Peugeot’ 400-seeria ulatub tehniliselt aastasse 1934, mil Prantsusmaa tootja esitles Type 176 järeltulija näol Pariisis Peugeot 401-te. 77 aastaga arendes mudel tehniliselt Peugeot 407-ni, mille järeltulijaks sai aga tänagi müügil olev 500-seeria masin, ehk 508. Enne 508-t ulatus 500-seeria vaid 505-ni, mida toodeti 1997. aastani. 7-aastase arendusprogrammi järel tutvustas Peugeot’ aga 2022. aasta keskel uhiuut 408-t, mis tutvustab brändi raames ka täiesti uhiuut kerekuju. Peugeot 408 alternatiivideks on näiteks Škoda Octavia, Opel Astra ST, Mercedes-Benz CLA SB, Renault Arkana ja platvormivennas Citroen C4 X.

VÄLIMUS

Välise disaini osas on 408 Peugeot’ poolt üpris julge, kuid trendikuse poolest ka arusaadav ja mõistlik samm, sest kombineerides luukpäralikkuse, maasturlikkuse ja kupeelikkuse, on tegemist brändi esimese sooritusega aina julgemalt kanda kinnitavas klassis –  kupeekrossoverid. Ning peab ka tunnistama, et Prantsusmaa tootja esimene samm on olnud edukas, sest 408 näeb väga atraktiivne ja stiilne välja, sidudes kujunduses sportliku teravuse, kupeeliku voolujoonelisuse ja Peugeot’dele ikoonilise omapära. Loomulikult jagub 408-l sarnasusi näiteks 308-ga, mis oma kolmanda generatsiooniga esindas Peugeot’ brändivärskendusele järgnenud ülddisaini muutusi, kuid neid mõõdukalt, mille tulemusel on kummalgi mudelil siiski omamoodi iseloom. Mõõtude osas jääb mudel brändisiseselt 308, 508 ja 2008 vahele, olles pikkuselt kahe esimese vahel ning kõrguse osas veidi madalam kui Peugeot’ väikseim linnamaastur ehk 2008. Pikkust on 408-l aga isegi rohkem kui universaalkerega 308 SW-l ning alternatiividest sarnaneb mudel enim platvormikaaslasest C4 X-ga. Standardis saab 408 selle sama imekauni sinise värvkatte, mis kaunistas ka prooviautot, ning lisades pakub tootja veel valget, halli, musta ja punast tooni. Meie arust sobivad Peugeot’dele ikka säravad ja pilkupüüdvad toonid.

Ninaosas loovad 408-le peamise pilgu tugevate kerejoontega ümbritsetud õhukesed esituled, millest ulatuvad põrkeraua nurkade poole Peugeot’dele omased kihvakujulised päevasõidutuled, ning neid ühendav iluvõre, mille tsentris uus vapikujuline logo. 408 tulede ja iluvõre kombinatsioon, mis jõuliste kerejoontega kapoti ja mudelitähise ees, on väga sarnane ka vennasmudel 308 omaga, kuid värskemal mudelil katavad veidi peenemat iluvõre hoopis kerevärvi elemendid, mis allapoole koonduvana muudavad üldilme voolujoonelisemaks ja teravamaks. Põrkeraual leiame äärtelt triibulised musta värvkattega disainpaneelid ning kergelt maasturliku splitteri kohalt ka ühe trapetsikujulise õhuava.  

Küljele liikudes avaldub 408 omapärane kerekuju, mille siluett saab alguse sirgest ninaosast, kuid kulgeb seejärel kapoti ja tuuleklaasi kumerustega lauge tagaaknani, mille lõpus terav tiib ja kandiline tagaosa. Mudeli pikkus ja proportsioonid lisavad universaalilikkust, lauge tagaaken kupeelikkust ja kliirens ning alläärt ümbritsev robustse ilmega plastikäär maasturlikkust. Küljele lisavad iseloomu mitmed ülimalt jõulised kerejooned ja laiad õlad tagarataste kohal, mille suurust võimendavad küljeakende astmelised allääred.

Velgede osas pakub Peugeot mudelile nelja erineva disainiga valuvelgesid, kuid valimise asemel sõltub rataste disain peamiselt varustuspaketist. Nimelt saab saab iga varustusaste erinevad veljed ning lisavarustust pakutakse vaid uhkeimale GT tasemele. Allure standardis saab 17-tollised ning Allure Pach ja GT 19-tollised. Demosõidukil olid all lisavarustuse veljed. ehk kõige uhkema disainiga 20-tollised, mille erilist kujundust on raske isegi sõnadesse panna.

Nii huvitav, kui see ka poleks, meenutab uus 408 tagaküljelt üllatavalt palju Lamborghini Urust. Lauge tagaaken, mille kohal kaks omapärast teravat tiiba, ning võrdlemisi kõrgel asuvate õhukeste tagatulede kohal kulgev terav kerejoon loovad sarnase sportmaasturlikku ilme nagu Itaalia sportautotootja menukaimal mudelilgi. Tuled ise imiteerivad Peugeot’dele omaselt lõvi küüniseid ning neid ühendab tiiva all must liist, mille tsentris välja ulatuvana tootja logo. Pagasiluugi alläärele on loodud jõuline süvis numbrimärgi jaoks ning põrkeraud on suuremas osas kaetud robustse plastikust elemendiga, mis imiteerib difuusorit ja lisab üldilmele jõulisust. Väljalase on enne põrkerauda maa poole pööratud.

INTERJÖÖR

408 salongi poolel on sarnasused vennasmudeliga lihtsamini märgatavad, kuid see pole üldse mitte halb aspekt, sest mõlemal puhul on tegemist kaasaegsete ja mudeli stiilidega kokkusobivate interjööridega. Kombinatsioonid kandilistest ja kumeratest elementidest ning erineva tooni ja töötlusega materjalid loovad väga sisutiheda keskkonna, mis on tervikuna kaunis ja omapärane. Sportlikust lisavad rohelised aktsendid ja mugavust meeldivad materjalid ning võrdlemisi kasutajasõbralikud lahendused. Ka ehituskvaliteet on hinnaklassiga suhteliselt korrelatsioonis.

Esireas on reisijatele kergelt korvikad sportistmed, mis kaetud kvaliteetne tekstiili, nahka ja alcantarat kombineeriva kattega. Jäigad ning ka suurtele sõitjatele piisavalt laiali paiknevad küljetoed hoiavad reisijaid üpris edukalt paigal ning pakuvad meeldivat ja toekat istumisaset. Vaid peatoed võiksid natukene pehmemad olla, et konarlikel teedel sõites paremini pea põrutamist summutada. Sõitmise jaoks saab istumisasend olla vastavalt eelistusele lebavam ja püstisem, kuid rooli ja juhiekraani asendi kombinatsioon propageerib pigem maasturlikult püstisemat asendit. Esiistmetele on saadaval elektriline reguleerimine, soojendus ja massaaži funktsioon ning juhikohale ka mälufunktsioon. Tagareas on istmed sama jäigad, kuid asend veidi kõrgemal ja püstisem ning peatoed isegi veidi meeldivamad.

Ruumikuse osas esineb 408 paremini kui arvata võiks. Pikiteljel on peaaegu et ruumi lausa kahele kahemeetrisele, kui tagapingis reisija jalgu veidi laiali hoiab ning ka pearuumi on äärmistel kohtadel kahemeetristelegi. Laiuse osas 408 pigem kolmele reisijale mõeldud pole, kuid sellest olenemata saab 408 nelja keskmist kasvu täiskasvanuga üllatavalt edukalt hakkama. Salongi atmosfäär on tänu detailideni läbimõeldud disainile hubane ning kergelt sportlik, kus on meeldiv teekondasid läbida. Öisel sõidul lisab meeleolu konfigureeritav miljöövalgustus ning avarust loob avatab katuseaken, mis vaid esiistmete kohal. Küll aga on ka küljeaknad mõnusalt suured. Esemete hoiustamiseks on 408 salongis keskpärased uksetaskud, suur kindalaegas, topsihoidjate ja süvistega keskkonsool, madal käetoe laegas ning juhtmevaba laadijaga süvis multimeedia all. Tagumine rida saab väiksemad uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe.

Lihtsaima, vaid bensiini tarbiva ajami puhul on 408-l pagasiruumi koguni ligi 540 liitrit ning pistikhübriididel langeb mahutavus akude tõttu 470 liitrini. Octaviale jääb 408 küll nende numbritega alla, kuid teiste alternatiivide kõrval on 408 oma pagasiruumiga võrdlemisi konkurentsivõimeline. Pagasiruumi muudavad praktilisemaks rihmad seintel, võrguga tasku, haagid põranda nurkades, natuke lisaruumi põranda all ning veidi kasutud konksud seintel. Uhkeim varustus saab ka elektriliselt avaneva pagasiluugi, kus pagasiruumi kate eemaldub koos luugiga. Laadimiskünnis on pagasiruumi põranda suhtes võrdlemisi madal, kuid stange disaini tõttu üpris pikk. Kokkuvõttes on 408 pagasiruumist aga igapäevaseks toimetamiseks piisavalt.

Multimeedia kasutamiseks on armatuuri tsentris lausa kaks ekraani – üks 10-tolline puutetundlik põhiekraan ning kuue muudetava kiirteenupuga piklik lisaekraan selle all. Helitugevuse reguleerimiseks on säilitatud füüsiline rullik, mis nuppude real ekraanide all. Kergelt juhi poole suunatuna on mõlemad ekraanid kenasti reisijate käeulatuses ja vaateväljas ning enamjaolt ei esine ka välise valguse häirivat peegeldumist. Mõlemad ekraanid on parajalt kõrge resolutsiooniga, kuid süsteemi kasutades esineb kohati animatsioonides viivitusi ja kaadrisageduse languseid, mistõttu ei saa süsteemi väga kiiresti kasutada. Ka tarkvara poolel on omad head ja vead. Nimelt on näiteks põhivaadete vahel navigeerimine ja nende kasutamine imelihtne ning kasutajasõbralik, kuid mõningate spetsiifiliste sätete leidmiseks võiksid osad menüüd olla loogilisemalt organiseeritud. Lisaks on süsteemil igati informatiivne ja kasulik nii-öelda koduvaade peamiste kliimaseadete, esitatava meedia ja kiirteenuppudega, kuid meie kogemusel peab sellele kuvale jõudmiseks vajutama koguni kolmele nupule. Visuaalselt on multimeedia väga kaasaegne ja stiilne, sobides minimalistlikuna kokku 408 imagoga. Graafikate aktsentvärvi saab muuta manuaalselt või siduda sõidurežiimide vahetamisega. Testitud 408 oli varustatud uhkeima Focal Premium helisüsteemiga, mis esitab palasid praktiliselt olenemata helitasemest väga puhtalt ja dünaamiliselt. Kliimasätete jaoks on küll üksikud füüsilised nupud ka ekraanide all, kuid põhiosa seadetest asub siiski eraldiseisval kliimamenüül multimeedias, mille kasutamine pole üleliia keerukas.

Olenemata varustusest saab 408 rooli taha 10-tollise ekraaniga täisdigitaalse näidikutabloo, kuid uhkematel varustustel lisandub lahendusele ka Peugeot’dele omapärane 3D i-Cockpit, mis muudab hologrammiga näidikuekraani kolmemõõtmeliseks. Süsteemi informatiivsust või kasulikkust kolmemõõtmelisus kuidagi ei mõjuta, kuid visuaalselt on küll kahetasandilisus omajagu erilisem, atraktiivsem ja vingem. Näidikute üldise lahenduse kõige nõrgemaks lüliks on aga asetus, sest tavalise istumisasendi puhul kipub ekraani alumine äär rooli taha peitu jääma. Küll aga on ekraan tänu süvisele kaitstud välise valguse eest. Näidikuekraan on meeldivalt kõrge resolutsiooniga ning süsteem opereerib sujuvalt ja kiirelt. Tarkvara poolel nii-öelda põhivaateid 408 näidikutel justkui polegi, vaid kasutajal on võimalus multimeedia kaudu panna elementidest kokku meelepärase info ja stiiliga vaateid, mida on võimalik seejärel sõidu ajal nupuvajutusega kiirelt vahetada. Kõikidel vaadetel on info kergesti üles leitav ning üheselt mõistetav ja kõik vaated näevad ka visuaalselt kaunid välja. Visuaalide värvipaletti saab muuta manuaalselt, kuid nende vahetumine on võimalik siduda ka sõidurežiimidega.

Rooli kohale saab 408 kergelt kaheksanurga kujulise roolirattaga kahekodaralise, mis Peugeot’ roolidele omaselt proportsionaalselt üpris väikese läbimõõduga. Rool on kvaliteetselt kokku pandud peamiselt nahast ja plastikust ning aktsenti lisavad erkrohelised õmblused. Kahekodaralisus ja ergonoomiline rooliratta kuju võimaldavad erinevaid käsitsemise viise ning tagavad mugava ja kindla käte vahel püsimise. Väiksemate käte jaoks võiksid vaid kodarad veidi õhemad olla. 408 rool on veidi omapärane ka asetuse poolest, sest väike rooli ava ja rooli reguleerimise vahemik sunnivad näidikuekraani vaatama omapäraselt üle rooli, mistõttu peab rooli asetama justkui sülle. Multifunktsionaalsuse jaoks on kummalgi roolikodaral neli füüsilist nuppu ja üks lüliti, mida on tänu reljeefsustele ja hõredale asetusele mugav kasutada ka sõidu ajal. Vasakpoolsed juhivad juhiabilisi ning parempoolsed multimeediat. Näidikuekraani seadistamiseks on tulede ja kojameeste kangide tippudes nupud. Rooli tagaküljelt leiame kaks plastikust käigulaba, millel väga suurt eesmärki mudeli iseloomu arvestades pole, ning uhkemate varustuste korral saab rool ka elektrilise soojenduse.

SÕITMINE

Uus esimese generatsiooni Peugeot 408 on saadaval kolme erineva jõuallika kombinatsiooniga. Valikus on puhtalt bensiini jõul edasi liikuvaid ajameid, kuid ka bensiini ja elektri energiaid pistikhübriidselt kombineerivaid sümbioose. Kõik 408-le saadaval olevad ajami lahendused on identsetena saadaval ka 308-le, kuid erinevalt viimasest ei paku Peugeot 408-le diiselmootorit, ega manuaalkasti. Ehk 408 puhul kantakse kõikide mootorite puhul jõud esiratasteni läbi 8-käigulise automaatkasti. Lähiaastatel on 408-st saabumas ka täiselektriline versioon.

Vaid bensiini tarbivaid valikuid esindab 408 kõige vähem võimsam valik ehk Puretech 130, millel kapoti all 96 kilovatti arendav kolme silindriga 1.2-liitrine bensiinimootori. Liikudes vaid esirataste jõul, kiirendab mudel sajani 9.7 sekundiga ning kogub hoogu kuni kiiruseni 210 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja 5.8 l/100km.

E-mobiilsuse pealetungi tõttu on aga lausa kaks kolmandiku 408-le pakutavatest mootoritest pistikhübriidsed, mis seovad kapoti all 1.6-liitrise neljasilindrilise bensiinimootori ja 81-kilovatti arendava elektrimootori jõu. Viimane ammutab energiat 12.4-kilovatt-tunniselt liitiumakult, mis on pistikhübriididele omaselt ka väliselt laetav. Elektrilist sõiduulatust lubab tootja 408-le umbes 60 kilomeetrit. Lahjema, “PHEV 180” tähisega, variandi puhul arendab nimetatud 1.6-liitrine 110 kilovatti, mille tulemusel arendab süsteem kombineeritult 132 kilovatti. Selle võimsusega kiirendab 408 sajani 7.6 sekundiga ning kogub hoogu kuni kiiruseni 225 km/h. Võimsama PHEV 225 mudeli puhul on samast 1.6-liitrisest välja pigistatud aga koguni 132 kilovatti, mille tulemusel arendab 408 lipulaev variant kombineeritult 165 kilovatti. Vastava võimsusega kiirendab mudel sajani 7.5 sekundinga ning saavutab maksimaalseks kiiruseks 233 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja mõlema pistikhübriidse variandi puhul umbes 1.2 l/100km, kuid seda loomulikult vaid pideva aku laadimise korral.

Pressisõiduki puhul saime meie testida praktiliselt täisvarustuses mudelit, ehk Peugeot 408 PHEV 225 GT-d, mis arendab pistikhübriidsena 165 kilovatti. Mootori poolest pole kindlasti tegemist mõne sportliku või erilist emotsiooni tekitava ajamiga, kuid ühe linnaauto jaoks on nimetatud jõuallikas võimsust ja tõmmet küll. Ka heli osas on bensiinimootor võrdlemisi vaoshoitud, kuid emotsiooni lisamiseks on võimalik aktiveerida mootoriheli võimendus kõlaritest. Hübriidsena on mudeli tõmme krapsakas ning lineaarselt tugev, kuid kohati on tugevamatel pedaalimistel tunda bensiinimootori sekkumisi. Esiveolisena on mudelil kohati raskusi jõu maha kandmisega, kuid seda vaid väga järskudel pedaalimistel. Tavaoludes saab 408 igati mõistliku kiirusega kohalt minema. Pistikhübriididele omaselt kipub aga ka 408 enamasti eelistama elektrienergia tarbimist, mistõttu vajab mudel optimaalseks tarbimiseks põhimõtteliselt igapäevast laadimist. Vastasel juhul tarbib mudel esimese 80 sõidukilomeetriga elektrienergia ära, mille järel opereerib 408 jõudluse osas veidi tagasihoidlikumalt, kulutades bensiini keskeltläbi ligi 7 l/100km. 

Ka teiste sõiduomaduste poolest on 408 väga universaalne ja kasutajasõbralik igapäevaauto, kombineerides sõidus kerge sportlikkuse, lihtsuse ja mugavuse. Mudeli vedrustus on pigem pehme, tänu millele on sõit meeldivalt sujuv. Kiiretes kurvides esinevate kerekaldumiste tõttu masinat vedrustuse põhjal sportlikuks pidada ei saa, kuid mudeli otstarvet arvestades, püsib ta väga stabiilselt ja kontrollitavalt oma trajektooril. Ka roolimine on linnaautodele omaselt pigem kerge, kuid õnneks ka üpris täpne ja tagasisidestav, tänu millele on võimalik rooli taga istudes rataste käitumisest aru saada. Müratase on 408 salongis suhteliselt madal ning väljavaade võrdlemisi hea. Gabariitidest on hästi aru saada ning manööverdamist abistavad parkimisandurid ja valikuline 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kaamerad igati kvaliteetsed. Tagumist kaamerat kaitseb määrdumise eest ka väike pesur. 408 pöörderaadius on veidi üle 11 meetri. Kokkuvõttes on 408 puhul tegemist ühe mõnusa linnaautoga, millega on meeldiv igapäevaseid toimetusi ja liikumisi läbida, kuid mis saab kenasti hakkama ka pikemate teeotsade korral. 

408 juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, adaptiivne püsikiirusehoidja koos kiiruspiirikuga, liiklusmärkide tuvastamine, osav sõidurea hoidmine, ristsuunalise liikluse jälgimine, pimenurga monitoorimine, öövaatluskaamera, hea valgustavusega automaatsed maatriks-kaugtuled, parkimisandurid ja kvaliteetsete kaameratega 360-kraadine kaamerasüsteem.

Kellele?

Sidudes omavahel klassikalisest luukpärast konkurentsivõimelisema praktilisuse, omapärase stiili, kasutajasõbralikkuse ning aina tugevamalt turul kanda kinnitava keretüübi, on uus 408 väga tugev sooritus Peugeot’lt. Seda enam, et osade Peugeot’le alternatiivsete autotootjate puhul on kupeemaasturlikud alternatiivid lihtsalt kergelt nõrgemad versioonid tootjate nii-öelda tavalistest linnamaasturitest. 408 aga Peugeot’ linnamaasturite territooriumile ei pürgi, olles viimastest siiski omajagu sõiduautolikum. Praktilisuse osas saab 408 hakkama ka pereautona ning sõiduomaduste poolest sobib nii linna, kui maakondade vahele.

Sidudes omavahel klassikalisest luukpärast konkurentsivõimelisema praktilisuse, omapärase stiili, kasutajasõbralikkuse ning aina tugevamalt turul kanda kinnitava keretüübi, on uus 408 väga tugev sooritus Peugeot’lt. Seda enam, et osade Peugeot’le alternatiivsete autotootjate puhul on kupeemaasturlikud alternatiivid lihtsalt kergelt nõrgemad versioonid tootjate nii-öelda tavalistest linnamaasturitest. 408 aga Peugeot’ linnamaasturite territooriumile ei pürgi, olles viimastest siiski omajagu sõiduautolikum. Praktilisuse osas saab 408 hakkama ka pereautona ning sõiduomaduste poolest sobib nii linna, kui maakondade vahele.

Auto andmed

Hind alates: 32 400

Testitud mudeli info:
∼ 54 000 €
Bensiin + elekter (PHEV)
1.6 l I4
165 kW
1.2 l/100km
Esivedu
8-käiguline automaat
Max 233 km/h
0 – 100 km/h: 7.5 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST