2020. aastal tutvustas BMW maailmale oma värskeimat nägemust elektriautode maastikul esitledes oma uhiuut lipulaeva nimega iX. Kuigi BMW on läbi aastate aretanud elektrilisi variante ka oma klassikalistele mudelitele, nagu iX3 ning i4, on iX nende esimene nullist arendatud elektrimudel pärast seitset aastat, mil jõudis tänavatele eelmine täiselektriline linnaauto i3. BMW iX alternatiivideks on näiteks Mercedes-Benz EQS SUV, Audi Q8 e-tron, Tesla Model X ning Jaguar I-Pace.

VÄLIMUS

Välisdisainide osas on BMW viimasel ajal astunud üpris julgeid samme, mis on tarbijate hulgas tekitanud ka omajagu eriarvamusi. Sama kehtib ka iX-i kohta, millel on küll äratuntavaid BMW disaini tunnused, kuid mille kujundus ei toetu pea üldse ikoonilistele X-seeria disainidele. Üldpildis on iX pigem ümar ja voolujooneline, kuid siiski jõulise ilmega, ning olenemata nõrgematest külgedest pole tal meie arust tervikuna väga viga midagi. Olles X5-e laiune ja pikkune ning X6-e kõrgune, jagab iX suurusklassi näiteks Audi Q8-ga, Toyota Highlanderiga ning Maserati Levantega. Keretoonidena pakub BMW mudelile valget, musta, halli, punast ning kahte varjundit sinist. Standardvarustuses on mudel valge, kuid meie arust sobivad mudelile kõige paremini tumehallid toonid. 

Nagu BMW-del juba kümnendeid kombeks, on ka iX-i ninaosa defineerivaks elemendiks siiski neerukujulised iluvõred disaini tsentris. Olles elektriauto, iX loomulikult õhuavasid ei vaja, kuid selle asemel on BMW disainpaneeli taha peitnud kõik juhiabiliste radarid ja andurid. Et hoida radarite pilti selgena ja paneeli kriimustuste vabana, on see kaetud iseparaneva kilega, mis soojusega kriimud ja täkked ära silub. Iluvõre kohal asub väga tugevate kerejoontega, kuid mitte avanev kapott, mille eesotsas asub jällegi lahtikäiv BMW logo, kust kaudu saab täita aknapesuvedeliku paaki. Iluvõre äärtele on loodud võrdlemisi tagasihoidliku ja õhukese disainiga esituled, mis on ka hea valgustavusega. Muus osas on iX-i ninaosa ja stange võrdlemisi voolujoonelised ja tagasihoidlikud ning üldpildis on mudelil võrdlemisi nägus, enesekindel ja salakaval pilk.

Küljedisainis jätkub rahulikkus ja pigem ümar voolujoonelisus. Proportsioonidelt on ninaosa osa pigem lühike ning esirattad on viidud stangele üpris lähedale. Esi- ja tagaosa on üpris konkreetselt vertikaalsed, kuid siluett sellest olenemata üldiselt voolav. Tuuleklaas on asetatud võrdlemisi suure kalde alla ning paindub sujuvalt veidi langevaks katusejooneks. Aknad ja uksed on tehtud võrdlemisi suured ning preemiumlikkust lisavad raamita küljeaknad, süvistatud ukselingid ning valikuline soft-close funktsioon. Külgmised paneelid on võrdlemisi tasapinnalised ning pilku püüavad veidi rõhutatud rattakoobaste õlad ning üksikud kullaläikega liistud.

iX-i veljevalik laiub läbimõõdu vahemikus 20 – 22 tolli. xDrive40 ja -50 varustused saavad standardis 20-tollised ning M60 21-tollised. Disaini osas on väiksemad igava halli tooni all ning kaetumad ja suuremad veidi õhulisemad, omapärasemad ja metallikvärvi all. Suuruse osas soovitame meie ikka 22-tolliseid ning disaini osas miks mitte ka samu ämblikuvõrku meenutavaid, mis olid ka demosõiduki all.

Tagakülg on aga erinevalt teistest vaadetest omajagu ümarama ja pehmema ilmega. Keredisainis paistab küll välja palju kumerusi, kuid ükski kerejoon pole rõhutatult silmapaistvaks löödud. Laia, kuid madala pagasiluugi kohal ulatub tagaakna kohale kerge tiib ning logo äärtele on paigutatud piklikud peenikesed sametise valgusega tagatuled. Stangel leidub veidi järsemaid kerejooni ning sportlikumat ilmet annavad ka kullakarva difuusori imitatsioonid.

INTERJÖÖR

Salongi poolel on BMW samuti ette võtnud täieliku muutuse ning isegi kui mõningatel elementidel on näha sarnasusi vanemate mudelitega, on üldpilt siiski väga uudne ja futuristlik. Sportliku või kokpitiliku ilme vastaselt on BMW loonud hoopis suure ja avara keskkonna, kus on alati mõnus läbida teekond üksi või seltskonnaga. Ehituskvaliteet on iX-i salongis suurepärane ning materjalide osas eelistab BMW hubaseid mitte-loomseid ja mugavaid materjale ning ka veidi plastikut ja metalle. Stiili lisavad puidu imitatsioon keskkonsoolil ning poleeritud kristallist start/stop nupp, helitugevuse rullik, käiguvaheti, multimeedia juhtrullik ning istme reguleerimise nupud uste peal.

Kui uhkema varustuse korral on kõik salongi materjalid baasvarustuse valikus, saavad lihtsamad varustused standardis kunstnahast istmed ning valikus on naturaalne nahk või riie/mikrofiiber. Demosõidukile oli valitud viimane pakett, mistõttu asusid salongis kaunid riidest kattega istmed ja mikrofiibrist armatuur ja paneelid. Istmete puhul on tegemist mõnusalt suurte ja toekate istmetega, mis ka kurvilistel teedel reisijaid paigal hoiavad. Istmetel on ka parajalt reguleerimise ruumi, et igat kasvu reisijad parima asendi leida saaksid. Üldine istumisasend on küll kõrge, kuid ka veidi sportliku kalde all, mistõttu ei väsita see reisijaid ka pikemate sõitude korral. Asend on mugav ka tagapingil, kus on mõnusalt distantsi ka istmepõhja ja jalaruumi põhja vahel. Standardis on esiistmed soojendusega, elektrilise reguleerimisega ja mälufunktsiooniga ning lisadest on saadaval ka massaažifunktsioon, ventilatsioon ning erinevate salongi paneelide, kaasa arvatud armatuuri ja käetugede, ja tagaistmete soojendus. 

Nagu auto välismõõtmetest oletada võib, on iX väga ruumikas auto. Pea- ja jalaruumi jagub nii esi-, kui tagapinki ja seda ka pea kahemeetriste sõitjate korral. Samuti pole väga tülikas ka tagareas kolmekesi kõrvuti reisimine. Meeleolu poolest on BMW iX-le loonud väga futuristliku ja avara atmosfääriga salongi, mis sarnaneb tulevikufilmedes kuvatud kapslitega, mis ise linna peal ringi liiguvad. Tänu suurtele akendele ning salongi kohal laiuvale valikulisele panoraamkatusele jõuab salongi palju naturaalset valgust ning mugavad ja kvaliteetsed materjalid loovad igati hubase ja meeldiva keskkonna. Panoraamkatusele muide varju ette ei sõida, vaid läbipaistvus muutub tänu elektrokroomilise nutiklaasile, mis nupuvajutusel uduseks muutub. Nimetatud tehnoloogia miinuseks on aga see, et panoraamkatus on ka nii-öelda läbipaistvas režiimis ikkagi veidi udune. Meeleolu muutmiseks on iX salongis ka väga hubase asetusega mitmevärviline miljöövalgustus. Esemete hoiustamiseks on ruumi keskkonsooli ees, väike kindalaegas, topsihoidjad ja juhtmevaba laadimise alus konsooli ees otsas, keskmise suurusega käetoe laegas ning suured uksetaskud. Seadmete laadimiseks on veel mitmeid Type-C pistikuid, millest koguni neli esiistmete tagakülgedel.

Pagasiruumi on iX-il kokku 500 liitrit, mis tundub numbrina küll täiesti piisav, kuid on tegelikult auto suurust ja konkurente arvestades pigem nõrk sooritus. Näiteks sisepõlemismootoriga venna X5-e pagass on 650-liitrine ning ka konkurendid I-Pace, e-tron ja Model X pakuvad vastavalt 557, 605 ja 544 liitrit. Viimane veel seda isegi seitsmekohalisena. Lisaks pole iX-il ka kapotialust laegast nagu on e-tronil ja Teslal. Mahukusest olenemata on aga pagasiruumi põrand künnisega tasa, laadimisava mõnusalt suur ning praktilisust lisavad konksud, 12V pistik, haagid ja tagumise rea kokku pakkimise lülitid.

Ekraanide jaoks on armatuurile loodud üks suur kumera pinnaga jalgade otsa paigutatud paneel, mille paremale äärele on asetatud suur 14.9-tolline multimeedia puuteekraan. Lahendus on igati kvaliteetne, kenasti reisijate vaateväljas ilma salongist väljavaadet piiramata ning näeb väga futuristlik ja atraktiivne välja. Ainsaks kitsaskohaks on füüsilise varju puudumine, mistõttu võib õige valguse korral kuvatu peegelduste taha peitu jääda. Lühematele reisijatele võib ka puuteekraan veidi käeulatusest välja jääda, kuid selle vastu aitavad alternatiivsed viisid nagu kristallist juhtnupp keskkonsoolil ja viipekäsklused, mis on mõlemad tegelikult väga kasutajasõbralikud ja mugavad lahendused. Muu riistvara osas on süsteem igati kiire ja responsiivne ning ekraan ka kõrge resolutsiooniga. Tarkvara poolel on süsteem väga funktsiooniderikas ja loogilise ülesehitusega. Visuaalid on stiilipuhtad ja kaasaegsed ning parajalt suured, et ka sõidu ajal kõik arusaadav oleks. Testitud sõidukis oli iX-i standardne helisüsteem, mis küll eelistab pigem elektroonilist muusikat, kuid saab pea kõige esitamisega kvaliteetselt hakkama, olenemata helitugevusest. Suurematele muusika entusiastidele on veel saadaval valikulised Harman/Kardon ja Bowers&Wilkins helisüsteemid, mis pakuvad tõenäoliselt veelgi paremat elamust, kuid näiteks viimasega kaasneb ka 5300 eurone lisamaksumus. Kliimaseaded on iX-s integreeritud multimeediasse, kus temperatuuri muutmise nupud on pidevalt kuva alläärel, kuid muude seadete jaoks tuleb avada eraldi kliimamenüü. Muidu pole sellel digitaalsel lahendusel väga vigagi, aga kahjuks ei mahu isegi kliimamenüüs kõik valikud korraga ekraanile ära ning seetõttu võib kasutamine vahel ebamugavusi tekitada.

Nagu öeldud, laiub multimeedia ekraani paneel ka rooli taha, kuhu on iX-ile loodud 12.3-tollise kõrge resolutsiooniga ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo. Asetuselt on ekraan kenasti juhi vaateväljas, kuid kuvatu võib jätkuvalt füüsilise varju puudumise tõttu kohati peegelduste taha peitu jääda. Kasutamise poolest on süsteem väga kiire, responsiivne ja sujuv. Võimalikku kuvatavat infot on palju ning juhile on vaadete ja kuvatava info muutmise näol ka isikupärastamise ruumi jäetud. Visuaali poolest on vaated väga stiilipuhtad ning sobivad kokku iX-i üldilmega. Lisavarustuses pakutakse iX-ile ka esiklaasinäidikut, mis on oma suure kuva ja informatiivsete vaadete tõttu ka kindlasti väärt investeering.

Rooli kohale on BMW loonud ümara kuusnurga kujuga kahekodaralise, mis on kokku pandud kvaliteetselt ja mugavatest materjalidest. Rooli kuju vajab veidi harjumist ning on suurte kodarate tõttu pigem sobilik suurte kätega sõitjatele. Kahekodaralisus võimaldab küll avaramat kinni hoidmist rooli põhjast, kuid kodarate madalad asendid ja rooliratta enda kumerused ei toeta kõige loomulikumat kella kolme ja üheksa kohtadest kinni hoidmist. Multifunktsionaalsust lisavad kodaratel mitmed füüsilised nupud ning üks rullik parempoolse paneeli keskmes. Nupud vajavad küll tasapinnalisuse tõttu veidi harjumist, kuid tänu hõredale asetusele on ka nii-öelda automaatne kasutamine võrdlemisi lihtne. Parempoolsed juhivad multimeediat ja näidikuid ning vasakpoolsed püsikiirusehoidjat. Roolile on saadaval ka elektriline soojendus.

SÕITMINE

BMW iX on saadaval kolme erineva jõudlusega – xDrive40, xDrive50 ja M60. Kõik valikud on nelikveolised, kummalgi veoteljel üks elektrimootor, ning võimsamad kaks jagavad ka sama 112 kilovatt-tunnist akut.

Kõige lahjemaks variandiks on iX xDrive40, millel arendavad mootorid kombineeritult 240 kW võimsust. Selle jõuga suudab ligi 2.5-tonnine iX kiirendada end nullist sajani kuue sekundiga, saavutada suurimaks kiiruseks 200 km/h ning tarbida keskelt läbi 17 – 18 kWh/100km. Mootorid saavad energiat 76 kilovatt-tunnisest akust, mis suudab xDrive40 sõidutada veidi üle 400 kilomeetri. Aku põhiosa laadimine võtab kodusest pistikust pea poolteist ööpäeva ning võimsaimast võimalikust, ehk 148 kW kiirlaadijast vaid ligi 30 minutit, mis teeb laadimise kiiruseks 210 km/h. Seega on iX xDrive40 tehnilise poole pealt alternatiiv näiteks Audi e-tron 55 quattrole

Valiku vast kõige ratsionaalsemaks variandiks on iX xDrive50, mis arendab kokku 385 kW, kiirendab sajani 4.6 sekundiga, kogub hoogu kiiruseni 200 km/h ning tarbib keskmiselt umbes 20 kWh/100km. Kiirenduste ja kiiruste kõrvalt hiilgab xDrive50 aga ka praktilise poole peal. Nimetatud mudel saab põhja alla 112 kWh aku, mis suudab heades tingimustes vedada mudelit koguni üle 600 kilomeetri. Suurem aku tähendab iX-i puhul aga ka pikemaid laadimisaegu ning seetõttu võtab iX xDrive50 põhiosa laadimine kodus pea kaks ja pool ööpäeva ning võimsaima võimaliku, ehk 190 kW kiirlaadija juures ligi pool tundi, mis teeb laadimise kiiruseks 680 km/h.

Mudelirivi tippu ehib aga iX M60, mis oma kerge M-tähisega arendab koguni 455 kW võimsust ja 1100 Nm väänet. Nende andmete koostööl kiirendab uhkeim iX sajani vaid 3.8 sekundiga, kogub hoogu kuni kiiruseni 250 km/h ning tarbib keskmiselt pea 22 kWh/100km. Kasutades küll xDrive50-ga sama 112 kWh akut, suudab M60 akutäiega läbida aga veidi alla 500 kilomeetri, sest uhkema võimsusega kaasneb ka kõrgem energiakulu. Laadimise poolest on kaks uhkemat varianti aga pea identsed.

Testitud sõiduki puhul oli meie testida kõige malbem iX, ehk xDrive40. Olenemata aga sellest, et ta mudelirivi kõige vähem võimsam on, pole siiski tegemist ei igava, ega tavalise sõiduvahendiga. Kahel elektrimootoril, kombineeritud võimsusega 240 kilovatti, on korralikult jõudu ning krapsakust, et lausa 2.5-tonnine linnamaastur hoogsalt suurtele kiirustele kiirendada. Maanteekiirustel hakkab kiirendus küll raugema, kuid sellest on jätkuvalt piisavalt, et vajalikke möödasõite sooritada. iX pakub ka erineva tugevusega rekuperatsiooni, mis võimaldab tugevaima mootoripidurdusega ka ühepedaalisõitu, ehk mudel jääb pedaale puutumata lõpuks täielikult seisma. Adaptiivne vedrustus summutab väga edukalt teekonarlusi, pakkudes nõnda pehmet ja nii-öelda lendlevat sõitu, kuid hoiab samaaegselt suure maasturi ka kenasti teega paralleelselt, mis koostöös madala raskuskeskmega võimaldab ka kurvilistel teedel sportlikku sõitmist. Viimast toetab ka roolimine, mis on olenemata sõidukiirusest küll pigem kerge, kuid siiski täpne. Müratase on salongis pea olematu ning emotsiooni annab valikuline futuristlik mootoriheli, mida kiirendustel kõlaritest esitatakse. Väljavaade on salongist igal suunal avar ning veidi vajab ka harjumist armatuuri peegelduse nägemine esiklaasil. Harjumist vajavad ka mudeli gabariidid. Suure auto kohta on iX ka võrdlemisi hästi manööverdatav, millele aitavad kaasa 6.5-meetrine pöörderaadius ning üks parim 360-kraadine kaamerasüsteem terves autotööstuses. 

iX juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, adaptiivne püsikiirusehoidja, stabiilne ja mugav sõiduraja hoidmine, automaatsed maatriks-kaugtuled, liiklusmärkide tuvastus, pimenurga jälgimine, parkimisandurid igal küljel, iseparkimine koos mälu põhjal välja tagurdamisega ning igati kvaliteetne ja kasutajasõbralik 360-kraadine kaamerasüsteem koos esi- ja tagakaamera pesuriga.

Kellele?

Kokkuvõttes on BMW iX-i näol loonud pea veatu elektrimaasturi, mis seob omavahel korraliku sõiduulatuse, piisava jõudluse, ruumika salongi ning kasutajasõbralikkuse. Mudel on valmis olema ka pereauto ning pakub mugavat sõitu erinevatel kiirustel ja erinevatel pinnastel. Ainsa miinusena pole temas aga seda klassikalist BMW tunnet, mis ärgitaks sõites veidi soovi kiirustada ja süstida, vaid on pigem loodud pea veatu pere-/luksusauto. Kui muidu on BMW X-seeria mudelid võrreldes Mercedese GL-mudelitega ja Audi Q-mudelitega veidi sportlikumad ja agressiivsemad tundunud, ei saa e-troni ja EQC-ga võrreldes küll iX-i kohta sama öelda.

Kokkuvõttes on BMW iX-i näol loonud pea veatu elektrimaasturi, mis seob omavahel korraliku sõiduulatuse, piisava jõudluse, ruumika salongi ning kasutajasõbralikkuse. Mudel on valmis olema ka pereauto ning pakub mugavat sõitu erinevatel kiirustel ja erinevatel pinnastel. Ainsa miinusena pole temas aga seda klassikalist BMW tunnet, mis ärgitaks sõites veidi soovi kiirustada ja süstida, vaid on pigem loodud pea veatu pere-/luksusauto. Kui muidu on BMW X-seeria mudelid võrreldes Mercedese GL-mudelitega ja Audi Q-mudelitega veidi sportlikumad ja agressiivsemad tundunud, ei saa e-troni ja EQC-ga võrreldes küll iX-i kohta sama öelda.

Auto andmed

Hind alates: 86 140

Testitud mudeli info:
~100 000 €
Elekter
240 kW
19.7 kWh/100km
Nelikvedu
Max 200 km/h
0 – 100 km/h: 6.0 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST