Ajalooliselt sportautodega ikooniliseks kujunenud Porsche on kahe viimase kümnendiga muutunud omajagu nii-öelda tavalisemaks brändiks, olles toonud sel sajandil turule mudelid nagu Cayenne, Macan ja ka tänase loo peategelane, Panamera. Tegemist on kupeesedaaniga, mis proovib visuaali all põimida luksuse, mugavuse, sportlikkuse ja praktilisuse, kandes samaaegselt vapikujulist Porsche logo, mis nii mõningaidki rajarekordeid enda all hoiab. Esimese generatsiooni Panamera nägi ilmavalgust juba 2009. aastal, kuid tänaseks on Panamera jõudnud oma teise generatsioonini, mida tutvustati maailmale 2016. aastal ning mis 2020. aastal ka juba väikese mudeliuuenduse sai. Porsche Panamera alternatiivideks on näiteks 8. ja 7. Seeria BMW-d, Audi A7 ning Mercedes-Benz E-Klass.

VÄLIMUS

Teadagi käib Porsche disaini käekäik suuresti nende lipulaevmudeli 911 käe järgi ning kuna Panamera on nii-öelda Porsche pereautodest sportmudelile sarnaseim, on viimane justkui igal teljel veidi suuremaks venitatud 911. Panamera on saadaval kolme erineva keretüübiga: Panamera, Panamera Sport Turismo ja Panamera Executive, millest esimene ja viimane on kupeekerega, kuid erinevad mõõtude poolest, ning keskmine veidi kupeeliku universaalkerega, just nagu Taycan Sport Turismogi, pakudes nõnda veidi suuremat pagasiruumi. Üldiselt on Panamera puhul tegemist aga võrdlemisi suure sõiduautoga, jagades suurusklassi Audi A7-me, Maserati Ghibli ja 8. Seeria BMW-ga. Kerevärvide osas pakub Porsche Panamerale rohelist, sinist, oranži ja punast värvi ning rohkelt mustvalgeid varjundeid. Panamera kannab oma stiilipuhtusega kõik need värvid viisakalt välja ka.

Esiküljelt on Panamera Porschelikult ümara ilmega, olles kerejoonte osas pigem voolujooneline ja tagasihoidlik. Kapott langeb kumeralt tuuleklaasist esitulede kõrguseni, kuni õhuavade ala stangel esikülje kuju võrdlemisi vertikaalselt lõpetab. Kapoti äärtelt leiame kaks ümarat esituld, millel ikoonilised nelja elemendiga päevasõidutuled. Esituled on ka suurepärase valgustavusega. Stangel leiame kergelt terava splitteri imitatsiooni kohal suure õhuvõtuala, mis täies ulatuses funktsionaalne. Nagu Porschedel ikka, on ka Panamera ninaosas juba kaugelt äratuntav, kuid ta pole pilgu poolest nii kurja ilmega kui paljud teised sportsedaanid.

Küljelt avaldub Panamera piklik ja jõuline kupeekere, mille siluett küll otsadest pea vertikaalne, kuid kulgeb üle salongi justkui ühe sujuva kaarena. Sportautolikku ilmet lisavad proportsionaalselt pikk ja langev ninaosa ning tagapool asuv salong. Kerejoonte osas paistavad rõhutatult välja vaid küljelaiendid ning kaks tugevamat disainjoont esiukse esiäärel, kuid kumerusi jagub ka rattakoobaste kohale. Uksed on parajalt suured ning ka aknad piisava valguse läbilaskvusega. Laheda funktsioonina on uksed varustatud ka piduritega, mis võimaldavad ust fikseerida iga nurga peal. Samuti on mudelile saadaval soft-close isesulgumine.

Panamera veljevalik laiub läbimõõdu vahemikus 19 – 21 tolli. Valikus on küll ka nõrgema ja igavama disainiga velgesid, kuid õnneks jagub igale läbimõõdule ka õhulisemaid ja sportautolikke disaine. Peamiselt on veljed tumehalli või kahetonaalse kattega, kuid leidub ka valikuid, millel on veljed osaliselt kaetud kerevärviga sarnase tooniga. Testitud demokal olid talviste teeolude tõttu juba vaid 20-tollised all, mis jäävad Panamera all visuaalselt veidi väikseks, kuid õnneks andsid silmapaistvusele oma panuse neoonrohelised pidurisadulad.

Tagaküljel ühinevad kupeelik siluett katuselt ja jõulised õlad tagarataste kohalt luues disaini lõpetuseks ümara ja voolujoonelise ilmega tagaosa. Kerget teravust lisab suur tagatuli, mille äärmisi suuri elemente ühendab üle pagasiluugi kulgev tuleriba, mille tsentri alla ka Porsche logo integreeritud. Tagatule ja tagumise akna vahel on Panameral ka dünaamiline tagatiib, mis olenevalt varustusest veidi erinevalt end kas juhi käskluse edastusel või kindla sõidukiiruse ületamise korral avab ja ka aerodünaamilist rolli mängib. Stangele on Porsche loonud kerge difuusoriala, mille kummalgi äärealal ka kaks funktsionaalset väljalaske otsa.

INTERJÖÖR

Kui välise osas võib Panamera juba näiteks Tallinna tänavatel veidi tavaline ja massi sulanduv paista, suudab interjööri poolel Porsche jätkuvalt oma kõrget klassi ja eksklusiivsust hoida, mille tulemusel on nende mudelite salongid ühed kõige stiilipuhtamad ja sportlikumad üle terve turu. Materjalid on kallid ja mugavad, lahendused läbi mõeldud ning ehituskvaliteet veatu. Tõsi, disain on oma olemuselt lihtne, aga sportauto juurtega Panamera tõestabki, kuidas võlu lihtsuses peitub. Stiili ja ikoonilist Porschelikkust hoiavad veidi kokpitilik juhikoht sportrooliga ning analoogkell armatuuri kohal.

Juba standardvarustusest saab Panamera uhkete ja kallite materjalidega viimistletud salongi, mida pakutakse vastavalt soovile kümnetes erinevates värvikombinatsioonidega. Loomulikult saavad Panamera istmed ka standardist nahkkatte. Istmed ise on pigem sportautoliku lähenemisega, pakkudes võrdlemisi madalat ja nii-öelda pikutavat istumisasendit, mis kergelt sportmudelitega sarnaneb. Demoauto oli varustatud 14-suunaliselt elektriliselt reguleeritavate istmetega, mis igat kasvu reisijale sobiva asendi võimaldavad leida. Iste pole kujult üleliia korvikas, kuid hoiab oma jäikade külgtugedega siiski reisijaid edukalt paigal ka kiiretes kurvides. Tagapingis on istumisasend kergelt püstisem, kuid ka seal on istmed väga toekad ning ei väsita reisijaid ka pikematel sõitudel. Esiistmetele on loomulikult saadaval elektriline reguleerimine, soojendus, ventilatsioon, mälufunktsioon ja massaaž ning ka tagumisele reale pakutakse elektrilist soojendust. 

Nagu mudeli välisgabariitidest ja otstarbest arvatagi võiks, on Panamera üks võrdlemisi ruumikas ja praktiline sõiduvahend. Pikiteljel jagub ruumi kahele kahemeetrisele, olenemata sellest, et esirea istmed on tagaküljel kaetud kõva plastikuga, ning ka pearuumi on tagareas maksimaalselt kahemeetristele. Tumeda sisuga Panamera salongi atmosfäär on hubane ja sportautolikult fokusseeritud. Demosõidukil lisasid avarust kaks valikulist katuseakent, mida eraldab keskel jäme tala. Esimene aken käib ka lahti ning mõlemale saab ette tõmmata ka varjuki. Emotsiooni lisaks kindlasti ka miljöövalgustus. Esemete hoiustamiseks on käetoe all keskmise suurusega laegas, mille seinal saadaval ka juhtmevaba laadimine, liikuva põhjaga topsihoidjad, väike süvis käigukangi ees, suured uksetaskud ja arvestatav kindalaegas. Tagumise rea reisijad saavad esemeid hoiustada liigutatava käetoe sees ja all.

Vaid sisepõlemismootoriga ning klassikalise kerega Panameral on pagasiruumi 495 liitrit, olles eelnimetatud konkurentidega selles osas võrdlemisi võrdväärne ning Sport Turismo ehk universaalkere korral pakub mudel samuti konkurentsivõimelist 515-liitrist pagasiruumi. Olukord muutub aga pistikhübriidsete Panamerade puhul, millel vähendavad akud pagasiruumi Panamera E-Hybrid puhul 403 liitrini ja Panamera Sport Turismo E-Hybrid puhul 418 liitrini. Pagasiruumi kasutamise teevad mugavamaks suur kupeelikult avanev pagasiluuk, mille küljes liigub ka pagasiruumi kate, võrguga tasku seinal ja haagid pagasiruumi põranda nurkades. Suurtemate esemetega võib veidi raskusi tekitada kerge laadimiskünnis, aga üldpildis on Panameral täiesti piisav ja praktiline pagasiruum.

Multimeediat esindab armatuuri integreeritud 12.3-tolline puuteekraan, mis on vertikaalse asetusega kaitstud peegelduste eest ning asub kenasti reisijate käeulatuses. Riistvara poolel on ekraan väga kõrge resolutsiooniga ning kogu süsteem jookseb kiirelt ja veatult. Kiiremaks kasutamiseks asuvad keskkonsooli esiosas ka kiirteenupud menüüde vahel navigeerimiseks. Veidi ebamugav on aga viimaste vahele paigutatud helitugevuse rullik, mida on käigukangi taguse asetuse tõttu kohati keerukas kaasreisijal kasutada. Tarkvara poolest on Porschede süsteem võrdlemisi konservatiivne, sisaldades vaid vajalikke funktsioone ning kuvades teavet minimalistlike ja üheselt mõistetavate visuaalidega. Klassikaliste muusika esitamise viiside kõrval on Porsche süsteemi sisse ehitatud ka Spotify. Testitud Panamera oli varustatud valikulise Bose helisüsteemiga, mis võimaldab pea terves suures helitugevuse vahemikus kuulata palasid selgelt ja dünaamiliselt. Vaid valjuduse tipu poole on tunda kerget kadu mitmetasandilisuses. Kliimasätted on paigutatud suurele puutepinnale keskkonsoolil, mis ümbritseb tsentraalset käigukangi. Puutenuppude ja füüsiliste lülitite kasutamine on küll võrdlemisi mugav, kuid nuppude asukohad vajavad veidi harjumist ja meelde jätmist. Samuti kogub terve puutepind väga edukalt näpujälgi ja keskmiste ventilaatorite õhuvoolu saab suunata vaid läbi multimeediaekraani. Sarnane multimeediaekraani ja kliimatabloo kombinatsioon asub muide ka neljakohalise konfiguratsiooniga Panamera tagareas, kus saavad tagarea reisijaid seadistada oma kliimat, multimeediat ning aktiveerida navigeerimist. 

Näidikutabloo teemal on digiajastu pealetulekuga suurem osa sõidu andmeid integreeritud kahe väikese 7-tollise ekraani taha, kuid sportautode tähtsaim näitaja ehk mootoripöörded kuvatakse jätkuvalt analoogkellale näidikuala tsentris, millest täiesti piisab, et säilitada sõiduandmete kogumises see analoogne puhtus ja võlu, mida sportautodelt ootaks. Seega on tegemist ühe stiilseima ja stiilipuhtaima lahendusega, mis on asetusega kenasti juhi vaateväljas ning on süvistatud disainiga kaitstud ka välise valguse peegelduste eest. Läbimõeldus jätkub ka tarkvara poolel, mis võimaldab ekraanil kuvatavat vastavalt soovile muuta. Ainsaks miinuseks on aga see, et kummalgi ekraani poolel on omad valikulised menüüd, ehk näiteks navigatsiooni ja jooksva sõidu kütusekulu andmeid ei saa korraga vaadata, sest mõlemad on valikus vaid parempoolsele kuvale. Riistvara poolel jookseb kogu lahendus imekiirelt ning näeb ka visuaalselt ülejäänud salongile kohane ja atraktiivne välja. Panamerale on saadaval ka esiklaasinäidik, mis on kenasti nähtaval kohal ning igati kasulik abivahend, pakkudes erinevaid vaateid ja võimaldades isikupärastamisega juhil ka vaid endale sobivaid andmeid kuvada. 

Juhtpuldiks saab Panamera Porsche värskeima ja uhkeima disainiga kolmekodaralise, mis on kvaliteetsetest materjalidest väga korralikult kokku panduna üks turu parimatest, meenutades juhile ikka igas kurvis, mis brändi masinaga ikka tegu on. Visuaalselt tundub rool küll esmapilgul suur, kuid tegelt sobib ka väiksematele juhtidele, võimaldades universaalse ja õhukese disainiga ka mitmeid käsitsemise viise. Multifunktsionaalsust lisavad kodarate sisestele konsoolidele paigutatud füüsilised nupud ja rullikud, millest vasakpoolsed juhivad multimeediat ja parempoolsed näidikuekraani. Nuppude vähesus ja hõre paigutus tagavad arusaadavuse ja lihtsa kasutamise ka sõidu ajaks. Püsikiirusehoidja seadistamine on Porschedele omaselt nagu Audidelgi lisa kangil rooli taga ning kuna Porsche puhul on tegemist siiski sportautoga, on Panamera rooli taga õigustatult ka kaks metallist käigulaba. Sportlikust kuvab ka sõidurežiimi rullik parema kodara all, mis võimaldab sõiduki kiirelt soovitud režiimile seadistada. Roolile on saadaval elektriline reguleerimine ning roolisoojendus, mille käivitamine on asetatud alumise kodara tagaküljele.

SÕITMINE

Teadagi pakub Porsche oma mudelitele mitmeid erinevaid tehnilisi konfiguratsioone, alates linnaauto pakettidest rajaauto seadistusteni. Mitmekülgsuse osas ei jää alla ka Panamera, olles saadaval taga- ja nelikveolisena, erinevate mootoritega ja puht fossiilitarbijana ning ka hübriidina. Kõik Panamera versioonid saavad aga 8-käigulise PDK automaatkasti. Porsche Panamera on saadaval järgmiste mudelitähistega: Panamera, 4 ja 4 E-hybrid, 4S ja 4S E-Hybrid, GTS, Turbo S ning Turbo S E-Hybrid. Sport Turismo on saadaval kõigi eelnimetatud variantidena, välja arvatud baasmudelina ning Executive versioonile ei pakuta standardvarianti ja GTS versiooni. Järgnevalt välja toodu põhineb standardse kerega (mitte Sport Turismo, ega Executive) Panamera tehnilistele andmetele.

Ainsaks tagaveoliseks variandiks on ilma eritähiseta Panamera, millel keerutab tagarattaid 2.9-liitrine V6 bensiinimootor, millel võimsust 243 kW. Olenemata sellest, et tegemist on lihtsaima variandiga, kiirendab mudel sajani siiski vaid 5.6 sekundiga ning saavutab maksimaalseks kiiruseks kuni 270 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja ise umbes 11 l/100km.

Nelikveoliste listi alustab Panamera 4, mis saab sama 2.9-liitrise V6 mootori, kuid liigub edasi nelja ratta veol. Selle tulemusel langeb sajani kiirenduse aeg 5.1 sekundini, kuid ka maksimaalne kiirus 268 km/h peale. Kütusekulu lubatakse põhimõtteliselt võrdväärset. Panamera 4 on saadaval ka E-Hybrid versioonina, millel seotakse V6 mootor ühe 100 kilovatise elektrimootoriga, mis arendavad kombineeritult 340 kW. Selle lisa 100 kilovatiga kiirendab mudel sajani 4.4 sekundiga ning tootja andmetel tarbib pistikhübriidne versioon vaid kuni 2.5 l/100km. Seda muidugi vaid väga optimaalse akukasutuse korral.

Seejärel on valikus Panamera 4S, mis saab küll sama suure 2.9-liitrise V6-e, kuid siinkohal arendab ta maksimaalselt 324 kW. Mudel peaks kiirendama sajani 4.1 sekundiga ning koguma hoogu kuni kiiruseni 295 km/h. Kütusekulu peaks jätkuvalt jääma aga 11 l/100km ümbrusesse. Kui 4S lõppu lisada E-Hybrid tähis, arendab mudel lausa 412 kW, mis kiirendab kuni 2.7-tonnise Panamera sajani vaid 3.7 sekundiga. Suurim kiirus on piiratud 298 km/h peale ning keskmiseks kütusekuluks lubatakse kuni 2.8 l/100km.

Seejärel jõuame kõige sportlikumate variantideni, millest esimene Panamera GTS, mis saab kapoti alla neljaliitrise V8 mootori, millel võimsust 353 kW. Selle tulemusel kiirendab mudel sajani 3.9 sekundiga ning saavutab maksimaalseks kiiruseks 300 km/h. Kütusekulu osas tasub arvestada umbes 13 l/100km.

Mudelirivi tippu ehib aga Turbo S tähisega Panamera, mille kapotialune V8 arendab 463 kW, mis suudab mudeli sajani viia vaid 3.1 sekundiga ning saavutada suurimaks kiiruseks 315 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubatakse jätkuvalt kuni umbes 13 l/100km. Kui lisada aga ka Turbo S järele E-Hybrid tähis, arendab mudel pistikhübriidsena kuni 515 kW võimsust ja 870 Nm väänet. Viimane kiirendab sajani 3.2 sekundiga ning saavutab maksimaalseks kiiruseks 315 km/h, tarbides optimaalse akukasutuse korral samaaegselt vaid kuni 3 l/100km.

Testitud Panamera puhul oli tegemist Panamera 4 E-Hybrid nime kandva mudeliga, millel vedas kõiki nelja ratast 2.9-liitrise V6 bensiinimootori ja elektrimootori koostöö, mis arendavad kombineeritult 340 kW. Olenemata sellest, et 4 E-Hybrid asub Panamera laias valikus pigem vähem võimsamate variantide otsas, on tegelikult tegemist igati korraliku ja võimsa valikuga. Tegemist pole küll niivõrd sportautoliku valikuga, kuid tavaliiklemiseks piisab sellest kombinatsioonist küll. Tõmmet jagub maanteekiirustest edasigi ning kiirendus on tänu elektrimootori abile responsiivne ja sujuv. Linna vahel hübriidrežiimis sõites pole küll tunda bensiinimootori sekkumisi, kuid neid on õnneks kuulda, sest Panamera 2.9-liitrine V6 mootor teeb võrdlemisi mõnusat häält, mis kostub nii salongi, kui teistele liiklejatele. Lisaks laseb Porsche mudelil ka kohapeal seistes mootori pöörded piirajani ajada. Pistikübriidsena suudab 4 E-hybrid sõita ka ligi 50 kilomeetrit puhtalt elektri jõul, kuid kuna puhast elektrijõudu on mudelil vaid 100 kW, on elektrirežiimis sõitmine väga rahulik. Testitud mudelil oli neli sõidurežiimi: E-Power, Hybrid, Sport ja Sport Plus. E-Poweri puhul proovib masin kasutada vaid elektrijõudu, Hybridi puhul proovib automaatika vastavalt enda arvutustele kaht mootorit optimaalselt kasutada ning sportrežiimid seavad masina kihutamisvalmis. Lisaks on mudelile saadaval ka Sport Response funktsioon, mis asetab nupuvajutusel masina 20 sekundiks maksimaalsele jõudlusele. Meie arust aga viimase puhul masina seisund Sport Plus režiimi seadistusest palju ei erine. 

Jõud kantakse kõigi nelja rattani läbi 8-käigulise PDK automaatkasti, mis ülimalt kiire ja üldpildis ka sujuv, kuid vajadusel valmis ka käike nii-öelda raiuma, mis sõidu emotsiooni ja sportlikust võimendavad. Soovi korral saab käiguvahetuste opereerimise üle võtta ka käigulabadega, mille korral ei sekku automaatika ka mootoripöörete maksimumini jõudmisel. Küll aga süsteem veidi ettevaatlik käikude alla vahetamisega, keeldudes vahel vahetamast ka hetkel, mil mootor selleks tehniliselt valmis oleks. Panamera nelikvedu eelistab küll üldpildis tagavedu, kuid elektroonikaga hoitakse süsteemi nii tasakaalus, et kurvides ei tekki ei ala-, ega ülejuhitavust ning mudel püsib lausa üleenesekindlalt ja stabiilselt kurvis. Kui aga meelega proovida tagarattaid laiemale trajektorile suruda, saab mudel vajadusel külje ette küll. Adaptiivne vedrustus on üldiselt pehmema poolsem, kuid hoiab suure Panamera siiski edukalt maapinnaga tasa ning ei hoiab sportsõiduks ära ka kerekaldumised. Roolimine on pigem kerge, kuid siiski täpne, võimaldades juhil koguda tagasisidet veermiku käitumise ja teepinna seisu kohta. Müratase on salongis madal. Nähtavus on juhikohalt igas suunas üpris hea ning manööverdustel on abiks ka kaamerasüsteem. Testitud sõiduki tahavaatekaamera puhul oleks aga sellise hinnaklassiga mudelilt veidi kvaliteetsemat kuva kvaliteeti oodanud.

Panamera juhiabiliste hulgas on püsikiirusehoidja, mis pole standardis adaptiivne, automaatsed kaugtuled, liiklusmärkide tuvastus, sõidurea hoidmine, automaatne hädapidurdamine, parkimisandurid ning kuni 360-kraadine parkimiskaamerate süsteem.

Kellele?

Kui tänapäeval hoogu koguvad linnamaasturid kõrvale jätta, on Panamera üks parimatest valikutest praktiliseks sõiduvahendiks. Mudel pakub tasemel luksust, kvaliteeti ning seob selle veermikuga, millega soovi korral ka rajalegi sõitma sobib minna. Viimaseni enamus Panamerad aga tõenäoliselt ei jõua, sest mudel osutub valituks esmajärgus premiumlikkuse põhjal ning sportautolikku suutlikust temalt ei vajata. Praktilisuse poolest ajab Panamera asja ära ka pereautona ning sõiduomaduste poolest sobib nii linnaliiklusesse, kui autobahnidele.

Kui tänapäeval hoogu koguvad linnamaasturid kõrvale jätta, on Panamera üks parimatest valikutest praktiliseks sõiduvahendiks. Mudel pakub tasemel luksust, kvaliteeti ning seob selle veermikuga, millega soovi korral ka rajalegi sõitma sobib minna. Viimaseni enamus Panamerad aga tõenäoliselt ei jõua, sest mudel osutub valituks esmajärgus premiumlikkuse põhjal ning sportautolikku suutlikust temalt ei vajata. Praktilisuse poolest ajab Panamera asja ära ka pereautona ning sõiduomaduste poolest sobib nii linnaliiklusesse, kui autobahnidele.

Auto andmed

Hind alates: 97 000

Testitud mudeli info:
134 000 €
Bensiin + Elekter
2.9 l V6
340 kW
2.5 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 280 km/h
0 – 100 km/h: 4.4 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST