Born on esimene elektriline mudel, mis lisandus sportliku mainega SEATi järelkäija CUPRA mudelivalikusse. Kuigi mudel ei sarnane ühegi SEATi mudeliga, võib märgata nii tehnoloogilisi kui ka visuaalseid sarnasusi Volkswagen ID.3-ga, mis jõudis turule 2019. aastal. Viimane on aga arusaadav, sest mudelid on loodud ka samale platvormile. Borni alternatiivideks on ta enda vennas Volkswagen ID.3 ja näiteks ka Mazda MX-30 ja Nissan Leaf.

VÄLIMUS

Born on olemuselt võrdlemisi suur luukpära, ehkki visuaalselt võib fotodel jääda väikse auto tunne. See tuleneb sellest, et Born, nagu ka ID.3, on Leonist ja Golfist kui oma sisepõlemismootoritega eelkäijatest kõrgem ning seetõttu proportsioonidelt näiliselt lühem. Välimuselt sarnaneb mudel ID.3ga üldise kerekuju ja proportsioonide poolest, kuid üksikasjalikult analüüsides on näha ka erinevusi. Borni üldilme on aga sportlikum ja agressiivsem, kuid vennaga võrreldes rohkem klassikalise ja vähem futuristliku lähenemisega. Tavavarustuse korral on Born hall ja lisadena on saadaval säravamad musta-halli varjundid, punane ja erivärvina ka demoauto Aurora Blue metallikvärv, mis töötab üllatavalt hästi vasetooni aktsentidega. 

Mudeli madala ninaga esiosa on terava ja sportliku pilguga. Pisikese kapoti ees, uhke suure CUPRA logo all, ühendab esitulesid tume süvis, mille keskele on välja kirjutatud brändi nimi. Tuled ise ei järgi päris täpselt brändi teistele mudelitele omast kolmnurkset päevatulede disaini, kuid sarnasused on siiski märgatavad. Stange on üldpildis voolujooneline ning sportautodele omased agressiivsed aerodünaamika elemendid on loodud vaid õhuavade imitatsioonidega ja vasetooni integreerimisega. Borni olemust arvestades see aga väga ei häiri ning üldpildis on ninaosaga ikkagi väga hästi hakkama saadud.

Born sarnaneb ID.3ga kõige enam küljelt. Siluett on voolujoonelise esiosa ja tuuleklaasiga, mistõttu on loodud ka lisaaken A-pillari kohale, kuid järsult lõppeva pea vertikaalse tagaosaga. Rattakoopad on viidud üsna otstesse, tänu millele on ka uksed ja seega ka aknad mõnusalt suured. Kerejooned on suures osas tagasihoidlikud ja sujuvad. Küll aga eristuvad üks tugevam kerejoon ukselinkide kõrgusel ning halli värvi sportlik küljelaiend mudeli alläärel. Ühe eelisena Sakslasest venna ees ühendab Borni C-pillaril näiliselt küljeaknaid ja tagaakent füüsiliselt reljeefne tume paneel, kui ID.3l on samal kohal vaid kleeps.

Standardis saab Born tumehallid monotoonsed viiekodaralised valuveljed, kuid lisavarustusest on tellitavad ka 19- ja 20-tollised, mis on juba palju vingema ja mitmevärvilisema disainiga. Demoautol olid all 20-sed, kuid tõenäoliselt piisab hea väljanägemise jaoks ka 19-tollistest, sest ratas pole väga suur ning ka disainid ei erine väga nimetatud suuruste valikus.

Tagakülg tõmbab mõnusalt järsult ja sportlikult kogu disaini kokku. Tagaakna kohale on loodud kerge tiib ning sarnaselt esiosale on stangel halli värvi kergelt süvistatud paneel, mis õhuavasid imiteerib. Pagasiluuk lõppeb juba üpris kõrgel ning on CUPRAtele omase disainiga üle tagaosa ulatuva tagatule tõttu ka väga huvitava kujuga. Sarnaselt Formentorile on mudeli nimi “Born” välja kirjutatud vaid tagatulede sisse ning tagaküljel kajastuvad väljakirjutatult vaid CUPRA logo ja nimi.

INTERJÖÖR

Ka salongis jätkub väga tugev sarnanemine ID.3ga, kuid jällegi on Bornis üldilme ja atmosfäär klassikalise autoga ja ka brändi teiste mudelitega sarnasem. CUPRA on väga hea tunnetusega poetanud salongi oma vasekarva tunnustooni, mis annab kogu autole luksusliku ja massist eristuva tunde. Tume interjöör on avar ja praktiline, kuid visuaalselt minimalistlik ja kõrgtehnoloogiline. Salongis on küll omajagu plastikut, aga nii materjalide valik kui ka ehituskvaliteet on üldiselt siiski head.

Baasvarustuses saab Born taaskasutatud materjalidest loodud polüestrist sportistmed. Lisavarustuses on saadaval aga ka halli- ja sinist tooni mikrokiudistmed, millega kaasneb ka elektriline reguleerimine ning massaažifunktsiooniga nimmetugi. Viimasega oli varustatud ka demosõiduk. Borni korvistmed pole nii sügavad ega korvikad, kui oleme teistel CUPRA mudelitel näinud, kuid siiski piisavalt toekad ja ka igati mugavad, et nii pikemaid kui ka dünaamilisemaid teeotsasid mugavalt läbida. Korvikamad istmed pole vajalikud, sest Born ei suuda näiteks ka Formentoriga sarnasel moel reisijaid istmesse kiskuda. Seega leidis CUPRA istmetega täitsa piisava ja mugava kesktee. Korvikate istmete ainsaks miinuseks on aga kogukate peatugede põhjustatud tagarea reisijate vaatevälja piiramine. Istmesoojendus on saadaval küll ainult esiistmetele, kuid õnneks standardina.

Ruumi osas mahutab Born neli keskmist kasvu täiskasvanut küll ära, kuid mugava olemise ulatuses sellega asi piirdub. Pikemate reisijate korral võib jalaruumi väheks jääda ja samas on ka tagaistmed võrdlemisi kõrgel, mistõttu võib pearuumi jääda väheks. Atmosfäär on salongis aga hea, millele aitavad kaasa minimalistlik miljöövalgustus ja elektrilise varjukiga uhke panoraamkatus. Esemete hoiustamiseks on hiiglaslik kattega laegas keskkonsoolis, juhtmevaba laadijaga laegas käetoe all ja ka piisava suurusega uksetaskud.

Pagasiruumi on Bornil sarnaselt ID.3le 385 liitrit, mida on enam kui kummagi brändi klassikalisel luukpäral. Pagasiruumi ainsaks miinuseks on pigem kõrge laadimiskünnis ja elektrilise avamise puudumine. Viimane pole aga väga suur mure, sest pagasiluuk on väike ja seega ka kerge.

12-tollise ekraaniga multimeediat oleks õigem kutsuda lausa juhtimiskeskuseks, sest salongi minimalistliku disani saavutamiseks on kõik seaded ja funktsioonid just nimelt ühe puutetundliku ekraani taha asetatud. Seega on süsteemis väga palju menüüsid ja seadeid, mis on küll suures osas selgesti kategoriseeritud, aga esineb siiski ka üksikuid segaseid ja ebaloogilisi jaotusi. Üldiselt on süsteem aga visuaalselt ilus ja ka riistvaraliselt kiire ning responsiivne. CUPRA enda helisüsteem vajab kohati hea esituse jaoks seadistamist ning mõningate lugude puhul jääb dünaamilisusest väheks. Selle mure lahendab arvatavasti aga valikuline BeatsAudio helisüsteem. Kliimaseadeid saab kiirkorras juhtida puutetundlikul alal multimeediaekraani all, aga juba venitlatsiooni tugevuse muutmiseks tuleb taas tegutseda multimeediaekraanil. Puutetundliku ala kasutamine muutub veel keerulisemaks pimedal ajal sõites, mil on üpris keeruline õigeid käsklusi edastada. Üleüldse on salong öösel väga pime.

Juhi ette on paigutatud roolisambale vaid 5.3-tolline väljaulatuv näidikuekraan, mille paremal äärel on keeratav nii-öelda käigukang. Süsteem on väga lihtne ja selgesti arusaadav, aga vastava lahenduse valimine on meie arust siiski veidi arusaamatu, arvestades seda, kui hea on CUPRA klassikaline näidikutabloo lahendus. Lisavarustuses on saadaval ka liitreaalsusega esiklaasinäidik, mis integreerib reaalsusesse püsikiirusehoidja ja navigatsiooni andmeid. Küll aga on esiklaasinäidiku nähtavus kohati kehv.

Nahast kolmekodaraline rool on aga jätkuvalt tipptasemel. Rool on väga mõnusa ja ergonoomilise kujuga, mugavatest materjalidest ning paraja läbimõõduga. Kahjuks on aga roolipealsed nupud puutetundlikud, mistõttu võtab harjumine ja automaatne kasutamine keskmisest rohkem aega. Vasakpoolsed juhivad püsikiirusehoidjat, parempoolsed multimeediat. Rool on juba standardvarustusest ka soojendusega.

SÕITMINE

CUPRA Born on saadaval kolme erineva mootoriga võimsustega 110, 150 ja 170 kW ning on igal juhul tagaveoline. Nõrgeim sooritab 0-100 km/h kiirenduse 9 sekundiga, 150 kilovatine 7.3 sekundiga ja eBoost 170 kilovatine 7 sekundiga. Suurim kiirus on kõikidel piiratud 160 km/h. Nõrgeim on seotud 45 kWh akuga ning läbib akutäiega kuni 350 km, keskmine vastavalt 58 kWh ja 415 km ning võimsaim 58 või 77 kWh akuga ning läbib suurema aku korral koguni kuni 544 km. Kodulaadijas võtab suurema aku täielik täitmine 6-7 tundi, kuid võimaliku võimsaima 128 kW CCS kiirlaadija korral veidi üle poole tunni.

Topauto antud demoauto oli võimsam, ehk 150 kW mootoriga Born. Sama palju oli võimsust ka meie testitud ID.3l, aga Born jättis sõites sportlikuma tunde. Mootor on reageeriv ja parajalt võimas, et soovi korral ikkagi kiirust hoogsalt kasvatada. Vedrustus on pigem sportlikult jäik ja roolimine hea täpne. Ehkki Born on tagaveoline, ei tasu mingit ulakat käitumist loota, sest isegi stabiilsuskontrolli deaktiveerimisel ei lase süsteem ratastel tühja ringi käia. Nähtavus on ettepoole väga hea, taha kohati piiratud. Küll aga aitab manööverdamist hea kvaliteediga 360-kraadine kaamerasüsteem.

Borni juhiabiliste hulgas on kiiruspiirik ja adaptiivne püsikiirusehoidja, esikokkupõrke vältimine, sõiduraja hoidmine poolautonoomse isejuhtimisega, pimenurga ja liiklusmärkide jälgimine, automaatsed kaugtuled, eesmised ja tagumised parkimisandurid, iseparkimine ning 360-kraadine kaamerasüsteem.

Kellele?

Bornil on elektriautona edukalt õnnestunud leida kahe ajastu vaheline kesktee, mis integreerib uuenduslikke ja värskeid lahendusi klassikaliste auto omadustega. Mudelis olles jääb sama mulje nagu Audi Q4s, kus juht ei tunne end justkui võõras kosmoselaevas. Mudel on aga iseenesest praktiline ja ka tehnilised andmed keskmise autojuhi jaoks piisavad. Borni on kindlasti raskem kutsuda sportautoks kui teisi CUPRAid, aga tegemist on ikkagi piisavalt krapsaka ja lõbusa autoga.

Bornil on elektriautona edukalt õnnestunud leida kahe ajastu vaheline kesktee, mis integreerib uuenduslikke ja värskeid lahendusi klassikaliste auto omadustega. Mudelis olles jääb sama mulje nagu Audi Q4s, kus juht ei tunne end justkui võõras kosmoselaevas. Mudel on aga iseenesest praktiline ja ka tehnilised andmed keskmise autojuhi jaoks piisavad. Borni on kindlasti raskem kutsuda sportautoks kui teisi CUPRAid, aga tegemist on ikkagi piisavalt krapsaka ja lõbusa autoga.

Auto andmed

Hind alates: 36 300

Testitud mudeli info:
~42 000 €
Elekter
150 kW
16.3 kWh/100km
Tagavedu
Max 160 km/h
0 – 100 km/h: 7.3 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST