EQ tähistega elektrilisi Mercedes-Benze on tänavatele veerenud juba aastast 2019, mil jõudis turule seeria debüütmudel EQC. Aegamisi lisandusid mudeli kõrvale teisedki elektrimaasturid nagu EQA ja EQB, kuid alles 2021. aastal tutvustas Mercedes oma esimest elektrisedaani ning ka esimest, puhtalt elektriautode jaoks rajatud, EVA platvormil baseeruvat EQS-i. Nagu nimigi EQ ja S-Klassi tähist kombineerides vihjab, on tegemist tootja elektrilise lipulaevaga, mis peidab oma voolujoonelise kere all Saksa tippinseneeriat nii võimekuse, kui mugavuse poolest. EQS-i alternatiivideks on mudelid nagu BMW i7, Porsche Taycan, Tesla Model S, Lucid Air ning ka Audi RS E-Tron GT.
Just nagu kõik varasemaltki testitud EQ-seeria mudelid, on ka EQS välimuse poolest saanud väga voolujoonelise ja ümara ilme, mis sarnaselt EQE ja E-Klassi suhtele, jagab oma fossiilvennasega põhimõtteliselt vaid suurusklassi. Erinevalt kuningliku ilmega S-Klassist, on EQS-ile loodud tuleviku suunal vaatav ja veidi eksperimenteeriv disain, mis vihjab oma futuristliku ilmega ka masina elektrilisusele. Klassikaliste Mercedeste kõrval võib EQS paista esialgu küll veidi võõras, kuid peale mõningat harjumist, on tegelikult Mercedesel õnnestunud üks atraktiivne ja iselaadne disain, mis paistab tänavapildis silma. Mõõtude poolest on EQS mõni sentimeeter pikem kui S-Klass ja pea 20 sentimeetrit lühem kui BMW i7, jagades seega EQ-seeria sõiduautode suurimana suurusklassi mudelitega nagu Lexus LS ja Audi A8. Kerevärvide osas pakub Mercedes mudelile 20 erinevat tooni, kus lisaks kahetoonilistele lahendustele ja mustvalgetele varjunditele valikus ka sinine, pruun, punane ja kuldne värv.
Madala õhutakistuse ja voolujoonelise ilme eesmärgil on EQS-ile kerekuju poolest loodud väga ümar ja tervikuna veemulli meenutav ninaosa, mille muudavad aga huvitavaks ja sportlikuks omapärane nii-öelda iluvõre lahendus, jõuliste kontuuridega kapott ja aerodünaamilist rolli mängiv esistange. Iluvõret kui funktsionaalset õhuava EQS-i nina tsentris loomulikult pole, kuid see-eest katab esiosa suure Mercedese logoga paneel, mis seotud esitulede ning neid mööda kapoti kontuuri ühendava valgusribaga, mis loovad EQS-ile terava ja kergelt isegi ründava pilgu. Esituled ise on väga hea valgustavusega ning varustatud ka erinevate projekteerimise funktsioonidega. Stangel leiame splitteri kohalt trapetsikujulise õhuava ja äärtelt õhuvoolu üle rataste suunavad aerodünaamika elemendid, mis kõik läikivate liistutega omavahel visuaalselt seotud.
Küljel jätkub ülimalt voolujooneline ilme, mida toetavad masina pikkus, sujuv ja pea sümmeetriline siluett, maitsekad kurvikused ustel ja tagarataste kohal, mis loovad mudelile jõulise ilmega õlad, külgedele ulatuvad esi- ja tagatuled, läikivate liistudega kumerat katuseprofiili järgivad küljeakende raamid ning ka elektriliselt peitu pugevad ukselingid, mis pimedal ajal valgustatud. Siluett saab alguse ümarast ninaosast, kulgedes seejärel pea ühe sujuva kaarena üle salongi, lõppedes taas kumera, kuid esiosast veidi kõrgemas tagaosas. Laadimispesa on asetatud tagumisele paremale tiivale ning aknapesu vedelikku saab lisada vasakul esimesel tiival asuva luugi kaudu, sest kapoti mudelil klassikalisel viisil avada ei saa. Täpselt rattaid mahutavatesse rattakoobastesse pakub Mercedes-Benz mudelile 17 erineva disainiga valuvelgede komplekti, millest kõige väiksemad, ehk standardsed 19-tollised ja suurimad kuni 21-tollised. Väiksemad veljed on läbivalt pigem ühevärvilise ja suletud disainiga ning läbimõõdu kasvades muutuvad disainid kaasaegsemaks, huvitavamaks ja sportlikumaks. Testitud mudelil olid all 21-tollised 20-kodaralised AMG veljed, mis lisavad üldilmele luksust ja limusiinilikkust.
Ka tagaosas mängib kõige suuremat rolli valgustatud osa, ehk üle pagasiluugi äärtele ulatuv valgusriba, mis otstes laienevalt omab väga lahedat kolmemõõtmelist spiraali meenutavat sisedisaini, võimendades disainiga ka tagarataste kohale ulatuvaid õlgasid. Iseloomu lisavad kerge tagatiib pagasiluugil, ebafunktsionaalsed õhuavad stange äärealadel ja kergelt sportliku disainiga difuusoriala ning tervikuna on mudeli tagaosa sarnaselt ülejäänud disainile võrdlemisi ümar, stiilipuhas ja kaugelt äratuntav.
Sarnaselt EQ-seerialikule välisilmele, saab EQS vennasmudelitele sarnaselt ka futuristliku interjööri, mille peamiseks tõmbenumbriks loomulikult pea 1.5-meetrise ulatusega MBUX hyperscreen armatuuril, mille otstes stiilsed turbiine imiteerivad ventilatsiooniavad. Mudeli kaasaegse ilmega salong on täis võrdlemisi kasutajasõbralikke mugavus- ja meelelahutusfunktsioone, toetades meeldivat kasutajakogemust. Materjalide valik on läbivalt väga hea ning ehituskvaliteet samuti suurepärane. Vaid uste käepidemed võiksid uksi kinni tõmmates veidi vähem painduda.
Mugava sõidu pakkumiseks saab EQS kergelt korvikad ja toekad istmed, mis hoiavad oma jäikade ja elektriliselt reguleeritavate küljetugedega reisijaid väga edukalt paigal ning pakuvad meeldivat istumisaset olenemata pigem kõvadest polstritest. Üldine istumisasend on ühe limusiiniliku auto kohta pigem püstine ja kõrge, kuid rohke reguleerimise ulatus võimaldab leida asendi, mis ei väsita ka pikematel sõitudel. Pikemat kasvu sõitjatele võiks vaid juhiiste veidi madalamale käia. Esiistmed on standardist elektriliselt reguleeritavad ning lisadena pakutakse veel mälufunktsiooni ja kümne erineva režiimiga massaaži. Samuti on esiistmed varustatud istme kinemaatika funktsiooniga ning soojenduse ja jahutusega, mis korraga aktiveeritavad. Lisa mugavust pakub imepehme kaelapadi. Tagareas on istmed veidi jäigemad ja lühema istmepõhjaga, kuid samuti kergelt korvikad, hoides reisijaid kenasti paigal. Mugavaima asendi leidmiseks saab elektriliselt reguleerida seljatoe kaldenurka, kuid ka kõige lebavam asend on siiski üpris püstine. Ka tagumistele istmetele on saadaval ventilatsioon ja soojendus, mis korraga aktiveeritavad.
Ruumi poolest ei jäta EQS küll endast päris 5.2-meetrise auto, ega Mercedes-Benzi suurima sõiduauto muljet, kuid sellest olenemata saab mudel ikkagi üpris täpselt hakkama ka nelja kahemeetrise mahutamisega. Jalaruumi on pikiteljel kahemeetristele nõnda, et tagumine peab hoidma jalgu veidi laiali või ühele küljele ning pearuumi on olenemata langevast katusest tagareas üpris täpselt kahemeetrisele. Laiuse osas EQS kolme reisijat tagaritta pigem ei mahuta. Atmosfääri poolest on salong tumeda sisuga üpris hubane ning kergelt sportlik, millele lisavad avarust suured küljeaknad ning kaks katuseakent, millest esirea kohal asuv ka luugina avatav. Öist meeleolu võimendab maitsekas miljöövalgustus koos kontuuridega üle terve salongi, millel rohkelt värvivalikuid ja dünaamilisi valgusprogramme. Samuti kuvatakse miljöövalgustusega osade funktsioonide ja juhiabiliste teavet. Esemete hoiustamiseks on EQS-i salongis suur käetoe alune laegas, telefoni laadimise aluse, topsihoidjate ja lisa ruumiga pesa konsoolis, keskpärase suurusega uksetaskud, pigem väike kindalaegas ja suur süvis keskkonsooli sees, mis ligipääsetav konsooli külgedelt. Tagumine rida saab väiksed uksetaskud ning ekraani ja topsihoidjatega käetoe, mille laekas ka juhtmevaba laadija.
Pagasiruumi on EQS-il suure sõidukina lausa vapustavad 610 liitrit, mida on enam 100 liitrit rohkem, kui näiteks konkurendist BMW i7-l ja 60 liitrit rohkem, kui fosiilvennasest S-Klassil. Universaalse kujuga pagasiruumile loob ülimalt avara ligipääsu luukpäralikult avanev elektriline pagasiluuk ning praktilisust lisavad võrguga tasku vasakul seinal, arvestatav lisaruum põranda all, haagid põranda nurkades ning veidi kasutud kotikonksud. Pagasi peale- ja mahalaadimiseks tuleb ületada keskpärane laadimiskünnis.
Multimeediat esindab EQS-i armatuuril MBUX Hyperscreeni tsentris asuv kuusnurkne 17.7-tolline puuteekraan, mis kenasti reisijate nähtavuses ja käeulatuses. Süsteem on riistvaraliselt kõrgresolutsioonilise ekraaniga ning opereerib läbivalt kiirelt ja responsiivselt. Tarkvara osas jookseb süsteemil juba varasemalt mitmetel Mercedes-Benzi mudelitel kohatud lahendus, mis pakub juba peale lühikest tutvumist, olenemata funktsioonide ja sätete küllusest, väga meeldivat kasutajakogemust. Menüüd on selge ülesehitusega, sätted loogilise paigutusega ning ikoonid üheselt mõistetavad, mille tulemusel on süsteemi tervikuna väga lihtne kasutada. Koduvaatel kuvatakse püsivalt navigatsiooni ning viimati kasutatud või aktiivsete funktsioonide infot. Lisaks klassikalistele funktsioonidele pakub EQS-i süsteem ka võimalust sirvida veebibrauserit või mängida mõningaid arvutimänge, mis aitavad sisustada laadimisjaamades peatumisi. Multimeedia ekraani alumine viiendik on pidevalt eraldatud peamiste kliimasätete jaoks ning täpsemate seadete jaoks on tarkvaras eraldiseisev kliimamenüü. Tervikuna on lahendus peale harjumist võrdlemisi mugav ja lihtne. Lisaks puuteekraanile on Mercedese multimeedia varustatud osava hääljuhtimisega ning isikupärastamise osas saab meelepärased seaded siduda erinevate kontodega, mis ligipääsetavad ka sõrmejäljelugeja kaudu. Helisüsteemi osas oli testitud EQS varustatud uhkeima Burmesteri lahendusega, mis läbivalt, olenemata helitugevusest või žanrist, väga dünaamilise ja puhta esitusega. Küll aga üllatasid näiteks S-Klass ja EQS SUV oma helidünaamikaga veidi rohkem.
Kaasreisijate meelte lahutamiseks pakub Mercedes-Benz üht 12.3-tollist ekraani mudeli Hyperscreeni paremale äärele, kõrvalistuja ette, ning 11.6-tolliseid ekraane esiistmete seljatugede külge. Ekraanid on kõik terava kuvaga ning toetavad tarkvaraliselt pea kõiki samu funktsioone, mida peamine multimeediaekraan. Tagumise rea reisijad saavad süsteemiga ühendada ka oma juhtmevabasid kõrvaklappe ning tarbida ekraani kaudu meelepärast HDMI-seadmelt edastatavat sisu.
MBUX Hyperscreeni vasakul poolel esindab täisdigitaalset näidikutablood rooli taha paigutatud 12.3-tolline ekraan, mis kenasti läbi rooli ava nähtav. Samuti on EQS-i lahendus, võrreldes EQE omaga, tulenevalt püstisema kaldega Hyperscreenist või teistsugusest istumisasendist paremini kaitstud välise valguse peegeldamise eest. Riistvara ja tarkvara poolest aga süsteem palju ei erine, mille tulemusel ka EQS-i lahendus väga kiire, responsiivne ja kasutajasõbralik. Tarkvaraliselt pakub süsteem viit põhivaadet, mille hulgas erineva visuaali ja infotihedusega lähenemisi, ning osadel vaadetel saab ka täpsemalt muuta kuvatava info tüüpi. Olenemata vaatest on visuaalid kaasaegsed ning info läbivalt lihtsalt leitav ja üheselt mõistetav. EQS-ile on saadaval ka informatiivne ja suur esiklaasinäidik koos liitreaalsusega.
Rooli kohale saab EQS kaasaegse ilmega EQ-seeriale omase ning varasemalt ka EQS SUV-s kogetud kolmekodaralise, mis oma ringikujulise roolirattaga proportsionaalselt pigem suure läbimõõduga. Rooliratas ise on pigem lihtsa disainiga, kuid võimaldab koostöös õhukeste kodaratega erinevaid käsitsusviise ning püsib õhukesena kindlalt juhi käte vahel. Olenemata sellest, et EQS-i juhtpult kolmekodaraline, pole aga vastav rool karvavõrdki vähem multifunktsionaalne, kuid Mercedestel laialt levinud viiekodaralised. Viimaste neljal kodaral paiknevad puutepinnad on lihtsalt koondatud kahele alale, mis pole vähendanud nuppude kasutajasõbralikkust. Nupud on loogilise asetusega ning reljeefsed pinnad võimaldavad kasutamist ka pilku teelt tõmbamata. Esialgu vajavad harjumist vaid üksikud sõrme libistamisel toimivad funktsioonid. Vasakul kodaral on nupud näidikutablool liikumiseks ja juhiabiliste seadistamiseks ning parempoolse kodara nupud juhivad multimeedia süsteemi. Kodarate tagant leiame kvaliteetsed rekuperatsiooni taset reguleerivad labad, mille plussmärgiga pedaal vähendab rekuperatsiooni ja vastupidi. Rool on varustatud ka elektrilise soojendusega, mis üksinda aktiveeritav vaid häälkäsklusega.
Eestis on elektriline Mercedes-Benz EQS tehnilise poole pealt saadaval viie erineva jõudlusega, millest uhkeim ulatub ka AMG ridadesse. Kõige vähem võimsam mudel on ühe mootoriga tagaveoline ning ülejäänud valikud kahe mootoriga nelikveolised ja kõik valikud saavad sama 120-kilovatt-tunnise aku, mis toetab kuni 207-kilovatist kiirlaadimist, mis täidab aku põhiosa umbes poole tunniga. Mudeli tühimass on olenevalt varustusest 2.4 – 2.6 tonni.
Ainsa tagaveolisena on valikus EQS 450+, mille elektrimootor arendab 245 kilovatti, mis võimaldab mudelil kiirendada sajani 6.2 sekundiga ning koguda hoogu kuni tippkiiruseni 210 km/h. Tarbides keskeltläbi 17 kWh/100km, suudab EQS 450+ läbida akutäiega kuni 650 kilomeetrit, mille tulemusel võimsama kiirlaadimise tempo umbes 950 km/h.
Seejärel on valikus kolm nelikveolist tava-EQS-i tähistega 450, 500 ning 580, mille lõpus veel ka veoskeemile viitav 4MATIC. Võimsust on mudelitel vastavalt 265, 330 ja 385 kilovatti, mille tulemusel kiirendavad versioonid sajani vastavalt 5.6, 4.8 ja 4.3 sekundiga. Tippkiirus on kõikidel variantidel piiratud 210 km/h peale, kuid tarbides olenevalt võimsusest 17.8 – 18.3 kWh/100km, suudavad mudelid läbida akutäiega 650 – 550 kilomeetrit. Kiireima võimaliku kiirlaadimise tempo on seega läbivalt umbes 900 km/h.
Nagu mainitud, ehib EQS-i ridade tippu AMG tähist kandev Mercedes-Benz EQS AMG 53, mille kaks elektrimootorit arendavad koos 484 kW võimsust ja 950 Nm väänet. Vastava jõuga kiirendab tippmudel sajani 3.8 sekundiga ning kogub hoogu kuni tippkiiruseni 220 km/h, olles seega jõudluse osas konkurendiks Porsche Taycan GTS-ile, Audi e-tron GT-le ja ka Kia EV6 GT-le. Keskmiseks energiakuluks lubab Mercedes mudelile ligikaudu 22 kWh/100km, mis tarbides energiat samuti 120-kilovatt-tunnisest akust, suudab akutäiega läbida keskmiselt lausa 550 kilomeetrit. Toetades samuti kuni 207-kilovatist kiirlaadimist, saab põhiosa akust laetud veidi alla poole tunniga, kuid tarbides energiat veidi kiiremini, on laadimise keskmiseks kiiruseks 810 km/h.
Veho Mercedes-Benzi esinduse demoauto näol oli meile testimiseks kõige võimsam mitte-AMG EQS, ehk EQS 580 4MATIC, millel võimsust kahe mootoriga 385 kilovatti. Mercedese silmis 385 kilovatine mudel küll AMG tähist välja pole teeninud, kuid sportliku auto tiitlit väärib mudel meie arust sellest olenemata. Mootorite tõmme on tugev, elektriautodele omaselt lineaarne ning järsul pedaalimisel ka arvestatava löögiga, kiskudes kuni kolmetonnist EQS-i jõuliselt ja märkamatult maanteekiirustest edasigi, mille tõttu mudeli mass isegi roolis raskesti usutav. Viimane kehtib arvestataval määral ka pidurdades, mil auto aeglustub krapsakalt ja stabiilselt. Nelikveolisena saab EQS jõu kenasti maha kantud ning õnneks eelistab mudel püsikiirusehoidjaga sõites esivedu, tänu millele kiirusehoidjaga sõit ka libedatel pinnastel stabiilne. Ökonoomsemaks liiklemiseks on EQS-il kaks passiivset rekuperatsiooni tugevust, millest kumbki ei võimalda ühepedaalisõitu, ja intelligentne rekuperatsiooni, mis käitub veidi nagu adaptiivne püsikiirusehoidja, reguleerides mootoripidurdust ümbritseva liikluse ja kiiruspiirangute alusel. Viimane vajab harjumist, kuid on peale usalduse tekkimist väga mugav.
Tasakaalukas kombinatsioon sportlikkusest ja limusiinilikkusest kehtib ka teiste sõidu- ja veermiku omaduste puhul. Vedrustus on keskpärase jäikusega, andes juhile adekvaatset ja täpset infot teel toimuvast, ilma konarlikel teedel reisijaid üleliia raputamata ja põrutamata. Järskudel ja kiiretel manöövritel esineb vähesel määral kerekaldumisi, kuid üleüldiselt suudab adaptiivne õhkvedrustus masina kenasti teega paralleelselt hoida. Päris rajaoludesse mudel loomulikult pole, kuid dünaamilistel kõrvaltänavatel püsib EQS suuruse ja raskuse kohta eeldatust stabiilsemalt suunatud trajektooril. Roolimine on olenemata sõidurežiimist täpne ja pigem isegi kergemapoolsem. Kokkuvõttes pakub EQS igati meeldivat ja kvaliteetset sõidukogemust nii juhile, kui kaasreisijatele. Nähtavuse osas piiravad veidi vaadet kitsas tagaaken ja laiad B-piilarid, kuid üldiselt on masina ümbrus nähtav ja ka gabariidid peale mõningat harjumist tajutavad. Manööverdamist abistab EQS-i kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem koos parkimisanduritega ja kuni 10-kraadine tagarataste pööramine, mis langetab pöörderaadiuse vaid 10.9 meetrile. Tagumiste rataste pööramine vajab küll esialgu harjumist, kuid tänu sellele on 5.2-meetrine EQS praktiliselt sama manööverdatav kui väike A-klass. Müratase on salongis väga madal.
EQS-i juhiabiliste hulgas on osav reahoidmine, pimenurkade monitoorimine, adaptiivne ja valikuliselt navigatsiooni põhjal muutuv püsikiirusehoidja, külgkokkupõrke ennetamine, automaatsed kaugtuled, mis oskavad projektoritega kuvada teele auto laiust ja liikluspiiranguid ning valgustavad pimedal ajal suunava kontuurjoonega varjus olevaid kergliiklejaid, liiklusmärkide tuvastamine ning maatriks-valgustamine pimedas, iseparkimine, parkimisandurid ja kvaliteetne 360-kraadine kaamerasüsteem.
Luksuse poolest EQS küll päris S-Klassi tasemele ei ulatu ja võimekuse poolest näiteks Taycani kandadele ei astu, kuid sellest olenemata on tegemist ühe väga tasakaaluka, kasutajasõbraliku ja suutliku elektrilise luksussedaaniga, mis seob kaasaegse ilme all mugavuse, meeldiva sõidukogemuse, uusimad tehnoloogilised vidinad ja arvestatava sõiduulatuse, sobides samaaegselt praktilisuse poolest ka pereautoks. Tegemist on Mercedeseliku uhke, kuid mitte uhkustava elektriautoga.
Luksuse poolest EQS küll päris S-Klassi tasemele ei ulatu ja võimekuse poolest näiteks Taycani kandadele ei astu, kuid sellest olenemata on tegemist ühe väga tasakaaluka, kasutajasõbraliku ja suutliku elektrilise luksussedaaniga, mis seob kaasaegse ilme all mugavuse, meeldiva sõidukogemuse, uusimad tehnoloogilised vidinad ja arvestatava sõiduulatuse, sobides samaaegselt praktilisuse poolest ka pereautoks. Tegemist on Mercedeseliku uhke, kuid mitte uhkustava elektriautoga.
Hind alates: 119 000 €
Testitud mudeli info:
~170 000 €
Elekter
385 kW
18.3 kWh/100km
Nelikvedu
Max 210 km/h
0 – 100 km/h: 4.3 sec