Bentayga teekond sai alguse 2012. aastal, mil Bentley tutvustas maailmale nende kontseptmaasturit Bentley EXP 9 F. Vaid aasta hiljem kinnitati sama mudeli tootmise plaan ning 2015. aastal sõitiski liinilt maha esimene Bentayga ehk tänase seisuga ainuke Bentley linnamaastur. 2020. aastal sai mudel ka kerge mudelivärskenduse, millele järgnes 2022. aasta maikuus ka uhiuue Bentley Bentayga EWB (Extended Wheelbase) avalikustamine. Tegemist on brändi suurima ja uhkeima linnamaasturiga, mis oma suurema keretüübiga erineb enim justnimelt tagumise istmerea sõidukogemuse poolest. Bentayga EWB alternatiivideks on luksusmaasturid nagu näiteks BMW X7, Mercedes-Benz GLS, Land Rover Range Rover ning Rolls-Royce Cullinan.

EELISTAD LÜHEMA KEREGA BENTAYGAT?

EELISTAD LÜHEMA KEREGA BENTAYGAT?

VÄLIMUS

Välisdisaini osas toetub Bentayga EWB disain põhimõtteliselt täies ulatuses tavalise Bentayga ilmele, mille preemiumlik ja kuninglik välimus on lihtsalt venitatud pikendatud kerele, mille tulemusel on erineva keretüübiga mudelid võrdlemisi raskesti eristatavad. Loomulikult on EWB lausa 18 sentimeetrit pikema kere ja teljevahega, kuid kui erineva pikkusega mudelid just kõrvuti ei seisa, pole keretüübi määramine visuaalselt üldse mitte nii lihtne, kui arvata võiks. 5.3-meetrisena jagab Bentley suurim sõiduvahend Bentayga EWB suurusklassi mudelitega nagu BMW X7 ja Mercedes-Benz GLS. Kerevärvi poolest pakub Bentley mudelile kümneid, kui mitte sadu erinevaid toone, mille hulgast oli pressisõidukile valitud põhjamaise ilmega kaunis helesinine värv, mis erinevalt varasemalt testitud Bentayga sportlikkust lisavast British Racing Green toonist, võimendas EWB mudeli uhkust ja elegantsi.

Ninaosas EWB mudel nii-öelda tava-Bentaygast ei erine, mille tulemusel on ka pika kerega mudelil julge ilmega ja pilkupüüdev ninaosa, millele loovad uhke ja enesekindla pilgu suur kandiline iluvõre ja väga omapärase välimuse, hea valgustavusega ning kristalse sisedisainiga ümmargused esituled. Stangel lisavad maasturliku splitteri kohal üldilmele iseloomu kolm funktsionaalset õhuava, mis kõik omavahel jõuliste kerejoontega visuaalselt seotud ning mille äärmiste õhuavade tsentrites ka udutulesid imiteerivad radarid. Kerekuju poolest lisab ninaosale kerget retrohõngu rattakoobaste õlgade tasandist kõrgendatud kapott, mille keskmise kontuuri eesotsas ka särav Bentley logo. Üldpildis on tegemist väga maitseka ja kaunilt koostatud ninaosaga, mis defineerib juba esmakohtumisel mudeli luksuslikkuse ja uhkuse. 

Külgvaatel suudab küll juba ka tava-Bentayga end võrdlemisi suursuguselt ja jõuliselt kujutada, kuid EWB mudel viib selle ilme oma pikkuse ja massiivsusega, koostöös kaunite proportsioonide, suurte rattakoobaste ning nende kohal laiuvate muskulaarsete kerekumerustega. järgmisele tasemele, jättes endast sõna otseses mõttes ratastel liikuva mõisa mulje. Mudeli küljedisain on stiilipuhas ja maitsekas, sidudes omavahel erineva konkreetsusega sirgeid ja kõveraid kerejooni, mis rõhutavad suurusugusust ja loovad koostöös pilkupüüdva terviku. Siluett algab ja lõpeb küll pigem konkreetsete profiilidega esi- ning tagaosas, kuid kulgeb kapotist üle katuse tagatiivani üpris voolujooneliselt. Tagaosas lisab kerget kupeemaasturlikkust ka kalde alla paigutatud tagaklaas, mille kohal sportliku ilmega tagatiib. Velgede osas pakub Bentley mudelile 21- ja 22-tolliseid valikuid, mille hulgas erinevaid ühe- ja kahevärvilisi nii õhuliste kui kinnisemate disainidega, tänu millele leidub meelepärane valik igale maitsele ja stiilile. Demosõidukil olid all kergelt uhkustavad ja läikivad 22-tollised 10-kodaralised. Väikese lisaraha eest saab muidugi velje tsentrisse ka horisontaalasendis püsiva Bentley embleemi tellida.

Tagaosa on aga Bentayga EWB kõige konkreetsem ja sportlikum külg. Rattakoobaste kohalt alanud jõulised õlad ühenduvad rõhutatud kerejoonena pagasiluugi keskel, eraldades nõnda kaldasendis tagaakna poole ning muu vertikaalse tagaosa. Üllataval kombel pole pagasiluugi osa kõrgusesse väga venitatud, vaid ulatab hoopis ebaharilikult palju laiusesse. Selle tulemusel mahuvad pagasiluugi äärtele ühes tükis suured ovaalsed ja ikoonilised tagatuled, mis sarnaselt esituledele, kristalselt imeilusad välja näevad. Stangel on aga disain veidi sportlikum, hõlmates kujunduses tugevamaid ja järsemaid kerejooni, kerget difuusori ala ning nelja funktsionaalset väljalaske otsa, mis moodustavad kaks ovaali.

INTERJÖÖR

Ka salongi poolel toetub Bentley Bentaya EWB disain siiski klassikalise Bentayga lahendustele ja disainile, kus on pea kõik funktsioonid ja kujundus detailideni stiilitundlikult ja maitsekalt läbi mõeldud, mille tulemusel on mudeli salongis juba esmakorral väga hubane ja mõnus viibida. Erinevusi kahe testitud Bentayga vahel eksisteerib aga varustuse poolest, sest kui varasemalt testitud lühema kerega Bentayga oli salongi poolel tumeda sisu ja süsinikkiu tõttu pigem sportliku hõnguga, siis testitud EWB mudeli puhul andsid kreemjaspruunikad pinnad ja puitpaneelid mudelile klassikalisema ja mõisalikuma stiili, mis sobib isegi Bentley brändiga meie arust veidi maitsekamalt. Samuti sobis mudeli interjööri värvipalett üllatavalt hästi ka masina helesinise kerevärviga. Materjalide valik on Bentayga interjööris läbivalt suurepärane ning ehituskvaliteet praktiliselt veatu.

Esiistmete osas olid testitud Bentayga EWB varustatud samade First Edition istmetega, mida saime varasemalt testida ka lühema kerega Bentaygas. Tegemist on äärmiselt mugavate ja tänu kergele korvikusele, toekate istmetega, mis hoiavad reisijad kenasti paigal ning võimendavad preemiumlikku sõidukogemust. Üldine istumisasend on maasturitele omaselt pigem kõrge ja püstine, kuid rohke elektrilise reguleerimise ruum võimaldab mugava asendi leida igat kasvu reisijal. Istmete materjaliks on juba standardist loomulikult nahk, mis aga kvaliteedi ja ülima sileduse saavutamiseks hangitud Põhja-Euroopa mägistest piirkondadest, kus säilib nahk juba looduslikult putukahammustusteta. Esiistmed saavad standardis korraga aktiveeritavad soojenduse ja ventilatsiooni ning mälu- ja massažifunktsiooni viie erineva programmiga.

Kaasreisijate kogemust prioritiseeriva Bentayga EWB puhul väärib eraldi kõneainet loomulikult ka mudeli tagumine istmerida, mis saab ligi 12 000 eurose lisavaruste korral äärtele 22 suunal elektriliselt reguleeritavad Airline istmed. Korvikate istmete küljetugede laius küll reguleeritav pole, kuid sellest olenemata pakuvad nimetatud istmed üht turu parimat ja ainulaadsemat tagumise istmerea kogemust, võimaldades istet reguleerida vastavalt soovile ka väga lebavasse asendisse. Istmete polstrid on sarnaselt esiistmete omadele pigem jäigad, kuid pakkuvad sellest olenemata väga mugavat asendit. Istmed saavad ka mälufunktsiooni, korraga aktiveeritavad istmesoojenduse ja -jahutuse ning viie erineva režiimiga massaažifunktsiooni. Tehnoloogiliste vidinate näol saab tagumine istmerida standardist väikese nutitelefoni laadse puuteekraaniga juhtpuldi, mis erinevalt tavalise Bentayga omast, on EWB mudelis saanud uue fikseeritud asukoha keskkonsooli tagaküljelt välja ulatuval tablool. Küll aga on nimetatud juhtpult jätkuvalt konsoolist välja võetav ja mobiilselt kasutatav. Funktsioonide osas võimaldab juhtpult istmete ja massaažifunktsiooni seadistamist, sõiduandmete jälgimist, esitatava meedia muutmist, aknakatete reguleerimist ja tagumise rea kliimasätete seadistamist. Suuremat sorti meelelahutuse tarbimiseks pakub Bentley mudeli esiistmete seljatugede külge ka 10.1-tolliseid ekraane, millele saab meediat edastada ka nutitelefonidelt. Seega on Bentayga EWB salongi tagarea puhul tegemist suurepärase keskkonnaga, mis sobib nii lihtsaks lõõgastumiseks, kui mobiilseks kontoriks, kus muretult ja märkamatult kilomeetreid läbida. Lisaks lihtsustavad ligipääsu tagareale hiiglaslikud uksed, mis pea meeter laiade akendega ka elektriliselt sulguvad. Viimane aktiveerub kerge sulgeva surve mõjul või nuppu kaudu, mis keskkonsooli tagaküljel.

Loomulikult ei valmista pikendatud teljevahega Bentayga EWB pettumust ka salongi ruumikuse osas. Igal istekohal on jala- ja pearuumi vabalt lausa kahemeetristele ning laiuse osas saab mudel hakkama ka kolme inimesega tagareas. Viimast segab veidi aga tõsiasi, et istmed on koos käetoega disainitud pigem kahele reisijale, mistõttu on ka viiekohaline Bentayga EWB põhimõtteliselt neljakohaline, olenemata sellest, et mudel saadaval ka neljakohalisena, fikseeritud keskkonsooliga tagareas. Ruumi osas on esimeseks kitsaskohas juhi parema põlve ruum keskkonsooli ja rooli vahel, kuid nelja kahemeetrisega saab mudel siiski kenasti hakkama. Atmosfääri osas oli testitud Bentayga EWB salong oma mõisaliku disainiga ja varustusega väga kuningliku hõnguga, mille tulemusel justkui klassikalise luksusmõisa elutoaga ratastel. Avarust lisavad hiiglaslikud küljeaknad, millest tagumised ligi meetrised, ja suur panoraamkatus, mille esimene pool ka luugina avatav. Privaatsemat keskkonda aitavad luua katuseakna ja küljeakende elektrilised varjukid. Öist meeleolu toetavad maitsekad kahetsoonilise miljöövalgustuse kontuurid ja läbi uste nahkpaneelide paistvad valguspaneelid. Esemete hoiustamiseks on Bentayga EWB salongis pigem väike käetoe alune laegas, lühikesed uksetaskud, keskpärane kindalaegas ning keskkonsool juhtmevaba telefonilaadija, topsihoidjate ja väikese ovaalse süvisega. Tagumine rida saab suuremad uksetaskud, käetoe koos topsihoidjate ja laekaga ning juhtmevaba telefoni laadijaga pinna keskkonsooli tagaküljel.

Sarnaselt tava-Bentaygale, pole ka Bentayga EWB, olenemata oma 18 sentimeetrit pikemast kerest, siiski kõige praktilisem, omades ka mudeli väiksemast vennasest lausa pea 100 liitrit väiksemat, 380-liitrist pagasiruumi. Seega on Bentayga EWB pagasiruum põhimõttelisel sama ruumikas kui Volkswagen Golfi oma. Pagasiruumi muudavad praktilisemaks pagasiruumi põrandaga tasane laadimiskünnis, laialt avanev elektriline pagasiluuk, avar ja universaalse kujuga ligipääs, siinid põranda äärtel, võrguga tasku vasakul seinal ning pagasiluugiga eemalduv pagasikate. Lisafunktsioonidena saab pagasiruumi seinalt langetada ja tõsta õhkverustust ning liigutada elektrilist veokonksu.

Multimeediat esindab armatuuri keskmes 10.9-tolline puutetundlik ekraan, mis on kenasti reisijate käeulatuses ja kerge süvise tõttu ka peegelduste eest piisavalt kaitstud. Ekraan on väga kõrge resolutsiooniga ning kogu süsteem opereerib läbivalt võrdlemisi kiirelt ja sujuvalt. Tarkvara poolest on kohati sarnasusi näha Audide multimeediaga, kuid see pole viimase kvaliteedi tõttu üldsegi mitte häbiasi, seda enam, et visuaalid ja mõningad menüüde asetused on siiski Bentley’tele omaseks kujundatud. Klassikaliste funktsioonidele lisaks oli testitud EWB mudeli multimeedias ka digitaalse televisiooni tuuner, tänu millele saab mudeli ekraanilt vaadata praktiliselt kõiki telekanaleid. Helisüsteemi poolest oli mudel varustatud valikulise Naim lahendusega, mida saime kogeda juba ka tavalist Bentaygat testides ning mille puhul on tegemist ühe turu parima lahendusega. Heli on olenemata muusikažanrist puhas, kvaliteetne ja seda ka ülimalt valju võimaliku helitaseme korral. Esitus on dünaamiline ning tänu esiistmete sisse paigutatud basskõlaritele jõuab absoluutselt iga sagedus selgelt reisijate meelteni. Küll aga võiks tagumise istmerea kogemusele keskendunud Bentayga EWB–s olla basskõlarid ka tagumistes istmetes. Kliimapaneel koosneb neljateistkümnest füüsilisest nupust ja kahest ekraaniga rullikust, olles nõnda oma analoogsuse ja klassikalise lähenemisega väga selgesti arusaadav, kiiresti kasutatav ja üleüldiselt kasutajasõbralik.

Sõiduandmete kuvamiseks saab Bentayga EWB sarnaselt tavamudelile olenemata varustusest 12.3-tollise ekraaniga täisdigitaalse näidikutabloo, mis on läbi rooli ava nähtav ning tänu süvistatud asetusele kaitstud ka välise valguse eest. Süsteem on kõrgresolutsioonilise ekraaniga ning opereerib viivitusteta. Ka tarkvaraliselt saab EWB põhimõtteliselt sama lahenduse, kuid erinevalt eelnevalt testitud mudelist, olid EWB süsteemis tahhomeeter ja spidomeeter vahetanud pooled, ehk nüüd viimane vasakul kellal ja vastupidi. Tervikuna pakub näidikutabloo aga viit põhivaadet, millest enamustel annab muuta ka täpsemalt kuvatava info tüüpi. Visuaalselt on Bentley Audilik tarkvara mustvalgena pigem minimalistlik ja stiilipuhas, kuid tänu sellele ka igati üheselt mõistetav.

Rooli kohale saab Bentlayga EWB ühe imekauni, siledate pindadega ja veidi klassikalise hõnguga elegantse kolmekodaralise, mis oli demosõiduki puhul kaetud kahetonaalse nahkkattega. Rooli ergonoomiline kuju võimaldab erinevaid mugavaid käsitusviise ning materjalid ja parajalt õhukesed kodarad tagavad kindla käte vahel püsimise ning meeldiva kasutajakogemuse. Multifunktsionaalsuse lisamiseks on kummalgi kodaral Audilikult neli füüsilist nupu ja üks rullik, mis meenutavad asetuselt ja funktsioonidelt taas Audi lahendust, kuid on seega mugavad ja parajalt hõreda asetusega, et neid ka pilku teelt tõmbamata automaatselt kasutada saaks. Vasakpoolsed seadistavad näidikutablood, parempoolsed multimeediat ning püsikiirusehoidja nupud on Audilikult lisakangil rooli taga vasakul. Üldpildis on juba standardvarustusest ka elektrilise soojendusega ning elektrilise reguleerimisega rool igati mugav, kasutajasõbralik ja kvaliteetne.

SÕITMINE

Eelnevalt testitud nii-öelda tavalise Bentayga puhul saime testida V6 mootoriga hübriidset ajamit, kuid Bentayga EWB mudelile pakub Bentley vaid tavamudeli võimsamat valikut, ehk neljaliitrist V8 bensiinimootorit, mis arendab mudeli kapoti all 404 kilovatti võimsust ja vapustavad 770 njuutonmeetrit väänet. Nimetatud jõuga kiirendab kuni 3.2-tonnine mudel sajani 4.5 sekundiga ning kogub hoogu kuni tippkiiruseni 290 km/h. Bentley Bentayga saab standardist nelikveo ning jõud kantakse ratasteni läbi 8-käigulise automaatkasti, mida kasutavad näiteks ka platvormivennased Audi Q8 ja Porsche Cayenne. Kütusekuluks lubab Bentley Bentayga EWB-le 13 l/100km.

Nimetatud mootori puhul on tegemist ühe parajalt emotsiooniderohke ja piisavalt võimsa ajamiga, mis oma jõudlusega annab Betaygale põhimõtteliselt ka sportmaasturi mõõdu välja. Küll aga on tunda, et Bentayga EWB kapoti all pole tema peamiseks eesmärgiks sportlikkus, vaid pigem sujuvus ja puhas suutlikus, pakkudes pidevalt meeldivat sõitu, ilma et ka raskemates oludes jääks muljet, et mootoril kuidagi keeruline oleks. Mootori tõmme on sujuv ja tugev pea terves pööretevahemikus ning kiirendus tänu nelikveole krapsakas ja stabiilne. Samuti teeb mootor opereerides võrdlemisi mõnusat häält, mis kostub parajal määral ka salongi. Kui mootori puhul üldse millegi üle viriseda, siis Start/Stop süsteemi käivitused võiksid olla veidi pehmemad, nagu näiteks S-klassil. Käigukasti osas on Bentayga 8-käiguline automaatkast tarkvaraliselt pigem malbe ja vaoshoitud, mille tõttu reageerib süsteem ootamatutele pedaalimistele olenemata sõidurežiimist pigem uimaselt, kuid kui juba sportlik sõit algatatud, siis vahetused kiired ning sportrežiimis ka emotsiooni võimendavalt veidi robustsemad.

Teiste sõiduomaduste poolest kombineerib Bentayga EWB oma insenerilahenduste ja sõidurežiimidega samuti sportlikkust ja mugavust. Vedrustuse osas saab mudel reguleeritava kõrgusega õhkvedrustuse, mis kombineerib omadustes tasakaalukalt mugavuse ja head sõiduomadused. Nimelt on vedrustus küll pigem pehme, kuid õnneks mitte üleliia voolavat sõitu pakkuv, tänu millele on roolis olles masina käitumisest ja teel toimuvast hästi aru saada, ilma et löökaugud ja teekonarlused sõidukogemust mõjutaks. Kiiretes kurvides esineb mõõdukalt kerekaldumisi ja dünaamilistel teedel on ka selgelt tajuda auto massi, kuid üldiselt püsib mudel oma suuruse kohta igati stabiilselt ja kontrollitavalt etteantud trajektooril. Viimast toetab ka mudeli täpne roolisüsteem, mis pigem isegi raskemapoolsem. Nähtavus on salongist ettepoole ja küljepeeglitest hea, kuid tahavaatepeeglist veidi piiratud. Manööverdamist toetab mudeli 360-kraadine kaamerasüsteem, mille esimene ja tagumine kaamera üpris kvaliteetsed, kuid äärmised veljekaamerad veidi madala resolutsiooniga. Samuti on kaamerad veidi määrduvates kohtades, kuid üldiselt on auto ümbrus kenasti nähtav ja seega ka vigastused manööverdades välditavad. Manööverdamist toetab ka Bentayga EWB tagumiste rataste kuni 4.2-kraadine pööramissüsteem, tänu millele on mudel oma 11.8-meetrise pöörderaadiusega põhimõtteliselt manööverdatavam kui tavaline Bentayga, mille tulemusel pole ka roolis olles põhimõtteliselt aru saadagi, et tegemist pikema kerega EWB mudeliga. Müra osas kostub salongi veidi rehvimüra, kuid üldiselt on müratase meeldivalt madal.

Bentayga EWB juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, osavad automaatsed maatriks-kaugtuled, mis opereerivad ka madalatel kiirustel ja kerge tänavavalgustuse korral, pimenurga jälgimine, ristsuunalise liikluse ja jalakäijate tuvastus, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, ohutu väljumise abi, night vision termokaamera ning iseparkimine koos ümber auto paigutatud parkimisandurite ja 360-kraadise kaamerasüsteemiga. Samuti on mudelil sõidurea hoidmise süsteem, mis opereerimise ajal küll osav, kuid juhi mittesekkumise korral lülitab end lõpuks lihtsalt välja ja laseb sõidukil teelt välja kalduda. 

Kellele?

Bentayga üldiselt on küll juhtidele, kes soovivad üht stiilset ja ülimalt mugavat luksusautot, mis tänu ruumikusele valmis olema ka näiteks pereauto ning võimekuse ja maasturliku kere tõttu suuteline kulgema ka veidi looduslikemal radadel. Loomulikult saab samade ülesannetega kenasti hakkama ka Bentayga EWB, kuid nõnda ainulaadse ja spetsiifilise tagarea kogemuse põhjal, on ta ikkagi ennekõike reaalselt inimestele, keda põhimõtteliselt sõidutatakse ringi, sest roolis olemiseks pole kellelgi 22 suunal reguleeritavaid istmeid tagaritta vaja.

Bentayga üldiselt on küll juhtidele, kes soovivad üht stiilset ja ülimalt mugavat luksusautot, mis tänu ruumikusele valmis olema ka näiteks pereauto ning võimekuse ja maasturliku kere tõttu suuteline kulgema ka veidi looduslikemal radadel. Loomulikult saab samade ülesannetega kenasti hakkama ka Bentayga EWB, kuid nõnda ainulaadse ja spetsiifilise tagarea kogemuse põhjal, on ta ikkagi ennekõike reaalselt inimestele, keda põhimõtteliselt sõidutatakse ringi, sest roolis olemiseks pole kellelgi 22 suunal reguleeritavaid istmeid tagaritta vaja.

Auto andmed

Hind alates: 230 000

Testitud mudeli info:
∼ 300 000 €
Bensiin
4.0 l V8
404 kW
13.0 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 290 km/h
0 – 100 km/h: 4.5 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST