Kuigi C5 Aircross nimega mudelit on Citroen tootnud alles alates 2017. aastast, ulatub mudeli ajalugu tegelikult 2007. aastani, mil jõudis turule Citroen C-Crosser. Kahe eelnevalt mainitud mudeli vahel on Citroen tootnud ka C4 Aircrossi, mistõttu võiks värskeimat C5 Aircrossi pidada selle mudeliseeria kolmandaks generatsiooniks. Värskeima uuenduse läbis viimane generatsioon 2022. aasta algul. C5 Aircrossil on oma hinnaklassi konkurentide kõrval palju omapäraseid omadusi ja lahendusi, kuid kas sellest piisab, et alternatiivide kõrval ihaldusväärne püsida? C5 Aircrossi alternatiivideks on näiteks Kia Sportage, Mazda CX-5, Peugeot 3008, Hyundai Tucson, Opel Grandland ja Volkswagen Tiguan.
C5 Aircross pole küll välimuslikult selline auto, mis kaugustelt pilke püüaks või silma paistaks, aga lähemal inspekteerimisel selgub, et lihtsuses peitub võlu ning selle tulemusel on C5 igati viisaka välimusega. Viimase uuendusega pole küll muutunud midagi drastilist, kuid üldilme on läbi väikeste muutuste kujunenud kaasaegsemaks ja viisakamaks. Olenemata sellest, et C5 Aircross pole väga suur linnamaastur, on tegemist siiski Citroeni valiku suurimaga, mis jagab suurusklassi eelnimetatud alternatiividega. Erksaid värve Citroen mudelile ei paku, mille tulemusel on C5 Aircross saadaval vaid tumesinise ja paari mustvalge varjundiga.
Kõige rohkem on viimase uuendusega muutunud just nimelt mudeli proportsionaalselt kõrge ninaosa, sest kui facelifti eelselt asusid kapoti piiril kaks horisontaalset disainelementi, mille otstes asusid esituled, on värskeimal mudelil nimetatud lahendused liidetud üheks suureks ja mudeli ninaosale peamist ilmet andvaks elemendiks, mis siiski toetub kahele horisontaalsele sirgele, mille äärtel päevatulede jooned ning tsentris Citroeni logo nooli järgivad tõusud. Stangel asuvad registrimärgi all ja kohal kaks horisontaalset õhuvõtuava ning äärtel õhuvoolu üle rataste suunavad aerodünaamilised avad. Madalamal leiame veel maasturlikkust lisava kroomliistu ning viimase otstes asuvad udutuled. Ninaosas on kõik kerejooned pigem kumerad ning üldine stiil ümar.
Külgvaatelt tulevad välja C5 Aircrossi tasakaalukad proportsioonid keskmisest pikema ninaosaga ja vahelduva kandilisusega siluett, mis lõpeb otsades pea vertikaalse esi- ja tagaosaga. Aknaid kolmest küljest piirav kroomliist ja mitmetasandilisus aknaga C-pillaril eraldavad katuse näiliselt kereosast ning voolujoonelist ilmet lisavad isegi omapärased katusereelingud, mis kumerate otstega siluetti võimendavad. Külg ise on pigem kumer ja tagasihoidlik ning vaid uste alläärel leiame Citroenidele omase disainpaneel, mis mudeli ilmele tugevust ja jõulisust lisab. Maasturlikku ilmet lisab mööda mudeli alläärt kulgev must plastriba ja 23-sentimeetrine kliirens.
Eelloodud varutuspakettide korral saab C5 Aircross vastavalt valikule 17- või 18-tollised valuveljed, kuid lisavarustuses pakub tootja ka 19-tolliseid. Nagu ikka, on väiksemad valikud lihtsama disainiga ja suuremad veidi mitmepalgelisema ilmega. Suuruse poolest piisab C5 Aircrossile juba ka 18-tollistest, mis ka demoautot kaunistasid.
Tagaküljel jätkub üldine ümar ja veidi justkui täispuhutud disain. Ristkülikukujulise akna kohal ulatub veidi üle ääre väike tagatiib ning pagasiluugi tsentris asuva tootja logo äärtel paiknevad reljeefsed tagatuled, mille disainis leiame kolm ristkülikut noolekujuliselt logo poole suunamas. Stange alläärel leiame kõrgele ulatuva suure difuusori imitatsiooni, mille äärtel ka kaks halli plastikuga väljalaske imitatsiooni.
Sarnaselt välisele võiks ka C5 Aircrossi interjööri kokku võtta nõnda, et kuigi lahendused on lihtsad ja mitte väga erilised, on elementide koostööl salong siiski võrdlemisi läbimõeldud ja kasutajasõbralik. Visuaalselt on stiil ümar ja paljude lahenduste taga on tunda Peugeot’de kohalolu. Hinnaklassi arvestades on salongis kasutatud materjalid pigem üllatavalt mugavad ja ehituskvaliteet läbivalt hea.
Baasvarustuses saab mudel veidi tavalisemad tekstiilkattega istmed, kuid testsõiduk oli varustatud uhkeimate nahkkattega istmetega, mille põhipinnad on kaetud pööratud- ja külgmised polstrid tavalise nahaga. Istmed on pigem pehmed ning mängides suurt rolli ka üldiselt pehmes sõidumugavuses. Istumisasend on küll maasturlikult pigem püstine, kuid lai reguleerimise ruum võimaldab igat kasvu reisijatel leida mugava asendi, mis ei väsita ka pikkadel sõitudel. Külgmised toed pole sportautodele omaselt liialt jäigad, kuid hoiavad siiski reisijaid edukalt paigal. Ka tagumised istmed on väga mugavad ning üldine asend on samuti pigem püstine ja omajagu kõrgem kui esipingis. Esiistmed saavad juba standardist ka elektrilise soojenduse ning lisavarustuses on saadaval ka elektriline reguleerimine.
Välise ilme põhjal ei peaks C5 Aircrossi kõige ruumikamaks linnamaasturiks, kuid reaalsuses on Citroen kasutanud ruumi nõnda targalt, et nende kompaktmaastur on isegi üllatavalt mahukas. Pearuumi jagub ka kahemeetristele nii esi-, kui tagapingis ning jalaruumi osas mahub üksteise taha kaks keskmist kasvu täiskasvanut. Tagapingis on ruumi ka kolmele reisijale kõrvuti reisimiseks, sest õlaruumi puudumisel saab iga istme seljatoe kallet ja asendit pikiteljel muuta. Salongi atmosfäär on hubane ja rohke ligipääseva valguse tõttu avar. Mudelile on saadaval ka luugiga panoraamkatus. Esemete hoiustamiseks on väga mugava ligipääsuga laadimispind konsooli eesotsas, süvis käidukangi kõrval, topsihoidjad, suur kindalaegas, madala äärega suured uksetaskud ja hiiglaslik käetoe alune laegas.
Pagasiruumi on C5 Aircrossil vaid sisepõlemismootori olemasolul kuni 580 liitrit. Pistikhübriidsel mudelil langeb mahutavus akude tõttu 460 liitrini. Võrreldes neid arve eelnimetatud konkurentidega on C5 Aircross keskmisest praktilisem, jagades klassi Sportage’i ja Tucsoniga. Pagasiruum ise on pigem lihtne ja praktilisust lisavad võrdlemisi madal laadimiskünnis, elektriliselt avanev pagasiluuk, haagid ja väikesed konksud pagasiruumi seinal.
Multimeedia kuvamiseks saab C5 Aircross olenevalt varustusest 8- või 10-tollise puuteekraani, mis on asetatud veidi üle armatuuri ulatuvale tahvlile armatuuri tsentris. Ekraan on kenasti esipingis reisijate käeulatuses ning ei peegelda liialt ka välist valgust. Tarkvara visuaalis on tunda Peugeot’ eelmise generatsiooni tarkvara kohalolu, millest olenemata on graafikad aga selgesti arusaadavad ja minimalistlikult kaunid. Küll aga on menüüde ülesehitus ja seadete paiknemine veidi keeruline, vajades kordamööda nii puuteekraani, kui kiirteenuppude kasutamist. Helisüsteem esitab palasid kvaliteetselt ja selgelt küll madala helitugevusega, kuid kaotab dünaamilisust ja puhtust valjuduse suurenedes. Kliimasätted on suuremas osas integreeritud multimeediasse, kuid üksikud kiirteenupud asuvad ka füüsiliste nuppude paneelil juhtmevaba laadimisega pinna kohal. Selline seadete laokil asetus pole kõige mugavam, vajades automaatseks kasutamiseks omajagu harjumisaega. Kliimaseadete paneeli vasakpoolses otsas asub ka füüsiline helitugevuse rullik, mis võiks roolipealse rulliku tõttu olla veidi lähemal kaasreisijale ning ka valgustatud, et seda pimedal ajal sõites lihtsam üles leida oleks.
Baasvarustuses saab C5 Aircross veel anaaloogkelladega näidikute ala, kuid juba keskmisest varustusastmest saab mudeli salong 12.3-tollise kõrgresolutsiooniga täisdigitaalse näidikuekraani. Näidikublokk on ise süvistatud asetusega küll peegelduste eest kaitstud, kuid võib kohati madala asendi tõttu rooli taha peitu jääda. Sarnast seisu võib kohata ka C5 Aircrossi platvormi kaaslastel. Riistvaraliselt jookseb pilt võrdlemisi sujuvalt ja kiirelt. Tarkvaraliselt on süsteem minimalistlik ja stiilipuhas ning koostöös kerge isikupärastamise võimalusega on lahendus kokkuvõttes kasutajasõbralik ja selge.
Rooli kohale saab C5 Aircross keskmise suurusega kolmekodaralise, mis näeb oma lihtsa ja puhta disainiga parajalt kena välja. Rooli lihtne kuju ei taga päris sportsõiduks vajalikku käte vahel püsimist, kuid võimaldab siiski mitmeid käsitsusviise. Rool on kokku pandud mugavatest materjalidest ja kvaliteetselt. Reguleerimisruumi on küll omajagu, kuid nagu mainitud, sunnib näidikutabloo asend pigem rooli nii-öelda süles hoidma. Multifunktsionaalsust lisavad mõned nupud kodaratel, mis juhivad multimeediat ja näidikuid. Nuppude vähesus võimaldab mugavat kasutamist ka olenemata nende tasapinnalisusest. Püsikiirusehoidja seadistamine on Peugeot’dele omaselt paigutatud lisakangile rooli taha ning trende järgivalt on rooli taga sambal ka kaks käigulaba, mis C5 Aircrossi otstarvet arvestades üpris ebavajalikud on.
Citroen C5 on saadaval kolme erineva jõuallika lahendusega, mille hulgas on esindatud nii diislit, kui bensiini tarbivad ning pistikhübriidne mudel. Jagades platvormi Opel Grandlandi ja Peugeot 3008-ga, on ka mootorite valik, mis pole küll väga lai, kuid mille hulgas peaks kõigile mudeli soovijatele sobiv leiduma, vennastega sarnane. Vaid vedelkütust tarbivad valikud on saadaval nii 6-käigulise käsikastiga, kui 8-käigulise automaatkastiga ning pistikhübriidsel mudelil jõuab jõud ratasteni vaid läbi automaatkasti.Mõlemad ühe mootoriga C5 Aircrossi valikud on esiveolised ning pistikhübriidne mudel nelikveoline.
Diiselmootoreid esindab üksainus 1.5-liitrine neljasilindriline, mis arendab maksimaalselt 96 kilovatti võimsust ja 300 Nm väänet. Mudelile lubatakse sajani kiirendust 10.4 sekundiga ning suurimat kiirust 188 km/h. Keskmine kütusekulu jääb 4.2 l/100km juurde.
Ainsaks bensiini tarbivaks valikuks on 1.2-liitrine kolmesilindriline besniinimootor, mis arendab samuti 96 kW. Mudel kiirendab sajani 10.5 sekundiga ning maksimaalne kiirus on samuti piiratud 188 km/h peale. Keskmiseks kütusekuluks lubatakse 6.5 l/100km.
Kõige võimsamaks valikuks on aga pistikhübriidne C5 Aircross, millel seotakse kapoti all 1.6-liitrise bensiinimootori ja 81 kW arendava elektrimootori jõud, arendades nõnda kombineeritult 168 kW. Pistikhübriidsele C5 Aircrossile lubatakse 8.7 sekundilist sajnai kiirendust ja 225 km/h maksimaalset kiirust. Optimaalse aku laadimise korral lubatakse 1.5 l/100km kütusekulu, kuid igapäevasel kasutamisel tasub pigem arvestada veidi üle 4 l/100km kuluga.
Autohalle demosõidukit testides oli meie proovida 1.2-liitrise kolmesilindrilise bensiinimootoriga, mida oleme testinud ka Opel Mokkaga, Astraga, Peugeot 308-ga ja 208-ga, C5 Aircross. Nagu oleme varemgi maininud, on tegemist mootoriga, mis teeb küll rohkem häält kui liigub, kuid saab sellest olenemata tavaliiklemisega väga kenasti hakkama. Kiirendus on sujuv ning mootor ei piinle ka tugevamatel pedaalimistel. Emotsiooni lisamiseks mängitakse ka C5 Aircrossi kõlaritest sportrežiimis mootoriheli juurde, mille noot on platvormikaaslaste heliga identne. Automaatne käigukast on samuti mudeli iseloomu arvestades parajalt sujuv ja nobe. Vedrustus on premiumsõidukitele omaselt pehme, summutades kõiki teekonarlusi ja künniseid, andes sõidule „lendava vaiba“ efekti. Pehmusest ja sujuvusest tulenevalt võimaldab C5 Aircross aga ka arvestataval määral kerekaldumist nii piki-, kui ristiteljel ja selle tulemusel võib intensiivse linnasõidu ajal esinev kiikumine veidi merehaigust põhjustada, kuid pärast veidi aega sõitmist, harjub sellega ära. Roolimise ja vedrustuse koostööl on auto käitumine aga võrdlemisi ettearvatav ning mudel püsib otstarvet arvestades ka kiiretes kurvides piisavalt stabiilne. Nähtavus on juhikohalt igas suunas suurepärane ja gabariidid võrdlemisi hästi tajutavad. Manööverdamisel on abiks parkimisandurid, kuid kaamerate kvaliteet pole küll 2022. aastal aktsepteeritav. Müratase on peale kerge mõnusa mootrimüra põhimõtteliselt olematu.
C5 Aircrossi juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, sõiduraja jälgimine, adaptiivne püsikiirusehoidja ja kiiruspiirik, liiklusmärkide tuvastus, parkimisandurid ja võrdlemisi kehva kvaliteediga taha- ja esivaatekaamera. Saadaval on ka 360-kraadine kaamerasüsteem automaatse parkimisega.
Kuigi C5 Aircrossil on omapäraseid lahendusi ja eeliseid konkurentide ees, jääb üldpildis mudel alternatiivide kõrval tavaliseks ja tagasihoidlikuks. Veidi madalama hinna eest oleks maksumuski otsustav aspekt, aga praeguse seisuga on mudelil kindlasti keeruline valituks osutuda. Praktilisuse poolest saab mudel kindlasti hakkama ka pereautona ja sõiduomadustelt sobib linnaliiklusesse ja ka pikematele teeotsadele.
Kuigi C5 Aircrossil on omapäraseid lahendusi ja eeliseid konkurentide ees, jääb üldpildis mudel alternatiivide kõrval tavaliseks ja tagasihoidlikuks. Veidi madalama hinna eest oleks maksumuski otsustav aspekt, aga praeguse seisuga on mudelil kindlasti keeruline valituks osutuda. Praktilisuse poolest saab mudel kindlasti hakkama ka pereautona ja sõiduomadustelt sobib linnaliiklusesse ja ka pikematele teeotsadele.
Hind alates: 27 990 €
Testitud mudeli info:
∼36 000 €
Bensiin
1.2 l I3
96 kW
6.5 l/100km
Esivedu
8-käiguline automaat
Max 188 km/h
0 – 100 km/h: 10.5 sec