Kaheukselise kabrioleti ideest välja arenenud Q5 on tootmises olnud alates 2008. aastast. 2008. aastal tootmisesse jõudes polnud Q5 aga enam ei kabriolett ega kaheukseline. Üheksa aasta möödudes arenes mudel teise, ent värskeima generatsioonini. Demoauto tüüpi Q5 Sportback lisandus valikusse aga alles 2021. aastal. Q5 alternatiivideks on näiteks Mercedes-Benz GLC, Alfa Romeo Stelvio, Volvo XC60 ning BMW X3 ja X4.

VÄLIMUS

Q5 on keskmisest linnamaasturist küll veidi kogukam, kuid ei trügi suurmaasturite konkurentsi, kus asub Q7. Mudeli üldilme on pigem ümar ja sujuv ning brändi tunnuselementide poolest on mudel äratuntavalt Audi. Sportbacki eristab tavalisest Q5st vaid kupeelikult tahapoole langev katus. Standardvarustuses on Q5 saadaval musta ja valgena, kuid lisade valikus pakutakse must-valgete kõrval ka sinist, rohelist ja punast tooni.

Põhiosa esiküljest võtab enda alla suur Audidele omane kuusnurkne iluvõre, mis on kahjuks pooleldi ära täidetud. Samuti on ebafunktsionaalsed stange äärtele loodud aero elemendid, mille keskmesse on aga kavalalt paigutatud radarid. Maatriks esituled on pigem tagasihoidlikud ja minimalistlikud, kuid see-eest hea valgustavusega. Kerejoontelt on kapott ja esikülg aga rahulikud ning pigem on mitmekülgsust loodud elementide rohkuse ja mitmetonaalsusega.

Tavalise Q5e kuju on proportsionaalselt suhteliselt klassikalise maasturi moodi ning Sportbacki ainsaks erinevuseks on kupeelikult voolavam tagaosa siluett. Sellega kaasneb arusaadavalt ka veidi uste ja akende kuju. Sportback Q5e puhul muide on aknad aetud võimalikult suureks, mille tõttu paistab kerevärvi paneele akende kõrgusel üpris vähe. Viimast on küll musta värvi mudeli puhul raske märgata, kuid see võimendab auto visuaalset luksuslikkust. Kerejoontelt rõhutab mudeli alaosa laiust ja muskulaarsust üks silmapaistvam kerejoon, mis kulgeb esituledest tagatiivani. Muus osas on küljepaneelid aga võrdlemisi sujuvad.

Q5e veljevalikus on 21 erinevat komplekti läbimõõdu ulatuses 18 – 21 tolli. Suurte rattakoobaste tõttu tasub hea väljanägemise nimel läbimõõdult kaaluda vähemalt 20-tolliste valimist, nagu demoautol. Aga disainilt soovitame õhulisemaid ja mitmevärvilisi, sest vähemalt musta demoauto all jäid hallid viiekodaralised veidi lahjaks.

Tagakülg on suuremas osas ümar ja disaini koondav, kuid väikeste vahede tagant on üksteise alla loodud ilmet huvitavamaks muutvaid horisontaalseid kerejooni ja muid elemente. Akna kohale on loodud kergelt üle ulatuv tiib ning akna all meenutab tiiba kergelt väljaulatuv kerejoon. Seejärel ühendab kolmnurksete sisedisainidega tagatulesid kroomliist, mille kohale on paigutatud reljeefne Audi logo. Stangel on loodud eripära aero imitatsioonidega ja värvi muutmisega ning õnneks pole peidetud väljalaskele loodud imitatsiooni.

INTERJÖÖR

Q5e salongis on tunda veidi niinimetatud kahe ajastu vahelist aega, kus osad lahendused on kaasaegsed, ent mõned juba veidi aja unustusse vajuvad. Vaadates aga mudeli generatsiooni vanust, on see ka täiesti arusaadav. Olenemata sellest on Audi salongid jätkuvalt korralikest materjalidest ja ka väga tugevalt kokku pandud. Ka visuaalselt on kõik viks, viisakas ja äratuntavalt Audilik – liivakarva hele sisu, väljaulatuv ekraan ja puitliist armatuuril.

Standardvarustuses saab Q5 käsitsi reguleeritavad tekstiilist istmed, kuid lisavarustusest on võimalik valida erinevate nahkpolstrite hulgast ning lisada ka elektriline reguleerimine massaaži ja mälufunktsiooniga. Reguleerimisruumi on parajalt ning esireas leiab mugava asendi igat kasvu sõitja. Küll aga on uksed veidi lühikesed ning seetõttu ka uste käetoed pikemat kasvu sõitjatele küünarnuki ulatusest väljas. Üldine asend on aga maasturlik, kuid mitte liiga kõrge ning vähemalt Sportback mudelis jääb atmosfääri tõttu pigem sportlik tunne. Viimast võimendaks võib-olla tume sisu, kuid sportlikkust vähendab veidi polstrite enda kuju, mis on rajatud pigem mugavuse võimendamiseks. Seega on istmed laiad ja avarad ning ei suru sõitjaid tugevalt kindlasse punkti, et igat sõiduki käitumise nüanssi tunda oleks. Istmesoojendus on kõikidel istmekohtadel valikvarustuses.

Salongi ruumikuse osas jääb Q5 võib-olla kohati sarnaste välisgabariitidega mudelitele alla, mis võib olla seotud isoleeritusega, mille tunne autos reisides jääb. Ruumi pole aga kindlasti mitte vähe. Neli keskmist täiskasvanut mahub igati mugavalt reisima ning tagarea pearuumi ei jää väheks ka langeva katusega Sportback mudeli puhul. Pimedas sõites lisab meeleolu 30-värviline meeleoluvalgustus ning tagareas muudaks olemist avaramaks valikuline panoraamkatus. Esemete hoiustamiseks on piisav kindalaegas ning parajad laekad ustes ja käetoe all. Küll aga pole kõige paremini läbi mõeldud keskkonsooli laekad, mis on veidi ebapraktiliste kujude ja suurustega.

Pagasiruumi pakub pika kerega Q5 550 liitrit, mis on täpselt võrdne Mercedese GLC ja BMW X3e pagasiruumidega, ning Sportback versioon 510 liitrit jäädes nõnda veidi alla X4 pagasiruumile, kuid olles 10 liitri jagu suurem GLC Coupe pagasiruumist. Pagasiruum on aga praktilise kandilise kujuga ning ka pealelaadimine on tänu madalale künnisele lihtne. Sarnaselt konkurentidele on pagasiluuk ka standardvarustuses elektriliselt avanev.

Multimeediat esindab Q5e armatuuri ülaosas väljaulatuv 10.1-tolline puuteekraan. Asetuselt ei jää ekraan juhi vaatevälja ning on kenasti käeulatuses esireas reisijatele. Riistvara on kiire ning tarkvara lollikindel ja loogiline. Visuaalid on minimalistlikud ja eripära on loodud värvilisusega. Helisüsteemi osas on ka Audi enda lahendus võrdlemisi kvaliteetne ning dünaamiline, kuid eelneva kogemuse põhjal julgeme tõelistele muusikaentusiastidele ka valikulist Bang & Olufsen helisüsteemi soovitada. Armatuurile, ventilaatorite alla, on loodud kaks lisapaneeli kliima ja sõiduki režiimide ning muude seadistuste muutmiseks. Mõlemad toetuvad õnneks füüsilistele lülititele, tänu millele on kasutamine ka sõidu ajal lihtne.

Standardvarustuses paigutatakse rooli taha veel analoogkelladega ja 7-tollise infoekraaniga näidikutabloo, kuid mõnesaja eurose lisaga asendub see 12.3-tollise täisdigitaalse kuvariga. Audide näidikute tarkvara on turul üks universaalsemaid ja selgemaid ning toetudes küll klassikalisele kellade disainile on juhil siiski võimalik erinevate info tüüpide ja kuvade vahel valida. Tegemist on kindlasti lisavarustusega, mis tuleks komplekteerides juurde valida. Mudelile on valikus ka esiklaasinäidik. 

Q5e võrdlemisi suur neljakodaraline rool on küll visuaalselt õhukese ja peene disainiga, kuid väga tugeva ja kindla tundega. Disain on ergonoomiline, et võimaldada täpset, kuid mitte liiga rasket käsitsemist. Multifunktsionaalsus on minimalistlik ehk kummalgi kodaral on viis nuppu ja üks rullik. Vasakpoolsed juhivad näidikutablood, parempoolsed multimeediat. Lihtsat arusaamist abistab ka Audide omapära, kus püsikiirusehoidja seadistamine on asetatud lisakangile rooli taga. Külgmiste kodarate tagakülgedele on paigutatud käigulabad ning lisavarustusena on saadaval rooli elektriline reguleerimine ja soojendus.

SÕITMINE

Nii tavaline, kui ka Sportback Q5 on saadaval kahe bensiini- ja kahe diiselmootoriga, ainult automaatkastiga ja quattro nelikveoga. Nõrgem ehk kaheliitrine diiselmootor arendab 150 kW, saavutab maksimaalseks kiiruseks 222 km/h, sooritab 0-100 km/h kiirenduse 7.6 sekundiga ning tarbib keskmiselt 6.6 l/100km. Võimsam on aga lausa kolmeliitrine V6. See arendab aga 210 kW, saavutab kiiruseks 240 km/h, sooritab 0-100 km/h kiirenduse 5.7 sekundiga ning tarbib keskmiselt 8.5 l/100km. Esimese valiku käigukast on 7-käiguline, teise oma 8-käiguline. 

Bensiinimootorid on mõlemad kaheliitrised ning ühendatud 7-käiguliste automaatkastidega. Nõrgem arendab 150 kW, tarbib keskmiselt 8 l/100km, sooritab 0-100 kiirenduse 7.3 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 223 km/h. Võimsama, 195 kW arendava andmed on aga vastavalt 8.8 l/100km, 6.1 sekundit ja 240 km/h.

Demoautoks oli Q5 Sportback 40 TDI quattro ehk 150 kW arendava diiselmootoriga variant. Tegemist pole kindlasti sportliku valikuga, aga nimetatud võimsuse kohta on sel minekut ja jõudu küllaga. Nelikvedu eelistab peamiselt esivedu, kuid korralikul andmisel käivad kõik rattad siiski ringi ja mudel võimaldab lumel ka külglibisemist. Käigukast on kiire ja sujuv, vedrustus pehmemapoolsem, vaade välja hea ning müratase salongis madal. Sõites jääb mudelist isegi kompaktsem tunne, mistõttu on manööverdamine ja gabariitide tajumine üpris lihtne.

Q5e juhiabiliste hulgas on pimenurga jälgimine ning sõiduraja hoidmine, automaatne hädapidurdamine, adaptiivne püsikiirusehoidja, liiklusmärkide jälgimine, reisijate avariieelne turvamine, eesmised ja tagumised parkimisandurid, iseparkimine ning 360-kraadine kaamerasüsteem.

Kellele?

Q5 on üks paraja suuruse, mugavuse ja praktilisusega linnamaastur. Mudel sobib ruumikuselt pereautoks, kuid kategoriseerub stiililt ja brändilt ka äriautode hulka. Mootorivalikus on rahulikke ja ökonoomseid, aga ka veidi krapsakamaid ja sportlikumaid. Samuti on mudel kvaliteetne ja kaasaegne. Q5te komplekteerides tuleb kindlasti arvestada ka lisavarustustega, mille puhul mudeli eripära ja potentsiaalne luksuslikkus realiseeruvad.

Q5 on üks paraja suuruse, mugavuse ja praktilisusega linnamaastur. Mudel sobib ruumikuselt pereautoks, kuid kategoriseerub stiililt ja brändilt ka äriautode hulka. Mootorivalikus on rahulikke ja ökonoomseid, aga ka veidi krapsakamaid ja sportlikumaid. Samuti on mudel kvaliteetne ja kaasaegne. Q5te komplekteerides tuleb kindlasti arvestada ka lisavarustustega, mille puhul mudeli eripära ja potentsiaalne luksuslikkus realiseeruvad.

Auto andmed

Hind alates:  51 500

Testitud mudeli info:
70 000 €
Diisel
2.0 l I4
150 kW
6.6 l/100km
Nelikvedu
7-käiguline automaat
Max 222 km/h
0 – 100 km/h: 7.6 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST