2022. aasta esimesel poolel tutvustas Mazda oma uhiuut linnamaasturit CX-60, mis uhkema ja suuremana võttis siinse turu varasemalt suurimalt Mazdalt, CX-5lt, ka lipulaeva tiitli. Uus mudel jätkuvalt küll Atlandi ookeani taguste kolmerealiste Mazdadeni ei küündi, kuid CX-5e kõrval on uus mudel siiski samm edasi. See samm paistab välja mudeli tehnilisel poolel, mugavuses, preemiumlikkuses ja stiilis, mille kõige koostööl on CX-60 üllatavalt konkurentsivõimeline ka sama suurusklassi sakslaste kõrval. CX-60ne alternatiivideks on näiteks Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, Volvo XC60 ja BMW X3.

VÄLIMUS

Välimuse osas on CX-60 saanud üpris omanäolise ilme, mis kombineerides küll Mazdalikku stiili brändile omaste elementidega, ei näe otseselt ühegi teise Mazdaga üleliia sarnane välja. Läbivalt sobib meie arust küll Mazda visuaali kumer lähenemine väiksematele autodele paremini, kuid sellest olenemata näeb CX-60 lipulaevale omaselt igati viisakas ja preemiumlik välja. Samas on mudel juba kaugelt ära tuntavalt Mazda. Nagu öeldud, on CX-60 Mazda siinse turu suurim mudel, edestades CX-5te ning sarnanedes turul enim näiteks BMW X3-e ning isegi Hyundai Santa Fe-ga. Kerevärvi osas saab CX-60 standardis valge värvkatte ning lisatasu eest pakub Mazda veel nelja mustvalget varjundit, tumesinist, punast ja ka demomasinat katnud kõrbe beeži.

Kõige rohkem on Mazda oma stiili ja elementidega katsetanud ja mänginud justnimelt CX-60ne ninaosas, kus klassikaline terav Mazdalik pilk on kujundatud veidi jõulisemaks ja tõsisemaks, mis sobib kenasti mudeli suurusega kokku. Kahe jõulisema kontuuriga kapott ulatub kergelt esitulede kohale, andes viimastele sportlikult süvistatud ilme. Esituled ise on elementidena proportsionaalselt pigem väikesed ja ümmargused, kuid kurviga ninaosa tsentri poole ulatuvad päevatule kontuurid ühendavad need suure ja uhke iluvõrega, mille keskmes läikiv Mazda logo. Esistange on tervikuna disainilt pigem stiilipuhas ja hõre, kuid paari jõulisema kerejoone vahel asuvad äärtel siiski funktsionaalsed aerodünaamika elemendid ja laia splitteri kohal ka trapetsikujuline õhuava.

Küljelt ja profiili osas on aga eksperimenteerimist olnud vähem. Siluett saab alguse pea perfektselt vertikaalsest ninaosast, mis nii masina allääre, kui ka kapotiga praktiliselt täisnurga all. Seejärel kulgeb siluett kahe kumerusega katuseni, mis ulatub kerge tagatiivana pagasiluugi kohale. Tagaosa on profiilis veidi ümaram ja kergelt kupeemaasturlik, meenutades veidi Alfa Romeo Stelviot. Külg ise on pigem kumer ja voolujooneline ning rõhutustena paistab välja vaid tasapinnaline allääre ja rattakoobaste kontuuri järgiv ala. Elementidena paistavad välja teravad esi- ja tagatuled ning esitiivale paigutatud õhuava imitatsioonid, mille peal mootorile viitav kiri “Inline 6”.

Velgede osas Mazda valikuruumi otseselt ei paku, sest velgede disain ja suurus sõltub eelloodud varustuspaketist. Kõik variandid on 20-tollised ja 10-kodaralise disainiga, kuid erinevad värvilahenduse poolest. Lihtsamad kaks varustust saavad hallid veljed, Homura varustus mustad veljed ja Takumi varustus teemantlõikega valuveljed. Suuruse poolest sobivad 20-tollised mudelile kenasti ning disaini osas on olenevalt kerevärvist sobivamad mustad või teemantlõikega valikud.

Sarnaselt külgedele on ka tagaosa veidi klassikalisema ja Mazdalikult ümara ilmega. Põhiilme loovad suured, veidi esitulede kontuuri imiteerivad tagatuled, mis ulatuvad koonduvatena pagasiluugi tsentris asuva Mazda logo poole. Kerejooned on jätkuvalt pigem ümarad, kuid teravust ja sportlikust lisavad tiib tagaakna kohal, numbrimärgi süvis ja kaugemale ulatuv tagastange. Viimane lisab välja ulatuvana ilmele jõulisust, kuid on kujult üpris tagasihoidlik. Alläärelt leiame kerge difuusori imitatsiooni ja võltsid väljalaske otsad.

INTERJÖÖR

Veidi sarnaselt välisdisainile, peab ka CX-60ne salongi osas tunnistama, et Mazda interjööride disain sobib veidi paremini just nimelt väiksematele autodele, kus on vaja stiiliga täita vähem pindu. Sellest tulenevalt on CX-60ne salongis Mazda detailsed elemendid lihtsalt veidi hajali ning nende vahel paikneb kohati palju tühja pinda. Samas on mudeli salong aga ikkagi äratuntavalt Mazdaliku preemiumliku hõnguga ja visuaalselt ilus. Materjalide osas esineb peamiselt kvaliteetset nahka, plastikut ning metalli ja ehituskvaliteet on läbivalt üllatavalt hea.

Baasvarustusest saab CX-60 küll tekstiilkattega istmed, kuid juba teisest varustusastmest asendatakse need nahkistmetega, mis on tippvarustuses saadaval ka valge nahaga. Istmed on visuaalselt pigem lihtsad, kuid pakuvad oma jäikade küljetugedega, mis hoiavad reisijaid piisavalt hästi paigal, võrdlemisi mugavat asendit. Üldine asend on pigem maasturlikult püstine, kuid rohke elektriline reguleerimise ruum võimaldab kõigil leida endale mugava asendi. Samuti on istmed varustatud mälufunktsiooniga, mis ühendatud süsteemi näotuvastusega, mille tulemusel suudab auto ise istme kuni kuuele juhile automaatselt sobivasse asendisse liigutada. Mugavusfunktsioonide poolest on neljale äärmisele kohale saadaval soojendus ja esiistmetele veel ka ventilatsioon. Tagareas on iste siledam ja veidi jäigem ning asend püstisema nurga all.

Ruumi on mudelis veidi vähem kui esialgu küll välisgabariitide ja visuaali põhjal arvaks, kuid kokkuvõttes saab masin nelja keskmist kasvu täiskasvanuga siiski kenasti hakkama. Pikiteljel on jalaruumiga nõnda, et üksteise taha mahuvad napilt kahemeetrine ja keskmist kasvu täiskasvanu ning pearuumi on kõikidel istekohtadel pikematelegi. Mudeli salongi atmosfäär on tervikuna pigem lihtne, kuid avarust lisavad suured aknad ja valikuline katuseluuk. Esemete hoiustamiseks on CX-60ne salongis madal käetoe alune laegas, topsihoidjatega keskkonsool, telefoni juhtmevaba laadimisega süvis kliimapaneeli all, keskpärase mahukusega uksetaskud ja kindalaegas ning prillitoos laekonsoolis. Tagumine rida saab topsihoidjatega käetoe. 

Brändi suurimale omaselt on aga pagasiveo võimekuse poolest CX-60 võrdlemisi konkurentsivõimeline. Oma kuni 570-liitrise pagasiruumiga mudel päris Kodiaqi tasemele küll ei küündi, kuid võrreldes Audi Q5-e, BMW X3-e ja Volvo XC60-ga, on CX-60 oma suurusklassis võrdlemisi praktiline. Pagasruumi muudavad praktilisemaks ja kasutajasõbralikumaks võrguga tasku vasakul seinal, haagid põranda nurkades, pagasiluugiga eemalduv kate ja praktiliselt pagasiruumiga tasapinnaline laadimiskünnis. Pagasiruumi ava on mõnusalt suur, kuid elektriliselt opereeriv pagasiluuk võiks pikemat kasvu tarbijate jaoks avaneda veidi kõrgemale.

Multimeediat kuvab CX-60ne salongis iga varustuse korral armatuurist veidi välja ulatuv 12.3-tolline ekraan, mis on kenasti reisijate vaateväljas, kuid mitte käeulatuses. Viimast aga seetõttu, et puutetundliku ekraani asemel on multimeedia juhtimiseks keskkonsoolis hoopis rullikuga juhtkang ja kiirteenupud, millega harjumine võtab eelneva kogemuse puudumise korral muidugi veidi aega, kuid üldiselt on lahendus ikkagi võrdlemisi kasutajasõbralik ning sobib kasutuse poolest ka multimeedia tarkvaraga. Tarkvaraliselt jookseb süsteemil juba mõnda aega Mazdadel kasutusel olnud lahendus, mis on võrdlemisi loogilise ülesehitusega ning hõlmab kõiki tänapäeval kasutuses olevaid funktsioone. Ka visuaalselt on minimalistlike graafikatega info üheselt mõistetav ja lihtsasti leitav. Riistvara poolest opereerib multimeedia igati kiirelt ja sujuvalt ning ekraan on mõnusalt terava kuvaga. Helisüsteemi osas oli testitud mudel varustatud uhkeima Bose lahendusega, mis küll ei üllata, kuid esitab palasid pea olenemata žanrist ja helitugevusest võrdlemisi puhtalt ja dünaamiliselt. Kliimasätete jaoks asub armatuuri ja keskkonsooli ristumiskohas füüsiliste nuppudega ja pikliku ekraaniga kliimapaneel, mida on olenemata pigem väikestest nuppudest siiski võrdlemisi lihtne kasutada. Väljaulatuvad nupud võiksid vaid mõlemal suunal funktsioneerida.

Juhile vajalike andmete kuvamiseks saab CX-60 standardist samuti 12.3-tollise ekraaniga täisdigitaalse näidikutabloo, mis oma süvistatud asetusega kenasti nähtaval ning kaitstud ka välise valguse peegeldumise eest. Riistvara osas jookseb lahendus kiirelt ja sujuvalt ning ekraan on mõnusalt terava pildiga. Tarkvaraliselt on süsteemil kaks vaadet, mis vahetuvad olenevalt püsikiirusehoidja aktiivsusest. Viimast mitte kasutades, kuvatakse info klassikaliselt kolme ümmarguse kellaga vaatele ning püsikiirusehoidjat kasutades, liiguvad peamised sõiduki ja sõidu andmed äärtele ja keskele jäävad vaid püsikiirusehoidja seaded ja kogutav teave. Mõlemal puhul on info tänu minimalistlikutele graafikatele ja loogilisele ning stiilipuhtale asetusele väga lihtsasti leitav ja üheselt mõistetav. Samuti on mudelile saadaval informatiivne ja selge kuvaga esiklaasinäidik.

Rooli osas on Mazda CX-60ne jaoks loonud värske ilmega nahkkattega ja kvaliteetselt kokku pandud kolmekodaralise, mis kaasa haaranud brändi varasemalt kasutatud roolide funktsionaalsuse. Rool ise on proportsionaalselt paraja läbimõõduga ning õhukesed kodarad ja ergonoomilise kujuga rooliratas võimaldavad erinevaid käsitsemise viise ja tagavad kindla käte vahel püsimise, olenemata juhi käte suurustest. Multifunktsionaalseks muudavad rooli kummalegi kodarale paigutatud üheksa plastikust nuppu, mida on tänu nuppude reljeefsustele ja loogilisele asetusele igati mugav kasutada ka sõidu ajal. Parempoolsed juhivad püsikiirusehoidjat ja juhiabilisi ning vasakpoolsed multimeediat ja näidikuid. Sõiduelamuse otsijatele on kodarate taga plastikust käigulabad, mis võiksid masina otstarvet arvestades põhimõtteliselt ka olemata olla, ning CX-60ne rool saab standardist ka elektrilise soojenduse.

SÕITMINE

Tehnilise poole pealt on kuni kaks ja pool tonni kaaluv CX-60 saadaval kahe erineva mootori ja veoskeemiga, kuid kolme erineva jõudlusega. Nimelt on valikus pistikhübriidselt elektrit ja bensiini kombineeriv lahendus ning mahehübriidselt diislit tarbiv ajam, millest viimasel kaks erineva võimsusega variatsiooni. Käigukasti osas on kõikidel valikutel 8-käiguline automaatkast ning veoskeemi poolest on valikus taga- ja nelikvedu.

Võimsuse järjestuses saab mootorite valik alguse diislit tarbivast 3.3-liitrisest vabalt hingavast rida-kuuest, mis mahehüübridsena, koos 16-kilovatise elektrimootoriga, saadaval nii taga-, kui nelikveolisena. Küll aga oleneb viimasest ka mootori jõunumber. Tagaveo korral arendab see kuuesilindriline 147 kilovatti võimsust ja 450 njuutonmeetrit väänet, mille tulemusel kiirendab mudel sajani 8.4 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 212 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab Mazda 5 l/100km. Kui aga valida sama mootor nelikveoga, kasvab võimsus 187 kilovatini ja väändemoment 550 njuutonmeetrini. Nelikveolisena kiirendab mudel sajani 7.4 sekundiga, kogudes rohkema võimsusega hoogu kuni tippkiiruseni 219 km/h. Keskmine kütusekulu tõuseb lisa võimsusega väärtusele 5.2 l/100km.

Kõige võimsamaks valikuks on aga pistikhübriidne lahendus, mis kombineerib kapoti all elektrimootori ja 2.5-liitrise neljasilindrilise vabalt hingava mootori jõu ning on saadaval vaid nelikveolisena. Vastav elektrimootor arendab 129 kilovatti ning tarbib energiat väliselt laetavast 18-kilovatt-tunnisest akust, mille tulemusel suudab CX-60 puhtalt elektri jõul liikuda kuni ligi 60 kilomeetrit. 2.5-liitrine bensiinimootor lisab sümbioosile veel 141 kilovatti, mis annab mudeli kombineeritud võimsuseks 241 kilovatti. Nelikveolisena kiirendab pistikhübriidne CX-60 sajani 5.8 sekundiga ning saavutab maksimaalseks kiiruseks täpselt 200 km/h. Optimaalse aku laadimise korral tarbib mudel saja kilomeetri kohta keskmiselt 1.5 liitrit kütust ja 17.1 kilovatt-tundi elektrienergiat. Tegemist on muide ka esimese pistikhübriidiga Mazda mudelirivis.

Demosõiduki puhul oli meile testimiseks kõige vähem võimsam, ehk 3.3-liitrise diiselmootoriga tagaveoline CX-60, millel kombineeritult 147 kilovatti. Mudeli suuruse ja raskuse tõttu on 147 kilovatti küll CX-60ne kapoti all pigem tagasihoidlik lähenemine, kuid olenemata sellest, ei saa öelda, et vastavast mootorist mudelile ei piisaks. Mootori tõmme on lineaarne ning sujuv ja tagaveolisena saab masin ka ilma rehve libistamata jõu ka kenasti maha kantud. Samas aga, kui soov libedamatel pinnastel veidi lõbutseda, on mudel ka nõus veidi saba liputama. Sportlikuks küll vastavat mootorit pidada ei saa, kuid olenemata sellest kasvab kiirus pedaalides piisavalt krapsakalt ja salongi jõuab ühe diisli kohta ka üllatavalt meeldiv mootorimürin, mis kokkuvõttes kõik toetavad mudeli Mazdalikku driver’s car iseloomu. Käigukasti osas esines üllataval kombel jõnksatusi rahulikel sõitmistel küll rohkem, kui vähe sportlikumatel pedaalimistel, kuid üldiselt olid vahetused kiired ja sujuvad.  

Sõidumõnu otsivatele juhtidele sobimist toetavad üllatavalt hästi ka teised CX-60ne veermiku ja sõidu omadused. Vedrustus on veidi sportlikult jäigemapoolsem, andes juhile asjakohast ja täpset tagasisidet veermiku käitumise kohta, reisijaid odavalt ja ebamugavalt põrutamata. Kõrge massi tõttu esineb kohati küll kerekaldumisi, kuid üldiselt püsib mudel väga stabiilselt, ettearvatavalt ja kontrollitavalt etteantud trajektooril, mis annab roolis olles enesekindlust. Roolimine on keskpärase raskusega, kuid samuti kergelt sportlikult täpne ja tagasisidestav. Nähtavus on salongist igal suunal võrdlemisi hea ning lisaks parkimisanduritele aitavad 10.8-meetrise pöörderaadiusega mudeli manööverdamist ka kvaliteetse kuvaga kaamerad. Küll aga oli osade kaamerate vaadete pealt keeruline aru saada pildi sügavusest ja takistuste kaugusest ning ka gabariidid vajavad veidi esialgu harjumist. Seega kokkuvõttes on Mazdal õnnestunud üks igati mõistliku suutlikusega mugav ja kasutajasõbralik linnamaastur, mis saab piisavalt hästi hakkama ka dünaamilistel teedel ja veidi keskmisest rohkem sõiduelamust otsivate käte vahel. Mugavamaks igapäevaseks kasutamiseks võiks vaid maanteekiirustel salongi veidi vähem rehvimüra jõuda.

CX-60ne juhiabiliste hulgas on kiiruspiirikuga adaptiivne püsikiirusehoidja, mis kohati veidi üleettevaatlik, väga osav sõiduraja hoidmine, automaatne hädapidurdamine, pimenurga jälgimine, ristuva liikluse monitoorimine, liiklusmärkide tuvastamine, parkimisandurid ning vastavalt varustusele kas tahavaatekaamera või 360-kraadine kaamerasüsteem.

Kellele?

Menukate sakslaste kõrval, kes Mazda uue lipulaevmaasturiga konkureerivad, on uuel CX-60nel kindlasti keeruline kanda kinnitada, kuid laias laastus pakub uus Mazda isegi omanäolisemat ja pea võrdväärselt kvaliteetset, mugavat ja võimekat tervikut ning seda kõike õigustatud hinna eest. CX-60 saab praktilisuse poolest hakkama pereautona, ei jää võimekuse poolest hätta looduslikel pinnastel ning sobib stiililt ka äriklassi, pakkudes samaaegselt väga head sõidukogemust.

Menukate sakslaste kõrval, kes Mazda uue lipulaevmaasturiga konkureerivad, on uuel CX-60nel kindlasti keeruline kanda kinnitada, kuid laias laastus pakub uus Mazda isegi omanäolisemat ja pea võrdväärselt kvaliteetset, mugavat ja võimekat tervikut ning seda kõike õigustatud hinna eest. CX-60 saab praktilisuse poolest hakkama pereautona, ei jää võimekuse poolest hätta looduslikel pinnastel ning sobib stiililt ka äriklassi, pakkudes samaaegselt väga head sõidukogemust.

Auto andmed

Hind alates: 46 900

Testitud mudeli info:
~53 000 €
Diisel
3.3 l I6
147 kW
5.0 l/100km
Tagavedu
8-käiguline automaat
Max 212 km/h
0 – 100 km/h: 8.4 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST