Universaalide ja pereautode etaloni ehk Volkswagen Passatit on Saksa suurtootja tänaseks tootnud juba üle 50 aasta ning 2023. aastal jõudis see ikooniline, täpsemalt 1973. aastast toodetud suurkuju oma üheksanda generatsioonini. Nimetatud generatsiooni vahetuse au ja uhkust ei saa aga Volkswagen seekord võtta täielikult enda nimele, sest värskeim versioon arenes paralleelselt platvormikaaslase ehk neljanda generatsiooni Superbiga hoopis Škoda valvsa pilgu all. Olenemata sellest on aga Passat jätkuvalt igati omanäoline ja universaalne ning tema alternatiivideks on näiteks Volvo V90, Mazda 6, Peugeot 508 ja vennasmudel Škoda Superb.

VÄLIMUS

Suured muutused saavad loomulikult alguse totaalselt uuest välisdisainist, mis omandanud Volkswageni värskeima disainikeele ja liikunud oma voolujoonelisuse ja ümarusega märgatavalt ka elektrilise ID-seerialiku ilme poole. Viimase mõjul näeb uus Passat kindlasti eelkäijast kaasaegsem ja uuenduslikum välja, kuid samas on ümarustega kadunud visuaalist tema äriklassilik preemiumlikkus ja sharpness, millega kõrges varustuses eelkäijad üllatavalt palju pilku püüdsid. Kohati meenutab uus Passat ninaosas ka liialt Golf Varianti. Ilu jääb loomulikult vaataja silmadesse, kuid faktina on uus Passat, erinevalt eelkäijast ja vennasmudelist, saadaval vaid universaalkerega, mis eelkäija omast veidi laiem ja kõrgem ning tervelt ligi 14 sentimeetrit pikem. Vennasega on uus Passat mõõtudelt ning tegelt ka kerepaneelidelt väga sarnane, kuid tänu erinevate disainikeelte elementidele siiski mitte häirivalt identne. Kerevärvi saab Passat standardist valge ning lisades pakub Volkswagen veel nelja mustvalget varjundit ja sinist, punast ja helerohelist tooni. Demoautot kattis säravaim “Chilli red” värv ning kõik valikud peale musta on saadaval ka kahevärvilise lahendusega.

Passati ninaosas domineerivad reljeefse kapoti kontuuri all ja peenikese iluvõre äärtel enim suured esituled, mis oma detailse sisedisaini ja koonduvate päevasõidutulede kontuuridega loovad mudelile küllalt terava ja sihikindla pilgu. Samas on uue mudeli ilme aga ka tugevalt sõltuv varustusastmest, sest erinevalt R-Line varustuse sportlikku ilmega ja areodünaamiliste elementidega kaetud põrkerauale, saab standardis mudel omajagu rõõmusuisema ja lahkema pilgu.

Küljele liikudes avaldub Passati pikk universaalkere siluett, mis saab alguse pigem ümarast esiosast, kuid kulgeb sujuvalt veidi reljeefsema profiiliga tagaosani, mille kohal värvilahenduse mõjul ka küllalt sportlik tiib. Kerejooned on küljel pigem tagasihoidlikud, kuid olenemata stiilipuhtusest ja tühjusest üldilme siiski küllalt viisakas ja atraktiivne. Pilku püüab ka tagaosa üleulatus, mis tuleneb tõsiasjast, et olenemata 15 sentimeetrit pikemast kerest, on uue mudeli teljevahe vaid umbes 5 sentimeetrit pikem. Veljevalikus pakub Volkswagen Passatile üheksat erinevat veljelahendust, mis jäävad läbimõõdult vahemikku 16 – 19 tolli. Väiksemad veljed on selgelt lihtsama disainiga ja tagasihoidlikumad kui suuremad ja kallimad valikud, kuid huvitaval kombel on läbiv stiil suhteliselt suletud ja tasapinnaline ning õhulisi kodaraid Volkswagen mudelile ei pakugi. Demoautol olid all kõige suuremad ning samuti veidi liiga kinnise disainiga 19-tollised. 

Tagaosas on enim säilinud eelkäijalt tuttav kandilisus ning omapära loovad enim taas tuled, mis koosnevad üle pagasiluugi ulatuvatest valgusribadest ning ruumilistest valgustatud ristkülikutest viimaste all, andes üldilmele oma detailsusega sügavust. Sportlikkust lisab kerge tiib tagaakna kohal ning jõulisust omajagu välja ulatuv põrkeraud, millel R-Line varustuse korral suur õhuava imitatsioon.

INTERJÖÖR

Mõistagi on ka Passati interjööri jõudnud Volkswageni värskeim stiil, mida kohtasime esmakordselt uues Tiguanis ning mis oma suurte ekraanide ja valgustatud paneelide koostööl omajagu kaasaegsem ja visuaalselt kõrgtehnoloogilisem, kuid jätkuvalt ka parajalt rahvaautolik ja stiilipuhas. Samas näeb aga näiteks Škoda interjööride stiil kohati visuaalselt veidi preemiumlikum välja. Kasutajakogemus ja funktsionaalsus on aga suuresti eelkäijalt üle toodud, mille tulemusel pakub ka uus mudel juba esmakohtumisest lihtsat ja universaalset kogemust. Materjalide osas esineb kohati küll veidi ka krabisevat plastikut, kuid tähtsamates kohtades on valik hea ning ehituskvaliteet on samuti läbivalt suhteliselt tasemel ja ka vennasmudeli omast gramm etem. R-Line varustuses lisavad salongile iseloomu Volkswageni sportosakonna Lapiz Blue õmblused ja kontuurid.

Istmed saab Passat standardis küll tekstiilkattega, kuid R-Line varustuses demoauto oli varustatud kõige uhkemate tekstiili, naha ja pööratud nahaga kaetud sportistmetega, mis oma küllalt kaugele ulatuvate, kuid keskpäraselt jäikade küljetugedega, nii istmepõhjal kui seljatoel, hoiavad reisijaid suhteliselt hästi paigal ja pakuvad toekat ning mugavat aset. Pikemat kasvu reisijate jaoks võiksid võibolla esiistmed olla reguleeritavad veidi madalamale, kuid üldiselt võimaldab reguleerimise ulatus leida meelepärase asendi igat kasvu reisijatel ning üldine asend on sõiduautolikult madal ja meeldivalt lebav. Teises reas pakuvad keskpäraselt jäigad ning meeldivalt reljeefsed istmed samuti küllalt lebavat ja mugavat asendit. Liigutatavate peatoe küljetugede lahendust pole Superb aga oma vennale jaganud. Mugavusfunktsioonidest on esiistmetele saadaval soojendus, ventilatsioon, elektriline reguleerimine, mäluasend ja kaheksa erineva režiimiga massaaž ning tagaistmetele kõigest soojendus.

Füüsilist ruumi peitis Passat juba kaheksandas generatsiooniski üllatavalt palju ning pikenenud kere ja teljevahega viib üheksas generatsioon ruumikuse veelgi kõrgemale tasemele. Juhipoolel jääb kahe kahemeetrise korral tagumisele 10 sentimeetrit jalaruumi ülegi, pearuumi on kõikjal pikematelegi ning vajadusel saab teine rida hakkama kolme täiskasvanugagi, mille kõige tulemusel on Passati puhul tegemist väga praktilise liikuriga. Atmosfäär on R-Line varustusega Passati salongis disaini ja tumedate varjundite koostööl küllalt sportlik ja hubane, kuid samaaegselt suurte akende, valikulise panoraamkatuse ja füüsilise ruumikuse koosmõjul ka küllalt avar. Öist sõitu meeleolustab uhkeimal juhul kahetsooniline miljöövalgustus omapäraste valguspaneelidega armatuuril ja ustel ning hajusvalgustega interjööri madalamal poolel. Esemete hoiustamiseks on Passati salongis keskkonsool telefoni juhtmevaba laadija ja kahe topsihoidjaga, suhteliselt ruumikas käetoe alune laegas erinevate organiseerijatega ning suured uksetaskud ja kindalaegas. Teine rida saab suured uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe, mille kate kate funktsioneerib avatuna ka telefoni hoidjana. Vennasmudelilt on kusjuures laenatud ka vihmavarjude pesad esiustes.

Pagasiruumi on Passatil täpselt sama palju kui vennasel ehk kuni 690 liitrit, mida võib universaali puhul juba igapäevaseks liiklemiseks tunduda kohati liiga paljugi, kui väiksemad esemed tugevamatel pidurdustel kaugele ruumi sügavusse ehk teise rea seljatugede taha libisevad. Igapäevast pagassi ronimist aitavad aga vältida erinevad pagasi organiseerijad, mille hulgas neli korralikku kotikonksu seintel, laekad pagasiruumi äärtel, millest vasakpoolne lausa uksega, ja haagid põranda nurkades. Vasakpoolse laeka ukselt leiame kaks škodalikku takkepaelaga põranda külge kinnitatavat vaheseina, pagasikatte alla saab põhimõtteliselt luua pagasiruumile teise korruse ning elektrilise luugi avanedes sõidab pagasikate, mis kusjuures põranda all hoiustatav, ka automaatselt eest ära. Tervikuna on ruum universaalse kuju ja avara ligipääsuga, reguleeritava põranda kõrgeima asendi korral on laadimiskünnis olematu, teise istmerea seljatoed klapivad kokku 60/40 suhtes ja pikemate esemete vedamiseks on mudelil ka suur suusaluuk.

Erinevalt Superbist, kus multimeedia osas valikus 10- või 13-tolline ekraan, saab Passat kontserni esiklapsena juba standardist 13-tollise puuteekraani ning lisana pakutakse lausa 15-tollist kuva, mis kiire opereerimisega, kvaliteetsena ja kergelt juhi poole suunatuna kenasti reisijate käeulatuses ja loomulikult nõnda suure diagonaali tõttu ka nähtavuses. Tarkvaraliselt on Passatis kasutuses korduvalt kohatud Volkswagen grupi värskeim lahendus, mille puhul tegemist ühe väga intuitiivse ja kasutajasõbraliku süsteemiga. Menüüd on läbivalt loogilise ülesehitusega, tänu millele kõik funktsioonid ja seaded lihtsasti leitavad ja kasutatavad, ning ka graafikad, mille värvipalett seotud miljöövalgustusega, visuaalselt kaasaegsed ja stiilipuhtad. Isikupärastamise osas saab juht konfigureerida endale erinevatest elementidest kokku meelepärase koduvaate ning samuti muuta kiirteenuppe ekraani ülemises vasakus nurgas. Olenemata aga standardse ekraani suurusest, jääb Passati lahendus kasutajamugavuselt alla kliimaseadete muutmise osas, sest erinevalt Superbi Smart Dials lahendusest, on Passatis integreeritud kõik kliimasätted multimeediasse. Tõsi, tähtsamad funktsioonid on võimalik kõik paigutada siiski ühe vajutuse kaugusele, kuid füüsiliste rullikute vastu ekraanid mugavuse poolest ei saa. 700-vatine Harman Kardon helisüsteem melomaane ei üllata, kuid esitab hea akustikaga ruumis palasid siiski ka suhteliselt valju helitugevuse korral puhtalt ja dünaamiliselt. Tiguani keskkonsoolil kohatud multifunktsionaalset rullikut Passat kahjuks ei saa.

Kiire ja sujuva opereerimisega näidikutabloo saab Passat aga sarnaselt vennasele igal juhul ja iga varustusega 10-tollise ekraaniga, mis terava pildiga ja kenasti läbi rooli ava juhile nähtav. Välist valgust ekraani pind olenemata süvistamata asetusest häirivalt küll ei peegelda, kuid visuaalselt tasapinnaline lahendus eelkäija varjukiga lahenduse vastu meie arust ei saa. Tarkvaraliselt pakub näidikutabloo kolme peamist asendiplaani ning äärmistel aladel erinevaid infoalasid, mille tulemusel leidub vajaliku ja meelepärase infoga vaade igale maitsele, ning tänu selgetele, kaasaegsetele ja nägusatele visuaalidele on vajalikud andmed alati lihtsasti leitavad. Passatile on saadaval ka kvaliteetne ja informatiivne esiklaasinäidik.

Roolide osas võttis Volkswagen teadagi hiljuti paar sammu versioonides rivis tagasi ning selle tulemusel saab ka uus Passat juba mõnda aega turul olnud, kuid jätkuvalt väga kasutajasõbraliku ja mugava kolmekodaralise, mis püsib tänu kvaliteetsetele materjalidele ja ergonoomilisele disanile kindlalt käte vahel ning võimaldab ka erinevaid käsitsusviise. “Vanale” lahendusele viitavad loomulikult füüsilised nupud äärmistel kodaratel, mida tänu reljeefsustele ja süsteemsele paigutusele lihtne kasutada pilku teelt tõmbamata. Vasakpoolsed seadistavad peamiselt püsikiirusehoidjat ja juhiabilisi ning parempoolsed näidikutablood. Kodarate tagant leiame plastikust käigulabad ning roolisamba paremalt küljelt VAG grupist tuttava keeratava käigukangi ja rool on standardist ka soojendusega.

SÕITMINE

Tehnilise poole pealt on üheksanda generatsiooni Passat saadaval tervelt seitsmel erineval moel ning valikus on nii puhtaverelised sisepõlemismootorid kui erineval viisil elektrilised hübriidlahendused. Veoskeemilt on Passat olenevalt ajamist esi- või nelikveoline ning käigukastidena on valikus 6- ja 7-käigulised topeltsiduriga automaadid. Mudeli tühimass jääb olenevalt varustusest vahemikku 1,5 kuni 1,9 tonni.

Võimsuse järjestuses saab nimekiri alguse diiselmootoritest, mille seas kõik kolm ajamit kaheliitrised. Võimsust arendavad valikud 90, 110 ja 142 kilovatti ning pöördemomenti vastavalt 320, 360 ja 400 njuutonmeetrit. Kõige lahjem valik on esiveoline, kiirendab sajani 10,7 sekundiga, saavutab tippkiiruseks 212 km/h ja tarbib keskmiselt 4,9 l/100km. Teine valik on samuti esiveoline, kuid kiirendab sajani 9,3 sekundiga, saavutab tippkiiruseks 223 km/h ja tarbib keskmiselt 5 l/100km. Võimsaim diiselmootor saab aga nelikveo, kiirendab sajani 7,4 sekundiga, saavutab tippkiiruseks 232 km/h ja keskmiseks kütusekuluks lubatakse 5,8 l/100km. Käigukastid on diiselmootoritega Passatitel 7-käigulised.

Seejärel on valikus ainus kerghübriidne ajam, mille 1,5-liitrine neljasilindriline bensiini tarbiv arendab 110 kilovatti ja 250 njuutonmeetrit. Esiveolisena kiirendab viimane sajani 9,2 sekundiga ning suurimaks kiiruseks lubatakse 222 km/h. Käigukastiks on kerghübriidsel samuti 7-käiguline ning keskmiseks kütusekuluks lubatakse 5,5 l/100km.

Mitte-hübriidseid bensiinimootoreid on valikus üks – kaheliitrine ja neljasilindriline, mis arendab kuni 195 kilovatti ning 400 njuutonmeetrit. Nelikveo ja 7-käigulise automaatkastiga kiirendab viimane sajani vaid 5,8 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 250 km/h, kulutades kütust keskmiselt 8,1 l/100km.

Pistikhübriide esindavad Passati nimekirjas kaks 1,5-liitrise bensiinimootoriga lahendust, mis seovad viimase jõudluse 85-kilovatise elektrimootoriga. Vähem võimsam arendab kombineeritult 150 kilovatti ja 350 njuutonmeetrit, mis võimaldavad tal esiveolisena kiirendada sajani 8,1 sekundiga ning saavutada tippkiiruseks 220 km/h. Võimsam valik arendab aga tervelt 200 kilovatti ja 400 njuutonmeetrit, kiirendab esiveolisena sajani 7,1 sekundiga ning kuni tippkiiruseni 225 km/h. Käigukastid on mõlemal valikul kuuekäigulised ning elektrienergiat hoiustavad pistikhübriidid 25,7-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab kuni 130-kilomeetrist täiselektrilist sõiduulatust. 50-kilovatises laadijas saab viimase põhiosa laetud umbes kahe tunniga.

Testitud Passati kapoti all oli meie proovida nimekirja ainus kerghübriidne valik, ehk 110 kilovatti ja 250 njuutonmeetrit arendav 1,5-liitrine neljasilindriline, mida oleme korduvalt erinevate VAG grupi masinates kogenud ning mis ka sama palju erinevaid muljeid tervikuna jätnud. Passatis jäi aga üldilme ajamist küllalt tugev. Olenemata sellest, et numbrite põhjal võib nimetatud 1,5-liitrine Passati suuruse ja massi kontekstis veidi lahja tunduda, saab tegelikult see usin neljasilindriline oma ülesandega väga kenasti hakkama. Tõmme on maanteekiirusteni välja piisavalt tugev ning kiirendus läbivalt lineaarne ja sujuv. Loomulikult temalt kuigi elavat, reageerivat või emotsioonikat elamust oodata ei tasu, kuid ühe praktilise universaali jaoks peidab ta endas siiski piisavat jõudlust. 

Sarnaselt varasematele kogemustele omab aga ka Passatis see ajam omapärase käitumismaneeriga Start-Stop süsteemi, mis küll põhimõtteliselt multimeedia kaudu deaktiveeritav, kuid viimase seisund defineerib mootori töötamise või seiskumise vaid paigalseisus. Olukordades, kus juht laseb mudelil pedaale puutumata vabalt veereda, lülitab mootor aga end tihtipeale siiski välja ja selle tulemusel on mootor veeremise jooksul pedaalimistele uimane ning tugevamatel vajutamistel võib esineda sujuvuses kergeid jõnksatusi. Viimaseid kusjuures ka pidurdades, mil mudel käivitab mootori, et aeglustada end mootoripidurdusega, mis omakorda põhjustab jõnksatusi. Tänu massile on aga Passat nimetatud jõnksatustele suhteliselt immuunne ning seiskumiste vastu aitab ka sportkäik. Seitsmekäiguline DSG-kast tähtsustab Passatis selgelt sujuvust üle kiiruse, kuid olenemata sellest on vahetused läbivalt nii sujuvad kui piisavalt kiired, ning esiveolisena suudab Passat ka nimetatud ajami 250 njuutonmeetrit igati stabiilselt ja kontrollitult edasiliikumisse kanda.

Vedrustuse osas oli demoauto varustatud 15 millimeetrit madalama sportvedrustusega, mis sportuniversaali mõõtu Passatist välja ei suru, kuid hoiab ootuspäraselt keskmisest jäigemana siiski mudelit küllalt edukalt teega tasa, annab juhile adekvaatset infot teel toimuva kohta ning toetab üleüldist kvaliteedi tunnet. Samaaegselt mööduvad aga ka konarlused ja löökaugud meeldivalt pehmelt ning mudel püsib küllalt kontrollitavalt ja ettearvatavalt etteantud trajektooril. Progresiivne roolimine on Passatil keskpärase raskusega ning piisavalt täpne, sobides valatult igapäevaauto iseloomuga.

Nähtavus on salongist igal suunal, olenemata pikast kerest ka keskmisest tahavaatepeeglist, väga hea, gabariidid ettepoole hästi, kuid tahapoole veidi raskemini määratavad. 12-meetrise pöörderaadiusega on Passat ka füüsiliselt suhteliselt hästi käsitatav ning kitsastes oludes aitab ümbrust jälgida ka 360-kraadine kaamerasüsteem koos parkimisandurite ja osava iseparkimisega. Kaamerate pilte saab vaadata eraldi või liidetud vaadetes ning kaamerad püsivad ka keskmisest paremini puhtad, kuid kahjuks pole tagumise kaamera kvaliteet kuigi kiita. Müratase on salongis meeldivalt madal.

Passati juhiabiliste hulgas on väga hea valgustavusega automaatsed maatriks-kaugtuled, suhteliselt osav reahoidmine, mis aga kuigi kaua ise ei sõida ning toob auto lõpuks turvaliselt paigalseisu, pimenurkade jälgimine, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, automaatne hädapidurdamine, juhi tähelepanelikkuse ja ristsuunalise liikluse jälgimine, liiklusmärkide monitoorimine ja osav iseparkimine parkimisandurite ning 360-kraadise kaamerasüsteemiga.

Kellele?

Tervikuna on küll Passat visuaalselt kaotanud veidi äriklassi preemiumlikku stiili ja viisakust, kuid olenemata sellest pakub ta kasutajakogemuselt täpselt seda, mida Passat pakkunud on ja pakkuma peab. Sarnaselt vennasele on tegemist suure ja ruumika universaaliga, mis seob praktilisuse, piisava jõudluse ning kaasaegseimad ohutus- ja mugavusfunktsioonid, tänu millele sobib ta nii töö- kui pereautoks maanteedele ja linnadesse. Tõsi, hinnasildi eest paistab Superb tervikuna veidi universaalsem ja parem diil olevat, kuid üht töölooma otsides ei tasu kergelt rafineeritumat tervikut pakkuvat Passatit siiski valikust välja jätta.

Tervikuna on küll Passat visuaalselt kaotanud veidi äriklassi preemiumlikku stiili ja viisakust, kuid olenemata sellest pakub ta kasutajakogemuselt täpselt seda, mida Passat pakkunud on ja pakkuma peab. Sarnaselt vennasele on tegemist suure ja ruumika universaaliga, mis seob praktilisuse, piisava jõudluse ning kaasaegseimad ohutus- ja mugavusfunktsioonid, tänu millele sobib ta nii töö- kui pereautoks maanteedele ja linnadesse. Tõsi, hinnasildi eest paistab Superb tervikuna veidi universaalsem ja parem diil olevat, kuid üht töölooma otsides ei tasu kergelt rafineeritumat tervikut pakkuvat Passatit siiski valikust välja jätta.

Auto andmed

Hind alates: 39 100

Testitud mudeli info:
50 970 €
Bensiin
1.5 l I4
110 kW
5.5 l/100km
Esivedu
7-käiguline automaat
Max 222 km/h
0 – 100 km/h: 9.2 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST