Käesoleva loo peategelast ehk Hyundai mudelirivi väikseimat krossoverit on Lõuna-Korea autotootja küll tegelikult tootnud juba 2021. aastast, ent enne elektrilise variandi turule toomist vaid Aasia turule ning mudelinimega Casper. 2024. aastal tutvustas Hyundai aga oma pesamuna täiselektrilist versiooni, mis uue nimega “Inster” ka Euroopasse tungis. World Car Awards tseremoonial 2025. aasta parimaks elektriautoks valitud Insteri alternatiivideks on näiteks Dacia Spring, Renault 4 E-Tech ning Fiat 500e.
Väliselt tervitab Inster kaasliiklejaid väga silmapaistva ja vahva väljanägemisega, mis kombineerib elemente Hyundai Ioniq-seeriast justkui Aasias levinud Kei car kultuuri masinate suurusklassiga. Samas viimaste hulka Inster oma mõõtudega aga tegelikult siiski ei klassifitseeru. Hyundai mudelirivis on Insteri puhul tegemist tootja väikseima krossoveriga, olles küll kõrgem kui Bayon, ent sarnanedes pikkuselt ja laiuselt rohkem i10-ga. Alternatiivide seas sarnaneb mudel enim Dacia Springiga. Väikeste liikurite puhul on igati teretulnud ka huvitavad värvilahendused, tänu millele pakub Hyundai Insterile lisaks mustale ja valgele tervelt kuut erinevad pastellset tooni. Demoautot kattis Buttercream Yellow pärlmuttervärv.
Eestvaates tõmbavad Insteri ligi ruudukujulisel pilgul enim pilke kaheosalised esituled, mis koosnevad ümmargustest elementidest põrkeraua äärtel, mis lisavad ilmele maasturlikkust, ja Ioniq-seeria stiilis pikslitest nii-öelda “iluvõrel” kapoti alläärel, mis kulgeb üle ninaosa ja mille tsentris ka tootja logo. Põhielementide vahel ulatub samuti üle põrkeraua must plastikala, mille piires ka laadimise luuk ning madalamal leiame maasturliku ilmega splitteri kohalt ka kaks aktiivset õhuava.
Küljelt avaldub Insteri küllalt linnamaasturlik siluett, mille kompaktsuse reedavad aga märkimisväärselt lühikesed üleulatused nii esi- kui tagaosas ja väikesed rattad kergelt kandilistes rattakoobastes. Iseloomu lisavad maitsekad kumerused kerejoonte näol, i-tähe kujulised suunatuled küljepeeglitel ning musta värvi A-piilar ja maasturlikkust mudeli alläärt ümbritsev musta värvi ala. Veljed saab Inster 15- või 17-tollised, millest viimased olid oma viisaka ja silmapaistva disainiga ka demoautol all.
Tagaosale jõuab kerevärvi küllalt vähe ning suurema osa pinnast katavad tagaaken, mille kohal ja all pikslite motiiviga tuled, ning põrkeraud, mille tumeda ala äärtel imiteerivad esitulesid ringikujulised helkurid, mis tervikuna jätkavad maitsekalt mudeli vahvat ja eksperimenteerivat stiili, mis mõistagi linnapildis küllalt pilkupüüdev.





















Olles siiski idee poolest linnaliikur massidele, on ootuspäraselt salongi ilme küllalt lihtne ja tagasihoidlik, kuid olenemata sellest pole tänu parajale visuaalsele sisutihedusele ning Hyundai tuttavale funktsionaalsusele ja disainikeelele kasutajakogemus Insteri reisijateruumis üldse mitte nõrk. Tõsi, materjalide osas leidub palju krabisevat plasti ja pinnad on suuresti kas tühjad või veidi aegunud ümara stiiliga, kuid Insteri vahva iseloomu kõrval see üldilmet isegi kuigipalju ei sega. Ehituskvaliteet on kusjuures üpris heal tasemel.
Täielikult taaskasutatud plastkiust tekstiilkatetega istmed on küllalt siledad ja keskmisest jäigemad, mille tulemusel istmed sisuliselt reisijaid paigal ei hoia, ent tänu üleüldisele salongi kompaktsusele ja istmetele lähedal paiknevatele B-piilaritele püsivad reisijad tegelikult siiski piisavalt hästi paigal. Piisavalt pika istmepõhja ja arvestatava reguleerimise ulatusega võimaldavad istmed mugava asendi leida igat kasvu sõitjatel. Pikemat kasvu juhtidel võib aga parem põlv rooli ja “keskkonsooli” vahel küllalt piiratud ruumi jääda. Üldine asend on sõiduautolikult madal, ent linnamaasturlikult püstine ja mugavusfunktsioonidest on esiistmed standardist soojendusega. Kaks siledat tagaistet on samuti nii pikiteljel reguleeritavad kui reguleeritava seljatoe kaldenurgaga, võimaldades nõnda küllalt lebavat asendit, mis pikemateks teeotsadeks isegi kohati mugavam kui esirea istmetel.
Füüsilise ruumikusega on Inster aga paras üllataja, sest olenemata oma väikestest gabariitidest on ruumi ennast salongis oodatust rohkem. Mõlemal sõiduki poolel mahuvad nii pea- kui jalaruumi poolest üksteise taha tehniliselt isegi kaks kahemeetristki, mille tulemusel saabki üllataval kombel väita, et ruumi on väikses Insteris neljale kahemeetriselegi. Viimast aga vaid liigutavate teise rea istmete korral. Atmosfäär on salongis küll lihtne, ent üldse mitte kõle. Avaruse tagavad suured aknad ja valikuline katuseluuk ning pimedal ajal aitab meeleolu luua tagasihoidlik mitmevärviline miljöövalgustus. Esemete hoiustamiseks on esireas keskpärase mahutavusega kindalaegas, kaks kotikonksu kaasreisija jalaruumis, kitsad uksetaskud ja riiul armatuuril, kaasreisija ees. Keskkonsooli Insteril pole, mille tulemusel on topsihoidjad esiistmete vahel, juhi istme küljes, ning kliimapaneeli alt leiame veel kaks süvist, millest ülemine ka telefoni juhtmevaba laadimise pinnaga. Tagumine rida saab vaid kitsad uksetaskud.
Pagasiruumi on Insteril baasvarustuse korral kuni 280 liitrit, ent liigutatavate teise rea istmetega vastavalt viimaste asendile 240 – 350 liitrit, olles seega vastavalt vajadusele konkurentidest ruumikam kas reisijate või pagasiruumi poolel. Pagasi organiseerimist võimaldab kõrgele avaneva luugi taga vaid väike lisaruum põranda all, pagasi laadimiseks tuleb ületada umbes 5-sentimeetrine künnis ning teise rea istmeid liigutades ei teki kusjuures süvist põranda ja seljatugede vahele. Teise rea seljatoed klapivad kokku 50/50 suhtes ning ka esirea seljatoed on täielikult horisontaali reguleeritavad.
10,25-tolline puutetundlik multimeedia ekraan on armatuuri tsentri kohal kenasti reisijate nähtavuses ja terava pildiga, ent mugavast käeulatusest esirea reisijate jaoks napilt väljas ning Hyundai süsteemide kohta ka oodatust omajagu aeglasema opereerimisega. Tarkvaraliselt jookseb tal Hyundai nii-öelda eelmise põlvkonna lahendus, mille puhul tegemist väga lihtsa ja loogilise süsteemiga. Stiilipuhta ja minimalistliku disainiga koduvaatel kuvab multimeedia sisuliselt vaid kella, esitatavat meediat ning navigatsiooni ja kogu laiem funktsionaalsus on ligipääsetav suurest, ent konfigureeritavast menüüruudustlikust, kust kõik sätted ja funktsioonid tänu loogilisele ülesehitusele ja selgetele visuaalidele igati lihtsasti leitavad. Kliimasätted hoiab Hyundai aga jätkuvalt kenasti multimeediast eraldatuna, tänu millele saab ka Inster multimeedia alla eraldiseisva füüsiliste nuppudega kliimapaneeli, mida tänu selgele asendiplaanile ja suurtele nuppudele lihtne kasutada ka sõidu ajal. Kliima on Insteril ühetsooniline. Insteri helisüsteemilt mõistagi midagi erilist oodata ei tasu, kuid mõõdukalt kõrge helitugevuseni saab ta siiski meedia esitamisega piisavalt kvaliteetselt hakkama.
Riistvaraliselt kiire täisdigitaalse näidikutabloo saab Inster samuti 10,25-tollise terava ekraaniga, mis kenasti läbi rooli ava nähtav ning olenemata varjuki puudumisest ei peegelda häirivalt välist valgust. Tarkvaraliselt jookseb ka näidikutablool üks põlvkond vanem tarkvara, mis jaotab laia kuva horisontaalteljel kolmeks, kuvades äärtel analoogstiilis kellasid ning täpsemaid väärtusi vastavalt juhi eelistusele ekraani tsentris. Visuaalselt on info ekraanile jaotatud loogiliselt ja selgelt ning tarkvara näeb ka visuaalselt kaunis välja, omades kusjuures erinevaid graafikaid igale sõidurežiimile. Esiklaasinäidikut Hyundai Insterile ei paku.
Sileda põhjaga meeldivatest materjalidest kolmekodaraline rool on Insteris proportsionaalselt veidi liiga suure läbimõõduga, ent võimaldab tänu ergonoomilisele disainile erinevaid käsitsusviise ning püsib ka küllalt kindlalt käte vahel. Multifunktsionaalseks muudavad rooli äärmistel kodaratel paiknevad füüsilised nupupaneelid, mida tänu piisavatele reljeefsustele ja loogilisele asendiplaanile lihtne kasutada ka pilku teelt tõmbamata. Vasakpoolsed seadistavad juhiabilisi ja näidikutablood, parempoolsed multimeediat. Käigukang asub vardana roolisamba paremal küljel ning sõidurežiimide nupp vasaku kodara all, äärmiste kodarate tagant leiame plastist rekuperatsioonilabad ja rool saab standardist ka soojenduse.
Sõidutehnika poolest on Inster saadaval kahel erineval kujul, mida eristatakse aku mahutavuse põhjal nimedega Standard Range ja Long Range. Veidi erinevad versioonid ka jõudluse osas, ent mõlemad variandid on esiveolised ning tühimassiga 1,3 – 1,4 tonni. Mõlemad variandid toetavad ka kuni 3,6-kilovatist V2L energia tagastamist.
Lahjem valik ehk nii-öelda Standard Range Inster saab 71-kilovatise elektrimootori, mis kiirendab mudeli nullist sajani 11,7 sekundiga ning kuni tippkiiruseni 140 km/h. Aku mahutavust on viimasel 42 kilovatt-tundi, mis keskmise lubatud energiakulu 14,3 kWh/100 km juures võimaldab akutäiega sõita kuni umbes 450 kilomeetrit. Kiireimas võimalikus laadijas toetab mudel kuni 73-kilovatist laadimist, mis täidab aku põhiosa umbes 30 minutiga, kuni kiirusel 360 km/h.
Uhkem mudel saab vaid 14 kilovatti võimsama ehk 85-kilovatise ajami, kuid kiirendab oma 147 njuutonmeetriga sajani tervelt sekund kiiremini, 10,6 sekundiga, ning saavutab tippkiiruseks 150 km/h. Energiat kulutab Long Range mudel keskmiselt 15,1 kWh/100 km, mis 49-kilovatt-tunnise aku puhul võrdub kuni 500-kilomeetrise sõiduulatusega. Laadimist toetab uhkem mudel kuni 85-kilovatist, mis täidab suurema aku põhiosa samuti umbes poole tunniga.
Testitud demoauto puhul saime meie proovida võimsamat ja suurema akuga Long Range mudelit, millelt nagu arvata võib, sportuautolikku elamust eeldada ei tasu, kuid oma suuruse kohta liigub ta tänu särtsakale südamele siiski elektriautolikult kärmelt. Linnakiirustel kasvavad kiirused piisavalt tempokalt, mootor reageerib pedaalimistele piisavalt kiiresti, kiirused kasvavad lineaarselt ning hätta ei jää mudel tegelikult ka maanteedel. Olenemata viimasest aga maanteedele Inster oma kompaktsuse tõttu siiski ei kutsu, sest väikesele liikurile omaselt pole sõit seal lihtsalt kuigi nauditav.
Rekuperatsiooni astmeid on Insteril kokku neli, millest tugevaim i-Pedal võimaldab mugavat ühepedaalisõitu, ning soovi korral saab mootoripidurdusega energia tagasi kogumise ka täielikult välja lülitada. Veoskeemi osas saab esiveolisena Inster oma jõu läbivalt väga kenasti ja stabiilselt edasi liikumisse kantud ning oma suuruse ja loomuse kohta liigub ta üllatavalt julgustandvalt.
Viimases kannab arvestatavat rolli ka Insteri kvaliteetne vedrustus, mis koostöös Insteri arvestatava ja madalal paikneva massiga hoiab mudeli mõnusalt ettearvatava ja kontrollitavana. Pigem jäigemapoolse ja konkreetsena annab vedrustus sõitjatele küll masina käitumisest ja tee oludest aktiivselt teada, ent tänu osavale summutamisele ei põruta löögid ja konarlused reisijaid häirivalt tugevalt ning tervikuna mööduvad kilomeetrid küllalt mugavalt. Kerekaldumisi esineb aga arvestataval määral ning korralikult loksutades esineb ka ujuvust Insteri suuruse kohta oodatust rohkem. Roolimine on pigem kerge, kuid piisavalt intuitiivse ja hea tagasisidega, mis samuti toetab juhi ja masina vahelist sümbioosi ning muudab Insteri lihtsaks ja koduseks. Kõige koostööl aga seega Inster ringrajal või dünaamilistel kõrvaldeedel hoogsalt kurvi lendama ei kutsu, kuid asulates liiklemise osas pole küll praktiliselt miskit väga Insteri sõidudünaamikale ette heita.
Nähtavus on Insteri avarast salongist mõistagi igal suunal väga hea ning tänu masina väikestele mõõtudele on ka gabariidid juhikohalt suurepäraselt tajutavad. 10,3-meetrise pöörderaadiusega on temaga kitsastes oludes lihtne toime tulla ning uhkeima varustuse korral aitab ümbrust jälgida ka 360-kraadine kaamerasüsteem, mis kuvab suunatuld kasutades pimenurkade kaameraid näidikutablool ning võimaldab kaamerate pilte ja ortofotolikku liidetud vaadet multimeedia ekraanil jälgida olenemata sõidukiirusest. Tõsi, kaamerate kuva kvaliteet pole küll suurepärane, ent takistusi aitavad need vältida küll. Müra osas jõuab salongi veidi rehvimüra, ent tema suuruse ja iseloomu ning üleüldiste ootuste kohta on sõites salongis siiski piisavalt vaikne.
Insteri juhiabiliste hulgas on juhi tähelepanu jälgimine, liiklusmärkide tuvastus koos kiiruse ületamise hoiatamisega, automaatne hädapidurdamine ja hea valgustavusega automaatsed kaugtuled, pimenurkade monitoorimine, ristsuunalise liikluse jälgimine, adaptiivne püsikiirusehoidja, osav sõidurea hoidmine, mis pikapeale lülitab end lihtsalt välja, parkimisandurid igal küljel ja kuni 360-kraadine kaamerasüsteem. Kiiruspiirangu ületamise hoiatuse saab loomulikult välja lülitada, ent siis ei kuva Inster ka enam näidikutablool kiiruspiirangut.





























Tervikuna on Insteri puhul tegemist ühe vahva linnaliikuriga, mis seob oma kompaktse ja silmapaistva välimusega luukpära kere all piisava ruumikuse, kasutajasõbralikkuse, meeldivad sõiduomadused, ning mis kõige tähtsam, massist eristuva iseloomu. Tõsi, iseloomu tõttu tundub küll Insteri suurim turg olevat suurlinnades või kitsastes Lõuna-Euroopa oludes, kuid oma arvestatava jõudluse ja suutlikkuse poolest sobib ta ka Eesti pinnale, maakonna ulatuses liiklemiseks.
Tervikuna on Insteri puhul tegemist ühe vahva linnaliikuriga, mis seob oma kompaktse ja silmapaistva välimusega luukpära kere all piisava ruumikuse, kasutajasõbralikkuse, meeldivad sõiduomadused, ning mis kõige tähtsam, massist eristuva iseloomu. Tõsi, iseloomu tõttu tundub küll Insteri suurim turg olevat suurlinnades või kitsastes Lõuna-Euroopa oludes, kuid oma arvestatava jõudluse ja suutlikkuse poolest sobib ta ka Eesti pinnale, maakonna ulatuses liiklemiseks.
Hind alates: 25 999 €
Testitud mudeli info:
~31 000 €
Elekter
85 kW
15.1 kWh/100km
Esivedu
Max 150 km/h
0 – 100 km/h: 10.6 sec