal suurem. Värvide osas pakub Ford Rangerile erinevaid mustvalgeid varjundeid ning sinist, punast ja oranži värvi. Lisaks saab Raptorile lisavarustusest ka huvitavad kleebised peale tellida.

Rangeri kõrgele ja jõulisele ninaosale annavad kõige rohkem iseloomu hea valgustavuse ja kaasaegse disainiga esituled ning nende vahel laiuv iluvõre, mille keskel suurelt ja reljeefselt välja trükitud “Ford”. Tõsidust ja jõulisust võimendavad tugevad kerejooned ning reljeefne kapott, mille tuuleklaasi poolsel äärel ka kaks õhuava imitatsiooni. Robustse disainiga põrkeraualt leiame veel ühe õhuava ning udutuled. Kokkuvõtes on Ranger Raptoril võrdlemisi sihikindel ja agressiivne pilk, justkui miski ei suudaks teda peatada. Ninaosa kõrgus võimaldab Ranger Raptoril üles sõita kuni 32-kraadisest nurgast.

Küljele liikudes avaldub Rangeri kaunite proportsioonidega pikapi kere, kus kapott ja veokasti äär on pea samal kõrgusel ning kabiini osa kenasti täpselt rataste vahel. Siluett algab ja lõpeb konkreetsete ja kandiliste esi- ja tagaosaga, kuid kulgeb üle kabiini üpris sujuvalt. Veokasti ja kabiini katuse vahelist astet kaunistab musta värvi raami meenutav element, mis tagantpoolt vaadates meenutab ka kergelt tiiba. Küljele lisavad rammu jõulised nii-öelda õlad rattakoobaste kohal, tugevad kerejooned küljepaneelidel, masina alläärt ümbritsev plastikriba ja masinasse sisenemist lihtsustavad astmed. Oma 264-millimeetrise kliirensiga võimaldab Ranger Raptor ülesõitu kuni 24-kraadisest tipust. Tavaline Ranger on saadaval 16-, 18- või 20-tolliste valuvelgedega ning Ranger Raptor saab tehasest 17-tollised robustse disainiga veljed, mis ka testitud mudelil all olid. 

Nagu pikapidel kombeks, on ka Ranger Raptor tagaküljelt vaadates veidi rahulikuma ilmega, kuid kindlasti mitte ühepalgeline või igav. Paari jõulisema disainjoonega pagasiluugilt leiame ülemiselt nurgalt reljeefse Raptori logo ning alläärelt plekki süvistatud Rangeri teksti. Luugi äärtel asuvad püstised tagatuled äratuntava sisedisainiga. Kõrge põrkeraud on sarnaselt esiosa omale robustse disainiga ning tagaosa alumistest nurkadest leiame ka reaalsed väljalaske otsad. Põrkeraua keskele on jäetud ka veokonksu ühendamise võimalus, mille pistik määrdub aga ka seestpoolt üpris lihtsalt. Tagaosa kõrgus võimaldab mahasõitu kuni 27-kraadisest nurgast.

INTERJÖÖR

Salongi poolel on Ford sidunud Rangerile omase robustse tanki hõngu kaasaegsete tehnoloogia lahendustega ja mugavustega, mille tulemusel sobib interjöör valatult masina iseloomu, disaini ja otstarbega. Laheda detailina imiteerivad ventilatsiooniavade ribid mudeli esiosa iluvõre ning Raptorile lisavad särtsakust oranžid aktsendid õmbluste ja liistude näol. Mudeli modifikatsioonide, näiteks võimsamate esitulede või vintsi paigaldamise lihtsustamiseks on Ford paigutanud salongi lakke kuus ühendamata lülitit ning omapärase lahendusena on ukselingid integreeritud uste käepidemete avadesse. Materjalide valik on salongis üpris hea ning ka ehituskvaliteet on üksikute eranditega siiski võrdlemisi tasemel.

Rangeri suured nahkkattega istmed on kergelt korvika kujuga, mille jäigad küljetoed hoiavad küll reisijaid kenasti paigal, kuid jätavad rappumiste summutamiseks ka kergelt liikumisruumi. Summutamist abistavad ka pehmed istmepadjad. Üldine asend on maasturitele omaselt üpris püstine ja kõrge ning rohke reguleerimise ruum võimaldab igat kasvu reisijail meelepärase asendi leida. Vaid pikematel maanteesõitudel võib asend veidi väsitada, kuid ühe pikapi kohta on Rangeril siiski väga mugavad istmed. Tagareas on istmed jäigemad ja tasapinnalisemad ning peatugi võiks kahemeetriste reisijate jaoks veidi kõrgemale ulatuda. Esistmetele on saadaval soojendus ja elektriline reguleerimine.

Ruumikuse poolest vastab Ranger ootustele. Jalaruumi on pikiteljel kahele keskmist kasvu täiskasvanule ning pearuumi jagub igal istekohal kahemeetristelegi. Laiuse osas tagareas ruumi nagu keskmistel linnamaasturitelgi. Ranger Raptori salong on üpris fokusseeritud ning kergelt isegi sportliku hõnguga. Elementide kergelt robustsed disainid õhkavad töökindlusest ja maastikusuutlikusest, mis sobivad suurepäraselt mudeli iseloomuga. Suured aknad lisavad aga ka avarust. Esemete hoiustamiseks on Rangeri salongis suur universaalse kujuga käetoe alune laegas, keskpärane kindalaegas koos pikliku laekaga selle kohal, mille peal omakorda piklik süvis, topsihoidjad konsoolis ja armatuuri äärtel, kitsad, kuid piklikud uksetaskud ning prillilaegas laes. Tagumine istmerida saab topsihoidjatega käetoe, mida esialgu veidi keeruline avada.

Elektriliselt avaneva metallist rulookattega veokastis, millel pikust 165, laiust 155 ja kõrgust 52 sentimeetrit, on ruumi suletud katte korral 1330 liitrit, mida on enam kui Toyota Hiluxi veokastil, kuid veidi vähem kui Jeep Gladiatori omal. Elektrilist rulood saab avada ja sulgeda salongist ning veokasti seinalt, kuid ruloo mehhanism paistis olevat veidi haavatav siinidesse sattuva pori ja liiva poolt. Küll aga võimaldab ruloo koostöös lukustatava luugiga asjade turvalist hoiustamist. Veokastile lisavad praktilisust valgustus ja pistikud seinal ning ligipääsu lihtsustavad kerged astmed põrkeraua äärtel.

Oma uute mudelite salongides on Ford multimeedia ekraanidega võtnud vertikaalse orientatsiooniga lähenemise ning seega esindab ka Rangeris multimeediat 12-tolline vertikaalse asetusega puuteekraan, mis kenasti nähtav ning reisijate käeulatuses. Süsteem on riistvaraliselt kiire, kui veidi madalama kaadrisagedusega animatsioonid välja arvata, ning ekraan kõrge resolutsiooniga. Tarkvara poolel kuvatakse lisaks aktiivsele menüüle ekraani alläärel ka viimati kasutatud funktsioone, mis muudab peamiste funktsioonide vahel navigeerimise väga mugavaks. Ka ülejäänud menüüd on võrdlemisi loogilise ülesehitusega ning soovitud sätted on lihtsalt üles leitavad. Visuaalselt on tarkvara võrdlemisi minimalistlik, kuid tänu sellele ka üheselt ja selgelt mõistetav. Värvipaletti osas võimaldab süsteem heledat ja tumedat režiimi ning värvi lisavad aktsendid, mis vahetavad tooni olenevalt sõidurežiimist. Ranger Raptor saab standardvarustusest Bang & Olufsen helisüsteemi, mis säilitab ka väga kõrge helitugevuse korral puhtuse ja dünaamika. Vaid valju rokkmuusika korral on kuulda kerget müra. Kliimasätted on osaliselt integreeritud küll multimeediasse, kuid peamiste seadete muutmiseks asub multimeedia puuteekraani all ka eraldiseisev kliimapaneel, mille tsentris füüsiline helitugevuse rullik. Üldiselt on mõlemat kliimaseadete poolt üpris lihtne ja mugav kasutada.

Sõidu andmete jaoks asub rooli taga 12.8-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis on oma süvistatud asetusega kenasti läbi rooli ava nähtav ning ei põhjusta segavaid välise valguse peegeldumisi. Riistvaraliselt on ekraan mõnusalt kõrge resolutsiooniga, kuid kohati esineb animatsioonide jooksul kaadrisageduse languseid. Peamisi andmeid kuvatakse kahel suuremal ning neljal väiksemal kellal, mis asetatud kuva äärtele ja tsentris saab juht valida meelepärase lisainfo ekraani. Süsteem on visuaalselt väga kaasaegne ning disaini poolest üheselt mõistetav, kuid kuvade vahetamiseks loodud menüüd võiksid olla veidi kasutajasõbralikumad. Näidikutele lisavad atraktiivsust aktsentvärvid ja taustapilt, mis vahetuvad koos sõidurežiimidega. Viimaseid vahetades kuvatakse ekraanil ka vingeid teemakohaseid animatsioone. Kokkuvõttes on Rangeri näidikutabloo puhul tegemist aga igati informatiivse ja masina iseloomuga sobiva lahendusega.

Rangeri taltsutamiseks ja teel hoidmiseks on juhi koha ees proportsionaalselt pigem isegi väikese läbimõõduga neljakodaraline, mis kvaliteetselt kokku pandud peamiselt nahast ja plastikust. Mudeli iseloomuga kokku sobiv rool on mõnusalt jämeda ja kergelt robustse disainiga, tänu millele püsib aga rool ka väga kindlalt ja kontrollitavalt käte vahel. Multifunktsionaalsust lisavad kummalegi kodarale paigutatud seitse nuppu ja üks lüliti. Viimane lisab asetusele reljeefsust, tänu millele on ka pilku teelt tõmbamata nuppe lihtne üles leida. Vasakpoolsed kontrollivad peamiselt juhiabisid ja parempoolsed näidikuid ning dünaamika sätteid. Peamiste sõidurežiimide vahetamiseks asub aga konsoolil eraldiseisev rullik. Rooli tagant leiame veel metallist käigulabad ning roolile on saadaval ka elektriline soojendus.

SÕITMINE

Fordi platvormi teise generatsiooni Ranger on saadaval nelja erineva ajamiga, mille seas nii diislit, kui bensiini tarbivaid ning nii nelja-, kui kuuesilindrilisi. Kõik Rangerid on standardist nelikveoga ning olenevalt varustusest kas manuaal- või automaatkastiga. Esimene on saadaval vaid kuuekäigulisena, kuid teine nii kuue-, kui kümnekäigulisena.

Diiselmootorite poolest on valikus kaks erineva võimsusega kaheliitrist neljasilindrilist ja üks kolmeliitrine. Kõige lahjema variandi puhul arendab Rangeri kaheliitrine diiselmootor 125 kilovatti ning jõud kantakse ratasteni läbi 6-käigulise automaat- või manuaalkasti. Selle jõuga kiirendab mudel sajani 11.4 sekundiga ning saavutab maksimaalseks kiiruseks 180 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja 7 l/100km. Keskmine valik arendab 151 kilovatti, kogub hoogu samuti kiiruseni 180 km/h ning tarbib koostöös 10-käigulise automaatkastiga keskmiselt 7.2 l/100km. Diislite listi lõpetab kolmeliitrise V6 diiselmootoriga Ranger, mis arendab 176 kilovatti.

Bensiinimootoreid esindab üksinda kolmeliitrine topelt turboga V6 bensiinimootor, mis saadaval vaid Raptor tähisega ja 10-käigulise automaatkastiga. 491 Nm arendav mootor kiirendab Ranger Raptori sajani 7.9 sekundiga ning kuni kiiruseni 180 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja 13.8 l/100km, mis ligikaudu võrdne meie kogetuga.

Tallinna Info-Auto Fordi esinduse demosõiduki puhul oli meie testida siinse turu lipulaev ehk kolmeliitrise topelt turbotatud V6 mootoriga Ford Ranger Raptor. Tänu rohkele väändemomendile jaksab mootor rattaid kiskuda olenemata mootoripööretest. Mootor reageerib pedaalimistele üpris kiirelt ning tõmme on läbivalt üpris tugev. Tõsi, esmasel pedaalimisel pole Raptor nii ehmatav või jalustrabav, kui võibolla arvata võiks, kuid peale mõningat aega harjumist ja mudeli otstarvet arvestades, on sellest jõuallikast tegelt vinge auto loomiseks piisavalt. Emotsiooni aitab asjale lisada ka korralik sportväljalase nelja eri režiimiga, mille noot kostab lisaks salongile ka naabritele. Viimase leevendamiseks on mudelil aga ka Quiet start funktsioon, mis väljalaske veidi vaiksemana hoiab. 10-käiguline automaatkast vahetab üldiselt käike üpris kiirelt ja sujuvalt ning võimaldab mootoril alati optimaalsetel pööretel viibida, kuid järskudel pedaalimistel võib enne tõmmet väike viivitus esineda. Masina iseloomu arvestades see aga elamust väga ei mõjuta.

Sõiduomaduste teemal tuleb esialgu käsile võtta Rangeri maastikusuutlikus, sest just looduslike radade jaoks on Rangeril seitse sõidurežiimi (Normal, Sport, Slippery, Mud/ruts, Sand, Baja ning Rock Crawl) ning aeglustiga ja kahe lukustatava diferentsiaaliga reguleeritav nelikvedu (2H, 4A, 4H ning 4L). Tänu kõigele sellele tekib Raptori roolis veidi lausa üleenesekindel, turvaline ning võitmatu tunne, mis jätab masinast lausa tanki mulje. Justkui mitte miski ei suudaks seda jõudu peatada. Tagaveolisena kipub küll mudel end kohati auku kaevama, kuid nelikveo sekkumisel tõmbavad esirattad enesekindlalt masina pinnale ning hoogne ja huvitav sõit saab jätkuda. Kui vähegi aga rada ette sõidetud, müttab Ranger edukalt ka tagaveolisena. Tehnilistematel radadel jääb Ranger oma gabariitide tõttu aga veidi puhast tõugu maasturitele alla, mistõttu jäi ka meile Raptorist rohkem justkui ralliauto mulje, millega on kõige vingem kulgeda looduse konarlustele loodud radadel, olenemata pinnasest, mis rataste all. Looklevad kruusateed, porised metsarajad ja karjäärid, on see, kus Raptor hiilgab ja erakordset elamust pakub. Tänu Rangeri kliirensile võib looklevuste amplituud aga omajagu suurem olla, kui klassikalistele ralliautodele sobilik. Sõit on stabiilne ning pea igal pinnasel, olenemata kiirusest, kontrollitav. Kõige positiivsemaks aspektiks on aga see, kui lihtne Rangeriga sõita on ning kui turvaline ja enesekindel tunne roolis olles tekib. Veidi harjumatu on esialgu vaid see, et oma võrdlemisi laia rööpme tõttu ei suuda sügavate rööbastega rajal sõites rattad omavahel kohati ära otsustada, kumb pool soone põhjas sõidab, kuid nelikveoga see sõitu üleliia ei sega. Samuti on kohati kiirusest raske aru saada, kui ka viiekümnega kruusateel liikudes sõit kaunis lineaarne ja sujuv on.

Kui aga maastikul ja kruusal kihutamisest ja lõbutsemisest isu täis ning aeg mööda asfalteeritud radasid tagasi koju sõita, puudub igasugune vajadus Rangerit metsa piiril välja vahetada, sest uus mudel käitub üllatavalt mugavalt ja sõiduautolikult ka linnateedel. Kolme jäikusastmega vedrustus on kõige leebemas režiimis mõnusalt pehme, mis summutab ebameeldivad teekonarlused. Vaid tühja kastiga künniseid ületades on tagaosas tunda veidi tugevamaid lööke, kuid muul ajal on sõit igati sujuv. Suure ja kõrge kere tõttu esineb loomulikult kiiretes ja järskudes kurvides veidi kerekaldumisi, kuid olenemata sellest püsib Ranger väga kontrollitaval ja stabiilsel trajektooril. Kontrollitavust ja sõidu enesekindlust toetab ka täpne roolimine, mis üpris sarnane Raptori hinnaklassi linnamaasturitega. Olenemata aga viimase kolmest erinevast jäikuse astmest, võiks rool kõige pehmemas režiimis veidi veel kergem olla. Küll aga on sõit meeldivalt vaikne. Kui aga isu ka asfaldil veidi lõbutseda, võimaldab veojõukontrollita Raptor tagaveolisena ka vaid veidi niiskel teel väga lihtsalt ja hallatavalt masinat külglibisemises hoida.

Manööverdamisel on Rangeri kõige suuremateks miinusteks loomulikult masina gabariidid, sest näiteks pea 5.4-meetrisena Ranger Raptor Eestis standardiseeritud viie meetri pikkusele parkimiskohale ei mahugi. Küll aga paistab, et Ford on manööverdamise mugavuse peale mõelnud, sest sellise tanki kohta, on 12.9-meetrise pöörderaadiusega Ranger kitsastes kohtades üllatavalt hallatav. Suured ja vertikaalsed aknad, hea nähtavus, kvaliteetsete kaameratega 360-kraadine kaamerasüsteem, võrdlemisi kiirelt tajutavaks kujunevad gabariidid ja auto ümbruse valgustus muudavad masina parkimise nii lihtsaks, kui ühe suure pikapi parkimine olla saab. Ainsa märkusena võiksid kaamerad olla peidus või varustatud pesuritega, sest hetkel jäävad need üpris kiirelt pori katte alla.

Rangeri juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, hästi teed valgustavad automaatsed maatriks-kaugtuled, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, sõidurea hoidmine, parkimisandurid ning iseparkimine koos 360-kraadise kaamerasüsteemiga, mille kaamerad võiksid veidi paremini määrdumise eest kaitstud olla.

Kellele?

Kokkuvõttes on Ford Ranger üks väga mitmekülgne ja multifunktsionaalne sõiduvahend, mis ühelt poolt ei karda karme olusid ega looduse takistusi, kuid teisepoolt annab endast kõik, et sobida ka linnaliiklusesse ning täita kasvõi pereauto tingimusi. Mudel seob karmi välimuse rohke praktilisuse ja arvestava ruumikusega ning pakub meeldivat sõidukogemust olenemata sellest, kas rataste all üldse tee on. Raptori erimudel täidab küll ka pikapide kui tarbesõidukite linnukesed, kuid selle ikoonilist nime kandva mudeli puhul pigem tegemist siiski emotsioonimasinaga, millega lihtsalt vinget sõitu nautida.

Kokkuvõttes on Ford Ranger üks väga mitmekülgne ja multifunktsionaalne sõiduvahend, mis ühelt poolt ei karda karme olusid ega looduse takistusi, kuid teisepoolt annab endast kõik, et sobida ka linnaliiklusesse ning täita kasvõi pereauto tingimusi. Mudel seob karmi välimuse rohke praktilisuse ja arvestava ruumikusega ning pakub meeldivat sõidukogemust olenemata sellest, kas rataste all üldse tee on. Raptori erimudel täidab küll ka pikapide kui tarbesõidukite linnukesed, kuid selle ikoonilist nime kandva mudeli puhul pigem tegemist siiski emotsioonimasinaga, millega lihtsalt vinget sõitu nautida.

Auto andmed

Hind alates: 39 000

Testitud mudeli info:
70 500 €
Bensiin
3.0 l V6
215 kW
13.8 l/100km
Nelikvedu
10-käiguline automaat
Max 180 km/h
0 – 100 km/h: 7.9 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST