28 aastat pärast Jeepi eelmise pikapi, Comanche tootmise lõpetamist esitles Ameerika maasturibränd 2018. aastal oma uhiuut kastikat Gladiator. Tegemist on Wrangleri platvormile loodud pikapiga, mis seob viimase ikoonilise välimuse ja uhke maastikuvõimekuse omapärase kandilise kastika kerega. Just nagu ütlesime Wrangleri kohta, on ka Gladiator justkui üks kõrgtehnoloogiline metsatööriist, mis on töökindel, funktsioonide rikas ja kasutajasõbralik. Gladiatori alternatiivideks on näiteks Ford Ranger, Volkswagen Amarok, Toyota Hilux ning RAM 1500.

VÄLIMUS

Olles koguni loodud samale platvormile, on Gladiatori puhul tehniliselt tegemist lihtsalt pikap-kerega Wrangleriga, kus viimane on veidi pikemaks venitatud ning pagasiruumi asemele on loodud kaubavoodi. Kõige selle tulemusel on Gladiator aga väga jõulise välimusega ning kindlasti üks omapärasemaid ja atraktiivsemaid mudelid pikapide valikus.  Värvivalikus pakub Jeep Gladiatorile mitmeid must-valgeid varjundeid ning punast, sinist ja rohelist. Meie arust sobivad Gladiatorile pigem tumedad toonid, mis masina jõulisuse ja rammu paremini esile toovad. Sarnaselt Wranglerile on ka Gladiatori kabiini paneelid ja uksed võrdlemisi lihtsasti eemaldatavad, mille tõttu sobib mudel nii kuumadesse kõrbetesse kui lumistesse mägedesse.

Esiosas on Gladiator oma platvormi vennaga pea identne. Seega on konkreetselt verikaalse ninaosa keskmes suur ribidega iluvõre, mis juba aastakümneid koos ümmarguste esituledega Jeepide maastureid kaunistanud. Küllaltki horisontaalsele kapoti keskele on loodud väike õhuava ning mugavamaks avamiseks on kapott suletud kahe välise klambriga, mis ka visuaalselt mudelile töökindlat muljet lisavad. Jõulisust lisavad veel korralikult laiad rattakoopad, mille esikülgedel ka piklikud päevatuled, ning jäme ja robustne põrkeraud. Üldpildis on Gladiator ninaosas täpselt sama tõsise ja tööka pilguga nagu veidi levinum vennas Wrangler. 

Küljelt aga tuleb välja Gladiatori kerekuju ja ka suuruse erinevus. Pikkuse osas on Gladiator Wranglerist pikem umbes 70 sentimeetri võrra, kuid teljevahe erineb vaid 50 sentimeetri jagu. Viimast on kõige paremini märgata tagumise rattakoopa ja ukse vahelise kauguse järgi, kuna Wranglerilt laenatud tagumised uksed järgivad kujult ka viimase rattakoobaste kuju ning asukohta. Uksed ise avanevad piisavalt laiat ja kergelt ning tänu suurele küljeastmele on sisenemine ja väljumine võrdlemisi lihtne. Silueti poolest on Gladiator pigem kandiline ning omapärast metsasõiduki ilmet lisavad suured rattakoopad, nähtavale kohale jäetud uksehinged ja üleüldiselt tasapinnalised ja vertikaalsed küljed. Kliirensit on Gladiatoril 253 mm, ninaosa võimaldab ülessõitu 41-kraadisest nurgast, tagaosa 18.5-kraadisest ning üle on võimalik põhja puutumata sõita kuni 25-kraadisest nurgast. Velgede osas on Jeep pigem tagasihoidlik olnud ning valikus on vaid kolme sorti erinevaid velgesid. Sportvarustus saab 17-tollised lihtsad viiekodaralised, mis saadaval nii halli, kui mustana. Overland varustuse korral aga valikuruumi pole ning kõik mudelid saavad samasugused 18-tollised, mis ka demoautol all olid ning valatult sellisele mudas sumapajale sobivad.

Tagakülge on Gladiatoril pindalalt üpris vähe nind seetõttu pole Jeep ka midagi väga erilist sinna ka leiutama hakanud, vaid on hoidnud vertikaalsetel pindadel üksikute väljapaistvamate horisontaalsete kerejoontega puhtust ja lihtsust. Tagatuled on Wrangleri omadega sarnase minimalistliku disainiga ja lihtsa ristküliku kujuga, kuid sobivad tagasihoidlikule tagaküljele. Alläärele on loodud vähe karmima ilmega stange, mis oma laiusega ka kaubavoodile peale astumist veidi lihtsustab. Üldpildis annab Gladiatori tagakülg mudeli tervikule ilmele väga enesekindla ja rahuliku lõpu, vihjates ka sellele, et mudeli tugevaim külg seisneb ikka ta võimekuses.

INTERJÖÖR

Kui välisdisainis on Gladiator ja Wrangler siiski keretüübi erinevuse tõttu selgelt eristatavad, on salongi poolel mudelid pea identsed. Sarnaselt aga huvitavale ja omapärasele välisdisainile, on ka mõlema mudeli salong väga läbimõeldud ja mudeli iseloomule kohaselt, ehk heas mõttes robustne. Peamisteks materjalideks on nahk ja plastik ning kvaliteedi osas püsivad nii kõik paneelid, kui nupud kenasti omal kohal. Laheda lisana on Gladiatori salong ka täiesti veekindel ning seega võib pärast porist matkapäeva ka salongi aiavoolikuga puhtaks pesta. Vee välja saamiseks on põrandas koguni väiksed avatavad äravooluavad.

Istmete osas saab Gladiator standardvarustuses tekstiilist istmekatted, kuid uhkematele varustustele pakutakse ka nahkistmeid, mille sarnased olid ka testitud sõidukis. Tegemist on küll lihtsate istmetega, mille asend on küll püstine ja kõrge, polstrid pigem jäigad ja pinnad siledad, kuid olenemata sellest on sõiduasend üllatavalt mugav ning ei väsita ka pikematel sõitudel. Istmepindade suurus ja lai reguleerimise ulatus võimaldab ka igas suuruses reisijatel endale meelepärane asend leida. Esiistmed saavad standardis ka istmesoojenduse.

Välise visuaali põhjal võib proportsionaalselt küll paista, et kabiini osa on Gladiatoril Wrangleri omast lühemaks pressitud, kuid tegelikult on Gladiatori salong täpselt sama ruumikas ja praktiline. Nii esi-, kui tagareas on tänu istmete püstisele asendile ruumi küllaga, mille tulemusel mahuvad ka kahemeetrised võrdlemisi vabalt autosse. Atmosfääri osas on esiistmetel tänu loomuliku valguse ligipääsetavusele avarust küllalt, kuid tagapingis muudavad natuke väikesed tumendatud aknad ja pea kohal laiuv toruraam seisu veidi ängistavamaks. Viimase vastu aitab kindlasti Gladiatori suvine katuseta konfiguratsioon. Esemete hoiustamiseks on keskkonsoolis topsihoidjad ja paar taskut, armatuuripealne süvis, küll veidi kitsas, kuid kaheastmeline laegas käetoe all, võrguga uksetaskud ning arvestatava suurusega kindalaegas. Lisaks on tagumiste istmete alla paigutatud justkui piklik tööriistakohver, kus saab ka paari liitri jagu asju hoiustada. 

Pagasiruumi Gladiatoril loomulikult pole, kuid selle asemel võimaldab veelgi suuremate esemete vedamist 1.5 x 1.14 meetrine pagasiala veokastis. Kinnise pagasikatte korral on ruumil kõrgust ligi 45 sentimeetrit, ehk mahutavust kokku ligi 800 liitrit. Küll aga tasub arvestada et voodi kate on avatav ka lukustatud uste korral. Laadungi mass võib ulatuda kuni ligi 550 kilogrammini ning mugavamaks kasutamiseks on veokasti seintel ka valgustus ning pistik. Peale- ja maha saamiseks on Gladiatori tagumistes nurkades ka väikesed astmed.

Armatuuri tsentris asetseb vastavalt varustusele kas 7- või 8.4-tolline multimeedia puuteekraan. Ekraan on kenasti reisijate käeulatuses, piisavalt kõrge resolutsiooniga ning enam-vähem kaitstud ka peegeldamise eest. Tarkvara poolest on süsteem üpris sisutihe ja funktsiooniderohke, kuid koostöös minimalistliku visuaaliga on menüüde vahel liiklemine siiski lihtne ja süsteem kasutatav ka sõitmise ajal. Overland varustuse puhul oli testitud sõidukis ka Alpine 552-vatine helisüsteem, mille sarnane meid juba Wrangleri puhulgi meeldivalt üllatas. Tegemist on väga kvaliteetse süsteemiga, mis säilitab heli dünaamilisuse ja selguse ka valju helitugevuse korral. Helisüsteemi lahedaim funktsioon on aga tagumiste istmete tagant eemaldatav eraldiseisev bluetooth kõlar, mille saab pikniku või jalgsimatka korral lihtsalt ja laetult auto juurest kaasa võtta. Kliimapaneeli on Jeep asetanud multimeedia alla ning see koosneb umbes kümnest selge tähisega füüsilisest nupust ja ühest rullikust, mille tulemusel on tegemist igati kasutajasõbraliku ja mugava lahendusega.

Näidikute kohal pole Gladiator veel täisdigitaalsuseni jõudnud, vaid 3.5- või 7-tollist infoekraani piiravad jätkuvalt kaks analoogkella. Sõiduki iseloomu ja otstarvet arvestades pole mudelile täisdigitaalset lahendust vajagi, seega sobib praegune lahendus Gladiatorisse suurepäraselt. Isikupärastamise osas saab küll juht vahetada ekraanil kuvatava info tüüpi, kuid suures osas on süsteem tagasihoidlik ja stiilipuhas. Asetuse poolest paistab näidikutabloo kenasti rooli avast läbi ning on süvistatuna ka päikese eest kaitstud.

Rooli kohale on Jeep loonud võrdlemisi suure, tugevate kodaratega ja mõnusatest materjalidest kolmekodaralise. Laiad äärmised kodarad võivad küll väiksemate kätega sõitjatel veidi käsitsemisviise piirata, kuid üldiselt on tegemist mugava ja sellisele maasturile väga kohase roolirattaga. Multifunktsionaalsust lisavad kodaratele paigutatud 16 füüsilist nuppu, millest vasakpoolsed juhivad multimeediat ja näidikuid ning parempoolsed juhiabilisi ja püsikiirusehoidjat. Samuti on üksikud nupud paigutatud ka rooli tagaküljele. Nupud on piisavalt hõreda asetusega ning parajalt reljeefsed, mille tulemusel on ka sõidu ajal kasutamine igati loomulik. Roolile on saadaval ka elektriline soojendus.

SÕITMINE

Euroopas on Gladiator saadaval vaid ühe mootoriga, milleks on diislit tarbiv kolmeliitrine V6, mis arendab 194 kW võimsust ning 600 Nm väänet. Veoskeemi poolest võimaldavad kõik Gladiatorid nii taga-, kui nelikvedu, mida saab juht vastavalt soovile ja vajadustele salongist seadistada. Jõud jõuab mootorist ratasteni, aga läbi 8-käigulise automaatkasti. Muidugi oleks veidi laiem mootorite valik, mis hõlmaks ka V8 mootorit või Wrangleril testitud 4xe lahendust, etem, kuid samas on see V6 diisel võrdlemisi kuldne kesktee Gladiatorile.

Ehk tegelikult saab see diiselmootor väga kenasti Gladiatori suuruse ja raskusega hakkama. Jõudu on piisavalt nii maanteekiirustel hoo kogumiseks, kui ka muda seest välja ronimiseks. Tugevamatel kiirendustel läheb küll nii mootoril, kui käigukastil hetk aega, enne kui hoog kasvama hakkab, aga arvestades mudeli sihtgruppi ja iseloomu ei ole see üldse häiriv. Üldpildis saab Gladiator hakkama ainult tagaveoga, kuid märja asfaldi korral võib tekkida juba vajadus ka nelikveo järele, sest tagaratastele ei lange keretüübi tõttu väga palju raskust ning seega võib Gladiator tugevamal pedaalimisel veidi saba liputada. Müra osas jõuab salongi veidi nii mootori-, rehvi-, kui tuule helisid, kuid jällegi arvestades Gladiatori olemust, see väga ei sega. Vedrustus on pigem jäik, mis tähendab küll veidi rappuvat ja loksuvat sõitu maastikul, kuid väga stabiilset sõitu ja ettearvatavat käitumist asfaldil. Roolimine on aga vastupidiselt veidi kergemapoolsem ja uimasem, sobides nõnda paremini loodusradadele, kui maanteedele. Välja nägemise osas on ettepoole vaade avar, kuid tahapoole tekivad kohati pimenurgad. Suurte välismõõtmete tõttu võib ka esi- ja tagaotsa kauguse harjumisega omajagu aega kuluda. Manööverdamisel tulevad aga abiks parkimisandurid ning kaks kaamerat, millest tagumine pori eest varjus ning esimene koguni pesuriga. 

Gladiatori juhiabiliste hulgas on adaptiivne püsikiirusehoidja, pimenurga jälgimine, automaatsed kaugtuled, automaatne hädapidurdamine ning esi- ja tagaküljele paigutatud parkimisandurid ja kvaliteetsete kuvaga kaamerad.

Kellele?

Olenemata Gladiatori keretüübist ja praktilisusest, on tegemist siiski enamaga kui lihtsalt tarbesõidukiga. Gladiator on arvestataval määral ka siiski emotsiooniauto, millega aeg-ajalt käia metsas ukerdamas või hoopis karjäärides ronimas. Selle tulemusel ongi kõige õigem öelda, et Gladiator on neile, kes tahavad endale Gladiatorit – pikapi kerega Jeepi, millega tundub kõik ületatav. Praktilisuse poolest on Gladiator valmis vedama koguni nelja täiskasvanut ja rohkelt pagasit ning sõidu osas käitub masin hästi nii karjääriliival, kui ka kuiva asfaldi peal. Mitmel rindel väga võimekas auto. 

Olenemata Gladiatori keretüübist ja praktilisusest, on tegemist siiski enamaga kui lihtsalt tarbesõidukiga. Gladiator on arvestataval määral ka siiski emotsiooniauto, millega aeg-ajalt käia metsas ukerdamas või hoopis karjäärides ronimas. Selle tulemusel ongi kõige õigem öelda, et Gladiator on neile, kes tahavad endale Gladiatorit – pikapi kerega Jeepi, millega tundub kõik ületatav. Praktilisuse poolest on Gladiator valmis vedama koguni nelja täiskasvanut ja rohkelt pagasit ning sõidu osas käitub masin hästi nii karjääriliival, kui ka kuiva asfaldi peal. Mitmel rindel väga võimekas auto. 

Auto andmed

Hind alates: 73 571

Testitud mudeli info:
– €
Diisel
3.0 l V6
194 kW
9.6 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 177 km/h
0 – 100 km/h: 8.6 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST