2019. aastal esitles Mazda ilmale oma esimest seeriatootmisesse jõudnud täiselektrilist mudelit, mis toetudes CX-30-le, sai nimeks MX-30. Esialgu vaid elektrilisena saabunud mudel on tänaseks juurde saanud aga ka naaberturgudel pakutava kerghübriidse variandi ning 2023. aasta lõpust on valikus ka pistikhübriidne R-EV, millega naases seeriatootmisesse taas rootormootor. MX-30-ne alternatiivideks on näiteks Volkswagen ID.3, Kia Niro, Hyundai KONA, Peugeot e-2008, Toyota C-HR ning Honda e:Ny1.

VÄLIMUS

Välisilmelt on MX-30-ne puhul tegemist ühe turu kõige vähem elektriautoliku ilmega elektriautoga, mis nüüd hübriidmudeli puhul küll arusaadav, kuid esimesed ligi neli aastat oli mudel saadaval siiski vaid täiselektrilisena. MX-30-ne disain seob erinevaid Mazda lahendusi võrdlemisi kaunis kompaktmaasturi keres ning laheda funktsioonina naasesid peale kaheksa-aastast pausi Mazda lahendustesse lisaks rootormootorile ka suicide uksed, ehk tagumised uksed avanevad justkui ümber C-piilari, just nagu ikoonilisel RX-8-l.  Mõõtudelt on MX-30 praktiliselt identne oma vennase CX-30ga, jäädes seega gabariitidelt alternatiivide hulgas uue Hyundai Kona ja Kia Niro vahele. Standardis saab MX-30 valge värvkatte, kuid lisades pakub Mazda mudelile koguni üheksat ühe- ja kahevärvilist lahendust. Kõige säravamaks valikuks on musta katusega punane toon ning demoautot kattis tippvarustuse lahendus, millel must kere ja tumepunased aktsendid küljeakende kohal ning piilaritel.

Oma üldise suuruse kohta saab MX-30 suhteliselt kõrge ninaosa, millele loovad Mazdaliku pilgu halo-ringide stiilis esitulede sisedisainid ning kahe tugevama rõhutusega kapott, mis tootja stiilile omaselt maitsekalt ja sportlikkust lisavalt tulede ja iluvõre kohale ulatub. Tulesid üle ninaosa ühendav iluvõre on ise pigem väike ning viimase tsentris ka reljeefne Mazda logo. Madalamalt leiame veidi huvitavama disainiga põrkeraua, kus lisaks päevatulede valguribadele ka kaks suuremat õhuava. Tervikuna näeb MX-30 oma iseloomu kohta isegi suhteliselt sportlik ja tõsine välja.

Küljelt avaldub MX-30-ne veidi kupeemaasturlik siluett, mida saadavad üllatavalt horisontaalsed jooned erinevate kerejoonte ja proportsioonide näol, erinevalt näiteks CX-30st, millel enamus jooned nina suunas langeva trendiga. Eraldi paistavad küljel silma aga veidi kandilise kontuuriga küljeaknad, süvistatud “Mazda” C- või isegi B-piilaril, kui arvestada tõsiasja, et mudelil erinevatele pooltele avanevad suicide uksed, ja mudeli alläärt ümbritsev plastikala, mis laiub üle küllalt kandiliste rattakoobaste. Kerejooned on küljel pigem voolujoonelised ja tagasihoidlikud. Velgede osas pakub Mazda mudelile nelja erinevat valikut mis kõik 18-tollise läbimõõduga. Mustrilt on kõik võimalused isegi praktiliselt identsed, kuid täiselektrilisele mudelile on veljed saadaval vaid hallina ja pistikhübriidsele kas tumehallina või kahevärvilise kattega. Viimased olid all ka demoautol.

Taha liikudes on Mazda mudelile loonud väga ümara ilmega tagaosa, mille kõige silmapaistvamateks elementideks tagatuled, mis koosnevad justkui kerest välja ulatuvatest õõnes silindritest äärtel ning topelt valgusribadest nende vahel. Nimetatud tuled loovad mudelile väga Mazdaliku ilme, kuid tulede sirged osad võiksid komplektsema üldilme nimel ulatuda veidi kaugemale. CX-30ne puhul on Mazdal tagatuled näiteks paremini õnnestunud. Tagaakna kohal lisab sportlikkust kerge tagatiib ning stange lõpetab oma tasapinnalise disainiga mudeli alläärt ümbritseva plastikriba. Väljalaset tagaosas ei paista.

INTERJÖÖR

MX-30ne interjööris tervitab meid väga Mazdaliku ülesehitusega kaasaegne ja stiilipuhas salong, mis kombineerib visuaalse puhtuse, arvestatava preemiumlikkuse, praktilisuse ja kasutajasõbralikkuse, mille kõige koostööl on mudelit väga mugav ja lihtne opereerida. Tõsi, näidikutabloolt leiame veel analoogkellad ja multimeediast juba mõnda aega Mazdadel esinenud tarkvara, kuid olenemata sellest pole mudeli tervikpilt üldse mitte aegunud ilmega. Võrdlemisi kvaliteetse materjalivaliku hulgas esineb korgist kaunistusi ja taaskasutatud materjale ning ka ehituskvaliteet on olenemata veidi loksuvatest roolinuppudest ja laepaneelist üldiselt piisavalt hea.

EDITION R tippvarustusega demoautos pakkusid igati toekat ja mugavat istumisaset üllatavalt korvikad kunstnaha ja tekstiiliga kaetud istmed, mis olenemata pigem jäikadest polstritest ei väsita reisijaid ka pikematel sõitudel. Üldine asend on linnamaasturlikult püstine, kuid mitte kuigi kõrge ning võrdlemisi lai reguleerimise ulatus võimaldab mugava asendi leida igaühel. Juhikohale on saadaval elektriline reguleerimine mälufunktsiooniga ning mõlemale esiistmele ka istmesoojendus. Teises reas on istmed tasapinnalisemad ja samuti pigem jäikade polstritega, kuid pakuvad siiski ühe kompaktmaasturi kohta üllatavalt mugavat ja toekat asendit.

Ruumi osas on MX-30 isegi positiivne üllataja. Tehniliselt mahuvad kaasreisija poolel üksteise taha kaks kahemeetrist, kuid mugavat ruumi on salongis siiski kolmele keskmist kasvu täiskasvanule, sest pikemate puhul ulatuvad tagumise põlved juba vastu esiistet ja pea vastu lage. Tänu suicide ustele on tagumisele reale suhteliselt avar ligipääs ning esireas on mõlemal istekohal ruumi igale kasvule. Nagu välsigabariitide põhjal arvata võib, on ka salongi atmosfäär suhteliselt kompaktne, kuid olenemata sellest siiski hubane ning tänu kitsastele akendele isegi veidi sportlik. Välist valgust laseb salongi väike katuseluuk ning avarama õhkkonda soovides tasub tõenäoliselt valida heledamate materjalidega sisu. Esemete hoiustamiseks on salongis keskpärase mahutavusega käetoe alune laegas, topsihoidjad konsoolis, ruum suurematele esemetele keskkonsooli ees, suhteliselt suur kindalaegas, pikad, kuid mitte kuigi laiad uksetaskud, imepisike laegas juhi vasaku põlve juures ning prillitoos laes. Tagumine rida saab väga väikesed uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe.

Pagasiruumi on MX-30-l olenevalt helisüsteemist 332 – 350 liitrit, mis on mudeli suurusklassis suhteliselt keskpärane sooritus, mille tulemusel on mudel veidi praktilisem kui Toyota C-HR, kuid ligi 100 liitrit väiksema pagasiruumima kui näiteks Hyundai KONA. Mehaaniliselt opereeritav pagasiluuk loob avara ligipääsu suhteliselt universaalse kujuga ruumile. Pagasit peale ja maha laadides tuleb ületada umbes 10-sentimeetrine künnis ning üllataval kombel pole pagasiruumi põranda nurkades ega seintel vastavalt kinnitushaake, ega kotikonkse, mistõttu jääb ruum pagasi organiseeritavusega enamikele konkurentidele alla. Küll aga asub seinal üks tavaline pistik ning teise istmerea seljatoed klapivad kokku 60/40 suhtes.

Multimeediat esindab MX-30-ne armatuuril osaliselt süvistatud 8.8-tolline ekraan, mis kenasti nähtaval kohal ning positiivses mõttes konkreetselt käeulatusest väljas. Viimast aga loomulikult seetõttu, et tegemist pole puuteekraaniga, vaid Mazdade multimeedia juhtimine käib läbi juhtrulliku keskkonsoolil, mille ümber erinevad füüsilised kiirteenupud. Nimetatud juhtrullik vajab esimestel kordadel küll veidi harjumist, kuid õnneks on kasutajaliidest arendades selgelt arvestatud juhtrullikuga, tänu millele on kokkuvõtlikult multimeediat siiski väga lihtne ja loogiline kasutada. Tarkvara menüüd on igati selge ülesehitusega ning kõik sätted ja funktsioonid lihtsasti leitavad ning kasutatavad. Visuaalselt on tarkvara väga Mazdalikult stiilipuhas, suuresti mustvalge ja minimalistlik. Riistvaraliselt on multimeedia terava ekraaniga, kuid saaks kohati opereerida kiiremini.

Helisüsteemi poolest oli demoauto varustatud uhkeima Bose lahendusega, mis oma 12 kõlariga pakub koostöös salongi hea akustikaga igati kvaliteetset ja dünaamilist meedia esitust ning seda ka võrdlemisi valju helitugevuseni. Tõsi, viimase tipule lähenedes on veidi kvaliteedi kadu kuulda. Ühetsoonilise kliima seadete muutmiseks asub veidi Audilikult, konsooli eesotsas, käigukangi taga eraldiseisev kliimapaneel, kus äärmiste füüsiliste nuppude vahel 7-tolline puuteekraan. Kui paneeli veidi madal asetus välja arvata, on kliimaseaded tervikuna suhteliselt lihtsalt seadistatavad.

Sõidu andmeid kuvab juhile rooli taha armatuuri süvistatud pooldigitaalne näidikutabloo, mille 7-tolline ekraan ja kolm analoogkella (R-EV mudeli puhul energia kasutus, bensiinipaagi tase ja aku laetus) kenasti läbi rooli ava nähtavad ning ka välise valguse eest kaitstud. Riistvaraliselt on lahendus väga loogilise ülesehituse ja asendiplaaniga. Ekraan on meeldivalt terav, kuid kuvatu saaks kohati veidi kiiremini ja sujuvamalt vahetuda. Tarkvaraliselt kuvatakse kõiki väiksemad andmeid pidevalt ekraani äärtel ning tsentris on juhil valida kolme põhivaate vahel, kus lisaks suure spidomeetriga vaatele ka juhiabiliste ja kütusekulu vaated. Visuaalselt on graafikad väga kaasaegsed ning Mazdalikult minimalistlikud ja stiilipuhtad, tänu millele info läbivalt lihtsalt leitav ja üheselt mõistetav. Samuti saab MX-30 juba standardist esiklaasinäidiku, mis samuti lihtne, selge ja informatiivne.

Sõiduki juhtimiseks saab MX-30 proportsionaalselt pigem oodatust suurema läbimõõduga ümmarguse kolmekodaralise, mis meeldivatest materjalidest ning, olenemata veidi logisevatest nuppudest kodaratel, ka kvaliteetne. Tänu kolmekodaralise ergonoomilisele disainile ja meeldivalt õhukesele roolirattale ning kodaratele püsib rool väga kindlalt käte vahel ning toetab ka erinevaid käsitsusviise, mille kõige koostööl poleks teda kasutajakogemuselt väga vale nimetada koguni sportrooliks. Multifunktsionaalsust lisavad kummalgi kodaral viis füüsilist nuppu, mida tänu loogilisele asetusele ja reljeefsustele lihtne kasutada ka sõidu ajal, kuid nagu öeldud, võiksid nupud olla veidi konkreetsemalt fikseeritud. Vasakpoolsed juhivad näidikuid ja multimeediat ning parempoolsed seadistavad juhiabilisi. Kodarate tagant leiame plastikust rekuperatsioonilabad ning rool saab juba standardist ka soojenduse.

SÕITMINE

MX-30ne interjööris tervitab meid väga Mazdaliku ülesehitusega kaasaegne ja stiilipuhas salong, mis kombineerib visuaalse puhtuse, arvestatava preemiumlikkuse, praktilisuse ja kasutajasõbralikkuse, mille kõige koostööl on mudelit väga mugav ja lihtne opereerida. Tõsi, näidikutabloolt leiame veel analoogkellad ja multimeediast juba mõnda aega Mazdadel esinenud tarkvara, kuid olenemata sellest pole mudeli tervikpilt üldse mitte aegunud ilmega. Võrdlemisi kvaliteetse materjalivaliku hulgas esineb korgist kaunistusi ja taaskasutatud materjale ning ka ehituskvaliteet on olenemata veidi loksuvatest roolinuppudest ja laepaneelist üldiselt piisavalt hea.

EDITION R tippvarustusega demoautos pakkusid igati toekat ja mugavat istumisaset üllatavalt korvikad kunstnaha ja tekstiiliga kaetud istmed, mis olenemata pigem jäikadest polstritest ei väsita reisijaid ka pikematel sõitudel. Üldine asend on linnamaasturlikult püstine, kuid mitte kuigi kõrge ning võrdlemisi lai reguleerimise ulatus võimaldab mugava asendi leida igaühel. Juhikohale on saadaval elektriline reguleerimine mälufunktsiooniga ning mõlemale esiistmele ka istmesoojendus. Teises reas on istmed tasapinnalisemad ja samuti pigem jäikade polstritega, kuid pakuvad siiski ühe kompaktmaasturi kohta üllatavalt mugavat ja toekat asendit.

Ruumi osas on MX-30 isegi positiivne üllataja. Tehniliselt mahuvad kaasreisija poolel üksteise taha kaks kahemeetrist, kuid mugavat ruumi on salongis siiski kolmele keskmist kasvu täiskasvanule, sest pikemate puhul ulatuvad tagumise põlved juba vastu esiistet ja pea vastu lage. Tänu suicide ustele on tagumisele reale suhteliselt avar ligipääs ning esireas on mõlemal istekohal ruumi igale kasvule. Nagu välsigabariitide põhjal arvata võib, on ka salongi atmosfäär suhteliselt kompaktne, kuid olenemata sellest siiski hubane ning tänu kitsastele akendele isegi veidi sportlik. Välist valgust laseb salongi väike katuseluuk ning avarama õhkkonda soovides tasub tõenäoliselt valida heledamate materjalidega sisu. Esemete hoiustamiseks on salongis keskpärase mahutavusega käetoe alune laegas, topsihoidjad konsoolis, ruum suurematele esemetele keskkonsooli ees, suhteliselt suur kindalaegas, pikad, kuid mitte kuigi laiad uksetaskud, imepisike laegas juhi vasaku põlve juures ning prillitoos laes. Tagumine rida saab väga väikesed uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe.

Pagasiruumi on MX-30-l olenevalt helisüsteemist 332 – 350 liitrit, mis on mudeli suurusklassis suhteliselt keskpärane sooritus, mille tulemusel on mudel veidi praktilisem kui Toyota C-HR, kuid ligi 100 liitrit väiksema pagasiruumima kui näiteks Hyundai KONA. Mehaaniliselt opereeritav pagasiluuk loob avara ligipääsu suhteliselt universaalse kujuga ruumile. Pagasit peale ja maha laadides tuleb ületada umbes 10-sentimeetrine künnis ning üllataval kombel pole pagasiruumi põranda nurkades ega seintel vastavalt kinnitushaake, ega kotikonkse, mistõttu jääb ruum pagasi organiseeritavusega enamikele konkurentidele alla. Küll aga asub seinal üks tavaline pistik ning teise istmerea seljatoed klapivad kokku 60/40 suhtes.

Multimeediat esindab MX-30-ne armatuuril osaliselt süvistatud 8.8-tolline ekraan, mis kenasti nähtaval kohal ning positiivses mõttes konkreetselt käeulatusest väljas. Viimast aga loomulikult seetõttu, et tegemist pole puuteekraaniga, vaid Mazdade multimeedia juhtimine käib läbi juhtrulliku keskkonsoolil, mille ümber erinevad füüsilised kiirteenupud. Nimetatud juhtrullik vajab esimestel kordadel küll veidi harjumist, kuid õnneks on kasutajaliidest arendades selgelt arvestatud juhtrullikuga, tänu millele on kokkuvõtlikult multimeediat siiski väga lihtne ja loogiline kasutada. Tarkvara menüüd on igati selge ülesehitusega ning kõik sätted ja funktsioonid lihtsasti leitavad ning kasutatavad. Visuaalselt on tarkvara väga Mazdalikult stiilipuhas, suuresti mustvalge ja minimalistlik. Riistvaraliselt on multimeedia terava ekraaniga, kuid saaks kohati opereerida kiiremini.

Helisüsteemi poolest oli demoauto varustatud uhkeima Bose lahendusega, mis oma 12 kõlariga pakub koostöös salongi hea akustikaga igati kvaliteetset ja dünaamilist meedia esitust ning seda ka võrdlemisi valju helitugevuseni. Tõsi, viimase tipule lähenedes on veidi kvaliteedi kadu kuulda. Ühetsoonilise kliima seadete muutmiseks asub veidi Audilikult, konsooli eesotsas, käigukangi taga eraldiseisev kliimapaneel, kus äärmiste füüsiliste nuppude vahel 7-tolline puuteekraan. Kui paneeli veidi madal asetus välja arvata, on kliimaseaded tervikuna suhteliselt lihtsalt seadistatavad.

Sõidu andmeid kuvab juhile rooli taha armatuuri süvistatud pooldigitaalne näidikutabloo, mille 7-tolline ekraan ja kolm analoogkella (R-EV mudeli puhul energia kasutus, bensiinipaagi tase ja aku laetus) kenasti läbi rooli ava nähtavad ning ka välise valguse eest kaitstud. Riistvaraliselt on lahendus väga loogilise ülesehituse ja asendiplaaniga. Ekraan on meeldivalt terav, kuid kuvatu saaks kohati veidi kiiremini ja sujuvamalt vahetuda. Tarkvaraliselt kuvatakse kõiki väiksemad andmeid pidevalt ekraani äärtel ning tsentris on juhil valida kolme põhivaate vahel, kus lisaks suure spidomeetriga vaatele ka juhiabiliste ja kütusekulu vaated. Visuaalselt on graafikad väga kaasaegsed ning Mazdalikult minimalistlikud ja stiilipuhtad, tänu millele info läbivalt lihtsalt leitav ja üheselt mõistetav. Samuti saab MX-30 juba standardist esiklaasinäidiku, mis samuti lihtne, selge ja informatiivne.

Sõiduki juhtimiseks saab MX-30 proportsionaalselt pigem oodatust suurema läbimõõduga ümmarguse kolmekodaralise, mis meeldivatest materjalidest ning, olenemata veidi logisevatest nuppudest kodaratel, ka kvaliteetne. Tänu kolmekodaralise ergonoomilisele disainile ja meeldivalt õhukesele roolirattale ning kodaratele püsib rool väga kindlalt käte vahel ning toetab ka erinevaid käsitsusviise, mille kõige koostööl poleks teda kasutajakogemuselt väga vale nimetada koguni sportrooliks. Multifunktsionaalsust lisavad kummalgi kodaral viis füüsilist nuppu, mida tänu loogilisele asetusele ja reljeefsustele lihtne kasutada ka sõidu ajal, kuid nagu öeldud, võiksid nupud olla veidi konkreetsemalt fikseeritud. Vasakpoolsed juhivad näidikuid ja multimeediat ning parempoolsed seadistavad juhiabilisi. Kodarate tagant leiame plastikust rekuperatsioonilabad ning rool saab juba standardist ka soojenduse.

Kellele?

MX-30-ne puhul on tegemist suhteliselt nägusa ja praktilise linnamaasturiga, mis seob ootuspärase ruumikuse, preemiumliku disaini, kasutajasõbraliku salongi ning, mis kõige tähtsam, üllatavalt Mazdalikud sõiduomadused. Esmajärgus turule jõudnud elektriline mudel jäi küll oma madala sõiduulatusega konkurentide seas veidi hätta, kuid nüüd on mudel tänu rootormootori naasmisele praktilisuselt ja kasutatavuselt omajagu konkurentsivõimelisem ja tõsiseltvõetavam. Olenemata aga suuremast sõiduulatusest, on MX-30 pigem siiski linnaauto, elektriliste sõiduomadustega ning mahutavuselt igapäevase tarbimise juures kuni kahele täiskasvanule.

MX-30-ne puhul on tegemist suhteliselt nägusa ja praktilise linnamaasturiga, mis seob ootuspärase ruumikuse, preemiumliku disaini, kasutajasõbraliku salongi ning, mis kõige tähtsam, üllatavalt Mazdalikud sõiduomadused. Esmajärgus turule jõudnud elektriline mudel jäi küll oma madala sõiduulatusega konkurentide seas veidi hätta, kuid nüüd on mudel tänu rootormootori naasmisele praktilisuselt ja kasutatavuselt omajagu konkurentsivõimelisem ja tõsiseltvõetavam. Olenemata aga suuremast sõiduulatusest, on MX-30 pigem siiski linnaauto, elektriliste sõiduomadustega ning mahutavuselt igapäevase tarbimise juures kuni kahele täiskasvanule.

Auto andmed

Hind alates: 37 400

Testitud mudeli info:
∼ 45 000 €
EREV-hübriid
0.8 l single-rotor
125 kW
17.5 kWh/100km
Esivedu
Max 140 km/h
0 – 100 km/h: 9.1 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST