Mercedes-Benz E-Klassi ajalugu ulatub tehniliselt küll aastasse 1953, mil Saksa autotootja tõi turule mudeli W120, kuid E-Klassi nimelisi masinaid on Stuttgarti autotootja tootnud alles 1993. aastast, mil jõudis turule W124 mudelivärskendus. 30 aastat on E-Klass esindanud Mercedese mudelirivis keskklassi E-segmendi preemiumlikke sõiduautosid ning 2023. aastal tutvustas Mercedes-Benz maailmale E-Klassi uhkeimat, viiendat generatsiooni. Mercedese tähestiku tundes, on loomulikult tegemist C-Klassi suurema, S-Klassi väiksema ning nüüd ka mõlema eelmainitu värskeima vennaga. E-Klassi alternatiivideks on näiteks Porsche Panamera, Audi A6, BMW 5. Seeria ja Jaguar XF.

VÄLIMUS

Uut mudelit kiirelt silmates, võib välisdisaini poolest värske E-Klass paista esialgu Mercedeselikult tavaline ja brändi mudelirivist ning eelkäijast otseselt eristamatu, kuid üksikutele elementidele süvenedes leidub disainis uudseid, omapäraseid ja üldilmet eristatavaks kujundavaid lahendusi küll ja veel. Tõsi, väga julgelt pole Mercedes-Benz oma disainikeelega mänginud, kuid olenemata sellest näeb uus E-Klass värske, kaasaegne ja nägus oma luksusliku limusiinilikkusega välja. Oma suurusklassis on E-Klassi peamisteks konkurentideks loomulikult Audi A6, mis E-Klassist laiem, kuid lühem, ja BMW 5. Seeria, mis pikem, kuid kitsam. Brändisiseselt on E-Klass ligi 20 sentimeetrit pikem ja 6 sentimeetrit laiem, kui C-Klass ning 22 sentimeetrit lühem ja 4 sentimeetrit kitsam, kui S-Klass. Kerevärvide valikus pakub Mercedes-Benz mudelile kaheksat erinevat mustvalget varjundit, mis töötavad Mercedese mudelitel suhteliselt hästi, ning tumesinist, punast ja pruuni värvi. Uus E-Klass on saadaval ka universaalkerega ning viimane omakorda maastikusuutliku ilmega All-Terrain varustuses.

Uue E-Klassi ninaosas võtab suurema osa pinnast enda alla esitulede ja neid justkui ühendava kuusnurkse iluvõre kombinatsioon, mis laiub oma lainetava kontuuriga üle esiosa. Autotööstuses aina populaarsemaks kujunevat disaini lahendust, kus iluvõre ja esituled visuaalselt üks tervik, oleme küll juba ka Mercedese mudelirivis EQ-seeria masinate näol näinud, kuid sisepõlemismootoritega masinate hulgas on E-Klass selle trendiga tootja esimene. Esituled on pigem lihtsa sisedisainiga, kuid funktsionaalsuselt uhkeimas varustuses väga intelligentsed ja head valgustavusega, ning iluvõrelt leiame 212 väikest Mercedese tähekest, mis ümbritsevad üht suuremat tootja logo ninaosa tsentris. Lisavarustuses on logo püstise embleemina saadaval ka kapotile. Stangel leiame nii splitteri kohalt, kui äärtelt funktsionaalsed õhuavad, mis omavahel seotud erinevate kontuuride, liistude ja ribidega, lisades E-Klassi ninaosale sportlikkust ja isikupära. Tervikuna on E-Klassil nägus ja isegi eelkäijast veidi isikupärasem ning komplektsem ninaosa.

Küljelt on E-Klass juba omajagu raskemini tuvastatav, kuid olenemata sellest stiilne ja stiilipuhas. Siluett on otstest piiratud suhteliselt sirgete profiilidega ning kulgeb ka üle salongi ühe voolujoonelise kühmuna. Mercedestele omaselt on aga salong asetatud masina keskkohast veidi tahapoole, mille tulemusel õhkab pika kapotiga mudelist ka veidi kupeelikkust. Küljepaneelid on pigem samuti voolujoonelised ning kumerat ilmet toetavad ka elektriliselt sahtlina välja sõitvad ja valgustatud ukselingid.

Velgede osas pakub Mercedes-Benz E-Klassile 16 erineva disainiga valuvelgesid läbimõõdu vahemikus 17 – 21 tolli. Nagu ikka, on väiksemad ja odavamad veljed veidi lihtsama ja kinnisema disainiga ning suuremad sportlikumad ja õhulisemad. Küll aga kombineerivad pea kõik valikud disainis musta ja hõbedast värvi. Demosõiduki stiilsete mustade AMG-hulkkodaraliste põhjal piisab E-Klassile ilusa tervikpildi jaoks suuruse poolest juba ka 20-tollistest.

Luksuslikkus, limusiinilikkus ja enesekindel stiilipuhtus jätkuvad ka uue E-Klassi tagaosas, kus tõmbavad kõige rohkem tähelepanu totaalselt uue disainiga tagatuled, mis peidavad oma sisedisainis Mercedese logo tähekesi. Vingeid tulesid ühendab üle pagasliuugi ulatuv kroomliist, mille kohal ka Mercedes-Benzi logo. Ümara üldilmega stangelt leiame horisontaalsed helkurribad, mille otstes püstised õhuavade imitatsioonid ning sportliku ilmega difuusoriala, mille äärtel kroomitud raamidega väljalaske imitatsioonid.

INTERJÖÖR

Interjööri poolel on E-Klassis võetud julgelt inspiratsiooni Mercedese EQ-seeria mudelite salongidest, kuid pole päris ära unustatud ka sisepõlemismootoritega mudelite loodud rada. Viimase parimaks näiteks on tõsiasi, et standardis saab E-Klass armatuurile kindla suurusega multimeedia ekraani ala, kuid tippvarustuses uhke ja futuristliku Hyperscreeni. Üldine disain on aga sarnaselt välisilmele, veidi preemiumlikum ja uhkem, kui C-Klassil, kui päris mitte nii luksuslik, kui S-Klassil. Materjalid on läbivalt meeldivad ja ehituskvaliteet üksikute eranditega samuti üpris hea. 

Sisustuses pakub Mercedes-Benz mudelile 17 erinevat polstrite lahendust, mille hulgas kunstnahkkattega, nahkkattega ja Nappa nahkpolstriga variante. AMG Line varustuspaketiga demosõiduk oli varustatud sportistmetega, mis võrdlemisi korvika ja toeka kujuga. Üksteisest võrdlemisi kaugel paiknevad jäigad küljetoed ei hoia reisijaid küll päris sportautlikult paigal, kuid tagavad siiski piisava stabiilsuse ja mugavuse. Üldine asend on sõiduautolikult veidi lebav ning rohke reguleerimisruum võimaldab meelepärase asendi leida pea igat kasvu reisijal. Meelepärast kehatemperatuuri aitavad hoida veel korraga aktiveeritavad istme ventilatsioon ja soojendus, millest viimane soojendab ka uste ning keskkonsooli käetugesid, ning uhkemas varustuses on saadaval ka massaažistmed. Tagumine rida saab veidi kõrgemal asuvad ja üpris püstise seljatoega soojendusega istmed, mis samuti üpris mugavad. S-Klassi tasemele tagumise istmerea kogemus kindlasti ei küündi, kuid olenemata sellest mööduvad sõidud ka E-Klassi tagareas siiski üpris meeldivalt.

Küll aga võib suurema seltskonnaga reisides tagumise istmerea sõidukogemust mõjutada salongi ruumikus, sest olenemata parajalt suurtest välisgabariitidest, esineb uus E-Klass reisijate mahutavuse poolest veidi alla ootuste. Esiritta mahuvad loomulikult mõlemale istekohale ka kahemeetrised, isegi kui juhi põlv mõnel juhul valusalt vastu multimeedia ekraani võib käib, kuid pikiteljel on kaks kahemeetrist praktiliselt maksimum. Loomulikult esineb selliseid olukordi, kus kaks kahemeetrist üksteise taga peavad reisima, tõenäoliselt vähe, kuid kui turul leidub väiksemate gabariitidega masinaid, mis saavad sellega kenasti hakkama, tundub E-Klassi sooritus veidi alla arvestuse. Pearuumi on igal istmekohal ka kahemeetristele. Salongi atmosfäär on pigem sportlik ning, tänu veidi kokpitilikult ümber reisijate arendatud disainile, hubane. Avarust lisavad hele sisu, palju aknapinda ja valikvarustusena pakutav panoraamkatus. Mercedestele omaselt lisab öisele sõidule emotsiooni uhke mitmevärviline miljöövalgustus, millel nüüd esitatava meedia järgi käitumise režiim. Esemete hoiustamiseks on E-Klassi salongis keskpärase suurusega kindalaegas, suured uksetaskud, keskkonsool suure süvisega, milles topsihoidjad ja telefoni juhtmevaba laadija, ning pigem madal, kuid keskpärase mahutavusega käetoe alune pesa. Tagumine rida saab keskpärased uksetaskud ja keskmise käetoe topsihoidjate sahtliga.

Pagasiruumi on E-Klassil kuni 540 liitrit, mida on 10 liitrit enam, kui sedaankeredega Audi A6-l ja 5. Seeria BMW-l, ning 10 liitrit vähem, kui S-Klassil, ehk perfektselt praktilisem, kui otsesed konkurendid, kuid mitte etem oma suurest vennast. Pistikhübriidi puhul langeb mahutavus 370 liitrile, mida on küll vähem, kui kõige vähem praktilisemal 5. Seerial, kuid rohkem, kui kõige vähem ruumikamal A6-l. Seega tervikuna on E-Klass liitritelt suhteliselt praktiline, kuid kasutajakogemuselt võiks ligipääsu ava olla veidi suurem ning praktilisust lisavad kotikonksud kõrgemal.

Multimeediat esindab nii standardlahenduse, kui Hyperscreeni puhul 14.5-tolline puuteekraan, mis armatuuril võrdlemisi lauge nurga all, kuid üpris kenasti reisijate käeulatuses ja vaateväljas. Riistvaraliselt on multimeedia terava ekraaniga ning opereerib läbivalt kiirelt ja sujuvalt. Tarkvaraliselt jookseb süsteemil põhimõtteliselt sama lahendus, mida oleme testinud juba mitmetel teistel tootja mudelitel, kuid uue E-Klassiga on Mercedes läbi viinud väikesed uuendused ikoonide visuaalides ja menüüde ülesehitustes, mis pole suuremas osas kasutajakogemust muutnud. Peamised funktsioonid on käik jätkuvalt olemas ja lihtsalt kasutatavad. Teiste hulgas on E-Klassi multimeedias sisseehitatud voogedastusplatvormid nagu Spotify, Apple Music ning koos kaameraga armatuuril on võimalik autos pidada ka videokõnesid või luua videoid TikTok platvormile, mis samuti rakendusena E-Klassi tarkvarasse alla laetav. Hyperscreeni puhul saab omale eraldiseisva ekraani ka kaasreisija ning lisaks puuteekraanile saab süsteemi juhtida ka häälkäsklustega. Muide, kui reisida autos üksinda, ei pea häälkäskluste edastamiseks eelnevalt ütlema ka “Hey Mercedes”, sest üksi sõites E-Klass eeldab, et rääkides suhtled sa temaga. Helitugevuse, sõidurežiimide ja üksikute kiirteenuppude jaoks on multimeedia ekraani all ka üks puutetundlik nupuala. Eelnevalt on Mercedes seda paigutanud keskkonsoolile, kus ta kippus randme alla jääma. Uue asetusega tahtmatuid vajutusi küll ei esine, kuid kaugemal olles on paneelile jällegi vajadusel veidi keerulisem sõidu ajal pihta saada. Uutele Mercedestele omaselt on ka E-Klassis kliimasätted integreeritud multimeediasse, kuid kui vanematel mudelitel kuvati sätted pidevalt ekraani alumisele viiendikule, tänu millele olid seaded pidevalt ligipääsetavad, on nüüd Mercedes kliimaseadete riba väiksemaks muutnud, ning seadete muutmiseks tuleb enne justkui avada soovitava teabega kliimavaade. Lahendus pole üleliia tülikas, kuid nõuab rohkem vajutusi, kui veidi vanemate mudelite lahendus. Helisüsteemi osas oli demosõidukil E-Klassi standardne lahendus, mis läbivalt igati dünaamiline, ruumiline ja kvaliteetne. Samas ei võimalda süsteem aga muusikat kuigi valjult kuulata, tänu millele aga esitus olenemata helitugevusest hea. Parima helikogemuse jaoks on loomulikult saadaval ka Burmester lahendus.

Olenemata aga sellest, kas uuel E-Klassil Hyperscreen või mitte, saab mudel sõiduandmete kuvamiseks 12.3-tollise täisdigitaalse näidikutabloo, millele lisavarustusest saadaval ka efektne 3D funktsioon, mida saime testida S-Klassi puhul. Olles sõltumatu hüperekraanist, on ekraan kenasti juhi vaatega risti ning tänu sellele ka kenasti nähtav. Välise valguse eest kaitsvaid varjukeid küll ekraani ümber pole, kuid meie testimise ajal kordagi ekraanilt segavat valgust reisijate poole ei peegeldunud. Riistvaraliselt on ekraan loomulikult selge pildiga ning opereerib läbivalt kiirelt ja sujuvalt. Tarkvaraliselt saab süsteem sama lahenduse, mis teised uued Mercedesedki, kus viis põhivaadet erinevate disainide ja kuvatavate infotüüpidega. Vajalik teave on läbivalt lihtsalt leitav ja üheselt mõistetav. Huvitaval kombel ei paku Mercedes uuele E-Klassile aga esiklaasinäidikut.

Rooli kohale saab E-Klass taas korduvalt kohatud omanäolise disainiga viiekodaralise, mis proportsionaalselt paraja läbimõõduga, kuid pigem tihke ja jämeda rooliratta disainga, mis võib küll väiksemate kättega juhtidel veidi raskel käte vahel püsida, kuid võimaldab siiski erinevaid käsitsusviise ja püsib üldiselt kindlalt kontrolli all. Samuti on rool kvaliteetselt kokku pandud meeldivatest materjalidest. Rooli muudavad multifunktsionaalseks neljale kodarale paigutatud puutealad, mis esialgu oma tiheda asetuse ja tasapinnalise disainiga küll veidi harjumatud, kuid kujunevad peale mõningat harjumist väga mugavateks, võimaldades pea kõike kontrollida ilma käsi roolilt eemaldamata. Ülemistest kodaratest võimaldab vasakpoolne navigeerida näidikutabloo seadetes ja parempoolne multimeedia ekraanil, mille tulemusel saab juht oma pöialdega praktiliselt igat sõiduki seadet muuta. Alumistel kodaratel on vasakpoolsel juhiabiliste ja parempoolsel helitugevuse ja käed-vaba süsteemi nupud. Kodarate tagant leiame kvaliteetsed metallist käigulabad, mis reguleerivad sportrežiimis käike ja teistes režiimides rekuperatsiooni tugevust. Rool on standardist varustatud elektrilise soojendusega, mis aga aktiveeritav vaid koos istmesoojendusega või siis eraldiseisvalt häälkäsklusega.

SÕITMINE

Jõuallikate poolest pakub Mercedes-Benz uut E-Klassi seitsme erineva mootoriga, mille hulgas peamiselt veel vedelkütuseid tarbivaid mahehübriidseid valikuid, kuid ka erinevaid pistikhübriide nii diisel-, kui bensiinimootoriga kombineerituna. Veoskeemilt on olenevalt mootorist valikus taga- ja nelikvedu ning käigukastina saavad kõik valikud 9-käigulise automaadi. Tühimass jääb olenevalt mootorist ja veoskeemist ligikaudu 2.3 tonni ligi.

Diiselmootorite nimekirja alustab 220d tähisega nelja silindriga kaheliitrine, mis arendab mahehübriidsena 145 kilovatti ning saadaval mõlema veoskeemiga. Nelikveolisena kiirendab 200d sajani 7.8 sekundiga ning kogub hoogu tippkiiruseni 234 km/h, tarbides keskeltläbi 5.1 l/100km. Diislite nimekiri jätkub pistikhübriidse 300de-ga, mis samuti saadaval mõlema veoskeemiga. Sisepõlemismootori pool on 300de-l sama, mis  220d-l, kuid koos 90-kilovatise elektrimootoriga on tal kombineeritult lausa 233 kilovatti. Elektrienergiat hoiustab mudel 25.4-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab E-Klassil puhtalt elektriga sõita üle 100 kilomeetri. 300de kiirendab sajani 6.6 sekundiga ning kogub hoogu kiiruseni 233 km/h. Diiselmootorite nimekirja lõpetab 450d, mis oma kolmeliitrise rida-6 mootoriga saadaval vaid nelikveolisena. 270 kilovatiga kiirendab mudel sajani 4.8 sekundiga ning kuni kiiruseni 250 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab Mercedes 6.3 l/100km.

Bensiinimootorite valik saab alguse 200 tähisega mahehübriidsest kaheliitrisest, mis arendab 150 kilovatti ning on saadaval taga- ja nelikveolisena. Nelikveoga kiirendab mudel sajani 7.6 sekundiga ning kuni tippkiiruseni 236 km/h, tarbides keskmiselt 7 l/100km. Viimasele järgnevad kaks pistikhübriidi tähistega 300e ja 400e, millel vastavalt 233 ja 285 kilovatti. 300e on saadaval mõlema veoskeemiga, 400e vaid nelikveoga. Nelikveolised variandid kiirendavad sajani vastavalt 6.5 ja 5.3 sekundiga ning tippkiirusteks on 234 ja 250 km/h. 25.4-kilovatt-tunnise akuga suudavad mudelid läbida kuni umbes 100 kilomeetrit puhtalt elektriga. Uue E-klassi võimsaim mootor kannab 450 tähist, mille rida-6 bensiinimootor arendab 280 kilovatti. Vastava jõuga kiirendab mudel nelikveolisena sajani 4.5 sekundiga ning kogub hoogu tippkiiruseni 250 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja 8 l/100km.

Veho Tallinna esinduse demosõiduki näol saime meie testida pistikhübriidset bensiinimootoriga 300e E-Klassi, mis kandis oma 233 kilovatti läbi 9-käigulise automaatkasti nelikveoliselt kõikide ratasteni. Olenemata sellest, et E-Klass oma 2.3-tonnise tühimassiga ikkagi pigem suur ja raske auto, saab 300e valiku bensiini- ja elektrimootori kombinatsioon tegelikult igati kenasti masina liigutamisega hakkama. Juba vaid elektriga suudab E-Klass kiirendada piisavalt hoogsalt ja sõita stabiilselt maanteekiirustelgi ning kui bensiinimootor ka veel sujuvalt ning märkamatult liitub, on kombineeritud tõmme võrdlemisi tugev ja sportlik, kuid luksusautole omaselt sujuv ning meeldiv. Emotsiooni toetab soovi korral ka veidi kõlaritest võimendatud mootorihääl. Nagu mainitud, suudab E-Klass 300e läbida täis akuga umbes 100 kilomeetrit puhtalt elektriga, kuid nagu oleme teiste Mercedes-Benzide puhulgi märganud, suudavad Mercedese pistikhübriidid peale aku tühjenemist käituda siiski väga osavate täishübriididena, kogudes sõites piisavalt elektrienergiat, et kohapealt lahkudes pea alati elektriga kiirendada. Energia tagasi kogumiseks on mudelil ka kolm rekuperatsiooni seadet, mille hulgas ka automaatne režiim, mis reguleerib mootoripidurdust navigatsiooni ja radaritelt kogutud info järgi. Nelikveolisena suudab mudel alati oma jõu kenasti maha kanda, tänu millele minek stabiilne ja krapsakas ning korduvalt testitud üheksakäiguline automaatkast opereerib samuti väga sujuvalt ja kiirelt. Nimetatud käigukast mängib suurt rolli ka E-Klassi maanteesõidu kogemuses, sest 9. käiguni jõuab masin alles kiirustel üle 100 km/h, mille tulemusel 110 km/h alas sõites on mootor ökonoomselt ja vaikselt justkui puhkeseisundis.

Kvaliteet jätkub loomulikult ka teistes sõiduomadustes. Testitud E-Klass oli varustatud õhkvedrustusega, mis summutab löökauke ja konarlusi väga osavalt, pakkudes läbivalt meeldivalt sõidukogemust. Tavalises seades on vedrustus pigem pehme, kuid sportrežiimis arvestataval määral jäigem ja konkreetsem. Küll aga ei uju, ega õõtsu E-Klass kummaski režiimis, tänu millele sõit, olenemata kohati esinevatest kerekaldumistest, alati täpne ja mugav. Roolimine on samuti olenevalt sõidurežiimist erineva raskusega, kuid läbivalt täpne ja sobiv nii igapäevastesse oludesse, kui veidi sportlikumaks sõiduks. Nähtavus on E-Klassi salongist igal suunal suhteliselt hea. Gabariidid ette hästi tajutavad, kuid tahapoole ilma anduriteta ja kaamerateta veidi keeruline. Viimast ei pea aga kartma, sest mudelile saadaval olevad kaamerad on kvaliteetsed ning aitavad ka kitsastes oludes kenasti liigelda. Demosõiduk oli varustatud ka nelikpööramisega, mille kuni 10 kraadi pööravad tagarattad võimaldavad E-Klassile 11.1-meetrist pöörderaadiust. Müratase on mudeli salongis läbivalt vaikne ning tervikuna pakub E-Klass väga meeldivat sõidukogemust.

E-Klassi juhiabiliste hulgas on automaatsed maatriks-kaugtuled, mis kuvavad projektoritega liikluspiiranguid ning valgustavad pimedal ajal suunava kontuurjoonega varjus olevaid kergliiklejaid, külgkokkupõrke ennetussüsteem, pimenurga jälgimine, osav ja täpne sõidurea hoidmine, mis toob masina vajadusel turvaliselt paigalseisuni, liiklusmärkide tuvastamine, navigatsioonile toetuv adaptiivne püsikiirusehoidja, kiiruspiirik ning iseparkimine, parkimisandurid ja kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem.

Kellele?

Uhkema ja suurema C-Klassina ning igapäevaseks liiklemiseks sobivama S-Klassina on uus E-Klass üks luksuslik, stiilne ja funktsiooniderohke tervik. Stiililiselt äriklassi hõnguga E-Klass pole oma suuruse kohta küll kõige ruumikama salongiga, kuid saab kenasti hakkama ka leibkonna peamise autona ning sobib praktiliselt iga ajami valikuga nii linnaliiklusesse, kui maanteedele. Sobib juhtidele, kes soovivad stiilset, mugavat ja luksuslikku sedaankerega autot.

Uhkema ja suurema C-Klassina ning igapäevaseks liiklemiseks sobivama S-Klassina on uus E-Klass üks luksuslik, stiilne ja funktsiooniderohke tervik. Stiililiselt äriklassi hõnguga E-Klass pole oma suuruse kohta küll kõige ruumikama salongiga, kuid saab kenasti hakkama ka leibkonna peamise autona ning sobib praktiliselt iga ajami valikuga nii linnaliiklusesse, kui maanteedele. Sobib juhtidele, kes soovivad stiilset, mugavat ja luksuslikku sedaankerega autot.

Auto andmed

Hind alates: 65 400

Testitud mudeli info:
∼95 000 €
Pistikhübriid
2.0 l I4
233 kW
0.8 l/100km
Nelikvedu
9-käiguline automaat
Max 234 km/h
0 – 100 km/h: 6.5 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST