Linnamaasturite populaarsuse laine harjal on ka SEATi varjust aegamisi aina hoogsamalt iseseisvunud CUPRA otsustanud jätkata mudelirivi suurendamisega ning nende perekonna värskeimaks liikmeks on 2024. aastal turule toodud ja MQB platvormile rajatud Terramar, mis proovib Formentorilt tuttavat ja silmapaistvat iseloomu esitleda gramm suurema maasturikere all. Nime on Terramar saanud kusjuures 1923. aastal ehitatud ringrajalt Hispaania idakaldal ja tema alternatiivideks on näiteks Mazda CX-60, Alfa Romeo Tonale, Renault Rafale, Volvo XC60 ja platvormivennas Volkswagen Tiguan.

VÄLIMUS

Välisilme osas on CUPRA disainikeele eestvedajaks mõistagi debüütmudel Formentor, mis alustas teekonda tugeva SEATi aktsendiga, kuid tutvustas 2024. aasta värskendusega juba konkreetsemalt CUPRA stiili, ning selle tulemusel meenutab kiirel vaatlusel Terramar esialgu küllalt ootuspäraselt lihtsalt suuremaks skaleeritud Formentorit. Süvenedes on aga uustulnuk rajatud palju rahvaautolikumate proportsioonidega, kombineerides maitsekalt tootja stiilile omaseid elemente ja lähenemisi klassikalisema linnamaasturi üldilmega. Tootja mudelirivis on Terramari puhul tegemist kõige laiema liikuriga, ent pikkuselt jääb ta lühema Formentori ja pikema Tavascani vahele, jagades suurusklassi käige lähedasemalt Alfa-Romeo Tonalega, olles seega veidi väiksem kui näiteks kontsernivennas Tiguan. Standardvärvi saab Terramar sinakashalli ning lisavarustuses pakub CUPRA veel kuut tooni, mille seast kõige ootamatum küllalt ergas Cosmos Blue.

Kaasliiklejate seas eristub Terramar kõige tugevamalt oma loodusest inspireeritud haikala-motiivi kasutava ninaosaga, kus loovad terava üldilme omapärane murdjoon kontuurse kapoti ees, kolmnurkadest koostatud päevasõidutuled laiades esituledes ja püstised õhuavad põrkeraua äärtel koos ribide ja jõuliste kerejoontega. Nimetatud murdjoone tõttu on CUPRA oma disainis lahti lasknud ka klassikalisest iluvõrest, mis jätnud Terramari puhul ruumi ülimalt suurele ja jõulise disainiga õhuavale põrkeraual, sportlikult terava splitteri kohal. Tervikuna näeb mudeli nina kahtlemata omapärane ja lahe välja. 

Küljele liikudes avaldub visuaali mainitud rahvaautolikkus, mis kajastub enim küllalt klassikalises linnamaasturi siluetis kõrge katuse ning konkreetsete nina- ja tagaosa profiilidega. Küljel säilitavad sisutiheduse ja omapära aga maitsekad kurvikused ja kerejooned, millest silmapaistvamad uste alläärel, jõulised õlad tagumiste rataste kohal ja küljeakende ning tagaakna ühendus C-piilari ülaosas. Kriitikat tahaks veidi anda aga väikestele suunatuledele küljepeeglitel.

Veljevalik laiub Terramaril läbimõõdu vahemikus 18 – 20 tolli ning küllalt üllataval kombel on disain juba standardsest valikust alates üpris huvitav. Suurema läbimõõduga tulevad valikusse mõistagi ka vasekarva visuaaliga lahendused ning demoautol olid all proportsionaalselt kauni läbimõõduga 20-tollised veljed. 

Tagaküljel on seis samuti veidi tuttavam, ent kahtlemata mitte igav. Pilkude püüdmises on põhiosa kanda tagatuledel, mis kasutavad sisedisainis samuti kolmnurkasid ning ulatuvad laialt üle tagaosa, omades tsentris ka valgustatud CUPRA hõimu logo. Mudelitähis on kusjuures ka jätkuvalt leitav vaid tagatuledest. Kerejooned on tagaküljel küllalt tugevad ning põrkeraual toetab sportlikku ilmet kõrge difuusori imitatsioon. Päris väljalaset aga viimase tagant kahjuks ei paista.

INTERJÖÖR

Cupralik stiil ja soov eristuda ulatub mõistagi ka mudeli reisijateruumi mis kombineerib Tavascanist tuttavat kontseptautolikku visiooni veidi klassikalisemate lahendustega, mille tulemusel pole Terramari salong küll otseselt nii erakordne kui näiteks Tavascani oma, ent on siiski väga nägus ja juba esmakohtumisest ka volkswagenlikult kasutajasõbralik, jagades ootuspäraselt elemente oma platvormivennastega. Vasekarva aktsendid, jõulised murdjooned ja kontuurid ning erinevad tekstuurid ja reljeefsused loovad tervikuna maitsekalt sisutiheda ja läbimõeldud ilmega terviku. Ehituskvaliteet on salongis väga tasemel ning materjalid samuti kõikides tähtsamates piirkondades meeldivad.

Istmed saab Terramar cupralikult korvikad ja integreeritud peatugedega, mis olid demoautos kaetud kvaliteetse mikrokiudkangast ja kunstnahka kombineeriva kattega, mis omakorda kokku õmmeldud pronksikarva niidiga. Kuju poolest pakuvad istmed oma pigem jäikade ja küllalt kaugele ulatuvate küljetugedega väga mugavat ja toetavat aset pikemateks sõitudekski ning hoiavad reisijaid edukalt paigal ka keskmisest kiiremates kurvides. Üldine asend on ootuspäraselt pigem püstine ja linnamaasturlikult kõrge, ent lai elektrilise reguleerimise ulatus võimaldab hea asendi leida igat kasvu reisijatel ning mugavusfunktsioonidest pakub CUPRA esiistmetele mälufunktsiooni ja istmesoojendust. Teise rea siledamad ja jäigemad istmed kindlasti võrdväärselt mugavat aset ei paku, kuid on oma pikiteljelise reguleeritavuse ja reguleeritava seljatoega siiski piisavalt head.

Füüsilist ruumi on Terramaris neljale keskmist kasvu reisijale igati piisavalt ning lühematel otsadel saab mudel hakkama ka kahemeetristega, kelle jaoks jalaruumi mugava asendi jaoks teises reas natukene vähe. Samas pearuumi on pikematelegi ning vajadusel ei jää Terramar hätta ka viie reisijaga. Sisu saab Terramar olenemata varustusest tumeda ilmega ning selle tulemusel on ka salongi atmosfäär oma kergelt kokpitiliku disainiga alati sportlikult rõhuv ja väga hubane. Avaruse tagavad läbivalt suured aknad ning seisu annab võimendada valikulise panoraamkatusega ja öist sõitu meeleolustab mitmevärviline miljöövalgustus noolekujuliste lõigetega ustel, hajusvalgusega armatuurill ja valguskontuuriga tuuleklaasi alläärel, mis osaliselt ka informatiivne. Esemete hoiustamiseks on esireas suured uksetaskud, suur käetoealune laegas reguleeritava käetoega, topsihoidjad ja telefoni juhtmevaba laadijaga pind keskkonsoolis ning pigem väike kindalaegas. Teine rida saab väikesed uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe.

Pagasiruumi on Terramaril elektrilise luugi taga avara ligipääsuga kuni 540 liitrit, olles seega oma suurusklassis küllalt praktiline liikur pagasi vedamiseks. Pagasit aitavad organiseerida süvised rattakoobaste taga, haagid ruumi nurkades ja kotikonks kummalgi seinal. Laadimiskünnis on põranda alumises asendis umbes 15-sentimeetrine ning ülemises asendis sisuliselt olematu. Teise istmerea seljatoed klapivad kokku 40/20/40 suhtes.

Multimeedia osas on küllalt teretulnud, et erinevalt platvormivennastele pole CUPRA otsustanud Terramari armatuurile 15-tollist kuvarit suruda, vaid annab oma suurimale mudelile mõistliku 12,9-tollise puuteekraani, mis kenasti reisijate nähtavuses ja käeulatuses ning mille all valgustatud puutepinnad helitugevuse ja õhutemperatuuri muutmiseks. Tarkvaraliselt jookseb kiirelt ja sujuvalt multimeedias tuntavalt küll Volkswageni grupi masinates kohatud lahendus, kuid erinevalt vennasbrändide lähenemisele, kus ka visuaalne pool sisuliselt identne, on CUPRA süsteemile loonud vähemalt oma graafikad. Tõsi, CUPRA sooritus pole viimase tõttu küll otseselt tugevam, sest kohati saaksid graafikad veidi ühtsemat stiili kasutada, kuid kerge eristumine ja katsetamine on CUPRA iseloomuga brändilt ikkagi igati teretulnud samm. Ülesehitus on tarkvaral aga baastasandil loogiline, tänu millele vajalikud funktsioonid lihtsasti leitavad ja üheselt mõistetavad, ning samuti võimaldab konfigureeritavus seadistada koduvaadet ning muuta kiirteenuppude käsklusi. Terramari multimeediasse on täielikult integreeritud ka kliimaseadete muutmine, mille jaoks peamised sätted pidevalt ekraani all äärel, ent täpsemad valikud eraldiseisvas kliimamenüüs. Valikuline Sennheiseri 340-vatine helisüsteem ei üllata, ent esitab koostöös hea akustikaga siiski palasid dünaamiliselt ja kvaliteetselt.

Sõidu ja sõiduki andmeid kuvab juhile süvistatud asetusega 10,25-tollise ekraaniga näidikutabloo, mis läbi rooli ava vabalt nähtav ning ka välise valguse peegeldumise eest kaitstud. Riistvaraliselt on süsteem terava pildiga, ent asendiplaane vahetades võib esineda kaadrisageduse langusi. Asendiplaane on tarkvaraliselt valikus kokku aga tervelt viis, kus nii sisutihedamaid kui puhtamaid vaateid ning samuti saab muuta erinevatel aladel täpsemalt kuvatavate andmete tüüpi, mille tulemusel eksisteerib meelepärane vaade kahtlemata igale maitsele. Samuti näeb süsteem oma monokroomsete toonidega ka visuaalselt väga lahe välja. Lisavarustusest on Terramarile saadaval ka liitreaalsusega esiklaasinäidik.

Rooli osas pole CUPRA õnneks jätkuvalt ratast taasleiutama asunud ning kasutab igati õigustatult ka Terramaris oma vinget paraja läbimõõduga kolmekodaralist, mis näeb oma erinevate tekstuuride ja vasekarva detailidega väga lahe välja, püsib läbivalt kindlalt käte vahel ning pakub kasutajasõbralikku multifunktsionaalsust. Viimase tagavad loogilise asendiplaaniga füüsilised nupupaneelid äärmistel kodaratel, mida küllalt lihtne kasutada ka sõidu ajal. Vasakpoolsed seadistavad peamiselt juhiabilisi, parempoolsed näidikuid. Kodarate alt leiame ümmargused nupud sõidurežiimide ja süüte jaoks ning kodarate tagant plastist käigulabad. Käigukangi on CUPRA asetanud roolisambale ning roolile on saadaval ka soojendus.

SÕITMINE

Sõidutehnika poolest pakub CUPRA oma suurimat linnamaasturit tervelt viiel erineval kujul, mis kõik erinevatelt Volkswageni grupi lahendustelt juba tegelikult küllalt tuttavad. Väidetavalt on Terramari puhul tegemist kusjuures viimase uue mitte-elektrilise CUPRA mudeliga. Sisepõlemismootorid joovad kõik bensiini, veoskeemilt on valikus esi- ja nelikvedu ning kahel juhul on Terramar ka väliselt laetav ehk pistikhübriidne. Käigukasti saab mudel 6- või 7-käigulise ja tühimassi on Terramaril 1,5 – 1,9 tonni. Pistikhübriidid hoiustavad elektrienergiat 26-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab enam kui 100-kilomeetrist täiselektrilist sõiduulatust.

Esmalt kergematest ehk mitte-VZ variantidest. Kõige lahjemal kujul saab Terramar korduvalt kohatud 1,5-liitrise neljasilindrilise, mis arendab kuni 110 kilovatti ja 250 njuutonmeetrit. Esiveolisena kiirendab Terramar sellisel kujul sajani 9,3 sekundiga ning saavutab tippkiiruseks 205 km/h. Käigukasti saab valik 7-käigulise ning keskmiseks kütusekuluks lubatakse 6,4 l/100km. Nimistu jätkub pool liitrit suurema neljasilindrilisega, millel kilovatte 150 ning njuutonmeetreid 320. Käigukasti saab viimane samuti 7-käigulise, ent tänu nelikveole jõuab nimetatud ajamiga Terramar nullist sajani 7,1 sekundiga. Suurimaks kiiruseks lubatakse 225 km/h ja keskmiseks kütusekuluks 7,7 l/100km. Lihtsamate valikute nimekirja lõpetab esimene pistikhübriidne Terramar, mis seob kapoti all 1,5-liitrise ja 85-kilovatise elektrimootori, mis arendavad koostöös samuti 150 kilovatti, ent 350 njuutonmeetrit. Esiveolisena ja 6-käigulise automaatkastiga kiirendab nimetatud mudel sajani 8,3 sekundiga, tippkiiruseks saavutatakse taas 205 km/h ning kütust kulub keskmiselt 0,5 l/100km. 

VZ-tähisega mudelite nimekiri saab alguse 195 kilovatti ja 400 njuutonmeetrit arendavast Terramarist, mille neljasilindrilise puhul tegemist tegelikult juba varem kohatud, ent Terramari tarbeks malbemaks konfigureeritud kaheliitrisega, mis näiteks Formentori kapoti all tervelt 245-kilovatine. Kõige võimsama mitte-pistikhübriidi jõud jõuab läbi 7-käigulise automaatkasti kõikide ratasteni, mille tulemusel jõuab mudel nullist sajani 5,9 sekundiga ning saavutab tippkiiruseks 243 km/h. Kõige võimsamal kujul on Terramar aga taas pistikhübriidne ning taas 1,5-liitrise bensiinimootoriga. 200 kilovati, 400 njuutonmeetri, esiveo ja 6-käigulise kastiga kiirendab Terramar sellisel kujul sajani 7,3 sekundiga ning saavutab tippkiiruseks 215 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubatakse aga jätkuvalt 0,5 l/100km.

Proovile pandud demoauto puhul oli meie testida ideeliselt justkui kõige sportlikum ja puhtam, kõige cupralikum Terramari vorm, mille kapoti all vaid vedelkütust kaaniv 195-kilovatine kaheliitrine, mis varemgi Autojaama proovisõitudel elamust pakkunud. Viimase jõudlust on CUPRA Terramari jaoks küll vähendanud, et uustulnuk oma suuruse ja massiga erinevate regulatsioonide nõuetele vastaks, kuid olenemata sellest on ju numbrid siiski korralikud ning nagu tehniliste näitajate põhjal eeldada võib, ka mudel küllalt krapsakas ja CUPRA logo vääriline. Mõistagi sportautolikku käitumist selliselt linnamaasturilt oodata ei tasu, kuid minek on maanteekiirustest kõrgemalgi jõuline, nullist kiirendades pakub istmessekiskuvat kiirendust launch control ning mootor reageerib ka pedaalimistele läbivalt krapsakalt. Küll aga on regulatsioonide tõttu hukka saanud nimetatud ajami emotsionaalne pool, mis kajastub peamiselt mootorimüra puudumises, mida proovib Terramar varjata kõlaritest esitatava sünteetilise muskelautoliku noodiga, mille intensiivsus õnneks reguleeritav. Tõsi, CUPRA on seda ajamit varemgi sünteetikaga toetanud ja kiirendades siiski veidi turbo opereerimist kostub, kuid õiget kaheliitrise müra, topeltsiduriga kasti raginaid ja väljalaske praksumisi Terramar ka tugevamal surumisel reisijatele kahjuks ei paku. Seega jõudlus on Terramaris CUPRA logo kandmiseks olemas, ent dialoogi kahjuks selle neljasilindrilisega Terramari kontekstis pidada ei saa. Keskmisest sportlikumale masinale kohaselt on ka piduripedaali tunnetus Terramaril küllalt hea. 

Seitsmekäiguline automaatkast vajab järskudel pedaalimistel hetke mõtlemisaega, kuid vahetab dünaamilise sõidu ajal käike samaaegselt meeldivalt sujuvalt ja sportlikult kiirelt. Veoskeemilt on CUPRA nelikveo puhul tegemist mõistagi Haldex süsteemiga, tänu millele suudab nii kiirendades kui kurvides Terramar oma jõu läbivalt edasi liikumisse kanda, kuid mängulist saba ja jõudlusega juhtimist Terramar harrastada väga ei võimalda. Sõidurežiimideks on Terramaril Comfort, Performance, CUPRA, Individual, Off-Road ja Snow.

Vedrustuse osas oli testitud Terramar varustatud valikulise adaptiivveermikuga, mis läbivalt väga konkreetse tagasisidega, tänu millele on masina käitumisest ja teel toimuvast väga hästi sõites aru saada, kuid tänu osavale summutamisele ei möödu ka suuremad löögid siiski reisijaid põrutavalt. Tavarežiimis on lahendus keskpäraselt jäik ja CUPRA režiimis märgatavalt jäigem, mille tulemusel sobilik seadistus olemas nii igapäevaseks tarbimiseks kui sportlikuks sõiduks. Kerekaldumisi esineb veidi igas režiimis, kuid tervikuna püsib mudel üllatavalt ettearvatavalt oma trajektooril ning vastab ootuspäraselt juhi sisendile. Roolimine on läbivalt meeldivalt täpne ja hea tagasisidega ning tavarežiimis keskpärase raskusega, sportrežiimis veidi raskem. Tervikuna Terramarist sportlikku käitumist loota ei tasu, ent oma suurusklassis ja konkurentide vahel püsib ta siiski keskmisest julgustandvamalt ja kvaliteetsemalt teel ning võimaldab soovi korral ka looklevamaid radasid nautida, mis ühe õige CUPRA puhul igati teretulnud omadus.

Nähtavus on Terramari salongist igal suunal väga hea ning üllataval kombel on ka masina gabariidid juhikohalt küllalt hästi tajutavad, mille tulemusel ei jäta Terramar ka endast häirivalt suurt muljet. Kitsastes oludes aitab ümbrust jälgida valikuline ja kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem koos liidetud ortofotoliku vaatega. Oma 11,5-meetrise pöörderaadiusega on Terramar ka füüsiliselt piisavalt hästi manööverdatav. Müra osas jõuab salongi veidi rehvimüra, kuid tuulemüra on ka maanteekiirustel pea olematu ja tervikuna pole seis häirivalt hull.

Terramari juhiabiliste hulgas on osav sõidurea hoidmine, mis toob vajadusel masina turvaliselt paigalseisu, väga hea valgustavusega automaatsed maatriks-kaugtuled, mis ei lase end segada ei veidi valgustatud keskkonnast, ega madalast sõidukiirusest ning valgustavad eriti tugevalt ja dünaamiliselt rataste saabuvat trajektoori, automaatne hädapidurdamine ristuva liikluse jälgimisega, liiklusmärkide tuvastamine, pimenurkade monitoorimine, parkimisandurid ja kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem osava ja treenitava iseparkimisega.

Kellele?

Kui elektrilised masinad välja arvata, on tervikuna Terramari puhul kahtlemata tegemist CUPRA valiku kõige rahvaautolikuma liikuriga ning seda tootja poolt tõenäoliselt tahtlikult. Tõsi, cupralik dna on tema iseloomu ja visuaali siiski maitsekalt integreeritud, kuid sportliku sõiduelamuse asemel on esiplaanile seatud salongi mugavus, kvaliteet, praktilisus ja funktsionaalsus. Viimased ei tee Terramarist kahtlemata kehvemat autot ning nõudlus võiks isegi taolisele liikurile olla turul suurem, kuid iseloomult ta kindlasti Formentori seotud latini ei küündi. Terramar sobib pereautoliku linnamaasturi otsijale, kes tahaks endale midagi massist eristuvat, ent siiski töökindlat ja kasutajasõbralikku, ning nendele tingimustele vastab Volkswageni platvormile rajatud Terramar edukalt.

Kui elektrilised masinad välja arvata, on tervikuna Terramari puhul kahtlemata tegemist CUPRA valiku kõige rahvaautolikuma liikuriga ning seda tootja poolt tõenäoliselt tahtlikult. Tõsi, cupralik dna on tema iseloomu ja visuaali siiski maitsekalt integreeritud, kuid sportliku sõiduelamuse asemel on esiplaanile seatud salongi mugavus, kvaliteet, praktilisus ja funktsionaalsus. Viimased ei tee Terramarist kahtlemata kehvemat autot ning nõudlus võiks isegi taolisele liikurile olla turul suurem, kuid iseloomult ta kindlasti Formentori seotud latini ei küündi. Terramar sobib pereautoliku linnamaasturi otsijale, kes tahaks endale midagi massist eristuvat, ent siiski töökindlat ja kasutajasõbralikku, ning nendele tingimustele vastab Volkswageni platvormile rajatud Terramar edukalt.

Auto andmed

Hind alates: 39 500

Testitud mudeli info:
~ 50 000 €
Bensiin
2.0 l I4
195 kW
8,6 l/100km
Nelikvedu
7-käiguline automaat
Max 243 km/h
0 – 100 km/h: 5.9 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST