Ajalooliselt sportautodega ikooniks kujunenud Porsche katsetused luua neljaukselist sõiduautot ulatuvad küll lausa eelmisesse sajandisse, kuid tootmisesse jõudis nimetatud kategooria esindajana esimesena alles 2009. aastal Porsche Panamera. Panamera puhul on tegemist luksusliku, ruumika ja kupeeliku luukpäraga, mis kandes vapikujulist Porsche logo pole loomulikult oma elegantse kere all ära unustanud ka sportautolikke juuri, ning 2023. aastal jõudis mudel samade väärtustega oma värskeima, kolmanda generatsioonini. Porsche Panamera alternatiivideks on näiteks 8. Seeria BMW, Audi A7 ning Mercedes-Benz E-Klass.

VÄLIMUS

Väliselt on kolmanda põlvkonna Panamera läbinud suhteliselt mõõduka uuenduskuuri, mille käigus on voolujooneline ja sportlik panameralikkus kujunenud veidi futuristlikumaks ja teravamaks. Olulise erinevusena on aga kolmanda generatsiooni Panamera taas saadaval vaid kupeeliku luukpärana ning universaalilikku Sport Turismot Porsche enam ei paku. Välisgabariitidelt on Panamera kasvanud generatsiooni vahetusega vaid mõne millimeetri võrra pikemaks, olles seega Porsche suurim sõiduauto. Suurusklassi jagab mudel jätkuvalt enim BMW 8. seeriga. Kerevärvide valikus pakub Porsche mudelile ligi kahtkümmet nii-öelda fikseeritud värvi, mille hulgas palju erinevaid säravaid, monokroomseid ja pastellseid toone, kuid 10 000 euro eest laieneb valik paarikümnele erinevale toonile.

Värske Panamera ninaosas tõmbavad enim tähelepanu uued esituled, mis jõulisi rattakoopaid rõhutades omavad nüüd kandilisemat väliskontuuri ning minimalistlikumat sisedisaini, luues kaheksa horisontaalse valgusribaga Panamerale küllalt terava pilgu. Teravust toetab ka uue, konkreetsema disainiga põrkeraud, mida ehivad neli funktsionaalset ja küllalt avarat õhuava ning vertikaalsed päevasõidutuled äärtel. Kapotil lisavad jätkuvalt iseloomu tugevad kerejooned ning tervikuna näeb Panamera nüüd veidi enesekindlam ja sõna otseses mõtte kallim välja.

Küljelt on Panamera teine ja kolmas generatsioon suhteliselt raskesti eristatavad ning uus mudel jätkab eelkäijate kaunist ja voolujoonelist kupeesiluetti, mis kulgeb sujuvalt splitterist difuusorini. Veidi on uuenenud funktsionaalsed õhuavad esiuste ja -tiibade piiril ning ka nina vertikaalse osa kõrgus. Veljevalikus pakub Porsche Panamerale umbes kahtkümmet erinevat disaini, mis laiuvad läbimõõdu osas vahemikus 19 – 21 tolli. Väiksemad veljed on küll pigem tagasihoidliku ja ühevärvilise disainiga, kuid laias laastus leidub huvitavaid disaine iga suuruse puhul. Valikus on sportlikke rohkekodaralisi ja retrostiilis viiekodaralisi ning osad veljed saab auto kere värvi. Demoautol olid all kaunid 21-tollised Panamera Exclusive Design veljed.

Panamera tagaosas on märgatavalt muutunud vaid tagatuli, mis erinevalt eelkäijast pole enam keskelt kitsam ning mille kaks paralleelset valgusriba ulatuvad nüüd mõlemad üle pagasiluugi. Porsche logo on aga jätkuvalt integreeritud süvistatud tagatule ala sisse ning mudelitähis paigutatud maitsekalt viimase alla. Põrkeraual leiame äärtelt kaks uut kerejoont ning alläärelt veidi uuenenud disainiga difuusoriala nelja reaalse väljalaske avaga.

INTERJÖÖR

Salongis on Panamera läbinud samuti suhteliselt mõõduka värskenduse, mille käigus on küll muutunud ja arenenud osad elemendid, kuid säilinud Panamerale ja Porschedele omane eksklusiivne ja sportautolik stiil. Teine ja kolmas generatsioon on küll salongi põhjal selgelt eristatavad, kuid midagi kuigi drastilist või eksperimenteerivat pole Porsche ette võtnud ning üldilme võlu peitub jätkuvalt lihtsuses ja stiilipuhtuses, mida toetavad detailid nagu näiteks analoogkell armatuurlaual. Erinevad lahendused on nii kasutajakogemuselt kui visuaalselt detailideni läbi mõeldud ja Panamera interjöör töötab tervikuna kui kellavärk. Materjalide valik on loomulikult läbivalt väga hea ning ehituskvaliteet salongis pea veatu.

Demoautos vastutasid reisijate mugavuse eest nahkkattega adaptiivsed sportistmed, mis olenemata pigem jäikadest polstritest pakuvad tänu laiale elektrilise reguleerimise ulatusele mugavat ja toekat asendit igat kasvu reisijatele. Samuti on istmed kahes osas reguleeritava korvikusega ehk istmepõhjal ja seljatoel saab eraldi reguleerida küljetugede omavahelist kaugust, tänu millele hoiavad istmed reisijaid täpselt nii tugevalt ja sportlikult paigal kui reisija seda ise soovib. Üldine asend on pigem sõiduautolikult lebav ja madal ning iste ei väsita ka pikematel sõitudel, olenemata aspektist, et pikkade jalgadega juhtidel võivad põlved jääda kõrge keskkonsooli ja madalale ulatuva armatuuri tõttu suhteliselt piiratud aladesse. Valikuliselt on Panamera saadaval ka viiekohalisena, kuid demoauto oli standardvarustusele omaselt neljakohaline, kus teises reas kaks eraldi istet, mida eraldab konsool istmete vahel. Teises reas on istmed samuti pigem jäigad ja mõnusalt korvikad, veidi kitsamad ja oodatust püstisema seljatoe kaldenurgaga, kuid pakuvad teise rea istmete kohta väga mugavat ja toekat aset. Mugavusfunktsioonidest on kõikidele äärmistele istmetele saadaval soojendus, ventilatsioon, mälufunktsioon ning massaaž.

Nagu välisgabariitide põhjal arvata võib, on füüsilist ruumi suures Panameras omajagu. Pikiteljel mahuvad juhipoolel kaks kahemeetrist üksteise taha küll ära, kuid kuna esiistmete tagaküljed on kaetud plastikust kattega, peavad tagumise põlved olema kergelt kummalgi pool esiistet. Laiuses mahutab Panamera tõenäoliselt ka viiekohalises konfiguratsioonis mugavalt teise ritta vaid kaks täiskasvanut, kuid pearuumi on igal kohal kahemeetristest pikematelegi. Atmosfäär oli demoautos tumeda laepolstri ja pigem kitsaste akende mõjul meeldivalt sportlik ja hubane, kuid avarust lisasid kaks katuseakent, millest esimene ka avatav, ning hele nahkpolster. Öisele sõidule lisab meeleolu mitmevärviline ja maitsekas miljöövalgustus. Esemete hoiustamiseks on esireas pigem väikesed uksetaskud ning kindalaegas ja keskkonsool, kus üks kattega laegas, kaks topsihoidjat ning pigem väike käetoealune laegas. Teine rida saab samuti topsihoidjatega pesa keskkonsoolis, väikesed uksetaskud, võrguga taskud esiistmete seljatugedel ning laekaga käetoe.   

Pagasiruumi on uuel Panameral kuni 494 liitrit, mida on küll vähem kui kõikidel eelnimetatud alternatiividel ning ka kuus liitrit vähem kui kõige ruumikamal eelkäijal, kuid siiski ühe igapäevase sõiduki kontekstis piisavalt. Hübriidide puhul langeb ruumi mahutavus minimaalselt 421 liitrile. Ligipääs on ruumile tänu luukpära stiilis avanevale elektrilisele luugile avar, pagasiruumi kate sõidab luugiga koos üles ning põrand on laadimiskünnisest umbes 25 sentimeetrit madalamal. Pagasi organiseerimiseks on põranda nurkades haagid ning rattakoobaste taga ka võrguga piiratud alad, kuid kotikonkse Panameral pole. Teise istmerea seljatoed klapivad kokku 60/40 suhtes.

Multimeediat kuvab armatuuri tsentris jätkuvalt 12.3-tolline puuteekraan, mis kenasti reisijate käeulatuses ja nähtavuses, sujuva ja kiire opereerimisega ning riistvaraliselt terava pildiga. Samuti on nüüd eraldi 10.9-tolline ekraan saadaval ka kaasreisija ette. Tarkvaraliselt pole aga Panamera multimeedia uuenenud. Visuaalid on jätkuvalt stiilipuhtad ja kaasaegsed ning menüüd lihtsa ja loogilise ülesehitusega. Eriliste funktsioonide osas võimaldab Panamera  multimeedia jälgida erinevaid sportliku sõidu andmeid, mõõta näiteks ringiaega ning tarbida ka meediat populaarsemate voogedastusplatvormide kaudu.

Märgatava muutuse on aga läbinud keskkonsool, kust ära kadunud suur käigukang, mis liikunud armatuurile, multimeedia ja näidikuekraani vahele, ning kuhu lisandunud uue disainiga kliimapaneel, mille sarnast nägime ka värskenenud Cayenne’is. Tegemist on pool puutetundliku ning pool füüsilise paneeliga, mis funktsioneerib ühe suure füüsilise nupuna vaid juhul, kui vajutada mõnele puutetundlikule nupualale. Tervikuna on tegemist üpris omapärase lahendusega, mis näeb atraktiivne ja stiilipuhas välja ning mida on ka intuitiivne kasutada. Helisüsteemi osas oli demoauto varustatud Bose lahendusega, mis koostöös ruumi hea akustikaga esitab palasid praktiliselt olenemata helitugevusest läbivalt kvaliteetselt ja dünaamiliselt. 

Juhitabloo osas on Porsche teadagi asunud analoogkellade ajastu otsi kokku tõmbama ning selle tulemusel saab ka Panamera nüüd juba standardist 12.6-tollise nõgusa ekraaniga täisdigitaalse näidikutabloo, mida oleme kohanud juba Cayenne’is ja Taycanis. Riistvaraliselt on ekraan väga terava pildiga ning läbi rooli ava kenasti nähtav ja süsteem opereerib ka läbivalt kiirelt ning sujuvalt. Tarkvaraliselt on lahendusel kuus põhivaadet ning osadel vaadetel saab omakorda muuta ka kuvatavate andmete tüüpi, mille tulemusel leidub meelepärase visuaali ja infoga vaade igale juhile. Visuaalselt on tarkvara porschelikult stiilipuhas ja minimalistlik, tänu millele kõik andmed ka lihtsasti leitavad ja tarbitavad. Panamerale on saadaval ka nelja erineva vaatega informatiivne ja kvaliteetne esiklaasinäidik.

Rooli kohale saab Panamera jätkuvalt ühe turu kõige ergonoomilisema rooli, milleks juba korduvalt proovitud nahkkattega Porsche ümmargune kolmekodaraline, mis lisaks oma stiilsele ja maitsekalt robustsele välimusele, kus kruvipead nähtaval kohal ja kodarate sisud konsoolsed, püsib ka väga kindlalt ja mugavalt käte vahel ning võimaldab erinevaid käsitsemise viise. Multifunktsionaalsuse tagavad üksikud füüsilised nupud ja rullikud äärmistel kodaratel, mida tänu funktsioonide vähesusele ja piisavatele reljeefsustele lihtne kasutada ka sõidu ajal, ilma pilku teelt tõmbamata. Vasakpoolsed juhivad multimeediat, parempoolsed näidikutablood, püsikiirusehoidja seadistamine käib lisakangilt rooli taga vasakul ning parema kodara alt leiame ka sõidurežiimide rulliku “Sport Response” režiimi nupuga, mis häälestab sõiduki kiirelt 20 sekundiks maksimaalsesse seisundisse. Kodarate tagant leiame ka kvaliteetsed käigulabad ning roolile on saadaval elektriline soojendus.

SÕITMINE

Tehnilise poole pealt on kolmanda generatsiooni Panamera saadaval seitsmes erinevas konfiguratsioonis – Panamera, Panamera 4, 4 E-Hybrid, 4S E-Hybrid, GTS, Turbo E-Hybrid ja Turbo S E-Hybrid. Mootorite osas leiame nimetatud masinate kapottide alt V6- ja V8-mootorid, millest osad E-Hybrid pistikhübriidsed, ning veoskeemilt on kõik valikud peale baasmudeli, mis tagaveoline, nelikveolised. Käigukastiks on kõikidel mudelitel 8-käiguline PDK-automaat ja tühimassi on Panameral minimaalselt 1.9 tonni. Elektrienergiat hoiustavad E-Hybrid mudelid umbes 22-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab neil olenevalt varustusest läbida umbes 50-100 kilomeetrit puhtalt elektri jõul.

Puhast kuuesilindrilise jõudu esindavad Panamera ja Panamera 4 mudelid, mis saavad kapoti alla 2.9-liitrise V6-mootori, mis arendab 260 kilovatti võimsust ja 500 njuutonmeetrit pöördemomenti. Tagaveoline Panamera kiirendab vastava jõuga nullist sajani 5.1 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 272 km/h ja nelikveoline Panamera 4 jõuab sajani 4.8 sekundiga, kuid kogub hoogu tippkiiruseni 270 km/h. Kütust tarbivad mõlemad valikud keskmiselt umbes 10 l/100km.

Seejärel on valikus 4 E-Hybrid ja 4S E-Hybrid, mis seovad sama 2.9-liitrise V6-mootori jõu pistikhübriidselt elektrijõuga ning arendavad vastavalt 346 kW ja 650 Nm ning 400 kW ja 750 Nm. Vähem võimsam 4 E-Hybrid kiirendab sajani 4.1 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 280 km/h ja võimsamal 4S E-Hybridil on väärtused vastavalt 3.7 sekundit ja 290 km/h. Kütust tarbivad mudelid keskmiselt 1 l/100km ning elektrienergiat umbes 25 kWh/100km.

V8-mootorite valik saab alguse Panamera GTS mudelist, mille kapoti all 4-liitrine 368 kilovatti ja 660 njuutonmeetrit arendav V8-bensiinimootor. Nimetatud jõuga kiirendab nelikveoline GTS sajani 3.8 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 302 km/h, tarbides keskeltläbi 12 l/100km.

Valiku lõpetavad samuti V8-mootoritega, kuid pistikhübriidsed Turbo E-Hybrid ja Turbo S E-Hybrid mudelid. Esimese puhul arendavad bensiini- ja elektrimootor kombineeritult 500 kilovatti ja 930 njuutonmeetrit, mis kiirendavad Turbo E-Hybrid mudeli sajani vaid 3.2 sekundiga ning saavutavad suurimaks kiiruseks 315 km/h. Tippmudeli ajamikombinatsioon arendab kombineeritult 575 kilovatti ja 1000 njuutonmeetrit, mis võimaldab uhkeimal Panameral kiirendada sajani vaid 2.9 sekundiga ning saavutada tippkiiruseks 325 km/h. Kütust tarbivad Turbo mudelid optimaalse aku kasutamise korral vaid 1.4 l/100km ja elektrienergiat umbes 27 kWh/100km.

Porsche Tallinna esinduse demoauto näol oli meie testida kõige vähem võimsam, kuid siiski nelikveoline Panamera 4, mille V6-mootori 260 kilovatti ja 500 njuutonmeetrit jõuavad kõikide ratasteni läbi 8-käigulise PDK-automaatkasti. Olenemata tõsiasjast, et mootori osas on tegemist Panamera kõige lahjema valikuga, on Porsche käekäigule omaselt temas seda jaksu ja jõudu siiski Panamera ringi vedamiseks piisavalt. Sõites ei jää kordagi tunnet, et mootor oleks umbes kahetonnise masinaga hädas ning üleüldiselt väärib Panamera sportsedaani tiitlit juba ka selle V6-mootoriga. Mootori tõmme on turbo liitumise järel juba küllalt madalatelt pööretelt jõuline, mootor pedaalimistele mõnusalt reageeriv ning kiirendus läbivalt meeldivalt sujuv ja sportlik. Sportlikuks saab nimetada ka mudeli valikulist klapiga sportväljalaset, mis kiirendustel mõnusa müra, käiguvahetustel sportliku ragina ja mootoripidurdustel kerged praksumised tagab. Soovi korral saab aga klapid kinni panna, mille järel mootor suhteliselt vaoshoitud tooniga. 

Nelikveolisena suudab Panamera 4 oma jõu alati stabiilselt edasi liikumisse kanda ning tänu tagaveo eelistusele ja osavale elektroonikale püsib Panamera oma suuruse ja massi kohta ka kurvides üleenesekindlalt hästi tee küljes, jättes endast oodatust kergema mulje. Tõsi, Porschede puhul on hea kurvisuutlikus küll ootuspärane, kuid 2-tonnise laeva puhul on see kohati ikkagi hämmastav. Mudeli 8-käiguline PDK-automaatkast vajab küll järskude pedaalimiste korral veidi mõtlemisaega, kuid opereerib muidu läbivalt suhteliselt kiirelt ja sujuvalt, võimaldades sportrežiimiga ka veidi robustsemaid ja sportlikumaid käiguvahetusi nautida, mille tulemusel sobib ta nii igapäevaseks kui sportlikuks sõiduks. Suure massi peatamiseks on Panameral ka loomulikult head ja tugevad pidurid.

Uuele Panamerale pakub Porsche küll ka uhket ja viimasel ajal palju kõneainet tekitanud Porsche Active Ride vedrustust, kuid demoauto oli varustatud standardse adaptiivse õhkvedrustusega. Tavaseades on viimane meeldivalt pehme, summutades lööke ja konarlusi osavalt, mille tulemusel sõit reisijatele sujuv ja mugav, kuid sportrežiimis muutub vedrustus omajagu jäigemaks ja konkreetsemaks, mille tulemusel muutub terve mudel üheks tihkemaks tükiks ja tänu millele on juhikohalt auto käitumisest ja teel toimuvast veelgi parem aru saada. Kerekaldumised on igas režiimis praktiliselt olematud ning Panamera püsib läbivalt teega kenasti paralleelselt. Roolimine on igas režiimis pigem kerge ja täpne, sobides samuti läbivalt nii igapäevaseks kui sportlikuks sõiduks, ning vaid Sport Plus sõidurežiimi puhul on tunda, et roolisüsteem muutub astmevõrra veel sportlikumaks ja konkreetsemaks. Kokkuvõttes on Panamera igati ootuspäraselt mitmekülgne, rafineeritud ja detailideni häälestatud suutlik luksussedaan, mis võimaldab ühtpidi mugavat igapäevasõitu, kuid kutsub julgustandvalt ja koostööaltilt ka kiireid ja kurvilisi teid nautima. 

Nähtavus on olenemata küllalt sportlikust sõiduasendist Panamera salongist igal suunal väga hea, kuid gabariidid juhikohalt pigem raskesti tajutavad. 11.9-meetrise pöörderaadiuse kohta on Panamera sõites küllalt hästi manööverdatav ning mudelile on saadaval ka tagarataste keeramine. Ümbruse jälgimiseks pakub Porsche Panamerale ka 360-kraadist kaamerasüsteemi, kuid demoauto oli varustatud vaid standardse tahavaatekaameraga, mis aitab jälgida masina seljatagust küll, kuid on masina hinnasildi kohta veidi piinlikult madala kvaliteediga. Müra osas jõuab küll maanteekiirustel salongi arvestataval määral rehvimüra, kuid üldiselt pole seis siiski väga hull, sest parem heliisolatsioon vähendaks ka mõnusa mootori noodi kostumist salongi.

Panamera juhiabiliste hulgas on adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, sõidurea hoidmine, mis standardvarustuse puhul kipub küll pigem joonte vahel pendeldama, mitte ei hoia masinat aktiivselt tsentris, kuid toob juhi sekkumatuse järel masina ohutult paigalseisu, pimenurga andurid, automaatsed ja hea valgustavusega kaugtuled, automaatne hädapidurdamine ning 360-kraadine kaamerasüsteem parkimisanduritega.



Kellele?

Kokkuvõttes jätkab Panamera kolmas generatsioon mudeli menukat ja õnnestunud valemit, milleks on Porschelik sportauto hing igapäevaselt kasutatavas neljaukselises luukpära keres. Panamera seob luksusliku ja mugava salongi, arvestatava praktilisuse, kasutajasõbralikkuse, üldise kvaliteedi ja sportautolikud sõiduomadused, mille tulemusel sobib ta linnaliiklusesse, maanteedele ja ringradadele. Tõsi, viimaseni enamus ostetud Panameradest küll tõenäoliselt ei jõua, kuid suutlikkus on temas juba praktiliselt standardist olemas. Tervikuna on Panamera üks parimaid praktilisi luksusautosid, kui linnamaasturid esialgu valikust välja jätta.

Kokkuvõttes jätkab Panamera kolmas generatsioon mudeli menukat ja õnnestunud valemit, milleks on Porschelik sportauto hing igapäevaselt kasutatavas neljaukselises luukpära keres. Panamera seob luksusliku ja mugava salongi, arvestatava praktilisuse, kasutajasõbralikkuse, üldise kvaliteedi ja sportautolikud sõiduomadused, mille tulemusel sobib ta linnaliiklusesse, maanteedele ja ringradadele. Tõsi, viimaseni enamus ostetud Panameradest küll tõenäoliselt ei jõua, kuid suutlikkus on temas juba praktiliselt standardist olemas. Tervikuna on Panamera üks parimaid praktilisi luksusautosid, kui linnamaasturid esialgu valikust välja jätta.

Auto andmed

Hind alates: 113 000

Testitud mudeli info:
157 600€
Bensiin
3.0 l V6
260 kW
10 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 270 km/h
0 – 100 km/h: 4.8 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST