2000. aastal jõudis ilmavalguse kätte Nissan X-Trail, mis on oma 23-aastase teekonnaga kõige pikema ajalooga mudel täna pakutavate Nissani sõiduautode hulgas. Selle aja jooksul on mudel seljatanud kolm generatsiooni ning värskeima ehk neljandani jõudis masin 2022. aastal. Eesti turul võiks X-Traili pidada lausa Nissani lipulaevaks, millel on nii mõndagi vastu panna ka sakslastest konkurentidele. Nissan X-Traili alternatiivideks on näiteks Škoda Kodiaq, Toyota RAV4, Honda CR-V ning Subaru Forester.
Kolme generatsiooni ja 23 aasta jooksul on X-Trail loomulikult muutunud ja arenenud palju, kuid kõige omapärasema ja iseseisvama ilme sai mudel just viimase generatsiooni vahetusega. Mudeli disainis on ülesleitavad Nissani mudelitele omased disaini motiivid, kuid välimuse üldpildis on tegemist siiski enamaga kui suure Qashqaiga. Visuaalseid sarnasusi leidub aga platvormikaaslasest Mitsubishi Outlanderiga. Kere kõrgus viitab maastikusuutlikkusele, suured gabariidid praktilisusele ja üldine stiil kvaliteedile. Selle kõige koostööl võiks juba vaid välisilme põhjal X-Traili sakslastele võrdväärseks konkurendiks pidada. Nissani suurima sõiduautona Eesti turul sarnaneb X-Trail mõõtude poolest konkurentide seast enim Subaru Foresteriga, kuid disaini ja proportsioonide koostööl näeb X-Trail visuaalselt suurem välja. Värvi osas saab X-Trail standardis valge värvkatte, kuid lisavarustuses on saadaval mitmed mustvalged varjundid ning sinine, punane ja oranž toon, millest viimane ka demosõidukit kaunistas.
Ninaosas mängib põhirolli Nissanitele omane trapetsikujuline iluvõre, mida ümbritseb kandiline kroomliist, mille kontuur ka kerejoontena kapoti peale ulatub. Selle tulemusel loob nõgus kapott X-Trailile üllatavalt terava pilgu. Teravust toetavad veel ka kitsad päevasõidutuled iluvõre nurkades, mis minimalistlikud ja stiilsed. Ülejäänud esituled on paigutatud eraldiseisvatena veidi madalamale, kus ka funktsionaalsed õhuavad õhuvoolu suunamiseks. Tuled ise on võrdlemisi hea valgustavusega. Stangelt leiame veel ühe pikliku õhuava ning robustse disainiga halli liistu, mis maastikusuutlikku ilmelt lisab.
Külje disainis pole X-Trailil küll kõige omapärasemaid kerekontuure või elemente, kuid sellest olenemata näeb ta klassikalises maasturikeres igati hea välja. Siluett ja külgmised kerejooned on üldpildis küll pigem voolujoonelised ning kumerad, kuid veidi laiemad kerekumerused rattakoobaste kohal, teravnurkne tiib tagaakna kohal ning masina alläärt ümbritsev must riba muudavad terviku ikkagi piisavalt sisutihedaks. Maastikusuutlikuse poolest võimaldab X-Trail üles- ja alla sõitu kuni umbes 25-kraadisest nurgast. 21-sentimeetrine kliirens võimaldab kuni ligi 18-kraadise tipu ületamist.
Veljedisaine pakub Nissan X-Trailile vaid kolme erinevat tüüpi. Lihtsamad varustusastmed saavad 18-tollised, mis kergelt mitmetoonilised ning pigem suletud disainiga. Tekna tippvarustus saab standardis aga 19-tollised, mis viiekodaralistena veidi õhuilisemad. Valiku tippu kaunistavad aga 20-tollised, mis ka demosõidukit ehtisid. Tegemist on kõige lahedama disainiga velgedega, mis ka läbimõõdu poolest proportsionaalselt parimad.
Tagaküljel loovad proportsioonid ja peaaegu üks-ühele kere kõrguse ja laiuse suhe X-Trailile jõulise ja enesekindla ning kõrge maasturi ilme, mis ühel maasturil olema peab. Kerejoonte poolest leidub tagaküljel üksikuid tugevamaid reljeefsusi, kuid põhirolli mängivad pigem elemendid nagu kandilise profiiliga tiib tagaakna kohal ning suured tagatuled, mis veidi Qashqai omasid meenutavad. Mudeli tagumine põrkeraud on tõstetud pigem kõrgele ning maasturlikku ilmet loob hõbedane difuusoriala, mille alt paistab ka reaalne väljalase.
Kui väliselt on viimane generatsiooni vahetus X-Traili just Qashqaist kaugemale lükanud, siis salongi poolel on küll kahe mudeli vahelisi sarnasusi ja identseid lahendusi omajagu. Lipulaevmudelile omaselt on X-Trailile loodud aga veidi luksuslikum ja suursugusem ilme, mida toetab ka füüsiline ruumikus. Testitud mudeli puhul mängis suurt rolli ka hele nahksisu. Ehituskvaliteet on salongis võrdlemisi hea ning materjalide valik mudeli hinnaklassi arvestades igati viisakas.
X-Trailil on kolm peamist varustusastet nimedega Acenta, N-Connecta ja Tekna, millest viimane ehk uhkeim ka testitud sõidukit kaunistas. Lihtsamad varustused saavad standardis musta tekstiiliga istmed ning Tekna varustus tepingutega nahkkatted. Testitud masinale oli valitud aga uhkeim salongi lisavarustus ehk helepruuni nahkkattega interjöör. Istmed paistavad visuaalselt küll üpris tasapinnalised, kuid masina otstarvet arvestades hoiavad need kergelt nõgusad istmed tegelikult reisijaid üpris edukalt omal kohal. Istmepinnad on keskmisest pigem jäigemad, kuid ei väsita reisijaid ka pikematel sõitudel. Üldine asend on loomulikult kõrge ja püstine, kuid valikulise elektrilise reguleerimise ja mälufunktsiooniga istmed võimaldavad igas suuruses reisijatel meelepärase ja mugava asendi leida. Ainsa märkusena leidsime, et kahemeetriste juhtide jaoks on pedaalid istmele natukene liiga lähedal. Tagareas on istmed veidi veel siledamad ja jäigemad, kuid soovi korral saab muuta seljatoe kaldenurka. Tagumised istmed on ka esimestest arvestataval määral kõrgemal. Kahe esimese istmerea äärmised kohad saavad standardis ka istmesoojenduse.
Tänu suurtele välismõõtmetele on X-Trail ka arvestatavalt ruumikas, mahutades pikiteljel üksteise taha mugavalt ka kaks kahemeetrist. Pearuumi on samuti piisavalt nii esi- kui tagareas ning laiuse osas mahub üksikuteks sõitudeks kõrvuti ka kolm täiskasvanut. Viiekohalise demosõiduki puhul me viimast istmerida aga proovile panna ei saanud. X-Traili salongi atmosfäär on suurele autole kohaselt ka avar ning tänu heale materjalivalikule ja värvipalettile ka hubane ning kodune. Pimedal ajal sõites muudavad salongi veidi hubasemaks üksikud miljöövalgustuse kontuurid ning avaruse võimendamiseks soovitame ka suurt luugiga panoraamkatust. Esemete hoiustamiseks on keskpärase suurusega uksetaskud, pigem väike, kuid universaalse kujuga kindalaegas, topsihoidjad ja juhtmevaba laadimisega tasku konsooli eesotsas, keskmise suurusega käetoe alune laegas, külgedelt ligipääsetav pesa konsooli sees ja prillitasku laes. Tagumine rida saab topsihoidjate ja telefoni pesaga käetoe, mis avatuna loob kohe ka ligipääsu pagasiruumile.
Pagasiruumi pakub X-Trail maksimaalselt viiekohalisena 585 liitrit ja seitsmekohalisena 177 liitrit. Ruumikus on aga veidi varieeruv veel olenevalt tehnilisest konfiguratsioonist ja valikvarustusest. 585-liitrisena on viiekohaline X-Trail aga oma konkurentsi üks tugevamaid, mahutades ka rohkem pagasit kui viiekohaline Škoda Kodiaq. Samu masinaid aga seitsmekohalistena võrreldes, seis pöördub. Pagasiruumi muudavad praktilisemaks ja kasutajasõbralikumaks suur ava, tasapinnaline põrand ning konksud seintel.
Multimeedia kuvamiseks on X-Traili armatuurist välja ulatuval paneelil vastavalt varustusele 8- või 12.3-tolline puuteekraan, mis ei piira reisijate välja nägemist ning on kenasti esimese istmerea käeulatuses. Lisaks puuteekraanile paiknevad tabloo all ka neli füüsilist nuppu meedia helitugevuse muutmiseks ja üksikute käskluste lihtsamateks edastamisteks. Nissani värskeim multimeedia tarkvara on võrdlemisi loogilise ja kasutajasõbraliku ülesehitusega ning näeb ka igati viisakas välja, kuid nagu Ariyat testideski märkasime, on osad ikoonid ja nupud veidi liiga pisikesed, mistõttu on nendele näiteks kruusateel sõites kohati keeruline pihta saada. Süsteem jookseb aga kiirelt ning ekraan on piisavalt kõrge resolutsiooniga. Demosõiduk oli varustatud mudeli standardse helisüsteemiga, mis kaotab küll heli valjenedes veidi esituse kvaliteeti, kuid esitab normaalsel tasemel lugusid siiski üpris dünaamiliselt ja selgelt. Mudelile on saadaval ka valikuline Bose helisüsteem.
Kliimasätete muutmiseks on Nissan X-Traili armatuurile loonud füüsiliste nuppudega, lihtsa kuvariga ja kahe rullikuga eraldiseisva kliimapaneeli, mille kasutamine on üheselt mõistetav, loogiline ja lihtne. Suurepärane lahendus tõestamaks, et lihtsuses peitub võlu.
Lihtsaima varustuse korral paigutatakse sõiduandmete kuvamiseks X-Traili rooli taha kahe analoogkellaga ja nende vahel paikneva ekraaniga näidikuala, kuid uhkemad varustused saavad 12.3-tollise ekraaniga täisdigitaalse näidikuekraani. Ekraan on kenasti juhile nähtavas kohas ning süvistatud asetusega kaitstud ka välise valguse peegeldamise eest. Riistvara osas on süsteem kiire ja kvaliteetse kuvaga ning sisu poolest jookseb näidikuekraanil sama tarkvara, mis näiteks Qashqailgi. Tegemist on võrdlemisi hea lahendusega, mida on väga mugav ja lihtne kasutada ning mis näeb ka stiilne ja omapärane välja. Tähtsamaid näidikuid ja numbreid kuvatakse pidevalt ekraani äärealadel ning isikupärastamise osas saab ekraani tsentris valida meelepärase kuva kuue põhivaate seast. X-Trailile on saadaval ka esiklaasinäidik, mis selgelt nähtav ja ühe fikseeritud kuvaga.
Rooli kohale saab X-Trail pigem suure läbimõõduga, kuid mitte jämeda ega robustse disainiga kolmekodaralise, mis samuti identne ka Qashqai juhi koha ees. Rooliratas ise on mugavalt pigem õhuke ja universaalse kujuga, mis võimaldab koostöös piisavalt kitsaste kodaratega kindlat ja mugavat käsitsemist. Materjalid on mõnusad ning rool paistab käte vahel kvaliteetne. Multifunktsionaalsust lisavad roolikodaratele paigutatud füüsilised nupud, millest parempoolsed juhivad multimeediat ja näidikuid ning vasakpoolsed juhiabilisi. Nupud pole asetuselt just kõige mitmekülgsemad, kuid süsteemne paigutus ja kerged reljeefsused võimaldavad soovitud nupu siiski pilku teelt tõmbamata üles leida, tänu millele on rooli nupud väga kasutajasõbralikud. Juba standardvarustusest saab rool ka elektrilise soojenduse.
Neljanda generatsiooni Nissan X-Trail on saadaval kolme erineva tehnilise konfiguratsiooniga, mis kõik küll identse 1.5-liitrise bensiinimootoriga, kuid erinevate hübriidlahendustega. Veoskeemi osas on mudel saadaval esi- ja nelikveoga ning käigukasti poolest CVT variaatorkastiga.
Kõige klassikalisemaks valikuks on mahehübriidne X-Trail, mis saab kapoti alla 120 kilovatti arendava bensiinimootori, mille jõudu kantakse läbi variaatorkasti vaid esiratasteni. Madalama kütusekulu saavutamiseks ning sujuvama sõidu tagamiseks toetab bensiinimootorit ka väike elektriajam. Kahe ajami koostööl kiirendab mahehübriidne X-Trail sajani 9.6 sekundiga ning kogub hoogu kiiruseni 200 km/h. Keskmiseks kütusekuluks lubab tootja umbes 7.4 l/100km.
Seejärel pakutakse X-Traili e-POWER tehnoloogiaga, mille kapoti alt leiame küll sama 1.5-liitrise kolmesilindrilise, kuid mille rattaid veab hoopis esirataste vahele paigutatud 150 kilovatine elektrimootor. Nissani e-POWER tehnoloogia puhul on tegemist EREV-hübriidtehnoloogiaga, kus sõidukit liigutatakse vaid elektrimootoriga ning bensiinimootor funktsioneerib justkui elektrigeneraatorina. Kusjuures sõiduki akut väliselt laadida ei saa. Selline lahendus võimaldab bensiinimootoril opereerida optimaalses pöörete vahemikus, mis tagab madalama kütusekulu. X-Trail e-POWER on esiveoline ning kiirendab sajani 8 sekundiga. Suurimaks kiiruseks lubab tootja 170 km/h ning keskmine kütusekulu jääb vahemikku 5.8 kuni 6.2 l/100km.
Kõige uhkemaks valikuks on aga X-Trail e-4ORCE, mis sarnaselt e-POWERile EREV-hübriidne, kuid nagu nimigi vihjab, on e-4ORCE nelikveoline. e-4ORCEil eksisteerib 1.5-liitrine bensiinimootor taas vaid elektri genereerimiseks ning masinat veavad edasi kummalegi teljele paigutatud elektrimootorid, mis arendavad koostöös 157 kilovatti. Seega on tehniliselt tegemist nelikveolise e-POWERiga. Eelnimetatud jõuga suudab X-Trail e-4ORCE kiirendada sajani 7 sekundiga ning koguda hoogu tippkiiruseni 180 km/h. Kütusekuluks lubab tootja keskmiselt 6.5 l/100km.
Lasnamäe City Motorsi demosõiduki puhul saime meie testida mudeli nelikveolist lipulaev varianti ehk X-Trail e-4ORCEi. Numbrite põhjal ei tundu 157 kilovatti arendav mudel küll väga võimekas, kuid reaalsuses on sellest jõust ühele igapäevasele maasturile igati piisavalt. Midagi sportlikku loomulikult masina iseloomust oodata ei tasu, kuid kiirendus on võrdlemisi krapsakas ja ka piisavalt tugev. Kiirenduse krapsakuse ja sujuvuse tagab loomulikult tõsiasi, et X-Trail e-4ORCE liigub elektrimootorite jõul, mis regeerivad pedaalimistele kiirelt ning ei vaja ajami ja rataste vahele käigukasti. Küll aga, kui kiirenduspedaal lõpuni vajutada, on kuulda ka bensiinimootori pöörete kasvamist, mis märgatavalt elektrimootorite tõmmet võimendab. Muul ajal bensiinimootori opereerimist väga kuulda ega tunda pole. Mudeli nelikvedu on võrdlemisi tasakaalukas ja vaoshoitud, mis tagab masina kindla kiirendamise ja teel püsimise, kuid ei võimalda seiklushimulistel juhtidel väga tagarattaid laiemale trajektoorile sihtida.
X-Traili vedrustus on konkreetne, andes kõikidest teekonarlustest ja tee seisukorrast juhile täpselt teada, ilma reisijaid otseselt põrutamata. Raskele ja suurele kerele omaselt esineb küll kurvides ka kerekaldumisi, kuid üldiselt on sõit stabiilne ja turvaline. Roolimine on samuti täpne, arvestatava tagasisidega ning keskpärase jäikusega. Nähtavus on X-Traili salongist praktiliselt igas suunas väga hea, kuid gabariidid vajavad tagapool veidi harjumist. Manööverdamisel on abiks aga parkimisandurid ning 360-kraadine kaamerasüsteem, mille kaamerad ise kvaliteetsed, kuid määrduvates asukohtades ja kokku surutud kuvaga. Lisaks on X-Trailil väga osav iseparkimine, mis opereerib kiirelt ning leiab vabasid parkimiskohti väga hõlpsalt. Juhiabiliste poolel väärib kiidusõnu veel ka adaptiivne püsikiirusehoidja, mis lisaks liikluse jälgimisele ka enne ristmikke ja ringteid hoo maha võtab. Müratase on salongis mõnusalt madal.
Täisvarustuses Nissan X-Traili juhiabiliste hulgas on automaatne hädapidurdamine, adaptiivne püsikiirusehoidja ja kiiruspiirik, kohati veidi agressiivne reahoidmine, ristsuunalise liikluse jälgimine, liiklusmärkide tuvastamine koos püsikiirusehoidja reguleeritavusega, pimenurga monitoorimine, parkimisandurid ning iseparkimisega 360-kraadine kaamerasüsteem.
X-Trail pole küll midagi uut või erilist masinaturul, kuid omas klassis on tegemist üllatavalt konkurentsivõimelise ja praktilise masinaga. X-Trail seob kasutajasõbralikud lahendused, kaasaegse stiili, enam kui pereautole kohase praktilisuse ning paraja võimekuse, mille tulemusel on tegemist ühe multifunktsionaalse ja suutliku autoga. Sarnaselt Qashqaile on X-Trail järjekordne edukas samm Nissani poolt.
X-Trail pole küll midagi uut või erilist masinaturul, kuid omas klassis on tegemist üllatavalt konkurentsivõimelise ja praktilise masinaga. X-Trail seob kasutajasõbralikud lahendused, kaasaegse stiili, enam kui pereautole kohase praktilisuse ning paraja võimekuse, mille tulemusel on tegemist ühe multifunktsionaalse ja suutliku autoga. Sarnaselt Qashqaile on X-Trail järjekordne edukas samm Nissani poolt.
Hind alates: 35 500 €
Testitud mudeli info:
49 500 €
Bensiin
1.5 l I3
157 kW
6.5 l/100km
Nelikvedu
Max 180 km/h
0 – 100 km/h: 7 sec