2021. aastal esitles CUPRA oma niigi vingele ja populaarsele Formentorile värsket ning uhkeimat lipulaevvarianti nimega VZ5, mida bränd toodab kokku vaid 7000 isendit. Kõik need on juba ka välja müüdud. Eestisse jõuab nendest esialgu kokku vaid viis. Tegemist on üles vuntsitud Formentoriga, mis oma 2.5-liitrise Audi mootoriga pakub tava-Formentorist veelgi sportlikumat elamust ning sobib juhtidele, kes vajavad üht ainulaadset ja isikupärast neljarattalist. Peamiseks küsimuseks on aga, kas tegemist on vaese mehe RS-iga või võtab CUPRA erimudel Audi riistvarast viimast? Formentor VZ5-e alternatiivideks on näiteks Audi RSQ3, BMW X3 M, Volkswagen Tiguan R ja Alfa Romeo Stelvio.
Formentor on küll CUPRA esimene enda mudel, kuid olles ikkagi SEATist välja kasvanud bränd on ka Formentori disainis siiski märgata SEATi eeskuju ja disainjooni. Samas pole ükski SEAT nõnda sportliku ja agressiivse ilmega, mille tulemusel neid sassi ajada nii kerge siiski pole. Keretüübilt liigitub Formentor väikeste kupeemaasturite hulka, jagades suurusklassi näiteks Lexus UX-iga ja Audi Q3-ga. CUPRAte silmapaistvusega käivad loomulikult kaasas ka eripärased keretoonid, mille hulgas palju mustvalgeid varjundeid nii metallik-, kui mattvärvina, punast ja ka tumesinist. Mudeli standardvärviks on valge, kuid meie soovitame ikka tumehalli või -sinist matt-katet, mis muudab visuaali hoopis teiseks.
Formentorile on loodud karm ja otsekohene pilk ning mudeli esiosa vaadates on kahtlemata selge, et tegemist on enamaga kui tavalise linnamaasturiga. Paari tugevama disainjoonega kapoti ette on SEATi disainist Formentorile laenatud sünge ja täielikult funktsionaalne kuusnurkne esivõre ja ikoonilised kolme sirgega LED-esituled, mille all keset stanget ka ümmargused udutuled. Stange ise on kujult ümar, kuid teravust lisavad äärmised õhuavad, mis juhivad õhku üle rataste, ning lai õhuava stange alläärel. VZ5 mudel mudel erinebki esiosas vaid erineva stange disaini osas, mille alläärel paistab ka süsinikkiu mustrit.
Külgvaatel avaldub Formentori üsna omapärane ja äratuntav sportmaasturi disain. Siluett saab alguse pea täielikult vertikaalsest ninaosast ning kulgeb seejärel võrdlemisi voolujooneliselt salongi kohale. Tahapoole langeva katuse ning nurga all oleva tagaklaasi tõttu on Formentoril ka veidi kupeemaasturlikku iseloomu, kuid see pole nii silmatükkiv, kui mõningatel konkurentidel. Jõulised ja laiad kerejooned suurendavad mudeli enesekindlust ning jätavad Formentorist tugeva ja suure mulje. Külg ise on võrdlemisi tasapinnaline, aga ilmekust loovad väljapoole toodud rattakoopad ja üksikud tugevad kerejooned. Maasturlikkust lisab jällegi mööda alläärt kulgev tumehall osa, mis näeb aga valge kerevärvi korral veidi võõras välja.
Veljevalikus pakub CUPRA Formentorile 18- ja 19-tolliseid valuvelgesid, millest kõige lihtsamad ja standardsemad küll veidi igavad, kuid kõik ülejäänud kuus valikut väga omapärased ja mudeli stiiliga kattuvad. Suuruse poolest soovitame meie siiski 19-tolliseid, kuid sobiv velje värvipalett on sõltuv juba kindla masina kerevärvist. Testitud VZ5-l olid all aga vaid erimudelile loodud 20-tollised, mis sobisid vasetooni ja tumehalli koostööl mudeli alla valatult.
Tagakülje põhinumbriks on üle pagasiluugi ulatuv LED-tagatuli, mis keerab SEATidele omaselt otstest tagasi ning ühendab visuaalselt rattakoobaste pealseid õlgasid. Sportlikkust lisavad tagaklaasi kohal asuv tiib ning üldine tahutud ja nurgeline disain. Jällegi eristab VZ5-te tavamudelist veidi teistsugune stange disain, kus süsinikkiust difuusoriala äärtel asuvad ka neli vasekarva väljalaskeava.
Sportlikku ilmet ning tahutud ja jõulist ilmet on integreeritud ka Formentori sisedisaini. Värvipalett on tumedapoolsem, mis koostöös vasekarva detailidega loob hubaselt sünge ja sportautoliku atmosfääri. Sarnasusi leidub küll mitmete teiste VAG grupi mudelite salongidega, kuid Formentor on CUPRA valikus kõige omapärasem. Materjalid on kõik parajalt mugavad ja ehituskvaliteedi üle pole ka kurta.
Istmetena pakutakse Formentorile tekstiil- või nahkkattega suuri ja korvikaid sportistmeid, mis on igati toekad ning hoiavad reisijaid kenasti istmes kinni. Testitud mudelil olid aga VZ5 erivarustuse süsinikkiust korvistmed, mis näevad õhukestena veidi elegantsemad ja sportlikumad välja, kuid samas on kujult ka veidi laiemad, võimaldades ka suuremat kasvu reisijatel end veidi vabamalt tunda. Külgtoed aga mänguruumi ei jäta ning seega hoiavad nimetatud istmed reisijaid väga hästi kiiretes kurvides paigal. Üldine istumisasend on maasturlikult veidi kõrgemapoolsem, kuid ka sportliku nurga all ning eri kasvu reisijatele jagub ka reguleerimisruumi. Esiistmed on standardist soojendusega ning lisadena on saadaval veel elektriline reguleerimine ja mälufunktsioon.
Ruumikuse osas pole Formentor just kõige mahukam väikemaastur, kuid olenemata sellest saab mudel nelja keskmist kasvu täiskasvanuga kenasti hakkama. Pikemate reisijate korral võib aga väheks jääda nii jalaruumist, kui tagarea pearuumist. Testitud mudeli korral olid esiistmete seljatoed veel ka tugeva süsninikkiust tagaküljega, mis ka jalaruumile mänguruumi ei jäta. Esemete hoiustamiseks on keskmise suurusega käetoe laegas ja kindalaegas, süviste, taskute ja laadimisalusega taskuga keskkonsool ja arvestatava suurusega uksetaskud.
Pagasiruumi pakub Formentor kuni 450 liitrit, mida on veidi enam kui Volkswagen T-Rocil ning veidi vähem kui Audi Q3-l. Nelikveo korral langeb küll maht 420 liitrile ja pistikhübriidse mudeli korral 345 liitrile. Seega pole Formentor pagasiveo poolest just kõige praktilisem linnamaastur, aga igapäevaste väikepagasitega saab see ikkagi kenasti hakkama. Kasutamist hõlbustavad haagid ja konksud pagasiruumis ning elektriliselt jalaviipe peale avanev pagasiluuk.
Multimeediat esindab Formentorites 10- või 12-tolline puuteekraan, mis on asetatud väljaulatuvana armatuuri kohale, jäädes samal ajal kenasti sõitjate käeulatusse, kuid püsides eemal juhi vaateväljast. Tarkvaraliselt on CUPRAte süsteem visuaalselt läbimõeldud ja selge ning suuremas osas ka kasutajasõbraliku ja loogilise ülesehitusega. Mõningate spetsiifiliste seadete leidmiseks tuleb korra menüüde vahel ringi tuuseldada, kuid tähtsamad valikud on pea alati muretult kättesaadavad. Riistvaraliselt on pilt selge ning isegi, kui mõningatel käivitamistel võib süsteemil veidi aega minna, jookseb üleüldiselt multimeedia sujuvalt. Helisüsteemi osas oli testitud VZ5-l valikuline Beats helisüsteem, mis esitab küll kõiki žanre võrdlemisi dünaamiliselt, kuid ei lase helitugevust väga valjuks keerata. Kõige rohkem põhjustab vastastikke arvamusi aga multimeedia ekraani alla loodud puutepaneel, mille kaudu saab salongi temperatuuri, istmesoojendusi ja helitugevust reguleerida. Kasutamise poolest pole süsteemil isegi hullu midagi, kuid kuna puutepinnad on valgustuseta, võib pimedal ajal olla kohati keeruline soovitud käsklusele pihta saada. Muud kliimaseaded on integreeritud multimeediasse ning nendele saab alati kiirelt ligi, vajutades ekraani ülemisel äärel asuvale “Kliima” nupule.
Sõiduandmete kuvamiseks on juhi ette armatuuri süvisesse paigutatud 10.25-tolline täisdigitaalne näidikuplokk, mis oma asetusega paistab kenasti rooli avast läbi ning on kaitstud ka peegelduste eest. Ka tarkvaraliselt on CUPRAtel isegi üks turu huvitavaim ja atraktiivseim süsteem, mis näeb väga hea välja, võimaldab vaadete ja kuvatava info muutmise näol isikupärastamist ning kuvab kõike selgelt. Tõsi, kohati võib küll süsteem veidi umbe joosta, aga see taastub aja jooksul ise.
Rooli kohale saab Formentor väga mõnusa kujuga, kvaliteetsetest materjalidest ning korraliku ehituskvaliteediga kolmekodaralise, mille õhukeste kodaratega disain võimaldab kindlat käsitsemist ja erinevaid käsitsemisviise. Rool näeb vasekarva detailidega ja õmblustega ning erinevate mustritega ka visuaalselt igati atraktiivne välja. Multifunktsionaalsust lisavad kummalegi kodarale paigutatud seitse füüsilist nuppi ja üks rullik, mis on piisavalt mugava asetuse ja suurusega, et ka sõidu ajal mugav kasutada oleks. Vasakpoolsed kontrollivad juhiabilisi ja püsikiirusehoidjat ning parempoolsed näidikuid ja multimeediat. Sportlikku iseloomu lisavad kodarate alla iseseisvalt paigutatud süütenupp ja sõidurežiimi nupp ning tagaküljele paigutatud käigulabad. Formentori rool on standardist ka elektrilise soojendusega.
Formentor on saadaval viie erineva tehnilise variandina, millest neli tarbivad edasi liikumiseks vaid bensiini, kuid üks seob pistikhübriidina ka elektrienergia. Viimane on ka ainuke, mis saab 7-käigulise DSG automaatkasti asemel 6-käigulise. Veoskeemideks on esi- ja nelikvedu.
Valikute rida alustab 1.5-liitrine neljasilidriline, mis arendab 110 kW ning veab läbi seitsmekäiguilise automaatkasti vaid esirattaid. Selle tulemusel kiirendab mudel sajani 8.9 sekundiga ning kogub hoogu kiiruseni 203 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubatakse 6.8 l/100km. Võimsuse poolest on järgmiseks valikuks kaheliitrine neljasilindriline, millel võimust juba 140 kW. Viimane saab ka nelikveo, tänu millele kiirendab mudel sajani 7.1 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 220 km/h. Kütusekuluks lubatakse keskmiselt 7.8 l/100km. Võimsaima nii-öelda tavamudeli korral saab Formentor kapoti alla kaheliitrise, mis arendab lausa 228 kW ning veab läbi seitsmekäigulise automaatkasti kõiki rattaid. Selle varustuse korral kiirendab mudel sajani 4.9 sekundiga, saavutab maksimaalseks kiiruseks 250 km/h ning tarbib keskmiselt 8.2 l/100km.
Pistikhübriidse Formentori korral saab mudel 1.4-liitrise bensiinimootori, mis arendab koostöös elektrimootoritega 180 kW, kiirendab sajani 7 sekundiga, saavutab suurimaks kiiruseks 210 km/h ning tarbib keskmiselt 1.5 l ja 16 kWh/100 km.
Formentori mudelirivi tippu kaunistab aga VZ5 tähist kandev erimudel, mida uuena pole enam isegi saadaval, sest kõik 7000 toodetud isendit on endale juba tulevase kodu leidnud. VZ5 tähis viitab aga sellele, et mudeli kapoti all on automaailmas väga mainekaks kujunenud 2.5-liitrine viiesilindriline mootor, mida kasutab Audi oma TT RS, RS3 ja RSQ3 mudelitel. Erimudeli puhul on Audi oma meistriteost jaganud ka CUPRAga ning seega arendab VZ5 koguni 287 kW võimsust ja 480 Nm väänet. Jõud kantakse nelikveoni läbi seitsmekäigulise DSG ning selle tulemusel lubab tootja kiirendust sajani 4.2 sekundiga, suurimat kiirust 250 km/h ja keskmist kütusekulu ligikaudu 10 l/100km. Kiirenduste lubaduste osas jätab VAG grupp aga alati ka mänguruumi ning seega on VZ5-ga kogetud juba ka 3.5-sekundilisi sooritusi, mis uhkeimatest RS3-e sooritustest vaid ligikaudu 0.3 sekundit kehvem. Kütusekulu osas tasub auto nautimiseks arvestada vähemalt 15 l/100km.
Tänu CUPRA Eestile saime seekord testida seda samust uhkeimat VZ5-te. Mainitud viiesilindrilisel on mõnusalt tõmbejõudu ja seda jagub kenasti ka kõrgematele pööretele. Pedaalimine on responsiivne ning minek pigem ootamatult krapsakas. Käigukast vajab vahel rahulikkemal sõidurežiimidel veidi mõtlemisaega, kuid on piisavalt kiire sportrežiimides, kus süsteem pöörded kõrgel hoiab. Parima kogemuse annab käigukast aga käigulabadega manuaalrežiimis. Mootorimürina osas praksub viiesilindriline isegi kohapeal tuuritades veidi vähem kui võimsaim kaheliitrine, kuid sõidu ajal on mürinat VAG grupi auto kohta isegi parajalt. Reisijate elamuse võimendamiseks mängitakse ka kõlaritest mootorimüra. Nelikveo osas tekitab VZ5 aga erinevaid tundeid. Täpsemalt selles osas, et süsteem ei suuda ära otsustada, kas olla esi- või tagavedu eelistav. Tõsi, Golf R-lt laenatud nelikveosüsteem on paljudes aspektides parem, kui CUPRA enda 4Drive, kuid ka sellel on omad veidrused. Nimelt laseb VZ5-e nelikvedu teha tagaratastel tööd täpselt nii kaua, kuni gaasipedaal lõpuni põhjas on. Väiksemagi pedaali tagasitõmbe korral kaob tagarataste domineeriv jõud ära ja mudel muutub kurvis alajuhitavaks. Selle pedaali põhjas hoidmise aja jooksul on VZ5 aga isegi ülejuhitav ning lubab ka võrdlemisi kenasti külglibiseda. Viimase võimendamiseks on mudelil ka Drift režiim, mis lülitab küll veojõusüsteemi tagasihoidlikumaks, kuid ei muuda nelikvedu pidevalt tagavedu eelistavaks. Seega tuleb driftimiseks luua veider ja julge harjumus alajuhitavuse hetkel vajutada gaasipedaal põhja, mille tulemusel tagumised rattad end laiemale trajektorile suruvad.
Võrdväärne sportlikkus jätkub ka mudeli sõiduomadustes. Adaptiivne vedrustus on üldiselt pigem jäigemapoolsem, kuid võimaldab pehmust sõidurežiimidega reguleerida. Seega pole auto igapäevasteks sõitudeks liiga põrutav, kuid hoiab kere teega paralleelselt ka kiiretes kurvides. Samuti jõuab juhini piisavalt tagasisidet veermiku käitumise kohta, mida toetab ka täpne roolimine. Olenemata kaugele ulatuvast kapotist ja veidi kitsast tagaaknast on väljavaade siiski hea ning mudeli manööverdamine tänu abisüsteemidele lihtne. Tuule ja rehvimüra tase salongis pole kõige madalam, aga mudeli iseloomu arvestades see ei häiri.
Formentori juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine avariide vältimiseks, adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, sõiduraja hoidmine, pimenurga jälgimine, liiklusmärkide tuvastus, tagurdamisel ristsuunalise liikluse hoiatus ning parkimisandurid ja hea kvaliteediga tahavaatekaamera koos iseparkimisega.
Formentor on loodud juhtidele, kes soovivad autoga massist eristuda ning eelistavad kalli brändilogo asemel lihtsalt omapärast ja huvitavat sõiduriista. Olenemata maasturikerest on mudel loodud siiski pigem asfaldile, kuid praktilisuse poolest saab enam-vähem hakkama ka väiksema pere igapäevasõidukina. VZ5 on juhtidele, kes sellest praktilisuse poolest nii palju ei huvitu, kuid tahavad üht mõnusalt sportlikku ja võrdlemisi ainulaadset CUPRAt.
Formentor on loodud juhtidele, kes soovivad autoga massist eristuda ning eelistavad kalli brändilogo asemel lihtsalt omapärast ja huvitavat sõiduriista. Olenemata maasturikerest on mudel loodud siiski pigem asfaldile, kuid praktilisuse poolest saab enam-vähem hakkama ka väiksema pere igapäevasõidukina. VZ5 on juhtidele, kes sellest praktilisuse poolest nii palju ei huvitu, kuid tahavad üht mõnusalt sportlikku ja võrdlemisi ainulaadset CUPRAt.
Hind alates: 30 250 €
Testitud mudeli info:
∼60 000 €
Bensiin
2.5 l I5
287 kW
9.3 l/100km
Nelikvedu
7-käiguline automaat
Max 250 km/h
0 – 100 km/h: 4.2 sec