Vaikselt 30. juubelile lähenevat Octaviat on Škoda tootnud juba 1996. aastast ning möödunud paari kümnendiga jõudis see brändi üks edukamaid masinaid 2024. aastal oma neljanda põlvkonna mudelivärskenduseni, mis tõi uuendusi kaasa nii visuaalis, tarkvaras kui riistvaras. Octavia on alati olnud ning on ka jätkuvalt saadaval sedaani ja universaalina, kandes viimase puhul lisanime Combi, ning tema alternatiivideks on näiteks Mazda 3, Honda Civic, Toyota Corolla, Peugeot 308 ning ka vennasmudel Volkswagen Golf.
Faceliftidele omaselt pole väliselt Octavia loomulikult viimase värskendusega drastiliselt muutunud, kuid olenemata sellest näeb uute lahenduste ja tuttava kerekuju kombinatsioon küllalt värske ja ka eelkäijast selgelt eristatav välja. Tervikuna liigub Octavia iga sammuga äriklassilikuma ja terviklikuma üldilme suunas ning jätkuvalt on mudel saadaval sedaani ja universaalina. Mõõtudelt paikneb Octavia Škoda mudelirivis Scala ja Superbi vahel, sarnanedes oma gabariitidega alternatiividest enim BMW 3. seeria ja Peugeot 408-ga. Standardis saab Octavia sinise värvkatte ja lisavarustuses pakub Škoda viit mustvalget varjundit, veidi säravamat ja ka demoautot katnud Racing Blue tooni ning punast, oranži ja kõige omapäsemat Mamba Green värvi, mis ennekõike Škoda sportliku RS-osakonna tunnusvärv.
Ninaosas on märgatavalt küll praktiliselt ainult, kuid siiski arvestataval määral muutunud esituled, millel uuenenud nii sisedisain kui faceliftile ebapäraselt ka väliskontuur, mis omapäraselt nüüd iluvõre äärel madalamale ulatub. Sisedisainis on kusjuures säilinud kahe nurga motiiv, kuid noolte horisontaalsed osad paiknevad nüüd kapoti äärel ning vertikaalsemad pooled langevad veidi kihvasid meenutavalt põrkeraua poole, mis mudeli pilgu selgelt futuristlikumaks kujundanud. Küllalt kontuurse kapoti eest leiame jätkuvalt Škodaliku kaheksanurkse iluvõre ning madalamalt lihtsa, kuid viisaka disainiga põrkeraua, millel mõnusalt terav splitteri ala ja püstised õhuavad äärtel.
Küljelt on aga värskenduse eelne ja järgne Octavia ootuspäraselt põhimõtteliselt eristamatud ning värskendatud mudel jätkab Octaviale omast kompaktset ja sihvakat joont, mille loovad tasakaalus proportsioonid, mõned tugevamad kerejooned uste alumisel poolel ja ukselinkide kohal ning sirge lõikega rattakoopad, mis isegi mõnusalt täis. Mudeli siluett on olenemata keretüübist ninaosas pigem ümar ja voolujooneline ning tagaosas omajagu kandilisem ja reljeefsem. Veljevalikus pakub Škoda mudelile tervelt 14 erinevat disaini läbimõõdu vahemikus 16 – 19 tolli, kus väiksemad variandid lihtsamad ja tagasihoidlikumad, kuid suuremad valikud küllalt huvitava ja sportliku lähenemisega. Demoautol olid all suhteliselt kaunid ja üllatavalt kombel ka proportsionaalselt parajad 17-tollised.
Tagaosas on samuti kõige märgatavama uuenduse läbinud tuled, mis muidu pea eelkäija omadega praktiliselt identsed, kuid nüüd on peamine valguskontuur horisontaalsel osal lõikudeks jaotatud. Kerejooned on tagaosas jätkuvalt küllalt tugevad, põrkeraud üsna tagasihoidlik ja disain mõõdukalt sisutihe ning tervikuna paneb tagaosa üldilmele viisaka ja konkreetse punkti.
Olenemata sellest, et suurema põlvkonna vahetuse läbis Octavia omajagu varem, kui Škoda jõudis maailmale esitleda oma värskeimat salongide disainikeelt, paistab tagasi vaadates, et esimesi vihjeid ja motiive tutvustas Octavia juba 2019. aastal, sest värskemate tehnoloogiate ja tarkvaraga näeb uuendatud Octavia reisijateruum väga stiilne ja uudne välja. Looklevad pinnad ja liistud armatuuril, lai valik tekstuure ja varjundeid, maitsekalt integreeritud suurem multimeedia ja üleüldine stiilipuhtus loovad koos väga meeldiva ja nägusa keskkonna. Salongi madalamal poolel esineb kohati küll ka odavamat plastikut, kuid tevikuna on materjalide valik ning ehituskvaliteet võrdlemisi tasemel.
Lodge interjööripaketiga kaasnevad tekstiili ja nahka kombineerivad istmed on oma küllalt kaugele ulatuvate, kuid pigem pehmete küljetugedega mõõdukalt korvikad ning pakuvad igati toekat ja mugavat asendit, mis ei väsita ka pikematel sõitudel. Mehaanilise reguleerimise ulatus võimaldab meelepärase asendi leida igat kasvu sõitjatel ning üldine asend on sõiduautolikult madal ja mitte kuigi püstine. Esiistmed on standardist soojendusega ning lisavarustusest on saadaval ka ventilatsioon, massaaž ja elektriline reguleerimine mäluasendiga. Teises reas on äärmised istekohad samuti üllatavalt mugavad ja meeldivalt reljeefsed, polstrid keskmisest pehmemad ning mugavusfunktsioonidest on äärmistele kohtadele saadaval istmesoojendus ja Simply Clever peatoe küljetoed.
Olles Škoda, ei valmista Octavia loomulikult pettumust ka füüsilise ruumikusega. Pikiteljel mahuvad üksteise taha ka juhi poolel vajadusel koguni kaks kahemeetrist, ilma et tagumise jalad oleksid valusalt lukus ning pearuumi on tagareas kahemeetristele rusikajagu ülegi. Laiusesse Octavia pigem kolme ei mahuta, kuid nelja keskmist kasvu täiskasvanuga saab ta siiski väga hästi hakkama. Atmosfäär on Lodge interjööriga Octavia salongis hubane ja kodune ning kilomeetrid mööduvad tervikuna meeldivalt. Öisele sõidule lisab värvi hajusvalguste ja kontuuridega miljöövalgustus ning Octaviale on saadaval ka panoraamkatus. Esemete hoiustamiseks on salongis suur kindalaegas, väike laegas juhi vasaku põlve juures, suured uksetaskud, prillitoos laes, keskpärase mahutavusega käetoe alune laegas, kaks topsihoidjat keskkonsoolis ning telefoni juhtmevaba laadimisega pind keskkonsooli eesotsas. Tagumine rida saab pigem väikesed uksetaskud, topsihoidjatega käetoe ning samuti pakub Škoda Octaviale mitmeid erinevaid Simply Clever lahendusi, kus teiste hulgas näiteks ukse sisse peidetavad vihmavari ja lumehari ning jääkaabits kütuseluugi küljes.
Pagasiruumi on universaalkerega Octavia Combil valikulise elektriliselt opereeriva luugi taga kuni 640 liitrit, mis igati võrreldav klass suuremate Passati ja Superbi pagasiruumiga, olenemata sellest, et Octavia viimastest paarkümmend sentimeetrit lühem. Teise istmerea seljatoed kokku klappides laieneb ruum 1700 liitrile, mille tulemusel on Octavia puhul tegemist ühe oma klassi kõige ruumikamaga. Kauba organiseerimiseks on pagasiruumis neli korralikku kotikonksu, kanga näol laiendatav vahekorrus, võrguga taskud kummalgi seinal, süvised kummagi rattakoopa taga, haagid nurkades ja väike lisaruum põranda all. Piisavalt kõrgele avanev pagasiluuk loob ruumile meeldivalt avara ligipääsu, pagasiruumi põrand on reguleeritav kahele kõrgusele ning viimase ülemises asendis on laadimiskünnis praktiliselt olematu. Teise istmerea seljatoed klapivad kokku 60/40 suhtes ja pikemate esemete vedamiseks on Octavial ka suusaluuk.
Sarnaselt vennasmudelitele esindab nüüd ka Octavias multimeediat olenevalt varustusest 10- või 13-tolline puuteekraan, mis armatuuri kohal justkui tahvelarvutina kenasti reisijate käeulatuses ja nähtavuses. Riistvaraliselt on süsteem terava ekraani ja kiire opereerimisega ning sobib armatuurile olenemata suurusest valatult. Tarkvaraliselt jookseb süsteemil korduvalt kohatud Volkswagen grupi värskeim lahendus, mis modifitseeritud Octaviale sobivasse vormi. ning kaunite visuaalide, loogilise ülesehituse ja kasutajasõbralikkuse koostööl on tegemist ühe turu parima süsteemiga. Lai konfigureeritavus võimaldab juhil elementidest kokku panna meelepärase koduvaate ja vahetada kiirteenuppude funktsionaalsust ekraani ülemises vasakus nurgas. Kliimaseaded on osaliselt paigutatud füüsilisele nupupaneelile armatuuril ning puutetundlikule alale multimeedia ekraani alläärel, kuid suurem enamus funktsioone ja sätteid on integreeritud siiski multimeedia tarkvarasse, kus eraldiseisev kliimamenüü, mis ausalt öeldes suhteliselt sama kasutajasõbralik kui Škoda Smart Dialsid. Standardne helisüsteem kaotab küll helitugevuse tipu poole ja tihedama muusika korral veidi dünaamikat, kuid esitab üldiselt palasid igati kvaliteetselt ja dünaamiliselt. Melomaanide jaoks pakub Škoda Octaviale ka uhkemat Canton lahendust.
Sõidu ja sõiduki andmeid kuvab juhile olenemata varustusest jätkuvalt armatuuri süvistatud 10-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis tänu varjukile välise valguse eest kaitstud ning läbi rooli ava vabalt täies ulatuses nähtav. Riistvaraliselt on ekraan samuti terava pildiga ning süsteem opereerib läbivalt piisavalt kiirelt. Tarkvaraliselt pakub lahendus kokku kolme põhivaadet, millest kahel on ekraan horisontaalselt jagatud kolmeks, võimaldades muuta kuvatavat sisu nii analoogstiilis kellade või infortuutude sees kui kuva tsentris. Kaasaegsete ja kaunite visuaalide ning loogilise paigutuse koostööl on kõik andmed lihtsasti leitavad ja üheselt mõistetavad, tänu millele näidikutabloo tervikuna igati kasutajasõbralik. Samuti on Octaviale saadaval informatiivne ja selge pildiga esiklaasinäidik.
Rooli kohale saab Octavia olenevalt varustusest juba pea kõikidelt Škodadelt tuttava proportsionaalselt paraja läbimõõduga kolme- või kahekodaralise, mis tänu ergonoomilisele disainile, meeldivatele materjalidele ja koostekvaliteedile võimaldab erinevaid käsitsusviise ning püsib ka kindlalt käte vahel. Ainsa erinevusena pole Škoda logo aga enam rooli tsentris läikiv. Multifunktsionaalsuse tagavad füüsilised nupud ja rullikud äärmistel kodaratel, mida tänu selgele asendiplaanile, nuppude vähesusele ja reljeefsustele lihtne kasutada ka sõidu ajal. Vasakpoolsed juhivad multimeediat, parempoolsed näidikuid ja juhiabilisi ning püsikiirusehoidja seadistamine on jätkuvalt lisakangil, rooli taga vasakul. Kodarate taha on Škoda asetanud plastist käigulabad ja rool on juba küllalt madalast varustusest soojendusega.
Sõidutehnika poolest on värskendatud Octavia saadaval viie erineva neljasilindrilise jõuallikaga, millest kolm tarbivad bensiini ja kaks diislit, valikus on ökonoomseid kerghübriide ning jätkuvalt ka sportlik RS versioon. Käigukastidena on valikus 6-käiguline manuaal ja 7-käiguline automaat ning veoskeemilt on Octavia alati esiveoline. Mudeli tühimass jääb olenevalt varustusest vahemikku 1,4 kuni 1,7 tonni. Mootorite valik keretüüpide vahel ei erine.
Bensiinimootorite valik saab alguse 1,5-liitrisest neljasilindrilisest, mis arendab kuni 85 kilovatti ja 220 njuutonmeetrit ning on saadaval nii automaat- kui manuaalkastiga. Automaatkasti ja nimetatud mootoriga kiirendab Octavia sajani 10,6 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 203 km/h. Võimsam valik on samuti 1,5-liitrine ja saadaval mõlema käigukastiga, kuid arendab kuni 110 kilovatti ja 250 njuutonmeetrit. Viimased numbrid võimaldavad mudelil kiirendada sajani 8,5 sekundiga ning saavutada tippkiiruseks 229 km/h. Mõlemad bensiinimootorid on kusjuures automaatkasti korral kerghübriidsed, varustatud ACT (Active Cylinder management Technology) tehnoloogiaga, mis võimalusel kasutab opereerimiseks vaid kaht silindrit, ning keskmiseks kütusekuluks lubab tootja bensiinimootoritele umbes 5 l/100km.
Võimsust arendavad diiselmootorid samuti 85 ja 110 kilovatti, kuid pöördemomenti on valikutel vastavalt 300 ja 360 njuutonmeetrit ning kubatuuri mõlemal hoopis kaks liitrit. Lahjem diiselmootor on saadaval vaid manuaalkastiga, kiirendab Octavia sajani 10,4 sekundiga ja kuni kiiruseni 214 km/h ning võimsam valik on saadaval vaid automaatkastiga, kiirendab mudeli sajani 8,5 sekundiga ja saavutab suurimaks kiiruseks 228 km/h. Kütust tarbivad mõlemad keskmiselt 4,5 l/100km.
Nagu öeldud, ehib Octavia valiku tippu jätkuvalt sportlik RS-mudel, mis saab kapoti alla 195 kilovatti ja 370 njuutonmeetrit arendava kaheliitrise bensiinimootori. Veoskeemiks on küll jätkuvalt esivedu ja käigukastiks 7-käiguline DSG, kuid sajani kiirendab vimane vaid 6,4 sekundiga ja suurimaks kiiruseks lubatakse 250 km/h. Kütust tarbib sportmudel keskmiselt 6,8 l/100km.
Demoauto jõuallikaks oli seekord korduvalt kohatud ja testitud kerghübriidne 1,5-liitrine nelja silindriga bensiinimootor, mille arendatud 110 kilovatti ja 250 njuutonmeetrit jõudsid läbi 7-käigulise automaatkasti vaid esiratasteni. Olles varasemalt selle ajamiga suuremates ja raskemateski sõidukites rahule jäänud, peab ka Octavia puhul täheldama, et usin 1,5-liitrine saab mudeli massi ja suurusega väga kenasti hakkama ning jõudu on tal igapäevaseks liiklemiseks piisavalt. Tõsi, sportlikku kiirendust, emotsioonikat häält või hoogsat reageerimist temalt loomulikult oodata ei tasu, kuid oma piisavalt jõulise ja sujuva kiirendusega ta siiski koormaga hätta ei jää ning kiirused kasvavad arvestatava hooga maanteekiirustest kõrgemalgi. Sarnaselt varasematele kogemustele jäi aga ka Octavias silma selle ajami omapärane start-stop süsteemi opereerimine, mis justkui olenemata funktsiooni määratud aktiivsusest seiskab veeredes sisepõlemismootori, mis seejärel sekkub pidurdamisel kerge jõnksatusega ja reageerib pedaalimistele suhteliselt uimaselt. Viimase vastu aitab aga sportrežiimis sõitmine. Esimest korda võlus Octavia kapoti all ka meid selle ajami ökonoomsus, mis koostöös ACT (Active Cylinder management Technology) funktsiooni kahe silindri režiimiga kütusekulu alla nelja liitri saja kilomeetri kohta võimaldab sihtida.
Mudeli 7-käiguline automaatkast tähtsustab küll läbivalt mugavust üle kiiruse, kuid olenemata sellest on läbivalt sujuvad ja pehmed käiguvahetused ka piisavalt kiired. Manuaalrežiimis mööduvad vahetused veidi robustsemalt. Veoskeemi osas suudab Octavia mootori arendatud 250 njuutonmeetrit esiveoga kenasti edasi liikumisse kanda. Sõidurežiimideks on Octavial Eco, Normal, Sport ja Individual, mis demoauto puhul paistsid veidi vaid jõuallika ja käigukasti käitumist mõjutavat.
Octavia standardvedrustus on oma loomult pigem pehme, tänu millele mööduvad enamjaolt konarlused ja künnised küllalt sujuvalt ja meeldivalt, kuid jätab summutamisega kohati autost oodatust kergema mulje, kandes mõningaid põrkeid ja õõtsumisi keskmisest kauem peale ebatasasuse ületamist. Viimane hoiab juhi enesekindlust tagasi küll kiirematel ja dünaamilistel teedel, kuid Octavia iseloomu ja otstarvet arvestades pole kindlasti tegemist üldarvamust mõjutava puudusega. Kerekaldumisi esineb standardvedrustusega oodatust rohkem, kuid tervikuna on mudeli käitumine igati ettearvatav ja ohutu ning soovi korral pakub Škoda mudelile ka pädevamat adaptiivveermiku. Roolimine on keskpärase jäikusega ja piisavalt täpne, sobides valatult Octavia igapäevase sõiduki iseloomuga.
Nähtavus on Octavia salongist ka universaalkerega Combi puhul igal suunal väga hea ning gabariidid juhikohalt igati hästi tajutavad. Uhkeimal juhul aitab auto ümbrust jälgida 360-kraadine kaamerasüsteem, kuid demoauto oli varustatud vaid tahavaatekaameraga, mis püsib suhteliselt puhas ja mille kuva ekraanil piisavalt kvaliteetne ja meeldivalt suur. Samuti on Octavia oma 10,4-meetrise pöörderaadiusega ka füüsiliselt hästi manööverdatav, standardist varustatud parkimisanduritega ning mudelile on saadaval ka osav iseparkimine. Müratase on salongis läbivalt üllatavalt vaikne.
Octavia juhiabiliste hulgas on hea valgustavusega automaatsed maatriks-kaugtuled, sõiduraja hoidmine, mis hoiab masinat aktiivselt tee tsentris ja toob vajadusel sõiduki turvaliselt paigalseisu, pimenurga jälgimine, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, automaatne hädapidurdamine, liiklusmärkide tuvastamine, ristsuunalise liikluse jälgimine, parkimisandurid ja kuni 360-kraadine kaamerasüsteem iseparkimisega.
Sarnaselt tema suuremale vennale Superbile ning praktiliselt tervele Škoda mudelirivile, on ka Octavia väga mõistlik ja ratsionaalne auto, mis omab küll suutlikkuse, praktilisuse ja töökindluse koostööl suhteliselt tugevat töölooma iseloomu, kuid ei koonerda samaaegselt mugavuse, omapära ja meeldiva sõidukogemuse arvelt, mille tulemusel sobib ta valatult nii töö- kui pereautoks. Tõsi, midagi erakordset Octavia endas ei peida, kuid tervik on heas mõttes tavaline, lihtne ja kasutajasõbralik.
Sarnaselt tema suuremale vennale Superbile ning praktiliselt tervele Škoda mudelirivile, on ka Octavia väga mõistlik ja ratsionaalne auto, mis omab küll suutlikkuse, praktilisuse ja töökindluse koostööl suhteliselt tugevat töölooma iseloomu, kuid ei koonerda samaaegselt mugavuse, omapära ja meeldiva sõidukogemuse arvelt, mille tulemusel sobib ta valatult nii töö- kui pereautoks. Tõsi, midagi erakordset Octavia endas ei peida, kuid tervik on heas mõttes tavaline, lihtne ja kasutajasõbralik.
Hind alates: 22 800 €
Testitud mudeli info:
35 800 €
Bensiin
1.5 l I4
110 kW
5.2 l/100km
Esivedu
7-käiguline automaat
Max 225 km/h
0 – 100 km/h: 6.8 sec