Juba üle 25 aasta tootmises olnud Octavia jõudis 2019. aastal oma neljanda generatsioonini. Mudel on läbi aegade olnud saadaval luukpärana ja universaalina, kuid möödunud aastate jooksul on Škoda näidanud väiksel pereautol märkimisväärseid uuendusi, mistõttu on Octavia oma tänaste konkurentide kõrval igati atraktiivne ja vastupidav valik. Sportlikku RS varianti on Škoda Octaviale pakkunud juba esimesest generatsioonist ning 2011. aasta augustis püstitas teise generatsiooni Octavia RS-i erimudel ka kuni kaheliitriste mootoritega masinate kiirusrekordi (365 km/h). Testitud Octavia RS alternatiivideks on näiteks Hyundai i30 N, CUPRA Leon, Renault Megane R.S. ning Volkswagen Golf GTI.
Eelmisest generatsioonist, mil Octavia oli võrdlemisi ümar ja igav, on Škoda mudelit ikka märkimisväärselt atraktiivsemaks ja kaasaegsemaks vorminud. Sama kehtib ka RS mudeli puhul, mis on aegade möödudes omajagu karmimaks ja sportlikumaks kujunenud. Olenemata sellest, et kolmanda generatsiooni Octavia RS-il oli pagasiluugi kohal läbiva avaga tagatiib. Škoda mudelirivis jääb Octavia suuruse poolest Scala ja Superbi vahele, jagades seega suurusklassi mudelitega nagu Mazda 3 ja BMW 3. Seeria. Värvivalikus pakub Škoda mudelile viit erinevat mustvalget varjundit, kolme sinise varjundit ning punast, oranži ja RS mudelile omast erkrohelist, mis kaunistab ka testitud mudelit ning koostöös RS varustuse mustade detailidega sobib mudelile valatult. Rohelise värvi all meenutab Octavia RS kergelt ka viimase generatsiooni Audi RS3-e sedaani.
Ninaosas mängib põhirolli ikoonilise hulknurkse kujuga iluvõre, mis on RS varustusel üleni musta värvi all, ja minimalistliku sisedisainiga ning hea valgustavusega esitulede sümbioos, mis seob omavahel reljeefse kapoti, kergelt jõulised tiivad ning tahutud ja tugevate kerejoontega esistange. Viimasel asuvad äärtel sportlikud õhuavade alad, mis on suuremas osas aerodünaamilise funktsioonita, ning tsentris suur trapetsikujuline õhuava, mida piirab alläärel terav splitter. Kokkuvõttes on Octavia RS-il isegi üllatavalt agressiivne ilme ja Škoda mudelirivi üks kõige sportlikum pilk.
Octavia küljele liikudes, avaldub üks kaunite proportsioonidega kompaktne kupeesedaani profiil. Siluett piirdub otstest võrdlemisi kandiliste ja vertikaalsete külgedega, kuid kulgeb üle salongi osa voolujooneliselt ja sujuvalt. Küljele lisavad sportlikust üks tugevam kerejoon, mis ukselinkide kohalt kulgedes esi- ja tagatulesid ühendab, ning tahutud disainidega stangede küljeprofiilid.
Octavia peamises veljevalikus on koguni kümme eripalgelist valikut läbimõõduvahemikus 16-19 tolli. Väiksemad veljed nagu ka demosõiduki 16-tollised on ühevärvilised ning võrdlemisi ühekülgse disainiga, kuid suuruse kasvades muutuvad veljed õhulisemaks ja mitmevärvilisteks. Proportsionaalselt õige ilme saamiseks tuleks suuruse mõttes valida vähemalt 18-tollised valuveljed. Testitud mudelil olid all 18-tollised propellerit meenutavad mustad veljed, mille kodarate vahelt paistsid välja ka punased pidurisadulad.
Octavia kõige sportlikumaks ja atraktiivsemaks küljeks, seda olenemata varustusest, on vist aga tagakülg, mis oma stiilipuhtuse, tugevate kerejoontega ja kupeelikult langeva katusega suurepärane välja näeb. Külgedelt tagaosani jõudvad kerejooned jätkuvad näiliselt minimalistliku, kuid konkreetse sisedisaniga tagatuledes ning üle salongi külgev kupeelik joon saab lõpu mustal tagatiival, mis pagasiluugi tipul laiub. Jõulise kujuga stange äärtele on loodud kaks õhuava imitatsiooni ning alläärel leiame ka musta difuusoriala, mille nurkades kroomliistudega väljalaske võimendused. Õnneks paistab võimenduste seest ka reaalne, veidi väiksem väljalase.
Nagu Škodadele kombeks, on ka Octavia salongi juures tähelepanu eeskätt pööratud justnimelt praktilisusele, lihtusele ja kasutajasõbralikkusele. Lisaks näeb Octavia salong ka viisakas ning kaasaegne välja. Sportliku hõngu jaoks on pea kõik pinnad tumedad ja sportlikkust lisavad süsinikkiu imitatsiooniga disainliist armatuuril ning aktsenti lisavad punased õmblused. Materjalide osas leidub salongis küll palju plastikut, kuid tänu kõrgele ehituskvaliteedile püsivad kõik elemendid ja paneelid kenasti omal kohal, mille tulemusel polegi plasti rohkus eriti häiriv aspekt.
Demosõidukiga sarnane RS varustus saab esiritta tekstiilkattega sportlikud korvistmed. Kõrged ja jäigad ning parajalt laia paigutusega küljetoed hoiavad reisijaid edukalt oma istekohal ning võimaldavad ka suuremat kasvu reisijatel end siiski vabalt tunda. Üldine asend on pigem sportlik ning rohke reguleerimise vahemik võimaldab igat kasvu reisijail just endale sobiva istme konfiguratsiooni leida. Tagareas on iste veidi pehmem, asend fikseeritult püstisem ja üldine kuju tasapinnalisem, kuid kerge reljeefsus hoiab siiski reisijate libisemise ära. Kõikidele äärmistele istmetele on saadaval soojendus ning esiistmetele ka elektriline reguleerimine.
Škodadele omaselt on Octavias üllatavalt palju ruumi, kuhu mahub vabalt reisima ka neli täiskasvanut. Pikiteljel mahub üksteise taha tänu arvestatavale jalaruumile ja esiistmete pehmetele tagakülgedele põhimõtteliselt kaks kahemeetrist ning ka kõrguse poolest jagub pearuumi lausa kahemeetristele nii esi-, kui taharitta. Värvilahenduste poolest on Octavia RS-ile loodud pigem sportlik ja sünge salong, kuid suured aknad, ruumikus, valikuline katuseluuk ning mitmevärviline miljöövalgustus loovad koostöös masinale ühe väga meeldiva ja hubase interjööri, kus kilomeetreid mööda saata. Esemete hoiustamiseks on salongis suured uksetaskud ja kindalaegas, kaks väikest topsihoidjat keskkonsoolil, juhtmevaba laadimise pinnaga tasku konsooli eesotsas, väike käetoe alune laegas, kõrvalistuja tooli alune sahtel ja prillide pesa laes. Üheks kõige omapärasemaks pesaks on aga ukse käetoe sisse loodud süvis, kus on võimalik hoiustada vihmavarju või lumeharja ka märja või lumisena.
Pagasiruumi pakub Octavia olenevalt keretüübist luukpärana 600 liitrit ja universaalina 640 liitrit. Ruum ise on universaalselt kandilise kujuga ning koos tagaaknaga avanev luuk tagab pagasiruumile ka avara ligipääsu. Praktilisust lisavad konksud, haagid, piiratud taskud ja mitmed valikulised lisad, mis pagasit organiseerida aitavad. Esemete peale- ja maha laadimiseks tuleb ületada aga kerge laadimiskünnis.
Olenemata varustusastmest on multimeedia kuvamiseks Octavia armatuuril 10-tolline puuteekraan, mis on oma väljaulatuva disainiga eespingil reisijate käeulatuses ja vaateväljas. Kasutamist lihtsustab veel ka disainpaneel ekraani all, kuhu on täpsemateks vajutusteks hea rannet peale toetada. Multimeedia ise on aga loogilise ülesehitusega ja kaunite visuaalidega. Lisaks toetab süsteem emakeelt ning süsteem opereerib ilma viivitusteta. Ekraani väliselt saab menüüde vahel navigeerida ka kiirteenuppudega ekraani all ja vasakul küljel ning helitugevuse muutmiseks asub ekraani all piklik puutepind. Helisüsteem suudab keskpärase valjuduse juures igati dünaamiliselt ja selgelt palasid esitada, kuid valjuduse kasvades on märgatavalt tajuda ka kvaliteedi kadu. Kliimasätete muutmine on integreeritud multimeediasse, kus põhisätted on alati ekraani alläärel leitavad, kuid spetsiifiliste seadete leidmiseks tuleb avada eraldi kliimamenüü. Üldiselt pole kasutamine aga üleliia keeruline või tülikas.
Erinevalt viimasest testimisest, saab nüüd Octavia juba standardvarustusest 10.25-tollise ekraaniga täisdigitaalse näidikutabloo, mis on süvistatud asetusega kenasti juhi vaateväljas, kuid kaitstud välise valguse peegelduste eest. Laheda lisana on tabloo süvise seinad reljeefselt triibulised, mis tekitavad valguse peegeldustega portaalisarnase visuaali. Riistvaraliselt on näidikuekraan aga kõrge resulutsiooniga ning süsteem opereerib piisavalt kiiresti. Tarkvara poolel on saadaval neli põhivaadet, kuid kõikide variantide puhul on võimalik isikipärastamiseks muuta kuvatava info tüüpi ja tausta graafikat. Tausta värvipalett muutub vastavalt miljöövalgustusele. Kõikidel vaadetel kuvatu on väga selge asetusega ja kenasti nähtav, mille tulemusel on Octavial üks kasuitajasõbralik ja stiilne näidikute lahendus. Octaviale on saadaval ka HUD esiklaasinäidik.
Kui nii-öelda tavaline Octavia saab juhikoha ette kahekodaralise, saab RS varustus juhtpuldiks hoopis kolmekodaralise, mille ergonoomiline kuju ja keskpärane suurus tagavad olenemata käte suurusest hea kontrollitavuse ning võimaldavad ka erinevaid kästsusviise. Rooliratas ise on kaetud punaste õmblustega seotud nahkkattega ning kodarad on peamiselt plastikust. Viimasest olenemata paistab rool olevat vastupidav ning kvaliteetne. Multifunktsionaalsuse jaoks asuvad kodaratel kokku seitse nuppu ja kaks rullikut, mille arvukus ja läbimõeldud asetus võimaldavad automaatset kasutust ka sõidu ajal. Vasakpoolsed juhivad multimeediat ning parempoolsed näidikuid. Püsikiirusehoidja seadistamine asub Škodadel lisakangil, rooli taga vasakul. RS varustuse rool on juba standardist ka elektrilise soojendusega.
Octavia mõlemad keretüübid on saadaval kuue erineva mootoriga, millest neli tarbivad bensiini ja kaks diislit. Olenevalt mootorist kantakse jõud vaid esiratasteni läbi 6-käigulise manuaalkasti või 7-käigulise DSG automaatkasti.
Bensiinimootorite valik algab võimsuse poolest üheliitrisest kolmesilindrilisest, mis arendab mahehübriidsena 81 kW võimsust. Jõud kantakse ratasteni läbi automaatkasti ning selle tulemusel kiirendab üheliitrise mootoriga Octavia sajani umbes 10.5 sekundiga ning kogub hoogu kiiruseni 208 km/h, tarbides samaaegselt ligikaudu 5.3 l/100km.
Järgnevalt on bensiinimootorite hulgas saadaval 1.5-liitrine neljasilindriline, mis mahehübriidsena seotud DSG automaatkastiga, kuid tavaversioonis saab veel 6-käigulise käsikasti. Mootor ise arendab 110 kW ning suudab Octavia kiirendada sajani 8.5 sekundiga. Keskmiseks kütusekuluks lubatakse 5.5 l/100km ning suurimaks kiiruseks 230 km/h.
Bensiinikate valiku lõpetab Octavia lipulaev variant RS, mis saab kapoti alla 180 kW arendava kaheliitrise, mille jõud kantakse esiratasteni läbi DSG automaatkasti. Nimetatud 180 kilovatiga ja 370 njuutonmeetriga kiirendab Octavia RS sajani 6.7 sekundiga ning kogub hoogu kiiruseni 250 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubatakse sportlikule versioonile 7 l/100km.
Diiselmootoreid esindavad kaks kaheliitrist neljasilindrilist, millest nõrgem arendab 85 kW ja võimsam 110 kW. Nõrgem saab rataste ja mootori vahele käsikasti ja võimsam automaatkasti. Kiirendused sajani on vastavalt 10.4 ja 8.8 sekundit, suurimad kiirused 206 ja 223 km/h ning lubatavad kütusekulud 4.4 ja 4.7 l/100km.
Škoda Tallinna erkrohelise masina puhul oli seekord meie testida loomulikult Octavia mudelirivi lipulaev RS, millel kapoti all 180 kilovatti arendav kaheliitrine bensiinimootor. Viimasel on tegelikult jõudu omajagu, aga esiveolisena ei suuda masin seda võimsust maha kanda ja selle tulemusel on, eriti talvisel ajal, ratas kerge libisema sattuma. Mootor ise on mõnusalt reageeriv ja tuntavat tõmmet jagub pigem pööretevahemiku esimesse poolde. Müra poolest on mootor ise väga vaoshoitud ja vaikne, kuid salongis viibijatele esitatakse emotsiooni lisamiseks kõlaritest tummist muskelautolikku mürinat, mis olenemata sellest, et masina jõudlusega totaalselt ebakõlas, suudab siiski luua elamust. Octavia RS-i 7-käiguline automaatkast opereerib tavarežiimis sujuvalt ja märkamatult, kuid on sportrežiimis valmis ka kergelt käike raiuma, mis omakorda emotsiooni lisab. Vedrustus on suhteliselt keskpärase jäikusega, ehk summutab ära konarlused ja rappumised, kuid ei lase kerel kurvilistel teedel liialt kalduda. Roolimine on keskmise sportliku auto omast küll veidi kergem, kuid siiski pea võrdväärselt täpne. Nii vedrustus, kui roolimine annavad juhile masina käitumise kohta ka otsest tagasisidet, mistõttu on Octavia käitumine ettearvatav ja kontrollitav. Nähtavus on salongist välja hea, gabariidid võrdlemisi tajutavad ning manööverdamisel on abiks ka hea kvaliteediga tahavaatekaamera, mille kuva vaid vertikaalselt veidi kokku surutud. Müratase on salongis üllatavalt madal.
Octavia juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, adaptiivne püsikiirusehoidja, kiiruspiirik, sõidurea hoidmine, pimenurga jägimine, liiklusmärkide tuvastamine ning iseparkimine koos parkimisanduritega ja tahavaatekaameraga, mis ka pimedal ajal sõidu ümbrust edukalt kuvab.
Octavia on mõistlik valik nii-öelda tööloomaks, mis saab oma hinna kohta võrdlemisi hästi hakkama kõikidel teedel ning kasutab ära kogu oma suurust praktilise sõiduki loomiseks. Samas ei saa aga ka mugavuse, tehnoloogia ja välimuse üle kurta. Kui tavamudel on praktiliselt ainult punktist A punkti B jõudmiseks, pakub RS mudel kerget hingesoojust ka sportlike autode entusiastidele, kes kohati kasvõi pereautoga dünaamilist koduteed nautida sooviksid. Samas rajapilli või muud kihutamismasinat Octavia RS-is siiski pole.
Octavia on mõistlik valik nii-öelda tööloomaks, mis saab oma hinna kohta võrdlemisi hästi hakkama kõikidel teedel ning kasutab ära kogu oma suurust praktilise sõiduki loomiseks. Samas ei saa aga ka mugavuse, tehnoloogia ja välimuse üle kurta. Kui tavamudel on praktiliselt ainult punktist A punkti B jõudmiseks, pakub RS mudel kerget hingesoojust ka sportlike autode entusiastidele, kes kohati kasvõi pereautoga dünaamilist koduteed nautida sooviksid. Samas rajapilli või muud kihutamismasinat Octavia RS-is siiski pole.
Hind alates: 26 900 €
Testitud mudeli info:
35 000 €
Bensiin
2.0 l I4
180 kW
7.0 l/100km
Esivedu
7-käiguline automaat
Max 250 km/h
0 – 100 km/h: 6.7 sec