e-tron ja Q8 pole enam Audi tootevalikus kindlasti tundmatud tähised, sest juba 2018. aastast on Saksa autotootja mudelirivis olnud brändi esimene elektriline Audi e-tron ning tänaseni lipulaevmaasturi rolli kandev Audi Q8. Esimese elektriauto puhul oli vaid e-troni tähise kasutamine muidugi arusaadav, kuid aina kiiremini elektfitseeruva valiku tõttu otsustas Audi e-troni värskendusega muuta ka mudeli nime. Seda enam, et täna juba pikemat aega valikus ka Q4 e-tron ning lähiajal saabumas ka Q6 e-tron. Seega ongi uus Q8 e-tron tegelikult lihtsalt värskendatud e-tron, mis nime põhjal paistab Audi silmis hetkel olevat nende elektrimaasturite lipulaeva tiitli vääriline ning mille alternatiivideks on näiteks BMW iX, Tesla Model X ja Mercedes-Benz EQE SUV.

VÄLIMUS

Erinevalt mitmetest teistest tootjatest, kes on oma elektrimudelite jaoks justkui nullist leiutanud ja arendanud uue disaini keele, on Audi vähemalt oma esimeste e-tron elektriautodega pigem hoidnud brändi klassikalisemaid ja ikoonilisemaid elemente. Uus Q8 e-tron on kindlasti rohkem elektriauto moodi, kui eelkäija e-tron, kuid ka värskendatud mudel ei erine üldiselt väga palju sisepõlemismootoritega Q-seeria masinatest. Mõõtude poolest pole Q8 e-tron värskendusega kasvanud, jagades jätkuvalt suurusklassi näiteks EQE SUV-ga ning olles brändisiseselt Q5-e ja Q8 vahel. Uue nimega Q8 e-tron on tavalisest Q8-st aga igal teljel viis kuni kümme sentimeetrit väiksem. Kerevärvide poolest saab Q8 e-tron standardis halli värvkatte, kuid lisavarustuses pakub Audi mudelile teisi mustvalgeid varjundeid ja sinist, punast ning pruuni värvi.

Ninaosas on säilinud e-tronilt tuttav elektrilise Q-seeria masina pilk, kuid tänu üksikute elementide uutele välimustele, on eelkäija ja järeltulija siiski ninaosas eristatavad. Tõsi, paari jõulisema joonega kapoti alläärel on need samad nõgusa hulknurga kujulised esituled, mis valgustavad teed hästi, näevad oma minimalistliku sisedisainiga head välja ning esitavad projektoriga teele animatsioone, mille vahel ka omakorda klassikaline Audi iluvõre, kuid muutunud on iluvõre sisedisain ning nüüd ühendab esitulesid ja iluvõret, sarnaselt e-tron GT-le, musta värvi paneel, mis lisab pilgule veidi teravust. Muutunud on ka Audi logo iluvõrel, mille kohale saadaval hajusa valgusega valgusriba, mis kumab valgust kapoti ja logo vahelt iluvõrele. Stange äärtelt leiame koonduvate kerejoonte vahelt kaks aerodünaamika elementi ning splitteri kohal on ka üks funktsionaalne trapetsikujuline õhuava.

Küljel on aga muutusi vähem ning põhimõtteliselt näeb Q8 e-tron ome eelkäijaga pea identne välja. Klassikalise maasturi kujuga Q8 e-tron jätab praktilise ja tööka maasturi mulje, kuid kupeeliku kerega sportbackist õhkab pigem sportlikkust ja kunstilisust. Siluett on läbivalt voolujooneline ja kumer ning ka külgedel on tasapinnad pigem kurvikalt ja looklevalt ühendatud. Vaid külje alläärel, tagarataste kohal ning ratakoobaste ümbruses on märgata rõhutatud kerejooni. Õhukesed digitaalsed küljepeeglid isegi üldilmet nii palju ei mõjuta, kui arvata võiks. Laadimispesa on paigutatud mugavamaks kasutamiseks lausa mõlemale poole, esitiivale, ning avaneb “e-tron” logo kõrval asuvale nupule vajutades elektrooniliselt. Lihtsamal varustustel kulgeb ümber terve mudeli allääre ka tumehall plastikriba, kuid uhkematel on paneelid kerevärvi. 

Standardis saab Q8 e-tron mõlema tehnilise konfiguratsiooniga 20-tollised valuveljed, kuid lisavarustuses pakub Audi veel seitsed erinevat disaini, mis laiuvad läbimõõdu vahemikus 20 – 22 tolli. Väiksemad veljed on läbivalt pigem tavalise ja ühevärvilise disainiga ning suuremad uhkemate ja mitmevärvilisemate lähenemistega. Demosõiduki visuaali põhjal piisab Q8 e-tronile proportsionaalselt ka juba 21-tollistest. Atraktiivsust lisavad loomulikult ka valikulised punast värvi pidurisadulad.

Ka tagaküljel pole kuigi palju muutunud. Peamise ilme ja äratuntavuse loob üle terve tagaosa ulatuv valgusriba, mis äärtel areneb laiemateks tagatuledeks, mis stiilipuhta sisedisainiga. Kerekujul paistavad profiililt välja jõulised nii-öelda õlad tagarataste kohal, kuid tagaosa paneelid on pigem tagasihoidlikuma disainiga. Stangele on loodud kergelt maasturlikkust võimendav tumedam ala, millel kerged õhuavade imitatsioonid ja võrdlemisi tagasihoidlik difuusor, mille kohal reljeefne viide masina elektrilisusele. Kokkuvõttes on Q8 e-tron tagaküljelt pigem lihtne, kuid väga Audilik.

INTERJÖÖR

Kui välisdisaini poolel on facelftiga kaasnenud uuendusi veel üpris lihtne leida, siis salongi poolel muutusi pea polegi, mis pole aga üllatav, sest Audile meeldib üleüldse oma mudelirivis hoida väga ühtlast ja kindlat stiili, mis laiub tehniliselt A3-st e-tron GT-ni. Tänu sellele tunneb end Q8 e-troni salongis kohe koduselt ka näiteks eelnev A3-e juht. Disaini osas on mudeli salong kaasaegne, vaoshoitud ja stiilipuhas ning funktsioonid ja lahendused on kasutajasõbralikud ning üheselt mõistetavad. Materjalid on läbivalt kvaliteetsed ning ehituskvaliteet üle salongi tasemel.

Standardis saab Q8 e-tron tekstiilkattega istmed, kuid lisavarustuses pakub Audi mudelile mitmeid erinevaid nahkkatteid ja -polstreid, mille hulgas ka demosõiduki komfortistmeid kaunistanud kvaliteetne hele nahksisu. Kergelt korvikad ja pigem jäigad istmed hoiavad tänu oma välja ulatuvatele küljetugedele reisijaid väga stabiilselt ja kindlalt paigal ning pakuvad toetavat ja mugavat istumisasendit, mis ei väsita ka pikkade sõitude korral. Üldine asend on maasturlikult küll pigem püstine, kuid rohke reguleerimisruum võimaldab pea igat kasvu reisijal leida meelepärase asendi, mis saab olla ka sõiduautolikult lebavam. Lisaks saab nii istmepõhja, kui seljatoe küljetugede laiuse reguleerimise näol muuta, kui tugevalt istmed reisijat paigal hoiavad. Istmetele on saadaval elektriline reguleerimine mälufunktsiooniga, jahutus, soojendus ning 24 erinevat meeldivat massaaži programmi. Tagareas on küll istmed veidi tasapinnalisemad ja asend püstisem, kuid ka seal on võrdlemisi meeldiv viibida. 

Mugavuse ja luksuse kõrvalt on Q8 e-tron ka võrdlemisi ruumikas ja praktiline mudel. Pikiteljel on peaaegu et ruumi lausa kahele kahemeetrisele, kuigi tagumise reisija põlved ulatuvad kergelt vastu esiistme plastikust seljatoe katet, ning ka pearuumi jagub äärmistel istekohtadel pikematelegi. Facelifti eelse mudeli testimise alusel ei tohiks pearuum probleemiks olla ka kupeekerega Q8 e-tronil. Salongi laiuse ja tagumise istmerea keskmise koha disaini tõttu Q8 e-tron viie inimese vedamiseks pole, kuid nelja keskmist kasvu täiskasvanuga saab mudel kenasti hakkama. 

Mudeli salong on hubane ja kaasaegne. Avarust lisavad suured aknad, valikuline hele sisu ja panoraamkatus. Sportlikku meeleolu võimendaks tumedam sisu ning öist meeleolu loob mitmevärviline miljöövalgustus kontuuride ja pinnavalgustitega. Esemete hoiustamiseks on salongis pigem väike käetoe alune laegas, keskpärased uksetaskud ja kindalaegas ning suure avaga keskkonsool, mille põhjas topsihoidjad ja telefoni juhtmevaba laadimise pinnaga süvis. Viimasesse on vaid veidi tülikas telefoni asetada. Tagumine rida saab topsihoidjate ja laekaga käetoe ning võrguga taskud esiistmete seljatugedel. 

Pagasiruumi mahutavus on aga mudeli värskendusega veidi langenud. Facelifti eelse 660 liitri asemel on uuel Q8 e-tronil pagasiruumi klassikalise maasturikere korral 569 liitrit. Sportback kere puhul on mahutavus langenud 615 liitri pealt 528 liitrile. Küll aga on mõlemal keretüübil säilinud 61-liitrine lisa laegas kapoti all, kus mugav laadimiskaableid hoiustada. Pagasiruum ise on aga meeldivalt universaalse kujuga ja parajalt avara ligipääsuga. Ruumi piiravad elektriliselt avanev pagasiluuk ja pehme pagasikate. Praktilisust lisavad konksud külgedel, haagid nurkades ja võrguga taskud kummagi rattakoopa taga. Laadimiskünnis on üpris madal ning kaetud kaitsva metallpaneeliga.

Multimeediat esindab Q8 e-troni armatuuril jätkuvalt 10.1 tolline puuteekraan, mis kergelt juhi poole suunatuna kenasti reisijate käeulatuses ja vaateväljas. Riistvaraliselt on süsteem kõrge resolutsiooniga ning opereerib kiirelt ja sujuvalt. Tarkvaraliselt jookseb süsteemil klassikaline Audi lahendus, mis võrdlemisi loogilise ülesehitusega, võimaldades lihtsat ja kasutajasõbralikku kasutamist. Vaid üksikud sätted on veidi osavamalt peidetud, kuid neid pole ka igapäevaselt vaja. Visuaalselt on süsteem minimalistlik, stiilipuhas ja üheselt mõistetav ning suured ja selged ikoonid võimaldavad mugavat kasutamist ka sõidu ajal. Demosõidukile oli lisatud valikuline Bang & Olufsen helisüsteem, mis esitab palasid olenemata žanrist ja valjudusest väga puhtalt ja dünaamiliselt, pakkudes laia helitugevuse ja dünaamika seadistamise võimalust.

Kliimapaneel on asetatud eraldiseisva puuteekraanina multimeedia ja keskkonsooli vahele. Haptilise tagasisidega ekraani kasutamine vajab kindlasti harjumist, kuid on oma asetuse ja pideva kättesaadavuse poolest omajagu mugavam lahendus, kui kliimasätete integreerimine multimeedia menüüdesse. Kliimasätete ekraani all on üksikud nupud mõningate sõiduki seadete muutmiseks ning selle ees omakorda mugav randme toetuspind, mille vasakul küljel piki konsooli libisev visuaalselt atraktiivne ja lihtsasti kasutatav käigu vahetamise lüliti.

Olenemata varustusest saab mudel sõiduandmete kuvamiseks rooli taha 12.3-tollise ekraaniga täisdigitaalse näidikutabloo, millelele lisavarustusest juurde tellitav vaid tarkvaraline lisa visuaalide näol. Näidikuekraan on läbi rooli ava kenasti juhile nähtav ning tänu väiksele varjukile veidi kaitstud ka välise valguse eest. Riistvaraliselt on süsteem kõrge resolutsiooniga ning opereerib kiirelt ja sujuvalt. Tarkvaraliselt on näidikutel neli peamist vaadet, kus osadel ka tsentris eraldi muudetav infotüüp. Visuaali poolel on tarkvaral kolm stiili, kus tänu kõikide graafikate minimalistlikule, lihtsale ja kaasaegsele lähenemisele, on info kergelt ülesleitav ja üheselt mõistetav. Audi Q8 e-tronile on saadaval ka informatiivne esiklaasinäidik.

Q8 e-troni lisavarustuses on säilinud võimalus valida mudelile kolmekodaraline rool, mida saime kogeda facelifti eelse mudeli puhul, kuid testitud Q8 e-tron oli varustatud standardse neljakodaralisega. Nahkkattega rool on kokku pandud kvaliteetselt ja meeldivatest materjalidest ning rooliratta ergonoomiline kuju võimaldab koostöös õhukeste kodaratega erinevaid käsitsemise viise ja kindlat käte vahel püsimist. Multifunktsionaalsust lisavad rooli kodarate peale paigutatud kasutajasõbralikud füüsilised nupud ja rullikud, mida on tänu reljeefsele ja hõredale asetusele lihtne kasutada ka pilku teelt tõmbamata. Vasakpoolsed juhivad näidikutablood ja parempoolsed multimeediat. Püsikiirusehoidja seadistamine on Audidele omaselt paigutatud lisakangile rooli taga. Kokkuvõttes on Q8 e-troni juhtpuldis kõik loogiline, läbimõeldud ja lihtsasti kasutatav. Rooli tagumiselt küljelt leiame metallist rekuperatsioonilabad ning lisavarustusest saadaval ka elektriline roolisoojendus.

SÕITMINE

Uuendatud Audi Q8 e-tron on jätkuvalt saadaval kahe erineva tehnilise konfiguratsiooniga. Mõlemad variandid on quattro nelikveolised, kus kummalgi veoteljel üks elektrimootor, ning pea identsete mudelitähistega – Q8 e-tron 50 ja Q8 e-tron 55. Olenemata tähistest, on aga mõlemad versioonid nii aku mahutavuse, kui mootorite võimsuse poole pealt veidi arenenud. Laadimise poolest on säilinud kaks laadimispesa kummalgi esitiival, mis võimaldavad erinevaid parkimise orientatsioone laadija juures. Küll aga toetab vasaku esitiiva laadimispesa veidi kiiremat kiirlaadimist. Audi on juba tutvustanud ka veidi sportlikkumat ja võimsamat SQ8 e-troni ning järgnevalt esitatud jõudluse andmed kehtivad klassikalise maasturikerega Q8 e-troni kohta.

Q8 e-tron 50 quattro elektrimootorid arendavad kombineeritult 250 kW võimsust ja 664 Nm väänet. Vastava jõu ja nelikveo koostööl kiirendab üle 2.5 tonni kaaluv Q8 e-tron 50 sajani 6 sekundiga ning kogub hoogu kuni maksimaalse kiiruseni 200 km/h. Elektrimootorid saavad energiat 95-kilovatt-tunnisest akust ning tarbides keskeltläbi 22 kWh/100km, suudab mudel akutäiega läbida 400 – 500 kilomeetrit. Võimsaima võimaliku, ehk 150-kilovatise kiirlaadimise korral laetakse akut ligikaudu kiirusega 580 km/h, tänu millele saab aku põhiosa täis umbes poole tunniga.

Q8 e-tron 55 quattro mootorid arendavad aga kombineeritult lausa 300 kW võimsust ja 664 Nm väänet. Mudel kiirendab nullist sajani 5.6 sekundiga, kuid ka võimsama Q8 e-troni tippkiirus on piiratud 200 km/h peale. Suuremaks sõiduulatuseks on tipumudelil aga koguni 114-kilovatt-tunnine aku, millega on Q8 e-tron tootja andmetel võimeline läbima lausa kuni ligi 600 kilomeetrit, tarbides keskmiselt 22.5 kWh/100km. Suurema akuga mudelile on Audi loonud ka võimsama laadimise valmisoleku, tänu millele laeb Q8 e-tron 55 end 170-kilovatise kiirlaadimise korral kiirusega 670 km/h. Aku põhiosa saab seega täis veidi rohkem, kui 30 minutiga.

Facelifti eelse e-troni puhul saime testida e-tron 50 quattrot, kuid nüüd oli Audi Tallinna esinduse demoauto näol meie testida Q8 e-tron 55 quattro, millel kahe elektrimootoriga kombineeritud võimsust 300 kilovatti. Sarnaselt varasemalt testitud e-tronilegi, ei ole ka uus Q8 e-tron, olenemata oma 300 kilovatist, siiski väga sportlik elektrimaastur. Pigem on tegemist luksus-elektrimaasturiga, mis keskendub sõiduomaduste poolest rohkem mugavusele, kui kihutamise suutlikusele. Olenemata aga sellest, et alternatiivsete brändide elektrilised lipulaevmaasturid Q8 e-tronile kiirenduses silmad ette teevad, on Q8 e-tronil aga tõmmet ja jõudu rohkemgi, kui igapäevastel sõitudel reaalselt vaja oleks. Minek on elektriautodele omaselt väga sujuv ja lineaarne ning kiirendus tugevatel pedaalimistel siiski krapsakalt istmesse kiskuv. Audi Q8 e-tronil on ka käigulabadega reguleeritav rekuperatsioon, kuid seda peab pea igal aeglustamisel taasaktiveerima.

Ka teiste sõiduomaduste poolest demonstreerib Q8 e-tron Saksa tippinseneeria taset ja kvaliteeti. Adaptiivne õhkvedrustus võimaldab olenevalt sõidustiilist ja teeoludest muuta sõidu jäikust, kuid on üldpildis meeldivalt summutav, säilitades samaaegselt juhi tagasisidestamise teeolude ja veermiku käitumise osas. Kiiretes ja järskudes kurvides esineb veidi kerekaldumisi, kuid ühe 2.6-tonnise elektrimaasturi kohta, püsib Q8 e-tron tänu oma madalale raskuskeskmele väga stabiilselt ja kontrollitavalt teel. Roolimise tunnetus varieerub samuti olenevalt sõidurežiimist, kuid üldiselt on roolimine pigem jäik ning sportlikult täpne, tänu millele saab masinat väga täpselt ja enesekindlalt juhtida. Müratase on salongis pea olematu. Nähtavus ettepoole väga hea, tahapoole veidi piiratum. Tagumised gabariidid vajavad veidi harjumist, kuid manööverdamist toetavad parkimisandurid ning kvaliteetsete kaameratega 360-kraadine kaamerasüsteem, mis võimaldab masina ümbrust väga täpselt ja kasulikult monitoorida. Tagumine kaamera võiks vaid mustuse eest paremini kaitstud või pesuriga varustatud olla.

Tesitud Q8 e-tron oli varustatud ka valikuliste digitaalsete küljepeeglitega, mis asendavad klassikalisi peegleid kaameratega ning kuvavad otsepilti ekraanidel, mis uste paneelidel. Kuva asukohaga harjub üpris kiirelt ära, kuid masina laiusest ja kõrval paiknevate autode kaugusest arusaamiseks, peab lahendusega ikka mõni nädal harjuma. Tõsi, kaamera vaateväli on tegelikult üllatavalt lai, kuid manööverdamisel kipub klassikaline 360-kraadine kaamerasüsteem, vähemalt esialgu, omajagu kasulikum olema. Digitaalsete küljepeeglite kasu pooleks on aga voolujoonelisus.

Q8 e-troni juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine koos reisijate kaitsega, sõiduraja hoidmine, automaatsed maatriks-kaugtuled, liiklusmärkide tuvastamine, pimenurkade jälgimine, püsikiirusehoidja, mis pole standardist adaptiivne, kiiruspiirik, parkimisandurid igal küljel ja 360-kraadine kvaliteetne kaamerasüsteem koos iseparkimisega.

Kellele?

Q8 e-troni ei saa küll pidada elektrisõidukite tööstust raputavaks mudeliks, mis tutvustaks uut ajastut või midagi erakordset, kuid erinevalt näiteks BMW iX-st, milles raske leida BMW-likkust, on Audi Q8 e-tron lihtsalt üks ülimalt mugav ja luksuslik elektriline Audi. Ei mingeid hulljulgeid eksperimente või katsetusi, vaid lihtsalt õnnestunud tervik brändi eksisteerivatest ja kasutajasõbralikest elementidest. Q8 e-tron sobib linnatänavatele ning maanteedele ning funktsioneerib samaaegselt ärisõiduki ja praktilise pereautona, pakkudes juba esimesest sõidust kodusust, mugavust ja enesekindlust.

Q8 e-troni ei saa küll pidada elektrisõidukite tööstust raputavaks mudeliks, mis tutvustaks uut ajastut või midagi erakordset, kuid erinevalt näiteks BMW iX-st, milles raske leida BMW-likkust, on Audi Q8 e-tron lihtsalt üks ülimalt mugav ja luksuslik elektriline Audi. Ei mingeid hulljulgeid eksperimente või katsetusi, vaid lihtsalt õnnestunud tervik brändi eksisteerivatest ja kasutajasõbralikest elementidest. Q8 e-tron sobib linnatänavatele ning maanteedele ning funktsioneerib samaaegselt ärisõiduki ja praktilise pereautona, pakkudes juba esimesest sõidust kodusust, mugavust ja enesekindlust.

Auto andmed

Hind alates: 76 700

Testitud mudeli info:
132 000 €
Elekter
300 kW
~22.5 kWh/100km
Nelikvedu
Max 200 km/h
0 – 100 km/h: 5.6 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST