Kia rahvusvahelises mudelirivis Sportage’i ja Telluride’i vahel paiknevat Sorentot on Lõuna-Korea autotootja valmistanud juba enam kui kaks kümnendit. Täpsemalt 2002. aastast tootmises püsinud kohaliku turu sisepõlemismootoriga lipulaev jõudis 2020. aastal oma värskeima, neljanda generatsioonini ning 2023. aasta keskel läbis kuni seitsmekohaline linnamaastur Sorento ka mudelivärskenduse. Sorento alternatiivideks on näiteks Honda CR-V, Škoda Kodiaq, SEAT Tarraco, Volkswagen Tiguan Allspace ja vennasmudel Hyundai Santa Fe.

VÄLIMUS

Faceliftile omaselt pole uuenduse käigus Sorento välisilme küll drastiliselt muutunud, kuid üksikute elementide värskete disainide koostööl on mudel omandanud veidi kaasaegsema ja futuristlikuma ilme, mis kannab tugevamalt Kia värskeimat disainikeelt, kuid jätkab Sorento suursugust ja jõulist stiili. Mudelivärskendusega on Sorento kasvanud vaid veidi pikemaks, jagades Kia sisepõlemismootoriga lipulaevana suurusklassi enim Škoda Kodiaqi ja Subaru Outbackiga. Suurima Kia ehk EV9 kõrval jätab aga ka Sorento endast üllatavalt väikese maasturi mulje, sest elektriline vennas on igal teljel peaaegu 10 sentimeetrit suurem. Kerevärvide valikus pakub Kia mudelile musta, valget ning kolme halli varjundit, millest omapäraseim militaarrohelise varjundiga.

Ninaosas on uue kapoti, mis nüüd veidi vähem reljeefsem, ees muutunud enim esituled ja iluvõre. Hea valgustavusega tuled paistavad EV9 stiilile omaselt julgemalt mudeli külg- ja isegi pealtvaatele ning iluvõre on väliskontuuris lahti lasknud Kiale omasest 14-nurksest hulknurgast ja Kia logost, mis nüüd kapotil. Põrkeraualt leiame jätkuvalt kolm õhuava ning maasturlikult robustse disainiga splitteri. Tervikuna on ninaosa elemendid omavahel visuaalselt kenasti seotud ning tänu vähendatud sisutihedusele näeb Sorento nüüd oma julge pilguga ka veidi suurem välja.

Kui külgedele paistvad uued nina- ja tagaosa lahendused välja arvata, on Sorento külg läbinud mudelivärskenduse muutusteta. Mudeli siluett saab jätkuvalt alguse küllalt kõrgelt ja konkreetse profiiliga ninaosast ning kulgeb seejärel klassikalise maasturi lähenemisega jõulise tagaosani. Küljel toetavad maasturlikku iseloomu rattakoopaid ja masina alläärt ümbritsev plastikala ning stiili lisab tagaosas koonduva kontuuriga küljeakende ala. Kliirensit on Sorentol 17,6 sentimeetrit, mis koostöös üleulatustega võimaldab ülessõitu kuni 17- ja mahasõitu kuni 21-kraadisest nurgast. Velgede osas on Sorento Eestis hetkel saadaval vaid 20-tollistega, mis piisava läbimõõdu ja omapärase disainiga ka demoautot kaunistasid.

Tagaosas on samuti kõige silmapaistvama värskenduse läbinud tagatuled, mis oma triibulise sisedisainiga omajagu kaasaegsemad ja minimalistlikumad, kuid veidi on uuenenud ka põrkeraud, kus nüüd maasturlikult robustsema ilmega difuusoriala. Üldised kerejooned on aga tagaosas jätkuvalt küllalt jõulised ja konkreeetsed, tänu millele näeb Sorento tagant mõnusalt stiilipuhas ja enesekindel välja.

INTERJÖÖR

Sorento salongis on samuti eelkäija disain arvestataval määral säilinud, kuid totaalselt uue ilme on omandanud armatuurlaud, mis kasutab nüüd Kia värskeimat lähenemist, kus näidikutabloo ja multimeedia ühise paneeli taga ning kiirteenupud ja kliimaseaded eraldiseisval paneelil keskkonsooli kohal. Keskkonsoolis tervitavad meid jätkuvalt uhke käigurullik, sõidurežiimide rullik ja teised sõiduki seadete nuppud ning ustel jõuliste ukselinkide ümber silmapaistvate kontuuridega disainpaneelid, mille tulemusel on tervikuna sorentolik stiilipuhas suursugusus ja preemiumlikkus salongis säilinud. Materjalide valik on tähtsamates piirkondades läbivalt suhteliselt hea ning ehituskvaliteet samuti praktiliselt veatu.

Reisijate mugavuse eest vastutavad Sorento salongis uhked ja kvaliteetsed nahkkattega istmed, mis oma laia elektrilise reguleerimise ulatusega võimaldavad mugavat ja toekat asendit igat kasvu sõitjatele. Üldine asend on linnamaasturlikult püstine ja kõrge, jalgade toetamiseks on istmetel reguleeritav sääretugi ning istmete seljatugi on ka reguleeritava korvikusega ehk reisija saab ise otsustada kui tihkelt küljetoed teda paigal hoiavad. Sportrežiimis tõmbavad küljetoed end ka automaatselt veidi tihedamalt kokku. Mugavusfunktsioonidest on esiistmetele saadaval soojendus ja ventilatsioon ning juhiistmele ka kahe asendiga mälufunktsioon ning väikest viisi massaaž. Teises reas on istmed soojendusega, pikiteljel reguleeritavad ning reguleeritava seljatoe kaldenurgaga ja pakuvad oma küllalt reljeefse disaini, kõrguse ning piisavalt pika istmepõhjaga igati mugavat asendit, mis ei väsita ka pikematel sõitudel. Kolmandas reas on ka istmed isegi piisavalt mugavad, kuid kuna istmepõhi on jalaruumi põrandast vaid umbes 20 sentimeetri kõrgusel, leiavad mugava asendi seal vaid lühikest kasvu reisijad.

Füüsilist ruumi on Sorentos tema välisgabariitide põhjal üpris ootuspäraselt. Pikiteljel mahuvad esimestel ridadel üksteise taha parajalt kaks kahemeetrist ning teises reas on pearuumi kahemeetristest pikematelegi. Laiuses mahutab keskmine rida kolm keskmist kasvu täiskasvanut. Viimases reas, nagu öeldud, ruumi laias laastus vaid lastele. Atmosfäär on Sorento salongis tumedate toonide ja füüsilise ruumikuse koostööl küllalt preemiumlik ja hubane. Aktsenti lisab ja öist sõitu meeleolustab mitmevärviline miljöövalgustus ning avarust võimendab suur panoraamaken, mille esimene pool ka luugina avatav.

Esemete hoiustamiseks saab esimene rida topsihoidjad keskkonsoolis, telefoni juhtmevaba laadimisega süvise multimeedia all, väikse pesa käetoe ees ja küllalt suure laeka käetoe all, pigem väikesed uksetaskud ning keskpärase mahutavusega kindalaeka. Teise istmerea reisijad saavad esemeid hoiustada võrguga taskutes esiistmete seljatugedel, pigem väiksestes uksetaskutes ja topsihoidjates nii ustel kui keskmises käetoes ning kolmas rida saab äärtel topsihoidjad ja kaks taskut.

Pagasiruumi on Sorentol kahekohalisena kuni ligi 2000 liitrit, kokku klapitud kolmanda rea seljatugedega viiekohalisena umbes 600 liitrit ning seitsmekohalisena kuni 179 liitrit, mida on küll vähem kui näiteks Volvo XC90-l, Škoda Kodiaqil ja Hyundai Santa Fe-l, kuid rohkem kui Honda CR-V-l. Pagasi organiseerimiseks on põranda nurkades haagid, veidi lisaruumi põranda all ja kaks pigem kasutut kotikonksu seintel. Istmeid kokku klappides saab turvavööd kinnitada salongi seintele ning ruloostiilis pagasiruumi kate on paigutatav teise istmerea seljatugede taha. Kolmanda rea vajadusel saab rulood hoiustada pagasiruumi põrandal, kolmanda rea järel. Ruum ise on aga universaalse kuju ja avara ligipääsuga, põrand on laadimiskünnisega tasa ning kulgeb kokku klapitud seljatugede korral sujuvalt esimese reani välja. Pagasiluuk on juba standardist varustatud elektrilise opereerimisega ning funktsiooniga, mis avab luugi automaatselt, kui lukustatud auto taga võtmega mõni sekund seista.

Multimeediat esindab Sorento armatuuri tsentris 10,25-tolline puutetundlik ekraan, mis kenasti reisijate nähtavuses ning täielikult käeulatuses. Riistvaraliselt jookseb multimeedia kiirelt ja sujuvalt, ekraan on terava pildiga ning tarkvaraliselt kasutab süsteem Kia värskeimat lahendust, mida oleme erinevates Hyundaides ja Kiades saanud ka varem proovida ning mille puhul tervikuna tegemist ühe turu parima lahendusega. Multimeedia on tervikuna väga kasutajasõbraliku ja loogilise ülesehitusega ning kõik peamised funktsioonid ja sätted on lihtsasti leitavad ja kasutatavad. Viimast toetab ka süsteemi koduvaate isikupärastatavus, mis võimaldab elementidest kokku panna meelepärase kuva. Erilistest funktsioonidest on Sorento varustatud ruupori funktsiooniga, mille aktiveerimisel esitatakse tagumistest kõlaritest esireas istuvate sõitjate juttu, et viimased ei peaks reisijatega suhtlemiseks häält tõstma. Sorento suurusklassi puhul on viimane igati teretulnud funktsioon, mis sest et Sorento meeldivalt vaikne ning igati hea akustikaga salong seda tegelikult otseselt ei vaja.

Kliimaseaded on Sorentos integreeritud eraldiseisvale paneelile multimeedia all, mis koosneb ühest laiast puuteekraanist ning kahest füüsilisest rullikust kummalgi äärel. Tavaolekus kuvab paneeli ekraan kiirteenuppe multimeedias navigeerimiseks ja rullikud funktsioneerivad helitugevuse ja raadiosageduse reguleerimiseks, kuid nupuvajutusega saab terve lahenduse muuta hoopis kliimapaneeliks, mille järel kuvatakse ekraanil kliimaseadete nuppe ning rullikud reguleerivad kliimatsoonide õhutemperatuure. Lisaks visuaalsele stiilipuhtusele on lahendus ka igati kasutajasõbralik ning mainimist väärivad ka eraldi ventilatsiooni avad kolmandas istmereas. Helisüsteemiks saab Sorento täisvarustuses Bose lahenduse, mis koostöös salongi hea akustika ja madala müratasemega pakub väga head audiokogemust, esitades meediat praktiliselt olenemata helitugevusest ja žanrist läbivalt kvaliteetselt ja dünaamiliselt.

Sõidu ja sõiduki andmeid kuvab Sorento juhile ekraanide paneeli vasakul poolel 12,3-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis ei peegelda küll häirivalt välist valgust, kuid on vähemalt pikemat kasvu reisijatele küllal napilt läbi rooli ava nähtav. Riistvaraliselt on lahendus kiire ja sujuva opereerimisega ning kvaliteetse kuvariga. Tarkvaraliselt jookseb lahendusel Kia värskeim süsteem, mis jagab ekraani pinna horisontaalteljel kolmeks. Äärtel kuvatakse vastavalt teemale analoogstiilis kelladel või infokuusnurkades mootori pöördeid ja sõiduki kiirust ning tsentris saab valida navigatsiooni, juhiabiliste ja sõiduandmete vaadete vahel. Viimasel on omakorda veel seitse erineva sisuga valikut, mille tulemusel peaks meelepärase infoga komplekt leiduma igale maitsele. Visuaalselt näevad tarkvara graafikad samuti kaunid välja ning isikupärastamise osas saab muuta visuaalide värvipaletti. Sorentole on saadaval ka pigem väike, kuid informatiivne esiklaasinäidik.

Sorento rool on mudelivärskendusega tsentrisse saanud vaid uue Kia logo ning muus osas pole proportsionaalselt paraja läbimõõduga kolmekodaraline muutunud. Visuaalselt näeb lahendus juba kergelt aegunud välja, kuid olenemata sellest võimaldab meeldivalt õhukese rooliratta ja ergonoomilise disainiga meeldivatest materjalidest kvaliteetselt kokku pandud rool erinevaid käsitsusviise, püsides samaaegselt kindlalt käte vahel. Multifunktsionaalsuse tagavad füüsilised nupud ja lülitid äärmistel kodaratel, mida kummalgi poolel kokku kuus. Tänu nuppude vähesusele, reljeefsustele ning loogilisele asetusele on nuppe lihtne kasutada ka pilku teelt tõmbamata. Vasakpoolsed juhivad multimeediat, parempoolsed näidikuid ja juhiabilisi. Rooli tagant leiame plastikust käigulabad, mis masina iseloomu arvestades pigem mõttetud, ning roolile on saadaval elektriline reguleerimine mäluasendiga ja soojendus.

SÕITMINE

Sõidutehnika poolest on värskendatud neljanda generatsiooni Kia Sorento jätkuvalt saadaval juba varasemalt tuttava diiselmootoriga, kuid nüüd on valikusse loodussõbralikuma variandina lisandunud ka pistikhübriidne versioon. Mõlemal juhul on Sorento nelikveoline ning automaatkastiga ja tühimassi on mudelil olenevalt varustusest 1,8 – 2,1 tonni.

Vähem võimsamal juhul tarbib Sorento vaid diislikütust ning saab kapoti alla 2,2-liitrise neljasilindrilise, mis arendab kuni 142 kilovatti ja 440 njuutonmeetrit. Vastava jõuga kiirendab nelikveoline ja 8-käigulise automaatkastiga Sorento nullist sajani 9,7 sekundiga ning saavutab tippkiiruseks 201 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubatakse 6,5 l/100km.

Seega on võimsamaks valikuks uuem pistikhübriidne Sorento, mis seob kapoti all 1,6-liitrise neljasilindrilise bensiinimootori ja elektrimootori. Ajamid arendavad koostöös kuni 186 kilovatti ja 350 njuutonmeetrit, mis võimaldavad mudelil sajani kiirendada 8,8 sekundiga ning saavutada suurimaks kiiruseks 183 km/h, tarbides keskmiselt 18,2 kilovatt-tundi või 7,5 liitrit 100 kilomeetri kohta. Energiat hoiustab pistikhübriidne Sorento 13,8-kilovatt-tunnises akus, mis võimaldab mudelil akutäiega ka kuni 70 kilomeetrit vaid elektri jõul sõita.

Viking Motorsi demoauto puhul oli meie proovida klassikalisem turbotatud diiselmootoriga Sorento, mille 2,2-liitrise 142 kilovatti ja 440 njuutonmeetrit jõuavad läbi 8-käigulise automaatkasti kõikide ratasteni. Nagu tehniliste andmete alusel arvata võib, siis kuigi palju sportlikkust või emotsiooni sellelt mootorilt loomulikult oodata ei tasu, kuid Sorento suuruse ja massi ning ka suure seltskonna või rohke pagasiga saab see neljasilindriline isegi oodatust paremini hakkama. Mootori tõmme on juba küllalt madalatelt pööretelt piisavalt tugev, mootor reageerib pedaalimisele kiirelt ning kiirused kasvavad pedaalides mõõduka tempoga. Samaaegselt opereerib mootor tavasõidu korral ka meeldivalt vaikselt. Nelikveoga suudab Sorento ka küllalt libedal teel oma njuutonmeetrid stabiilselt ja ohutult edasi liikumisse kanda. Sorento kaheksakäiguline automaatkast vajab järskudel pedaalimistel veidi mõtlemisaega ning eelistab läbivalt sujuvust üle kiiruse, mille tulemusel kiirendus alati mugavalt lineaarne, kuid käiguvahetused, ka manuaalrežiimis, mitte just kõige kiiremad. Kokkuvõttes on aga Sorento kontekstis vastav käigukasti maneer igati teretulnud. Sõidurežiimideks on Sorentol Normal, Eco, Sport ja Smart ning maastikurežiimideks Snow, Mud ja Sand, mis tagavad masina valmisoleku ja kontrollitavuse erinevates olukordades.

Sorento vedrustuse puhul on selgelt arvestatud masina veovõimega. Üksi või väikese seltskonnaga sõites on vedrustus suhteliselt jäiga iseloomuga, mille korral kõike teel toimuvat konkreetselt tunda ja konarlused keskmisest põrutavamad. Viimane võib pikemate sõitude korral või kehvas seisus teedel liigeldes kujuneda veidi tüütuks, kuid kokkuvõttes pole seis tänu osavale summutamisele midagi drastilist. Suurema seltskonna või raskema pagasi korral muutub aga vedrustuse käitumine omajagu sõbralikumaks ning mudel kulgeb üle konarluste omajagu sujuvamalt ja mugavamalt. Samas on aga sõiduki käitumisest läbivalt piisavalt hästi aru saada. Kerekaldumisi esineb kõrge kere ja arvestatava massi koostööl küll arvestatavas koguses, kuid suhteliselt kontrollitud määral. Tugevamad loksumised hoiab vedrustus kenasti ära ning kokkuvõttes püsib Sorento oma suuruse kohta üllatavalt stabiilselt ja ettearvatavalt etteantud trajektooril, võimaldades isegi sportlikumat sõitu, kui arvata võiks. Roolimine on tavarežiimis pigem kerge ja täpne ning muutub sportrežiimis veidi raskemaks ja konkreetsemaks, sobides seega kenasti Sorento üldise iseloomuga.

Nähtavus on Sorento salongist igal suunal suhteliselt hea ning kui salong peaks olema rahvast ja pagasit tihedalt täis, aitab seljatagust jälgida hübriidne keskmine tahavaatepeegel. Küll aga võib viimane vajada digitaalse režiimiga veidi asendi reguleerimist, et ekraanil kuvatu katuseakna peegelduse varju ei jääks. Gabariitidest on juhikohalt hästi tajutav auto laius, kuid omajagu raskemini määratavad nina- ja tagaosa kaugused. 11,6-meetrise pöörderaadiusega on Sorento oma suuruse kohta ka füüsiliselt lihtsasti manööverdatav ning kitsastes oludes lihtsustab ümbruse jälgimist standardvarustusega kaasnev 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kvaliteetsete kaamerate kuvad jälgitavad eraldi, liidetud ortofotolikus vaates või koguni 3D-vaates. Müra osas jõuab salongi maanteekiirustel veidi rehvimüra, kuid üldiselt on müratase salongis madal.

Sorento juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, pimenurga andurid ja kaamerad, mille pilti kuvatakse vastava poole suunatuld kasutades näidikutabloole, osav ja küllalt kaua iseseisvalt opereeriv sõidurea hoidmine, mis aga lõpuks lülitab end lihtsalt välja, kaugjuhitav parkimine (sõiduki pikiteljeline liigutamine autovõtmega), juhi väsimuse monitoorimine, parkimisandurid ja kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem.

Kellele?

Sorento on üks jätkuvalt väga hea ja terviklik valik seitsmekohaliste linnamaasturite konkurentsis, mis kombineerib hoomatava suuruse, arvestatava praktilisuse, kauni disaini nii väliselt kui salongis, kaasaegseimad ja kasutajasõbralikud funktsioonid, piisava jõudluse ning meeldivad sõiduomadused linna- ja maanteedele. Värskendatud mudel jätkab eelkäija pärandit ning seob kergelt uuendatud elemendid värskema ja stiilsema visuaaliga.

Sorento on üks jätkuvalt väga hea ja terviklik valik seitsmekohaliste linnamaasturite konkurentsis, mis kombineerib hoomatava suuruse, arvestatava praktilisuse, kauni disaini nii väliselt kui salongis, kaasaegseimad ja kasutajasõbralikud funktsioonid, piisava jõudluse ning meeldivad sõiduomadused linna- ja maanteedele. Värskendatud mudel jätkab eelkäija pärandit ning seob kergelt uuendatud elemendid värskema ja stiilsema visuaaliga.

Auto andmed

Hind alates: 62 490

Testitud mudeli info:
65 210 €
Diisel
2.2 l I4
142 kW
6.5 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 201 km/h
0 – 100 km/h: 9.7 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST