Mercedes-Benzi GL-seeria lipulaeva tiitlit on 2006. aastast kandnud tootja suurim linnamaastur, mis 2015. aastani kandis nime GL-Klass ning on tänaseks kujunenud GLS-iks, ehk nime põhjal on tegemist maasturliku S-Klassiga ja justkui suurema ning uhkema GLE-ga. Mudeli värskeim kolmas generatsioon jõudis turule 2019. aastal, mis sai omakorda 2023. aastal värskenduse. GLS-i alternatiivideks on näiteks BMW X7, Land Rover Range Rover, Volvo XC90, Bentley Bentayga ning Cadillac Escalade.

VÄLIMUS

GLS-i lipulaevalikkus saab loomulikult alguse juba tema välisilmest, mille muudab silmapaistvaks vaid puhtfüüsiline massiivsus ja suursugususki, mis omakorda sobib valatult Mercedese disaini ja ikooniliste lahendustega. Välismõõtmetelt on GLS-i puhul tegemist kõige suurema Mercedese sõiduautoga, mis sarnaneb gabariitidelt enim BMW X7-e ja Range Rover LWB-ga. Kerevärvide valikus pakub Mercedes-Benz mudelile nii-öelda kümmet tavavärvi, mille hulgas lisaks seitsmele mustvalgele varjundile ka punane, roheline ja sinine värv ning mis saadaval igale varustusele, ja lausa ühtteist kahetoonilist lahendust, mis saadaval vaid Maybach tippversioonile.

Mudeli ninaosas haarab kõige suurema ala enda alla kuusnurkne iluvõre, mille tsentris hiiglaslik Mercedese logo ning millel mudelivärskenduse järgselt kahe horisontaalse ribi asemel nüüd neli õhemat ja läikivamat liistu. Iseloomu lisavad mitmed tugevad kerejooned, rõhutused ning kontuurne kapott ning enesekindla pilgu loovad suured ja stiilse disainiga esituled, mis ka väga hea valgustavusega. Värskendusega on uuenenud ka põrkeraud, millel kaks õhuvoolu külgedele suunavat ala äärtel ning üks lai õhuvõtuava tagasihoidliku splitteri kohal.

Küljele liikudes võimendub küll GLS-i hiiglaslikkus ning jätkub üldine suursugusus, kuid eelkäijast on värskendatud mudel praktiliselt eristamatu. Mudeli siluett koosneb peamiselt vaid horisontaalsetest ja vertikaalsetest sirgetest ning ka külgmised kerepaneelid on pigem voolujoonelised ja sujuvad, mille tulemusel GLS isegi veidi väikebussilik. Tugevamaid rõhutusi on Mercedes lisanud vaid mudeli alläärele, kus mööda küljelaiendeid ja üle rattakoobaste kulgeb ümber mudeli veidi reljeefsem ala.

Veljevalikus pakub Mercedes-Benz GLS-ile koguni kahtkümmet erinevat veljedisaini, mis laiuvad läbimõõdu vahemikus 18 – 23 tolli. Nagu ikka, on väiksemad veljed tagasihoidlikumate disainidega ning läbimõõdu kasvades muutuvad kujundused sportlikumaks, mitmevärvilisemaks ja õhulisemaks. Lisaks leidub valikus nii Maybach kui AMG eridisaine ja uhkemad mudelid saavad ka punased pidurisadulad. Läbimõõdu osas piisab tervikliku üldilme jaoks juba ka 22-tollistest, mis ka demoautot kaunistasid.

Tagaosas mudelivärskendusega uuenenud praktiliselt vaid tagatuled, mis nüüd tagasihoidlikuma ning veidi igavama sisedisainiga. Pagasiluugilt leiame paar tugevamat kerejoont ning tagaakna kohalt ka väikese tiiva. Põrkeraual lisab samaaegselt sportlikkust ja maasturlikkust difuusoriala, mille äärtel kaks väljalaske imitatsiooni.

INTERJÖÖR

Sarnaselt näiteks GLE-le saab GLS aga salongi poolel veel Mercedes-Benzi vana asendiplaaniga interjööri, millel näiteks üks lai ekraanide paneel ning käepidemetega keskkonsool koos puutepaneeliga. Olenemata aga sellest, et sarnase visuaaliga interjööre on Mercedes-Benz kasutanud juba mõnda aega, näeb GLS-i salong tegelikult siiski väga preemiumlik ja kaasaegne välja. Erinevad lahendused on kõik lipulaevmaasturile omaselt luksuslikud ning kasutajasõbralikud, materjalide valik Mercedese tasemele omaselt läbivalt väga uhke ning ka ehituskvaliteet praktiliselt veatu.

Preemiumliku kasutajakogemuse saavutamiseks saab GLS suured ja uhked nahkistmed, mis olenemata pigem jäikadest polstritest pakuvad toekat ja mugavat asendit, mis ei väsita ka pikkadel sõitudel. Istmed on laias ulatuses elektriliselt reguleeritavad, võimaldades mugava asendi leida igat kasvu reisijal, ning ka reguleeritava korvikusega, hoides sõitjaid paigal täpselt nii tugevalt, kui reguleerija soovib. Üldine asend on aga pigem püstine ja väga kõrge ning istmed on varustatud ka korraga opereeritavate ventilatsiooni ning soojenduse, mälufunktsiooni ja massaažiga, millel omakorda kaheksa erinevat režiimi. Istmesoojendus ulatub ka soojendusega käetugedele ning juht saab oma ukselt reguleerida ka kaasreisija istet. Teises reas on istmed samuti soojenduse, ventilatsiooni ja elektrilise reguleerimisega ning äärmised istmed ka väga mugava ja suhteliselt korvika disainiga. Selgelt on tunda, kuidas Mercedes on tähtsustanud äärmiste istekohtade mugavust, mis tasapinnalise keskkoha kõrval omajagu toekamad ja eraldiseisvamad. Ka kolmandas reas on tegelikult kaks üllatavalt toekat ja mugavat istet ning tänu rohkelt liikuvatele teise rea istmetele pole kolmandasse ritta ka kuigi keeruline ligi pääseda. GLS on saadaval ka kuuekohalisena, mille puhul teises reas kaks eraldiseisvat käetugedega tugitooli.

Ruumiga on GLS-is nõnda, et pikiteljel mahuvad põhimõtteliselt isegi lühemateks sõitudeks kolm kahemeetrist üksteise taha ära, kuid kuna viimases reas on siiski jalaruumi vähe ja asend küllaltki kükitav, pole sinna kuigi palju keskmisest pikemaid täiskasvanuid mõtet suruda. Esimesele kahele reale mahuvad kahemeetrised aga igal istekohal ära ning laia maasturina mahutab GLS vajadusel ka kolm täiskasvanut kõrvuti. Pearuumi on absoluutselt igal istekohal kahemeetristest pikematelegi. Atmosfääri poolest on GLS-i salong loomulikult ootuspäraselt uhke ja hubane, pakkudes põhimõtteliselt igale istekohale meeldivat keskkonda, kus sadu kilomeetreid seljatada. Avarust lisavad suured küljeaknad ning pooleldi avatav panoraamkatus, mis ulatub esireast teise istmerea kohale, ja öösel loob meeleolu mitmevärviline ning särav miljöövalgustus. Esimesele reale on päikese piiramiseks ka topelt päikesesirmid, mille pikem osa ka teleskoopselt pikendatav. Esemete hoiustamiseks on keskkonsoolis kattega tasku, milles juhtmevaba telefonilaadija ja kaks topsihoidjat jahutuse ning soojendusega, proportsionaalselt veidi väike käetoe alune laegas ning kindalaegas ja suhteliselt suured uksetaskud. Teine rida saab pigem väikesed uksetaskud ning käetoe laeka ja topsihoidjatega. Kolmas rida aga topsihoidjad äärmistel käetugedel.   

Pagasiruumi on GLS-il seitsmekohalise konfiguratsiooni korral 355 liitrit, olles seega isegi ruumikam kui seitsmekohalised BMW X7, Volvo XC90 ning 15 sentimeetrit pikem Land Rover Defender 130. Viiekohalise konfiguratsiooniga läheb küll Defenderi pagasiruum enam kui 100 liitriga juhtima, kuid 890 liitriga on GLS-i oma teiste eelnimetatud mudelite omadest jätkuvalt ruumikam. GLS-i pagasiruumi muudavad praktilisemaks haagid põranda nurkades, millest seitsmekohalise konfiguratsiooni korral nähtavad vaid kaks, ning ruumikas põrandaalune laegas, kuhu mahub täissuuruses ka ruloo stiilis pagasikate, mis omakorda paigutatav nii teise kui kolmanda istmerea seljatugede taha. Üldiselt on pagasiruum avara ligipääsu ning universaalse kujuga ning pagasi liigutamist lihtsustab olematu laadimiskünnis. Seintelt leiame veel nupud õhkvedrustuse reguleerimiseks, et pagasi laadimiseks masina tagaots vastavalt vajadusele üles tõsta või madalamale langetada, ning kahe tagumise rea seljatugede liigutamiseks. Kõikide kohtade seljatoed on ka elektrilise opereerimisega, tänu millele saab pagassist seljatugesid ükshaaval nii langetada kui tagasi normaalsesse asendisse taastada. Suusaluuki GLS-il pole, kuid keskmise istmerea seljatoed liiguvad 40/20/40 suhtes.

Multimeediat esindab GLS-i armatuuri ekraanide paneelil 12.3-tolline puuteekraan, mis kenasti reisijate nähtavuses ning piiripealselt ka käeulatuses. Kui aga jääb ekraan istumisasendi tõttu ulatusest välja, saab süsteemi opereerida ka haptilise tagasisidega puutepaneeliga keskkonsoolil, mille ümber kiirteenupud menüüde vahel navigeerimiseks ning füüsiline helitugevuse rullik. Esialgu võib puutepaneeli kasutamine vajada küll harjumist, kuid pikapeale on selle kasutamine isegi mugavam, kui puuteekraani poole sirutamine. Samuti on mudel varustatud suhteliselt pädeva häälkäslustele reageerimisega ning esirea reisijad saavad kumbki endale konfigureerida ka ühe viipekäskluse. Riistvaraliselt on multimeedia terava ekraani ja kiire ning sujuva opereerimisega. Tarkvaraliselt küll uuemad Mercedesed enam horisontaalpaigutusega multimeediaid ei saa, kuid olenemata sellest on GLS lahendus nii kasutajakogemuselt, funktsionaalsuselt kui välimuselt igati kaasaegne. Menüüd on loogilise ülesehitusega ning kõik peamised funktsioonid lihtsasti leitavad ja kasutatavad. Tagumiste istmete mugavuspaketiga lisandub ka keskmise rea käetoele teisaldatav 7-tolline puuteekraan ning samuti on ekraanid saadaval esiistmete peatugede külge.

Peamised kliimaseaded, nagu õhutemperatuur ja erinevad soojendused, on küll lihtsalt ja kiirelt ligipääsetavad füüsiliste nuppude paneelilt multimeedia all, kuid suurem osa kuni viietsoonilise kliima seadistamisest on integreeritud multimeediasse, kus eraldiseisev ning suhteliselt kasutajasõbralik kliimamenüü. Helisüsteemi poolest oli testitud GLS varustatud standardse Burmester lahendusega, mis siiski 13 kõlariga ning 590-vatine, pakkudes koostöös salongi muljetavaldava akustikaga võimast helikogemust pea olenemata helitugevusest ja esitatava meedia žanrist. Vaid helitugevuse tipu poole oli kohati kuulda dünaamika kadu.

Ekraanide paneeli vasakul poolel kuvab juhile sõiduandmeid samuti 12.3-tollise diagonaaliga täisdigitaalne näidikutabloo, mis riistvaraliselt terava ekraani ning kiire opereerimisega ja füüsiliselt samuti kenasti läbi rooli ava nähtav. Tarkvaraliselt jookseb süsteemil juba korduvalt kohatud Mercedese lahendus, millel tootja linnamaasturite süsteemidele omaselt kuus põhivaadet, kus teiste hulgas ka navigatsioon ning maastikusõidu vaade. Lisaks kasutajasõbralikkusele on tarkvara ka visuaalselt kaasaegne, Mercedeselik ja nägus, tänu millele omakorda kõik andmed lihtsamini leitavad ja üheselt mõistetavad. GLS-ile on saadaval ka informatiivne ja kvaliteetne esiklaasinäidik, millel omakorda viis erinevat põhivaadet.

Rooli kohale saab GLS olenevalt varustusest kas sarnase kolmekodaralise, mida kogesime EQS SUV-s, või enamlevinud sportliku viiekodaralise, millega oli varustatud ka demosõiduk. Nimetatud viiekodaralise näol on tegemist ühe väga mugava ja kvaliteetse rooliga, mis püsib kindlalt käte vahel, on kokku pandud meeldivatest materjalidest ning võimaldab ka erinevaid käsitsusviise. Esialgu võivad vaid kodaratel asetsevad multifunktsionaalsed puutepaneelid veidi keerulised tunduda, kuid peale harjumist võimaldavad need tegelikult väga mugavalt kõiki sõiduki seadeid muuta. Samuti on funktsioonid paneelidel süsteemse paigutusega ning paneelid ise ka veidi reljeefsed. Vasakpoolsed juhivad näidikutablood ja juhiabilisi, parempoolsed multimeediat ning kummagi poole ülemiste kodarate tsentris asuvad puutepaneelid võimaldavad vastavalt näidikutabloo ja multimeedia tarkvaras ka vabalt ringi liikuda. GLS-i rool on juba standardist ka elektrilise soojenduse ja reguleerimisega, mis omakorda mälufunktsiooniga.

SÕITMINE

Jõuallikaid on GLS-i valikus erinevaid kuus, mille hulgas kaks diislit ning neli bensiini tarbivat varianti. Viimase nelja hulgas on veel omakorda üks AMG tähisega sportmaasturlik ja üks luksuslik Maybach versioon. Minimaalselt 2.6-tonnise tühimassiga Mercedese lipulaev on loomulikult juba standardist nelikveoline ning olenemata mootorist 9-käigulise automaatkastiga.

Võimsuse järjestuses algatavad mootorivaliku kaks kuue silindriga kolmeliitrist diiselmootorit, millele viitavad 350 d ja 450 d mudelitähised. Mudelirivi kõige vähem võimsama valiku ehk 350 d mudeli mootor arendab 230 kilovatti ja 650 njuutonmeetrit, mis kiirendab GLS sajani 6.7 sekundiga ning kuni kiiruseni 238 km/h. 450 d puhul kasvab võrdväärselt suure mootori jõudlus aga 270 kilovatini ja 750 njuutonmeetrini, mis langetab sajani kiirendamise aja 6.1 sekundile ning tõstab suurima kiiruseni väärtuseni 250 km/h. Mõlemad diiselmootorid tarbivad keskmiselt umbes 8.5 l/100km.

Bensiinimootorite valik saab samuti alguse rida kuus kolmeliitrisest mootorist, mis kannab 450 tähist ning arendab 280 kilovatti ja 500 njuutonmeetrit. GLS 450 kiirendab sajani 6.1 sekundiga ning kuni kiiruseni 250 km/h, tarbides samaaegselt keskmiselt 10.4 l/100km. Seejärel jõuab järg aga neljaliitriste V8-mootoriteni, mille nimekiri saab alguse 580 tähisest, mis küll GLS-i kõige vähem võimsam V8-mootor, kuid terve valiku kõige võimsam nii-öelda tavaversioon. GLS 580 arendab 380 kilovatti ja 730 njuutonmeetrit, mille jõul kiirendab mudel sajani 4.7 sekundiga ning kuni tippkiiruseni 254 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab Mercedes-Bens GLS 580-le 13.6l/100km.

Erilistest tippmudelitest on vähem võimsamaks valikuks Maybach GLS 600, mille kaheksasilindriline arendab 410 kilovatti ja 730 njuutonmeetrit, mis võimaldab Mercedes-Benzi ühel kõige uhkemal ning 3.2 tonni kaaluval maasturill kiirendada sajani 4.9 sekundiga ning kuni tippkiiruseni 250 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja 13.9 l/100km. Mootorite valiku lõpetab kõige võimsam AMG GLS 63, mille V8 arendab tervelt 450 kilovatti võimsust ja 850 njuutonmeetrit pöördemomenti. AMG GLS kiirendab sajani 4.4 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 280 km/h ja tarbib keskmiselt 13.3 l/100km.

Mercedes-Benzi esindava Veho Tallinna demoauto näol oli meie testida võimsama diiselmootoriga nelikveoline GLS 450 d, millel 270 kilovatti. Olenemata sellest GLS-i laias mootorite valikus jääb 450 d vähem võimsamate ajamite poolele, on selle võimsama diiselmootori näol aga võibolla et isegi tegemist kõige ratsionaalsema valikuga. Piisavalt kiire reageerimisega diiselmootori tõmme on juba madalatelt pööretelt üpris tugev ning kestab sujuvalt üle terve pöörete vahemiku, liigutades suurt ja rasket GLS-i isegi krapsakamalt, kui igapäevaselt vaja oleks. Kuuesekundilise sajani kiirendamisega teda küll päris sportlikuks nimetada veel ei saa, kuid üldiselt liigub GLS 450 d ikkagi piisavalt kiiresti. Igapäevaselt liigeldes on mootori opereerimine läbivalt väga sujuv ning vaikne, kuid raskematel kiirendustel teeb see kuuesilindriline ühe diiselmootori kohta isegi üllatavalt atraktiivset häält.

Korduvalt kiidetud Mercedes-Benzi 9-käiguline automaatkast opereerib läbivalt väga sujuvalt ja käikude rohkus ning pikkused võimaldavad igapäevaselt, pea iga piirkiiruse juures opereerida mootoril vaid umbes 1400 pöörde juures. Järskude pedaalimiste korral võib süsteem vajada veidi mõtlemisaega, kuid üldiselt on käigukast ka suhteliselt kiire. Mercedese lipulaeva 4MATIC nelikvedu ei paista kumbagi veotelge otseselt eelistama ning on suhteliselt tasakaaluka käitumisega, tänu millele saab mudel alati oma jõu stabiilselt ka kindlalt edasi liikumisse kantud. Veojõukontrolli sätteid muutes on võimalik GLS-i tagumisi rattaid kurvis ka laiemale trajektoorile saada, kuid libisemisele vastu reageerides, kipub mudel jõu ära lõikama. Samuti võivad kontrollitud libisemisse kohati käiguvahetused sekkuda ning automaatkast vahetab käike ise ka manuaalrežiimis.

GLS-i adaptiivne õhkvedrustus on tuntavalt reguleeritava jäikusega ning sobib isikupäralt valatult suure luksusmaasturi ilmega. Comfort režiimis on sõit pea olenemata tee seisukorrast ja sõidukiirusest läbivalt sujuv ja pehme ning mudel ületab nii üksikuid löökauke kui stabiilselt raputavaid radasid ilma reisijaid väsitamata ja põrutamata. Samas pole sõidul aga ka lendava vaiba efekti, tänu millele on juhikohalt siiski aru saada, mis rataste all ja veermikus toimub. Kerekaldumised on samuti nõnda suure ja raske auto kohta pea olematud ning mudel püsib läbivalt tugeva tükina tee küljes. Sportrežiimis läheb vedrustus märgatavalt jäigemaks ning ka auto terviklik käitumine tervikuna veidi konkreetsemaks. Keerulistes oludes liiklemiseks saab GLS-i loomulikult ka õhkvedrustusega kõrgemale tõsta ning uhkeimas varustuses on vedrustus varustatud ka Free Driving Assist funktsiooniga, mis peale lahtisesse pinnasesse kinni jäämist auto, sõna otses mõtes üles-alla põrgatades, välja aitab. GLS-i roolimine on läbivalt pigem kerge ja täpne ning kuigi palju tunnetus sõidurežiimide vahel ei erine. 

Nähtavus on GLS-i salongist igal suunal suhteliselt hea ning keskmisest tahavaatepeeglist on vaade vaid veidi piiratud juhul, kui kolmanda istmerea selja- ning peatoed on püstises asendis. Gabariitidest on juhikohalt veidi raskesti tajutavad ninaosa ja pagasiluugi kaugus, kuid võrdlemisi hästi määratletav masina laius. Füüsilise manööverdatavuse osas pole mudeli 12.5-meetrine pöörderaadius 5.2-meetrise kere kohta otseselt halb sooritus, kuid üllataval kombel ei paku Mercedes-Benz oma lipulaevale tagarattapööramist, mis üldist hallatavust ja kitsastes oludes liiklemist omajagu lihtsustaks. Õnneks aitab vigastusi vältida aga kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kaamerad kvaliteetsed ning ka suhteliselt puhtana püsivates asukohtades. Müratase on salongis praktiliselt olematu.

GLS-i juhiabiliste hulgas on adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, osav ja suhteliselt võimeka iseseisvusega sõidurea hoidmine, mis toob juhi sekkumatuse järel masina ohutult paigalseisu, pimenurkade monitoorimine koos vihjamistega miljöövalgustuses, automaatsed kaugtuled, automaatne hädapidurdamine ning iseparkimine kvaliteetse 360-kraadise kaamerasüsteemi ja parkimisanduritega.

Kellele?

Mercedes-Benz GLS on üks nendest autodest, mille arendamisel pole enam olnud küsimuseks, mida tarbija autolt ootab, vaid see, mida kõike me ühele tarbijale pakkuda suudame. Tegemist on ühe detailideni läbimõeldud uhke ja preemimliku lipulaevmaasturiga, mis kombineerib Mercedeseliku uhkuse, arvestatava ruumikuse ning meeldivad sõiduomadused, mille tulemusel saab mudel lihtsalt pea iga ülesandega hakkama, pakkudes samaaegselt reisijatele alati meeldivat keskkonda ja sõidukogemust.

Mercedes-Benz GLS on üks nendest autodest, mille arendamisel pole enam olnud küsimuseks, mida tarbija autolt ootab, vaid see, mida kõike me ühele tarbijale pakkuda suudame. Tegemist on ühe detailideni läbimõeldud uhke ja preemimliku lipulaevmaasturiga, mis kombineerib Mercedeseliku uhkuse, arvestatava ruumikuse ning meeldivad sõiduomadused, mille tulemusel saab mudel lihtsalt pea iga ülesandega hakkama, pakkudes samaaegselt reisijatele alati meeldivat keskkonda ja sõidukogemust.

Auto andmed

Hind alates: 114 500

Testitud mudeli info:
∼150 000 €
Diisel
3.0 l I6
270 kW
8.8 l/100km
Nelikvedu
9-käiguline automaat
Max 250 km/h
0 – 100 km/h: 6.1 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST