2018. aastal avalikustatud e-tron on Audi esimene masstootmisesse jõudnud elektriauto. Erinevalt aga uuematest mudelitest, nagu Q4 e-tron ning e-tron GT, pole esialgne e-tron rajatud spetsiaalsele elektrimasinate platvormile, vaid jagab põhja suuremate Q mudelitega ning teiste VAG grupi uhkemate linnamaasturitega. See aga ei tähenda, et e-tron kuidagi nõrgem või lihtsam elektrimaastur oleks. E-troni alternatiivideks on BMW iX, Tesla Model X ja Mercedes-Benz EQC.
Audide elegantsusele omaselt ei proovi ka e-troni disain maailmale teada anda oma elektrilisusest, vaid pigem järgib brändi teistegi maasturite stiilseid ja äratuntavaid lahendusi. Samas on e-tron oma madaluse ja terava pilguga aga Audi kõige sportlikuma üldilmega maastur. Esialgselt tõi Audi turule vaid klassikalise maasturi kujuga e-troni, kuid 2020. aastast lisandus viimase kõrvale ka demoauto kujuga kupeemaasturlik e-tron sportback. Suuruse poolest jääb e-tron Q5-e ja Q7-me vahele, kuhu on oodata lähiajal täidet ka Q6 e-troni poolt. Värvide osas pakub Audi mudelile mitmeid must-valgeid varjundeid ning hõbedast, beeži, sinist ja punast tooni. Demoauto oli kaetud aga imeilusa “Audi exclusive” rohelise tooniga.
Audide ninaosade disainis on läbi aegade kujunenud ikooniliseks kaheksanurkne iluvõre, mis brändi mudelid silmapilkselt ära tuntavaks muudab. Olenemata aga sellest, et elektriautod suurt õhuava mudeli esiosas ei vaja, on Audi otsustanud oma erinevatel e-tron mudelitel kaheksanurkse elemendi alles hoida. Kui aga Q4-jal võib see veidi võõras välja näha, sobib see e-tronile küll valatult. Eriti veel valikulise paketiga, mis iluvõre, aknaraamid ning mõned teised elemendid musta värvi alla katab. Ka üldiselt on e-troni ninaosa oma rõhutatud kerejoontega ja langeva kapotiga üpris sportlik. Iseloomu lisavad minimalistlikud ja teravad maatriks-esituled, mis ka väga hästi teed valgustavad. Stange disain on olenevalt varustusest küll veidi varieeruv, kuid S-line saab sarnaselt demosõidukile nii külgedele, kui ka alläärde funktsionaalsed ja disainile sportlikust lisavad õhuavad.
Küljelt omab e-tron olenevalt kerekujust kahte väga eripalgelist ilmet. Tavaline e-tron jätab oma klassikalise maasturi kujuga väga praktilise ja tööka auto mulje, aga demosõidukiga sarnanst sportbacki on kupeeliku kere, voolujoonelisuse ja jõulisuse tõttu isegi kohati veider kutsuda maasturiks. Sportbacki siluett järgib Audi A5-ega sarnast joont ning maasturitega võrreldes sarnaneb enim Q5 Sportbackiga. e-troni katuseosa langeb aga viimase omast veidi laugemalt ja proportsionaalselt madalamale. Lisavarustusena pakub Audi mudelile ka virtuaalseid küljepeegleid, mille korral asendatakse klassikalised küljepeeglid kaameratega ning nii-öelda peegeldus kuvatakse hoopis ustel asuvatele ekraanidele. E-tron oli muide ka esimene tootmisesse jõudnud mudel, mis sellise lahenduse kasutusele võttis. Laadimispesa on paigutatud mugavamaks kasutamiseks lausa mõlemale poole, esitiivale, ning avaneb “e-tron” logo kõrval asuvale nupule vajutades automaatselt. Mudeli madalamal osal loovad iseloomu suured rattad ja jõulised kere laienemised rattakoobaste kohal. Kliirensit on mudelil veidi alla 18 sentimeetri ning lihtsamatel varustustel kulgeb ümber terve mudeli allääre ka must plastikriba.
Eelloodud varustuspakettides pakub Audi e-tronile standardis 19- ja 20-tolliseid valuvelgesid, aga lisavarustuses ulatub veljevalik koguni 22-tollisteni ning erinevaid valikuid on kokku lausa kümme. Väiksemad veljed on veidi lihtsama ja täidetud disainiga ning suuremad õhulisemad ja mitmekülgsemad. Demosõiduki näitel on suuruse poolest täitsa korralikud ka juba 21-tollised.
Loomulikult mängib tagaosa üldilmes ja proportsioonides väga suurt rolli vastav keretüüp, kuid siluettide erinevustest olenemata on mõlema e-troni versiooni tagaosa tagaaknast allapoole põhimõtteliselt identne. Kerejooned on erinevalt esiosast veidi kumeramad ja rahulikumad ning üldiselt paistab ka rohkem välja maasturlikkus. Koos A7, A8 ning Q8-ga oli e-tron üks esimestest Audidest, millel ulatus tagatuli üle terve tagaosa. Peenike valgustriip kulgeb üle pagasiluugi Audi logo alt läbi ning kasvab äärtel laiemateks, kuid jätkuvalt minimalistliku sisedisainiga tuledeks. Stange on olenevalt varustusest, kas tume või kerevärvi ning iseloomu lisab kerge mitmetonaalsus ja vähe huvitavam diffuusori osa.
Nagu välimuse poolest, ei vihja ka e-troni interjöör väga selgelt oma elektrilisele veermikule. Sama põhimõtet nägime ka küll hiljem avalikustatud, kuid varasemalt testitud Q4-s, et audi on oma elektriautodes säilitanud varasemalt testitud disaini ja atmosfääri. Miks proovida parandada või muuta midagi, mis juba korras on? Materjalid on kõikjal mugavad ning kvaliteetsed ja ka ehituskvaliteedi üle pole midagi kurta, nagu Audidel kombeks. Demosõiduki salongi puhul väärivad eraldi mainimist imeilus puidust dekoorliist armatuuril ning valgustatud kontuuriga turvavööde pesad. Atmosfääri muutmiseks pakutakse e-tronile ka katuseluuki ning miljöövalgustust.
Kõrge kvaliteedi ja atraktiivse visuaali kõrvalt on e-tron aga ka väga praktiline ja mahukas auto. Esireas on loomulikult igas suuruses reisijatele ruumi ning pea sama hea on seis ka tagareas, kus pikemat kasvu reisijate korral korralikult jala- ja pearuumi on. Viimane kehtib ka langeva katusega Sportback mudeli korral. Istumine on maasturile omaselt küll kõrgem, tagades liikluses hea nähtavuse, kuid asend jällegi võrdlemisi sõiduautolikult vabam. Testitud nahast istmed on hea laia ja pika põhjaga ning toed hoiavad reisijaid paigal ka kurvikatel teedel. Istmetel on omajagu reguleerimise ruumi, ning valikvarustuses pakutakse kõikidele istmetele soojendust ning esiistmetele ka jahutust, elektrilist reguleerimist ja mälu- ning massaaži-funktsiooni.
Esemete hoiustamiseks on keskkonsoolis hiiglaslik süvis, mille põhjas tasku juhtmevaba laadimise pinnaga ning topsihoidjad, korralikud uksetaskud ja kindalaegas ning arvestatava mahuga laegas käetoe all. Pagasiruumi pakub klassikaline e-tron 660 liitrit ning kupeelik e-tron sportback 615 liitrit, mis on sama suurusklassi maasturite hulgas võrdlemisi hea sooritus. Lisaks on olenemata keretüübist ka kapoti alla mahutatud 60-liitrine pagasiruum, kus on mugav laadimisjuhtmeid ja muud sellist hoida. Pagasiruum ise on praktilise kandilise kujuga, madala laadimiskünnisega ning mugava laia avaga.
Multimeediat esindab e-troni armatuuril 10.1 tolline kõrge resolutsiooniga puuteekraan. Klassikaline Audi tarkvara on üpris lihtsa ja loogilise ülesehitusega ning näeb oma tagasihoidliku ja minimalistliku tarkvaraga ka hea välja. Riistvaraliselt on süsteem väga responsiivne ja ka asetuselt kenasti käeulatuses. Demosõidukile oli lisatud ka valikuline Bang & Olufsen helisüsteem, mis saab suurepäraselt hakkama erinevate muusikastiilidega ning säilitab dünaamika ja kvaliteedi ka kõrge helitugevuse korral.
Kliimapaneel on asetatud eraldiseisva puuteekraanina multimeedia ja keskkonsooli vahele. Haptilise tagasisidega ekraani kasutamine vajab kindlasti harjumist, kuid on oma asetuse ja pideva kättesaadavuse poolest omajagu mugavam lahendus, kui kliimasätete integreerimine multimeedia menüüdesse. Kliimasätete ekraani all on üksikud nupud mõningate sõiduki seadete muutmiseks ning selle ees omakorda mugav käetoetus pind, mille vasakul küljel piki konsooli libisev käigu vahetamise lüliti. Omapärane lahendus säilitab käigukangi universaalse asetuse ja kasutajasõbralikkuse, kuid peidab selle palju uudsemasse ja stiilsemasse vormi.
Näidikutabloo puhul on rooli taha paigutatud aga lausa 12.3-tolline ekraan. Roolilähedane asetus tagab küll hea suure nähtavuse, kuid vähese varju tõttu võib vasakul äärel info välise valguse peegelduse taha ära kaduda. Süsteem võimaldab juhil valida sobiva vaate ning muuta veidi ka kuvatava info tüüpi. Ekraan on väga kõrge resolutsiooniga ning tarkvaraliselt kiire ja ilus. Audi pakub mudelile ka HUD esiklaasinäidikut.
Ka rooli osas on e-tronis kasutusele võetud Audi poolt laialdasemalt kasutatud lahendus. Läbimõõdult pigem suur rool on mugavatest materjalidest ja igati kvaliteetne. Ergonoomiline kuju ja õhukesed kodarad võimaldavad kindlat käte vahel püsimist. Ka roolipealsed nupud ning rullikud on kõik füüsilised ja piisavalt hajutatud paigutusega. Vasakpoolsed juhivad näidikutablood, parempoolsed multimeediat ning püsikiirusehoidja on Audidele omaselt lisakangil rooli taga vasakul. Roolile on saadaval ka elektriline soojendus.
Audi e-tron on saadaval vaid nelikveolisena, kuid kahe erineva tehnilise võimekusega – e-tron 50 ja e-tron 55.
e-tron 50-nel on 64 kWh aku ning telgede eraldiseisvad mootorid toodavad kombineeritult 230 kW ning 540 Nm. Mudel sooritab kiirenduse sajani 6.8 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 190 km/h ning läbib laadimiskorraga umbes 350 km. Kiireima võimaliku, 120 kW, laadimise korral on laadimise kiirus umbes 470 km/h, mille korral võtab põhiosa laadimine veidi alla 30 minuti.
e-tron 55-el, milleks oli ka demosõiduk, on aga 86 kWh aku ning mootorid arendavad 265 kW ning 561 Nm. 55-el on aga saadaval ka Boost mode, mille aktiveerimisel on mootorid hetkeliselt valmis arendama kuni 300 kW ning 664 Nm. Võimsam e-tron sooritab sajani kiirenduse 5.7 sekundiga, saavutab maksimaalseks kiiruseks 200 km/h ning läbib laadimiskorraga kuni 450 km/h. e-tron 55 toetab aga kuni 155 kilovattist kiirlaadimist, mille korral on laadimise kiirus umbes 590 km/h. Selle tulemusel võtab aga ka suurema akuga e-troni põhiosa laadimine veidi alla 30 minuti aega.
Nagu Audil kombeks, on ka e-troni sõiduomaduste loomine brändil õnnestunud. Ühe suure ning ligi 2.5 tonni kaaluva maasturi kohta on e-tron üks väga heade sõiduautolike omadustega ja võrdlemisi krapsakaka minekuga pill. Loomulikult pole seda 265 kW tajuda nii, nagu poole kergemates sportautodes, aga ühe luksusmaasturi kohta on seda lineaarset tõmmet ja hoogsust e-tronil küll ja veel. Madal raskuskese ja autot edukalt teega paralleelselt hoidev adaptiivne vedrustus tagavad ka kiiretes kurvides hea pidamise ning tänu kergele, kuid täpsele roolimisele, ei jää sõites üldse suure ja raske maasturi tunnet. Sõidurežiimid muudavad e-troni ka väga mitmepalgeliseks, sest igas olukorraks on võimalik vedrustus, roolimine ja pedaalide tundlikkus just nimelt juhile sobivaks või tee oludele vastavaks seadistada. Müra jõuab salongi üpris vähe ning nähtavus on salongist välja avar. Gabariitide tajumine võtab veidi harjumisaega, kuid manööverdamisel on abiks ka kvaliteetne 360-kraadine kaamera.
e-troni juhiabiliste hulgas on adaptiivne püsikiirusehoidja, sõiduraja hoidmine, automaatne hädapidurdamine, öise nägemise assistent, liiklusmärkide tuvastus, parkimisandurid igal küljel, 360-kraadine kaamerasüsteem ning iseparkimine.
e-tron ei proovi algatada revolutsiooni Audi teekonnal elektrilise mudelivaliku suunas, vaid pigem proovib tõestada, kui sarnaselt mugav ja kasutajasõbralik uus ajastu autonduses olla võib. Mudel võtab kasutusele kõik Audi eelnevalt testitud lahendused ja disainid ning seob need lihtsalt elektrimootorite ja akuga. Seega on e-tron esmajärgus kõige parem valik just nimelt pikemaajalistele Audi omanikele, kuid oma kasutajasõbralikkuse ja universaalsusega sobib ka värsketele Audi soovijatele. Suuruselt on e-tron valmis täitsa valmis olema ka pereauto ning sõiduulatuselt loodud nii linna- kui maanteedele.
e-tron ei proovi algatada revolutsiooni Audi teekonnal elektrilise mudelivaliku suunas, vaid pigem proovib tõestada, kui sarnaselt mugav ja kasutajasõbralik uus ajastu autonduses olla võib. Mudel võtab kasutusele kõik Audi eelnevalt testitud lahendused ja disainid ning seob need lihtsalt elektrimootorite ja akuga. Seega on e-tron esmajärgus kõige parem valik just nimelt pikemaajalistele Audi omanikele, kuid oma kasutajasõbralikkuse ja universaalsusega sobib ka värsketele Audi soovijatele. Suuruselt on e-tron valmis täitsa valmis olema ka pereauto ning sõiduulatuselt loodud nii linna- kui maanteedele.
Hind alates: 86 700 €
Testitud mudeli info:
109 000 €
Elekter
265 kW
~23 kWh/100km
Nelikvedu
Max 200 km/h
0 – 100 km/h: 5.7 sec