Seoses aina rangemate regulatsioonide pealetulekuga ja trendide muutustega, tõi Itaalia sportbränd Alfa Romeo 2022. aasta algul turule oma uhiuue kompaktmaasturi Tonale, mida võiks ta eesmärgi ja olemuse poolest pidada ka rahva-Alfaks. Nimelt on tegemist Alfa Romeo odavaima, vähem võimsaima ja lihtsama mudeliga, mis erinevalt Stelviost ja Giuliast nii ökonoomsuse kui kerekuju poolest laiemale rahvale sobida võiks. Kas uus lihtsam ja vaoshoitum mudel suudab aga ületada ootused, mis paratamatult Alfa Romeo sportbrändiliku ilmega käsikäes käivad? Tonale alternatiivideks on näiteks Mercedes-Benz GLA, BMW X1, Audi Q3, Volkswagen T-Roc ja SEAT Ateca.
Tonale tähistab osaliselt ka uut ajastut Alfa Romeo ajaloos, olles põhimõtteliselt Itaalia brändi esimene samm elektriautonduse poole. Sestap on ka Alfa ka Tonale disaini poolel olnud pigem julge, kombineerides omavahel üksikuid teada tuntud elemente ja uhiuusi lahendusi. Sportliku ilme osas jääb Tonale küll Giulia ja Stelvio kõrval maha, kuid oma konkurentide ja alternatiivide kõrval on mudelil iseloomu ja silmapaistvust arvestataval määral. Suuruse osas on Tonale Alfa Romeo väikseim mudel, olles Giuliast ja Stelviost lühem ja kitsam, ent jäädes kõrguse poolest kahe vennase vahele. Kerevärvide valikus pakub Alfa mudelile punast, sinist, rohelist ning musta, valget ja halli. Standardis on Tonale punane, kuid meie arust sobib mudelile kõige paremini sinine või ka demoautol olnud roheline.
Tonale esiotsas katab kõige rohkem pinda ikkagi Alfade ikooniline iluvõre kolmik, mis koosneb kahest rööpkülikukujulisest võrest ninaosa alläärel ja nende vahel asuvast teravnurkse kolmnurga kujulisest võrest, mille ülemisel äärel asuv Alfa Romeo logo ka kapoti kontuuri muudab. Logoga samal tasandil asuvad kapoti piiril ka Tonale piklikud esituled, mis lisavad mudelile oma kontrastse sisedisainiga veidi BMW’likkust. Muide saavad järgmiste mudeliuuendustega Giulia ja Stelvio ka sarnased esituled. Üldpildis näeb tonale esiots eelnevalt mainitud elementide ja rõhutud kerejoonte koostööl väga kaunis, tõsine ja mis kõige tähtsam, sportlik välja. Temas on piisavalt omapära, kuid ka omajagu seda õiget Alfalikkust.
Külgedelt on viimased Alfad olnud pigem stiilipuhta ja rahuliku disainiga ning samasse kategooriasse kandub ka Tonale. Mudeli siluett on pigem voolujooneline, omades kergeid teravusi ninaosas kapoti piiril ja tagaosas tiiva ja tagatule kandis. Kuigi tagaakna langus saab alguse juba pea tagarataste kohalt, pole sellest siiski piisavalt, et pidada Tonalet kupeemaasturiks. Piilarid on stiilselt õhukesed ning aknaid ümbritsevad mustad raamid. Must liist kulgeb ka mööda mudeli alläärt, andes Tonalele veidi klassikalise maasturi ilmet. Alfalikkust lisavad mudeli küljele peegli peal asuv Itaalia lipp, valikulised punased pidurisadulad ning esitiivale kantud Speciale täis, mis viitab põhimõtteliselt eeltellitud Tonaledele.
Velgede valikud on Tonalele erinevaid viis, mis ulatuvad läbimõõdu vahemikus 18 tollist kuni 20 tollini. Kõikide valikute disainid toetuvad Alfa Romeo klassikalisele viie ringi sümmetriale ning näevad kujunduselt võrdlemisi head välja. Küll aga on väiksemad valikud ühevärvilised hallid, kuid suuremad valikud mitmevärvilised. Suuruse poolest piisab Tonalele tõenäoliselt juba 19-tollistestki, kuid parim ilme tuleb välja 20-tollistega, mille sarnased ka testitud sõiduki all olid.
Tonale tagaküljel on küll üksikuid Alfalikke elemente leida üpris keeruline, kuid tervikuna õhkab disainist Alfalikku massist eristumist ja detailideni läbimõeldud viimistlust. Põhirolli mängivad loomulikult ülimalt stiilsed ja viisakad tagatuled, mis imiteerivad äärtel esitulede disaini ning ulatuvad keskel logoni, mille all on kirjatähtedega välja trükitud kaunis mudelinimi. Sportlikust lisavad Tonale tagaosale kerge tiib tagaakna kohal ning kõrge tagastange, mille keskel on imiteeritud difuusoriala ja äärtel väljalaskeid. Reaalne summuti ots asub aga stange taga.
Ka salongi poolel leidub Giulia ja Stelvio salongidega sarnast hõngu, kuid suures osas saab Tonale oma vennastest hoopis teistsugusema interjööri, mis on jätkuvalt siiski Itaaliapärane ja viisakas. Kujundus on pigem kumer ja pinnad voolavad, kuid stiilis on säilitatud ka fokusseeritud sportlikus. Salongis kasutatud materjalid on enamjaolt kvaliteetsed ja mugavad, kuid ehituskvaliteet võiks sellises hinnaklassis veidi pädevam olla. Näiteks kiigub keskmine käetugi justkui lahtiselt kahe esiistme vahel.
Tonale saab juba standardvarustusest võrdlemisi sportlikud nahkkattega istmed. Kuju poolest pole tegemist küll päris korvistmetega, aga külgtoed hoiavad siiski piisavalt hästi sõitjaid paigal, et ka kurvilistel teedel veidi sõitu nautida saaks. Polstrid on pigem jäigad, kuid ei väsita ka pikkade sõitude järel. Üldine asend on nii esi-, kui tagareas küll pigem püstine, aga istmetes on piisavalt reguleerimisruumi igas suuruses sõitjatele. Esiistmetele on saadaval ka istmesoojendus.
Olles pigem väiksemat sorti linnamaastur, pole Tonale küll väga ruumikas, kuid saab nelja keskmist kasvu täiskasvanuga siiski võrdlemisi edukalt hakkama. Kitsamaks pooleks on pikiteljeline ruum, mis võimaldab üksteise taga istuda kahel enam-vähem keskmist kasvu täiskasvanul. Pearuumi poolest mahub tagapinki mugavalt veel ka 1.9-meetrine. Salongi atmosfäär on tänu võrdlemisi suurtele akendele ja õhulisusele avar ning tänu armatuuril asuvale miljöövalgustusele ja üldisele interjööri värvipalettile hubane, mille tulemusel on Tonales tegelikult täitsa tore ringi liikuda. Esemete hoiustamiseks on juhtmevaba laadimise pind ekraani all, kust väga suuri telefone on võrdlemisi tülikas ära võtta, topsihoidjad konsoolis, väike käetoe laegas, keskpärane kindalaegas ning pigem väikesed uksetaskud.
Pagasi vedamiseks pakub Tonale 500-liitrist pagasiruumi, mis saab Ti varustusest ka elektriliselt avaneva pagasiluugi. Liitrite poolest on Tonalel küll eelnevalt mainitud alternatiivide kõrval pigem vähe ruumi, aga tegelikult on sellest mahust igapäevasteks vedamisteks täiesti piisavalt. Pagasiruumi põrand on konfigureeritav kahele erinevale kõrgusele, millest tulenevalt võib pagasi peale- ja mahalaadimine nõuda kerge laadimiskünnise ületamist. Väikseid praktilisust lisavaid elemete Tonale pagasiruumis põhimõtteliselt pole, sest ka seinal asuvad konksud võimaldavad väikese haagi tõttu vaid kilekottide kinnitamist.
Multimeedia teabe kuvamiseks paikneb armatuuril tahvelarvutiliku disainiga 10.25-tolline puuteekraan, mis on asetuselt kenasti vaateväljas ja käeulatuses ning riistvaralt võrdlemisi selge pildi ja kõrge resolutsiooniga. Küll aga pole seis uhkeim tarkvara poolel. Puhtalt välimuse poolest pole süsteemil tegelt väga vigagi. Disain on minimalistlik, tume ja stiilipuhas, kuid ikoonid on mitmetes kohtades väikesed ja süsteemi ulatuses muutuva loogikaga, mistõttu on sõidu ajal nendele kohati keeruline pihta saada. Vaated on sisutihedad ning kohati peab soovitud funktsiooni enne kasutamist veidi otsima. Tonale standardne kuue kõlariga helisüsteem on isegi üllatavalt dünaamiline ning hoiab kvaliteeti ja heli puhtust ka võrdlemisi valju esitamise korral. Kliimaseaded on küll osaliselt integreeritud multimeediasse, kus nende muutmine pole väikeste ikoonide ja süsteemi üldise uimasuse tõttu kõige mugavam, kuid õnneks on ekraani alla loodud ka eraldisesisev füüsiliste nuppudega kliimapaneel, mis võimaldab peamisi funktsioone muuta kiirelt ja täpselt. Igapäevaseks mugavaks kasutamiseks võiksid veel vaid istmete- ja roolisoojendus olla ka füüsiliste nuppudega aktiveeritavad.
Sõiduandmete kuvamise osas on Tonale esimene Alfa Romeo, mis ei saa rooli taha klassikalist sportautolikku analoogkelladega näidikutablood, vaid kuvab vajalikku infot binoklikujulisele 12.3-tollisele täisdigitaalsele ekraanile, millega sarnase leiab ka uuest Maserati Grecalest. Tonale puhul digitaalne süsteem ei häiri, kuid autoentusiaste võib kurvastada uudis, et järgmiste mudeliuuendustega saavad identse lahenduse ka Stelvio ja Giulia. Tonales on ekraan asetuselt aga kenasti juhi vaateväljas ning süvistatud positsiooniga kaitstud ka välise valguse peegelduste eest. Ekraan on kõrge resolutsiooniga ning süsteem jookseb sujuvalt ja kiirelt. Tarkvara poolel on mõned menüüd küll veidi segased, kuid minimalistlikud visuaalid võimaldavad siiski üpris mugavat kasutajakogemust..
Juhtpuldiks saab Tonale täpselt selle sama nahkkattega kolmekodaralise, mis ka Stelvio ja Giulia salongi kaunistab. Tegemist on ühe mugavatest materjalidest kokku pandud kvaliteetse roolirattaga, mis näeb stiilne välja ning püsib olenemata sõidu intensiivsusest ka kenasti käte vahel. Disain on võrdlemisi klassikaline, võimaldades seega ka mitmeid käsitsusviise. Multifunktsionaalsuse lisamiseks on kummalgi rooli kodaral neli füüsilist nuppu ja rullik, millest vasakpoolsed juhivad juhiabilisi ja parempoolsed multimeediat. Vasakpoolse kodara all asub ka süütenupp. Nupud ja rullikud on võrdlemisi kvaliteetsed ning parajalt hõreda ja selge asutusega, mille tulemusel on neid mugav kasutada ka sõidu ajal. Kõige huvitavamad on vast aga hiiglaslikud metallist, roolisamba külgedele installeeritud, käigulabad, mis Stelvio ja Giulia mootoritega täiesti põhjendatud, kuid Tonale lihtsa jõuallikaga veidi liiga suursugused. Keskmisest varustusastmest saab rool ka elektrilise soojenduse.
Alfa Romeo Tonale on hetkel saadaval vaid kahe erineva jõuallika kombinatsiooniga, millest üks tarbib bensiini ja teine diislit. Lähiajal on turule jõudmas aga ka pistikhübriidne Tonale, mis seob bensiinimootori jõu elektri omaga. Tonale eesmärgile kohaselt on mootorid klassikalistest Alfa Romeo mootoritest väiksemad ja vähema võimsusega. Kõik valikud on esiveolised ning jõud kantakse ratasteni läbi 7-käigulise automaatkasti. Tonale jagab platvormi muide Jeep Compassiga.
Tegelikult on ka mainitud bensiini tarbiv valik mahehübriidne, kus 1.5-liitrist neljasilindrilist bensiinimootorit abistab väike elektrimootor. Küll aga süsteemi väliselt laadida ei saa ning pigem aitab elektrijõud lihtsalt kütusekulu kiirendustel vähendada. Olenevalt varustusastmest on süsteemil kombineeritult võimsust 97 või 118 kW. Mõlemad valikud suudavad 1.5-tonnise tühimassiga Tonale kiirendada sajani umbes 9 sekundiga ning kiirendada mudeli maksimaalse kiiruseni 212 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab Alfa Romeo ligikaudu 6.0 – 6.2 l/100km.
Diiselmootoriks pakutakse aga 1.6-liitrist neljasilindrilist, mis arendab samuti 97 kW. Sellele valikule lubatakse sajani kiirendamise aega 10.9 sekundit ja maksimaalset kiirust 194 km/h. Kütust tarbib viimane keskmiselt ligikaudu 5.4 l/100km.
United Motorsi demoka puhul oli meie testida 1.5-liitrise bensukaga mahehübriidne Tonale, millel võimsust 118 kilovatti. Üldise automaailmaga võrreldes on sellel väikesel mootoril tegelt jõudu täitsa parajalt, et masin usinalt maanteekiirustest edasigi viia, aga temas pole seda Alfa Romeolikku emotsiooni ja kirglikkust, mis dünaamilistele sõitudele kutsuks. Alfa Romeo päästjana on mootor võrdlemisi vaoshoitum, vaikne ja tagasihoidlik, sobides kõige paremini linnamaasturite keskkonda, ehk linnaliiklusesse. Seal paistab välja tema hübriidsus, mis on olenemata vahel jõnksatusega liituvast bensiinimootorist siiski sujuv ja ökonoomne. Käigukast võib kohati veidi uimerdada ja jõnksatada, aga suures pildis opereerib sujuvalt ja märkamatult. Vedrustus on pigem jäik, kuid see eest isegi konkreetne ja hea tagasisidega, sarnanedes veidi ka kallimate Alfadega. Mudel püsib ka kiirtes kurvides võrdlemisi hästi teel ning on olenemata kergest ujuvusest siiski käitumiselt ettearvatav. Roolimine on Natural režiimis veidi ebamäärane ja pehme, kuid muutub piisavalt täpseks ja ka veidi raskemaks Dynamic režiimis. Väljavaade on salongist piisavalt hea ja müratase keskpärane. Gabariidid on manööverdamiseks võrdlemisi hästi tajutavad ja abiks tulevad veel parkimisandurid ja kvaliteetse pildiga ning piisavalt suure kuvaga tahavaatekaamera. Ehk sõidu poole kokkuvõtteks on Tonale nõrgimaks lüliks tema mootor, mis on samaaegselt ka tema nii-öelda viis Alfa päästmiseks ja populariseerimiseks.
Tonale juhiabiliste hulgas on adaptiivne püsikiirusehoidja, automaatne hädapidurdamine, sõiduraja hoidmine, liiklusmärkide tuvastus, hea valgustusega automaatsed kaugtuled, parkimisandurid ja kvaliteetse ülekandega tahavaatekaamera.
Tonalega sõites on küll veidi raske leida seda toorest Alfa Romeolikkust, mida pakuvad Giulia ja Stelvio, mistõttu ta jääb autoentusiastide silmis vennaste varju, kuid kui arvesse võtta tänapäevased trendid nii autotööstuses, kui mujal maailmas, põhjendab Tonale end pea igatpidi, olles nõnda nii-öelda Alfa Romeo päästja. Tegemist pole kindlasti mitte halva autoga, kuid ta ei suuda kohati ületada ootuste latti, mis Itaalia sportbrändi logo tõttu kaasas käivad. Mudel on maasturi kerega, praktiline, mugav ning kütuse- ja sestap ka loodusesäästlik. Ruumikuse poolest saab Tonale hakkama ka väiksema leibkonna pereautona ning sõiduomadustelt sobib nii linnaliiklusesse, kui ka maakondade vaheliseks transpordiks.
Tonalega sõites on küll veidi raske leida seda toorest Alfa Romeolikkust, mida pakuvad Giulia ja Stelvio, mistõttu ta jääb autoentusiastide silmis vennaste varju, kuid kui arvesse võtta tänapäevased trendid nii autotööstuses, kui mujal maailmas, põhjendab Tonale end pea igatpidi, olles nõnda nii-öelda Alfa Romeo päästja. Tegemist pole kindlasti mitte halva autoga, kuid ta ei suuda kohati ületada ootuste latti, mis Itaalia sportbrändi logo tõttu kaasas käivad. Mudel on maasturi kerega, praktiline, mugav ning kütuse- ja sestap ka loodusesäästlik. Ruumikuse poolest saab Tonale hakkama ka väiksema leibkonna pereautona ning sõiduomadustelt sobib nii linnaliiklusesse, kui ka maakondade vaheliseks transpordiks.
Hind alates: 34 701 €
Testitud mudeli info:
47 220 €
Bensiin (MHEV)
1.5 l I4
118 kW
6.3 l/100km
Esivedu
7-käiguline automaat
Max 212 km/h
0 – 100 km/h: 8.8 sec