Hawaii saare lääneosa piirkonna järgi nime saanud KONA jõudis esmakordselt turule 2017. aastal, mil Lõuna-Korea autotootja tutvustas oma uut kompaktmaasturit, mis asub brändi mudelirivis Bayoni ja Tucsoni vahel. Pärast võrdlemisi edukat esimest generatsiooni jõudis 2023. aastal KONA oma teise generatsioonini, mis erinevalt esimesest arendati esmajärgus hoopis elektriautoks, mitte klassikalise sisepõlemismootoriga liikuriks. Olenemata sellest on KONA aga tänaseks siiski saadaval nii hübriidse kui täiselektrilisena. Elektrilise KONA alternatiivideks on näiteks Volkswagen ID.3, Nissan Ariya, Mazda MX-30 ja platvormivennas Kia e-Niro.
OTSID HOOPIS MUDELI HÜBRIIDSET VENNAST?
OTSID HOOPIS MUDELI HÜBRIIDSET VENNAST?
Välisilmelt on uue KONA disain inspiratsiooni ammutanud nii suuremalt vennaselt Tucsonilt kui ka elektrilistelt IONIQutelt, mille kõige mõjul on KONA saanud totaalselt omamoodi huvitava välisilme, mis kombineerib arvestatavas mõõdus linnamaasturi kere Hyundailikkuse ja mitmete tavatute lahendustega, mis mingil moel mõjuvad koostöös terviklikuna ning ennekõike elektrilisena. Mõõtudelt on KONA värskendusega kasvanud ligi 15 sentimeetrit pikemaks, 2 sentimeetrit laiemaks ning sentimeeter kõrgemaks, sarnanedes alternatiividest enim näiteks Toyota C-HR-i ja Honda HR-V-ga. Standardis saab KONA Elctric punase tavavärvi ning lisades pakub Hyundai mudelile veel nelja mustvalget varjundit, kaht sinist tooni ning punast, oranži ja tumerohelist värvi.
KONA esiosas tõmbavad enim tähelepanu mudeli esituled, mis jagatud ühele pikale valguselemendile kapoti kontuuri all, mis loob ninaosale RoboCop stiilis pilgu, ning kahele viisnurksele elemendile põrkeraua äärtel, kus nad seovad ka visuaalselt küljele kulgevaid kerejooni ning esistange disaini. Esituled ise on suhteliselt hea valgustavusega ning elektrilise mudeli puhul on ülemine valgusriba keskelt pikslitega, sarnanedes nõnda värskemate IONIQutega. Olenemata väga distiktiivsest laadimispesa luugist ninaosal, näeb värskendatud KONA ninaosa ka teiste lahenduste poolest väga elektriautolik välja, hõlmates samaaegselt äratuntavaid Hyundai disainikeele aspekte.
Küljel on Hyundai KONAle loonud ülimalt tahutud sisutiheda ja pilkupüüdva disaini, mis täis erinevaid kerejooni, süviseid ja rõhutusi, millest osad pikad ja sirged ning teised jällegi lühikesed ja kõverad. Üllataval kombel ei näe need sooned ja erinevad tasapinnad aga tervikuna üldse halvad välja ning annavad tegelikult KONAle hoopis ülimalt omanäolise ilme, muutes näiteks rõhutustega rattakoopaid jõulisemateks. Mudeli siluett on suuremas osas ümar ning iseloomu lisavad stangede profiilid ning katusejoont pikendav tiib tagaakna kohal. Eelloodud varustuspakettide puhul saab elektriline KONA igal juhul samasugused 17-tollised valuveljed, mis kaunistasid ka demoautot, kuid uhkeimale Premium varustusele saab lisadest juurde valida ka omajagu huvitavama ja omapärasema disainiga 19-tollised.
Tagaosas peegeldab KONA oma esiosa, ehk enim tõmbavad taas pilku pikk tuleriba tagaakna all ning viisnurksed tagatulede elemendid tagumiste rattakoobaste peal. Iseloomu lisavad tiib tagaakna kohal ning paar tugevat kerejoont ja süvist ning elektrimudeli muudavad äratuntavaks pikslimotiivid tagatules ja tagastangel. Tagaosa on küll visuaalselt KONA kõige nõrgem külg, kuid näeb siiski piisavalt kena välja ning sobib kokku mudeli huvitava üldilmega.
Sarnaselt julgelt arenenud välisilmele on suure sammu edasi teinud ka KONA interjöör, mis nüüd omajagu kaasaegsema, nägusama ja terviklikuma muljega. IONIQutele omaselt on mudel armatuurile saanud suure pikliku ekraanide paneeli, kuid ära pole unustatud ka füüsiliste nuppude tähtsust ja kasutajamugavust, tänu millele on salongi lahendused ja funktsioonid suhteliselt kasutajasõbralikud. Materjalide valik on hinnaklassi kohta suhteliselt uhke ning ka ehituskvaliteet on salongis üpris tasemel.
Standardis saab elektriline KONA küll veel ka tekstiilkattega istmed, kuid demoatuos saime testida heleda nahkkattega istmeid, mis sarnaselt hübriidse mudeli N Line varustuse istmetele üpris korvikad ja toekad, kuid täisnahkkatte tõttu märgatavalt libedamad. Õnneks on aga istmete polstrid piisavalt jäigad ja reljeefsed, tänu millele hoiavad need siiski reisijaid igati edukalt paigal. Üldine asend on pigem püstine, kuid mitte kuigi kõrge, ning piisav elektrilise reguleerimise ulatus võimaldab mugava ja toeka asendi, mis ei väsita ka pikematel sõitudel, leida igat kasvu reisijal. Vaid istmepõhi võiks esiistmetel olla pikem või pikendatav. Mugavusfunktsioonidest on esiistmetele saadaval mälufunktsioon ning istmesoojenus ja -ventilatsioon. Teises istmereas on istmed omajagu tasapinnalisemad, lühikese istmepõhjaga ja jäigemad, kuid pakuvad ka oma klassis piisavalt mugavat istumisaset.
Ruumi osas on KONA oma suurusklassis suhteliselt tubli sooritusega. Jalaruumi on küll pikiteljel nõnda, et kahe kahemeetrise korral on tagumise põlved juba tugevalt ukse ja istme vahel, kuid pearuumi on igal kohal pikematelegi ning nelja keskmist kasvu sõitjaga saab mudel suhteliselt edukalt hakkama. Heleda nahksisuga on KONA salongi atmosfäär tervikuna üpris lembe ja rahulik, millele lisavad avarust parajalt suured aknad. Öisel sõidul lisab meeleolu tagasihoidlik, kuid mitmevärviline miljöövalgustus. Esemete hoiustamiseks on KONA salongis väike kindalaegas, väikesed uksetaskud, telefoni juhtmevaba laadimise alusega süvis madal keskkonsooli eesotsas, suurem süvis keskkonsooli tagaosas, kus eemaldatav vahesein ja avatavad topsihoidjad, ning konsoolse käetoe all asuv eemaldatav tasku. Tagumine rida saab väikesed uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe.
Klassikalist pagasiruumi on elektrilises KONAs täpselt sama palju kui hübriidses, ehk 407 liitrit, mida on ligi 70 liitrit rohkem, kui mudeli eelkäijal, olles nõnda praktilisem kui Mazda MX-30 ning isegi võrdväärselt ruumika pagasiruumiga, kui ligi 25 sentimeetrit pikem Nissan Ariya. Pagasiruum ise on meeldivalt avara ligipääsuga, universaalse kujuga ning uhkemas varustuses saadaval ka elektrilise luugiga. Praktilisust lisavad haagid põranda nurkades ja veidi kasutud kotikonksud seintel. Samuti on põranda kõrgus reguleeritav ning põranda kõrgeimas asendis laadimiskünnis praktiliselt olematu. Suusaluuki KONAs pole, kuid istmed klapivad kokku 40/20/40 suhtes. Laheda funktsioonina avaneb pagasiluuk ka ise selle peale, kui mõni sekund auto tagaküljel seista. Kasulik ja mugav alternatiiv näiteks laiemalt levinud jalaandurile. Elektriline KONA saab väikese 27-liitrise lisalaeka ka kapoti alla, kus mugav näiteks laadimiskaableid hoiustada.
Multimeediat esindab ekraanide paneeli paremal poolel 12.3-tolline puuteekraan, mis suhteliselt napilt nii täielikult nähtav kui käeulatuses, ehk juhi jaoks võib ekraani vasak äär jääda osaliselt rooli taha peitu ning parem äär mugavast käeulatusest välja. Riistvaraliselt on multimeedia ekraan meeldivalt terava pildiga ning süsteem opereerib läbivalt kiirelt ja sujuvalt. Tarkvaraliselt on saab KONA Hyundai värskeima multimeedia tarkvara, mis sarnaneb kasutajakogemuselt viimastel IONIQutel kogetud lahendusega, kuid on visuaalselt muutunud nüüd veidi veel terviklikumaks ja maitsekamaks, tõestades taaskord Hyundai kõrget taset ja kvaliteeti. Kogu süsteem näeb väga kena välja ning on ka loogilise ülesehitusega, tänu millele sätted lihtsasti leitavad ja funktsioonid üheselt mõistetavad ning mugavad. Samuti võimaldab multimeedia erinevate elementidega ka koduvaate meelepäraseks konfigureerida ning kiiremaks menüüde vaheliseks liikumiseks on ekraani all ka mõned füüsilised kiirteenupud ning rullikud.
Helisüsteemi osas oli demoauto varustatud uhkeima Bose lahendusega, mis mudeli hinnaklassi kohta igati pädev süsteem. Meedia esitus on läbivalt piisavalt dünaamiline, puhas ja kvaliteetne. Kliimaseaded on KONAs jagatud kahele füüsiliste nuppudega kliimapaneelile, millest üks armatuuril, multimeedia all ja teine keskkonsoolil, kahe laeka vahel. Tänu loogilisele ülesehitusele ja pidevale ligipääsule on kliimaseadeid imelihtne reguleerida ka sõidu ajal.
Sõidu ja sõiduki andmete jälgimiseks asub ekraanide paneeli vasakul poolel rooli taga samuti 12.3-tolline täisdigitaalne näidikutabloo, mis samuti igati terava pildiga ning kiire ja sujuva opereerimisega. Sarnaselt multimeediale on ka näidikutabloo tarkvara puhul tajuda, et põhineb eelnevalt mitmetel Hyundaidel kogetud süsteemil, kuid on saanud veidi kaasaegsema ja minimalistlikuma ilme. Infopind on jätkuvalt jagatud horisontaalselt kolmeks, nii et äärtel kuvavad analoogstiilis kellad kiirust ja mootoripöördeid ning keskel saab juht muuta täpsemate andmete tüüpi. Visuaalse isikupärastamise osas saab näidikutel valida klassikalise ja lihtsustatud stiili vahel ning värvipaletti ja graafikud saab siduda sõidurežiimide vahetamisega. Stiilid erinevad näiteks selle poolest, et klassikalise stiili puhul kuvatakse kiirust vaid digitaalse seieriga kellal, mitte muutuva digitaalnumbriga. Üldiselt on näidikutel info lihtsasti leitav ning üheselt mõistetav. Elektrilisele KONAle on saadaval ka suur ja informatiivne esiklaasinäidik.
Rooli kohale saab Kona veidi ovaalse ilmega, kuid proportsionaalselt paraja läbimõõduga nahkkattega kolmekodaralise, mis näeb N Line varustuse punaste õmblustega igati nägus välja ning on ka kvaliteetselt kokku pandud meeldivatest materjalidest. Visuaalselt jääb aga veidi lahjaks rooli tsentris olevad morse tähestikus H-tähele viitavad neli täppi, mis valgustamata jätavad veidi tühja mulje. Rool ise on aga igati ergonoomilise disainiga ning tänu piisavalt õhukestele kodaratele ja roolirattale püsib ka kindlalt käte vahel ning võimaldab erinevaid käsitsusviise. Multifunktsionaalsust lisavad füüsiliste nuppude paneelid kodaratel, mida tänu reljeefsustele ja süsteemsele asetusele lihtne kasutada ka sõidu ajal. Vasakpoolsed seadistavad juhiabilisi ja näidikutablood, parempoolsed multimeediat ning kodarate tagant leiame ka veidi klõbisevast plastikust rekuperatsioonilabad. KONA rool saab juba standardvarustusest ka korraliku soojenduse.
Just nagu eelkäijagi, on ka uus KONA jätkuvalt saadaval hübriidse ja elektrilisena ning nagu öeldud, oli uue KONA arendamisel Hyundai jaoks prioriteediks just elektriline mudel, mis jätkuvalt saadaval kahes erinevas tehnilises konfiguratsioonis, mis aga veidi erinevad esimese generatsiooni variantidest. Küll aga on elektriline KONA jätkuvalt vaid esiveoline.
Vähem võimsamaks valikuks on 48-kilovatt-tunnise akuga KONA, millel veab esirattaid 115-kilovatine elektrimootor, mis arendab 255 Nm pöördemomenti. Vastava jõuga kiirendab mudel esiveolisena sajani 8.8 sekundiga ning kogub hoogu suurima kiiruseni 162 km/h. Keskmiseks elektrikuluks lubab Hyundai vaid 14.6 kWh/100km, mille korral suudab mudel läbida akutäiega kuni 500 kilomeetrit, kuid reaalsuses tasub pigem arvestada kuni 400-kilomeetrise sõiduulatusega. Võimsaima võimaliku, ehk 75-kilovatise kiirlaadimise korral võtab aku põhiosa täis laadimine umbes 45 minutit, mis teeb laadimise keskmiseks kiiruseks umbes 300 km/h.
Uhkemaks valikuks on aga 65-kilovatt-tunnise akuga KONA, mille elektrimootor arendab 160 kW võimsust ja 255 Nm pöördemomenti. Võimsam KONA kiirendab sajani 7.8 sekundiga ning kuni kiiruseni 172 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubatakse 14.9 kWh/100km, mis võimaldab mudelil läbida akutäiega kuni 680 kilomeetrit, kuid talvistes oludes saime meie vaid umbes 280 kilomeetri ligi. Võimsaima võimaliku 100-kilovatise kiirlaadimise korral saab aku põhiosa laetud umbes 40 minutiga, mis teeb laadimise keskmiseks kiiruseks 400 km/h.
Demoauto puhul saime testida suurema aku ja 160-kilovatise mootoriga mudelit, mis oma jõudlusega pole loomulikult midagi jalustrabavat, kuid liigub ühe elektrilise ja kompaktse linnamaasturi kohta igati kiirelt ja sujuvalt. Tõmme on elektriautodele omaselt pedaalimisele kohene ja praktiliselt maanteekiirusteni piisavalt tugev ja lineaarne. Esiveolise kohta oskab KONA ka oma võimsust suhteliselt hästi hallata, kiirendades ka libedates oludes stabiilselt piisavalt ja kiirelt, laskmata ratastel tühja käia. Olenemata aga rohkemast võimsusest ja heast jõuhaldusest sai hübriidne mudel siiski paremini talvistes oludes jõu maha kantud ja hoo üles. Kineetilise energia tagasi kogumiseks on KONAl ka neli rekuperatsiooni tugevuse taset, millest tugevaim i-pedal võimaldab ka ühepedaalisõitu, ehk toob auto täieliku paigalseisuni.
Elektrilise KONA vedrustus on suhteliselt keskpärase jäikusega, mille tulemusel on küll kõike teel toimuvat tunda, kuid löögid ei põruta, ega väsita ka liiga palju. Küll aga on üpris hästi tunda ka mudeli 1.8-tonnist tühimassi, mis vahepeal auto käitumist omapäraselt mõjutab ja autost üpris kindlalt teel püsiva mulje jätab. Kerekaldumisi esineb vähem kui hübriidmudelil ning üldiselt püsib auto ka teega üllatavalt paralleelselt. Roolimine on läbivalt kerge ja piisavalt täpne, ega varieeru olenevalt sõidurežiimist. Nähtavus on KONA salongist igal suunal võrdlemisi hea ning ka gabariidid suhteliselt lihtsalt tajutavad. 10.6-meetrise pöörderaadiusega on KONA suhteliselt hästi manööverdatav ning kitsastes oludes aitavad hakkama saada parkimisandurid ja 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kaamerad igati kvaliteetsed ning ka mitte kuigi lihtsasti määrduvates asukohtades. Seega on kaamerasüsteemist liigeldes väga palju kasu ning Hyundai mudelitele omaselt töötab viimane ka olenemata sõidukiirusest. Müratase on salongis mõnusalt madal.
Elektrilise KONA juhiabiliste hulgas on sõidurea hoidmine, ristsuunalise liikluse jälgimine, automaatne hädapidurdamine, automaatsed kaugtuled, intelligentne ja adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, juhi tähelepanu jälgimine, liiklusmärkide tuvastamine, pimenurga andurid, parkimisandurid ja kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem. Lisaks pimenurga anduritele kuvatakse suunatule korral ka näidikutablool vastava külje pimenurga kaamera pilti. Elektrilisel KONAl saab õnneks ka kiiruseületamise heliteavitused välja lülitada nii, et kiiruspiirang jääb ekraanil nähtavaks.
Kokkuvõttes on KONA puhul tegemist üpris komplektse ja läbimõeldud lahendustega kompaktmaasturiga, mis sobib juhtidele, kes ei otsi suurt autot, kuid soovivad siiski arvestatavat praktilisust ning üleüldist kasutajasõbralikkust. Ruumikuselt saaks KONA hakkama ka väiksema leibkonna põhimasinana ning on olenemata suhteliselt suurest sõiduulatusest, pigem mõeldud siiski asulateedele. Üllataval kombel jättis hübriidne KONA aga endast veidi terviklikuma mulje.
Kokkuvõttes on KONA puhul tegemist üpris komplektse ja läbimõeldud lahendustega kompaktmaasturiga, mis sobib juhtidele, kes ei otsi suurt autot, kuid soovivad siiski arvestatavat praktilisust ning üleüldist kasutajasõbralikkust. Ruumikuselt saaks KONA hakkama ka väiksema leibkonna põhimasinana ning on olenemata suhteliselt suurest sõiduulatusest, pigem mõeldud siiski asulateedele. Üllataval kombel jättis hübriidne KONA aga endast veidi terviklikuma mulje.
Hind alates: 39 990 €
Testitud mudeli info:
∼ 52 000 €
Elekter
160 kW
14.9 kWh/100km
Esivedu
Max 172 km/h
0 – 100 km/h: 7.8 sec