Sõidukite valdkonna elektrifitseerimise käigus oleme enamjaolt näinud brändide katseid luua elektrilisi rahvaautosid massidele, kuid kuna regulatsioonid ronivad turja kõikidele, on elektriajastust kohustatud osa võtma ka veidi erilisemaid ja huvitavamaid sõidukeid tootvad brändid. Selle tulemusel avalikustaski juba 2019. aastal Porsche enda elektriauto nägemuse Taycani näol, mis ühendab tuleviku tehnoloogiad ikooniliste Stuttgarti sportbrändi mudelite iseloomudega ja preemiumlikkusega. 2021. aastal esimese elektrilise autona Eesti Aasta Auto võitnud Taycani alternatiivideks on platvormi kaaslane Audi e-tron GT ja teised elektrisõidukid nagu Tesla Model S, Mercedes-Benz EQS, BMW i5 ning Lucid Air.

VÄLIMUS

2019. aasta Taycani avalikustamisega, sisenes mudel turule vaid kupeeliku kerega, kuid juba mõned aastad hiljem avalikustas Porsche 2021. aastal Taycan Cross Turismo, mis lisaks universaalkerele lisas Taycani välimusele ka mitmeid maastikuvõimekusele viitavaid elemente, just nagu teevad seda Allroad ja Alltrack tähised vastavalt Audi ja Volkswageni mudelitele. 2022. aastal jõudis maailma ette aga ka testitud sõidukiga sarnane Sport Turismo, mis seob omavahel kupeekerega Taycani sportautoliku ilme Cross Turismoliku universaalkerega. Selle tulemusel saab Taycan omada väga erinevaid ilmeid ning nõnda sobida ka erinevatesse olukordadesse. Brändisiseselt jääb Taycan suuruselt 911-ne ja Panamera vahele, olles mõlemast vennasest küll laiem, kuid jäädes kõrguse ja pikkuse osas kahe vahele. Kerevärvide osas ei hoia Porsche tagasi, sest Taycan on saadaval koguni 17 erineva tooniga, mille hulgas kaks erinevat valget, kaks musta, neli halli varjundit, kaks punast, kolm sinist, roosakas, beež, pruun ja roheline. Linnapildis pilkude püüdmiseks on muidugi parimad valikud, kas helesinine, kirsipunane või roosakas toon, kuid demoauto näitel võib ka must värv õigete velgedega kombineerides omamoodi sala- ja omapära mudelile lisada.

Elektrilise ajastu saabumisega, pole Porsche küll täielikku välisdisaini ümberkujundamist ette võtnud, kuid mõne koha pealt on ka ikoonilisi Porsche detaile kaasajastatud ja värskendatud. Esiosa märgatavaimaks on selles osas esituled, sest kui muidu kasutas Porsche oma mudelitel 911-ga sarnaseid kumeraid tulesid, on Taycani esiosa äärtel omajagu kandilisemad elemendid. Sisedisainis on aga nelja tahukaga kujundus säilinud ning sarnaselt teistelegi mudelitele on need ka suurepärase valgustavusega. Kerekujult on ninaosa aga järsu ja madalale langeva kapotiga loodud võrdlemisi teravaks, luues nõnda Taycanile väga sihikindla ja sportliku ilme. Stange alläärele on loodud kaks suuremat funktsionaalset jahutusava ning külgedele esitulede alla veel kaks pikliku õhuvoolu sujuvamaks vormivat õhuava. Kõike aga omavahel koostöös vaadates, peab tõdema, et Taycan ei näe iseenesestmõistetavalt välja nagu elektriauto, vaid pigem seob endas elektriauto välimuslikud nõudmised ja voolujoonelisuse Porsche viimaste aastakümnete jooksul välja kujunenud ikoonilise disainiga.

Ninaosast küljele liikudes, hakkab Taycan aina enam oma suurust ja jõulisi proportsioone kuvama. Siluett saab alguse madalast ninaosast ning kulgeb kaarjalt tuuleklaasini, kust juba ainult üks pikk kumer katuseosa ta tagatiivani viib, mille järel siluett paari pauna järel juba võrdlemisi kiirelt ja vertikaalselt tagastangeni jõuab. Kerekujult on küll jõuliselt, kuid mitte teravalt välja toodud suured nii-öelda õlad, mis rattakoopaid üldpildis võimendavad, kuid suures pildis on külgmised pinnad siiki voolujoonelised ja kumerad. Tehnoloogiliste omaduste hulgas on aga raamita küljeaknad, elektriliselt välja sõitvad ukselingid ning mõlemale esitiivale paigutatud vinged laadimispesad, mille kate libiseb nupuvajutusel hoopis tiiva taha peitu, mitte ei pöörle ümber hingede autost eemale. Ainsaks märgatavaks veaks on aga esiuste ja -rataste vaheline näiline õhuava, mis kahjuks aerodünaamilist funktsiooni ei oma.

Taycani veljevaliku kõiki kombinatsioone on küll disainide ja värvivalikute rohkuse tõttu raske kokku lugeda, kuid terve valik laiub läbimõõdu vahemikus 19 – 21 tolli. Huvitaval kombel on aga nii kõige lihtsamad, kui ka uhkemad veljed täidetud ja tasapinnalise disainiga ning vahepealsed klassikaliste õhuliste kujundustega. Akutaseme osas võivad küll tasapinnalised veidi sõiduulatust suurendada, kuid parima üldilme annavad ikka õhulised ja selgete kodaratega sportveljed. Demosõidukile olid tegelikult alla pandud ühed Taycanile kõige omasemad ja sagedamad veljed, mis olid aga omapärase kuldse tooni alla kaetud. Standardis on sama velje kodarad mustad ning äärmine silindri osa valikuliselt kas valge, must, hall, kuldne või hoopis kerevärvi. 

Tagakülje proportsioonides mängib loomulikult peamist rolli vastava mudeli keretüüp, kuid üldilmes on kõigidele variantidele eri moodi loodud voolavate kerejoontega ümar ja sujuv, kuid ka võrdlemisi jõuliselt lai tagaosa. Tagakülje peategelaseks on aga suur uhke, kuid minimalistlik tagatuli, mis veidi kumeralt rattakoobaste kohal asuvate õlgade vahel laiudes ka üle vinge disainpaneeli kulgeb, kus “Porsche” meekärje mustrile loodud mikroskeemi meenutavale disainpinnale välja trükitud on. Tiiva osas on universaalkerele loodud tagaakna kohale täiesti eraldiseisev katusejoont jätkav üleulatus, kuid kupeekere tekitab näilise teravuse tagaakna ja tagakülje vertikaalse osa ristumisega. Suur stange on samuti voolujooneline ja kumer ning selle alläärele on veidi karmima ilme saavutamiseks loodud ka kerge difuusor.

INTERJÖÖR

Loomulikult ei piirdu esimese elektrilise Porsche eripära kauni ja elegantse välisilmega, vaid paistab tugevalt välja ka uudse laotusega sisedisainis. Kui fossiilkütuseid tarbivate mudelite juures on Porsche proovinud säilitada sellist toores sportauto iseloomu, kasutades kasvõi näiteks rohkelt füüsilisi nuppe, on Taycaniga sisenetud aina menukamaks kujunevasse puutetundlike ekraanide maailma. Ehituskvaliteet on väga kõrge ning materjalide valik üle terve salongi praktiliselt veatu, hõlmates rohkelt nahka ja veidi kvaliteetset plastikut, metalle ning sportautode tunnusmaterjali, ehk carbon fiberit.

Sellise hinnaklassiga mudeli puhul on loomulikult istmete standardmaterjaliks nahk, mida Porsche pakub veel ka rohkem kui kümnes erinevas viimistluses või värvitoonis. Taycani korvikad istmed on sportlikult pigem veidi jäigad, kuid siiski väga toekad ja reisijaid paigal hoidvad, et juht ka kiiretes kurvides enesekindlalt ja paigal püsimise vaevata sõidukit talitseda saaks. Õige sõidutunde kättesaamiseks on üldine asend madalal, sportautolikult korraliku kalde all ja omajagu reguleeritav, et igat kasvu reisijad endale õige asendi leida saaksid. Äärmistele istekohtadele on saadaval soojendus ning esiistmetele pakutakse ka elektrilist reguleerimist, mälufunktsiooni ning ventilatsiooni.

Reisijate mahutavuse osas on Taycani tähtsaimaks omaduseks saadavus nii viie-, kui neljakohalisena, kuid suures pildis valik väga rolli ei mängi, sest kolmekesi reisimiseks pole tagareas nagunii väga ruumi ja ega selle istekoha eemaldamine neljakesi reisimiseks ka mingit eelist ei anna. Esireas on ruumi pea igas suuruses reisijatele ning tagareas püsib ruum vaid keskmist kasvu sõitjate korral. Kuigi pearuumi on tagareas isegi piisavalt, on probleemkohaks esiistmete tugev plastikust tagakülg, mis jalaruumi konkreetselt ära piirab. Atmosfääri osas on salongis leitud kuldne kesktee füüsilise avaruse ja kokpitiliku disaini vahel, mille tulemusel pole Taycani salong rõhuv, kuid kõik siiski tihedalt reisijate vahetus läheduses. Emotsiooni annavad omajagu juurde ka suur valikuline ja meie poolt soovituslik panoraamkatus ning mõõdukalt esindatud miljöövalgustus, mille värvitooni on laheda funktsiooniga võimalik siduda ka esitatava meedia pildiga (näiteks mängitava laulu albumil enim esinev värv). Esemete hoiustamiseks on käetoe all üpris väike laegas juhtmevaba laadimise pinnaga, topsihoidjad, keskkonsooli külgedelt ligipääsetav tasku kliimapaneeli all, väike kindalaegas ning arvestatava suurusega uksetaskud.

Pagasiruumi pakub Taycan klassikalise kupeekere korral 366 ning universaaliliku Sport Turismo puhul 446 liitrit, jäädes nõnda mõlema kerekujuga alla pea kõikidele loo algul mainitud konkurentidele. Olenemata aga konkurentide edukusest praktilisuses, on Taycanil seda ruumi ühe sportauto kohta täitsa omajagu ning isegi, kui pagasi peale laadimiseks tuleb ületada väike künnis, on pagasiruum üldiselt konksude ja külgmiste süvistega siiski täitsa praktiline. Lisaks tagumisele pagasiruumile on Porsche väikse lisalaeka mahutanud ka kapoti alla, kus ruumi kokku 84 liitirit.

Multimeedia teabe kuvamiseks ja seadete muutmiseks saab Taycan salongi 10.9-tollise puuteekraani. Kui aga standardis paigutatakse armatuuri keskmesse vaid üks selline kuva, on lisavarustusest võimalik juurde tellida ka teine samasugune, mis asetatakse esimesega samal kõrgusel kõrvalistuja ette. Riistvaraliselt on ekraan väga kõrge resolutsiooniga ning süsteem jookseb pidevalt kiirelt ja sujuvalt. Tarkvarade poolest eelistab Porsche hoida puhtust ning seega on disain minimalistlik, tagades nõnda ka arusaadavuse ja kasutajasõbralikkuse. Testitud sõidukile oli küll lisavarustusest juurde valitud 14 kõlariga BOSE helisüsteem, mis terves oma laias helitugevuse ulatuses suutis hoida nii kvaliteeti, kui selgust, ning seda praktiliselt olenemata muusikažanrist, kuid tõenäoliselt pakub head muusikaelamust ka standardvarustuse muusikakeskus. Kliimaseadete osas on Porsche otsustanud üle minna puuteekraanide kasutamisele, kuid multimeediasse integreerimise asemel on selleks loodud keskkonsoolile lisaekraan, mis ka vajutuste korral haptilist tagasisidet kasutajale annab. Süsteem vajab veidi harjumist, kuid on ühe digitaalse kliimapaneeli kohta võrdlemisi lihtne ja mugav. Ainsaks tüütuseks on aga tõsiasi, et ventilaatoritel ei saa mehhaaniliselt õhuvoolu suunda muuta, vaid selleks peab kasutama digitaalseid kliimasätteid, kus võimalik iga puhuri suunda ja intensiivsust eraldi reguleerida. 

Näidikutabloo puhul on Taycanile loodud uhiuus täisdigitaalne süsteem, mis kuvatakse roolitagusele 16.8-tollisele nõgusekraanile. Asetuse osas pole küll kuva väga armatuuri süvistatud, kuid kumerus ja kergelt üle ekraani ääre ulatuv vari tagavad siiski võrdlemisi hea nähtavuse olenemata välise valguse tugevusest. Küll aga võib pikemat kasvu juhtide jaoks minna osa äärmist infot kaduma hoopis rooliratta taha. Süsteem ise on aga välkkiire ja visuaalselt hea minimalistlik ning seega ka lihtsasti arusaadav. Laia kuva tõttu mahub infot korraga ekraanile omajagu ning juhile on jäetud ka korralikult isikupärastamise ruumi. Näidikutablooga samale kumerale pinnale on kummalegi äärele loodud ka neli puutetundliku nuppu, millest vasakpoolsed juhivad sõiduki tulesid ning parempoolsed veermiku- ja muid sõiduki sätteid. Taycanile on saadaval ka hea nähtavusega esiklaasinäidik.

Rooli osas pole Porsche Taycaniga aga uut generatsiooni leiutanud ning on õnneks kasutusele võtnud end juba eelnevalt tõestanud ühe turu parima ja mugavaima rooliratta. Rool on klassikalise nahkkattega, kuid metalli, nähtaval olevate poltide ja süsinikkiuga kodaratega on roolile kujundatud tööstuslikum ja analoogsem ilme. Kerge, kuid tugeva süsinikkiu kasutuselevõtuga kaasneb roolile aga üks harjumatu omadus, kus käte vahel olev ratas tundub massi poolest ise kerge, samal ajal kui keeramine on sportautodele omaselt pigem raskem. Selline kahepoolsus vajab esialgu küll veidi harjumist, kuid muutub pärast paari teeotsa läbimist praktiliselt märkamatuks. Rooli multifunktsionaalsuse osas on Porsche pigem tagasihoidlik paigutades kummalegi kodarale kolm nuppu ning ühe rulliku multimeedia ja näidikutabloo juhtimiseks, rooli keskosa alla paremale nurka rulliku sõidurežiimide muutmiseks ja lisakangi rooli taha püsikiirusehoidja seadistamiseks. Üldpildis on tegemist aga väga mugava ja kvaliteetse rooliga, millele on lisavarustuses saadaval ka roolisoojendus.

SÕITMINE

Porsche pakub Taycanile koguni viite erinevat jõudluse konfiguratsiooni, mis tähistatakse lihtsamast uhkemani järgnevalt: Taycan, -4S, -GTS, -Turbo ning -Turbo S. Kõige lihtsamale versioonile paigutatakse vaid üks elektrimootor, mis veab ainult tagarattaid, kuid ülejäänud saavad elektrimootori kummalegi teljele, muutes Taycani nelikveoliseks. Kusjuures nelikveoliste puhul kantakse tagumise mootori jõud veel ka läbi kahekäigulise ülekande. Kõik Taycani versioonid saavad ka Overboost funktsiooni, mis on võimeline mootorite võimsust lühikeseks ajaks suurendama, et tagada veelgi krapsakam minek.

Lihtsaim, ehk vaid Taycani nime kandev versioon saab tagarataste vahele tavarežiimis 240 kW ning Overboostiga 300 kW arendava elektriajami. Olles küll kõige vähem võimsam Taycan, oleks seda siiski väga vale kutsuda aeglaseks, sest ka selle ühe mootoriga on Taycan siiski võimeline kiirendama end sajani 5 sekundiga ning kasvatama hoogu kiiruseni 230 km/h. 79.2 kWh akuga tava Taycan on ühe akutäiega võimeline läbima ligi 400 km ning selle põhiosa laadimine võtab maksimaalse võimaliku 270 kW kiirlaadijaga veidi alla poole tunni. 

4S varustusega kasvab tavavõimsus 320 ning Overboost võimsus 390 kilovatini, langetades sajani kiirendust tavamudeliga võrreldes sekundi jagu 4 sekundini ning kasvatades suurima kiiruse 250 km/h-ni. Aku ja sõiduulatuse poolest on 4S üpris identne tavalise Taycaniga. Nii tavalisele, kui 4S-ile on saadaval ka Performance Battery Plus aku, mis kummagi variandi võimsust ja sõiduulatust veidi suurendab.

Taycani mudelirivi keskteeks on GTS varustus, millel arendavad mootorid 380 või Overboostiga koguni 440 kW. Selle tulemusel sooritab GTS kiirenduse sajani 3.7 sekundiga, saavutab maksimaalseks kiiruseks samuti 250 km/h, kuid saab põhja alla koguni 93.4 kWh aku, mis laeb põhiosa täis minimaalselt veidi üle 20 minutiga ning suudab Taycanile voolu anda koguni 460 kilomeetri läbimiseks.

Nagu Porschel kombeks, saavad brändi mudelite võimsamad variandid enda nimele külge “Turbo” tähise ning olenemata Taycani turbopuudulikkusest, otsustas Porsche siiski ikoonilise mudelitähise Taycanile omastada. Seega on võimsuselt neljandaks Taycan Turbo, mis arendab tavarežiimis 460 kW ning Overboost funktsiooniga momentaalselt koguni 500 kW. Taycan Turbo sooritab 0-100 km/h kiirenduse 3.2 sekundiga, kogub hoogu kiiruseni 260 km/h ning suudab ligikaugu 18 kWh/100km energiakuluga läbida keskmiselt umbes 450 km. 

Võimsaimaks Taycaniks on aga loomulikult Turbo S, kus säilib tavavõimsus 460 kW peal, kuid Overboost funktsiooni jõudlus kasvab koguni 560 kilovatini. Selle tulemusel sooritab Turbo S sajani kiirenduse 2.8 sekundiga, kogub hoogu samuti kiiruseni 260 km/h ning läbib Turboga sarnase energiakuluga ühe akutäiega ligi 440 km. Mõlemad Turbo versioonid saavad sarnaselt GTS mudelile 93.4 kWh aku, mille laadimine võtab maksimaalse 270 kW kiirlaadijaga 20 – 25 minutit.

Porsche Tallinna demosõiduki puhul saime meie testida selle laia valiku kuldset keskteed, ehk Taycan GTS Sport Turismot, mis on võimsuse poolest lähemal küll tavalisele Taycanile, kuid saab põhja alla siiski Turbodega sarnase suure aku. Nagu juba GTSi 380-kilovatisest võimsusest arvatagi võib, on Taycan ikka pööraselt kiire auto, mille 3.7 sekundilist sajani kiirendust on sõnadega raske kirjeldadagi, kuid kogemise võimaluse esinemisel soovitame lihtsalt pea vastu peatuge hoida ja seda hetke nautida. Kogu võimekus ja sportlikus jätkub aga ka kurvilistel teedel, kus istmesse tõmbavad jõud kanduvad üle väliskurvi kiskuvateks, kuid Taycan ei lase end ka nendest väga häirida ning püsib kindlalt ja ettearvatavalt ilusti juhi poolt kontrollitud trajektooril. Hea juhitavuse taga seisneb aga Taycani adaptiivne õhkvedrustus, mis võimaldab sõidu jäikust ja kõrgust vastavalt soovile reguleerida. Viimane on eriti vajalik aga seetõttu, et Taycan on tavakõrgusel üpris haavatav lamavate politseinike ees, enne mida on võimalik siis õhkvedrustusega kliirensit suurendada. Roolimine on samuti väga täpne, mitte üleliia raske ning mõnusalt veermiku käitumist tagasisidestav. Heli osas Taycanil muidugi mürtsuvat mootorit pole, kuid elmause lisamiseks on Porsche asendanud digitaalse heli, et kiirendust ka kuulmismeelte kaudu võimendada ning sarnaselt puudulikule mootori mürale, on ka muu välise rehvi- ja tuulemüra tase mõnusalt madal. Oma suurusklassi kohta on Taycanil hea pöörderaadius ning nõnda sportliku auto kohta ka hea väljavaade. Gabariitidega harjumine nõuab aga veidi aega, kuid abiks tulevad loomulikult parkimisandurid ja – kaamerad. Viimaste kuva on küll kvaliteetne ja lai, kuid laia vaateväljaga kaasneb ka kerge pildi moonutus. Üldpildis on Porsche aga Taycani puhul loonud järjekordse sportauto, millelt on lausa keerukas midagi veel paremat või viimistletumat soovida ning seda isegi siis, kui testitud Taycanist on veel lausa kaks krapsakamat ja uhkemat versiooni Turbo ja Turbo S.

Taycani juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, sõidurea hoidmine, adaptiivne püsikiirusehoidja ja kiiruspiirik, automaatsed maatriks-kaugtuled, tagumise ristsuunalise liikluse ja pimenurga jälgimine, parkimisandurid igal küljel, iseparkimine ning pesuriga tahavaatekaameraga 360-kaamerasüsteem.

Kellele?

Kuigi sakslasest sportbrändile omaselt on Porsche Taycani näol loonud ühe uhke elektrilise sportauto, mis on Porschedele omaselt valmis juhtide meelt lahutama või hirmutama looklevatel teedel või koguni ringradadel, tõestab juba ka ainult Taycani menukus ja sage esinemine Tallinna tänavatel tema kasutajasõbralikkust, mugavust, praktilisust ning – mis kõige tähtsam – võimekust täita ka igapäeva- või lausa pereauto ülesandeid. Eks krõbeda hinna poolest on Taycani kättesaadavus muidugi kahjuks paljudele piiratud, kuid muus osas on küll ühelt asfaldil liikuvalt sõidukilt keeruline enamat soovida.

Kuigi sakslasest sportbrändile omaselt on Porsche Taycani näol loonud ühe uhke elektrilise sportauto, mis on Porschedele omaselt valmis juhtide meelt lahutama või hirmutama looklevatel teedel või koguni ringradadel, tõestab juba ka ainult Taycani menukus ja sage esinemine Tallinna tänavatel tema kasutajasõbralikkust, mugavust, praktilisust ning – mis kõige tähtsam – võimekust täita ka igapäeva- või lausa pereauto ülesandeid. Eks krõbeda hinna poolest on Taycani kättesaadavus muidugi kahjuks paljudele piiratud, kuid muus osas on küll ühelt asfaldil liikuvalt sõidukilt keeruline enamat soovida.

Auto andmed

Hind alates: 88 030

Testitud mudeli info:
169 580 €
Elekter
380 kW
22.5 kWh/100km
Nelikvedu
Max 250 km/h
0 – 100 km/h: 3.7 sec

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST

TÄNAME PROOVISÕIDU EEST