Samal ajal kui mitmed teised autotootjad on elektriajastu raames asunud uusi nimesid ja tähiseid mudelirivvi trükkima, on Renault otsustanud särtsumobiile turustada juba varasemalt tuttavate nimedega, olenemata sellest, kas “eelkäija” uustulnukuga üldse seotud on. 2022. aastal tutvustas sellist lähenemist esimesena Megane E-Tech, mis vähemalt jätkas nime all tuttavat luukpära keretüüpi, kuid 2024. aastal naases Prantsuse autotootja nimekirja mudelinimi Scenic, mis erinevalt ajaloolisest mahtuniversaalist sai E-Tech tähisega hoopis kompaktse linnamaasturi kere. Scenic E-Tech valiti 2024. aastal ka Euroopa aasta autoks ning tema alternatiivideks on näiteks Volkswagen ID.4, Škoda Elroq, Peugeot e-3008, Ford Explorer ja Kia e-Niro.
Nagu öeldud, siis olenemata mudelinime “Scenic” ligikaudu 30-aastasest ajaloost, ei jätka uue ajastu Scenic E-Tech mahtuniversaalist “eelkäija” teekonda, vaid laiendab Prantsusmaa autotootja linnamaasturite ning elektriautode valikut. Olenemata aga nende krossoverite laiast valikust on Renault’l õnnestunud Scenicule luua värske ning taas väga atraktiivne ja omapärane disain, mis linnapildis eristuv, kuid mitte ilmselgelt masina energiaallikale viitav. Tootja valikus asetub Scenic Australi ja Symbiozi vahele, olles viimasest vaid ligi kuus sentimeetrit pikem, ning alteratiividest jagab mudel suurusklassi enim uue Ford Exploreriga, mis samuti kuulsa nime elektriajastusse kandnud. Värvkatte saab Scenic E-Tech standardis punase ning lisades pakub tootja veel musta, valget, halli ja sinist tooni. Samuti on saadaval kahetoonilised lahendused musta või halli katusega.
Ninaosas sarnaneb Scenic disainilt enim Renault lipulaev Rafalega, omades mõõdukalt kontuurse kapoti ees kitsaid, ründavat pilku võimendavaid esitulesid ning kergelt trapetsikujulist ja nõgusat “iluvõre”, mille mustril Renault logo väliskontuurid. Põrkeraua äärtelt leiame noolekujulised päevasõidutulede elemendid ning tsentris lisab jõulisust suur must trapetskujuline õhuava, mis kujuneb sujuvalt teravaks splitteriks. Kerejooned on ninaosas suhteliselt tugevad ning üldilme konkreetne, eristuv ja kaasaegne.
Küljel jätkub konkreetsus, mille tagavad omapärased ja küllalt tugevad kerejooned, millest silmapaistvamad uste alläärel, ning keskmisest kandilisem kompaktmaasturi siluett, mis nii kontuurse esi- kui tagaosa profiiliga. Maasturlikku ilmet toetab alläärt ümbritseb must plastikala, omapära lisab küljelaiendite disain ning voolujoonelisuse eest vastutavad peidetud ukselingid. Veljevalikus pakub Renault mudelile 19- ja 20-tolliseid valikuid, millest viimased olid ka demoautol all. Disainilt on valikud kõik suhteliselt huvitavad ja mitmekülgsed ning läbimõõdu osas piisab hea üldilme jaoks juba 19-tollistestki.
Tagaosa, kus kerejooned taas jõulised ning kõikvõimalikud kontuurid kandilised, paneb kaunile üldilmele viisaka punkti küllalt sarnaste lähenemiste ja motiividega. Pilku püüavad enim kergelt noolekujulised tagatuled, sportlikkust lisab tiib tagaakna kohal ning visuaalset kõrgust ja maasturlikkust toetab robustne ja must difuusoriala.
Sarnaselt oma teerajajast vennasele saab ka Scenic Renault kõige värskemaid funktsioone ja disainilahendusi täis kasutajasõbraliku ning küllalt universaalse reisijateruumi, mille domineerivaks elemendiks suurte ekraanidega openR link multimeedia. Üldine stiil on aga salongis oma minimalistlikuse ja stiilipuhtusega üllatavalt skandinaavialik, kombineerides nägusa tervikpildi saavutamiseks maitsekalt reljeefseid puidu imitatsioone, kontrastseid õmblusi ja läikivaid liiste. Demoauto puhul toetas helgust ka hele nahksisu. Olenemata odavama plastiku esinemisest salongi madalamal poolel, on materjalide valik ja ehituskvaliteet tervikuna aga igati tasemel ja hinnasildiga korrelatsioonis.
Tekstiili ja nahka kombineeriva kattega istmed on Scenicus küll lihtsad ja universaalsed, kuid pakuvad oma küllalt kaugele ulatuvate küljetugede ning pigem pehmete polstritega piisavalt toekat ja mugavat aset, mis ei väsita ka pikematel sõitudel, ning reguleerimise ulatus võimaldab meelepärase asendi leida igat kasvu sõitjatel. Juhiistmel võiks vaid ka istmepõhja kaldenurk olla reguleeritav. Mugavusfunktsioonidest on esiistmetele saadaval soojendus ning juhikohale ka elektriline reguleerimine, mälufunktsioon ja massaaž. Teises reas on istmed oma pehmete polstritega isegi samuti küllalt korvikad, mugavad ja toekad, kuid pikemat kasvu sõitjate jaoks asub ruumi põrand istmepõhjale veidi liiga lähedal, mis sunnib kergelt kükitavat asendit. Mugavusfunktsioone teisele reale ei pakuta.
Välisgabariite arvestades on Scenic E-Tech ka üllatavalt ruumikas ja praktiline sõiduvahend. Pikiteljel mahutab isegi juhipoolel mudel üksteise taha kaks kahemeetristki, mille tulemusel mahub viimaseid kokku autosse tervelt neli. Pearuumi on kõikidel kohtadel samuti pikematelegi ning vajadusel saab Scenic hakkama ka viie keskmist kasvu täiskasvanuga. Atmosfäär on salongis parajalt preemiumlik, kuid ka nagu öeldud skandinaavialikult hubane ning kodune. Avarust lisab suur reguleeritava läbipaistvusega solarbay panoraamkatus ning öist sõitu meeleolustab mitmevärviline miljöövalgustus kontuuridega armatuuril ja ustel. Esemete hoiustamiseks on salongis madal topsihodjaga keskkonsool, mille suures pesas kaks liigutatavat vaheseina, pigem väike laegas käetoe all, pikad uksetaskud, suur kindalaegas ja telefoni juhtmevaba laadijaga pind multimeedia ekraani all. Teine rida saab samuti väikesed uksetaskud ja laekaga käetoe, mille eesotsas paiknevate topsihoidjate ümber on kusjuures kaks keeratavat telefonihoidjat.
Pagasiruumi on elektrilisel Scenic E-Techil vapustavad 545 liitrit, mida on keskmiselt 100 liitrit rohkem kui sama suurusklassi alternatiividel ning lausa mõned liitrid rohkemki kui näiteks kümme sentimeetrit pikemal Volkswagen ID-4-l. Universaalse kuju, elektrilise luugi ja avara ligipääsuga ruumis aitavad pagasit organiseerida kaks suhteliselt kasutut kotikonksu, haagid nurkades ja lisaruum põranda all. Pagasi peale- ja mahalaadimiseks tuleb ületada küll ligi 25-sentimeetrine künnis, kuid pikemate esemete vedamiseks klapivad teise rea seljatoed 40/20/40 suhtes.
Multimeediat kuvab Renault openR link lahenduse ekraanide paneelil 12-tolline püstise asetuse ja terava pildiga puuteekraan, mis suunatud küll kergelt juhi poole, kuid kenasti mõlema esirea reisija käeulatuses ja nähtavuses. Tarkvaraliselt leidub täpsemate seadete tasandil ning menüü sügavikes üksikuid veidrusi ja üleliia keerulisi paigutusi, kuid tervikuna pakub see Google’i põhjale rajatud lahendus igapäevasel tarbimisel väga kasutajasõbralikku ja lihtsat kogemust. Süsteemi funktsionaalsust saab laiendada erinevate rakendustega, teenused on võimalik siduda oma Google kasutajaga ning häälkäsklustele vastab küllalt osav Google Assistant. Isikupärastamise osas saab veidi konfigureerida koduvaadet ning muuta graafikate värvipaletti, mis seotud miljöövalgustuse tooniga, ja tervikuna näeb multimeedia ka visuaalselt väga kaasaegne ja stiilipuhas välja. Kliimaseaded on poolitatud multimeedia alläärele ja füüsilisele nupupaneelile viimase all, kus nupud kõik kusjuures nii lükatavad kui tõmmatavad, ning tänu loogilisele asetusele, selgetele visuaalidele ja pidevale kättesaadavusele pakub lahendus väga lihtsat ja mugavat kasutajakogemust. Uhkema Iconic varustusega juba standardne Harman Kardon helisüsteem esitab palasid igast žanrist praktiliselt olenemata helitugevusest üllatavalt kvaliteetselt ja dünaamiliselt.
Kiire ja sujuva opereerimisega näidikutabloo on Scenicus loomulikult juba standardist täisdigitaalne ning sõidu ja sõiduki andmeid kuvab rooli taga terava pildiga 12,3-tolline ekraan, mis kenasti läbi rooli ava nähtav ning olenemata varjuki puudumisest ei peegelda häirivalt ka välist valgust. Tarkvaraliselt on näidikutablool valikus neli põhivaadet ja ekraani paremal äärel saab täpsemalt muuta ka kuvatavate andmete tüüpi. Kaasaegsete ja minimalistlike visuaalide ning loogilise ülesehituse koostööl on vajalikud andmed läbivalt lihtsasti leitavad ja üheselt mõistetavad ning tervikuna näidikutabloo lihtne ja kasutajasõbralik.
Rooli kohal tervitab juba laialt Renault mudelites levinud proportsionaalselt paraja läbimõõduga kolmekodaraline, mis püsib tänu ergonoomilisele disainile ja pigem õhukesele roolirattale kindlalt käte vahel, võimaldab erinevaid käsitsusviise ning näeb ka visuaalselt nägus välja. Multifunktsionaalseks muudavad rooli äärmistel kodaratel paiknevad füüsilised nupupaneelid ja lülitid, mida tänu nuppude selgetele asendiplaanidele ning paneelide kergetele reljeefsustele lihtne kasutada ka pilku teelt tõmbamata. Vasakpoolsed seadistavad juhiabilisi, parempoolsed näidikutablood ning multimeedia kontrollimine on jätkuvalt lisakangil rooli taga paremal. Scenicu rool on juba standardist soojendusega ning kodarate tagant leiame plastikust rekuperatsioonilabad.
Sõidutehnika osas on värske Scenic E-Tech saadaval kahel erineval kujul, tähistega EV60 ja EV87, kuid alati täiselektrilise ja esiveolisena. Erinevad versioonid aga jõudluse, aku suuruse ja laadimise võimekuse poolest. Mudeli tühimass jääb olenevalt varustusest vahemikku 1,7 kuni 1,9 tonni.
Lahjemaks valikuks on mõistagi Scenic E-Tech EV60, mille lisatähis viitab versiooni akupaki suurusele 60 kilovatt-tundi. Edasi veab nimetatud versiooni esirataste vahel paiknev 125 kilovatti ja 280 njuutonmeetrit arendav ajam, mis võimaldab mudelil esiveolisena kiirendada sajani 8,6 sekundiga ning saavutada suurimaks kiiruseks 150 km/h. Keskmiseks energiakuluks lubatakse vaid 14 kWh/100km, mis võimaldab tal akutäiega läbida umbes 430 kilomeetrit. Kiireimas võimalikus ehk 130-kilovatises kiirlaadijas võtab aku põhiosa laadimine umbes 35 minutit.
Nagu arvata võib, saab EV87 tähisega ehk võimsam valik 87-kilovatt-tunnise aku ning 160 ja 300 njuutonmeetrit arendava elektrimootori. Nimetatud jõudlusega kiirendab Scenic sajani 7,9 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 170 km/h. Keskmise lubatud energiakulu 13,9 kWh/100km juures suudab võimsam versioon läbida akutäiega üle 600 kilomeetri ning võimsaimas võimalikus ehk 150-kilovatises kiirlaadijas saab põhiosa laetud umbes 40 minutiga.
Demoauto puhul oli meie testida viimane ehk võimsam Scenic E-Techi variant 160 kilovati ja 300 njuutonmeetriga, milles tervikuna ühe igapäevaselt tarbitava kompaktse ja elektrilise linnamaasturi kontekstis jõudlust igati piisavalt. Midagi kuigi sportlikku temalt loomulikult oodata ei tasu ning elektriautodele omast järsku lööki Scenic pedaalimisel ei paku, kuid olenemata sellest kiirendab mudel läbivalt lineaarselt ja sujuvalt, pöördemoment sekkub alati pehmelt ja eksponentsiaalselt ning kiirused kasvavad mõõduka krapsakusega maanteekiirusteni välja. Elektriautoliku löögi puudumine pole Scenicu oludes otseselt negatiivne aspekt, vaid tagab ajami poolel tervikuna veidi klassikalisemad sõiduomadused. Rekuperatsiooni tugevusi on mudelil valikus kokku kolm, kuid ka kõige tugevamas režiimis Scenic ühepedaalisõitu siiski ei võimalda. Esiveolisena võib libedamatel pinnastel pedaalides Scenic kohati esirattad libisema saada, kuid tervikuna suudab ta oma 300 njuutonmeetrit suhteliselt kindlalt ja stabiilselt edasiliikumisse kanda.
Scenicu vedrustus on tervikuna oodatust jäigem ja konkreetsem, mille tulemusel mööduvad löökaugud ja künnised küllalt tugevate löökidega ning tänu millele on pidevalt teel toimuvast ning auto käitumisest ka hästi aru saada. Samas pole põrutused aga häirivalt tugevad ega väsitavad, vaid pigem lisab vedrustus mudelile tunnetuslikku kvaliteeti, agiilsust ja sportlikku konkreetsust ning jätab autost oodatust kergema mulje. Kerekaldumisi esineb kontrollitud määral ning tervikuna püsib mudel üllatavalt kindlalt ja stabiilselt etteantud trajektooril. Roolisüsteemi erinevatel reziimidel on vahet teha küllalt keeruline ning tervikuna on roolimine läbivalt pigem kerge, kuid piisavalt täpne. Üldjoontes küll kurvilistele teedele või rajale Scenic E-Tech pigem ei kutsu, kuid ühe elektrilise linnamaasturi kohta liigub ta siiski üllatavalt agiilselt ja krapsakalt.
Nähtavus on Scenicu salongist igal suunal ja kõikidest peeglitest väga hea, gabariidid juhikohalt hästi tajutavad ning kui teise istmerea reisijad või rohke pagas peaks keskmise tahavaate kuva piirama, on Scenic varustatud ka digitaalse peegli lahendusega. Kompaktmaasturina on Scenic oma ligi 11-meetrise pöörderaadiusega ka küllalt lihtsasti manööverdatav ning kitsastes oludes toetavad juhti parkimisandurid ja 360-kraadine kaamerasüsteem, mis võimaldab jägida kaamerate pilte eraldi või kogu ümbrust ortofotolikus vaates. Kaamerad ise on keskpärase kvaliteediga, kuid veidi lihtsasti määrduvates asukohtades. Müratase on salongis läbivalt meeldivalt vaikne.
Scenic E-Techi juhiabiliste hulgas on keskpärase valgustavusega automaatsed kaugtuled, automaatne hädapidurdamine, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, pimenurkade ja liiklusmärkide jälgimine, küllalt osav sõidurea hoidmine, mis peale juhi reageerimatust toob sõiduki turvaliselt paigalseisu ja suhteliselt oskamatu iseparkimine parkimisandurite ja 360-kraadise kaamerasüsteemiga.
Uue Scenicu puhul on Renault hakkama saanud ühe väga tervikliku ja hea särtsumobiiliga, mis seob kompaktmaasturi kere all kõik vajalikud ja kasutajasõbralikud funktsioonid, atraktiivse ja kaasaegse väljanägemise, üllatava ruumikuse ning tõestab ka Renault sihikindlust ja taset elektriliikurite konkurentsis, mille seast valides ei tasu Scenicut kindlasti tähelepanuta jätta. Scenic saab kenasti hakkama ka leibkonna põhiautona ning veab soovi korral seltskonna muretult linnadest kaugemalegi.
Uue Scenicu puhul on Renault hakkama saanud ühe väga tervikliku ja hea särtsumobiiliga, mis seob kompaktmaasturi kere all kõik vajalikud ja kasutajasõbralikud funktsioonid, atraktiivse ja kaasaegse väljanägemise, üllatava ruumikuse ning tõestab ka Renault sihikindlust ja taset elektriliikurite konkurentsis, mille seast valides ei tasu Scenicut kindlasti tähelepanuta jätta. Scenic saab kenasti hakkama ka leibkonna põhiautona ning veab soovi korral seltskonna muretult linnadest kaugemalegi.
Hind alates: 44 590 €
Testitud mudeli info:
∼53 000 €
Elekter
160 kW
13.9 kWh/100km
Esivedu
Max 170 km/h
0 – 100 km/h: 7,9 sec