Alfa Romeo pärandit ja võlu on juba 2015. aastast kandnud praktiliselt ainuisikuliselt Giulia, mis Alfa Romeo 159 järeltulijana tänaseks ainuke tootja mittemaasturlik mudel. Ligi kümne turul oldud aastaga on Giulia autosõprade hulgas kujunenud väga austatud ja hinnatud sõiduautoks, tähtsustades oma valemis sõiduelamust ja juhi ning sõiduki vahelist sümbioosi üle digitaalsuse või kaasaegsete mugavusfunktsioonide. Tegemist on autotööstuse ikooniga, mis oma aegumatu disaini, mehaanilise tooruse ja puhtusega igal väiksemalgi autoentusiastil silma särama lööb. 2017. aastal pälvis Giulia Euroopa aasta auto konkursil teise koha ning mudeli alternatiivideks on näiteks BMW 3. Seeria, Jaguar XE, Audi A4 ja Mercedes-Benz C-Klass.
Väliselt on Giulia läbi aastate püsinud praktiliselt muutusteta ning ka 2023. aasta värskendusega said märgatava uuenduse vaid esituled, kuid olenemata sellest näeb mudel jätkuvalt väga kaunis ja atraktiivne välja, omades elegantset ja sportlikku hõngu, mis ka tõenäoliselt aastakümnete pärast silmailu pakub. Kerevärvide valikus pakub Alfa mudelile nelja mustvalget varjundit, sinist ja rohelist värvi ning Itaalia sportautole kohaselt saab standardis Giulia särava punase värvkatte, mis koos Montreal rohelisega üks kahest kõige paremast valikust Giulia puhul. Valge, rohelise ja punase värvi puhul on mudel saadaval ka kahetoonilise lahendusega, mille puhul katus musta värvi.
Ninaosas on Giulia juba pea kümme aastat kaasliiklejaid tervitanud küllalt puhta, kuid stiilse esiosaga, millele loob äratuntava ja ikoonilise ilme suuresti iluvõrede kolmik, mis koosneb kolmnurksest elemendist tsentris, mille ülemisel äärel detailne ja uhke Alfa Romeo logo, ja kahest piklikumast õhuavast põrkeraua alumistes nurkades, mis omakorda moodustavad alläärele justkui terava splitteri. Kerejooned on ninaosas suhteliselt ümarad ja voolujoonelised, kuid koonduvate esituledega omab mudel siiski küllalt sihikindlat ja sportlikku pilku. Esituled on kusjuures ka praktiliselt ainsad elemendid, mis läbi mudeli ajaloo muutunud, sarnanedes viimase värskenduse järgselt Tonale lahendusega, kus sisedisainis justkui kolmest U-tähest koosnevad lainelised päevasõidutulede kontuurid.
Küljel võlub Giulia oma kaunite proportsioonidega, kus maitsekalt tasakaalus nina- ja tagaosa pikkused ja osade kõrguste vahed, mille tulemusel omab ta üht turu kõige kaunimat ja elegantsemat sedaankere siluetti. Kontuurid ja siluett on küll tervikuna pigem ümarad ja üldilme küllalt voolujooneline, kuid ninapoole koonduvate disainjoonte, üleüldise madaluse ja kumera kapoti koostööl leidub tema visuaalis ka brändile omast sportlikku teravust. Mudeli tootjapoolne veljevalik laiub läbimõõdult vahemikus 18 – 19 tolli. Kõik valikud on suhteliselt sportliku ja õhulise disainiga, kuid tugevaima üldilme jätavad ka demoautot kaunistanud 19-tollised, mille ümarate kodarate vahelt paistsid säravalt ka valikuliselt punased pidurisadulad.
Ka mudeli tagaosa on enam kui pool kümnendit läbinud muutusteta, kuid näeb jätkuvalt väga elegantne ja sportlik välja. Ilme teravust toetavad enim küllalt konkreetne “tiiva” kerejoon luugil ning tagatuled väljapoole koonduvate nooltega sisedisainis. Põrkeraualt leiame küllalt sportlikku difuusori ja funktsionaalsed väljalaske avad.
Reisijateruum on samuti aastad praktiliselt muutusteta läbinud, kuid ka interjööriga pole Giulia üllataval kombel ei kasutajakogemuselt ega visuaalselt tegelikult kuigi märgatavalt ajale jalgu jäänud. Sportlikult stiilipuhas interjöör näeb jätkuvalt väga kaunis ja üllatavalt kaasaegne välja ning olenemata kergest tehnoloogilisest aegumisest on kogemus juba esmakohtumisest alates igati kodune ja loogiline. Visuaalse kirsina tordil leiame keskkonsoolilt ka kauni Itaalia lipu ning portautolikult tihke ja tiheda kokpiti tunnet toetavad ka väga hea materjalide valik ning läbivalt praktiliselt veatu ehituskvaliteet.
Reisijate mugavuse eest vastutavad Giulias suhteliselt sportlikud ja reguleeritava korvikusega nahkkattega istmed, mis oma laia elektrilise reguleerimise ulatusega pakuvad läbivalt mugavat ja toekat, ent kaugele ulatuvate ning reguleeritavate küljetugedega vastavalt eelistusele sportautolikult fikseerivat või hoopis avaramat aset. Polstrid ise on kusjuures aga pigem pehmed. Üldine asend on sportsedaanilikult madal ja keskmisest lebavam ja lai elektrilise reguleerimise ulatus võimaldab meelepärase asendi leida igat kasvu reisijal. Pikemat kasvu sõitjatele võib aga B-piilar sisenedes ja väljudes esialgu veidi ette jääda. Mugavusfunktsioonidest on esiistmetele saadaval soojendus ning juhi istmele ka mälufunktsioon. Tagareas on istmed jäigemad ja tasapinnalisemad ning ligipääs reale lühikeste uste tõttu keskmisest kitsam, kuid asend ise samuti tervikuna piisavalt mugav.
Füüsilise ruumikusega Giulia otseselt ei hiilga, sest pikemat kasvu sõitjate puhul napib teises reas nii jala- kui pearuumi, kuid nelja keskmist kasvu täiskasvanuga saab ta siiski kenasti hakkama. Atmosfäär on salongis tumedate pindade, istumisasendi ning üleüldise madaluse koostööl suhteliselt sportlik, kompaktselt tihe ja hubane, ent avarust toetavad piisavalt suured aknad ning madalamatele varustustele on saadaval ka avatav katuseluuk. Esemete hoiustamiseks on salongis keskpärase mahutavusega uksetaskud, pigem väike kindalaegas, väike pesa keskkonsooli eesotsas, kaks topsihoidjat ja keskmisest väiksem käetoe alune laegas telefoni juhtmevaba laadijaga. Tagumine rida saab väikesed uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe.
Pagasiruumi on Giulial 480 liitrit, mida on enam vähem täpselt sama palju kui BMW 3. Seerial ja Audi A4-l, ent veidi enam kui Mercedes-Benz C-Klassil. Sedaanilikult avaneva luugi tõttu pole ligipääs ruumile küll kõige avaram, kuid ruum ise on siiski meeldivalt universaalse kujuga ja praktiline. Pagasi organiseerimist lihtsustavad vaid haagid nurkades, laadimiskünnis on põrandast umbes 15 sentimeetrit kõrgemal ning teise istmerea seljatoed klapivad kokku 40/20/40 suhtes.
Multimeediat esindab jätkuvalt armatuuri süvistatud 8,8-tolline puuteekraan, mis kenasti reisijate nähtavuses ja käeulatuses, kuid kui ekraan peaks jääma mugavast ulatusest välja, saab süsteemi kasutada ka keskkonsoolil paiknevate juhtrulliku ja kiirteenuppude kaudu. Riistvaraliselt saaks ekraan olla teravama ekraaniga ning kogu süsteem opereerida veidi sujuvamalt, kuid tarkvaraliselt on multimeedia piisavalt lihtsa ja loogilise ülesehitusega ning sportlikult minimalistlike graafikatega. Kodukuval saab üksteise kõrvale valida kolm meelepärase sisuga infoala ning kõik peamised funktsioonid ja sätted on piisavalt lihtsasti leitavad. Kliimaseaded on täielikult füüsilisel kliimapaneelil armatuuri ja keskkonsooli ristumise kohal ning on tänu loogilise ülesehitusega lahendusele väga lihtsasti muudetavad. Helisüsteemi osas oli demoauto varustatud uhkema 14-kõlarilise Harman/Kardon lahendusega, mis esitab palasid kvaliteetselt ja dünaamiliselt ka küllalt valju helitugevuse korral.
Kõige rohkem on Giulia värskendusega salongis muutunud juhitabloo, mille puhul ei kuva enam sõiduki kiirust ja mootoripöördeid analoogkellad vaid kõik sõidu ja sõiduki andmed on integreeritud 12,3-tollise täisdigitaalse näidikutabloo ekraani taha, mis läbi rooli ava kenasti nähtav ning tänu süvistatud paigutusele ka välise valguse eest kaitstud. Riistvaraliselt on lahendus terava ekraaniga ning opereerib piisavalt kiiresti. Tarkvaraliselt on süsteemil kolm põhivaadet, kus kõige klassikalisem kahe analoogstiilis kellaga äärtel, ning ekraani tsentris ja parema kella sees saab eraldi muuta ka täpsemalt kuvatavate andmete tüüpi. Võrreldes lahenduse eelkäijaga on analoogstiilis kelladel kusjuures spidomeeter ja tahhomeeter pooled vahetanud ning paremal asuva tahhomeetri “seier” liigub nüüd pöörete kasvades vastupäeva. Sarnast sümmeetria saavutamise lähenemist oleme Stellantise mudelites märganud küll ennegi ning tehniliselt pole tahhomeeter enam uutes automaatkastiga sõidukites isegi vajalik, kuid vähegi sportlikkel autodel võiks see enamasti punane seier ikkagi päripäeva liikuda. Tervikuna on aga uuel näidikutablool visuaalid minimalistlikud ja stiilsed ning vajalikud andmed lihtsasti leitavad ja jälgitavad.
Rooli kohale saab mudel jätkuvalt küllalt kurvika, sileda põhja ja sportliku ilmega kolmekodaralise, mis kvaliteetselt kokku pandud meeldivatest materjalidest ning püsib tänu oma ergonoomilisele disainile ja õhukestele kodaratele ning roolirattale väga kindlalt käte vahel. Multifunktsionaalsuse tagavad füüsilised nupud äärmistel kodaratel, mida tänu reljeefsustele ja organiseeritud asendiplaanile lihtne kasutada ka sõidu ajal. Vasakpoolsed seadistavad püsikiirusehoidjat, parempoolsed multimeediat. Vasaku kodara alt leiame ka süütenupu ning roolisamba külgedelt suured ja uhked metallist käigulabad. Kõrgemad varustusastmed saavad standardist ka roolisoojenduse.
Sõidutehnika poolest on Giulia Eestis saadaval kolme erineva jõuallikaga, millest võimsamad tarbivad bensiini ja kõige vähem võimsam diislit. Veoskeemilt on Giulia olenevalt varustusest taga- või nelikveoline, jõud jõuab ratasteni läbi 8-käigulise automaatkasti ning tühimassi on mudelil olenevalt ajamist 1,6 – 1,7 tonni.
Nagu öeldud, saab mootorite valik võimsuse järjestuses alguse diiselmootorist, mille puhul on tegemist 2,2-liitrise neljasilindrilisega, mis arendab kuni 154 kilovatti ja 470 njuutonmeetrit. Diiselmootor on saadaval vaid nelikveolisena ning nimetatud jõudlusega kiirendab mudel sajani 6,8 sekundiga ja kuni kiiruseni 235 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubatakse mootorile 5,6 l/100km. Valikut jätkab kaheliitrine ja nelja silindriga bensiinimootor, mille arendatud 206 kilovatti ja 400 njuutonmeetrit jõuavad samuti kõikide ratasteni. Nimetatud mootoriga kiirendab Giulia nullist sajani 5,2 sekundiga, saavutab tippkiiruseks 240 km/h ja tarbib keskmiselt 8 l/100km.
Alfa Romeo pärandit ja itaaliapärast iseloomu kannab Giulia valikus aga enim tippmudel Quadrifoglio, mis saab kapoti alla Ferrari inseneri arendatud 2,9-liitrise V6-bensiinimootori, mis arendandatu vapustavad 382 kilovatti võimsust ja 600 njuutonmeetrit pöördemomenti jõuavad läbi 8-käigulise vaid tagaratasteni. Neljalehelise ristiku ehk Alfa Romeo kontekstis ajaloolise õnnesümboli tähistega Giulia kiirendab sajani vaid 3,9 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 307 km/h ja tarbib keskmiselt 10,3 l/100km.
Demoauto puhul oli meie proovida tavalise kaheliitrise bensiinimootoriga ehk 206 kilovati ja 400 njuutonmeetriga nelikveoline Giulia. Nagu tehniliste andmete põhjal eeldada võib, siis kuigi sportautolikku kiirendust või jalustrabavat jõudlust sellelt neljasilindriliselt loomulikult eeldada ei tasu, kuid tervikuna on tal Giulia suuruse ja massi vedamiseks jõudu küll ning kurvilistel teedel emotsioon ja elamus kindlasti mootori numbrite varju ei jää. Turbomootorile omaselt on tõmme madalatel pööretel pigem tagasihoidlik, kuid pöörete kasvades muutub kiirendus siiski piisavalt jõuliseks, pedaalimistele reageerib ajam suhteliselt kiirelt ning kiiruste kasvades annab masina piire otsida küll. Küll aga võiks see kaheliitrine teha veidi emotsioonikamat häält.
Demoautol olnud Q4 nelikveo puhul on tegemist tagavedu eelistava nelikveoga ehk tavaoludes jõuab mootori jõud vaid tagaratastesse, kuid vajadusel suudab ta kuni 60% jõust ka esiratastesse saata. Tagaveo eelistamine annab Giuliale kurvides väga agiilse, sportautoliku ja ettearvatava käitumise ning võimalus saata üle poole jõust vajadusel esiratasteni tagab stabiilse ja jõulise kiirendamise. Tõsi, tagavedu eelistavana võib ta kohati olla veidi itaaliapäraselt temperamentne, mis käib loomulikult sportsedaani iseloomu juurde, kuid samas ei karista ta juhi eksimusi väga karmilt. 8-käiguline ZF automaat vajab järskudel pedaalimistel veidi mõtlemisaega, kuid opereerib muidu läbivalt suhteliselt sujuvalt. Natural režiimis tähtsustab kast sujuvust üle kiiruse ning Dynamic režiimis muutuvad vahetused omajagu robustsemaks ja kiiremaks.
Giulia vedrustus pole otseselt ei jäik ega pehme, vaid väga täpselt ja tasakaalukalt häälestatud, tänu millele on sõiduki käitumisest juhikohalt väga hästi aru saada, kuid samas ei põruta ega väsita konarlused ja löökaugud ka reisijaid üleliia palju. Kerekaldumisi esineb suhteliselt kontrollitud ja madalas koguses ning tervikuna püsib mudel väga ettearvatavalt ja julgustandvalt oma trajektooril, mille teeb temast ühe parima, kui mitte parima sedaani, millega enesekindlalt ja täpselt elamusi jahtida. Roolisüsteem on läbivalt väga kiire ja väga täpne, kuid mitte digitaalselt ülereageeriv, tänu millele läheb Giulia täpselt sinna, kuhu juht rooliga masinat suunab.
Nähtavus on Giulia salongist igal suunal väga hea ning gabariidid samuti tänu ümber resijate rajatud salongile igati hästi tajutavad. 10,8-meetrise pöörderaadiusega on Giulia ka füüsiliselt suhteliselt hästi manööverdatav ning seljatagust aitab jälgida tahavaatekaamera, mis aga suhteliselt nigela kvaliteediga. Müra osas jõuab salongi veidi rehvimüra, kuid tuulemüra on ka maanteekiirustel igati madal.
Giulia juhiabiliste hulgas on hea valgustavusega automaatsed kaugtuled, adaptiivne püsikiirusehoidja, sõidurea ja pimenurga jälgimine, liiklusmärkide tuvastamine, ristsuunalise liikluse jälgimine, automaatne hädapidurdamine, parkimisandurid ja tahavaatekaamera.
Tervikuna on Giulia puhul tegemist ühe nüüdisaja ikooniga, mis inseneeria, emotsioonide ja disaini sümfooniana pakub uhket ja omapärast sümbioosi juhi ja masina vahel. Giulia seob preemiumliku mugavuse, ajatu disaini, arvestatava ruumikuse ja sportautolikud sõiduomadused, pakkudes täpselt sellist sedaankerega tervikut, mida itaallastelt ootaks. Tõsi, Saksamaa tootjate mudelite kõrval võib Giulia tunduda küll üpris nišilik ja temperamentne, kui sportlikku sedaani otsides ei tohiks Giuliat kindlasti valikust välja jätta.
Tervikuna on Giulia puhul tegemist ühe nüüdisaja ikooniga, mis inseneeria, emotsioonide ja disaini sümfooniana pakub uhket ja omapärast sümbioosi juhi ja masina vahel. Giulia seob preemiumliku mugavuse, ajatu disaini, arvestatava ruumikuse ja sportautolikud sõiduomadused, pakkudes täpselt sellist sedaankerega tervikut, mida itaallastelt ootaks. Tõsi, Saksamaa tootjate mudelite kõrval võib Giulia tunduda küll üpris nišilik ja temperamentne, kui sportlikku sedaani otsides ei tohiks Giuliat kindlasti valikust välja jätta.
Hind alates: 49 990 €
Testitud mudeli info:
∼ 62 000 €
Bensiin
2.0 l I4
206 kW
8.0 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 240 km/h
0 – 100 km/h: 5.2 sec