CUPRA tähistega Leone on SEAT turule toonud juba mudeli esimesest põlvkonnast, mis jõudis teedele eelmise sajandi viimasel aastal, ning läbi aegade on CUPRA tähis viidanud mudeli kõige sportlikumale varustusele. Kaks aastat enne Leoni neljanda generatsiooni avalikustamist 2020. aastal, sai aga CUPRAst 2018. aastal eraldiseisev bränd, mille tulemusel ei tutvustatud SEAT enam mudeli neljandale generatsioonile CUPRA tähisega tippvarustust, vaid CUPRA tõi turule oma mudelirivi teise mudeli – CUPRA Leon. Mudeli puhul on tegemist väikestviisi kuumpäraga, mis seob oma atraktiivse välimuse all ka keskmisest sportlikumad sõiduomadused ja arvestava jõudluse. CUPRA Leoni alternatiivideks on näiteks Volkswagen Golf GTI, Hyundai i30 N, Renault Megane R.S., Škoda Octavia RS ning Honda Civic Type-R.

EELISTAD PIKEMAT UNIVERSAALKERE?

EELISTAD PIKEMAT UNIVERSAALKERE?

VÄLIMUS

Välisilme poolest toetub CUPRA Leoni disain loomulikult suuremas osas SEAT Leoni omale, mis pole aga tegelikult üldse negatiivne aspekt, sest tegelikult näeb Leon juba ka SEATi logo all üpris silmapaistev ja kena välja. CUPRA on muutnud osasid disaini elemente veidi sportlikumaks ning lisanud mudelile vasekarva detaile, mille tulemusel on mudel viimase logo all veelgi sportlikum ja atraktiivsem. Mõõtude poolest on Leoni puhul tegemist võrdlemisi kompaktse luukpäraga, mis jagab suurusklassi näiteks Ford Focuse ja Mazda 3-ga. Kerevärvide poolest pakub CUPRA mudelile kuut erinevat mustvalget varjundit ning sinakashalli ja punast värvi. Baasvarustuses saab mudel tavalise valge värvkatte, kuid testitud masin oli kaetud veidi külmema “Nevada White” metalliktooniga, mille all mudeli sportlik disain kõige silmapaistvam. Hea terviku loovad ka hallid toonid.

Tugeva esmamulje jätmiseks on Leonile loodud üpris jõulise pilguga ninaosa, mille disainis mängivad kõige suuremat rolli kolmnurkadele toetuva sisedisainiga esituled, mis lisaks heale valgustavusele toetavad kergelt süvistatuna ka mudeli agressiivset pilku, ning nende vahele asetatud kuusnurkne iluvõre, mille ruumilise võre tsentris ka süsinikkiu taustal CUPRA logo. Pilgu kujundavad ühtseks tervikuks jõulised kerejooned, mis mudeli äärtelt, stangelt ja kapotilt kulgevatena koonduvad iluvõre nurkades, luues mudelile üllatavalt karmi pilgu, mis sobib kokku CUPRA Leoni kuumpäraliku iseloomuga. Stangel lisavad sportlikkust suured õhuava imitatsioonid äärtel, mis visuaalselt üle ninaosa ulatuva tiivalaadse liistuga seotud, ning funktsionaalne õhuava splitteri tsentri kohal.

Küljel muutuvad küll kerejooned veidi tagasihoidlikumaks, kuid jätkub üldine kuumpära iseloomu toetav sportlikkus, mis seotud Leoni siluetiga, mis saab alguse järsust ninaosast ning kulgeb seejärel sujuvalt reljeefse jaj jõulise profiiliga tagaosani, kus lisab ilmele voolujoonelisust kerge tagatiib. Kerejoonte poolest paistab mudeli küljel välja vaid üks tugevam joon, mis kulgeb üle ukselinkide esituledest tagatuledeni, peitudes kohati omapäraselt kumeruste varju. Erinevalt Sportstourerist, keerab lühikese kerega Leonil küljeakende kontuur mudeli tagaosas ülespoole ja lisavarustusest pakutakse mudelile ka veidi sportlikumaid küljelaiendeid.

Velgede osas pakub CUPRA lühikese kerega mudelile kolme erineva disainiga velgesid läbimõõdu vahemikus 18 – 19 tolli. Valikuid kokku on aga kuus, sest standardvarustuse veljed on saadaval kahe erineva läbimõõduga ning uhkemad disainid kumbki kahe erineva värvilahendusega, kobineerides uhkeimal kujul vasekarva ja musta värvi. Demosõidukil olid all 18-tollised, mis olenemata sellest, et baasvarustuse veljed, siiski väga sportlikud ja proportsionaalselt paraja läbimõõduga.

Leoni tagaosas loob põhiilme värskematele SEATidele ja CUPRAtele omane tagatuli, mis imiteerib äärtel kolmnurkse motiiviga esitulesid, mis ühendatud üle pagasiluugi ulatuva valgusribaga. Viimase alt leiame pagasiluugilt ka “CUPRA” tähise ja tootja logo, kuid mudelinimesid CUPRAte tagaosadest ei leia. Keredisaini osas paistavad tagaosas silma kergelt tagaakna kohale ulatuv tagatiib, jõuline kerejoon tagatule kohal, mis ühendab esituledest mööda külgi kulgevad kontuurid, ning veidi tagasihoidlikum joon tagaosa alumisel kolmandikul, mis ulatub stange äärtel asuvate õhuavade imitatsioonideni. Stange alläärelt leiame kerge difuusori imitatsiooni, mis disaini poolest isegi veidi jõulisem, kui Sportstoureri oma, ning mille äärtel ka kaks reaalset väljalaske otsa. Keretüübid erinevad veidi ka pagasiluugi suuruse poolest.

INTERJÖÖR

Ka interjööri poolel tugineb CUPRA Leon loomulikult siiski oma SEATist vennasele, kuid sarnaselt välisilmele, on CUPRA suutnud väikeste muudatustega muuta salongi arvestataval määral omapärasemaks, silmapaistvamaks ning sportlikumaks. Pinnad on kaetud huvitavamate tekstuuridega ja veidi uhkemate materjalidega, särtsakust lisavad vasekarva detailid ja õmblused ning sportliku tunde loovad suured korvistmed. Materjalide osas esineb madalamal küll ka veidi krabisevat plastikut, kuid üldpildis on materjalid hinnaklassi kohta head ja ehituskvaliteet keskmisest parem.

Istmete osas on Leonile küll saadaval ka nahkkattega istmed, kuid testitud mudel oli varustatud standardsete tekstiilistmetega, mis pakuvad tänu oma korvikale kujule toekat ja mugavat asendit, hoides samaaegselt ka reisijad piisavalt hästi paigal. Tugeva korvikuse ja jäikade fikseeritud külgtugede tõttu võivad aga istmed olla suuremat kasvu reisijatele veidi kitsad, kujunedes pikkadel sõitudel väsitavateks. Üldine asend on üpris sportlik ning rohke reguleerimisruum võimaldab mugava asendi leida igat kasvu reisijal. Standardis on reguleerimine manuaalne, uhkematel varustustel juhikohal elektriline. Tagareas on istmed võrdlemisi püstise nurga all, tasapinnalisemad ja veidi lühikese istmepõhjaga, kuid pakuvad samuti arvestatavalt mugavat asendit. Istmesoojendus on saadaval vaid esiistmetele, kuid juba standardvarustusest.

Sarnaselt SEAT Leonile on ka CUPRA Leon oma suurusklassis üllatavalt ruumikas luukpära, mahutades salongi äärmisel juhul ka neli kahemeetrist, nii jala-, kui pearuumi poolest. Tõsi, jalaruumi on kahemeetristele küll nõnda, et tagumise reisija jalad on vastu esiistme külgesid, kuid kuna esiistmed on igalt küljelt pehmed, mahuvad kaks kahemeetrist siiski lühikesteks teeotsadeks piisavalt mugavalt ära. Leoni keretüübid salongi ruumikuse poolest ei erine, mille tulemusel saavad mõlemad variandid kokkuvõttes nelja keskmist kasvu täiskasvanuga kenasti hakkama. Atmosfäär on salongis tumedate pindade ja materjalide ning disaini koostööl pigem sportlik ja hubane, kuid, tänu parajalt valgust interjööri laskvatele akendele, mitte üleliia rõhuv. Avaruse lisamiseks on mudelile saadaval ka panoraamkatuseluuk ning pimedal ajal sõites loob meeleolu valikuline mitmevärviline miljöövalgustus, mis kuvab ka osade juhiabiliste teavet. Esemete hoiustamiseks on salongis juhtmevaba laadijaga süvis keskkonsooli eesotsas, kaks madalamat süvist käiguvalitsi äärtel, kaks pigem väikest topsihoidjat ning keskpärase suurusega käetoe alune laegas. kindalaegas ja uksetaskud. Tagumine rida saab topsihoidjatega käetoe ja veidi väiksemad uksetaskud.

Pagasiruumi on CUPRA Leonil 380 liitrit, olles nõnda täpselt sama praktiline kui 8. generatsiooni Golf. Pagasiruumile lisavad praktilisust lisaruum põranda all, veidi kasutud konksud seintel ja taskud rattakoobaste taga. Elektrilist pagasiluuki lühikese kerega Leonile ei pakuta ning pagasi peale- ja mahalaadimiseks tuleb ületada umbes 30-sentimeetrine künnis. Tervikuna on Leoni pagasiruum aga parajalt kasutajasõbralik ning oma suurusklassis ka üllatavalt ruumikas.

Multimeediat esindab Leoni salongis vastavalt varustusele 10- või 12-tolline puuteekraan, mis on asetatud armatuurist väljaulatuvale paneelile. Demoauto oli varustatud 10-tollise ekraaniga, mis kenasti reisijate nähtavuses ja vaateväljas. Tarkvaraliselt on CUPRAte süsteem visuaalselt läbimõeldud ja selge ning suuremas osas ka kasutajasõbraliku ja loogilise ülesehitusega. Mõningate spetsiifiliste seadete leidmiseks tuleb korra menüüde vahel ringi tuuseldada, kuid tähtsamad valikud on pea alati muretult kättesaadavad. Riistvaraliselt on pilt selge ning isegi, kui mõningatel käivitamistel võib süsteemil veidi aega minna, jookseb üleüldiselt multimeedia sujuvalt. Helisüsteemi osas oli testitud mudel varustatud standardse helisüsteemiga, mis esitab lugusi võrdlemisi dünaamiliselt ja puhtalt, praktiliselt olenemata helitugevusest, mis ulatub ka piisava valjuduseni. Suuremate žanrimuutuste vahel võib süsteem vajada veidi ekvalaiseri seadistamist, kuid üldpildis on helisüsteem suhteliselt pädev. Lisavarustuses on mudelile saadaval ka BeatsAudio helisüsteem. Kõige rohkem põhjustab multimeedia osas aga vastandlikke arvamusi ekraani alla loodud puutepaneel, mille kaudu saab salongi temperatuuri, istmesoojendusi ja helitugevust reguleerida. Kasutamise poolest pole süsteem isegi kõige keerulisem, kuid kuna puutepinnad on valgustuseta, võib pimedal ajal olla kohati keeruline soovitud käsklusele pihta saada. Teiste kliimaseadete on multimeedias eraldiseisev klimamenüü, millele saab alati kiirelt ligi ekraani ülemisel äärel asuva “Kliima” nupu kaudu.

Sõiduandmete kuvamiseks saab CUPRA Leon 10.25-tollise ekraaniga täisdigitaalse näidikutabloo, mis oma süvistatud asetusega kenasti läbi rooli ava nähtav ning välise valguse eest kaitstud. Riistvaraliselt on ekraan terava kuvaga, kuid vaateid vahetades, võib kohati esineda kaadrisageduse languseid. Tarkvaraliselt on lahendusel kuus erineva infotihedusega põhivaadet, mis kõik võimaldavad äärtel muuta täpsemalt kuvatava info tüüp, tänu millele peaks meelepärane kuva konfiguratsioon leiduma igale juhile. Graafikad on läbivalt kaasaegsed ja stiilsed, tänu millele info üheselt mõistetav ja lihtsalt leitav. Üldiselt on tegemist väga kaasaegse, stiilse ja informatiivse lahendusega.

Rooli kohale saab CUPRA Leon proportsionaalselt paraja läbimõõduga nahkkattega kolmekodaralise, mis tuginedes SEAT’i disainile on CUPRA mudelis muudetud vasekarva detailide ja õmblustega veidi sportlikumaks ja atraktiivsemaks. Tänu ergonoomilisele disainile ja piisavalt õhukestele kodaratele püsib rool, olenemata juhi käte suurusest, kindlalt käte vahel, võimaldades ka erinevaid käsitsusviise. Multifunktsionaalsust lisavad kummalegi kodarale paigutatud seitse füüsilist nuppu ja rullik, mida tänu süsteemsele ja loogilisele asetusele lihtne kasutada ka pilku teelt tõmbamata. Vasakpoolsed seadistavad juhiabilisi, parempoolsed näidikutablood ning multimeedia nuppe leidub mõlemal kodaral. Sportliku iseloomuga autole omaselt saab CUPRA Leoni rool juba standardist plastikust käigulabad ning uhkematel varustustel on kodarate all ka lisanupud süüte ja sõidurežiimide jaoks. Rool saab standardist ka elektrilise soojenduse.

SÕITMINE

Tehnilise poole pealt on lühikese kerega CUPRA Leon saadaval nelja erineva tehnilise konfiguratsiooniga, mis seovad kuni kaheliitrise bensiinimootori esiveo ja 7-käigulise DSG-automaatkastiga.

Mudeli mootorite valik saab alguse ainsast hübriidversioonist, mis seob kapoti all mahehübriidselt 1.5-liitrise bensiinimootori ja elektrimootori, mis arendavad kombineeritult 110 kilovatti võimsust. Vastava jõudlusega kiirendab mudel sajani umbes 9 sekundiga ning kogub hoogu kiiruseni 216 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja umbes 5 l/100km.

Seejärel on valikus kolm erineva jõudlusega kaheliitrist bensiinimootorit, mille jõud kantakse läbi automaatkasti vaid esiratasteni. 140-kilovatine variant kiirendab mudeli sajani 7.5 sekundiga, kogub hoogu kiiruseni 230 km/h ning tarbib keskmiselt 6.2 l/100km, 180-kilovatine mootor kiirendab mudeli sajani 6.4 sekundiga, kogub hoogu kiiruseni 250 km/h ning tarbib keskmiselt 6.6 l/100km ja 221-kilovatine ajam kiirendab Leoni sajani 5.7 sekundiga, arendab kiirust 250 km/h-ni ning tarbib ligikaudu 7.1 l/100km.

Testitud lühikese kerega CUPRA Leoni näol oli meie testida teise kõige võimsama tehnilise konfiguratsiooniga mudel, ehk 180-kilovatise bensiinimootoriga esiveoline, mis kiirendab sajani veidi vähem kui seitsme sekundiga, olles seega põhja all väga sarnane Volkswagen Golf GTI ja Škoda Octavia RS-iga. 180 kilovatti pole autotööstuses loomulikult midagi drastiliselt võimast, kuid kuni 1.9-tonni kaaluva esiveolise jaoks, on vastav ajam suutlikuse poolest tegelikult täiesti piisav. Mootori tõmme on jõuline ja tugev, mille tulemusel kasvab mudeli kiirus ühe mõõduka kuumpära kohta parajalt krapsakalt. Nullist kiirendades saab mudel küll kergelt esirattad libisema, kuid juba väikestelt kiirustelt suudab mudel jõu kenasti maha kanda, mistõttu vastav 180-kilovatine mootor isegi kõige ratsionaalsem valik. Käigukast võib küll järskudel pedaalimistel vajada kohati veidi mõtlemisaega, kuid üldiselt on vahetused parajalt kiired ja sujuvad ning viivituste esinemise saab elimineerida kasutades mugavaid käigulabasid. Emotsiooni lisamiseks teeb mootor ka võrdlemisi head häält, koos käiguvahetuste raginate ja mootoripidurdustel esinevate praksumistega, mis tänu lühemale väljalaskele veidi iseloomukam, kui Sportstoureri väljalase, ning mis kostub võrdlemisi hästi ka salongi.

Sportlikku kogemust toetavad aga ka mudeli teised sõiduomadused. Mudeli vedrustus on pigem jäigemapoolne, tänu millele püsib masin ettearvatavalt ja kontrollitavalt oma trajektooril, andes samaaegselt ka tagasisidet tee ja veermiku seisukorrast. Teekonarlused on küll paremini tuntavad ja veidi põrutavamad, kui Sportstoureri puhul, kuid olenemata sellest pole sõit ka igapäevastes oludes üleliia väsitav. Tänu kergemale massile on ka lühikese kerega mudeli puhul veidi paremini tajuda ja kergem kontrollida auto käitumist. Testitud mudel oli varustatud ka adaptiivse veermikuga, mis võimaldab sõidu jäikust reguleerida, kuid tavaoludes on muutused praktiliselt märkamatud. Mudeli roolimine on samuti keskpärase jäikusega ning võrdlemisi täpne, mille tulemusel pakub Leon tervikuna parajalt sportlikku ja iseloomukat sõitu, mis sobib samaaegselt igapäevaste sõitude sooritamiseks, kuid ka kerge sportsõidu harrastajatele. Nähtavus on salongist igal suunal võrdlemisi hea ning gabariidid kenasti tajutavad ja 10.5-meetrise pöörderaadiusega manööverdamist toetab ka standardvarustusega kaasnev tahavaatekaamera, mis küll kergelt määrduvas asukohas, kuid võrdlemisi kvaliteetse pildiga. Müratase on maanteel sõites tekkiva rehivmüra tõttu salongis küll omajagu valjem, kui Sportstoureri puhul, kuid arvestades mudeli iseloomu, siis see kogemust tervikuna väga palju ei kõiguta. 

CUPRA Leoni juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, adaptiivne püsikiirusehoidja koos navigatsiooni infot kasutava ettenägelikkusega, pimenurkade jälgimine, keskpärase osavusega sõidurea hoidmine, automaatsed kaugtuled, liiklusmärkide tuvastamine, ristsuunalise liikluse monitoorimine ning parkimisandurid ja tahavaatekaamera koos iseparkimisega.

Kellele?

CUPRA Leon on juhtidele, kes vajavad võrdlemisi praktilist ja ruumikat autot, kuid eelistavad lihtsamaks liiklemiseks kompaktsust ning soovivad ka, et nende sõiduvahend oleks keskmisest veidi omapärasem ja massist eristuv. Üllatavalt hea hinna-kvaliteedi suhtega CUPRA Leon seob atraktiivse välimuse, kasutajasõbralikud funktsioonid ja arvestatava jõudluse, mille tulemusel sobib mudel suurepäraselt nii igapäevasteks toimetusteks, kui ka pühapäevasteks vabaaja sõitudeks.

CUPRA Leon on juhtidele, kes vajavad võrdlemisi praktilist ja ruumikat autot, kuid eelistavad lihtsamaks liiklemiseks kompaktsust ning soovivad ka, et nende sõiduvahend oleks keskmisest veidi omapärasem ja massist eristuv. Üllatavalt hea hinna-kvaliteedi suhtega CUPRA Leon seob atraktiivse välimuse, kasutajasõbralikud funktsioonid ja arvestatava jõudluse, mille tulemusel sobib mudel suurepäraselt nii igapäevasteks toimetusteks, kui ka pühapäevasteks vabaaja sõitudeks.

Auto andmed

Hind alates: 30 250

Testitud mudeli info:
∼ 34 000 €
Bensiin
2.0 l I4
180 kW
6.6 l/100km
Esivedu
7-käiguline automaat
Max 250 km/h
0 – 100 km/h: 6.4 sec

CUPRAD LEIAD

CUPRAD LEIAD