2019. aastal alustatud EQ-seeria jõulise arengu tulemusel on Mercedes tänaseks suutnud vaid paari aastaga elektrifitseerida pea terve oma maasturite GL-seeria, mida tõestab ka 2022. aasta lõpus avalikustatud EQE SUV, mille järel on tänavatelt puudu veel vaid G-klassi elektriline variant, mis samuti juba mõnda aega kontsepti staadiumis olnud. EQE SUV on aga Mercedese poolt avalikustatud neljas mudel, mis kasutab nende värskeimat EVA elektriplatvormi, sarnanedes kere all seega kõige kaasaegsemate mudelitega nagu EQS, EQS SUV ja EQE. EQE SUV alternatiivideks on mudelid nagu Audi Q8 e-tron, Volvo EX90, Tesla Model X ja BMW iX.

VÄLIMUS

Disaini poolest on Mercedes-Benzil kujunenud oma tähestikulise mudeliriviga väga selge loogika, mille tulemusel on EQE SUV põhimõtteliselt samaaegselt veidi väiksem ja tagasihoidlikum EQS SUV, maasturlik EQE ja EQ-seeria disainiga elektriline GLE. Mudeli EQ-seerialik disain on väga ümar ja voolujooneline, sidudes uudse kujundusliku lähenemisega elemente, mis loovad mudelile tervikuna väga äratuntavalt Mercedeseliku ilme. Sarnaselt mudeli vennastele vajab ka EQE SUV välimus esialgu veidi harjumisaega, kuid kokkuvõtlikult on uus mudel omamoodi pilkupüüdev ja atraktiivne. Nime järgi on EQE SUV elektriline valik GLE suurusklassi, jäädes mõõtude poolest GLC ja GLE vahele ja jagades suurusklassi enim Maserati Grecale ja Lexus RX-iga. EQE-st, kui oma sedaanilikust eelkäijast on mudel ligi kümme sentimeetrit lühem, 15 sentimeetrit madalam ja umbes kaks sentimeetrit kitsam. Kerevärvide osas pakub Mercedes mudelile seitset erinevat mustvalget varjundit ning sinist ja rohelist tooni.

Ninaosas annab mudelile äratuntava ja üpris sportliku pilgu iluvõre, mille tsentris väikeste Mercedese noolte poolt ümbritsetud suur tootja logo, ja minimalistlike esitulede, mille päevatuled uhkema varustuse korral mööda kapoti kontuuri üle ninaosa ühendatud, kombinatsioon, mis seotud ühtseks voolujooneliseks tervikuks. Stangelt leiame splitteri kohalt trapetsikujulise õhuava, mis mustade liistudega näiliselt seotud ka stange äärtel paiknevate avadega, mis õhuvoolu ümber esirataste suunavad. Baasvarustus saab üpris robustse ilmega splitteri ning kaks iseloomutut ja ebafunktsionaalset õhuava stange äärtel. Kokkuvõttes on aga EQE SUV ninaosa tasakaalukas kombinatsioon sportlikest elementidest ja ümaratest kerejoontest, mis moodustavad nägusa ja viisaka terviku.

Küljelt on EQE SUV sarnaselt oma seeria vennastele väga voolujoonelise, ümara ning kohati isegi tagasihoidliku ilmega, mida toetavad ümar siluett ja kumerad küljepaneelid. Jõulisust lisavad kerged rõhutused rattakoobaste ümber, voolujoonelisust elektrilised ukselingid ja maasturlikkust masina alläärt ümbritsev musta värvi ala. Maastikuvõimekuse poolest on kliirensit mudelil maksimaalselt veidi üle 20 sentimeetri. Laadimispesa on asetatud tagumise parema ratta kohale ning aknapesu vedelikku saab lisada mudeli vasaku esimese ratta kohal asuva luugi kaudu, sest mudeli kapotti klassikalisel viisil avada ei saa. Velgede teemal pakub tootja mudelile 15 erineva disainiga valuvelgesid läbimõõdu vahemikus 19 – 22 tolli. Väiksemad veljed on kinnistena pigem lihtsama disainiga ning läbimõõdu kasvades muutub kujundus õhulisemaks ja sportlikumaks. Demosõidukil olid all 20-tollised AMG kergmetallveljed, mis visuaali poolest proportsionaalselt natuke väikesed ja ühepalgelised.

Mudeli tagaosas tõmbab enim tähelepanu EQ-seeria mudelitele omane tagatuli, mis ulatub ühe ribana üle pagasiluugi ning laieneb masina äärtel justkui ruumilisteks spiraalideks, muutes nõnda mudelid atraktiivseteks ning juba kaugelt ära tuntavaks. Muus osas on tagaosa pigem rahuliku ilmega, millele lisavad sportlikust kerge tagatiib tagaakna kohal ja kaks õhuavade imitatsiooni rattakoobaste juures. Stangel lisab maasturlikku ilmet kõrgele ulatuv must plastikala, millel ka esistange disaini imiteeriv läkiv element, mis justkui imiteerib veidi ka väljalaset.

INTERJÖÖR

EQ-seeria jõulise pealetungiga on esialgu turule jõudnud ülimalt uhkete ja futuristlike salongidega lipulaevad, kuid EQE SUV tutvustab lõpuks ka veidi klassikalisemat varianti. Tõsi, lisavarustusest on ka EQE SUV sarnaselt lipulaevadele saadaval uhke 1.5-meetrise hyperscreeniga, kuid standardis saab mudel veidi rahulikuma lähenemisega interjööri, mis aga olenemata lihtsusest siiski kaasaegne, kaunis, funktsiooniderohke ja kasutajasõbralik. Materjalide valik on salongis läbivalt väga hea ning ehituskvaliteet samuti pea veatu, kui juba EQ-seeria mudelitele omaseks kujunevad painduvad ustepaneelid välja arvata.

Istmete poolest pakub Mercedes-Benz mudelile erinevaid nahk- ja kunstnahkkatteid ning AMG varustuses ka sportistmeid, kuid testitud demosõiduk oli varustatud standardsete mugavusistmetega, mis kaetud kvaliteetse nahkkattega ning mille esiistmed juba standardist elektriliselt reguleeritavad, soojendusega ja mälufunktsiooniga. Lisadena on istmetele saadaval ka ventilatsioon ning kümne erineva režiimiga massaažifunktsioon koos istmekinemaatikaga. Kuju poolest on tegemist aga väga toekate istmetega, mis hoiavad oma kergelt korvika disainiga reisijaid piisavalt hästi paigal ning pakuvad olenemata pigem jäikadest polstritest väga mugavat istumisasendit. Üldine istumisasend on pigem maasturlikult püstine ja kõrge, kuid rohke reguleerimisruum võimaldab mugava asendi leida igat kasvu reisijal. Istumisasendi suurimaks nõrkuseks on aga see, et pikemat kasvu sõitjatel takistab võrdlemisi lühikese ukse tõttu eespool paiknev B-piilar küünarnukil ulatumast ukse peal oleva käetoeni. Tagumine istmerida saab veidi jäigemad istmed, mis üpris püstise seljatoe ning pigem lühikese istmepõhjaga veidi väsitavamad. Lisavarustusest on tagumistele istmetele saadaval ka istmesoojendus.

Mahutavuse poolest pole EQE SUV küll kõige ruumikam linnamaastur, kuid nelja keskmist kasvu täiskasvanuga saab mudel siiski edukalt hakkama. Pearuumi poolest saaks mudel igal kohal hakkama ka kahemeetristega, kuid just jalaruumi poolest peaks kahe kahemeetrise puhul tagumine istuma jalad laiali, vastu esiistme seljatoe külgesid. Laiuse osas mahub EQE SUV tagumisele istmereale pigem siiski kaks reisijat. Demosõiduki puhul lõid neutraalsetes ning isegi looduslikes toonides pinnad koostöös EQE SUV interjööri kompaktsusega väga koduse ja hubase atmosfääri, millele lisasid avarust reisijatele võrdlemisi lähedal paiknevad suured aknad ja katkematu panoraamkatus, mille esimene pool ka luugina avatav. Öist meeleolu võimendab Mercedestele omane uhke kahetsooniline miljöövalgustus koos kontuuridega üle terve salongi, millel rohkelt värvivalikuid ja dünaamilisi valgusprogramme. Samuti kuvab miljöövalgustus osade funktsioonide ja juhiabiliste teavet. Esemete hoiustamiseks on EQE SUV salongis suur ava keskkonsooli sees, ligipääsetav konsooli külgedelt, ruumikas tasku koos topsihoidjate ja juhtmevaba laadijaga konsooli eesotsas, sügav ja universaalse kujuga käetoe alune laegas, pigem kitsad uksetaskud ja väike kindalaegas. Tagumine rida saab väikesed uksetaskud ja käetoe liikuva topsihoidjate sahtliuga.

Pagasiruumi on EQE SUV-l 520 liitrit, mida pole küll vastava suurusklassi, kus ka 630-liitrise pagasiruumiga Q8 e-tron, auto kohta palju, kuid mida siiski näiteks 20 liitrit enam, kui suuremate gabariitidega BMW iX-il, mille tulemusel on mudeli pagasiruum oma elektriliste alternatiivide kõrval siiski arvestatavalt ruumikas. Pagasiruumi muudavad praktilisemaks kõrgele avanev elektriline luuk, mis loob ruumile avara ligipääsu, võrguga tasku seinal, haagid põranda nurkades, lisaruum põranda all ning veidi kasutud kotikonksud seintel. Pea olematu laadimiskünnis tagab ka imelihtsa pagasi peale- ja mahalaadimise ning suuremate esemete jaoks langevad teise istmerea seljatoed 40/20/40 suhtes.

Standardvarustuse korral esindab EQE SUV multimeediat 12.8-tolline puuteekraan, mis sarnaselt näiteks S-klassi süsteemile asetatud sujuvalt keskkonsoolilt armatuuri kohale ulatuvale paneelile, kuid valikulise 8000-eurose lisavarustuse näol on mudeli armatuurile, sarnaselt EQ-seeria lipulaevadele, saadaval ka ligi 1.5-meetrine MBUX hyperscreen, mille tsentris 17.7-tolline haptilise tagasisidega puuteekraan, mis kenasti reisijate nähtavuses ja käeulatuses. Riistvaraliselt on ekraan terava pildiga ning süsteem opereerib läbivalt kiirelt ja sujuvalt. Tarkvara poolest jookseb süsteemil juba mitmetel varasemalt testitud Mercedes-Benzi mudelitel kohatud lahendus, mis võib küll esmapilgul tunduda hoomamatult funktsiooniderikas ja infotihe, kuid pakub tegelikult tänu loogilisele ülesehitusele ja funktsioonide kasutajasõbralikkusele üpris meeldivat kasutajakogemust, juba peale võrdlemisi lühiajalist katsetamist. Lisaks klassikalistele funktsioonidele pakub EQE SUV süsteem võimalust sirvida veebibrauserit, vaadata valikulise TV-tuuneri kaudu televisiooni või mängida mõningaid arvutimänge, mis aitavad sisustada näiteks laadimisele kuluvaid peatusi. Multimeedia ekraani alumine viiendik on pidevalt eraldatud peamiste kliimasätete jaoks ning täpsemate seadete jaoks on tarkvaras ka eraldiseisev kliimamenüü. Tervikuna on lahendus võrdlemisi mugav ja lihtne. Helisüsteemi poolest oli testitud EQE SUV varustatud uhkeima Burmester lahendusega, mis loob oma puhta ja dünaamilise esitusega väga meeldiva audioruumi, võimaldades luua vastavalt eelistusele erinevaid heliprofiile ning säilitades esituse kvaliteeti ka väga valju esituse korral. Valikulise hyperscreeni korral saab oma ekraani ka esirea kaasreisija, kelle ette paigutatakse hyperscreeni paremale äärele 12.3-tolline puuteekraan. Ekraan on terava kuvaga ning omab tarkvaraliselt pea kõiki samu funktsioone, mida peamine multimeediaekraangi.

Olenemata varustusest saab EQE SUV küll 12.3-tollise ekraaniga täisdigitaalse näidikutabloo, kuid olenevalt varustusest on ekraan paigutatud kas eraldiseisvale armatuurist väljaulatuvale paneelile või, nagu demosõidukil, hyperscreeni vasakule äärele, kus ta kenasti nähtav ning, olles piisavalt püstise nurga all, kaitstud ka välise valguse peegelduste eest. Samuti on ekraanile lisavarustusest saadaval 3D efekt. Riistvaraliselt on ekraan kõrge resolutsiooniga ning süsteem opereerib kiirelt ja sujuvalt  Tarkvaraliselt pakub EQ-seeria SUV mudelite lahendus kuut põhivaadet, mille hulgas erineva infotihedusega klassikaliseid vaateid, navigatsiooni vaade ning ka SUV mudelitele eksklusiivne maastikusõidu kuva. Visuaalselt on vaated kaasaegse ilmega ning info läbivalt lihtsalt leitav ja üheselt mõistetav. EQE SUV-le on lisavarustusest saadaval ka suur informatiivne ja selge kuvaga esiklaasinäidik.

Rooli kohale saab EQE SUV olenevalt varustusest kas Mercedeseliku viie kodaraga sportrooli või ka tesitud mudelis olnud EQ-seerialiku kolmekodaralise, mis võrreldes brändi elektriliste lipulaevade roolidega küll kergelt lihtsama disainiga, kuid võrdväärselt multifunktsionaalne. Proportsionaalselt pigem suure läbimõõduga nahkkattega rool on kvaliteetselt kokku pandud meeldivatest materjalidest ning püsib tänu ergonoomilisele disainile kindlalt käte vahel, võimaldades parajalt õhukeste kodaratega ka erinevaid käsitsemise asendeid. Multifunktsionaalsust lisavad rooli äärmistele kodaratele asetatud puutepinnad, millest vasakpoolsed juhivad näidikutablood ja juhiabilisi ning parempoolsed multimeediat. Puutetundlike alade tõttu nõuab lahendus küll esialgu harjumisaega, kuid tänu paneelide reljeefsustele, taustvalgustusele ja nuppude loogilisele asetusele, on funktsioonide kasutamine siiski võrdlemisi lihtne ja mugav ka pilku teelt tõmbamata. Seega on tervikuna EQE SUV uue ilmega kolmekodaraline põhimõtteliselt sama multifunktsionaalne ja kasutajasõbralik, kui Mercedeste klassikalised viiekodaralised. Kodarate tagant leiame krobelisest plastikust rekuperatsiooni labad ning roolile on saadaval ka soojendus, mis eraldiseisvalt aktiveeritav vaid häälkäsklusega.

SÕITMINE

Eestis on EQE SUV saadaval kolme erineva tehnilise konfiguratsiooniga millest võimsam kannab ka AMG tähist. Kõik variandid tarbivad energiat 100-kilovatt-tunnisest akust, on nelikveolised ning toetavad kuni 173-kilovatist kiirlaadimist, mis laeb maksimaalse kiirusega 650 km/h aku põhiosa täis veidi vähem kui poole tunniga. EQE SUV täismass jääb olenevalt varustusest 3 – 3.2 tonni vahele.

Ilma AMG tähiseta on valikus variandid tähistega 350 ja 500, mis arendavad kahe mootori koostööl vastavalt 215 ja 300 kilovatti võimsust. Nelikveolistena kiirendavad mudelid sajani 6.6 ja 4.9 sekundiga ning koguvad hoogu sama maksimaalse kiiruseni 210 km/h. Keskmiseks energiakuluks lubab Mercedes-Benz mõlema versiooni puhul umbes 20.5 kWh/100km, mis võimaldab mudelitel akutäiega läbida kuni umbes 500 kilomeetrit. Seega konkureerivad mudeli kaks lihtsamat varianti Audi Q8 e-troni 50- ja 55 quattroga, mis enam-vähem võrdväärsed alternatiivid.

EQE SUV valiku tippu kaunistab AMG tähisega Mercedes-Benz AMG EQE 43 4MATIC SUV, mille kaks elektrimootorit arendavad kombineeritult 350 kW võimsust ja 858 Nm väänet. Vastava jõuga kiirendab nelikveoline tippmudel sajani 4.3 sekundiga ning kogub hoogu samuti kuni kiiruseni 210 km/h. Keskmiseks energiakuluks lubab Mercedes mudelile ligikaudu 23.5 kWh/100km, mis võimaldab mudelil akutäiega läbida umbes 450 kilomeetrit. AMG tähisega EQE SUV konkurentideks on seega BMW iX xDrive50 ja Tesla Model X.

Testitud Mercedes-Benzi esinduse demoauto näol saime meie testida EQE SUV kõige võimsamat mitte-AMG versiooni, ehk 300-kilovatise kombineeritud võimsusega EQE SUV 500 mudelit. Olenemata aga sellest, et vastav variant AMG tähist ei kanna, on jõudluse poolest siiski tegemist üpris krapsaka ja sportliku elektrilise linnamaasturiga. Mootorite tõmme on tugev ja reageerimine kiire, mille tulemusel kiirendab mudel oma kolmetonnisest täismassist hoolimata sportmaasturite tasemel. Soovi korral võimaldab EQE SUV võrdlemisi tugeva löögiga sportkiirendust, kuid tavaoludes kogub masin hoogu loomulikult elektriautolikult sujuvalt ja lineaarselt. Tänu kahe mootoriga saavutatud nelikveole saab mudel ka jõu kindlalt maha kantud, eelistades ökosõidul pigem tagavedu. EQE SUV sõidu ökonoomsust toetavad veel ka kaks passiivset rekuperatsiooni tugevust, millest kumbki ei võimalda ühepedaalisõitu, ja intelligentne rekuperatsiooni, mis käitub veidi nagu adaptiivne püsikiirusehoidja, reguleerides mootoripidurdust ümbritseva liikluse ja kiiruspiirangute alusel. Viimane vajab harjumist, kuid on peale usalduse tekkimist väga mugav.

Teiste sõiduomaduste tõttu aga EQE SUV-d siiski päris sportmaasturiks nimetada ei saa. Vedrustus on pigem pehme, tänu millele on küll teekonarlusi summutav sõit meeldivalt sujuv, kuid mille tõttu esineb kiiretes kurvides ka arvestataval määral kerekaldumisi ja õõtsumisi. Samaaegselt jõuab aga juhini siiski piisavalt palju ka tagasisidet teeoludest ja masina käitumisest, mille tulemusel on mudeli liikumine tavaoludes ettearvatav ja kontrollitav. Küll aga pole mudeli vedrustus otseselt mõeldud kuigi sportlikkele radadele. Roolimine on pigem kerge, kuid täpne, ning üldiselt pakub mudel oma suuruse ja massi kohta igati meeldivat ja head sõidukogemust. Nähtavuse osas on vaade veidi piiratum tahavaatepeeglist ning pikemat kasvu juhtidele võivad asendi tõttu kohati ette jääda ka B-piilarid, kuid üldpildis on masina ümbrus siiski nähtav ning gabariidid ka tajutavad. Kitsastes kohtades aitab ümbrust jälgida mudeli kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem ning manööverdamist toetab EQE SUV valikuline, kuni 10-kraadine, tagarataste pööramine, mis langetab mudeli pöörderaadiuse 12.3 meetrilt umbes 10.5 meetrile. Mudeli välisgabariitide põhjal pole küll EQE SUV puhul tagarataste pööramine põhimõtteliselt hädavajalik lisa, kuid langetades mudeli pöörderaadiust võrdväärse suurusega Touaregi tasemelt T-Crossi tasemele, on mudeli hämmastava manööverdatavusega end imelihtne ära hellitada. Välise müra tase on salongis väga madal.

EQE SUV juhiabiliste hulgas on osav, kuid üpris lühikese kannatusega reahoidmine, pimenurkade jälgimine, adaptiivne ja valikuliselt navigatsiooni infole reageeriv püsikiirusehoidja, külgkokkupõrke ennetamine, automaatsed maatriks-kaugtuled, mis oskavad projektoritega kuvada teele auto laiust ja liikluspiiranguid ning valgustavad pimedal ajal suunava kontuurjoonega varjus olevaid kergliiklejaid, liiklusmärkide tuvastamine ning iseparkimine koos parkimisandurite ja kvaliteetse 360-kraadise kaamerasüsteemiga, mille kaamerad kaitstud ka mustuse eest.

Kellele?

Sarnaselt EQE ja EQS-i suhtele on ka EQE SUV justkui lihtsalt veidi tavalisem, väiksem ja igapäevasem versioon EQS SUV-st, pakkudes siiski väga meeldivat sõidukogemust, arvestatavat praktilisust ja kaasaegsust, mille tulemusel sobib mudel sõitjatele, kes otsivad näiteks elektrilist preemiumlikku pereautot, millega siiski igapäevaseid toimetusi ajada. Samas pole Mercedes-Benz siiski unustanud ka sportlikke autode eelistajaid, kelle heaks on mudelist saadaval ka AMG-versioon.

Sarnaselt EQE ja EQS-i suhtele on ka EQE SUV justkui lihtsalt veidi tavalisem, väiksem ja igapäevasem versioon EQS SUV-st, pakkudes siiski väga meeldivat sõidukogemust, arvestatavat praktilisust ja kaasaegsust, mille tulemusel sobib mudel sõitjatele, kes otsivad näiteks elektrilist preemiumlikku pereautot, millega siiski igapäevaseid toimetusi ajada. Samas pole Mercedes-Benz siiski unustanud ka sportlikke autode eelistajaid, kelle heaks on mudelist saadaval ka AMG-versioon.

Auto andmed

Hind alates: 94 000

Testitud mudeli info:
~105 000 €
Elekter
300 kW
20.5 kWh/100km
Nelikvedu
Max 210 km/h
0 – 100 km/h: 4.9 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST