2000. aastal esitles Hyundai oma uhiuut ja mudelirivi esimest maasturit Santa Fe. Väikemaasturina teekonda alustanud Santa Fe on 22 aastaga läbinud neli generatsiooni, olles samaaegselt kasvanud ka keskmise suurusega linnamaasturite klassi. Just nagu platvormikaaslane Kia Sorento, mis on paralleelselt sarnast teed pidi arenenud. Värskeim ehk neljas generatsioon jõudis mudelini 2018. aastal, millele tehti 2021. ka juba väike facelift. Santa Fe alternatiivideks on näiteks Volkswagen Touareg, SEAT Tarraco, Škoda Kodiaq, Peugeot 5008 ning platvormi jagav vennas Kia Sorento.

VÄLIMUS

Hyundai on üks nendest tootjatest, kes pole lasknud mudelirivil lasknud visuaalselt ühepalgeliseks, mille tulemusel ei sarnane ka Santa Fe otseselt ühegi teise Hyundai mudeliga, kuid samas on ta äratuntavalt Hyundailik. Linnapildis pole mudel just kõige silmatorkavam, kuid märgates on klassikalise maasturi kerekuju järgiva Santa Fe disain soliidne ja ilus. Mõõtude poolest liigitatakse Santa Fe küll keskklassi maasturite hulka, jäädes brändi mudelirivis Tucsoni ja Palisade vahele, kuid visuaali, proportsioonide ja praktilisuse poolest jätab Santa Fe sarnaselt Kia Sorentolegi pigem ikka suurmaasturi mulje. Palisade, muide, on 2018. aastal avalikustatud asendus Santa Fe pika kerega mudelile, mida toodeti kolmanda generatsiooni ajal. Keretoonide osas Hyundai Santa Fe-le midagi üllatavalt säravat ei paku, kuid tavaliste mustvalgete varjundite vahel on saadaval ka tumesinist, pruuni ning “Lava Orange” punakas oranži, millest viimane ka kõige silmapaistvam valik.

Ninaosas muudavad neljanda generatsiooni Santa Fe omapäraseks kaheosalised esituled ning nende vahel laiuv suur iluvõre. Facelifti eelselt ühendas nõgusa kuusnurga kujuline iluvõre visuaalselt ninaosa ülemistes nurkades asuvaid päevatulesid, kuid pärast viimast mudeliuuendust ühendab kaheksanurkne iluvõre hoopis esitulede alumisi osasid ning õhukesed kolmnurksed päevatuled asuvad ülemistes nurkades eraldatult, aidates nõnda kerejoontel paremini välja paista, luues mudelile seega veidi teravama ja tõsisema pilgu. Kujult ümara põrkeraua muudavad huvitavamaks äärtele loodud aerodünaamika elementide imitatsioonid ning alläärele paikutatud piklik õhuava, mida ümbritseb kolmest küljest jõuline ja maasturlikku iseloomu lisav disainliist.

Kui esiosas paistis tugevate kerejoontega välja vaid kapott, on Santa Fe külgvaates juba kumerusi ja kerekuju voolamisi omajagu rohkem. Kõige rõhutatum kerejoon kulgeb ukselinkide ja akende vahel esitulest tagatuleni, jagades nõnda kereosa ja kõrgema akende osa visuaalselt kaheks. Samuti on tugevama kerejoonega rõhutatud rattakoopaid ja muudetud huvitavamaks uste alumist osa, mis lisavad üldilmele maasturlikku muskulaarsust. Kliirensit on Santa Fe-l 176 mm. Mudeli siluett järgib klassikalise maasturi motiive, ühendades eri külgi kumeralt ja sujuvalt, välja arvatud katuse ja tagakülje ristumist, kus lisab teravust tagaakna kohale loodud tiiba meenutav katuse pikendus.

Veljevalikus pakutakse Santa Fe-le viie erineva disainiga kahetoonilisi valuvelgesid läbimõõdu vahemikus 17 – 20 tolli. Muuseas viitab mudeli velg ka kindla masina varustusastmele ja mootori tüübile, sest hübriidsed variandid on saadaval vaid ühe disainiga 19-tollistega ning diiselvariantidel muutub velje suurus ja disain olenevalt varustusastmest. Lisavarustuses velgesid ei pakuta. Suuruse poolest aitavad mudeli disainil enim särada 20-tollised, mille hulgas ka testitud sõiduki all olnud Calligraphy varustuse rohkekodaralised.

Tagaküljel püüab enim pilku üle tagaosa ulatuv peenike tuleriba, mis laieneb äärtel suuremateks tagatuledeks, ühendades nõnda visuaalselt külgedel kulgenud kerejooned. Veidi mitmekülgsema ilme jaoks kulgevad üle tagaosa kaks tugevamat kerejoont ning stange alläärele on loodud ka kerge difuusoriala imitatsioon. Muu disaini osas on tagakülg pigem tagasihoidlik, mis ei püüa küll palju pilke, kuid näeb läbimõeldud ja kena välja.

INTERJÖÖR

Ka interjöör järgib sarnaselt välisele sellist stiili, mis pole otseselt pilkupüüdev või suuresti massist eristuv, vaid pakub aegade jooksul läbi proovitud lahenduste koostööl lihtsalt üht mugavat, kasutajasõbralikku ja visuaalselt stiilipuhast kasutuskogemust. Materjalid on põlve kõrguselt ülespoole kõik uhked ja mugavad ning ehituskvaliteet on ka üle salongi pea veatu.

Sisekujundus on saadaval koguni kaheksa erineva värvikombinatsiooniga, millest ühevärvilised (must ja pruun) saadaval tekstiilist või nahast istmekatetega, kuid uhkemad kahevärvilised vaid nahkkattetega. Demoautolgi olnud uhkeim Calligraphy on saadaval kas must-valge või musta-beeži värvipaletiga, millest viimane ka testitud mudelit kaunistas. Testitud nahkistmeid võiks aga peaaegu pidada lausa tugitoolideks, sest tegemist on väga mugavate, pehmete, suurte ja rohkelt reguleeritavate istmetega, mis lisavad Santa Fe-le Ameerikaliku maasturi tunnet. Üldine asend on loomulikult pigem püstine, kuid võimaldab siiski eri kasvu reisijatel mugava asendi leida ning ei väsita ka pikemate teeotsade korral. Esimese kahe rea istmetele on saadaval soojendus ning esireale ka ventilatsioon.

Ruumikuse osas on Santa Fe just nagu Kia Sorentogi standardvarustuses seitsmekohaline, kuid erinevalt Sorento valikulisest viiekohalisest konfiguratsioonist pakub Hyundai Santa Fe-le hoopis 2+2+2 kuuekohalist konfiguratsiooni, mis oli ka demosõiduki salongis. Esimeses kahes reas on ruumi lausa nõnda palju, et üksteise taha mahub ka kaks kahemeetrist, olenemata sellest, et esimeste istmete seljatoed on kõvad, kuid viimases reas on juba ühele täiskasvanule pigem vähe ruumi. Lisaks on taharitta ka võrdlemisi keeruline ligi pääseda, sest keskmised istmed ei liigu kokku klappides piisavalt ette ning keskmise rea kahe istme vahel pole ka piisavalt ruumi läbi lipsamiseks. Atmosfääri poolest on Santa Fe interjöör pigem avar ja hubane, mida toetavad miljöövalgustus ning katuseluugiga panoraamkatus, mis on meie arust lausa kohustuslik lisavarustus. Esemete hoiustamiseks on keskkonsoolis topsihoidjad, kattega laegas ja süvistatud vedruga vertikaalne telefonipesa koos juhtmevaba laadimise pinnaga, suur kindalaegas ja käetoe alune laegas, pigem kitsad uksetaskud, suur ava keskkonsooli sees, millele saab ligi konsooli külgedelt ning palju muid taskuid ja süviseid ka tagumistes ridades. 

Kõikide istmete kasutatavuse korral on viimase rea selja taga pagasiruumi vaid 130 liitrit. Viimase rea seljatoed alla klappides kasvab ruum kuni 782-liitriseks ning ka keskmiste istmete kokku klappimisel koguni ligi 1650-liitriseks. On loogiline, et seda on igal moel vähem kui veidi pikemal Sorentol, kuid üllataval moel on seda ka vähem, kui näiteks pea 10 sentimeetrit lühemal Škoda Kodiaqil, mis mahutab kolmanda rea taha lausa 270 liitrit. Pagasiruumi põrand on laadimiskünnisega tasa ning saadaval on ka elektriline pagasiluuk.

Multimeedia ekraani osas paigutatakse Santa Fe armatuurile olenevalt varustusest 8- või 10.25-tolline puuteekraan, mis kenasti reisijate käeulatuses ja vaateväljas. Hyundaide tarkvara on loogilise ülesehitusega ja kaunite ning selgete visuaalidega, mille tulemusel on süsteem üldiselt kasutajasõbralik ja kasulik. Kõige omapärasem funktsioon võimaldab esirea mikrofonidest salvestatud juttu otsekohe tagumistest kõlaritest esitada, tänu millele ei pea reisijad autos omavahel suhtlemiseks liialt valjusti rääkima. Helisüsteemi poolest oli testitud mudel varustatud uhkema Krelli lahendusega, mis küll kohati vajab olenevalt žanrist veidi heli seadistamist, kuid suures pildis saab ühtlaselt erinevate stiilidega dünaamiliselt ja kvaliteetselt hakkama. Kliimapaneel on füüsiliste nuppude näol küll multimeediast eraldatud, mistõttu saab soovitud käsklusi vähemate liigutustega süsteemile edastada, kuid erinevalt näiteks Sorento lahendusest tuleb Hyundais salongi temperatuuri vaadata siiski multimeedia ekraanilt, mis on esialgu väga harjumatu. Samuti vajab harjumist nuppe täis laotud keskkonsool, kust esialgu soovitud lüliteid veidi keeruline leida.

Lihtsaima varustuse korral saab Santa Fe veel analoogkelladega näidikuteala, kuid kõrgematel varustusastmetel on standardvarustuses 12.3-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo. Tarkvaraliselt kasutab süsteem klassikalist Hyundai lahendust, mis jagab kuva kolmeks osaks, võimaldades keskmisel alal kuvatava info tüüpi ka juhil muuta. Ka visuaalselt on Hyundaide näidikud võrdlemisi viisakad ja selged. Erinevate sõidurežiimidega on seotud ka erinevad näidikute stiilid, kuid soovi korral saab lemmiku ka ära lukustada. Riistvara poolest on näidikutabloo väga kiire ja ekraan piisavalt kõrge resolutsiooniga. Mudelile on saadaval ka esiklaasinäidik.

Rooli kohal asub Santa Fe-s üks klassikalise välimusega ning heas mõttes lihtsa väljanägemisega kolmekodaraline, mille kvaliteetsed materjalid ja läbimõeldud kuju võimaldavad kindlat käsitsemist ning erinevaid käsitsemisviise. Multifunksionaalsust lisavad kummalegi kodarale paigutatud neli nuppu ja kaks lülitit, mis oma reljeefse ja hõreda asetusega on lihtsalt kasutatavad ka sõidu ajal. Vasakpoolsed juhivad multimeediat ning parempoolsed näidikuid ja juhiabilisi. Lisaks on rooli taga ka käigulabad, mis mudeli iseloomu arvestades ebavajalikud on. Santa Fe rool on standardist ka soojendusega.

SÕITMINE

Santa Fe on saadaval kolme erineva mootoriga, millest madalaima kombineeritud võimsusega valik kasutab liikumiseks vaid diislit ning teised kaks mahe- ja pistikhübriidina bensiini ja elektrit. Nõrgem hübriidversioon on saadaval ka esiveolisena, kuid ülejäänud valikud on juba standardis nelikveolised. Olenemata varustusest kantakse jõud ratasteni läbi 8-käigulise automaatkasti. 

Kõige madalamat võimsust omab Santa Fe mootorivalikus 2.2-liitrine neljasilindriline diiselmootor, mis arendab 142 kW. Nelikveolisena kiirendab mudel sajani 9.2 sekundiga ja kogub hoogu kuni maksimaalse kiiruseni 205 km/h, tarbides samaaegselt keskmiselt umbes 6.7 l/100km.

Võimsuse järjestuses on järgmiseks ja keskmiseks valikuks mahehübriidne Santa Fe, millel seotakse 1.6-liitrine neljasilindriline ühe 44-kilovatise elektrimootoriga, mis arendavad koostöös 171 kW. Olenevalt veoskeemist kiirendab mahehübriidne Santa Fe nullist sajani 8.9 – 9.1 sekundiga ning saavutab suurimaks kiiruseks 187 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubatakse ligikaudu 7 l/100km.

Võimsaimaks valikuks on aga ligi 200 kW arendav pistikübriidne Santa Fe, mis seob sama mahehübriidse 1.6-liitrise hoopis 67 kW arendava elektrimootoriga, mille tulemusel kiirendab mudel sajani 8.8 sekundiga, saavutab maksimaalseks kiiruseks samuti 187 km/h ning tarbib optimaalse pistikust laadimise korral vaid 1.6 l/100km.

Demosõiduki puhul saime meie testida Santa Fe kõige madalama võimsusega mootorit, ehk 2.2-liitrist diiselmootorit, mille sarnane ka varasemalt testitud Kia Sorento kapoti all pesitses. Sarnaselt varasemale kogemusele, leidsime ka Santa Fe-ga sõites, et tegelikult on vastava suurusega autole nimetatud diiselmootoris jõudu küll ning mudel liigub tema otstarvet ja ligi kahetonnist tühimassi arvestades piisavalt krapsakalt ja sujuvalt. Sama võib väita ka 8-käigulise automaatkasti kohta, mille käikude pikkused ja vahetuste kiirused ei tekita kunagi mootorile raskeid olukordi. Ka muude sõiduomaduste poolest on vennased väga sarnased, jättes teel olles endast võrdlemisi suure maasturi mulje. Vedrustus on pigem pehme, võimaldades küll kerel kurvides kalduda, kuid hoiab suure maasturikere kenasti teel ning annab juhile ka piisavalt tagasisidet veermiku käitumise kohta. Ka roolimine on pigem kerge, kuid parajalt täpne ja tagasisidestav. Seega on Santa Fe käitumine pea alati ettearvatav ja ohutu. Nähtavus on juhikohalt igas suunas lai ja avar ning manööverdamisel on rohkesti abi kvaliteetsest 360-kraadisest kaamerasüsteemist ja parkimisanduritest. Kitsastesse kohtadesse või nendest välja saamiseks saab Santa Fe-d ka edasi-tagasi suunal autovõtmest juhtida, et sisenemine/väljumine vajadusel lihtsamaks muuta. Müratase on salongis madal.

Santa Fe juhiabiliste hulgas on sõidurea hoidmine, mis annab võrdlemisi tundlikult juhile vigasest trajektorist teada, adaptiivne püsikiirusehoidja ja kiiruspiirik, kaugjuhitav iseparkimissüsteem, pimenurga jälgimine koos näidikutabloole kuvatava pimenurga kaamera ülekandega, olenevalt käivitatud suunatule poolest, tagumise ristsuunalise liikluse jälgimine, automaatne hädapidurdamine ning parkimisandurid ja hea kvaliteediga 360-kraadine kaamerasüsteem.

Kellele?

Santa Fe sobib juhtidele, kes soovivad suurt ja praktilist linnamaasturit, mis seob kolme istmereaga maasturis Ameerikaliku mugavuse ja Euroopaliku kasutajasõbralikkuse. Santa Fe on hea valik ka pereautoks, võimaldades mugavat reisijate või rohke pagasi vedu nii looduslikemal pinnastel, kui pikkadel maanteesõitudel.

Santa Fe sobib juhtidele, kes soovivad suurt ja praktilist linnamaasturit, mis seob kolme istmereaga maasturis Ameerikaliku mugavuse ja Euroopaliku kasutajasõbralikkuse. Santa Fe on hea valik ka pereautoks, võimaldades mugavat reisijate või rohke pagasi vedu nii looduslikemal pinnastel, kui pikkadel maanteesõitudel.

Auto andmed

Hind alates: 44 700

Testitud mudeli info:
54 500 €
Diisel
2.2 l I4
142 kW
6.7 l/100km
Nelikvedu
8-käiguline automaat
Max 205 km/h
0 – 100 km/h: 9.2 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST