Oma hiljutise linnamaasturite valiku jõulise laiendamise käigus tutvustas Renault 2024. aastal maailmale oma uut lipulaeva Rafale, mis Australi ja Espace’i vahel pakib suuresti juba viimastes kohatud lahendused uude ja suurde kupeemaasturi vormi. Rafale mudelinimi tuleneb aga kusjuures 1934. aastast, mil Prantsusmaa autotootja kuuesilindriline mootor võimaldas Caudron C.460 võistluslennukil saavutada oma klassis kiirusrekordi. Kuuesilindrilist ja 231-kilovatist mootorit uus Rafale küll ei saa, kuid sinist värvi jagab soovi korral eelkäijaga küll. Rafale alternatiivideks on näiteks Peugeot 3008, Lexus NX, Mazda CX-60 ja CUPRA Terramar.

VÄLIMUS

Olenemata tõsiasjast, et platvormi jagab Rafale nii Espace’i kui Australiga, mis visuaalselt väga sarnased mudelid, pole Rafale puhul Renault lõiganud vaid vennasmudelite disaini kupeemaasturlikuks, vaid loonud uuele lipulaevale totaalselt omamoodi disaini, mis linnapildis õige kerevärviga väga silmapaistev. Kupeemaasturina ei jätka Rafale ka Arkana alustatud suunda, olles proportsionaalselt palju enesekindlama ja preemiumlikuma ilmega, ning vendade seas sarnaneb Rafale mõõtudelt kõige rohkem Espace’iga, jagades suurusklassi enim näiteks Škoda Enyaq Coupe iV ja Ford Mustang Mach-E-ga. Standardis saab Rafale punase värvkatte ning lisavarustuses pakub tootja veel musta, valget, halli ning ka demoautot katnud sinist tooni. Samuti on enamus värvid saadaval kahetoonilise lahendusega, kus katus kontrastselt musta värvi.

Ninaosas tõmbab Rafale enim pilke oma trapetsikujulise iluvõrega, mida katavad omapäraselt kerevärvi pinna kohal ruumilised ja mustad Renault rombid, ning kitsad esituled iluvõre ülemistes nurkades, mis kergelt kontuurse kapoti varju süvistatuna väga hea valgustavuse ja huvitavalt detailse sisedisainiga. Põrkeraua äärtel rõhutavad küllalt tugevaid kerejooni noolekujulised päevasõidutulede elemendid ning madalamal lisab sportlikkust suur trapetsikujuline õhuava terava splitteri kohal. Tervikuna näeb Rafale ninaosa oma küllalt tõsise pilgu ja mitmekülgse disainiga väga lipulaevalik ja uhke välja.

Küljel avaldub mudeli sportlik kupeemaasturi siluett, mis oma voolujoonelise ninaosa profiili, tagaakna kohal paikneva tiiva ja kandilise tagaosaga sarnaneb üllatavalt palju Peugeot 408 omaga. Kerejooned on küljel jätkuvalt pigem tugevad ning rõhutavad suuri rattakoopaid, küljelaiendeid ning jõulisi “õlgu” tagarataste kohal. Kliirensit on Rafalel 17 sentimeetrit ning veljed saab mudel olenemata varustusest 20-tollised ning suhteliselt omapäraste ja kaunite disainidega. 

Tagaosas on peamiseks tõmbenumbriks taas huvitava väliskontuuri ning sisutiheda disainiga tuled, mis külgmisi kerejooni jätkavana ulatuvad pagasiluugile, kus Renault logo all käsitsi kirjutatud kirjastiilis mudeli nimi. Sportlikkust lisavad kontuurne tiib tagaakna kohal ja veidi kumeram kerejoon kupeeliku katusejoone lõpus ning maasturlikku ilmet toetab kontrastne põrkeraud erinevate omapäraste elementidega.

INTERJÖÖR

Erinevalt omapärasest välisdisainist on interjööris Rafale nii Espace’ist kui Australist praktiliselt eristamatu, kasutades ka viimastes kogetud Renault värskeimat lähenemist, mille peategelaseks suurte ekraanidega openR link multimeedia lahendus. Olenemata aga lahenduse taaskasutusest, on nimetatud salong siiski küllalt kasutajasõbralik, funktsioonide rikas ja kaasaegne, pakudes kilomeetrite seljatamiseks meeldivat ja ilusat keskkonda. Uhkeima Alpine varustuse korral toetavad visuaali näiteks kivi imitatsioon armatuuril, Prantsusmaa lipu värvides õmblused, sinised aktsendid ja valgustatud Alpine logod esiistmete seljatugedel. Materjalide valik ja ehituskvaliteet on salongis läbivalt suhteliselt head.

Ainulaadsed ehk vennasmudelite omadest eristuvad on aga Rafale istmed, mis oma keskmisest jäigemate polstrite, küllalt kaugele ulatuvate küljetugedega ning nahka ja pööratud nahka kombineeriva kattega üllatavalt korvika ja sportlikku iseloomuga. Istmed hoiavad reisijaid ka küllalt kurvilistel teedel suhteliselt hästi paigal ning pakuvad oma laia elektrilise reguleerimise ulatusga mugavat ja toekat asendit igat kasvu reisijatele. Vaid peatugi võiks olla veidi enam tahapoole nihutatav. Mugavusfunktsioonidest on esiistmetele saadaval soojendus ja mälufunktsioon ning juhilistmele ka massaaž. Tagareas on istmed oma küllalt reljeefsete ja jäikade polstrite, meeldivalt pika istmepõhja ning lebavama asendiga samuti mugavad ja toekad.

Lipulaevale kohaselt on uus Rafale ka küllalt ruumikas. Pikiteljel mahuvad juhipoolel üksteise taha üpris täpselt kaks kahemeetrist ning ka pearuumi on kõikidel kohtadel pikematelegi. Vajadusel saab teine rida hakkama ka kolme reisijaga, kuid tähtsam on see, et nelja keskmist kasvu täiskasvanu jaoks on ruumi mudelis küll ja veel. Atmosfäär on tippvarustusega Rafale salongis isegi üllatavalt preemiumlik ning erinevate disainilahenduste koostööl ka hubane ja sportlik. Avaruse tagavad suured aknad ja valikuline reguleeritava läbipaistvusega solarbay panoraamkatus, mille tagumisel äärel visuaalne viide Rafale nime päritolule. Öist sõitu meeleolustab mitmevärviline miljöövalgustus kontuuridega armatuuril ja ustel ning Alpine logodega esiistmetel. Esemete hoiustamiseks on salongis keskpärase mahutavusega käetoealune laegas, lainurkpeegliga prillitoos laes, suur kindalaegas, keskkonsool, milles kaks küllalt suurt laegast ja mille kohal liigutatav, lennuki thrust leverit meenutav, käetugi juhtmevaba telefoni laadijaga ning suured uksetaskud. Teine rida saab samuti suured uksetaskud ja laia käetoe. Viimase eesotsas paiknevate topsihoidjate ümber on kusjuures kaks keeratavat telefonihoidjat ja käetoe all ka kahe laadijaga laegas. 

Pagasiruumi on Rafalel 535 liitrit, mida on küll veidi vähem kui sama suurusklassi alternatiividel keskmiselt, kuid siiski igapäevasteks vedamisteks piisavalt. Universaalse kuju ja avara ning suure ligipääsuga ruumis aitavad pagasit organiseerida neli kotikonksu, haagid nurkades ning üks suurem süvis parema rattakoopa taga. Pagasi peale- ja mahalaadimiseks tuleb ületada umbes 10-sentimeetrine künnis, luugile on saadaval elektriline opereerimine ning pikemate esemete vedamiseks klapivad teise rea seljatoed 40/20/40 suhtes.

Kiiret ja sujuvat multimeediat kuvab Rafale openR link ekraanide paneelil 12-tolline püstise asetusega puuteekraan, mis kergelt juhi poole suunatuna kenasti reisijate käeulatuses ja nähtavuses ning terava ekraaniga. Suuresti Google teenustel põhinevas tarkvaras leidub täpsemate seadete tasandil üksikuid veidrusi ja üleliia keerulisi sätete paigutusi, kuid tervikuna pakub lahendus igapäevasel tarbimisel väga kasutajasõbralikku ja lihtsat kogemust. Süsteemi funktsionaalsust saab laiendada erinevate rakendustega, teenused on võimalik siduda oma Google kasutajaga ning häälkäsklustele vastab küllalt osav Google Assistant. Isikupärastamise osas saab veidi konfigureerida koduvaadet ning muuta graafikate värvipaletti, mis seotud miljöövalgustuse tooniga, ja tervikuna näeb multimeedia ka visuaalselt väga kaasaegne ja stiilipuhas välja. Kliimaseaded on integreeritud pooleldi multimeediasse ja pooleldi asetatud füüsilisele nupupaneelile viimase all, kus füüsilised nupud kõik kusjuures nii lükatavad kui tõmmatavad, ning tänu loogilisele asetusele, selgetele visuaalidele ja tõsiasjale, et kõik funktsioonid on pidevalt nähtavad, pakub lahendus väga lihtsat ja mugavat kasutajakogemust. Valikuline 485-vatine Harman Kardon helisüsteem esitab palasid praktiliselt olenemata helitugevusest ja esitatava meedia žanrist läbivalt kvaliteetselt ja dünaamiliselt ning pakub tervikuna üllatavalt mõnusat audiokogemust.

Sõidu ja sõiduki andmete kuvamiseks asub juhikoha ees terava 12,3-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis läbi rooli ava täpselt nähtav ning olenemata varjuki puudumisest ei peegelda häirivalt välist valgust. Riisvaraliselt jookseb süsteem taas kiirelt ja sujuvalt ning tarkvaraliselt on valikus neli põhivaadet. Ekraani paremal äärel muuta ka täpsemalt kuvatavate andmete tüüpi ning koostöös kaunite ja uuenenud visuaalidega on vajalikud andmed läbivalt lihtsasti leitavad ja üheselt mõistetavad. Uhkematele varustustele on saadaval ka informatiivne ja selge pildiga esiklaasinäidik. 

Nahkkatte ja Prantsusmaa toonides õmblustega proportsionaalselt paraja läbimõõduga kolmekodaraline püsib tänu ergonoomilisele disainile ja pigem õhukesele roolirattale kindlalt käte vahel, võimaldab erinevaid käsitsusviise ning näeb ka visuaalselt nägus välja. Multifunktsionaalseks muudavad rooli äärmistel kodaratel paiknevad füüsilised nupupaneelid ja lülitid, mida tänu selgele asetusele ja disainile ning kergetele reljeefsustele lihtne kasutada ka pilku teelt tõmbamata. Vasakpoolsed seadistavad juhiabilisi, parempoolsed näidikutablood ning multimeedia kontrollimine on jätkuvalt lisakangil rooli taga paremal. Rafale rool on Eestis juba standardist soojendusega ning kodarate tagant leiame plastikust rekuperatsioonilabad.

SÕITMINE

Jõuallikate poolest on uhiuus Rafale saadaval kahel erineval kujul – täis- ning pistikhübriidsena. Veoskeemilt on nimetatud variandid vastavalt esiveoline ja nelikveoline, kuid mõlemal juhul tarbib vedelkütust 1,2-liitrine kolmesilindriline ning jõud jõuab ratasteni läbi “kuuekäigulise” automaatkasti, mille sidurivaba lahendus võimaldab koostöös integreeritud elektrimootoriga saavutada tegelikult 15 erinevat jõuülekannet. Mudeli tühimass jääb olenevalt varustusest vahemikku 1,6 kuni 2 tonni.

Võimsuse järjestuses on lahjemaks valikuks täishübriidne Rafale, mille kapoti all paiknevad 1,2-liitrine bensiinimootor ja kaks elektrimootorit arendavad kombineeritult kuni 146 kilovatti ja 205 njuutonmeetrit. Nimetatud jõuga suudab esiveoline Rafale kiirendada nullist sajani 8,9 sekundiga ning saavutada suurimaks kiiruseks 180 km/h, tarbides keskeltläbi 4,8 l/100km. Elektrienergiat hoiustab täishübriidne mudel 2-kilovatt-tunnises akus.

Võimsamaks valikuks on seega pistikhübriidne Rafale, mis saab lisaks täishübriidse versiooni ajamitele tagarataste vahele veel ühe 100-kilovatise elektrimootori, kergitades mudeli kombineeritud jõudluse numbrid 224 kilovati ja 450 njuutonmeetrini. Nagu öeldud, on pistikhübriidne valik nelikveoline, kuid nagu mootorite paigutusest oletada võib, seisneb masina nelikveolisus vaid elektrimootori panuses ning kardaani sisepõlemismootorist tagarataste poole ei ulatu. Olenemata sellest kiirendab aga võimsam Rafale sajani vaid 6,4 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks samuti 180 km/h. Elektrienergiat hoiustab viimane 22-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab puhtalt elektriga ligi 100-kilomeetrist sõiduulatust.

Demoauto puhul oli meie proovida esiveoline ja täishübriidne Rafale, mille mootorid arendasid koostöös 146 kilovatti. Olenemata sellest, et viimase puhul tegemist mudeli kõige lahjema versiooniga, on selles ajamikombinatsioonis jõudlust tegelikult Rafale suuruse ja massi jaoks siiski piisavalt. Sportlikkust või jalustrabavat minekut temalt loomulikult loota ei tasu, kuid tõmme on läbivalt piisavalt jõuline, kiirendus sujuv ja lineaarne ning tänu hübriidusele masin ka pedaalimistele küllalt reageeriv. Tõsi, põhiosa jõudlusest jõuab ratastesse siiski sisepõlemismootori sekkumisel, kuid esimese tuntava tõuke annab elektrimootor suhteliselt krapsakalt. Tavaoludes opereerib hübriidsüsteem aga praktiliselt märkamatult ning võimalusel suudab mudel sõita ka maanteekiirustel täiselektriliselt, mille tulemusel sobib Rafale täishübriidsena nii linnaoludesse kui maanteedele. Tugevamatel pedaalimistel annab hübriidsüstemi käitumisest märku küllalt palju salongi kostuv mootorimüra ning energia tagasikogumiseks on mudelil kolm rekuperatsiooniastet.

Rafale kuuekäiguline automaatkast tähtsustab läbivalt sujuvust üle kiiruse, mille tulemusel on vahetused mugavuse mõistes ülisujuvad, kuid jõudluse osas kohati üllatavalt pikad, ning õnneks tema 15-käigulist iseloomu sõites tunda pole. Veoskeemi osas suudab Rafale oma 205 njuutonmeetrit ka esiveoga kenasti edasiliikumisse kanda ning minek on stabiilne ka keskmisest libetamatel pindadel.   

Vedrustus on Rafalel keskmisest jäigem, kuid koostöös arvestatava inertsiga väga osava summutamisega, mille tulemusel on teel toimuvat info mõttes hästi tunda, kuid samas ei möödu löögid ja künnised ka küllalt konarlikel teedel üleliia põrutavalt ega väsitavalt, mis omakorda toetab sõidudünaamika poolel Rafale lipulaevalikku iseloomu. Oodatud määral esinevate kerekaldumistega võib kiiretel manöövritel esineda veidi ujuvust, mille tulemusel sportlikku sõitu Rafale väga harrastama ei kutsu, kuid tavaoludes püsib mudel igati stabiilselt ja kindlalt etteantud trajektooril ning üleüldiselt on mudeli sõiduomadused linnamaasturi kohta igati kvaliteetsed. Lisavarustuses pakub Renault mudelile ka nelikroolimist, mis võimendab küll Rafale agiilsust ja reageerivust, kuid toetab ja loob samaaegselt vastavalt ujuvust ja üleüldist veidi ebaloomulikku käitumist, mis omakorda kärbib veidi masina pakutavat julgust ja enesekindlust. Viimasega peab esimestel sõitudel veidi harjuma ning õnneks saab ka nelikroolimise intensiivsust vastavalt eelistusele reguleerida. Roolimine on tavarežiimis küllalt kerge, sportrežiimis arvestataval määral raskem ning läbivalt keskpärase täpsusega, sobides nõnda vastavalt seadistusele erinevatesse oludesse.

Nähtavus on Rafale salongist igal suunal hea ning ka gabariitidest masina laius ja ninaosa kaugus suhteliselt hästi tajutavad. Küll aga on kupeemaasturliku kerekuju tõttu veidi raskemini määratav tagaosa ulatus. Kitsastes oludes aitab manööverdada piisavalt kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem, mille nähtut võimalik vaadata ka ortofotolikus või 3D-vaates, ning füüsilist manööverdatavust toetab nelikroolimine, mis toob masina pöörderingi tsentri ebaloomulikult lähedale B-piilarile ning langetab sellega pöörderaadiuse vaid 10,4 meetrile, mis võrreldav näiteks 70 sentimeetrit lühema Clio tulemusega. Müra osas jõuab salongi küll arvestataval määral rehvimüra, suvistel maanteekiirustel lisandub tuulemüra ning madala akutaseme korral või tugevamal pedaalimisel on kuulda ka mootorit, kuid tervikuna pole müratase salongis häirivalt kõrge.

Rafale juhiabiliste hulgas on pimenurga jälgimine, automaatne hädapidurdamine, väga hea valgustavusega, kuid kohati veidi uimase opereeimisega automaatsed maatriks-kaugtuled, mitte kõige osavam iseparkimine, liiklusmärkide tuvastamine, parkimisandurid, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga ja sõidurea hoidmine, mis keskpärase osavusega ning toob peale juhi reageerimatust masina turvaliselt paigalseisu. Standardis saab mudel tahavaatekaamera ning lisavarustusest on saadaval ka kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem.

Kellele?

Tervikuna on Rafale ehk tootja uue lipulaeva puhul ootuspäraselt tegemist Renault mudelirivi kõige komplekssema ja suursugusema tootega, mis seob uhke välisilme all kvaliteetsed sõiduomadused, nägusa ja kasutajasõbraliku salongi, arvestatava praktilisuse ning piisavad jõuallikad, pakkudes kvaliteetset liikurit nii linnaoludesse kui maanteedele. Rafale sobib juhile, kellele meeldib Renault kasutajakogemus ning usub brändi käekäiku, ega pelga seetõttu küsitavat hinda vastava logoga masina eest välja käia.

Tervikuna on Rafale ehk tootja uue lipulaeva puhul ootuspäraselt tegemist Renault mudelirivi kõige komplekssema ja suursugusema tootega, mis seob uhke välisilme all kvaliteetsed sõiduomadused, nägusa ja kasutajasõbraliku salongi, arvestatava praktilisuse ning piisavad jõuallikad, pakkudes kvaliteetset liikurit nii linnaoludesse kui maanteedele. Rafale sobib juhile, kellele meeldib Renault kasutajakogemus ning usub brändi käekäiku, ega pelga seetõttu küsitavat hinda vastava logoga masina eest välja käia.

Auto andmed

Hind alates: 41 300

Testitud mudeli info:
∼53 000 €
Bensiin
1.2 l I3
146 kW
4,8 l/100km
Esivedu
6-käiguline automaat
Max 180 km/h
0 – 100 km/h: 8.9 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST