Oma mudelirivi elektrifitseerimisel võttis Renault juba teekonna alguses vastu kindla ja küllalt huvitava otsuse kasutada uute mudelite puhul varasemalt tuttavaid mudelinimesid, millele pani aluse 2022. aastal turule jõudnud Megane E-Tech. Nüüd on aga Prantsusmaa autotootja jõudnud juba oma neljanda uue elektriautoni, mis pärinud nime 1961. aastast 1994. aastani toodetud legendilt Renault 4, mida toodeti 20 tehase peale kokku üle kaheksa miljoni ühiku. Uustulnuk mõistagi otsene järeltulija ikoonile pole, kuid veidi on Renault siiski pärandist kinni hoidnud ning selle tulemusel on neil õnnestunud üks vägagi omapärane elektriline linnaliikur, mille alternatiivideks on näiteks Hyundai Inster, Peugeot e-208, Mini Electric ja Fiat 500e.

VÄLIMUS

Sarnaselt oma veidi kuulsamale ja rohkem turundatud vennasele ehk Renault 5 E-Techile, pole ka 4 E-Techi retrofuturistlik disain nii-öelda nullist loodud, vaid on inspiratsiooni saanud eelmise sajandi teises pooles toodetud esiisalt, mis kajastub kõige üldisemalt mudeli proportsioonides, mis annavad sellele luukpära mõõdus liikure küllalt linnamaasturliku ning krossoverliku ilme. Renault värskeimale käekäigule omaselt pole 4 E-Tech mitte ühegi nurga alt loodud kaasliiklejate varju jääma, vaid tervitab möödujaid väga sisutiheda, huvitava ning omapärase ilmega, mis kombineerib elektriajastu ilme maitsekalt retro stiiliga ja näeb liihtsalt ütlemata tore välja. Gabariitidelt sarnaneb uustulnuk enim tootja mudelirivis küllalt tuttava Capturiga, olles umbes 20 sentimeetrit pikem ja 10 sentimeetrit kõrgem vennasest, mille mudelitähis number suurem. Konkurentide hulgas sarnaneb 4 E-Tech enim Alfa Romeo Junioriga. Värvkatte saab mudel standardis punase ning lisades pakub Renault veel kolme mustvalget varjundit ja pruuni, sinist ning rohelist tooni. Kõik värvid on saadaval ka kontrastse musta katuse ja kapotiga ning on ütlemata tore, kui autotootjad oma pisematele liikuritele silmapaistvaid värve pakuvad, mis linnaruumi särtsakust lisavad. 

Küllalt sirge profiiliga ninaosal vastutavad esiisa pärandi eest ümmargused päevasõidutulede elemendid, mis triibulistena integreeritud elektriautoliku “iluvõre” äärtele, mis omakorda valgustatud väliskontuuri ja Renault logost inspireeritud mustriga annab mudelile väga futuristliku ja uudishimuliku pilgu. Funktsionaalseid õhuavasid on ninaosas küll minimaalselt, kuid olenemata sellest tervitab 4 E-Tech väga loomuliku ilmega ning ei ehmata esmakordselt kohtujaid ülepingutatult elektrilise visuaaliga.

Küljele liikudes avalduvad mudeli kompaktsus, suhteliselt kandiline siluett ja küllalt linnamaasturlikud proportsioonid. Masina suuruse reedavad enim aga rataste ja kandiliste rattakoobaste suurused. Sisukust lisavad küjele kontuurid ustel, reljeefsed küljelaiendid, masina alläärt ümbritsev musta värvi ala ning Prantsusmaa lipuga dekaalid esimestel tiibadel. Laadimispesa on asetatud vasaku külje esitiivale. Veljed saab 4 E-Tech igal juhul 18-tollised, ent madalamas varustuses on tegemist terasvelgedega ning uhkeimal juhul saab mudel ka demoautol all olnud valuveljed, mis oma tihedate kodaratega samuti veidi retroliku hõnguga.

Tagaosa on Renault 4 E-Techi kõige tagasihoidlikum, ent kahtlemata mitte igav külg. Suure luugi äärtel tõmbavad enim pilku püstised tagatuled, mis meenutavad oma punase kontuuriga kergelt Fiat 500-ja ilmet ja kombineerivad sarnaselt esituledele veidi vanaaegset ja futuristlikku stiili. Tagaakna kohal lisab ilmele teravust kerge tiib ning kõrgel põrkeraual omapära õhuavade imitatsioonid ja silmapaistvad kontuurid.

INTERJÖÖR

4 E-Techi reisijateruumi on kasutajakogemuse vaatevinklist ootuspäraselt Renault kokku pannud küll tuttavamatest ja varem kohatud elementidest, tänu millele on liikur Renault fännidele juba esimesest kohtumisest küllalt kodune ja selge, ent olenemata sellest tervitab visuaalselt masin reisijaid küllalt omapärase ja silmapaistva salongiga, mis seob sarnaselt välisilmele lahendusi nii olevikust kui minevikust. Kahetasandiline armatuur nahkkatte ja kollaste õmblustega, klavermust paneel integreeritud miljöövalgustusega, peidetud Prantsusmaa lipud, veidi tagatulesid imiteeriva disainiga ventilaatorid, reljeefne laepaneel, seotud ekraanide paar, ruudulise tekstiili ja teretulnud füüsiliste nuppude kasutus loovad koostöös parajalt sisutiheda ja atraktiivse terviku. Materjalide osas esineb salongi madalamal poolel küll arvestataval määral ka odavamat krabisevat plasti, kuid tähtsamates kohtades on materjalide valik ja ehituskvaliteet mõlemad siiski head.

Retrofuturismi esindavad salongis enim aga istmed, mis oma ruuduliseks õmmeldud naha, säbrulise tekstiili ja kollaste aktsentidega näevad väga stiilsed välja ning pakuvad ka tegelikult küllalt mugavat aset, mis tervikuna pigem linnamaasturlikult püstine, ent sõiduautolikult madal. Käsitsi reguleerimise ulatus võimaldab hea asendi leida igat kasvu reisijatel ning olenemata pigem pehmetest küljetugedest liigset ringi liikumist või istmel libisemist karta ei tasu, sest selle jaoks lihtsalt füüsiliselt salongis ruumi pole. Mugavusfunktsioonidest on esiistmetele saadaval soojendus. Tagumises reas on istmed siledamad ja jäigemad, kuid ajavad asula piires liigeldes kindlasti asja piisavalt mugavalt ära.

Füüsiline ruumikus pole mõistagi Renault 4 E-Techi tugevaim külg, ent esirea piires saab mudel kahemeetristega siiski kenasti hakkama. Pikiteljel mahuvad üksteise taha maksimaalselt kaks keskmist kasvu täiskasvanut, kuid ka siis on juba tagumise põlved vastu esiistet, ning pearuumi on viimastele piisavalt kõikjal. Atmosfäär on pigem tumedate toonide, kompaktsuse, keskmisest kitsamate akende ja madalale laduva lae tõttu salongis oodatust rõhuvam, ent samaaegselt lisavad nimetatud elemendid õhkkonnale hubasust ja sportlikkust, mille tulemusel on kilomeetrite seljatamine siiski meeldiv. Öisele sõidule lisab meeleolu mitmevärviline miljöövalgustus ning masina üheks kõige vingemaks omaduseks on valikuline avatav pehme Plein Sud™ katus. Esemete hoiustamiseks on esireas väike käetoealune laegas, topsihoidjatega laegas käetoe ees, mille peal eemaldatav lisatasku, telefoni juhtmevaba laadija keskkonsooli eesotsas, madala äärega uksetaskud ja paraja suurusega kindalaegas. Tagumine rida saab vaid väikesed uksetaskud ja taskud esiistmete seljatugedel.

Pagasiruumi on Renault 4 E-Techil kuni 420 liitrit, mis tema gabariitide kohta tegelikult küllalt tubli sooritus, olles ligikaudu sama praktiline kui näiteks Volkswagen T-Roc. Valikuliselt elektriline pagasiluuk loob ruumile väga avara ligipääsu ning pagasi peale- ja mahalaadimiseks tuleb ületada umbes sentimeetrine künnis. Pagasit aitavad organiseerida haagid nurkades, kotikonksud, pingul rihmad ja taskud seintel ning arvestatav lisaruum põranda all. Teise istmerea seljatoed klapivad kokku 60/40 suhtes.

Multimeedia osas on viimasel ajal Renault teadagi pigem eelistanud oma salongides püstise asetusega kuvareid, kuid uustulnuk tõestab oma 10,1-tollise ja landscape orientatsioonis oleva puuteekraaniga ka laiuva lahenduse sobivust, mis armatuuri tsentri kohal, ekraanide elemendi paremal poolel oma terava pildiga kenasti reisijate käeulatuses ja nähtavuses, ilma juhi vaatevälja piiramata. Tarkvaraliselt jookseb süsteemidel vanematelt Renault mudelitelt tuttav Google’i teenustele rajatud lahendus, mis sobib samuti valatult horisontaalsele kuvarile ning mis oma konfigureeritavuse ja loogilise ülesehitusega küllalt kasutajasõbralik isegi esmakohtumisel – süsteemse ülesehitusega menüüd, kiirteenuppude riba erkaani vasakul äärel ning üheselt mõistetav klassikaline funktsionaalsus. Samuti näeb süsteem visuaalselt kena välja, olles värvipaletti poolest seotud miljöövalgustuse tooniga, ning ka riistvaraliselt opereerib süsteem kiirelt ja sujuvalt. Kliimasätted on Renault tuttavalt jaganud osaliselt multimeediasse ning osaliselt füüsilisele paneelile ekraani all, tänu millele kõik sätted pidevalt ligipääsetavad ja lihtsasti muudetavad. Helisüsteemi osas oli demoauto varustatud uhkema Arkamys lahendusega, mis oma 6 kõlariga kaotab küll helitugevuse valjenedes esituse dünaamikat, kuid opereerib igapäevastes oludes siiski piisavalt kvaliteetselt. Helitugevuse nupud on kusjuures kaasreisija jaoks asetatud multimeedia ekraani peale.

Näidikutabloo saab 4 E-Tech olenevalt varustusest 7- või samuti 10,1-tollise. Demoautos olnud viimane on kenasti juhi jaoks läbi rooli ava nähtav, ei peegelda tänu varjukile välist valgust ning opereerib samuti kiirelt ja sujuvalt. Tarkvaraliselt jookseb ka näidikutablool varasemalt kohatud kasutajasõbralik lahendus, mis oma nelja üldisema asendiplaani ja täpsemate andmete konfigureeritavusega võimaldab meelepärase info ja visuaaliga tervikut igale maitsele. Visuaalselt on ka näidikute tarkvara väga puhta ja kaasaegse stiiliga ning tonaalsuselt seotud miljöövalgustusega.

Rooli kohale saab 4 E-Tech kergelt kandilise ilmega ja korduvalt kohatud Renault kaasaegse kolmekodaralise, mis tänu oma ergonoomilisele disainile ja meeldivatele materjalidele püsib kindlalt ja mugavalt käte vahel, olenemata sellest, et on proportsionaalselt uue mudeli salongis pigem suure läbimõõduga. Küll aga võiks rooli saada reguleerida armatuurist kaugemale. Multifunktsionaalsuse tagavad rooli äärmistel kodaratel paiknevad füüsilised nupupaneelid ja lülitid, mida tänu nuppude selgetele asendiplaanidele ning paneelide reljeefsetele soontele lihtne kasutada ka pilku teelt tõmbamata. Vasakpoolsed seadistavad juhiabilisi, parempoolsed näidikutablood ning multimeediat juhib jätkuvalt lisakang roolisamba paremal küljel, kus ka kõrgemal silmapaistvate dekaalidega käigukang. Uhkemad varustused saavad ka roolisoojenduse, parema kodara alt leiame sõidurežiimide nupu ning kodarate tagant rekuperatsioonilabad.

SÕITMINE

Liikuma paneva tehnika osas poolest on Renault 4 E-Tech saadaval kahel erineval kujul, mida eristatakse aku mahutavuse alusel nimedega Urban Range ja Comfort Range. Mõlemad variandid on esiveolised ning ligikaudse tühimassiga 1,4 tonni, toetavad kuni 3,7-kilovatist V2L energia tagastamist, ent erinevad veidi jõudluse osas.

Urban Range lisatiitliga mudelit toidab 40-kilovatt-tunnine aku, millelt tarbib keskmiselt 14,7 kWh/100km kuluga elektrit 90 kilovatti ja 225 njuutonmeetrit arendav elektrimootor, mis tõmbab mudeli nullist sajani 9,2 sekundiga ning kuni tippkiiruseni 150 km/h. Võimsaimas võimalikus laadijas toetab mudel kuni 80-kilovatist laadimist, mis täidab aku põhiosa umbes 30 minutiga, kuni kiirusel 320 km/h, ning akutäiega sõidab masin umbes 300 kilomeetrit.

Comfort Range mudelil on aga kilovatt-tunde 12 ühikut rohkem ning keskmise lubatud energiakuluga 15,1 kWh/100km lubatakse uhkemale mudelile 400-kilomeetrist laadimisvälpa. 245 njuutonmeetrit arendava 110-kilovatise ajamiga kiirendab viimane sajani 8,2 sekundiga, ent suurim kiirus on ikkagi piiratud väärtusele 150 km/h. Laadimist toetab uhkem mudel kuni 100-kilovatist, mis täidab suurema aku põhiosa samuti umbes poole tunniga, kuni kiirusel 400 km/h.

Testitud pressiauto näol oli meie testida uhkem ja võimsam, suurema akuga Renault 4 E-Tech oma 110 kilovati ja 245 njuutonmeetriga. Tehnilistele numbritele ootuspäraselt nimetatud elektriajamilt sportlikku käitumist mõistagi loota ei tasu, ent masina suuruse ja umbes 1,4-tonnise tühimassiga saab ta tegelikult hakkama üllatavalt pädevalt. Mootor ei paku vajutades istmessekiskuvat tõmmet, ent reageerib pedaalimistele piisavalt kiiresti ning kiirused kasvavad loetletud jõudluse kohta tegelikult üllatavalt tempokalt maanteekiirustenigi. Sportrežiimis kusjuures reageerib mootor juhi sisendile veidi entusiastlikumalt ning njuutonmeetrid jõuavad ratasteni kärmemalt. Seega jõudluse osas midagi erilist otsida ei tasu, kuid samas minekut igapäevase tarbimise juures kindlasti väheks ei jää. Samuti ei käi 245 njuutonmeetrit üle jõu ka vaid esiratastele ning masin suudab oma jõu läbivalt stabiilselt edasiliikumisse kanda. Energia tagasikogumiseks on 4 E-Techil kaks loomuliku käitumisega klassikalist mootoripidurduse režiimi ja eraldiseisev ühepedaalisõitu võimaldav režiim. “Käigukasti” osas, mida 4 E-Techil mõistagi tegelikult pole, saab kriitikat Park (P) käigu puudumine, mille tulemusel peab paigalseisus kasutama neutraali ja käsipidurit. Süüte väljalülitamisel aktiveeruvad viimased loomulikult automaatselt.

Vedrustus on mudelil küllalt konkreetse tagasisidega, olemata reisijate jaoks põrutavalt jäik, mille tulemusel on sisuliselt kõike rataste all toimuvat sõites tunda, kuid samas ei kujune ka pikematel sõitudel vedrustuse tundlikkus häirivalt väsitavaks ning löökaugud ja künnised mööduvad igapäevaoludes siiski piisaval mugavalt. Kerekaldumisi esineb tänu madalal asuvale massile ja jäikusele samuti läbivalt väga vähe. Roolimine on keskpärase raskusega ja muutub sportrežiimis veidi raskemaks ning on läbivalt ühe linnaliikuri jaoks piisavalt täpne ja konkreetne. Kokkuvõttes Renault 4 E-Tech küllalt iseenesestmõistetavalt sportlikku sõitu ette võtma ei kutsu, kuid kergematel kõrvalteedel, kus jätab mudel endast kusjuures oodatust kergema ja reageerivama mulje, annab temaga tehniliselt kurve nautida küll. Igapäevaoludes aga sõidumugavusele midagi peale vedrustuse tundlikuse ette heita pole ning tervikuna liigub ta heas mõttes klassikalise auto moodi, omamata domineerivalt eristuvat elektriauto iseloomu.

Olenemata mainitud, veidi rõhuvast salongi atmosfäärist on nähtavus aga igal suunal juhikohalt meeldivalt avar ning masina küllalt väikesed gabariidid igati hästi tajutavad. Samuti on mudeli oma 10,8-meetrise pöörderaadiusega mõistagi füüsiliselt hästi manööverdatav ja kitsastes oludes aitab toime tulla ka tahavaatekaamera, mis kuvab seljatagust küll, ent on suhteliselt madala kvaliteediga. Müra osas jõuab maanteekiirustel salongi veidi rehvimüra, kuid linnaliikluses on sõit läbivalt elektriautolikult vaikne.

Renault 4 E-Techi juhiabiliste hulgas on keskpärase valgustavusega automaatsed kaugtuled, osav sõidurea hoidmine, mis toob vajadusel sõiduki ise turvaliselt paigalseisu, pimenurga andurid, automaatne hädapidurdamine, püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, parkimisandurid ja tahavaatekaamera.

Kellele?

Renault on kahtlemata viimaste aastate jooksul näidanud märkimisväärset arengut ja taseme tõusu ning sama sihi kaitsjaks on ka uhiuus Renault 4 E-Tech, mis õppinud õnnestumistest ja vigadest ning pakub ühe elektrilise ja kompaktse linnaliikuri kohta väga komplektset ja kvaliteetset tervikut. 4 E-Tech sobib nii asulatesse kui veidi ka kiirematele teedele, pakub heas mõttes klassikalisi luukpära sõiduomadusi, on esimesest kohtumisest kodune ja kasutajasõbralik, ei jää vajadusel hätta ka praktilisuse poolest ning näeb veel ka ütlemata vinge välja. Seega väikest elektrilist linnaliikurit otsides ei tasu 4 E-Techi kindlasti mängust välja jätta.

Renault on kahtlemata viimaste aastate jooksul näidanud märkimisväärset arengut ja taseme tõusu ning sama sihi kaitsjaks on ka uhiuus Renault 4 E-Tech, mis õppinud õnnestumistest ja vigadest ning pakub ühe elektrilise ja kompaktse linnaliikuri kohta väga komplektset ja kvaliteetset tervikut. 4 E-Tech sobib nii asulatesse kui veidi ka kiirematele teedele, pakub heas mõttes klassikalisi luukpära sõiduomadusi, on esimesest kohtumisest kodune ja kasutajasõbralik, ei jää vajadusel hätta ka praktilisuse poolest ning näeb veel ka ütlemata vinge välja. Seega väikest elektrilist linnaliikurit otsides ei tasu 4 E-Techi kindlasti mängust välja jätta.

Auto andmed

Hind alates: 30 200

Testitud mudeli info:
39 000 €
Elekter
110 kW
15.1 kWh/100km
Esivedu
Max 150 km/h
0 – 100 km/h: 8.2 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST