Oma tõsidust ja sihikindlust elektriautode turul tegusid teha näitas Škoda esmakordselt 2020. aastal, mil toodi turule sisuliselt uus lipulaev Enyaq iV, mis paljude silmis kusjuures oma nii-öelda preemiumlikumatele vennasmudelitele silmad ette tegi, ent nüüd on järg jõudnud järgmise soorituseni, milleks 2025. aastal turule jõudnud klass väiksem Elroq, mille puhul, nagu nimigi viitab, on seotud Enyaqi kogemus Karoqi suurusklassiga. Oma lühikese turul oldud ajaga on Elroq asunud juba ka usinalt koguma erinevaid tiitleid ja auhindu ning tema alternatiivideks on näiteks Kia EV3, Peugeot e-3008, Volvo EX40, Hyundai Kona Electric ja Renault Scenic E-Tech.
Väliselt on Elroq esimene kandma Škoda uhiuut disainikeelt, mis võtab säravamad ja ikoonilisemad elemendid eelmiselt generatsioonilt ning seob need uue futuristlikuma ja elektrilisema stiiliga. Ja tervikuna tuleb tunnistada, et škodalikkus on säilinud ning areng on maitsekas. Gabariitidelt asetub Elroq Karoqi ja Enyaqi vahele, olles viimasest umbes 25 sentimeetrit lühem, ent veidi kõrgem ja isegi laiem. Mõõtudelt sarnaneb Elroq üsna lähedaselt BMW X1-ga. Värvkatte saab standardis Elroq sinise ning lisades pakutakse viit mustvalget varjundit ning rohelist, punast ja veel üht sinist tooni.
Ninaosas on uue disainikeele kõige silmapaistvamaks elemendiks nii-öelda vuntsi kadumine, sest ikooniline nõgusa hulknurga kujuga “iluvõre” on ühendatud visuaalselt esituledega ning ulatub nüüd ühe pika paneelina üle ninaosa. Samas päris lahti pole juurtest siiski lastud ning tsentris ulatub kapott veidi kaugemale. Esituled ise on Elroqil jagatud aga kummalgi poolel kaheks – päevatuled katkendliku joonena kapoti alläärel ja valgustavad tuled suuremate elementidena põrkeraua äärtel. Viimaste juures lisavad iseloomu veel püstised areodünaamika elemendid ning splitteri kohal omapära ka trapetsikujuline õhuava. Tervikuna on aga škodalikkus ilmes ja pilgus säilinud ning uus lähenemine sobib Elroqile valatult.
Küljel on seis küll omajagu tavalisem, ent mitte näotu või kole. Kaunis klassikaline linnamaasturi siluett, Enyaqilt laenatud uksed, maasturlikku ilmet toetav plastikala mudeli alläärel, tiib tagaakna kohal ning õhuavade imitatsioonid küljepeeglite ees loovad koostöös maitsekate kere kurvikustega väga stiilipuhta ja viisaka terviku, mis ei püüa küll otseselt pilke, ent ei kriibi ka ühtegi. Elroqi veljevalik laiub läbimõõdu vahemikus 19 – 21 tolli ning kõige klassikalisemale vormile omaselt on väiksemad valikud igavamad ning läbimõõdu kasvades muutub maitsekamaks ka disain. Demoautol olid all kõige standardsemad 19-tollised, mis nii läbimõõdult kui disainilt küllalt ilmetud. Hea üldilme nimel tasub sihtida vähemalt 20-tolliste suunal.
Küllalt tagasihoidlikult on uus disainikeel kujundanud ka tagakülge, kus domineerivad noolekujulised tagatuled ning väga tugevad üle luugi ulatuvad kerejooned. Sportlikkust lisab tiib tagaakna kohal, maasturlikkust robustse ilmega difuusoriala põrkeraual ja iseloomu veel õhuavade imitatsioonid külgedel. Tervikuna on disain lihtne, ent konkreetne ja viisakas.
Salongi poolel ei laena uhiuue välisilmega Elroq disainikeelt aga isegi mitte küllalt uutelt Superbilt ja Kodiaqilt, vaid sarnaneb enim hoopis värskendatud neljanda põlvkonna Octavia sisuga, mis oma suure lookleva armatuuri ja stiilipuhta disainiga kombineerib siiski tehnoloogilisi elemente ka uuematelt toodetelt. Tervikuna aga kasutajakogemus või visuaalne üldilme selle arvelt märkimisväärselt ei kannata ning funktsionaalseid lahjendusi on Elroqile laenatud ka tema suuremalt vennaselt. Salongi madalama poole saab Elroq olenemata varustusest tumeda, ent laepolster vahetub heledast tumedaks alles Sport-Line varustusastmest, ning demoautos olnud Loft varustuspaketi hallid tekstiilpinnad asenduvad uhkemal juhul nahkkatetega. Materjalide valik on aga läbivalt salongis küllalt hea ning ehituskvaliteet samuti piisavalt tasemel.
Tekstiilkattega standardistmed on loomult üllatavalt korvikad ning pakuvad oma keskpäraselt jäikade polstrite ning küllalt kaugele ulatuvate küljetugedega igati toekat ja mugavat asendit, hoides reisijaid ka kurvilistel teedel oodatust kindlamalt paigal. Mehaanilise reguleerimise ulatus võimaldab mugava asendi võtta igat kasvu reisijatel ning vaid pikemat kasvu juhtidel võib parem põlv toetada kohati veidi ebamugavalt vastu armatuuri nurka. Lisavarustusest on esiistmetele saadaval ka elektriline reguleerimine mäluasendiga. Üldine asend on aga sõiduautolikult pigem madal ning linnamaasturi kohta ka keskmisest lebavam. Tagaistmed pakuvad samuti igati mugavat asendit, mis pole tänu istmete kõrgusele ka väsitavalt kükitav. Mugavusfunktsioonidest on kõikidele kohtadele saadaval soojendus ning esiistmetele kusjuures ka massaaž.
Škodale omaselt on füüsilist ruumi Elroqis hämmastavalt palju. Pikiteljel mahuvad kaks kahemeetrist kaasreisija poolele lausa nõnda, et tagumise põlved ei ulata vastu esiistetki ning juhipoolel pole põlvede ulatumine kuigi märkimisväärne miinus, sest istmed on igalt küljelt pehmed. Pearuumi on samuti küll ja veel, mille tulemusel saab uskumatul kombel Elroq kenasti hakkama ka nelja kahemeetrisega. Loft varustuspaketiga on atmosfäär salongis küllalt lihtne ja tagasihoidlik, ent siiski hubane ja meeldiv. Süngema ja sportlikuma meeleolu loob kindlasti uhkemate varustuste tume laepolster, avarust lisaks valikuline panoraamkatus ning öist sõitu meeleolustab tagasihoidlik miljlöövalgustus. Esemete hoiustamiseks on salongis pikad uksetaskud, väike pesa juhi vasaku põlve juures, kahetasandiline keskkonsool, telefoni juhtmevaba laadija, piklik süvis ja topsihoidjad ülemisel osal, ruum suuremate esemete jaoks viimaste all, laialt konfigureeritav ja simply clever suur käetoealune laegas, vihmavarju pesad esiustes ja suhteliselt suur kindalaegas. Tagumine rida saab keskpärase mahutavusega uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe.
Pagasiruumi on uuel Elroqil kuni 470 liitrit, mida on vastavas suurusklassis masina kohta igati hea kogus, kuid mahutavus pole kindlasti siinkohal kõige erilisem aspekt. Vapustab Elroqi pagass aga sellega, kui palju nutikaid simply clever funktsioone ja organiseerimise võimalusi Škoda sinna mahutanud on. Kaks korralikku kotikonksu, haagid nurkades, riiulid kummalgi seinal, pingul rihm parema rattakoopa taga, pesa vasaku taga, jääkaabits luugi sees, takjapaelaga liigutatavad vaheseinad, pagasi “võrkkiik”, paigaldatav võrkkottide kolmik, kuni kolme kilo kandev võrk pagasikatte alumisel küljel ja reguleeritava kõrgusega pagasiruumi kate, et muuta ruum justkui kahetasandiliseks. Pagasiruumi alt leiame veel sügava pesa põrkeraua tagant ja kaks tasapinnalisemat ala vahtplastist vormis. Viimase eemaldamisel saab kusjuures pagasiruumi põranda mõne sentimeetri jagu ka madalamale langetada. Pikemate esemete vedamiseks on Elroqil suusaluuk, teise istmerea seljatoed klapivad kokku 60:40 suhtes ning valikuliselt elektriline luuk loob ruumile ka avara ligipääsu. Kapotialust frunki Elroq ei saa.
Multimeediat esindab armatuurist välja ulatuval tahvlil olenemata varustusest parajalt suur 13-tolline puuteekraan, mis terava pildiga ning opereerib läbivalt kiirelt ja sujuvalt. Tarkvaraliselt jookseb süsteemil ootuspäraselt laialt levinud ja rohkelt kiidetud Volkswagen grupi värskeim lahendus. Kaunid ja kaasaegsed visuaalid, mille toonid kusjuures kooskõlas miljöövalgustusega, loogiline ülesehitus ning seadete, menüüde ja funktsioonide leitavus teevad sellest ühe autotööstuse kõige kasutajasõbralikuma lahenduse ning isikupärastamise osas saab juht ka vastavalt eelistusele koduekraani ning kiirteenuppe ekraani äärtel konfigureerida. Kliimaseaded on Elroqis integreeritud täielikult multimeediasse, kus peamised seaded pidevalt ekraani alläärel ning täpsemate valikute jaoks eraldiseisev kliimamenüü. Škoda Smart Dials’ite vastu puutetundlik lahendus mõistagi ei saa, ent tervikuna pole seadete muutmine üleliia keeruline. Ekraani alt leiame pika helitugevuse puutetundliku slideri ning veel madalamalt osade sõidu- ja kliimaseadete füüsiliste nuppude rea. Standardne helisüsteem suudab keskpärase helitugevuseni dünaamikat ja puhtust hoida, kuid napib valjemalt kuulates dünaamikat, ning valikvarustusena on saadaval ka uhkem Canton lahendus.
Näidikutabloo saab Elroq 5-tollise, sarnaselt oma suuremale vennasele, armatuuri süvistatud, kus kuva läbi rooli ava kenasti nähtav ning tänu varjukile välise valguse eest kaitstud. Riistvaraliselt on lahendus terava pildi ja kiire opereerimisega ning tarkvaraliselt kuvab sisuliselt ühel fikseeritud kuval vaid kõige olulisemat. Veidi annab küll kuva muuta, kuid tervikuna on kõik vajalikud andmed kenasti leitavad ja tänu lihtsatele visuaalidele ka üheselt mõistetavad. Valikvarustuses pakub Škoda Elroqile ka esiklaasinäidikut.
Rooliga on Škoda tervikuna kenasti järginud mõttetera, et kui miskit töötab, pole seda vaja hakata uuesti leiutama, mille tulemusel saab Elroq olenevalt varustusest vana hea Škoda kahe- või kolmekodaralise, mis mudelis proportsionaalselt pigem suure läbimõõduga, kuid püsib väga meeldivalt ja kindlalt käte vahel ning võimaldab ka erinevaid haaramise asendeid. Multifunktsionaalsuse tagavad füüsilised nupud ja rullikud äärmistel kodaratel, mida tänu piisavatele reljeefsustele ning loogilisele asetusele lihtne kasutada ka sõidu ajal. Vasakpoolsed seadistavad multimeediat, parempoolsed näidikuid ning püsikiirusehoidja seadistamine on jätkuvalt lisakangil rooli taga. Erinevalt mitmetest teistest viimase aja Volkswagen grupi masinatest saab käigukangi aga Elroq keskkonsoolile ning roolile on saadaval ka kolmeastmeline soojendus.
Sõidutehnika osas on Elroq saadaval neljal erineval kujul, mis kõik erinevad võimsuse ja aku mahutavuse poolest ning kannavad võimsuse järjestuses tähiseid 50, 60, 85 ja 85x RS. Veoskeemilt on Elroq taga- või nelikveoline ning tühimass jääb mudelil vahemikku 1,95 kuni 2,35 tonni.
Valik saab seega alguse Elroq 50-st, mis saab tagumiste rataste vahele 125 kilovatti ja 310 njuutonmeetrit arendava elektrimootori, mis võimaldab mudelil kiirendada nullist sajani 9 sekundiga ning saavutada tippkiiruseks 160 km/h. Energiat hoiustab baasmudel 55-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab keskmise energiakulu 16,1 kWh/100 km juures kuni 370-kilomeetrist sõiduulatust. Võimsaimas võimalikus kiirlaadijas toetab mudel kuni 145-kilovatist laadimist, mis laeb aku põhiosa täis kiirusel 500 km/h ehk umbes 25 minutiga.
Elroq 60-ne puhul kerkib võimsus 150 kilovatini, ent pöördemomenti on jätkuvalt 310 njuutonmeetrit ning jõud jõuab vaid tagumiste ratasteni. Sajani kiirendab mudel sekund kiiremini ehk kaheksa sekundiga, kuid tippkiirus on taas piiratud väärtusele 160 km/h. Elektrienergiat hoiustab Elroq 60 63-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab keskmise lubatud energiakulu 16,5 kWh/100 km korral kuni 430-kilomeetrist sõiduulatust ning kuni 165-kilovatist kiirlaadimist, mis laeb aku põhiosa täis samuti ligikaudu 25 minutiga.
Kõige võimsamaks tagaveoliseks valikuks on Elroq 85, mille 210 kilovatti ja 545 njuutonmeetrit arendav elektrimootor lükkab mudeli nullist sajani 6,6 sekundiga ning kuni tippkiiruseni 180 km/h. Aku mahutavust on mudelil 82 kilovatt-tundi, mis keskmise energiakulu 15,8 kWh/100 km juures võimaldab kuni 570 kilomeetrit sõiduulatust. Kiirlaadijas võtab Elroq 85 vastu kuni 175 kilovatti, mis laeb aku põhiosa täis umbes poole tunniga, kuni kiirusel 670 km/h.
Valiku tippu ehib Škoda Elroq 85x RS, mille kaks elektrimootorit arendavad kombineeritult 250 kilovatti ja 679 njuutonmeetrit ja mis võimaldavad nelikveolisel tippmudelil kiirendada sajani vaid 5,4 sekundiga ning kuni kiiruseni 180 km/h. Aku mahutavust on RS-versioonil 84 kilovatt-tundi, mis tagab mudelile kuni 550-kilomeetrise sõiduulatuse. Uhkeim mudel laeb kuni 185 kilovatiga, mis täidab aku põhiosa taas umbes 25 minutiga.
Jõudluse osas saime testitud demoauto puhul meie proovida teist kõige võimsamat valikut ehk Elroq 85-t, mille elektrilised 210 kilovatti ja 545 njuutonmeetrit tagaratastes loovad masinale küllalt elava iseloomu. Mõistagi, sportlikuks või jalustrabavaks oleks seda jõudlust palju nimetada, kuid nagu numbrite põhjal eeldadagi võib, on minek tugevamatel pedaalimistel küllalt korralik ja kiirused kasvavad märkamatult maanteekiirustest kõrgemalgi, mille tulemusel võib kokkuvõttes öelda, et särtsu ja jaksu on Elroqis sellisel kujul ühe kompaktse linnamaasturi kohta küll ja veel. Samas ajamite iseloomu poolest sõidab ta heas mõttes veidi ka nagu sisepõlemismootoriga auto. Tavarežiimis reageerib mootor kusjuures pedaalimistele mõistliku tempoga ning sportrežiimis ühe Volkswageni grupi toote kohta oodatust krapsakamalt. Piduripedaali tunnetus on aga küllalt pehme ja tuim ning vajab esialgu harjumist. Sõidurežiimideks on Elroqil Normal, Eco ja Sport, mis jõudluse osas mõjutavad suuresti vaid üleüldist reageerivust.
Rekuperatsioon on Elroqis läbivalt automaatne, reguleerides mootoripidurdust navigatsiooni, liikluspiirangute ja eesoleva liikluse põhjal, tehes seda kusjuures küllalt märkamatult ja meeldivalt sujuvalt. Soovi korral saab aga aktiveerida ka B (Braking) käigu, kuid ühepedaalisõitu Elroq ei võimalda. Veoskeemi osas suudab masin pidevalt oma jõu kenasti stabiilselt edasi liikumisse kanda ning olles VAG grupi produkt, ei muutu ta kuigi mänguliseks ka manipuleerides, vaid hoiab järjepidevalt oma njuutonmeetrit turvaliselt vaos. Tõsi, õigetel hetkedel pedaalides on kurvis kiirendamisega võimalik aidata tal veidi krapsakamalt kurvi sisse keerata.
Standardne vedrustus on Elroqil küllalt pehme iseloomuga, mis tihtipeale võib elektriautodes põhjustada veidi õõtsuvat sõitu, kuid tänu väga osavale summutamisele ja konkreetsusele püsib Elroq aga vastupidiselt üllatavalt stabiilselt teel, jättes endast ka sõites oodatust kergema mulje. Löögid ja konarlused mööduvad läbivalt meeldivalt pehmelt ning ühe linnaliikuri kohta jõuab juhini ka piisavalt tagasisidet sõiduki käitumise kohta. Kerekaldumisi vähesel määral esineb, kuid tervikuna liigub Elroq ettearvatavalt ja enesekindlalt. Roolimine on pigem pehme ja mitte kuigi täpne, mis meeldiv linnamaastikule, kuid mitte kuigi julgustandev dünaamilistel ja kiirematel radadel.
Nähtavus on Elroqi salongist igal suunal tänu suurtele peeglitele ja akendele lai ning gabariidid samuti tänu üldisele avarusele väga hästi tajutavad. Kitsastes oludes aitab ümbrust jälgida vastavalt varustusele tahavaatekaamera või 360-kraadine kaamerasüsteem ning MEB platvormi tootele omaselt on Elroq ka füüsiliselt jõhkralt hästi manööverdatav, omades vaid 9,3-meetrist pöörderaadiust, mis umbes 10% parem sooritus kui ligi pool meetrit lühemal Fabial. Viimast ei saavuta Elroq aga kusjuures nelikroolimisega, vaid esimesed rattad keeravad lihtsalt sisuliselt masinaga risti. Müratase on Elroqi salongis meeldivalt madal.
Elroqi juhiabiliste hulgas on hea valgustavusega automaatsed maatriks-kaugtuled, mis ei lase end suurtel kiirustel segada ka tänavavalgustusest, osav sõidurea hoidmine, mis juhi reageerimatuse järel toob masina turvaliselt paigalseisu, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, pimenurkade monitoorimine, ristsuunalise liikluse jälgimine, automaatne hädapidurdamine, liiklusmärkide tuvastamine, parkimisandurid igal küljel ja kuni 360-kraadine kaamerasüsteem osava iseparkimisega.
Elroqiga on Škoda saanud naelapea pihta ning arendanud ühe tõelise elektriauto massidele. Škodadele omane hämmastav ruumikus, lihtne ja intuitiivne kasutajakogemus, meeldivad sõiduomadused, paras jõudlus ja suutlikkus, hea välimus ning mugav salong loovad Elroqi puhul koostöös ühe suurepärase terviku, mis tõsi, on küll arvestatava hinnasildiga, kuid ei jää ühe elektrilise linnamaasturi kontekstis ühelgi rindel vajaka ning pakub heas mõttes klassikalist sisepõlemismootoriga linnamaasturi kogemust. Lihtsalt võta istet ja naudi mugavat sõitu ja läbimõeldud reisijateruumi. Mõistagi ei tasu Elroqist otsida suurt emotsiooni või silmapaistvust, kuid ega selleks siis rahvaautod loodud pole.
Elroqiga on Škoda saanud naelapea pihta ning arendanud ühe tõelise elektriauto massidele. Škodadele omane hämmastav ruumikus, lihtne ja intuitiivne kasutajakogemus, meeldivad sõiduomadused, paras jõudlus ja suutlikkus, hea välimus ning mugav salong loovad Elroqi puhul koostöös ühe suurepärase terviku, mis tõsi, on küll arvestatava hinnasildiga, kuid ei jää ühe elektrilise linnamaasturi kontekstis ühelgi rindel vajaka ning pakub heas mõttes klassikalist sisepõlemismootoriga linnamaasturi kogemust. Lihtsalt võta istet ja naudi mugavat sõitu ja läbimõeldud reisijateruumi. Mõistagi ei tasu Elroqist otsida suurt emotsiooni või silmapaistvust, kuid ega selleks siis rahvaautod loodud pole.
Hind alates: 34 990 €
Testitud mudeli info:
50 600 €
Elekter
210 kW
~16 kWh/100 km
Tagavedu
Max 180 km/h
0 – 100 km/h: 6.6 sec