Hawaii saare lääneosa piirkonna järgi nime saanud KONA jõudis esmakordselt turule 2017. aastal, mil Lõuna-Korea autotootja tutvustas oma uut kompaktmaasturit, mis asub brändi mudelirivis Bayoni ja Tucsoni vahel. Pärast võrdlemisi edukat esimest generatsiooni jõudis 2023. aastal KONA oma teise generatsioonini, mis erinevalt esimesest arendati esmajärgus hoopis elektriautoks, mitte klassikalise sisepõlemismootoriga liikuriks. Olenemata sellest on KONA aga tänaseks siiski saadaval nii hübriidse kui täiselektrilisena. KONA alternatiivideks on näiteks Volkswagen T-Roc, Toyota C-HR, Honda HR-V, Škoda Karoq, Mazda CX-30 ning platvormi jagav vennas Kia Niro.
OTSID HOOPIS MUDELI ELEKTRILIST VENNAST?
OTSID HOOPIS MUDELI ELEKTRILIST VENNAST?
Välisilmelt on uue KONA disain inspiratsiooni ammutanud nii suuremalt vennaselt Tucsonilt kui ka elektrilistelt IONIQutelt, mille kõige mõjul on KONA saanud totaalselt omamoodi huvitava välisilme, mis kombineerib arvestatavas mõõdus linnamaasturi kere Hyundailikkuse ja mitmete tavatute lahendustega, mis mingil moel mõjuvad koostöös terviklikuna. Mõõtudelt on KONA värskendusega kasvanud ligi 15 sentimeetrit pikemaks, 2 sentimeetrit laiemaks ning sentimeeter kõrgemaks, sarnanedes alternatiividest enim näiteks Toyota C-HR-i ja Honda HR-V-ga. Standardis saab KONA Hybrid rohekas-halli värvi ning lisades pakub Hyundai mudelile viit mustvalget varjundit ning ka kaht punast tooni. Parima üldilme saavutab KONA aga N Line varustuses, mille korral rattakoopa laiendid ja küljekarbid kerevärvi, ning omapära saab lisada ka valikulise musta värvi katusega.
KONA esiosas tõmbavad enim tähelepanu mudeli esituled, mis jagatud ühele pikale valguselemendile kapoti kontuuri all, mis loob ninaosale RoboCop stiilis pilgu, ning kahele viisnurksele elemendile põrkeraua äärtel, kus nad seovad ka visuaalselt küljele kulgevaid kerejooni ning esistange disaini. Samuti on esituled suhteliselt hea valgustavusega. Tavavarustuses näeb ka hübriidne KONA suhteliselt elektriautolik välja, kuid N Line varustusega saab mudel suhteliselt sportliku ja jõulise disainiga stange, mille silmapaistvamateks elementideks kerevärvi tiivad splitteri kohal. Tervikuna näeb KONA vastu tulles väga omapärane ning üllataval kombel ka igati Hyundailik välja.
Küljel on Hyundai KONAle loonud ülimalt tahutud sisutiheda ja pilkupüüdva disaini, mis täis erinevaid kerejooni, süviseid ja rõhutusi, millest osad pikad ja sirged ning teised jällegi lühikesed ja kõverad. Üllataval kombel ei näe need sooned ja erinevad tasapinnad aga tervikuna üldse halvad välja ning annavad tegelikult KONAle hoopis ülimalt omanäolise ilme, muutes näiteks rõhutustega rattakoopaid jõulisemateks. Mudeli siluett on suuremas osas ümar ning iseloomu lisavad stangede profiilid ning katusejoont pikendav tiib tagaakna kohal.
KONA veljevalik on konkreetselt seotud varustusastmetega, kus lihtsaim Comfort varustus saab üpris tagasihoidlikud 16-tollised, keskmised Style ja Premium juba veidi omapärasemad 18-tollised ning uhkeim N Line varustus samasugused sportlikud 18-tollised, mis ka demoautot kaunistasid.
Tagaosas peegeldab KONA oma esiosa, ehk enim tõmbavad taas pilku pikk tuleriba tagaakna all ning viisnurksed tagatulede elemendid tagumiste rattakoobaste peal. Iseloomu lisavad tiib tagaakna kohal, paar tugevat kerejoont ning süvist ja väga sportliku ning väljaulatuva disainiga difuusoriala, mille paremal äärel ka kaks reaalset väljalaskeava, mis meenutavad visuaalselt veidi hävitajate afterburnereid. Tagaosa on küll KONA kõige visuaalselt nõrgem külg, kuid näeb siiski piisavalt kena välja ning sobib kokku mudeli huvitava üldilmega.
Sarnaselt julgelt arenenud välisilmele on suure sammu edasi teinud ka KONA interjöör, mis nüüd omajagu kaasaegsema, nägusama ja terviklikuma muljega. IONIQutele omaselt on mudel armatuurile saanud suure pikliku ekraanide paneeli, kuid ära pole unustatud ka füüsiliste nuppude tähtsust ja kasutajamugavust, tänu millele on salongi lahendused ja funktsioonid suhteliselt kasutajasõbralikud. Materjalide valik on hinnaklassi kohta suhteliselt uhke ning ka ehituskvaliteet on salongis üpris tasemel, kui veidi loksuv keskkonsool välja arvata.
N Line’i sportlikule loomusele omaselt saab tippvarustuses mudel suhteliselt sportliku väljanägemise ja olemusega istmed, mida katavad Alcantarat ja nahka kombineerivad punaste elementide ja õmblustega kvaliteetsed istmekatted. Samuti on istmed ühe väikese linnamaasturi kohta üpris korvikad ja jäigad, hoides seega reisijaid igati edukalt paigal. Üldine asend on pigem püstine, kuid mitte kuigi kõrge, ning piisav elektrilise reguleerimise ulatus võimaldab mugava ja toeka asendi, mis ei väsita ka pikematel sõitudel, leida igat kasvu reisijal. Vaid istmepõhi võiks esiistmetel olla pikem või pikendatav. Mugavusfunktsioonidest on esiistmetele saadaval mälufunktsioon ning istmesoojenus ja -ventilatsioon. Tervikuna on tegemist väga mugavate istmetega. Teises istmereas on istmed omajagu tasapinnalisemad, lühikese istmepõhjaga ja jäigemad, kuid pakuvad ka oma klassis piisavalt mugavat istumisaset.
Ruumi osas on KONA oma suurusklassis suhteliselt tubli sooritusega. Jalaruumi on küll pikiteljel nõnda, et kahe kahemeetrise korral on tagumise põlved juba tugevalt ukse ja istme vahel, kuid pearuumi on igal kohal pikematelegi ning nelja keskmist kasvu sõitjaga saab mudel suhteliselt edukalt hakkama. N Line varustuses on KONA salongi atmosfäär tervikuna suhteliselt sportlik ja hubane. Samas on ruum suurte akende ja üldise rohke ruumi koostööl ka avar. Öisel sõidul lisab meeleolu tagasihoidlik, kuid mitmevärviline miljöövalgustus. Esemete hoiustamiseks on KONA salongis väike kindalaegas, väikesed uksetaskud, telefoni juhtmevaba laadimise alusega süvis madal keskkonsooli eesotsas, suurem süvis keskkonsooli tagaosas, kus eemaldatav vahesein ja avatavad topsihoidjad, ning konsoolse käetoe all asuv eemaldatav tasku. Tagumine rida saab väikesed uksetaskud ja topsihoidjatega käetoe.
Pagasiruumi on uues hübriidses KONAs 407 liitrit, mida on ligi 40 liitrit rohkem, kui mudeli eelkäijas, ning sama palju, kui elektrilisel vennasel. Päris Škoda Karoqi praktilisuse tasemini KONA küll ei ulatu, kuid on olenemata sellest oma klassis ruumikuse osas siiski igati konkurentsivõimeline. Pagasiruum ise on meeldivalt avara ligipääsuga, universaalse kujuga ning uhkemas varustuses saadaval ka elektrilise luugiga. Praktilisust lisavad haagid põranda nurkades ja veidi kasutud kotikonksud seintel. Samuti on põranda kõrgus reguleeritav ning põranda kõrgeimas asendis laadimiskünnis praktiliselt olematu. Suusaluuki KONAs pole, kuid istmed klapivad kokku 40/20/40 suhtes. Laheda funktsioonina avaneb pagasiluuk ka ise selle peale, kui mõni sekund auto tagaküljel seista. Kasulik ja mugav alternatiiv näiteks laiemalt levinud jalaandurile.
Multimeediat esindab ekraanide paneeli paremal poolel 12.3-tolline puuteekraan, mis suhteliselt napilt nii täielikult nähtav kui käeulatuses, ehk juhi jaoks võib ekraani vasak äär jääda osaliselt rooli taha peitu ning parem äär mugavast käeulatusest välja. Riistvaraliselt on multimeedia ekraan meeldivalt terava pildiga ning süsteem opereerib läbivalt kiirelt ja sujuvalt. Tarkvaraliselt on saab KONA Hyundai värskeima multimeedia tarkvara, mis sarnaneb kasutajakogemuselt viimastel IONIQutel kogetud lahendusega, kuid on visuaalselt muutunud nüüd veidi veel terviklikumaks ja maitsekamaks, tõestades taaskord Hyundai kõrget taset ja kvaliteeti. Kogu süsteem näeb väga kena välja ning on ka loogilise ülesehitusega, tänu millele sätted lihtsasti leitavad ja funktsioonid üheselt mõistetavad ning mugavad. Samuti võimaldab multimeedia erinevate elementidega ka koduvaate meelepäraseks konfigureerida ning kiiremaks menüüde vaheliseks liikumiseks on ekraani all ka mõned füüsilised kiirteenupud ning rullikud.
Helisüsteemi osas oli demoauto varustatud uhkeima Bose lahendusega, mis mudeli hinnaklassi kohta igati pädev süsteem. Meedia esitus on läbivalt piisavalt dünaamiline, puhas ja kvaliteetne. Kliimaseaded on KONAs jagatud kahele füüsiliste nuppudega kliimapaneelile, millest üks armatuuril, multimeedia all ja teine keskkonsoolil, kahe laeka vahel. Tänu loogilisele ülesehitusele ja pidevale ligipääsule on kliimaseadeid imelihtne reguleerida ka sõidu ajal.
Sõidu ja sõiduki andmete jälgimiseks asub ekraanide paneeli vasakul poolel rooli taga samuti 12.3-tolline täisdigitaalne näidikutabloo, mis samuti igati terava pildiga ning kiire ja sujuva opereerimisega. Sarnaselt multimeediale on ka näidikutabloo tarkvara puhul tajuda, et põhineb eelnevalt mitmetel Hyundaidel kogetud süsteemil, kuid on saanud veidi kaasaegsema ja minimalistlikuma ilme. Infopind on jätkuvalt jagatud horisontaalselt kolmeks, nii et äärtel kuvavad analoogstiilis kellad kiirust ja mootoripöördeid ning keskel saab juht muuta täpsemate andmete tüüpi. Visuaalse isikupärastamise osas saab näidikutel valida klassikalise ja lihtsustatud stiili vahel ning värvipaletti ja graafikud saab siduda sõidurežiimide vahetamisega. Stiilid erinevad näiteks selle poolest, et klassikalise stiili puhul kuvatakse kiirust vaid digitaalse seieriga kellal, mitte muutuva digitaalnumbriga. Üldiselt on näidikutel info lihtsasti leitav ning üheselt mõistetav.
Rooli kohale saab Kona veidi ovaalse ilmega, kuid proportsionaalselt paraja läbimõõduga nahkkattega kolmekodaralise, mis näeb N Line varustuse punaste õmblustega igati nägus välja ning on ka kvaliteetselt kokku pandud meeldivatest materjalidest. Visuaalselt jääb aga veidi lahjaks rooli tsentris olevad morse tähestikus H-tähele viitavad neli täppi, mis valgustamata jätavad veidi tühja mulje. Rool ise on aga igati ergonoomilise disainiga ning tänu piisavalt õhukestele kodaratele ja roolirattale püsib ka kindlalt käte vahel ning võimaldab erinevaid käsitsusviise. Multifunktsionaalsust lisavad füüsiliste nuppude paneelid kodaratel, mida tänu reljeefsustele ja süsteemsele asetusele lihtne kasutada ka sõidu ajal. Vasakpoolsed seadistavad juhiabilisi ja näidikutablood, parempoolsed multimeediat ning kodarate tagant leiame ka veidi klõbisevast plastikust käigulabad. KONA rool saab juba standardvarustusest ka korraliku soojenduse.
Just nagu eelkäijagi, on ka uus KONA jätkuvalt saadaval hübriidse ja elektrilisena ning nagu öeldud, oli uue KONA arendamisel Hyundai jaoks prioriteediks just elektriline mudel. Klassikalise sisepõlemismootoriga, ehk hübriidseid variante on KONA valikus aga täpselt üks, mis saab kapoti alla täishübriidselt 1.6-liitrise neljasilindrilise, mis arendab koostöös 32-kilovatise elektrimootoriga kombineeritult 104 kilovatti võimsust ja 265 Nm pöördemomenti. Kõik KONAd on esiveolised ning hübriidsel mudelil kantakse veojõud esiratasteni läbi 6-käigulise topeltsiduriga automaatkasti. Vastava jõuga kiirendab KONA Hybrid sajani 11.2 sekundiga ning kogub hoogu tippkiiruseni 165 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja kuni 1.9-tonnisele mudelile 5 l/100km ning elektrienergiat hoiustab hübriidne KONA 1.56-kilovatt-tunnises akus.
104-kilovatise võimsusega langevad ootused numbrite põhjal küll esialgu üpris madalale, kuid juba peale lühikest testi eelarvamused purunevad, sest reaalsuses saab see väike usin 1.6-liitrine tegelikult 1.5-tonnise KONAga igati hästi hakkama. Tänu elektrijõule reageerib mudel pedaalimistele suhteliselt krapsakalt ning linnakiirustel on tõmme piisavalt jõuline ning meeldivalt lineaarne. Tõsi, maanteekiirustel on tõmmet juba omajagu vähem, kuid siiski ei jäta mootor seaduse piires liigeldes kunagi hädas või piiri peal olevat muljet. Kui teeolud head ja kuivad, suudab KONA ka oma jõudu osavalt edasi liikumisse kanda ning isegi lumistes oludes näitas seisult kiirendades hübriidne mudel elektrilisele vennasele tagatulesid, olenemata sellest, et viimane enam kui 50% võimsam. Tõenäoliselt sai määravaks auto mass, mis elektrilisel KONAl umbes 200 kilogrammi suurem. Täishübriidsena suudab KONA sõita osaliselt ka puhtalt elektri jõul, kuid seda vaid ise otsustades, ehk eraldi elektrilist sõidurežiimi mudeli valikus pole. Üleminekud ühelt ajamilt teisele on sõidu ajal praktiliselt märkamatud ning liikumisenergia tagasi kogumiseks saab KONA puhul reguleerida ka elektrimootori rekuperatsiooni, ehk mootoripidurduse tugevust. Mudeli kuuekäiguline topeltsiduriga automaatkast on läbivalt üllatavalt sujuva ja olenemata kergetest viivitustest järskudel pedaalimistel ka piisavalt kiire opereerimisega. Kokkuvõttes on aga N Line varustuses hübriidse KONAga sõites kerget sportlikkust võimalik tunda küll.
Hübriidse KONA vedrustus jätab mudelist pigem veidi kerge mulje, ehk läbivalt konarlikel teedel võiks olla sõit sujuvam ja pidevat rappumist vähem, kuid üldiselt pole seis ka liiga halb, sest jällegi üksikuid konarlusi ja künniseid ületab mudeli igati meeldivalt summutatult ja sujuvalt. Kerekaldumisi esineb, kuid suures pildis püsib mudel kindlalt teel ning vedrustus annab ka adekvaatset tagasisidet veermiku käitumise kohta. Reguleeritava jäikusega roolimine on sportrežiimis mõnusalt veidi raskem ja eco- ja snow-režiimis kergem ning läbivalt piisavalt täpne ja tagasisidestav. Nähtavus on KONA salongist igal suunal võrdlemisi hea ning ka gabariidid suhteliselt lihtsalt tajutavad. 10.6-meetrise pöörderaadiusega on KONA suhteliselt hästi manööverdatav ning kitsastes oludes aitavad hakkama saada parkimisandurid ja 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kaamerad igati kvaliteetsed ning ka mitte kuigi lihtsasti määrduvates asukohtades. Seega on kaamerasüsteemist liigeldes väga palju kasu ning Hyundai mudelitele omaselt töötab viimane ka olenemata sõidukiirusest. Müratase saaks salongis olla omajagu madalam, kuid ei väsita, ega häiri ka liiga palju.
Hübriidse KONA juhiabiliste hulgas on sõidurea hoidmine, ristsuunalise liikluse jälgimine, automaatne hädapidurdamine, automaatsed kaugtuled, intelligentne ja adaptiivne püsikiirusehoidja kiiruspiirikuga, juhi tähelepanu jälgimine, liiklusmärkide tuvastamine, pimenurga andurid, parkimisandurid ja kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem. Lisaks pimenurga anduritele kuvatakse suunatule korral ka näidikutablool vastava külje pimenurga kaamera pilti. Liiklusmärkide tuvastamise murekohaks on tõsiasi, et kui soov kiiruse ületamist teatavad heliteavitused välja lülitada, ei kuva hübriidne KONA seejärel enam üldse näidikutele liikluspiirangut. Elektilisel KONAl on aga valikus ka režiim, kus helisignaali ei esitata, kuid piirang jääb nähtavaks. Õnneks on navigatsiooni põhine piirang siiski multimeedias nähtav.
Kokkuvõttes on KONA puhul tegemist üpris komplektse ja läbimõeldud lahendustega kompaktmaasturiga, mis sobib juhtidele, kes ei otsi suurt autot, kuid soovivad siiski arvestatavat praktilisust ning üleüldist kasutajasõbralikkust. Ruumikuselt saaks KONA hakkama ka väiksema leibkonna põhimasinana ning sõidult on pigem mõeldud siiski asulateedele. Olenemata sellest, et teise generatsiooni KONA arendati esmajärgus elektriautoks, jättis hübriidne KONA talveoludes endast terviklikuma ja positiivsema mulje, kui elektriline vennas.
Kokkuvõttes on KONA puhul tegemist üpris komplektse ja läbimõeldud lahendustega kompaktmaasturiga, mis sobib juhtidele, kes ei otsi suurt autot, kuid soovivad siiski arvestatavat praktilisust ning üleüldist kasutajasõbralikkust. Ruumikuselt saaks KONA hakkama ka väiksema leibkonna põhimasinana ning sõidult on pigem mõeldud siiski asulateedele. Olenemata sellest, et teise generatsiooni KONA arendati esmajärgus elektriautoks, jättis hübriidne KONA talveoludes endast terviklikuma ja positiivsema mulje, kui elektriline vennas.
Hind alates: 31 990 €
Testitud mudeli info:
∼ 40 000 €
Bensiin (FHEV)
1.6 l I4
104 kW
5.0 l/100km
Esivedu
6-käiguline automaat
Max 165 km/h
0 – 100 km/h: 11.2 sec