Esimene Q-seeria Audi oli Q7, mis veeres esimest korda tootmisliinilt maha juba 2005. aastal. Möödunud ajaga on Audi linnamaasturite valik suurenenud kuuekordselt ning selle seeria värskeimaks mudeliks on 2021. aastal valminud esimene täiselektriline Q, ehk Q4 e-tron. Huvitaval kombel pole see aga Audi esimene täiselektriline linnamaastur, sest selle au võttis endale 2018. aastal tootmisesse jõudnud e-tron. Q4-ja alternatiivideks on Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq 5 ja Tesla Model X.

VÄLIMUS

Kuigi mõõtmetelt jääb Q4 Q3-e ja Q5-e vahele, jätab mudeli kujunduslik pool mõlemast vennasest omajagu kogukama ilme. Kõrgem ja sisutihedam ninaosa, lauge tuuleklaas, tugevad kerejooned ja kupeemasturlikult langev katus mudeli tagaosas. Viimane mängib veelgi enam rolli Q4 Sportback e-tron puhul, mille kerejoon sarnaneb Mercedes-Benzi kupeemaasturite omaga. Üleüldse jätab proportsioonidelt Q4 väga voolujoonelise ja muskulaarse ilme.

Audide esiosades on juba aastaid peamist rolli mänginud kuusnurksed iluvõred, mis on muutunud juba omaette ikooniks. Seega on arusaadav, et Audi kandis disaini üle ka elektriautole. Probleem on aga selles, et elektriautodel pole õhuavasid vaja ning selle tulemusel on keset Q4 esiosa üks suur helehall plastikust paneel, mille ülemisel äärel on veel ka tasapinnaline Audi logo. Nende tunnuste ja lisaks esiküljele paigutatud mustade paneelide tõttu peab tõdema, et tegemist pole kõige kaunima Audi ninaosaga, aga mõistes Audi disaini põhitunnuseid, on need siiski viisakalt elektrimudelile üle toodud. Ninaosa üldilme juures mängib suurt rolli ka kerevärv. Küll aga on Q4-l väga uhked esituled, mis valgustavad hästi, näevad ilusad välja ning juhil on võimalik valida nelja variandi hulgast ka päevatulede muster. 

Küljelt on Q4 juba taas klassikalise Audi moodi ning meenutab siluetilt kõrgemaks venitatud universaali. Proportsioonid on ilusad ning sportlikuma ja voolujoonelisema ilme nimel pole kabiini osa liiga kõrgele tõstetud. Kliirensit on küll näiteks rohkem kui Q3-l, koguni 18 cm, aga Q4 ei jäta sellist suure maasturi tunnet. Q4 veljevalik algab 19-tollistest terasvelgedest ning ulatub 21-tolliste valuvelgedeni. Demosõiduki 20-tollised on juba suuruselt küll ning 21-tolliste puhul võib märgatavalt suureneda ka müratase salongis.

Tagaosas on peamiseks tõmbenumbriks üle pagasiluugi ulatuv uhke tagatuli, mis ka uksi avades ja lukustades animatsioone esitab. Tagaaken on langeva katuse tõttu võrdlemisi kitsas, kuid õnneks ei sega see nähtavust tahavaatepeeglist. Pagasiruumi ava on mõnusalt suur, pagasiruumi on kokku 520 liitrit, kuid elektriautodel võiks pagasiluugid olla standardvarustuses elektrilised. Üldiselt on tagakülg parajalt sisutihe ning Audidele omaselt detailideni läbimõeldud. Kuna väljalasketoru pole elektriautodel vaja, on tagastangele loodud ebamäärased õhuavade imitatsioonid, et helehalli paneeli veidigi huvitavamaks muuta.

INTERJÖÖR

Q4 interjööri puhul otsustas Audi suuremas osas jääda oma klassikalise ja töökindlust tõestanud lahenduse juurde, millesarnast kohtame ka sisepõlemismootoritega Audides. Sama põhimõtet peaksid kõik autotootjad oma esimeste elektriautode puhul kasutama, et muuta üleminekuperiood bränditruudele klientidele meeldivamaks. Tumedas salongis on viibimine hubane ning demoautos lisas särtsakust ka lisavarustuses pakutav kahetsooniline miljöövalgustus. Elektriauto hinna madalal hoidmiseks on Q4-s küll võibolla keskmise Audiga võrreldes rohkem plastikut, aga üleüldiselt on siiski materjalide valik ja ehituskvaliteet väga head. 

Keskmist kasvu reisijate jaoks on Q4-s ruumi piisavalt ning sama võib ka öelda tagapingi jala- ja pearuumi kohta. Pikkade sõitjate korral võib tagareas mõlemast siiski veidi puudu jääda. Istumisasend on maasturlik, kuid ümber reisitajte ehitatud salong tekitab kokpiti tunde, mistõttu pole reisides tunne, et sõidaks suure autoga. Riidest korvistmed on mugavad, hoiavad reisijaid ka järsemate manöövrite ajal paigal ning toetavad istumisasendit, kuid kindlasti on seis veelgi uhkem lisavarustuses tellitavate sportistmete puhul. 

Esemete hoiustamiseks on suured uksetaskud, laegas käetoe all, topsihoidjad ja juhtmevaba laadijaga süvis keskkonsoolis, mis sarnaneb väga Renault’de lahendusega. Armatuurist, kliimapaneeli alt ulatub välja detail, mille pealispinnale on asetatud käigukang, mootori süütenupp ja helisüsteemi ning juhiabiliste nupud. Muidu on kõik praktiline ja viisakas, aga kahjuks ümbritseb kõiki mainitud lüliteid must läikiv plastik, mis kogub enda peale näpujälgi ning vajab pidevat puhastamist.

Multimeediasüsteem on asetatud 10.1-tollise puutetundliku ekraaniga armatuuri ülaossa ning on igati käeulatuses reisijatele. Tarkvara poolest on Audide multimeediad üpris ilusad, minimalistlikud ja ka kasutajasõbralikud. Helisüsteem on üpris hea kvaliteediga, häälestatud pigem elektroonilise muusika kuulamiseks ning kuulatav ka valju helitugevusega. Kliimapaneel on paigutatud eraldiseisvana multimeedia alla ning koosneb piklikust kuvarist ning füüsilistest nuppudest. Kasutamine on loogiline ja lihtne ka sõidu ajal.

Erinevalt näiteks ID.4-st on ka näidikutabloo osas Audi otsustanud jääda klassikalise asutuse, suuruse ja tarkvara juurde ning see on suurepärane otsus. Miks muuta mõnda lahendust drastiliselt, kui eelnev versioon oli igati hea. Ekraan on kõrge resolutsiooniga ning tegemist on kaasaegse ja mugava lahendusega.

Roolil on omad head ja vead. Esiteks välimuselt näeb neljakodaraline rool lahe välja ning võimaldab ka erinevaid käsitsusasendeid. Küll aga asendab uhket reljeefset Audi logo vaid väike tasapinnaline detail, mis võiks sama hästi kleeps olla. Roolipealsed nupud sarnanevad kasutuselt Volkswagenite rooli omadega, ehk puutetundlikke nuppe on võimalik vajutada, kuid nende peal on võimalik käskluste edastamiseks ka sõrmi libistada. Puutetundlike paneelide tasapinnalisus muudab libistamise mugavamaks Volkswagenite roolide omast, kus paneelid on kumerad. Küll aga jätavad Q4 nupud vajutades veidi odava tunde, mida vastupidiselt Volkswageni nuppude kohta öelda ei saa. Parempoolsel kodral on multimeedia ning vasakpoolsel näidikutabloo nupud. Püsikiiruse seadistamine on jätkuvalt asetatud kangile, rooli taha vasakule.

SÕITMINE

Audi Q4 on saadaval neljas erinevas variandis.

Q4 35 e-tronil on 52 kWh aku ning tagumisi rattaid veab 125 kW elektrimootor. Mudel sooritab 0-100 kiirenduse 9 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 160 km/h ning läbib laadimiskorraga umbes 320 km.

Q4 40 e-tronil on 77 kWh aku ning 150 kW elektrimootor veab samuti vaid tagarattaid. Mudel sooritab 0-100 kiirenduse 8,5 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks jällegi 160 km/h ning läbib laadimiskorraga ligikaudu 500 km.

Q4 45 e-tron quattro puhul veab kumbagi telge eraldiseisev elektrimootor ning kahe peale kokku arendavad nad 195 kW ning tarbivad energiat jällegi 77 kWh akust. Mudel sooritab 0-100 kiirenduse 6,9 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 180 km/h ning läbib laadimiskorraga ligikaudu 400 km.

Veel pakub Audi Q4 50 e-tron quattrot, mis on muidu 45-ga identne, kuid lisatud on boost mode funktsioon, mille käivitamisel arendavad mootorid lühikest aega 220 kW. Selle tulemusel paraneb 0-100 kiirenduse aeg 6,2 sekundini, kuid muud näitajad jäävad samaks.

11 kW Type 2 laadijast läheb aku täis laadimiseks 8 tundi, kuid CCS kiirlaadijast suurema osa laadimiseks vaid ligikaudu 30 minutit.

Kuigi Q4ja võib tehniliselt pidada samaks autoks Volkswagen ID.4 ja Škoda Enyaqiga, siis on Audil ikkagi varrukast veidi rohkem autole lisada, mis ta oma vendadest ees hoiab. Sõit on preemiumklassilikult voolav ja pehme, kuid elektriautodele omase hõljuva tundeta, samuti on mõnusa rooli ning vedrustusega temas ka omajagu sportlikkust. Demoautos paistis Q4 silma ka oma suurepärase mürasummutusega, kuid 21-tolliste valuvelgede korral jõuab salongi arvatavasti natukene rohkem rehvide ja tee kohinat. Testitud Q4 oli kõige uhkema mootorivalikuga ning need 45 kW, mida Audil oli rohkem kui testitud ID.4-l, mängivad ikka märgatavat rolli. 195-kilovatine Q4 on äkilisem, kiirem ning kuigi quattro nelikvedu tõstab sõites enesekindlust stabiilsuse tagamise näol, on mudel võimeline emotsiooni pakkuma ka vähese külglibisemise näol. Küll aga suudab arvatavasti konkurentsi pakkuda sportlik ID.4 GTX.

Q4 juhiabiliste hulgas on adaptiivne püsikiirusehoidja, sõidurajalt kõrvalekaldumise hoiatussüsteem, pimenurga jälgimine, liiklusmärkide tuvastus, parkimisandurid igal küljel ja tahavaatekaamera.

Kellele?

Audi on Q4-ga selles osas naelapea pihta tabanud, et positiivses mõttes ei eristu mudel teistest Q-seeria mudelitest. Olenemata masina elektrilisusest on äratuntavalt tegemist siiski Audiga. Olgu selleks määravaks omaduseks siis klassikaline interjöör või sõidudünaamika. Uute klientide tõmbamise kõrvalt on Audi Q4 näol esmajärgus taganud selle, et vanad kliendid nende juurde jääks. Üldiselt on Q4 juba suuruselt võimeline olema pereauto ning kuigi suuremas osas on elektriautod loodud veel linnateedele, pakub mudel suurepärast sõidukogemust ka maanteedel.

Audi on Q4-ga selles osas naelapea pihta tabanud, et positiivses mõttes ei eristu mudel teistest Q-seeria mudelitest. Olenemata masina elektrilisusest on äratuntavalt tegemist siiski Audiga. Olgu selleks määravaks omaduseks siis klassikaline interjöör või sõidudünaamika. Uute klientide tõmbamise kõrvalt on Audi Q4 näol esmajärgus taganud selle, et vanad kliendid nende juurde jääks. Üldiselt on Q4 juba suuruselt võimeline olema pereauto ning kuigi suuremas osas on elektriautod loodud veel linnateedele, pakub mudel suurepärast sõidukogemust ka maanteedel.

Auto andmed

Hind alates: 46 500

Testitud mudeli info:
~65 000 €
Elekter
195 kW
19.6 kWh/100 km
Nelikvedu
Max 180 km/h
0 – 100 km/h: 6.2 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST