e-tron GT on Audi esimene ja tänase seisuga ka ainuke madala kerega elektrimudel, mille eesmärk on luua alus terve A-mudeliseeria elektrilisele tulevikule. Mudel jõudis maailma ette kontseptina juba 2018. aastal, kuid veeres tootmisliinilt maha esmakordselt alles 2020. aasta lõpus. e-tron GT jagab platvormi Taycaniga, kuid erinevalt Porsche elektrimudeli kerekujude valikust on e-tron GT-l tänaseni säilitatud vaid luksuslik kupeekere. Audi e-tron GT alternatiivideks on näiteks sõsarmudel Porsche Taycan ning teisedki luksuslikud elektrilised nagu Mercedes-Benz EQS, Tesla Model S, BMW i4 ja i5 ning Lucid Air.

VÄLIMUS

Mudeli välisdisani osas on e-tron GT-le lähenetud päris julgelt ning selle tulemusel on mudel isegi kõige sportlikuma ilmega neljaukseline terves Audi mudelivalikus. Sarnaselt teistelegi e-tronidele, on ka GT kujunduses kombineeritud klassikaline Audi disain elektriautodele omase voolujoonelisusega ning selle tulemusel näeb mudel tõsiselt enesekindel ja sportlik välja. Suuruse osas jagab e-tron GT klassi näiteks Porsche Panameraga ja Maserati Ghibliga ning brändisiseselt on mudel Audi kõige suurem kupee, olles isegi pikem ja laiem ka A7-st. Keretooni osas on e-tron GT saadaval valget, musta, hõbedast, punast, halli, sinist, ning rohelist värvi. Standardvarustuse korral on mudel valge, kuid meie lemmikuteks on punane ning must. 

Audide esiosadest rääkides ei saa üle ega ümber loomulikult ikoonilisest kaheksanurksest iluvõrest, mis juba aastaid brändi sisepõlemismootoritele õhku võimaldanud on. Elektriajastu saabumisega on õhuava vajadus loomulikult ära kadunud, kuid nõnda äratuntavast disainelemendist pole veel Audi valmis lahti laskma, mistõttu kaunistab ka e-tron GT madalat ninaosa ikooniline kaheksanurk. Seekord küll mitte õhuavana, kuid siiski tähtsa disainelemendina, mis seob ninaosa elemendid omavahel tervikuks. Iluvõre ülemistesse nurkadesse on loodud piklikud esituled, mille minimalistlik päevatule disain loob mudelile üpris kurja ja terva pilgu, olenemata sellest, et kerekuju poolest on e-tron GT pigem ümara ninaga, ning alumistesse nurkadesse üksikuid funktsionaalseid õhuavasid, mistõttu ei pruugi e-tron GT esmakohtumisel kohe kõigile elektriauto muljet jättagi. Üldpildis on mudeli ninaosa üpris sportlik ja enesekindel, sobides nõnda valatult üldisema sportkupee ilmega.

Küljelt on e-tron GT aga veidi malbema disainiga, järgides küll brändisiseselt väga omapärast pikka madalat kupeedisaini, kuid kuvades sarnasusi proportsioonide ja üldilme poolest sõsarmudel Taycaniga. Siluett saab alguse pikast kumerast ninaosast ning kulgeb tuuleklaasist üle kumera katuseosa kupeelikult kapoti kõrgusele tagasi, kus vertikaalne tagakülg voolu konkreetselt lõpetab. Külg ise on küll võrdlemisi sileda üldilmega, kuid hõlmab ka üksikuid sportautolikke elemente, mille hulgas rõhutatud kerejooned, musta värvi sportlik küljelaiend ning funktsionaalne õhuava esirataste taga. Akende osa on surutud üpris kitsaks, kuid uksed on jällegi mõnusalt suured, võimaldades nõnda madalast autost ka lihtsat sisse-välja käimist. Mugavamaks laadimiseks on pesad paigaldatud kummalegi mudeli poolele, esirataste ja küljepeeglite vahele.

Mudeli veljevalik laiub läbimõõdu vahemikus 19 – 21 tolli, kus suurimad ja väikseimad veljed on kinnisema ja nii-öelda aerodünaamilisema disainiga ning vahepealsed veidi õhulisema ja klassikalise kujuga. Meie soovitame parima üldilme jaoks ikka 21-tolliseid ning miks mitte ka täpselt samu “Concave Module” velgesid, mis demosõiduki all särasid. Samuti pakub Audi mudelile erinevaid pidurisadula värve, millega mudelit veel omapärasemaks tuunida.

Tagakülg saab suures osas alguse juba tagarataste kohale loodud suurtest kerekumerustest, mis justkui õlgadena mudeli tagaosale väga jõulise ja agressiivse ilme kujundavad. Neid ühendab imekaunis üle terve tagaosa ulatuv tagatuli, mis samaaegselt ka tagaakna kohal kulgevale kupeelikule siluetile terava lõpu loob. Tiiva osas pole Audi mudelile ühte silmapaistvamat teravamat kerejoont loonud, vaid on hoopis pagasiluugile loonud eraldiseisva adaptiivse tiiva, mille asendit saab juht vastavalt soovile reguleerida. Stange on kerekujult tagasihoidlik ja kumer, kuid alläärele on karmima ilme jaoks loodud ka suur sportlik difuusor.

INTERJÖÖR

Salongi poolel pole Audi aga väga julgeid samme ette võtnud ning pigem toetub e-tron GT salong juba varasematel mudelitel kasutatud ja testitud lahendustele. Loomulikult mitte iga viimse aspekti osas, aga üldilmelt paistab Audi oma stiili ja kvaliteediga väga rahul olevat. Tegemist pole aga häbiasjaga, sest ega Audide salongides väga millegi üle nuriseda pole ka. Disainis on kombineeritud sportautolik kokpitilikkus ja Audilik luksus ning mugavus, mis annab mudelile sellist igapäevaselt kasutatava sportauto hõngu. Ehituskvaliteet on e-tron GT-s praktiliselt veatu ning materjalide valikus leidub nahka, tekstiili, metalli, veidi süsinikkiudu ning nuppude ja läikivmustade pindade näol ka plastikut.

Standardvarustuses saab e-tron GT küll tekstiil- või mikrofiiberkattega istmed, kuid lisatasu eest on loomulikult saadaval ka erinevad nahkkatted ning sportlikuma kujuga istmed. Demosõidukile oli lisade hulgast juurde valitud pööratud nahast kattega korvikad sportistmed, mis oma süvistatud kuju ning laia ja pika istmepõhjaga hoiavad igat kasvu reisijad toekalt ja kindlalt paigal. Üldine istumisasend on sportlikult madal ja kerge kalde all ning lai reguleerimisruum võimaldab igas suuruses reisijatel endale mugav asend leida. Standardis on esiistmed soojendusega ja elektrilise reguleerimisega ning lisadest on saadaval ka mälu- ja massaažifunktsioon, ventilatsioon ning tagaistmete soojendus.

Just nagu mudeli laiast ja pikast, kuid madalast välisilmest oletada võib, on e-tron GT salong küll ruumikas, kuid seda mitte päris igal suunal. Esirea ainsaks kitsaskohaks on, et madala ja sportliku istumisasendi tõttu võib üle kahemeetristel juhtidel kohati põlv vastu rooli hõõruma jääda, kuid muus osas on küll igat kasvu reisijatele ruumi küll ja veel. Keskmist kasvu sõitjate korral on ka tagareas seis võrdlemisi hea, kuid juba vähegi pikemate isikute korral on nii pea-, kui jalaruumi piir üpris kiire ette tulema. Laiuse poolest mahutab tagarida ka kolm inimest ära, kuid keskmise koha istmepõhja kõrguse ja madala lae tõttu see siiski väga mugav pole. Atmosfääri poolest on e-tron GT salong oma tumedate pindade, kvaliteetsete materjalidega ja kokpitiliku disainiga üpris sportlik, kuid omajagu sisse pääseva valguse ja ruumikuse tõttu siiski avar. Meeleolu aitab sättida ka mitmevärviline miljöövalgustus. Tagarea seis on suurte korvikate esiistmete ja tumedate akende tõttu veidi süngem, kuid lisaemotsiooni annab jällegi üle katuse ulatuv standardne panoraamkatus. Esemete hoiustamiseks on väike laegas käetoe all, mille seinale on loodud raskesti ligipääsetav juhtmevaba laadimise pind, korralikud topsihoidjad ja väike lisasüvis keskkonsoolis, võrdlemisi väike kindalaegas ning kitsad küljetaskud.

Sarnaselt sõsarmudeli kupeekerega versioonile, saab ka e-tron GT 366-liitrise pagasiruumi,  jäädes nõnda samuti mitmetele konkurentidele ja suurusklassi alternatiividele alla. Sellest olenemata on pagasiruum aga äärmiste lisasüvistega ning konksudega üpris praktiline, mis siis, et pagasi peale-/maha laadimiseks tuleb ületada ka väike künnis. Lisaks tagumisele pagasiruumile saab e-tron GT aga ka kapotialuse lisaruumi, millel mahutavust kokku 81 liitrit.

Multimeedia kuvamiseks on e-tron GT armatuuri ülaossa, kenasti reisijate käeulatusse, paigutatud 10.1-tolline puuteekraan. Kerge kalde ja kõrge asetuse tõttu võib küll kohati osa teabest peegelduste taha ära kaduda, kuid enamus ajast pole see probleem. Tarkvara poolest jookseb süsteemil klassikaline Audi lahendus, mis on võrdlemisi loogilise ülesehitusega, kasutajasõbralik ja oma minimalistliku ning puhta disainiga ka visuaalselt kaunis. Ka riistvara poolel pole millegi üle kurta, sest kuva on kvaliteetne ja kogu süsteem kiire ning responsiivne. Standardse helisüsteemina saab e-tron GT Audi enda 150-vatise 10 kõlariga süsteemi, kuid lisavarustuse või RS mudeli puhul on saadaval ka 710-vatine Bang & Olufsen 16 kõlariga helisüsteem, mis oli juurde valitud ka demosõidukile. Tegemist on väga kvaliteetse helisüsteemiga, mis küll pigem eelistab elektroonilist muusikat, kuid saab ka teiste muusikatüüpide korral siiski pea alati puhta ja kvaliteetse esitamisega hakkama. Kliimaseadete sätestamiseks on Audi aga säilitanud eraldiseisva ja täielikult füüsilistest nuppudest koosneva kliimapaneeli, mis asetatud väikese lisaekraaniga multimeedia ja keskkonsooli vahele. Nuppude asetus on selge ja loogiline ning seega on ka sõidu ajal seadistamine imelihtne. Ventilatsiooni ainsaks miinuseks on aga keskmiste õhuavade madal asetus, mis võib pikkade juhtide põlvedele liiga teha.

Näidikute kohale asetatakse e-tron GT-s juba standardis 12.3-tollise ekraaniga täisdigitaalne näidikutabloo, mis asetuselt pole küll päris armatuuri süvistatud, kuid on siiski kenasti nähtav ning omajagu ka peegelduste eest kaitstud. Süsteem on riistvaraliselt kiire ning kõrge resolutsiooniga ekraaniga. Tarkvara poolest on Audide süsteemid kena minimalistliku ja tumeda visuaaliga, kuid hõlmavad kõike vajalikku ja jätavad väheke ka isikupärastamise ruumi. Lisatasu eest on e-tron GT-le saadaval ka esiklaasinäidik.

Rooli osas saab e-tron klassikalise välimusega kolmekodaralise, mille sarnast on Audi juba aastaid oma mudelitel kasutanud. Tegemist on väga mugava ja ergonoomilise kujuga rooliga, mille õhukene rooliratas ja kodarad võimaldavad kindlat käte vahel püsimist ja erinevaid käsitsus viise ning mille materjalid ja tugevus õhkavad kvaliteeti ja luksust. Nupud ja rooli keskosa on küll plastist, kuid ratas ise on sametise nahkkattega ning kodaratele lisavad stiili hõbedased metallist liistud. Multifunktsionaalsuse lisamiseks on kummalgi kodaral viis füüsilist nuppu ning üks rullik, millest vasakpoolsed juhivad näidikutablood ning parempoolsed multimeediat. Audidele omaselt käib kiirusehoidja seadistamine roolitaguselt lisakangilt. Roolile on saadaval ka elektriline soojendus.

SÕITMINE

Audi e-tron GT on saadaval vaid kahe erineva jõudluse konfiguratsiooniga – e-tron GT quattro ja RS e-tron GT quattro. Kahe variandi erinevus seisneb peamiselt elektrimootorites, sest akupakid on mõlemal 93.4 kilovatt-tunnised ning nagu nimedki viitavad, on mõlemad variandid nelikveolised. Kusjuures tagumise mootori jõud kantakse ratasteni läbi kahekäigulise automaatkasti.

Nõrgem variant ehk lihtsalt e-tron GT quattro arendab kahe elektriajami koostööl 350 kW. Võimsate mootori ja neljarattaveo tulemusel suudab viimane kiirendada end sajani 4.1 sekundiga ning koguda hoogu kuni kiiruseni 245 km/h. 93.4 kWh akust suudab nimetatud mudel kasutada 85.2 kilovatt-tundi ning keskmise 21.3 kWh/100km kütusekulu juures tähendab see keskmiselt 450 kilomeetrist sõiduulatust. Kiireima võimaliku, ehk 265 kW kiirlaadimise korral võib laadimise kiirus kasvada koguni üle 1000 km/h, mille korral võtab aku põhiosa laadimine aega lausa alla 20 minuti. Porsche mudelirivi kõrval sarnaneb e-tron GT quattro enim Taycan 4S-i jõudlusega.

“RS” tähist on läbi aegade Audi kandnud vaid oma suurte mootoritega ja lõrisevatele sportautodele, kuid e-tron GT saabumisega, haaras need kaks kurikuulsat tähte endale ka RS e-tron GT, mis arendab kahe vaikse mootori koostööl 440 kW võimsust ja 840 Nm väänet. Selle tulemusel jõuab RS mudel nullist sajani 3.3 sekundiga ning lubab maksimaalselt kihutada kiirusel 250 km/h. Aku osas paigaldatakse RS e-tron GT-le sama 93.4 kWh aku, kuid reaalsuses saab sportlikum mudel kasutada tavamudelist poolt-teist kilovatt-tundi vähem, ehk kokku 83.7 kWh, mille tulemusel jääb mudeli keskmine sõiduulatus vahemikku 400 – 450 km. Laadimisvõimsused mudelite vahel praktiliselt ei erine. Taycani variantide vahel sarnaneb RS e-tron GT enim Taycan Turboga.

Audi Tallinna esinduse demosõiduki puhul oli meie testida veidi rahumeelsem, ehk tavaline e-tron GT quattro. 350-kilovatisest võimsusest tulenevalt on e-tron GT võimeline olema tõeline sportauto. Mootorid on kiire reageerimisega ning konstantselt jõulise kiirendusega, mis võimeline pea igalt kiiruselt reisijaid istmesse tõmbama. Sarnast kiskumist võimaldab mudel aga ka kurvides, kus mudel väga kindlalt ja stabiilselt juhi poolt valitud trajektooril püsib. Valikuline õhkvedrustus pole rajasõiduks suunatud autodele omaselt jäik, kuid hoiab siiski auto teega paralleelselt ning annab veermiku käitumise kohta ka juhile omajagu infot. Viimase osas on oma roll mängida ka roolimisel, mis on küll sportlikult veidi raskemapoolsem, kuid tänu sellele ülimalt täpne ja konkreetne. Salongi jõudva müra tase on madal, kuid soovi korral saab sõidule meeleolu lisada valikulise sünteetilise mootoriheliga, mida kõlaritest esitatakse. Ettepoole on salongist väljavaade täiesti piisav, kuid kitsa tagaakna tõttu võivad tahapoole tekkida väiksed pimenurgad. Gabariitide tajumine nõuab pika ja laia kere tõttu veidi harjumist, kuid manööverdamine on siiski tänu parkimisanduritele ja kaameratele võrdlemisi lihtne. Kaamerate pilt on küll kõrge kvaliteediga, kuid veidi vajab harjumist nende madal asetus. 

Selle kõige tehnilise poole koostööl on e-tron GT väga võimekas ja mitmekülgne elektriauto, mis saaks tõenäoliselt edukalt hakkama ka ringrajal, kuid oma olemuselt ning nagu mudeli nimigi viitab, on Audi elektrikupee siiski suunatud olema grand tourer, millega lihtsalt head mugavat sõitu nautida. Viimase saavutamiseks on aga Audi oma elektrikupee loomisega naelapea pihta tabanud, sest e-tron GT quattro on üks väga mugav, kvaliteetne ning nauditav elektrisõiduk. Sõsarmudel Taycaniga võrreldes pakub Porsche küll kohati enamat ja paremat, kuid tavajuhile ja linnaliikluses muutuvad need peenhäälestused vähetähtsaks, mistõttu jäävad otsustavateks teguriteks välimus ning mugavus ja loomulikult ka hind, mille poolest e-tron GT väga vabalt eelistatuimaks võib osutuda.

Audi e-tron GT juhiabiliste hulgas on adaptiivne püsikiirusehoidja ja kiiruspiirik, automaatne hädapidurdamine, sõidurea hoidmine, automaatsed maatriks-kaugtuled, liiklusmärkide tuvastus, pimenurga ja ristisuunalise liikluse jälgimine, parkimisandurid igal küljel, iseparkimine ning 360-kraadine kaamerasüsteem.

Kellele?

e-tron GT quattro puhul on Audi loonud ühe väga mitmepalgelise elektrikupee, mis sobib tegusatele nautlejatele, kes soovivad igapäevaste argisõitude kõrvalt ka aeg-ajalt lihtsalt teid ja head muusikat või seltskonda nautida. Sõiduk saab imeliselt hakkama nii linna- kui maanteedel ning ei jätta ühtegi suunurka tõstmata ka ringrajal. Kuigi iseloomu poolest kutsub e-tron GT pigem kurvikaid teid üksi või kahekesi nautima, suudab praktilisuse poolest mudel tõenäoliselt täita ka mõne väiksema pere pereauto rolli. Ning mida oleme ennegi Audi elektriautodel täheldanud, on Audi taas loonud elektriauto, mis lihtsalt seob kõik klassikaliselt head lahendused ja Audiliku tunde uute elektriliste funktsioonidega, mille tulemusel tunnevad end juhid juba esmakohtumisel kohe mugavalt ja koduselt.

e-tron GT quattro puhul on Audi loonud ühe väga mitmepalgelise elektrikupee, mis sobib tegusatele nautlejatele, kes soovivad igapäevaste argisõitude kõrvalt ka aeg-ajalt lihtsalt teid ja head muusikat või seltskonda nautida. Sõiduk saab imeliselt hakkama nii linna- kui maanteedel ning ei jätta ühtegi suunurka tõstmata ka ringrajal. Kuigi iseloomu poolest kutsub e-tron GT pigem kurvikaid teid üksi või kahekesi nautima, suudab praktilisuse poolest mudel tõenäoliselt täita ka mõne väiksema pere pereauto rolli. Ning mida oleme ennegi Audi elektriautodel täheldanud, on Audi taas loonud elektriauto, mis lihtsalt seob kõik klassikaliselt head lahendused ja Audiliku tunde uute elektriliste funktsioonidega, mille tulemusel tunnevad end juhid juba esmakohtumisel kohe mugavalt ja koduselt.

Auto andmed

Hind alates: 101 900

Testitud mudeli info:
134 830 €
Elekter
350 kW
21 kWh/100km
Nelikvedu
Max 245 km/h
0 – 100 km/h: 4.1 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST