Korduvalt Volkswagen grupi aastaaruannete müüginumbrite nimekirja tipus istunud Volkswagen Tiguani on toodetud küll juba aastast 2007, kuid olenemata mudeli 17-aastasest ajaloost, jõudis mudel 2024. aastaks alles oma kolmanda generatsioonini. Menuka linnamaasturi definitsiooni puhul on tegemist Volkswageni teise kõige vanema linnamaasturiga, mis asetub tootja mudelirivis veidi väiksema T-Roci ja vanema vennase Touaregi vahele. Tiguani alternatiivideks on näiteks Honda CR-V, Kia Sportage, Mazda CX-60, Hyundai Tucson ning vennased SEAT Tarraco ja Škoda Kodiaq.

VÄLIMUS

Kuna oma uut disainikeelt tutvustas Volkswagen esialgu elektrilistel ID-seeria mudelitel, näeb ka uus Tiguan viimase all veidi elektriautolik ja futuristlik välja. Samas pole Volkswagen lahti lasknud aga mudeli kaunist ja klassikalisest maasturikere siluetist ja headest proportsioonidest, mille tulemusel näeb uus mudel jätkuvalt igati volkswagenlik ja tiguanilik välja. Generatsiooni vahetusega on Tiguan kasvanud veidi pikemaks ja laiemaks, kuid kahanenud veidi madalamaks, olles nüüd näiteks pikem eelnimetatud Lõuna-Korea alternatiividest, kuid siiski lühem CR-V-st ja ka ID.4-st. Kerevärvi osas saab Tiguan standardis tumehalli katte, kuid lisades pakub Volkswagen mudelile veel viit mustvalget varjundit ning sinist, punast ja ka demoautot katnud militaarrohelist värvi.

Mudeli ninaosas tõmbavad enim tähelepanu enesekindla pilgu ja hea valgustavusega IQ.Light maatriks-esituled, mille kohalt kulgevad ninaosa tsentrini läbipaistvate paneelide ülemisel äärel päevasõidutulede kontuurid. Kerejoonte poolest lisavad ninal ja kapotil iseloomu üksikud, kuid silmapaistvad kontuurid. Erinevate varustuste üldilme suurimaks teguriks on aga põrkeraud, mis madalamatel varustustel küllalt helge ja ümara olemusega, kuid R-Line varustusega üllatavalt jõulise ja sportliku ilmega. Tõsi, reaalset õhu läbivoolu esineb õhuavade imitatsioonide tõttu küll pigem vähe, kuid visuaalselt näeb lahendus väga võimas välja.

Külgvaates on Tiguani siluett muutunud veidi voolujoonelisemaks ja ümaramaks, kuid üldse mitte vähem enesekindlamaks. Sportlikku iseloomu hoiavad konkreetse profiiliga nina- ja tagaosa, tagaosas veidi langev katusejoon, tiib tagaakna kohal ning tugevamad kerejooned õlgadena tagarataste kohal ja küljelaienditena uste alläärel. Külgvaate põhjal on mudel kokkuvõttes justkui veidi täiskasvanulikumaks saanud. 

Kõige madalamas varustuses saab Tiguan üllataval kombel vaid 17-tollised ilukilpidega plekkveljed, kuid uhkemate varustuste ja lisavarustuse hulgas laiub mudeli valuvelgede valik läbimõõdu vahemikus 17 – 20 tolli. Autotööstuse standardile omaselt on enamik väiksemaid velgi halli värvi ja suletud disainiga ning läbimõõdu kasvades muutuvad kodarad õhulisemaks ja värvilahendused huvitavamaks. Demoautol olid all R-osakonna mustad 20-tollised York veljed ning läbimõõdu poolest tasub hea üldilme nimel sihtida vähemalt 19-tolliste poole.

Ka tagaosas on Tiguan kujunenud uue disainiga jõulisemaks ja konkreetsemaks, jättes eelkäijast suurema ja uhkema tunde. Peamist rolli mängivad visuaalis uued tagatuled, mis tootja värskeimale stiilile omaselt ulatuvad logo tasandil üle pagasiluugi ning omavad kristallselge paneeli taga ruumilist ja pilkupüüdvat sisedisaini. Üksteise taga paiknevad punased ruudud aga nii omapärased siiski pole kui T-Crossi ruumilised ristikesed. Küllalt kaugele ulatuval põrkeraual lisab iseloomu veel üks suurem õhuava imitatsioon ning väljalase on imitatsioonideta peidetud põrkeraua taha.

INTERJÖÖR

Totaalselt uue ilme on omandanud ka Tiguani interjöör, kus sarnaselt välisele on säilinud Volkswagenilik universaalsus ja funktsionaalsus, kuid stiil on muutunud modernsemaks ja iseloomulikumaks, omades lähenemisi, mis tuttavad ID-seerialt. Tõsi, väga palju Volkswagen siiski eksperimenteerinud pole, nagu näiteks julgema käekäiguga Škoda, ja väga suur osakaal on jäänud ekraanide kanda, kuid tervikuna salongi komplekt siiski toimib, pakkudes Volkswageni tundjatele juba esmakohtumisest igati kodust kogemust. Materjalide osas esineb salongi madalamal poolel küll veidi ka krabisevat plastikut, kuid olulistes kohtades on valik ja kvaliteet head ning ehituskvaliteet on läbivalt suhteliselt tasemel. R-Line varustuses lisavad salongile iseloomu ka Volkswageni sportosakonna Lapiz Blue õmblused ja kontuurid.

Standardis saab Tiguan küll tekstiilist istmekatted, kuid R-Line varustusega demoauto puhul olid meile proovimiseks tekstiili, nahka ja kunstnahka kombineerivad sportistmed, mis ühe tavalise linnamaasturi kontekstis üllatavalt korvikad. Polstrid ise on läbivalt isegi pigem pehmed, kuid küllalt kaugele ulatuvad küljetoed, nii seljatoel kui istmepõhjal, hoiavad reisijaid igati kindlalt paigal ning pakuvad toekat ja mugavat asendit. Üldine asend on linnamaasturlikult pigem kõrge ja püstine, kuid lai reguleerimise ulatus võimaldab mugava asendi, mis ei väsita ka pikematel sõitudel, leida kõigil. Mugavusfunktsioonidest on esiistmetele saadaval soojendus, ventilatsioon, elektriline reguleerimine mälufunktsiooniga ja massaaž. Tagareas on istmed veidi jäigemad ja tasapinnalisemad, kuid reguleeritava seljatoe kaldenurgaga ja asendiga pikiteljel, pakkudes kokkuvõttes samuti igati meeldivat aset. Tagumisele reale on saadaval vaid istmesoojendus.

Füüsilist ruumi on Tiguanis üpris ootuspäraselt. Pikiteljel mahuvad juhipoolel kaks kahemeetrist üksteise taha nõnda, et tagumise põlved ulatuvad küll põhimõtteliselt esiistmeni, kuid kuna esiistmed on tagant pehemed, on üldiselt ruumi siiski piisavalt. Pearuumi on kõikidel kohtadel pikematelegi ning laiuses saab Tiguan ka kolme keskmist kasvu täiskasvanuga võrdlemisi edukalt hakkama. Salongi atmosfäär oli R-Line varustuses demoauto puhul tumeda lapolstri mõjul küllalt sportlik ja modernne, kuid tänu arvestatavale ruumile ja piisavalt suurtele akendele üldse mitte rõhuv. Helgema ja avarama keskkonna loomiseks on Tiguanile saadaval ka hele laepolster ning luugiga panoraamkatus. Öisele sõidule lisab meeleolu mitmevärviline miljöövalgustus valgustatud kontuuride ja paneelidega ustel ja armatuuril. Kõigele lisaks on Tiguani salong varustatud ka atmosfääri režiimidega, mis reguleerivad miljöövalgustuse tooni, meediaesituse helitugevust ja näidikutabloo vaadet. Samuti saab režiimidega siduda ka kindla esitatava meedia, mis režiimi aktiveerides mängima hakkab.

Esemete hoiustamiseks on Tiguani esireas suured uksetaskud, väike laegas juhi vasaku põlve juures, oodatust väiksem kindalaegas, prillitoos laes ja keskkonsool, mille eesotsas kaks telefoni juhtmevaba laadimisega pinda, mille kohal omakorda kallutatav pind, ning käetoe poolses osas üks suur süvis. Viimane ulatub ühes osas käetoe alla välja ehk eraldi laegast reguleeritava käetoe all mudelil polegi ning esemete organiseerimiseks saab laekas muuta vaheseinte ja elementide asukohti. Tagumine rida saab käetoe, millest sõidab välja telefoni- ja topsihoidjatega sahtel, taskud esiistmete seljatugedel ning pigem väikesed uksetaskud.

Pagasiruumi on kolmanda generatsiooni Tiguanil kuni 652 liitrit, mis on vastavas suurusklassis väga hea sooritus, olles ruumikam kui kõik eelnimetatud alternatiivid, välja arvatud vennasmudelid Tarraco ja Kodiaq, mis ka omajagu pikema kerega. Valikuliselt elektriliselt avaneva pagasiluugi tagant leiame universaalse kuju ja avara ligipääsuga pagasiruumi, mille põrand ka reguleeritava kõrgusega. Ülemises asendis on põrand laadimiskünnisega praktiliselt tasa, madalamas seades aga umbes 20 sentimeetrit madalamal. Pagasit aitavad organiseerida taskud kummalgi seinal, haagid põranda nurkades ja üks korralik kotikonks seinal. Seinalt annab kokku klappida ka teise istmerea seljatugesid, mis liiguvad 40/20/40 suhtes, mistõttu ka suusaluuki mudelil eraldi pole.

Standardvarustuses kuvab Tiguani armatuuri tsentris multimeedia teavet vaid 12.6-tolline ekraan, mis tõenäoliselt tegelikult igati piisava suurusega, kuid testitud demoauto oli varustatud valikulise ja uhkema 15-tollise lahendusega, mille terav ekraan kenasti reisijate vaateväljas ja käeulatuses ning mis tervikuna igati kiire ja sujuva opereerimisega. Tarkvaraliselt kasutab Tiguani multimeedia Volkswagen grupi ühist värskeimat lahendust, mis omab küll visuaalis sarnasusi näiteks Touaregi ja ID-seeria mudelite lahendustega, kuid on kasutajakogemuselt pea identne näiteks hiljuti Škoda Superbis kasutatud süsteemile. Viimane pole tervikuna aga tegelikult üldse mitte negatiivne aspekt, sest grupil on õnnestunud luua üks väga komplektne, intuitiivne ja kasutajasõbralik süsteem. Menüüd on läbivalt loogilise ülesehitusega, tänu millele kõik funktsioonid ja seaded lihtsasti leitavad ja kasutatavad, ning ka graafikad, mis vahetavad värvipaletti sõltuvalt atmosfääri režiimist, visuaalselt kaasaegsed ja stiilipuhtad. Isikupärastamise osas saab juht konfigureerida endale erinevatest elementidest kokku meelepärase koduvaate ning samuti muuta kiirteenuppe ekraani ülemises vasakus nurgas. Ekraani alumisel äärel on pidevalt leitavad peamised kliimaseaded ning ekraani alt ka värskematele Volkswagenitele omased puutepinnad helitugevuse ja õhutemperatuuri reguleerimiseks, mis nüüd ka lõpuks taustvalgustusega. Täpsemad kliimaseaded on leitavad eraldiseisvast ja loogilise ülesehitusega kliimamenüüst.

Helitugevuse ja sõidu- ning atmosfääri režiimide muutmiseks on Volkswagen arendanud Tiguani keskkonsooli tsentrisse veel ka ühe puuteekraaniga multifunktsionaalse rulliku, mis justkui Volkswageni vaste Škoda Smart Dials lahendusele. Tavaseades reguleerib kvaliteetne ja valgustatud rullik meediaesituse helitugevust ning vajutuse järel võimaldab rullik muuta sõiduki režiime. Helisüsteemi poolest oli demoauto varustatud standardse lahendusega, mis esitab küll kohati madalamaid sagedusi veidi kumisevalt, kuid pakub tervikuna koostöös mudeli salongi hea akustikaga küllalt kvaliteetset ja dünaamilist meediaesitust. Kirglikele melomaanidele pakub Volkswagen mudelile ka 480-vatist Harman Kardon lahendust.

Rooli taga kuvab sõidu ja sõiduki andmeid olenemata varustusest 10-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis pole küll erinevalt eelkäijast enam armatuuri süvistatud, kuid on olenemata sellest läbi rooli ava vabalt nähtav ning ei peegelda häirivalt ka välist valgust. Riistvaraliselt on süsteem taas piisavalt kiire ja sujuv ning terava ekraaniga. Tarkvaraliselt on näidikutablool kolm peamist asendiplaani, mille hulgas klassikaline vaade kahe analoogstiilis seieriga, minimalistlik vaade inforuutudega ning sportvaade, mille tsentris domineeriv tahhomeeter. Samuti saab kõikide asendiplaanide puhul muuta ka täpsemalt kuvatavaid info tüüpe, tänu millele meelepärase disaini ja teabega kuva saadaval igale maitsele. Visuaalselt on graafikad läbivalt minimalistlikud ja ilusad, tänu millele info leitav ja mõistetav, ning värvipalett sõltub taas miljöövalgustuse toonist. Mugavamaks info jälgimiseks on Tiguanile saadaval ka informatiivne esiklaasinäidik ning tervikuna on kõik vajalik juhi jaoks lihtsasti tarbitav.

Rooli puhul on Volkswagen, nagu ka mitmed tema grupikaaslased viimasel ajal, lähtunud mõttest “if it’s not broke, don’t fix it” ning selle tulemusel saab mudel juba korduvalt kohatud ja proovitud Volkswageni kolmekodaralise, mis kvaliteetselt kokku pandud meeldivatest materjalidest. Ergonoomiline disain ja proportsionaalselt pigem veidi väike läbimõõt võimaldavad erinevaid käsitsusviise ning rool püsib ka kindlalt käte vahel. Multifunktsionaalsuse tagavad füüsilised nupud kodaratel, mida tänu loogilisele asendiplaanile ja reljeefsustele mugav kasutada ka sõidu ajal. Vasakpoolsed juhivad juhiabilisi, parempoolsed multimeediat ja näidikuid. Uue lahendusena on käigukang liikunud nüüd roolisamba paremale küljele ning kojameeste reguleerimine suunatuledega samale kangile. Kodarate tagant leiame veel plastist käigulabad ning roolile on saadaval ka soojendus.

SÕITMINE

Sõidutehnika poolest on kolmanda generatsiooni Volkswagen Tiguan saadaval kuue erineva jõuallikaga, mille hulgas kaks vaid bensiini tarbivat, kaks vaid diislit tarbivat ning kaks pistikhübriidset mootorit. Käigukastidena on valikus 6- ja 7-käigulised DSG-automaadid ning veoskeemidena esivedu ja 4MOTION nelikvedu. Tühimassi on mudelil olenevalt jõuallikast 1.6 – 1.9 tonni.

Võimsuse järjestuses saab nimekiri alguse kerghübriidsetest bensiinimootoritest, mis mõlemad 1.5-liitrised ja neljasilindrilised ning mille jõud jõuab mõlemal puhul läbi 7-käigulise automaatkasti vaid esiratasteni. Võimsust arendavad nimetatud mootorid 96 ja 110 kilovatti ning pöördemomenti vastavalt 220 ja 250 njuutonmeetrit. Nullist sajani kiirendavad bensiinimootoritega Tiguanid vastavalt 10.6 ja 9.1 sekundiga, suurimaks kiiruseks saavutavad 198 ja 210 km/h ja keskmine kütusekulu on mõlemal puhul umbes 6.2 l/100km.

Seejärel on valikus kaks kaheliitrist ja samuti neljasilindrilist diiselmootorit. Lahjem variant arendab 110 kilovatti ja 360 njuutonmeetrit ning on saadaval vaid esiveolisena ja 7-käigulise automaadiga. Vastava jõuga kiirendab mudel sajani 9.4 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 207 km/h ja keskmiseks kütusekuluks lubab tootja 5.4 l/100km. Võimsam diiselmootor saab samuti 7-käigulise DSG-kasti, kuid on hoopis nelikveoline. Jõudu on viimasel 142 kilovatti ja pöördemomenti kuni 400 njuutonmeetrit, millega suudab mudel kiirendada sajani 7.7 sekundiga ning saavutada suurimaks kiiruseks 220 km/h. Kütust kulutab võimsam diiselmootor keskmiselt 6.3 l/100km.

Kõige lõpuks on Tiguan saadaval ka pistikhübriidina, kus mõlemal juhul ajamikombinatsiooni sisepõlemismootori esindajaks 1.5-liitrine neljasilindriline bensiinimootor, veoskeemiks esivedu ja käigukastiks 6-käiguline DSG. Lahjem variant arendab kombineeritult 150 kilovatti ja 350 njuutonmeetrit, kiirendades nõnda sajani 8.4 sekundiga ning kuni kiiruseni 210 km/h. Tiguani valiku võimsaim valik arendab aga kombineeritult kuni 200 kilovatti ja 400 njuutonmeetrit pöördemomenti, mille jõul kiirendab mudel sajani 7.2 sekundiga ning kuni tippkiiruseni 215 km/h. Kütusekulu on WLTP andmetel mõlema ajami puhul 0.4 l/100km. Elektrienergiat hoiustab Tiguan eHybrid 19-kilovatt-tunnises akus ning puhtelektrilist sõiduulatust on mudelil üle 100 kilomeetri.

Testitud sõiduki puhul oli meie testida võimsama bensiinimootoriga Tiguan, millel kapoti all 110 kilovatti arendav 1.5-liitrine, mille jõud jõudis läbi 7-käigulise vaid esiratasteni. Nagu tehniliste andmete põhjal arvata võib, pole selle 1.5-liitrise puhul Tiguani kapoti all tegemist otseselt millegi kuigi üllatava, jalustrabava või sportlikuga, kuid samas on tal Tiguani iseloomu ja otstarbe kontekstis jällegi suutlikkust piisavalt. Kiirendus on igapäevaseks tarbimiseks piisavalt tugev ja meeldivalt sujuv ning mootor saab läbivalt Tiguani massi ja suurusega kenasti hakkama, olenemata tõsiasjast, et tugevamatel pedaalimistel toodab mootor häält rohkem kui tõmmet. Energia tagasi kogumiseks on kerghübriidsel Tiguanil ka kaks rekuperatsiooni astet ning üldiselt hübriidsüsteemi opereerimist juhikohalt tunda pole.

Eraldi mainimist väärib ka Tiguani Start-Stop süsteemi opereerimine, mis küll multimeediast põhimõtteliselt välja lülitatav, kuid omab olenemata sellest veidi omamoodi käitumismaneeri. Nimelt defineerib süsteemi aktiivsuse väärtus vaid mootori töötamise või seiskumise paigalseisus ning olenemata süsteemi aktiivsusest lülitab olukordades, kus juht laseb mudelil pedaale puutumata vabalt veereda, mootor end tihtipeale välja. Selle tulemusel on mootor veeremise jooksul pedaalimistele küllalt uimane ning tugevamatel vajutamistel võib esineda sujuvuses kergeid jõnksatusi. Viimased kusjuures ka pidurdades, mil mudel käivitab mootori, et aeglustada end mootoripidurdusega, mis põhjustab jõnksatusi ka pidurduses. Samas kui väljalülitatud Start-Stop süsteemiga paigalseisuni veereda, lülitab mootor end mudeli seiskudes taas käima.

Veoskeemi osas suudab Tiguan vähemalt oma 250 njuutonmeetrit esiveolisena igati stabiilselt edasi liikumisse kanda ning ka Launch Control programmiga nullist kiirendades hoiab mudel rehvid kenasti teega kontaktis. Korduvalt erinevates sõidukites proovile pandud Volkswageni 7-käiguline DSG-automaatkast vajab küll jätkuvalt ootamatutel pedaalimistel veidi mõtlemisaega, kuid on õigete seadete korral üldiselt Tiguani kapoti all küllalt kärme ja meeldivalt sujuva opereerimisega, sobides valatult mudeli üldilmega.

Teiste sõiduomaduste poolest oli demoauto varustatud valikulise adaptiivveermiku ja progressiivse roolimisega, mis loob mudelile ka võimaluse vahetada sõidurežiime. Nimetatud vedrustus on Comfort-režiimis isegi oodatust jäigema iseloomuga, tänu millele kõike teel toimuvat suhteliselt informatiivselt tunda, kuid samas pole löögid ega konarlused tänu osavale summutamisele otseselt põrutavad või väsitavad. Sportrežiimis muutub vedrustus aga üllatavalt palju jäigemaks ning sportlikumaks, mil sõit igapäevaoludesse juba liialt põrutav. Kerekaldumisi esineb läbivalt suhteliset ettearvataval määral ning kokkuvõttes püsib Tiguan mitmekülgsena kontrollitavalt ja ettearvatavalt etteantud trajektooril, võimaldades nautida igapäevast liiklemist ning ka veidi dünaamilisemaid teekondi. Roolimine on üllatavalt sportlikuna läbivalt oodatust raskem ja küllalt täpne ning sõidurežiimide vahel kuigi palju roolisüsteemi käitumise muutumist tunda pole.

Nähtavus on Tiguani salongist tänu suurtele peeglitele ja akendele igal suunal avar ja hea ning ka gabariidid juhikohalt igati hästi tajutavad. Tiguan on ka füüsiliselt suhteliselt hästi manööverdatav ning kitsastes oludes lihtsustab ümbruse jälgimist valikuline 360-kraadine kaamerasüsteem, mis aitab takistusi märgata küll, kuid mille tagumine kaamera kahtlaselt madala kvaliteediga. Müra osas jõuab salongi oodatust rohkem rehvimüra, kuid tuulemüra on ka kõrgetel maanteekiirustel praktiliselt olematu.

Tiguani juhiabiliste hulgas on väga hea valgustavusega automaatsed maatriks-kaugtuled, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, pimenurkade andurid, ristsuunalise liikluse jälgimine, liiklusmärkide tuvastamine, automaatne hädapidurdamine, juhi väsimuse monitoorimine, suhteliselt osav sõidurea hoidmine, mis aga kuigi kaua ise sõita ei taha ning toob juhi sekkumatuse korral sõiduki turvaliselt paigalseisu, ja osav iseparkimine parkimisandurite ja 360-kraadise kaamerasüsteemiga.

Kellele?

Generatsiooni vahetusega on Tiguan küll kujunenud omajagu visuaalselt enesekindlamaks, kvaliteetsemaks, omapärasemaks ja preemiumlikumaks, kuid olenemata sellest on mudel jätkuvalt siiski heas mõttes tavaline, rahvaautolik ja universaalne linnamaastur, mis sobib samaaegselt nii äriklassi kui leibkonna põhiautoks ning nii linna- kui maanteedele, pakkudes mugavat ja turvalist liiklemist suurele seltskonnale ja rohkele pagasile. Erakordseid omadusi või funktsioone mudelil küll võibolla pole, kuid Volkswagenile omaselt on Tiguani puhul tegemist lihtsalt kasutajasõbraliku ja tervikliku komplektiga, mis pakub juba esmakohtumisest alates igati kodust tunnet.

Generatsiooni vahetusega on Tiguan küll kujunenud omajagu visuaalselt enesekindlamaks, kvaliteetsemaks, omapärasemaks ja preemiumlikumaks, kuid olenemata sellest on mudel jätkuvalt siiski heas mõttes tavaline, rahvaautolik ja universaalne linnamaastur, mis sobib samaaegselt nii äriklassi kui leibkonna põhiautoks ning nii linna- kui maanteedele, pakkudes mugavat ja turvalist liiklemist suurele seltskonnale ja rohkele pagasile. Erakordseid omadusi või funktsioone mudelil küll võibolla pole, kuid Volkswagenile omaselt on Tiguani puhul tegemist lihtsalt kasutajasõbraliku ja tervikliku komplektiga, mis pakub juba esmakohtumisest alates igati kodust tunnet.

Auto andmed

Hind alates: 35 200

Testitud mudeli info:
49 000 €
Bensiin
1.5 l I4
110 kW
6.2 l/100km
Esivedu
7-käiguline automaat
Max 210 km/h
0 – 100 km/h: 9.1 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST