Volkswagen Golfi teekond sai alguse juba 1974. aastal, mil jõudis tootmisesse esimene generatsioon, ning on pea 50 aastaga jõudnud tänaseks oma kaheksanda generatsioonini. 2002. aastal tutvustas Volkswagen oma populaarseimale mudelile ka sportlikumat erivarianti, mis kandis esialgu neljanda ja viienda generatsiooni mudelinimele tähise R32 ja lisas kapoti alla 3.2-liitrise VR6 mootori. Alates kuuendast generatsioonist eemaldati R-i järelt 32 ning sellest hetkest ongi Golfi mudelivalikute tipu kaunistanud R-mudel, mis on aluse loonud tervele R-spordiosakonnale. Golf R-i alternatiivideks on näiteks Audi RS3, Mercedes-Benz A45 AMG, CUPRA Leon, Hyundai i30 N, Renault Megane R.S. ja BMW M135i.

VÄLIMUS

Golfi puhul on loomulikult tegemist ühe tuntuima ja kõige ikoonilisema mudeliga terves autotööstuses, mille disaini võiks justkui pidada ka autodisaini standardiks, mistõttu ei saa Golfi disaini pidada massist eristuvaks. Küll aga peab tõdema, et sellest olenemata on Golf siiski väga kaasaegse, viisaka ja stiilipuhta välimusega, mis omakorda seda populaarsust põhjendab. Luukpärade klassis on Golf pigem lühike, kuid kõrge alternatiiv, olles suuruse poolest sarnaseim Kia Ceediga ja Hyundai i30-ga, ning sarnaselt mitmetele konkurentidele, on nii Golf, kui Golf R saadaval ka pika kerega, kandes sel juhul mudelinime lõpus tähist “Variant”. Kerevärvide poolest pakutakse tava-Golfile mustvalgete varjundite kõrval veel kollast, punast ja sinist tooni, kuid standardvarustuses on mudel tumehall. GTI Clubsport varustus on standardis tumehall või valge ning valikvarustuses on lisaks tava-Golfi toonidele saadaval veel neli kahevärvilist viimistlust. R mudel on standardis valge ja lisadena on saadaval must ja R-osakonnale ainulaadne Lapiz Blue sügav sinine, mis ka demoautot kaunistas.

Ninaosas loob Golfile põhi ilme kumeralt langeva ning paari tugevama disainjoonega kapoti ja põrkeraua vaheline disainielement, mis ühendab valgusriba ja Volkswageni logoga äärmisi esitulesid, mille alläärel omapärane W-tähe kujuline päevatule disain. Stange disain tugineb pea täielikult ühele suurele, ligikaudu ristkülikukujulisele, iluvõrele, mis on vastavalt varustusele erinevalt sisustatud. GTI varustust iseloomustavad võre äärtele loodud finiši lipu mustrisse asetatud esitule elemendid ja Golf R-i puhul ulatub võre koguni ninaosa allääreni ning alumistest nurkadest ulatuvad logo poole kaks tiiba, mis annavad sportmudelile kõige tõsisema ilme.

Külgvaatel tulevadki välja Golfi omapärased proportsioonid, mille tulemusel tundubki mudel oma klassis pigem lühike ja kõrge. Nina- ja tagaosa on pigem lühikesed ja konkreetse lõpuga ning ei ulatu ratastest väga kaugele. Siluett on suures osas kumer ja voolujooneline ning muutub veidi nurgelisemaks mudeli tagaosas. Kerejoonte poolest paistab välja vaid üks tugevaim, mis kulgeb esituledest mööda ukselinke tagatuledeni. R mudel erineb külgvaatest vaid veidi suurema tagatiiva ja madalama kliirensi poolest, mida tava-Golfil 14 sentimeetrit ja R mudelil 20 millimeetrit vähem.

Veljevalikus pakub Volkswagen Golfile valuvelgi läbimõõdu vahemikus 16 – 19 tolli. Standardvarustuses saab tava-Golf olenevalt varustusest 16- või 17-tollised ja GTI ning R varustused 18-tollised veljed. Väiksemad valikud on disainilt lihtsamad ja ühevärvilised ning uhkemad õhulisemad ja sportlikumad. Lisavarustuses laiub seitsme erineva disainiga valik aga vahemikus 17 – 19 tolli, millest muide kõik on võrdlemisi huvitava kujunduse ja värvilahendusega. Testitud R mudelil olid alla kahevärvilised “Estoril” 19-tollised veljed, mis vaid kahele uhkeimale varustusele saadaval ning meie arust ka kõige sobivamad uue Golfi alla.

Tagakülg on Golfi kõige kandilisem külg, mida rõhutavad kandilised tagatuled ja tugevad kerejooned. Sportlikkust lisab katust pikendav tiib tagaakna kohal. Tava-Golfil on stange alläärele loodud lihtsalt üks tumehall ala, millel kulgeb kroomliist, mis otsmiste aasadega imiteerib väljalaset, kuid GTI ja R saavad vähe reaalsema difuusoriala ja funktsionaalsed väljalaskeotsad, mis veel valikulise Akrapovic süsteemi korral eriti vinged välja näevad.

INTERJÖÖR

Salongi poolel on Volkswagen viimasel ajal hakanud klassikalisi lahendusi digitaliseerima ning selle tulemusel on väga palju funktsioone integreeritud ekraanide taha, mis muudab salongi küll visuaalselt puhtamaks, kuid mõningate funktsioonide kasutamise keerulisemaks. Üldpildis on Golfi salong aga läbimõeldud, mugav ja kasutajasõbralik, kus juht end juba esimesel korral koduselt tunda saab. Golf R-i salongi muudavad sportlikumaks Lapiz Blue sinised aktsendid ja mitmed omapärasema disainiga elemedid, mis loovad koostöös fokusseerituma ja tõsisema atmosfääri. Materjalid on põlve kõrguselt ülespoole üldiselt kõik mugavad ja pehmed ning ehituskvaliteet on samuti tasemel.

Standardvarustuse korral kaetakse istmed loomulikult tekstiiliga, kuid uhkemate varustuste korral on saadaval ka mikrofliis- ja nahkkatted. Tulenevalt R sportvarustusest olid ka testitud sõidukis mikrofliis kattega R sportistmed, mis on mugavad ja hoiavad reisijaid ka kiiretes kurvides paigal. Üldine asend on esireas sportlik ja madal, kuid seda annab ka korralikult reguleerida, ning taga veidi püstisem. Äärmistele istmetele on saadaval istmesoojendus ning esiistmetele pakutakse ka elektrilist reguleerimist ja mälufunktsiooni.

Ruumi on Golfis enam-vähem täpselt nii palju, et kaks keskmist kasvu reisijat mahuvad üksteise taha ära, aga pikemate reisijate korral on jalaruum kiire otsa lõppema. Küll aga ei saa sama väita pearuumi kohta, mida on korralikult mõlemas istmereas. Atmosfääri poolest jõuab Golfi salongi välist valgust parajalt, luues reisimiseks hubase keskkonna. Viimast toetavad valikuline panoraamkatus ja 30 värviga miljöövalgustus. Golf R-i puhul võib osasid häirida suurte esiistmete poolt piiratud väljavaade tagareas. Esemete hoiustamiseks on suured uksetaskud, arvestatava suurusega käetoe laegas ja kindalaegas ning topsihoidjad ja juhtmevaba laadimise pinnaga süvis keskkonsoolis. 

Pagasiruumi on Golfil pakkuda 380 liitrit ja Golf Variantil 611 liitrit, mis on mõlema variandi suurusklassis võrdlemisi keskpärane sooritus. R mudel kaotab nelikveo tõttu ligi 40 liitrit, olles siiski võrdlemisi mahukas. Pagasiruumi parajalt lai ava ja madal laadimiskünnis võimaldavad mugavat ja kerget peale- ning mahalaadimist ning praktilisust lisavad veel konksud, haagid ja süvised äärtel.

Multimeedia info kuvamiseks on armatuurile paigutatud 10-tolline puuteekraan, mis on oma kergelt juhi poole suunatud asetusega siiski kenasti mõlema esireas reisija vaateväljas ja käeulatuses. Riistvara poolest jookseb süsteem sujuvalt ja isegi kui mõningatel käivitamistel vajab veidi mõtlemisaega, on see siiski üldiselt kiire. Tarkvaraliselt on visuaalid selged ja menüüde ülesehitus võrdlemisi loogiline. Kõige rohkem vajab harjumist aga ekraani allla loodud puutepind helitugevuse ja õhutemperatuuri seadistamiseks, mille kõige suurem miinus on taustvalguse puudumine, mistõttu on pimedal ajal veidi keeruline soovitud alale pihta saada. Testitud mudel oli varustatud standardse helisüsteemiga, mis tavalise helitugevuse korral on igati dünaamiline, kuid võib olenevalt muusika žanrist kaotada kvaliteeti ja sügavust valju helitaseme korral. Kliimaseaded on integreeritud multimeediasse ning kuna vastavale menüüle saab tänu armatuurile paigutatud kiirteenupule kiiresti ligi, on kasutamine tegelikult selge ja lihtne.

Sõiduandmeid kuvab juhile 10.25-tolline täisdigitaalne näidikuplokk, mis pole küll süvistatud asetusega, kuid on siiski peegelduste eest kaitstud ning kenasti juhi vaateväljas. Süsteem ise on kiire ning jookseb sujuvalt ja juhile on jäetud vaadete ning kuvatava info tüübi muutmise võimaluse kaudu ka veidi isikupärastamise ruumi. Visuaalselt on info vaadetele asetatud parajalt hõredalt, mille tulemusel on soovitav info ka lihtsalt leitav. Mudelile on saadaval ka esiklaasinäidik.

Testitud R mudelis asus rooli kohal kaunis nahkkattega ning R-siniste õmbluste ja detailidega kolmekodaraline. Läbimõõdult on Golfi rool pigem suur, kuid koostöös ergonoomilise kujuga ja hea kvaliteediga, püsib see ikkagi väga kindlalt ja hallatavalt käte vahel. Multifunktsionaalsuse jaoks on kummalegi kodarale paigutatud puutenuppudena kümme lülitit, mis on asetuselt parajalt hõredalt ja reljeefselt, et soovitud funktsioon pilku teelt tõmbamata üles leida. Küll aga veidi vajab harjumist haptilise tagasisidega nuppude kasutamine. Parempoolsed juhivad multimeediat ja näidikuid ning vasakpoolsed juhiabilisi ja helitugevust. Sportautole omaselt on rooli taga loomulikult ka käigulabad, mis on Golf R-i puhul küll plastist, kuid siiski mõnusalt suured ja mugavalt kasutatavad. Golfile on saadaval ka elektriline roolisoojendus.

SÕITMINE

Golf on saadaval kaheksa erineva jõuallikaga, mille hulgas on esindatud nii bensiini, diislit, gaasi, kui ka hübriidina elektrit tarbivad mootorid. Käigukastina on saadaval 6-käiguline manuaalkast ja 7- või 6-käiguline DSG automaatkast ning veoskeemina pakutakse esi- ja nelikvedu.

Diiselmootorite valikut esindab üksainus kaheliitrine neljasilindriline, mis on saadaval vaid 7-käigulise automaatkastiga ning esiveolisena. Ainus diislit tarbiv valik arendab 85 kW, võimaldab masinal kiirendada sajani 10.4 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 202 km/h, tarbides samaaegselt keskmiselt vaid 4.5 l/100km, olles seega ka ökonoomseim mittehübriidne valik.

Kõige ökonoomsemaks valikuks on loomulikult pistikhübriid Golf, mis seob kapoti all 1.4-liitrise bensiinimootori ja elektrimootori jõu, saavutades kombineeritud võimsuseks nõnda 150 kW, tarbides optimaalse laadimisega vaid 0.9 l/100km. Jõud kantakse vaid esiratasteni läbi 6-käigulise DSG-kasti ja selle kõige tulemusel kiirendab mudel sajani 7.4 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 220 km/h.

Bensiinimootorite hulgas on nõrgeimaks valikuks üheliitrine kolmesilindriline, mis arendab 81 kW ning kannab jõu vaid esiratasteni läbi 7-käigulise automaatkasti. Viimane kiirendab sajani 10.2 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 202 km/h ning tarbib keskmiselt 5.2 l/100km. Seejärel on valikus kolm 1.5-liitrist neljasilindrilist, millest kaks nõrgemat arendavad 96 kW ning veavad vaid esirattaid läbi 7-käiguilise automaatkasti, kuid on vastavalt soovile saadaval nii bensiini, kui gaasi tarbivana. Esimese puhul on keskmiseks kütusekuluks 5.5 l/100km ja teise puhl 6.2 l/100km. Mõlemad valikud kiirendavad sajani 9.5 sekundiga ning saavutavad suurimaks kiiruseks veidi üle 210 km/h. Võimsaim 1.5-liitrine arendab aga 110 kW ning veab esirattaid vastavalt soovile kas läbi 7-käigulise DSG või 6-käigulise manuaalkasti. Viimane kiirendab sajani 8.5 sekundiga, kogub hoogu kiiruseni 224 km/h ja tarbib 5.7 l/100km.

Kõige lõpuks jõuame Golfi mudelirivi uhkeimate sportvariantideni GTI Clubsport, R ja R 20 Years, mis kasutavad kõik ikoonilist kaheliitrist neljasilindrilist bensiinimootorit ja 7-käigulist DSG automaatkasti. Kõige vähem võimsust saab GTI, mille ajam arendab 221 kW võimsust ja 400 Nm väänet. Võimsuse osas GTI R-idest väga palju maha ei jäägi, kuid erinevalt võimsamatest, on GTI saadaval vaid esiveolisena. Küll aga kiirendab mudel sajani vaid 5.6 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks võrdväärselt 250 km/h, tarbides keskmiselt 7.3 l/100km. Tavaline Golf R arendab aga 235 kW ning koostöös 4Motion nelikveoga kiirendab sajani 4.7 sekundiga, tarbides keskmiselt 7.8 l/100km. Terve mudelirivi tippu kaunistab aga Golf R-i 20. juubeliks loodud Golf R 20 Years pakett, mille mootorile lisatakse veel 10 lisa kilovatti, arendades seega koguni 245 kW, mis langetab sajani kiirenduse 4.6 sekundi peale ning tõstab maksimaalse kiiruse 270 km/h-ni.

Ülemiste Möller Auto kasutatud auto näol oli meie testida läbi aegade üheks kõige tuntumaks sportautoks arenenud kuumpära Golf R, millel vedas kõiki rattaid 235 kW arendav kaheliitrine, mis pea tervet Volkswageni R-mudelirivi kaunistab. Kaaludes veidi üle 1.5 tonni, pole Golf R kindlasti kergemate luukpärade hulgas, kuid sellest olenemata on selles usinas kaheliitrises mõnusalt jõudu ja väänet, tänu millele on Golf R piisavalt krapsakas ja emotsiooniderohke. Viimast võimendab ka Golf R-i võrdlemisi mõnusa noodiga väljalase, mis lisaks kiirenduste mürinale ka käiguvahetustel ja aeglustumistel praksub ja ragistab. Tõsi, Golf R on müra osas veidi konservatiivsem kui näiteks Hyundai N mudelid, kuid VAG grupi mudeli kohta teeb ta häält küll. Salongi elamust võimendatakse ka kõlaritest mootori müra juurde esitamisega. Lisavarustuses pakutakse mudelile ka veidi valjemat ja visuaalselt huvitavamat Akrapovic väljalaskesüsteemi. 

Sarnane sportautolikkus voolab Golf R-is ka teiste sõiduomaduste poolest. Nelikvedu tagab sõites stabiilsuse ja kindla teel püsimise, võimaldades nullist kiirendades ka launch control funktsiooni, kuid ei suuda kohati kurvides ära otsustada, kas eelistada esi- või tagavedu. Küll aga aitab selle mure korral Golf R-i valikuline Performance Pack, mis lisaks Nürburgring režiimile avab mudelis ka Drift režiimi. Viimase aktiveerimise ja stabiilsuskontrolli deaktiveerimise korral on mudel valmis usaldama tagavedu ning võimaldab juhil hoida autot võrdlemisi ettearvatavalt ja stabiilselt ka külglibisemises. Küll aga täpselt senikaua, kuni gaasipedaal pea põhja vajutatud on, sest vähemagi tagasitõmbe korral kipub masin ohjad üle võtma ja toob tagarattad esimestega samale trajektorile. Laialt levinud 7-käiguline DSG võib kohati pedaalimisel tukkuma jääda, kuid suures pildis funktsioneerib sujuvalt ja kiirelt. Veidi kontrollituma sõidu soovimise korral saab käiguvahetused ka käigulabadega üle võtta, mille korral ei vaheta süsteem käiku ka mootori piirajasse jõudmise korral. Adaptiivne vedrustus on konkreetne, annab juhile piisavalt tagasisidet veermiku käitumise kohta ning võimaldab sõidurežiimidega ka jäikust reguleerida, sobides seega nii linna-, kui sportsõiduks. Sportrežiimi ajal hoiab vedrustus kere kenasti teega paralleelselt ning tagab hea pidamise ka kiiretes kurvides. Roolitunnetus on samuti reguleeritav ning olenemata veidi digitaalsest tundest raskeima seadistuse korral, on roolimine siiski täpne. Väljavaade on salongist hea ning müratase keskmisest madalam.

Kõige mainitu koostööl jätab Golf R endast heas mõttes raske, tugeva ja kvaliteetse masina mulje, millega on mugav liigelda nii kitsastes linnaoludes, kui autobahni kiirustel. Täpselt nii, nagu ühele Saksa autole kohane. Sportauto liigituse poolest jääb Golf R kuhugi GT auto ja rajaauto vahele, millega on samaaegselt huvitav ja hea sõita nii looklevatel metsateedel, kui rajakurvides, kuid samas pole tegemist rajarekordite purustajaga.

Golfi juhiabiliste hulgas on automaatsed kaugtuled, ahelkokkupõrke vältimine, autonoomne hädapidurdamine, sõidurea hoidmine, pimenurga jälgimine, jalakäijate ja liiklusmärkide tuvastamine, adaptiivne püsikiirusehoidja, kiiruspiirik ning iseparkimine koos parkimisanduritega ja hea kvaliteediga tahavaatekaameraga.

Kellele?

Golf R on tõsine multi-tool, mis on samaaegselt praktiline, stiilne, töökindel ja sportlik, täites paralleelselt mitmeid tingimusi autoentusiastidele ja ka pereauto otsijatele. Samuti on Golf R oma suuruse kohta üllatavalt hea maanteedel sõiduks, sobides seega ka maakonnavahelisteks sõitudeks. Seega kui soovid sportlikku luukpära, mis ka pereauto rolli täidaks, tasub Golf R variantide hulka kaasata.

Golf R on tõsine multi-tool, mis on samaaegselt praktiline, stiilne, töökindel ja sportlik, täites paralleelselt mitmeid tingimusi autoentusiastidele ja ka pereauto otsijatele. Samuti on Golf R oma suuruse kohta üllatavalt hea maanteedel sõiduks, sobides seega ka maakonnavahelisteks sõitudeks. Seega kui soovid sportlikku luukpära, mis ka pereauto rolli täidaks, tasub Golf R variantide hulka kaasata.

Auto andmed

Hind alates: 25 580

Testitud mudeli info:
56 000 €
Bensiin
2.0 l I4
235 kW
7.9 l/100km
Nelikvedu
7-käiguline automaat
Max 270 km/h
0 – 100 km/h: 4.7 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST